eitaa logo
تفسیر تسنیم (علامه جوادی آملی)
5.5هزار دنبال‌کننده
16 عکس
1 ویدیو
1 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای مقدمات و سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سال نوی شمسی را به اعضای کانال تفسیر تسنیم تبریک عرض میکنم. انشالله که سال جدید، سالی مبارک و شاد برای همه خصوصا مومنان باشد و همه در مسیر حق گام بردارند. 🙂🌹
✅همچنین از خانم حیدری که از اعضای قدیمی کانال بوده و با سعه صدر و دقت فراوان، لوگوی کانال را طراحی کردند تشکر و قدردانی میکنم. انشالله که در تمام مراحل عمر موفق و سعادت مند باشند. ✅@HnegahenoH
94-30.mp3
10.29M
🎙صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۳۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ شامل دلیل عقلی، آیات قرآن، تواتر قطعی و یک قسمت هم روایات است. این ادله ارتباطی به شیعه و سنی ندارد 🔰روایات چند دسته اند: 1⃣ روایات متواتر: مثل حدیث ثقلین که هر مسلمانی چه سنی چه شیعه میتواند به آن استناد کند. 2⃣ روایات : که شیعه به آن بیشتر استناد میکند چون ما این روایات را به حد تواتر در میان ائمه داریم اما علمای سنی این را ندارند. این روایات، از مزایای مکتب تشیع است. 🔺اگر این روایات عرضه بر قرآن از پیامبر هم رسیده از طریق ائمه رسیده است اما اهل سنت اگر این روایات از طریق ائمه شیعه برسد نمیتوانند به آن استناد کنند. همچنین لسان این روایات برای تشخیص حجت از غیر حجت است نه تشخیص یک حجت از حجت دیگر. 🔺این روایات گویند هر حقی، حقیقتی دارد و هر ثوابی، نوری. ، قرآن است و ، قرآن. «انّ علی کل حقّ حقیقة و علی کل ثوابٕ نوراً فما وافق کتاب الله فخذوه و ما خالف کتاب الله فدعوه» این تفریع فرع بر اصل نشان میدهد که حقیقت و نور همان است. 3⃣ روایاتی با این محتوا که در فتنه ها به قرآن پناه ببرید: این دسته از روایات را فریقین نقل کردند. اگر مخالفان هم میخواستند از قرآن چیزی را کم کنند میخواسند و معارفش حذف شود نه چیز کوچک و بدون اهمیت. حالا اگر قرآن خودش نقصان پیدا میکرد و کم میشد خودش فتنه زده میشد و نمیتوانست فتنه ها را حل کند. 4⃣ روایاتی با این منطوق که در نماز، قرائت هر سوره کامل قرآن، لازم و کافی است: در شیعه قرائت سوره کامل چه اجبارا چه استحباباً لازم است. اگر در قرآن دست برده شده و کاسته شده چطور ائمه گفته اند که در نماز بعد از حمد، یک سوره کامل قرائت کنید؟! برخی در پاسخ به این استدلال به «قاعده میسور» استناد کرده اند که فحوایش این است که (در زمان عسر میتوان به کمتر قناعت کرد و لذا در اینجا قرائت سوره ناقص هم کافیست). اما این هم جوابگو نیست چون این قاعده برای زمانیست که هیچ سوره کاملی نباشد درحالیکه سوره قدر و توحید و ... که همگی آنها را مصون از تحریف میدانند وجود دارند. پس تمام سوره های قرآن، کامل و تحریف نشده است. ✅یک سلسله هم هست که دلیل عقلی نیست بلکه مبتنی بر تاریخ بوده و صرفا طمانینه ای برای انسان می آورد: 🔺1⃣ چه داعی و انگیزه ای وجود داشته کهقرآن را تحریف کنند؟ 🔺2⃣ امام علی هیچگاه نگفت که فلان آیه تحریف شده و به آن استناد نکنید، حال آنکه حضرت در برابر هیچ گونه تحریفی در دین حتی کوچکترین تحریفها ساکت ننشست.‌ 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
94-31.mp3
15.42M
🎙صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۳۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ♻️ یکی از ادله های این بود که روایت فراوانی بر «وجوب خواندن سوره در قرآن» وجود دارد. از مجموع روایات فراوان که برخی به استحباب سوره در قرآن، برخی به فضایل آن و برخی به خواص آن میپردازند بدست می آید که سور تحریف نشده اند زیرا نمیشود برخی سوره ها تحریف شده و برخی دست نخورده باشند و روایات به خواندن سوره در قرآن ترغیب کنند. 🔰دلیل دیگر بر که آنرا به اشتباه، دلیلی عقلی دانسته اند درحالیکه تحلیلی تاریخی است این است که بررسی قرآن در زمان نزول و خلافت شیخین و خلافت عثمان و خلافت امام علی نشان میدهد تغییری نکرده است. 1⃣🔺پیامبر اکرم غیر از اینکه در خواندن سور بر مردم و دقت در حفظ سور از تحریف، سور مختلف را در قرآن میخواند تا مردم مرتب آنها را بشنوند. مساله قرائت قرآن هم چنان اهمیت داشت که خود قرآن فرموده بود وقتی قرائتش را میشنوید ساکت شوید و گوش کنید. خصوصا در نماز که همگی فقها گفته اند استماع سوره، واجب است اگرچه در وجوب آن در غیر نماز اختلاف است. همچنین اگر فرمود کتاب خدا و عترتم را در میان شما گذاشتم منظورش این است که «کتاب عینی خارجی» که تمام سور در آن نوشته شده و در دسترس همه شما هست را در میان شما گذاشتم. ♻️مردم مکه زمانی که میخواستند مهاجرت کنند نه توان ماندن در مکه داشتند و نه خانه‌شان را کسی میخرید تا با پولش بتوانند هزینه های سفر را جبران کنند. در اینجا قرآن فرمود که آن جنبنده ای که غذایش را ذخیره سازی نمیکند نیز رزقش با خداست! در این لحظه مسلمانان انگیزه گرفتند و بدون هیچ توشه ای راهی مدینه شدند. 🔰مردمی که فقط بخاطر دینشان از زندگیشان گذشتند و مهاجرت کردند و دینشان نیز صرفا در قرآن خلاصه میشد (چون هنوز روایات زیادی نبود) این مردم آمادگی کامل برای فهم قرآن داشتند، هوش زیادی هم داشتند که اشعار طولانی را حفظ میکردن . پس آن بعلاوه این ، باعث میشد که قرآن را براحتی حفظ کنند. 📜اگر امروز کسی شهید شود بازماندگانش گل سرسبد این کشور میشوند اما در صدر قرآن اگر کسی شهید میشد خانواده اش را به اسیری میبردند! این ایمان قوی مسلمانان صدر اسلام را میرساند که باعث میشد با یک آیه قرآن زندگی خود را رها کنند و براه بیفتند. کسی هم قدرت دست بردن در کتاب را نداشت این تحلیلی تاریخی در عصر خود حضرت بود که نشان میدهد امکان تحریف نبود. 2⃣🔺مقطع دوم، زمان «خلافت شیخین» است. اگر در این کتاب آیه ای بود و شیخین به جهت شک در اینکه جزو قرآن است میخواستند بردارند امکان نداشت. چون طبق توضیحات قبل مشخص شد که تلاشهای پیامبر و ایمان و هوش قوی مردم باعث میشد که کسی در بخشهای قرآن شک نکند. 🔰اگر هم میخواستند عمدا آیه ای را بردارند یا جزو مسائل حکومت بود و یا نبود. آیه ای که در مورد حکومت نباشد آنها انگیزه تحریف نداشتند و اگر در مورد حکومت هم بود قدرتش را نداشتند چون مردم آنقدر برایشان مهم بود که برای حفظ یک واو در قرآن، شمشیر میکشیدند. ♻️اگر آیه ای بود که مخالف خلافت شیخین بود دیگر حضرت امیر و مخالفانشان دست به دامان احادیث نمیشدند و صریحا به همان آیه اشاره میکردند حال آنکه ابدا چنین چیزی را در کتب احتجاج نمیبینیم. هم برای این است که دین بماند، اما اگر قرار باشد با حذف آیه ای، اصل دین در خطر قرار بگیرد دیگر حضرت امیر ساکت مینشست؟ دین تحریف شده که دیگر دین اولیه نیست. 3⃣🔺در مقطع سوم یعنی زمان «عثمان» نیز همانند زمان شیخین است و همان استدلالها با شدت بیشتر پابرجاست و امکان تحریف نبود. چون دیگر فتوحات اسلامی بسیار گسترده تر شده بود و از فلات آسیا تا فرانسه فعلی یک قرآن را میخواندند. 4⃣🔺در مقطع چهارم که زمان «خلافت حضرت امیر» بود که دیگر ذره ای امکان تحریف نبود چون اون اندک مسامحه ای با هیچکس نداشت. اما حتی یک کلمه ای هم در مورد تحریف در قرآن نگفت با اینکه قدرت کامل در دست او بود. شاید در زمان قبل خلافت امکان بود اما در زمان حکومتش که دیگر شمشیر به دست بود و اگر تحریفی بود حتما میگفت. فقط یک مریض العقل ممکن است چنین توهمی درباره حضرت امیر بکند. 5⃣🔺در مقطع پنجم که ««پس از خلافت حضرت امیر» است نیز که دیگر اصلا امکان تحریف عمدی نبود چون دیگر قرآن کاملا در فتوحات گسترده اسلامی منتشر و حفظ شده بود و ائمه نیز دیگر ساکت نمی ماندند حال آنکه اصلا چنین سخنی نگفته اند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
94-32.mp3
14.06M
🎙صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۳۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ تحریفی که مورد بحث است، است یعنی کم شدن برخی آیات یا سور. اما معانی دیگر تحریف مورد بحث نیست: ۱. «زیاد شدن قرآن» که اصلا ممکن نیست چون آوردن شبیه کلام خدا، ممکن نیست. ۲. تحریف به معنای «تفسیر به رای» هم همیشه بوده است و ربطی به متن قرآن ندارد. ۳. تحریف به معنای «اختلاف در قرائات و اعراب» هم خیلی مهم نیست چون تاثیر زیادی در معنا ندارد. ۴. تحریف به معنای «جابجا شدن آیات» نیز مهم نیست چنانکه آیات مکی را مدنی دانسته باشند یا برعکس، چون در هر صورت مفسر باید به کل قرآن اشراف داشته باشد. 🔺اگر روایتی بود در مباحث عقیدتی حجت نیست. خبر واحد در زمان تعیین تکلیف مکلف حجت است چون در عمل اگر مردد شدیم باید مشکل را حل کرد اما زمانی که بحث از عقیده میشود دیگر حجت نیست چون عقیده، مبادی دارد. اگر عقل است باید «برهان عقلی» باشد و اگر نقل است باید «متواتر یا خبر واحد محفوف به قرائن» باشد. در این صورت به جان شخص مینشیند. اعتقاد دست انسان نیست بلکه باید به جان انسان بنشیند. 🔰شبهات : 1⃣گویند حضرت فرموده هر چه بر بنی اسراییل وارد شده شما هم انجام میدهید. یکی از کارهایی که بر بنی اسراییل وارد شده تحریف تورات و انجیل است پس مسلمانان هم قرآن را تحریف میکنند. ✅پاسخ: 🔺اولا تواتر اجمالی دارد که در اینجا باید اشتراک بین روایات متواتر اجمالی را گرفت و آن حجت است. هم این است که هر چه بنی اسراییل کردند شما هم میکنید. اما این عامی است که قابل تخصیص است که نمونه اش همین عدم امکان تحریف بنابه نص قرآن است. اگر بگویند که این عام قابل تخصیص نیست گوییم بنی اسراییل در تورات تحریف به زیاده و نقیصه کردند حال چگونه ما تحریف به زیاده را در قرآن غیرممکن میدانیم اما تحریف به نقیصه را ممکن؟! 🔺برخی دیگر در جواب گفتند ظاهرِ عدم امکان تخصیص این روایات، با قرآن در تضاد است. چنانکه بنی اسراییل گرفتار انواع عذابها بودند اما در قرآن در مورد مسلمانها گفته تا زمانی که پیامبر اسلام بینشان است به آنها عذاب نمیرسد. 📜اما پاسخ اخیر کامل نیست چون این روایات این است که هر چه بنی اسراییل کردند شما هم میکنید نه اینکه هر چه بر سر آنها آمد بر شما هم وارد میشود! ثانیا این روایات مربوط به بعد از ارتحال پیامبر است که گوید بعد از من چنین میکنید نه در زمان خود پیامبر، که بگوییم با وجود پیامبر، عذابی بر سر مسلمانان نمی آید. 🔺پاسخ دیگر است که بر فرض تسلیم، این روایات گویند هر چه کردند شما میکنید اما آیا تاریخش را هم گفتند؟ ممکن است بعدا پیش بیاید. خود این جوابی است برای ساکت کردن مدعی تحریف نه دلیلی بر تحریف در گذشته. 🔺پاسخ دیگر اینکه خود این روایات باید بر قرآن شوند. حال وقتی تحریف را بر قرآن عرضه میکنیم میبینیم مخالف قرآن است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
94-33.mp3
12.47M
🎙صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۳۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ خلاصه بحث دیروز: 🔺به استناد برخی روایات، پیامبر فرمودند هر کاری امتهای پیشین کردند شما هم میکنید. و چون مسلما اقوام پیشین، کتابهای آسمانی خود را تحریف کردند پس مسلمانها هم میکنند. 🔰جواب: 1⃣اولا سند این روایات به حد تواتر نرسیده است‌. 2⃣ثانیا اگر برسد هم باز هم قابل تخصیص است چنانکه خود قرآن میفرماید قرآن تحریف نمیشود. 3⃣ثالثا اگر قابل تخصیص نباشد باید بگوییم چنانکه تورات و انجیل، تحریف به زیاده شد قرآن نیز میشود درحالیکه هیچکس چنین ادعایی نکرده و خود قرآن هم رد میکند. 4⃣رابعا اگر از این روایات اطلاق بگیریم باز هم رخ میدهد چون بسیاری از سرگذشتهای گذشتگان برای مسلمانان رخ نداد. 5⃣خامسا اگر سندا و دلالتا هم صحیح باشد باز هم روایات گویند که مسلمانان هم میکنند لذا ممکن است مسلمانان هزار سال دیگر چنین کارهایی مانند تحریف بکنند نه اینکه در صدر اسلام واقع شده باشد! در نهایت اینکه دلایل سابقی که ذکر شد هنوز بر قرآن حکم میکنند. 6⃣سادسا، قرآن کریم این روایات را تکذیب میکند. چنانکه قرآن گوید بنی اسراییل در زمان رسالت حضرت موسی بخاطر خلافهایشان بر آنها عذاب نازل شد حال آنکه قرآن در مورد مسلمانان گوید مادامی که رسول خدا ذر بین امت هست من آنها را عذاب نمیکنم. ♻️گفتیم که چون این روایات خبر واحدند پس اجمالی دارند باید مضمون مشترک را از همگی گرفت و تنها همان را در مسائل علمی و اجتهادی پذیرفت نه همه ابعاد روایات. مضمون مشترک این روایات هم این است که هر چه بنی اسراییل کردند شما هم میکنید. 🔺2⃣شبهه دیگر بر تحریف قرآن: به تعبیر برخی روایات حضرت امیر، قرآنی را جمع کرده بود و آن قرآن را خلیفه وقت نپذیرفت پس قرآن امیرالمومنین با قرآن مردم فرق داشت.با توجه به اینکه روایت است که علی مع الحق و الحق مع علی، پس قرآن امام علی صحیح است.روایاتی هم از خود علی است که گوید کل قرآن از ظاهر و باطن و عام و خاص و ... نزد احدی غیر از ما معصومین نیست. پس احتمالا در قرآنی که نزد مردم است کم و زیاد دارد. 🔰پاسخ: 1⃣اول باید دید آیا این روایت به حد تواتر رسیده یا نه. اگر به تواتر نرسیده بود در بحث عقلی و اجتهادی پذیرفته نیست. 2⃣اگر هم بگوییم که به حد تواتر رسیده باز هم منظور امام علی این نیست که قرآن مردم با قرآن من فرق میکند بلکه گوید علم تاویل و علم ظاهر و باطن قرآن و علم ... نزد ماست. 📮اگر تفسیر قرآن از طریق خدا و وحی به پیامبر رسیده و سپس به امام علی برسد گوییم . حضرت امیر فرمود خدا به من قلب عقول و لسان سؤول عطا کرده است تا قرآن را بتوانم انجام دهم. حضرت امیر فرمود تاویل در دست من است. قائلین به تحریف فکر میکنند که این هم جزو قرآن است، روایتی که اسم منافقین را صراحتا آورده است. در پاسخ باید گفت که این روایت جزو قرآن نیست. سیره پیامبر، کنار آمدن با منافقین بود بعد ممکن نیست آیه ای بیاید و اسم بسیاری از منافقین را رسما ببرد و لعنت کند درحالیکه پیامبر با آنها با حسن سلوک برخورد میکرد. اصرار صحابه این بود که معصومین به آنها خلعت دهند یعنی لباسی که به بدن خود معصوم رسیده و متبرک است وگرنه لباس تازه که شرافتی ندارد و از بدن معصوم خلع نشده تا محسوب شود. ♻️بزرگ منافقان در هنگام مرگ نیز چنین درخواستی از پیامبر کرد و پیامبر قَمیصش یعنی لباس تنش را داد. گفتند مگر نمیذانید که فلانی منافق است؟ فرمود میدانم و این هیچ سودی برایش ندارد اما با این کار هزار نفر مسلمان میشوند. این سیره پیامبر است لذا نمیشود در آیات قرآن بصورت مشخص نام منافقان و کفار بزرگ را بیاورد لذا این روایات بیان مصداق میکنند. 🔰طایفه دیگری از روایات که از حضرت امیر رسیده نشان میدهد که با ترتیب کنونی قرآن متفاوت است نه اینکه در ظاهر متفاوت باشد. شاید حضرت در مصحف خود، سور را به ترتیب نزول جمع آوری کرده باشد.این به جایی آسیب نمی رساند. تفسیر حدیث دروزی، به ترتیب نزول است و خلاف شرع نیست. قرآن فعلی ابتدا سور مدنی را آورده و سپس مکی. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
🔰 متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سوگ همسر معظم ایشان بسم الله الرّحمن الرّحیم آیةالله جناب آقای جوادی آملی دامت برکاته درگذشت همسر مکرّم آن‌جناب رحمةالله‌علیها را به حضرتعالی و فرزندان محترم و دیگر بازماندگان تسلیت عرض می کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان از خداوند متعال مسألت می نمایم. والسلام علیکم و رحمةالله سیّدعلی خامنه‌ای ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ✅ @tafsire_tasnim1