eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
605 عکس
77 ویدیو
496 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ از برجسته‌ترین فقیه نظام به آقای سروش محلاتی! 🖋 محمدصادق احمدی 🔸 آقای سروش محلاتی در یادداشتی که اخیرا منتشر کرده از مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان برجسته‌ترین فقیه نظام یاد کرده است. 🔹 لذا بد نیست نظر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی را در مورد برخی ادعاهای قبلی آقای سروش محلاتی بررسی کنیم: 🔺 آقای سروش محلاتی مشروعیت حکم اعدام صادر شده برای برخی اغتشاش‌گران را به بهانه سازمان‌یافته‌نبودن، مورد تردید قرار داده‌اند. 🔻 با توجه به مطالبی که توسط دادگاه مطرح‌شده حکم اعدام از باب محاربه است و لذا سؤال این است که آیا محاربه اختصاص به جایی دارد که توسط سازمان و گروه سازمان یافته انجام شود؟ ✅ پاسخ مرحوم هاشمی شاهرودی به سؤال مذکور این است: «ظاهر آیه محاربه این است که جرم مذکور از نوع جرمهای انفرادی است که گاهی ممکن است یک شخص آن را انجام دهد و از این رو فقها گفته‌اند که در تحقق محاربه، وجود گروه و ارعاب دسته جمعی شرط نیست.»۱ 🔺 در جای دیگر آقای سروش محلاتی به جدابودن حکم باغی و محارب در فقه اشاره کرده‌اند و بیان داشته‌اند که باغی کسی است که با حکومت طرف شده و به معارضه با حکومت پرداخته در حالی که محارب کسی است که می‌خواهد رعب و وحشتی ایجاد کند که مصداق فساد در زمین باشد و لذا مجازاتی هم که برای باغی وجود دارد با مجازات محارب متفاوت است و به همین جهت حکم اعدام برای کسانی که در اغتشاشات حضور داشته اندوجهی ندارد. ✅ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی گرچه با اصل این ادعا موافق است ولی استثنائی در این باره می‌زند که قابل توجه است: «بدین ترتیب روشن می‌شود که عنوان محارب در آیه مبارکه، اختصاص دارد به کسی که به قصد افساد در زمین سلاح می‌کشد و معنای افساد در زمین عبارت است از اخلال در امنیت مردم و ترساندن آنها و تجاوز به مال و جان و ناموسشان، و این معنا، شامل باغی یا کافری که به جنگ با دولت اسلامی و قیام در برابر آن برخاسته است، مادام که مرتکب محاربه به معنی مذکور نشده باشد نمی‌شود، و در این صورت نیز از آن جهت که مرتکب این قسم از محاربه شده مصداق آیه خواهد بود و در آن هیچ بحثی نیست.»۲ 🔹 در این تعبیر ایشان کسانی که به مخالفت با حکومت پرداخته باشند را در صورتی که مرتکب جرم محاربه شوند مشمول مجازات محارب می‌داند و در جای دیگر در توضیح فسادی که در تحقق محاربه شرط است می‌فرماید: «بلكه تجاوز به حقوق یک نفر نيز اگر به گونه‌اى باشد كه موجب اخلال در امنيّت محل شود، مصداق «فساد در زمين» خواهد بود.»۳ ♨️ در نتیجه طبق ظاهر این فرمایشات اگر کسانی بر علیه حکومت اقدام کرده‌اند ولی در ضمن آن اقدام به ایجاد ترس و ناامنی در بین مردم کنند و با سلاح راه بر مردم ببندند و سبب ترس آنها شوند داخل در معیار محاربه خواهند بود و صرف اینکه در حال مبارزه با حکومت هستند توجیهی برای محارب‌نبودن آنها نخواهد بود. ➖➖➖➖➖ ۱.مجله فقه اهل بیت جلد، ۱۱-۱۲ ص ۱۷۴ ۲. همان، ص ۱۷۷ ۳. همان، ص ۱۸۶ @Tanbiholomah
💢 امشب کنار ضریح حضرت معصومه سلام الله علیها جوانِ ژولیده‌ای ادّعا می‌کرد: «فرستاده‌ی ویژه‌ی امام زمانم!» می‌گفت: «امام زمان عجل الله فرجه همین روزا ظهور می‌کنن و منم قراره چنین و چنان کنم!» البته همه‌ی ماجرا فقط چند ثانیه طول کشید و خیلی زود خادمای حرم، رو ازش سلب کردن. و این داستان ادامه دارد... @tafaqqoh
🔖 تأثیرِ تاریخ در استنباطِ احکامِ شرعی 🖊 آیةالله جعفر سبحانی تبریزی حفظه الله 📚 رسائل و مقالات، ج ۶، صص ۲۶۴ - ۲۸۴ 🌐 https://lib.eshia.ir/26456/6/264 ✔️ در این مقاله بعد از بیانِ مقدمه‌ای کوتاه پیرامون تأثیر علم در علم ، چند نمونه به صورت مورد بررسی قرار گرفته است. @tafaqqoh
✔️ آیین رونمایی از نرم‌افزارهای درایة النور ۳ و کتابخانه رجال شیعه و اهل سنت 🔹 پنجشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ سخنران: استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (حفظه الله) 🔸 ساختمان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) 🔘 پخش زنده: 🌐 live.noorsoft.org @tafaqqoh
هدایت شده از تنبیه الأمة
محارب کیست و مجازات او چیست - A5.pdf
1.77M
❇️ پاسخ به هفت پرسش مهم در رابطه با حد محارب ❓آیا معترض سیاسی محارب است؟ ❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشده‌اند مستحق اعدام‌اند؟ ❓آیا حاکم در انتخاب مجازات‌های گوناگون برای محارب مخیر است؟ و... ✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسش‌های اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت. ✅ بخوانید، بدانید و از احکام اسلامی دفاع کنید. https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8 👆🏻 📲 به کانال نخبگانی تنبیه الأمة بپیوندید
🔖 ظرفیت‌های مکتب فقهی امام خمینی [قدّس سرّه] در تولید فقه اجتماعی 🌐 http://mags.markazfeqhi.com/article_252478_72db465c91ca09b9cab4617a875dc1af.pdf 🌐 http://mags.markazfeqhi.com/article_252478.html 🖊 محمد باقر ربانی مدیر گروه مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) 📚 دوفصلنامه علمی - پژوهشی فقه و اجتهاد، دوره ۸، شماره ۱۵، فروردین ۱۴۰۰ ✔️ از جمله دانش‌های تخصصی و مضافی است که امروزه در جامعه نخبگانی و حوزه علمیه مورد توجه قرار گرفته و در تبیین و چیستی آن در گام‌های این دانش قرار داریم. این دانش که به بررسی موضوعات فقهی با می‌پردازد، ظرفیت مناسبی برای پاسخ‌گویی به نیازهای جدید جامعه دینی با روش به شمار می‌آید. از سویی با توجه به بیانیه انقلاب اسلامی ایران و ایجاد تمدن نوین اسلامی، ضرورت دارد رویکرد اجتماعی به مسائل فقهی مطرح شود تا زمینه در عرصه‌های اجتماعی فراهم گردد؛ از سوی دیگر با ایجاد نظام‌سازی فقهی، زمینه به کشیده شدن نظام‌های و نیز فراهم می‌شود. در میان مکاتب فقهی، امام [رحمة الله علیه] با توجه به پُررنگ بودن مباحث و موضوعاتی همچون روش ، ، ، نقش و ، ظرفیت مناسبی برای فقه اجتماعی دارد؛ در این نوشتار با روش توصیفی و کتابخانه‌ای به بیان ظرفیت‌های [رحمه الله] در تولید فقه اجتماعی اشاره خواهد شد. @tafaqqoh
🔖 هدفِ خدا از خلقت در ساحتِ عقل و نقل 🌐 http://www.javidankherad.ir/article_44354_0bc70e899760e1ac92efbbf876284ff1.pdf 🌐 http://www.javidankherad.ir/article_44354.html ✔️ : در این مقاله ضرورتِ وجود برای فاعلیّت خدا به سه صورت نفی می‌شود: اول: غایت برای ذات خدا نه ضرورتی برگرفته از مبانی و قواعد عقلی و فلسفی است. دوم: نه لازمه مکتب و فلسفه ارسطویی است. سوم: نه از آموزه‌های دینی و نصوص شرعی اعمّ از آیات و روایات قابل استفاده است. لذا هرگونه فرض یا برای خدا در خلقت است و اثبات کردیم که خدا در خلقت هیچ‌گونه غایتی نداشته است، بلکه خالقیت او نسبت به همه عوالم به صورت «جود» است. البته هر گونه غایتی که برای خدا قابل فرض است به فعل خدا برمی‌گردد. بنابراین از یک طرف اثبات و برای محال است؛ زیرا مستلزم این است که خدا و باشد و از طرف دیگر نفی غایت و هدف از نیز است؛ زیرا مستلزم این است که فعل خدا باشد. بنابراین هر دو فرض محال است. @tafaqqoh
تفقه
📚 #دریافت_کتاب نظام حکومت در اسلام 🖊 آیةالله سید محمدصادق روحانی دام ظلّه ✔️ #معرفی_کتاب (بخشی از
ضمنِ عرضِ تسلیتِ رحلتِ فقیه عالی‌قدر و دل‌سوخته‌ی اهل البیت علیهم السلام حضرت آیةالله سید محمدصادق روحانی اعلی الله مقامه و طلب رحمت و مغفرت برای آن فقید سعید، نظرِ عزیزان را به مطالبی که اسفندماه سال ۹۸ از ایشان در انتشار یافته است، جلب می‌کنم؛ ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ 🔹 https://eitaa.com/tafaqqoh/1358 🔹 https://eitaa.com/tafaqqoh/1359 🔹 https://eitaa.com/tafaqqoh/1360 🔹 https://eitaa.com/tafaqqoh/1364 @tafaqqoh
100-80-2-final.jpg
37.66M
✳️ ‏دوستداران عرصه پژوهش توجه فرمایید: ☀️ برای دومین بار طلوع کرد. 💥 ✍️ دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیش‌تر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. "فرازی از بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی" 🔷 با توفیق الهی و تلاش طلاب مقاطعِ ، و مجتمع عالی علوم اسلامی ولی امر عجل الله فرجه، دومین شماره از منتشر گردید تا بستری برای عرضه اخرین دستاوردها و پژوهش‌های علمی طلاب عزیز در قالب یادداشت‌های علمی باشیم. 🔰 طلابِ پژوهش‌گر می‌توانند آثار پژوهشی خود را جهت انتشار در لوح پژوهشی مطلع از طریق شناسه‌ی زیر، در پیام‌رسان ارسال نمایند: 🆔 @matla_mj 🔹 مَطلع را در فضای مجازی دنبال فرمایید: 🌐 https://matla.blog.ir 🆔 https://eitaa.com/matla_mj @tafaqqoh
✔️ به مناسبت بیست و هفتم آذر، سال‌روز شهادت شاگردِ عالم و مجاهدِ امام خمینی رحمه الله، حجة الاسلام و المسلمین شهید دکتر محمد مفتح رحمه الله و روز وحدت حوزه و دانشگاه 🖊 فلسفه انقلاب و حکومت، یادداشتی قرآنی به قلم شهید مفتح، مقالات و بررسی‌ها، سال ۵۸، شماره ۳۲ و ۳۳ 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/155596 🔹 گفت و گو با فرزند ارشدِ ، خانم بتول مفتح 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/22097 🔹 شهید مفتح به روایت همسر 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/22094 📚 مجموعه یادداشت‌ها و مصاحبه‌هایی پیرامون ابعاد مختلفِ جهاد علمی و عملی شهید مفتح، مجله شاهد یاران، سال ۸۵، شماره ۱۴ 🌐 https://b2n.ir/Mofatteh @tafaqqoh
🔖 مبانی عقلی منجزیت علم اجمالی 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/384338 ✔️ : تبیین مبانی صحیح ضمن دو بخش مجزّا قابل پیگیری است: اول، منجزیت علم اجمالی از لحاظ یعنی با صرف نظر از جریان ترخیصی شرعی؛ دوم، منجزیت علم اجمالی ازلحاظ و با نظر به جریان آن اصول. مقاله حاضر متکفل بررسی بخش اول است. بدین منظور، و جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این بحث مشخص می‌شود با وجود این‌که حرمت به‌سادگی قابل اثبات است؛ ولی اثبات وجوب تنها دو راه معقول دارد: اول، است که تنها بر اساس نظریه [رحمه الله] در تفسیر قابل استناد است. دوم، تکلیف در هر یک از اطراف علم اجمالی است که تنها بر اساس قاعده صحیح خواهد بود. هم‌چنین در این مقاله به شبهات مخالفین حرمت مخالفت قطعی و وجوب موافقت قطعی و به نقض [رحمه الله] به قاعده قبح عقاب بلابیان، پاسخ داده خواهد شد. @tafaqqoh