eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
579 عکس
77 ویدیو
493 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻فراخوان پذیرش نیم‌سال دوم، سطح ۲ مرکز تخصصی اخلاق و تربیت دارالهدی قم 💠 تولیت: حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری (دام عزه) 🔷 مزایا: 🔶 تربیت پژوهش‌گر، کارشناس، مدرس، مشاور، مربی و مبلغ در حوزه معارف و اخلاق و اسلامی 🔶 اعطای مدرک رسمی اخلاق و امکان ارتقاء به سطوح بالاتر 🔶 کمک هزینه تحصیلی ✅ شرایط داوطلبان: 1️⃣ اتمام سطح یک حوزه برادران 2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه 3️⃣ موفقیت در مصاحبه ✅ محل تحصیل: شهر مقدس قم ✅ ثبت نام تا ۳۰ دی ۱۴۰۲ ☎️ ۰۲۵۳۷۸۴۰۷۰۳ (ساعت ۱۵ تا ۱۹) 🏢 قم، خیابان صفائیه، روبروی کوچه ۲۱، مدرسه المهدی (علیه السلام) 🌐 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیش‌تر به سامانه پذیرش حوزه‌های علمیه مراجعه فرمایید. https://eitaa.com/akhlaqhad @tafaqqoh
تفقه
✔️ بزرگواری در توئیتی عجیب و غیرمنصفانه، ثمره‌ی نزدیک به ۸۰ سال تلاشِ علمیِ آیة‌الله مصباح یزدی رحمة
🔖 رویکرد آیةالله مصباح یزدی در رابطه با جنسیت زن و خانواده ✍🏻 مهری ایمانی ٫ سطح ۴ فقه خانواده جامعة الزهراء سلام الله علیها 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/552385 ✔️ یکی از مسائلی که امروزه در مورد آن اختلاف نظر فراوانی وجود دارد بحث از حقوق و تکالیف زن و مرد است. مدعیان این باور، زنانگی و مردانگی را نقش‌های اعتباری می‌دانند که جامعه به افراد بخشیده است. این مقاله به روش کتابخانه‌ای و به شیوه توصیفی تحلیلی صورت گرفته است. براساس رویکرد آیةالله مصباح یزدی به مسئله و که رویکردی کلامی و اجتهادی است، به اثبات حقیقت جنس مذکر و مؤنث براساس تفاوت‌های روحی و جسمی که در هر یک از این دو دسته وجود دارد، پرداخته و سپس آثار ناشی از این تفاوت‌ها را که منجر به تعیین حقوق و تکالیفی برای هر یک از دو جنس می‌شود ذکر می‌کنیم. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که این تفاوت‌ها هرگز به معنای ظلم در حق زن و برتر بودن مرد نیست؛ بلکه هر دوی آن‌ها در حقیقت و روح انسانی واحدند و تنها تفاوتشان در جهات جسمی و روانی است که خداوند متناسب با این تفاوت ها برای تکامل آن‌ها حقوق و وظایف متقابلی را مشخص کرده و مسیر تکامل و سعادت را برای همه انسان‌ها مهیا کرده است. @taffaqqoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️ إنّا للّٰه و إنّا إلیه راجِعون ⁉️ فطرتی پَست‌تر و فکرتی پلیدتر از آن که به خاک و خون کشیدنِ مردمِ بی‌گناه و بی‌دفاع را برای گشودنِ عُقده‌هایش برمی‌گزیند، سراغ دارید؟ ✍🏻 امروز، با جنایتِ هولناکی که رقم زدید، روحِ همه‌ی مردمِ آزاده، نجیب و غیورِ ایران و تمام مُنصفانِ جهان را آزردید؛ دور نیست زمانی که به اراده‌ی الهی خونِ این مظلومان، ریشه‌هایتان را بخُشکاند. این‌ها همه نشانِ آن است که مردانِ میدان، پا بر گلویتان گذاشته‌اند و در میدان حرفی برای گفتن ندارید. آخرین نفس‌هایتان را بکشید و منتظرِ مرگ باشید که بَر سَرتان نازل خواهد شُد؛ بِإذنِ اللّهِ... @tafaqqoh
تفقه
◼️ إنّا للّٰه و إنّا إلیه راجِعون ⁉️ فطرتی پَست‌تر و فکرتی پلیدتر از آن که به خاک و خون کشیدنِ مردم
🔃 ◼️ إنّا لِلّه و إنّا إليه راجِعون ⁉️ Do you know of a lower nature and a more vile thought than the one who chooses to kill innocent and defenseless people to cure his complex? ✍🏻 Today, with the horrible crime you committed, you offended the souls of all the free, noble people of Iran and all the fair people of the world; It is not far that by the will of Allah, the blood of these oppressed people will deracinate you! These are all signs that the men in the field have stepped on your throat and you have nothing to say in the field. Take your last breath and wait for death. @tafaqqoh
🔹 کراماتِ وجودِ مقدّس امام زمان عجل الله فرجه در بیانِ آیةالله بهجت رحمه الله ...الی ما شاء الله شیعه از وجود مقدسش کرامات دیده‌اند و می‌بینند، می‌بینند، می‌بینند. ما چه می‌دانیم همین امروز مثلاً در کجاها چه اغاثه‌هایی برای مُستغیث‌ها، چه اجاره‌هایی برای مُستجیرها. چه کارهایی هر روز می‌شود. «المحجوب عن اعین الظالمین؛ غایب از چشم‌های ظالمین است»؛ اما غیر ظالمین ـ کسانی که نه ظالمند نه رفیق ظالمند، نه معاشرند با ظالمین، نه در خانه و نه در محله ظالمین هستند، اینها اصلاً از وجود شریفش محجوب نیستند. مضافاً به این‌که دیدن با چشم، موضوعیت ندارد، طریق است. اگر آدم از پشت پرده صدایی شنید، فهمید، یقین کرد، خبرهایی داد، خبرها مطابق با واقع شد، از سابق ما خبر داد، از لاحق ما خبر داد، یقین پیدا می‌کنیم، ولو چشممان نبیند. مضافاً به این‌که همین دیدن را هم خیلی از علما از بزرگان علما، ادعا کردند که اگر ما بگوییم آن‌ها دروغ‌گو بودند، کار ما دیگر معلوم است [که] ما در چه حالی هستیم. 🎙 دریافت صوتِ بیانات از پایگاه تنظیم و نشر آثار آیةالله بهجت رحمه الله @tafaqqoh
📚 ✅ معرفی کتاب «بشارت از حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه» در پایگاه حفظ و نشر آثار آیة الله بهجت رحمه الله 📖 ویژه‌نامه‌ی اینترنتی کتاب ٫ متن، صوت و فیلم 📚 خریدِ کتاب از: بانک کتاب شهر کتابرسان کتابستان ✍🏻 این ، گزیده‌ای از کتابِ «حضرت حجّت عجّل الله تعالی فرجه ٫ مجموعه بیانات و اشارات آیة الله بهجت قُدّس سِرُّه درباره‌ی حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف» است. 📝 بریده‌های منتخبِ کتاب توسطِ کاربرانِ را این‌جا بخوانید. @jargeh
هدایت شده از تاریخ
🔖 نماز باران و کارکردهای آن در سیره‌ی رضوی ✔️ یکی از وجوه درخشان سیرۀ امام‎رضا (علیه‎السلام) که در تاریخ گزارش شده است، نماز بارانی است که حضرت در زمان اقامتشان در خراسان اقامه فرمودند. این رویداد اهمیت بسیار زیادی دارد و از جوانب مختلف می‌تواند تحلیل و بررسی شود؛ هم از بُعد عبادی‎تربیتی و هم از بُعد سیاسی‎اجتماعی. از همین‎رو، توجه به ابعاد مختلف این بخش از سیرۀ امام‎رضا (علیه‎السلام) می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل مورد ابتلا در جامعۀ اسلامی باشد. در این مقاله سعی شده است ضمن بازخوانیِ واقعۀ تاریخیِ نماز باران امام‎رضا (علیه‎السلام) کارکردها و آثار نماز باران مبتنی بر سیرۀ آن حضرت در دو بُعد کارکردهای سیاسی‎اجتماعی و کارکردهای عبادی‎تربیتی بررسی و تبیین شود. یافته‌های این پژوهش که به اعتبار ماهیت و روش «تحلیلی‎ـ‎توصیفی» و به اعتبار موضوع «تاریخی‎ـ‎روایی» است، نشان می‌دهد مبارزه فرهنگی با نظام طاغوت، ایجاد وحدت و نشاط اجتماعی، نشر توحیدباوری و گرایش عمومی به دین، از جمله کارکردهای نماز باران در سیرۀ رضوی است. 🌐 دریافت متن کامل مقاله @tarikht @tafaqqoh
📚 معرفی کتاب نام کتاب: نظام تربیتی قران با تأکید بر تفسیر المیزان نویسنده: بی‌بی حکیمه حسینی 🟢 معرفی: تحقق هدف آفرینش انسان، تنها در پرتو تعلیم و تربیت میسر است. به این منظور، خداوند متعال انسان را به نیروی عقل تجهیز کرد و پیامبرانی را با براهین روشن و احکام و قوانین متین برانگیخت و رسالت سنگین تعلیم و تربیت انسان را به آنان سپرد. از این رو، تعلیم و تربیت مهم‌ترین بخش معارف ادیان آسمانی به خصوص اسلام را تشکیل می‌دهد. می‌توان گفت قرآن کریم به عنوان سند جاودانه و خدشه ناپذیر دین اسلام ثمربخش‌ترین عرصه برای استخراج و بهره‌گیری از این معارف است. اما قرآن به مثابه یک کتاب علمی تلقی نمی‌شود تا مطالب مربوط به یک موضوع را در فصلی مشخص بیان کند؛ بلکه از مسائل گوناگون از جمله تربیت و مبانی آن، به صورت پراکنده در سوره‌ها و آیات متعدد سخن گفته است. بدین روی، بر اهل فن است که تلاش کنند این مطالب را استخراج و به صورت مدوّن به عنوان «نظام تربیتی قرآن کریم» تبیین و تحلیل کرده، در قالبی نو به جامعه بشری ارائه دهند. نگارنده به منظور شناخت و بررسی نظام تربیتی قرآن، مبانی تربیتی تفسیر المیزان را استخراج نموده و سپس تطبیق 🔶 این کتاب توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه در 285 صفحه به چاپ رسیده و با قیمت 115 هزار تومان به فروش می رسد. 🔰 آدرس فروشگاه اینترنتی: 🌐 dlib.quran.ac.ir دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
🔖 ارزیابی کاربست قاعده «الواحد» در علم اصول در اندیشه محقق اصفهانی ✔️ قاعده «الواحد» یکی از قواعد فلسفی مهم و پرکاربرد در علم اصول است که تقریر و بررسی ارزش‌ منطقی کاربست‌های اصولی آن همواره مورد گفتگو بوده، مسأله جستار حاضر را تشکیل می‌دهد. نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف بررسی کاربردهای این قاعده در علم اصول، به تقریر و ارزیابی آنها از منظر شیخ محمدحسین غروی اصفهانی (1296-1361ق) می‌پردازد که نقش ویژه‌ای در تعمیق و سامان‌دهیِ «اصول فلسفی» داشت. از رهگذر این جستار آشکار می‌شود که از این قاعده در مسائل متعدد علم اصول بهره گرفته شده که در این نوشتار، شاخص‌ترین آن‌ها در قالب ده مورد ارائه می‌شود. تحلیل و ارزیابی این موارد، گویای این واقعیت است که همه آن‌ها با غفلت از مفاد و قلمرو قاعده الواحد شکل گرفته، ارزش منطقی ندارند و کاربرد این قاعده در آن‌ها ناموجه است، زیرا محور برخی از آن‌ها واحد غیر حقیقی، و محور برخی دیگر، واحد حقیقی غیر شخصی است؛ در حالی‌که قلمرو این قاعده، «واحد حقیقی شخصی» است. 🌐 دریافت متن کامل مقاله @tafaqqoh
🔖 بررسی کاربرد قاعده «الواحد» در مکتب اصولی آخوند خراسانی و پیامدهای اعتقادی آن ✔️ مقاله حاضر پس از بیان قاعده «الواحد» و ذکر براهین آن به بررسی نوآوری‌های آخوند خراسانی در بهره‌گیری از قاعدۀ «الواحد» در کفایة الاصول پرداخته است و با ذکر اقوال متکلمین و حکما به پیامدهای اعتقادی این قاعده از جهت تأثیر در تبیین قدرت مطلقه الهی و توحید افعالی، اشاره می‌کند. در مورد کاربرد قاعده «الواحد» در اصول فقه باید گفت با وجود اینکه مفاد قاعده «الواحد» از علوم حقیقی بوده و فلاسفه به شدت از خلط احکام حقایق با اعتباریات به دلیل تفاوت ماهوی و منطق استدلال در این دو علم پرهیز می‌کنند، مرحوم آخوند در مباحثی مانند وضع مرکبات، صحیح و اعم، تعدد شرط و جزا و... از قاعده «الواحد» و عکس آن استفاده کرده است. بنابراین هدف اصلی طرح مسئله علاوه بر اثبات عدم تنافی قاعده «الواحد» با قدرت مطلقه الهی و توحید افعالی خداوند، بیان نوآوری آخوند خراسانی همراه با توضیح دو دیدگاه نقد و تأیید کاربرد قاعده «الواحد» در اصول فقه است. مهم‌ترین نتایج این پژوهش آن است که اولاً کاربرد علوم حقیقی در علوم اعتباری خطا نبوده و چه‌بسا در موارد بسیاری باعث تبیین صحیح مسائل و رشد و بالندگی آن علم می‌شود؛ ثانیاً علم اصول فقه از علوم اعتباری محض نمی‌باشد. این پژوهش توانسته است با تبیین نظرات دو گروه موافق و مخالف در کاربرد قاعده «الواحد» در کفایة الاصول، نوآوری مکتب اصولی آخوند خراسانی را در این زمینه به اثبات رساند. 🌐 دریافت متن کامل مقاله @tafaqqoh
کاربرد قاعده الواحد در علم اصول در اندیشه شهید صدر.pdf
603.5K
🔖 کاربرد قاعدۀ الواحد در علم اصول در اندیشة شهید صدر ✔️ تعامل متقابل میان فلسفه و اصول فقه، به عنوان دو علم مهم و محورى در حوزۀ علوم اسلامى، موجب آثار فراوانی بوده است. قاعدۀ الواحد جزء قواعد فلسفی است که کاربرد فراوانی در مسائل اصولی دارد. مهم‌ترین برهان بر اثبات آن، قاعدۀ سنخیت بین علت و معلول است. اگر از یک واحد حقیقی بدون کثرت معلول‌های گوناگون صادر شود، باید در ذات آن علت، جهت کثرت باشد تا سنخیت میان علت و معلول از بین نرود در حالی که واحد حقیقی مفروض هیچ‌گونه جهت کثرت ندارد. قاعدۀ الواحد کاربردهای فراوانی در مباحث اصولی دارد. نوشتار حاضر به تحلیل و بررسی ده کاربرد این قاعده در مسائل اصولی در اندیشۀ شهید صدر پرداخته است: کاربرد اول: اثبات وجود موضوع برای هر علم؛ کاربرد دوم: استعمال لفظ در بیش از یک معنا؛ کاربرد سوم: تصویر وضع عام و موضوع‌له خاص؛ کاربرد چهارم: تصویر جامع میان افراد صحیح در مسئلۀ صحیح و اعم؛ کاربرد پنجم: تصویر جامع میان افراد صحیح و فاسد در مسئلۀ صحیح و اعم؛ کاربرد ششم: تحلیل وجوب تخییری در متباینات؛ کاربرد هفتم: تحلیل وجوب تخییری در اقل و اکثر؛ کاربرد هشتم: تعریف مفهوم؛ کاربرد نهم: اثبات مفهوم؛ کاربرد دهم: مسئلۀ تجری. 🌐 دریافت متن کامل مقاله @tafaqqoh
فردا آغازِ ماهِ پُر برکتِ رجب است؛ ان شاء الله. @tafaqqoh
تفقه
#حاشیه 🔹 حاصل چند سال تدریس استاد آملی لاریجانی دام عزه که در پاورقی مقاله به آن اشارت رفت، دوره‌ی
📝 ✔️ وقتی مدیرِ کانالِ آقای اکبرنژاد، دغدغه‌‌ی «تنهاتر شدنِ رهبری» داشت. 🔹 مکالمه‌ی قدیمیِ حقیرِ سراپا تقصیر، با مدیرِ کانالِ شیخی که سینه‌چاکِ انقلاب بود و ادّعای فقاهت و تمدّن‌سازی داشت، در واکنش به این پیامِ تفقه: 👇🏻 🌐 https://eitaa.com/tafaqqoh/1677 @tafaqqoh
بررسی رویکرد مستشرقان به حدیث شیعه امامیه.pdf
12.45M
🔖 📖 بررسی رویکرد مستشرقان به حدیثِ شیعه‌ی امامیه ✍🏻 حجة الاسلام دکتر مرتضی مداحی -دام عزه- @tafaqqoh
هدایت شده از فرزند ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از این فیلسوف معاصر ما قرن‌ها بعد یاد خواهد شد! 🔹 به بهانه درگذشت چهره ماندگار فلسفه ایران، دکتر کریم مجتهدی تلگرام | اینستاگرام | روبیکا | ایتا | بله | سروش | توییتر | آپارات | یوتیوب 🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
🔖 بررسی اعتبار روایت «لیله الرغائب» و تحقیق در معنای رغائب ✔️ یکی از اعمال ماه مبارک رجب، صلاه الرغائب است که مطابق روایتی منقول از رسول خدا انجام آن در نخستین شب جمعۀ ماه رجب، موسوم به ، سفارش شده است. در مقالۀ حاضر، بعد از بررسی سند حدیث و اثبات ضعف آن، مشروعیت انجام اعمال این شب به‌قصد رجاء تبیین، و در ادامه دربارۀ معنای ، تفسیر آن به شب آرزوها نقد شده است. فرهنگ‌های لغت و روایات تاریخی و دینی روشن می‌کند که «رغائب» به‌معنای این کلمه عطاها و بذل و بخشش‌های بزرگ است که در میان سخاوتمندان و صاحبان اموال رایج بوده است. اما آموزه‌ها و روایات دینی، معنای «رغائب» را از عطاهای صرفاً مادی به عطاهای بزرگ معنوی ارتقا داده است. نتیجه آن‌که معنای «رغائب» در و صلاه الرغائب و نافلۀ صبح، عطاهای بزرگ مادی و معنوی این‌جهانی و عمدتاً ناظر به رزق و روزی، و توفیقات و برکات معنوی است که خدای تعالی به برکت این نمازهای واردشده به بندگانش عطا خواهد کرد. 🌐 متنِ کاملِ مقاله @tafaqqoh
🔖 بررسی و داوری ادله بی‌اعتباری روایت لیلة‌الرغائب ✔️ در روایتی از پیامبر اولین شب جمعه ماه رجب، به موسوم شده و برگزاری نمازی خاص در این شب سفارش شده است. بر پایه این روایت، از دیرباز اعمال خاص اولین شب جمعه ماه رجب مورد توجه بسیاری از متشرعان بوده و هست. از حدود قرن هفتم به بعد، در اصالت روایت، ‌نام‏گذاری این شب به و برگزاری نماز آن، تردیدها و انتقاداتی شکل گرفت و گسترش یافت. تعداد قابل توجهی از حدیث‌پژوهان اهل‌تسنن در اثبات بی‌اعتباری این روایت کوشیده و برگزاری نماز رغائب را بدعت خوانده‌اند، اما شیعی‌مذهبان کمتر به مناقشه در این روایت پرداخته‌ و بسیاری از آنان بر اساس قاعده تسامح به استحباب یا جواز برگزاری نماز رغائب حکم کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر چه طرق موجود از این روایت، متقن نیست، اما شواهدی گواه بر آن است که منابعی در قرون نخستین و پیش از قرن چهارم به نقل آن پرداخته‌اند و انتقادات وارد شده، بر محتوای این روایت استوار نبوده و دلالت روایت خالی از اشکال است. 🌐 متنِ کاملِ مقاله @tafaqqoh
13870527_8260_32k.mp3
275.9K
انتظار فرج یعنی انتظار باز شدن گره‌ها یک نکته در باب مسئله‌ی مهدویت این است که شما در آثار اسلامی، در آثار شیعی میبینید که از انتظار ظهور حضرت مهدی تعبیر شده است به انتظار فرج. فرج یعنی چه؟ یعنی گشایش. کِی انسان انتظار فرج دارد؟ انتظار گشایش دارد؟ وقتی یک فروبستگی‌ای وجود داشته باشد، وقتی گرهی هست، وقتی مشکلی هست. در زمینه‌ی وجود مشکل، انسان احتیاج پیدا میکند به فرج؛ یعنی سرانگشتِ گره‌گشا؛ بازکننده‌ی عقده‌های فروبسته. این نکته‌ی مهمی است. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ در روز نیمه‌ی شعبان ۱۳۸۷/۰۵/۲۷ عجل‌الله‌فرجه @qom_khamenei_ir
🔖 تحلیل و بررسی حرز منسوب به امام جواد علیه السلام ✔️ دعا در فرهنگ شیعی جایگاهِ والایی دارد. دعاهای مأثور بخش مهمی از میراث حدیثی شیعه را تشکیل می‌دهد. بخشی از این میراث مربوط به دعاهایی است که برای در امان ماندن از آسیب‌ها و بیماری‌ها بیان شده است. حرزها و تعویذها از این دسته از دعاها به شمار می‌آیند که در بین مردم با اقبال بسیاری مواجه هستند. در این میان منسوب به امام جواد علیه السلام شهرت بیش‌تری یافته و بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند. این نوشتار تلاشی است در جهت منبع‌شناسی و اعتبارسنجی حرز منسوب به امام جواد علیه السلام. به این منظور افزون بر مطالعات و ، به و محتوایی حرز نیز پرداخته شده است. متن مربوط به «سبب صدور حرز» با وقایع تاریخی ناسازگار است و با وجود انگیزه کافی برای نقل گسترده، تنها از یک طریق ناشناخته نقل شده است. سند روایت هم آشفتگی‌های بسیاری دارد. در نتیجه دلیل قانع کننده‌ای بر انتساب این حرز به امام جواد علیه السلام یافت نشد. 🌐 متن کامل مقاله @tafaqqoh
✔️ کانالِ کانون فقه و اصول جهانگیرخان کانون فقه و اصول مدرسه علمیه جهانگیرخان قم @tafaqqoh
🗓تقویم شیعه؛ ☑️ سی‌ام بهمن سالروز ارتحال مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● استاد ما مرحوم آقای داماد از نظر دقت نظر و استقصای مطالب، بسیار ممتاز بود. و افرادی در درسشان حاضر می‌شدند که طالب مسائل دقیق علمی بودند و سطح فهمشان از سطح عموم بالاتر بود. از این رو شاگردان مرحوم آقای داماد از نظر کمیت زیاد نبودند ولی از نظر کیفیت ممتاز بودند. ● مرحوم آقای داماد در بسیاری موارد از روایات مطالبی را استفاده می‌کردند و مشکلاتی را که دیگران طبق قواعد نمی‌توانستند حل کنند، حل می‌کرد. ● به نظرم آقای خویی محقق تر از آقای داماد و آقای داماد مدقق تر از آقای خویی بود. در ریزه کاری و موشکافی مطالب آقای داماد ترجیح داشت و در مبانی کلی آقای خویی مقدم بود. 📚 جرعه‌ای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۶۱ و ۶۶۸ @madras_emb @tafaqqoh
تفقه
🗓تقویم شیعه؛ ☑️ سی‌ام بهمن سالروز ارتحال مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیر
🔰 یادی از استاد 🎙️ آیة الله جوادی آملی حفظه الله: 💠 مرحوم از فقهای کم نظیر حوزه بود، یعنی کسی بود که (فهم یعنی فهم)؛ فهمیدن درس او جان کندن می خواست!! خیلی ها می آمدند، می دیدند که نمی فهمند! زیرا قدرت بدنی خوبی داشت، شغل های دیگر را هیچ قبول نمی کرد، مصمّم بود و برای یک درس چندین ساعت مطالعه می کرد؛ لذا غالب اساتید نام آور آن روز شاگرد ایشان بودند. در بعد از مرحوم آقای که یک ریاستی داشت، درسی عالمانه تر و محققانه تر از درس آقای داماد نبود؛ البته اصول امام حساب دیگری داشت! " این آقای داماد " بود. و بی ادّعا هم بود، و درسش هم اینچنین بود. خُب ایشان متاسفانه رحلت کرد، سنّ شریفشان به هفتاد سال نرسیده بود؛ امّا همه این بزرگان خضوع می کردند. این بزرگانی که اسم شان را ما می بردیم، قدر اوّل ستاره آن روز بودند؛ آنهایی هم که هستند، به لطف الهی قدر اوّلند؛ امّا همه در درس ایشان خضوع می کردند. ایشان رحلت کردند، و همه ما را داغدار کردند. در شب رحلت شان یکی از اساتید مسلّم حوزه که از شاگردان ایشان هم هست؛ (حفظه الله)، در عالم رویا با ایشان برخورد کرد، چون یک نسبتی هم با ایشان داشت؛ از ایشان سئوال کرد بر شما چه گذشت؟ (می خواهم عرض کنم احترام به ، حضرت فاطمه معصومه، ذوات قدسی تنها یک ادب دینی و برای دنیا نیست، آن حشر عظیم را در می یابد.) گفت: من دیدم خیلی وضعش خوب است؛ همان روزی که رحلت کرده بود، ما تشییع کردیم؛ همان شبش ایشان را خواب دیدم. گفتم: به شما چه گذشت؟ چون اوّلین بار خیلی سخت می گذرد که انسان وارد یک عالم دیگر بشود! گفت: دو چیز من را نجات داد؛ " یکی " علاقه به " و " احترام به قبّه بیضاء "! این آقای داماد است!! این بزرگوار (حفظه الله) گفت: من صبح که بیدار شدم، خُب درباره زینب کبری (سلام الله علیها) وضعمان روشن بود، امّا نفهمیدم (قبّه بیضاء) چیست! تحقیق کردم، دیدم که قبّه وجود مبارک قبلاً مطلّا نبود، سفید بود؛ شعرای عرب که در مدح حضرت امیر شعر می گفتند، دارند: (یا صاحب القبّه البیضاء فی النجفی)*. " قبّه بیضاء " آن اوائل قبل از اینکه مطلّا بشود، قبّه نورانی حضرت امیر بود. گفت: این دو چیز من را نجات داد! اینها یک امر حقیقی است، تعارف بردار هم نیست! 📌 الذّریعه الی تصانیف الشیعه / جلد ۲۶ / صفحه ۹۳ 📋 درس خارج علوم القرآن 📆 مسجد اعظم قم ؛ ۱۴۰۲/۰۸/۰۳ ☑️ سی ام بهمن؛ سالروز ارتحال حضرت آیت الله سیّد محمّد محقق داماد (رض)، از اساتید حضرت استاد (دام ظلّه) 🆔️ https://telegram.me/ayatollah_javadi_amoli @tafaqqoh