تفسیر آموزشی و احادیث کافی- راسل
#نکات کلاس ۶ اردیبهشت ۹۹:
1. اضافه کردن بررسی مصادر قیاسی به مرحله ی دوم فهم ادبی(مثل "قتال") و نیز #صرف_عرضی افعال ثلاثی مجرد(مثل "تَکرَهوا")
2. در بیان صیغه امر افعال مضاعف (در صورت استعمال های مختلف) فکّ ادغام را مقدم کنید، سپس با فتحه و سپس کسره و سپس اگر ضمه داشت(دلیل این امر در کلاس بیان شد).
3. غالبا "محبّ-محبوب" استفاده می شود. یعنی اسم فاعل را از باب افعال و اسم مفعول را از ثلاثی مجرد می گیرند.
4. (مو) در الوسیط یعنی برای دوران فصاحت نیست و مولَّد است لذا با آن معنا نمی شود آیه و حدیث نبوی و علوی را فهم کرد.
۵. خوب و بد// خوب تر و بدتر// خوب ترین و بدترین
معانی خیر و شرّ هستند.
6. الوسیط #عسی را خوب مطرح نکرده. لذا باید کتابی مانند #مغنی را محکم خواند.
عسی: للترجی فی المحبوب و الاشفاق فی المکروه(مثل ۲۱۶ بقره که هر دو استعمالش آمده به همین ترتیب).
7. چه مناطی باعث مي شود 7 جمله از 14 نوع جمله در زبان عربي، محل اعرابي پيدا مي كنند؟
پاسخ: چون مي توان بجاي آن جملات، مفردي را قرار داد.
#تحقیقات
1. سوره مبارکه جّن ص573 قرآن آیه 16، موارد تاثیر تجوید در اعراب
2. حکمت 420 نهج البلاغه (صبحی صالح) با توجه به استعمال "قاتله الله ما افصحه" در الوسیط
چرا اصحاب حضرت از این جمله عصبانی شدند؟
#صوت #تفسیر_آموزشی
#جلسه26
مراحل هفتگانه ادبی بر روی آیه حفظ موضوعی ۲۸ تا انتهای مرحله سوم
یعنی آیه ۱۹۶و۱۹۷ آل عمران
یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹:
قسمت اول کلاس👇
#جلسه27
قسمت دوم کلاس(تکمیل مرحله 3 فهم ادبی و بیان مرحله ۴تا۷)
#نکات جلسات ۷ اردیبهشت ۹۹
1. اعراب تقدیری فرعی: مررتُ بموسی، موسی غیرمنصرف است. لذا فتحه (اعراب فرعی) در تقدیر است. اما در مررت بقاضٍ، اعراب تقدیری اصلی است.
2. معنای "مَعاد" برای "ماوا" در آیه 197 آل عمران معنای قرآنی تری نسبت به "مَنزل" و "ملجا" دارد. آیات 48سوره توبه(جهنم لمحیطه بالکافرین) و ۱۰ نساء (یاکلون فی بطونهم نارا) را بنگرید.
3. اسم مکان و زمان ثلاثی مجرد بر وزن مَفعَل و مَفعِل است. اگر فعل بر وزن یَفعِل و صحیح اللام باشد مانند رجع و مثال واوی بر وزن یفعَل باشد مثل وضع، اسم مکان و زمان بر وزن مَفعِل است.
وگرنه بر وزن مَفعَل است.
#تحقیقات
1. به ریشه "ء ن ف" الوسیط مراجعه کنید. معنای "مُستانَفة" و "مستانِفة" را بررسی کنید.
2. با توجه به آیات 68 انعام، 140 نساء،
به دست آورید که خطابات قرآن به رسول خدا ص
در واقع خطاب به مومنان است
مگر دلیل خاص داشته باشیم.
برنامه فردا دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹
که قبل از شروع کلاس توسط شما انجام می شود:
۱. قرائت نیمه دوم جزء ۱۳: صفحه ۲۵۲ تا ۲۶۱ مصحف
۲. مرور حفظ موضوعی ۱۸ تا ۲۸
و حفظ موضوعی شماره ۲۹ و انجام مراحل هفتگانه فهم ادبی این آیه👇