eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_134L.mp3
4.31M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 134 🔖 آیات: ۴۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۹ سوره مبارکه بقره: «واذ نجیناکم من آل فرعون یسومونکم سوء العذاب یذبحون ابناءکم ویستحیون نساءکم وفی ذلکم بلاء من ربکم عظیم» و (به یاد آورید) آن زمان که شما را از چنگال فرعونیان رهایی بخشیدیم؛ که همواره شما را به بدترین صورت عذاب می‌دادند: پسران شما را سر می‌بریدند؛ و زنان شما را (برای کنیزی) زنده نگه می‌داشتند. و در اینها، آزمایش بزرگی از طرف پروردگارتان برای شما بود. 1⃣خداوند به بنی اسرائیل فرمود شما نعمتهای زیادی دارید پس به شکرانه اش باید دست از گناه بردارید. به امید هم نباشید زیرا شفاعت برای کسانیست که دینشان باشد و دین شما مرتضی نیست. 2⃣برای اهمیت این موضوع، خداوند دو بار بنی اسرائیل را به تذکر این نعمتها دستور داد. یکبار در آیه ۴۰ بقره و بار دیگر در آیه ۴۷ که در آن گوید خدا های زیادی به شما داد. حال در آیه ۴۹ برخی نعمتهای بنی اسراییل را نام میبرد و آیات بعد این نعمتها را توضیح میدهد. 3⃣نعمتها بر بنی اسراییل چند بخش بود: یکی رفع عذاب، دیگری دادن وسایل رفاهی، سوم دادن وسایل علمی، چهارم دادن رسالت و نبوت، پنجم سلطنت مشروع مانند سلطنت سلیمان و داوود و ... 4⃣خدا گوید: به یاد آن عذابی باشید که فرعون بر سر شما آورد و خدا با «علل غیر عادی» (معجزه) توسط موسی، شما را نجات داد پس شکر کنید. گوید اگر ما نیاکان شما را در نجات نمیدادیم شما یهودیان هم الان نبودید زیرا تمام مردان شما را میکشتند و اگر ما موسی را نگاه نمیداشتیم هیچ نسلی نداشتید. 5⃣ لقبی برای سلاطین خون‌آشام مصر بود چنان که سلاطین ایران را و سلاطین روم را و سلاطین ترک را مینامیدند. اما خصوصیت «استکبار» آنقدر در فرعونیان بارز بود که لقب آنها تبدیل به فعل شد و حالا مصدر تفرعن بجای مصدر استکبار استفاده میشود. 6⃣آل فرعون، بدترین عذاب را بر بنی اسراییل تحمیل میکردند چنان که آیه ۴۹ به آنها گوید: گویی شما را همچون حیوانات به «چرای» عذاب وامیداشتند. گوید ما شما را نجات دادیم و نعمتهایی چون موسی و سلیمان و داوود دادیم اما چون بازهم شدید تا قیامت شما را «تحت امر ظالمان» قرار دادیم تا بر شما فشار آورند و این معجزه قرآن است که از خبر میدهد. 7⃣عذابی که بر بنی اسراییل در زمان فرعونیان بود فقط نبود بلکه چیزهایی دیگری چون زنده نگه داشتن زنان برای خدمت کردن و نیز فشار جسمانی در زندگی بنی اسراییل و غیره بود. 8⃣در ادامه آیه گوید هم در آن عذاب، بود و هم در آن نجات یافتن زیرا خدا انسانها را به خیر و شر می‌آزماید. اگرچه شر، چیزی جز سختی و ناگواری نیست و لذا «شر ذاتی» که برای همه شر باشد وجود ندارد پس چیزی در دنیا نیست که بلاء نباشد. سلامت بلائی برای برگشت به خدا از راه و مرض بلائی برای برگشت به خدا از راه است. 8⃣سلاح انسان در جنگ درون و ، ناله و «گریه» است. خدا گوید ما به آنها سختی دادیم تا صبر و تضرع و ناله کنند و چون کردند ما موسی را بسویشان فرستادیم تا نجاتشان دهد اما شما را از بلاء عظیم نجات دادیم و شما شکر نکردید. لذا فرمود کسانی را خدا بر بنی اسرائیل حاکم میکند که تا روز ، یهودیان غرق در عذاب باشند. 9⃣از علامه طباطبایی پرسیدند مگر خدا نفرموده کسانی بر بنی اسراییل حاکم میشوند که عذاب را تا قیامت بر آنها مسلط میکنند؟ پس چرا اسراییل اینقدر پیشرفته است؟ ایشان فرمود: انسان یا باید بر تکیه کند یا ریسمان دیگری بر گردن او باشد. اسراییل نیز اکنون تحت سلطه «آمریکا» ست. این بدترین ذلت و عذاب است. 0⃣1⃣خدا گوید ما فرمون را به زیر کشیدیم چون و استکبار داشت و شما بنی اسراییل را به قدرت رساندیم که بر جهان حاکم شدید چون قبلش بودید. حال چون شما نیز تفرعن کردید نسلتان تا قیامت خواهد بود اما تحت سلطه دیگری و در اختلاف و در ذلت به سرخواهید برد. و ، بالاترین عزت خداست که خدا می دهد که به بنی اسراییل نیز داده بود. 1⃣1⃣در زمان ظهور حضرت صاحب الزمان نیز یهودیان تحت سلطه مسلمانان قرار میگیرند و جزیه می دهند‌ و به همین خاطر در «قانون اساسی» ما اصلا بحث جزیه نیامده چون تنها در زمان ظهور حضرت است که اینها جزیه می دهند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴واکنش آیت الله العظمی جوادی آملی به حوادث اخیر کشور؛ 🔺مسئولین اگر کوتاهی کنند، شرعا ضامن هستند/ وظیفه مردم این است که به بهترین شکل جلوی اشتباهات مسئولین را بگیرند/ آتش زدن ها، مشکلی را حل نمی کند/ اگر اقدامی صلاح مملکت باشد یقیناً مردم تشخیص می‏ دهند و به انجام آن رضایت می‏ دهند. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر امروز خود با اشاره به برخي اعتراضات مردم در این روزها، اظهار داشتند: «الآن که یک مشکلی در این جریان پیدا شده، مسئولین یک وظیفه دارند، مردم یک وظیفه دارند اما در خصوص دشمن مشترک هر دو یک وظیفه ویژه دارند. مسئولین ما واقعاً، شرعاً و عقلاً موظف‏ اند که امور را ارزیابی کنند، دقیق بفهمند که فعلاً مصلحت مملکت چیست؟ و اگر در این خصوص کوتاهی يا اشتباهي کنند واقعاً شرعاً ضامن هستند، این وظیفه آنهاست. وظیفه‏ ای که مردم دارند همان است که دین به ما می‏ گوید: ﴿ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ السَّیئَةَ﴾ به بهترین روش جلوی اشتباهات مسئولین را بگیریم، این وظیفه ماست! آتش زدن و امثال این کارها، جز ایجاد آشوب مشکلی را حل نمی‏کند. نکته سوم که باید به آن توجه داشت، که هم مسئولین باید آن را ببینند و هم مردم باید آن را ببینند، این دشمن مشترکی است که برای نابودی نظام [معاذالله] صف بسته است، بنابراین وظیفه همه مسئولین این است که عالمانه و محققانه، شب و روز تلاش کنند، از اقتصاددانان مملکت مشورت بگیرند و سؤال کنند، اگر اقدامی صلاح مملکت باشد، یقیناً مردم تشخیص می‏ دهند و به انجام آن رضایت می‏ دهند. نظام را با تخصص باید حفظ کرد، این به تعبیری از اوجب واجبات است. حفظ نظام از اوجب واجبات است، اگر اقدامی محققانه، عالمانه و همراه با ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی﴾ باشد، یک اقدامی خواهد شد که به نفع همه خواهد بود و اعتراض کسی را هم در پی نخواهد داشت. در نتیجه مسئولین باید وظیفه ‏شان مشخص باشد، آنها ضامن هستند، اما مردم نیز شرعاً وظیفه‏ دارند که به بهترین وجه از نظام دفاع کنند چراکه دشمن مشترک در کمین است. ما از ذات اقدس الهی می‎خواهیم به برکت خون‎های پاک شهدا این نظام را سالم نگه بدارد تا دست صاحب اصلی‎اش برسد.» 🔺منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
💎تیتر هفته نامه افق حوزه: ✅توصیه آیت الله جوادی آملی به ملت شریف ایران: ⛔️دشمن مشترک در کمین است! 🆔 @tafsire_tasnim1
No. 608.pdf
3.98M
📔 هفته نامه افق حوزه شماره 608 🔰 @ofogh_howzah@tafsire_tasnim1
موضع گیری علامه جوادی آملی در قبال اعتراضات به #سهمیه_بندی_بنزین: مسئولین اگر کوتاهی کنند، شرعا ضامن هستند/ وظیفه مردم این است که به بهترین شکل جلوی اشتباهات مسئولین را بگیرند/ آتش زدن ها، مشکلی را حل نمی کند/ اگر اقدامی صلاح مملکت باشد یقیناً مردم تشخیص می‏ دهند و به انجام آن رضایت می‏ دهند. ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_135L.mp3
3.55M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 135 🔖 آیات: ۴۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۹ سوره مبارکه بقره: «واذ نجیناکم من آل فرعون یسومونکم سوء العذاب یذبحون ابناءکم ویستحیون نساءکم وفی ذلکم بلاء من ربکم عظیم» و (به یاد آورید) آن زمان که شما را از چنگال فرعونیان رهایی بخشیدیم؛ که همواره شما را به بدترین صورت عذاب می‌دادند: پسران شما را سر می‌بریدند؛ و زنان شما را (برای کنیزی) زنده نگه می‌داشتند. و در اینها، آزمایش بزرگی از طرف پروردگارتان برای شما بود. 🔹🔹🔹🔹🔹 1⃣خداوند به میفرماید: شما را با ریشه‌کن‌کردن فرعون، نجات دادیم. خدا گاهی «رفع ظلم» می‌کند و گاهی «دفع ظالم». در اینجا خدا دفع ظالم کرده که دائمی است نه رفع ظلم که موقتی باشد. با دفع ظالم، ظلم نیز خودبخود رفع می‌شود. 2⃣میفرماید ما فرعونیان را «احادیث» کردیم. یا جمع احدوثه است یا جمع حدیث. اما در هر صورت ما اکنون آنها را با پیشوند «کانَ» میگوییم یعنی قبلا بودند و حالا دیگر نیستند. 3⃣انسان بخشی از عمرش را خواب است و بخشی را بیدار؛ اما بیداریهایش به هم متصل و خوابهایش از هم گسیخته‌اند. ظالمان نیز تاریخ و جامعه اند و مومنان، های آن. لذا ظالمان مثل هم نیستند و تاثیر بلند نداشته و از بین رفتنیتد اما مومنان مثل هم و متصلند و لذا تا انتها باقی می مانند تا وارث جهان شوند. 4⃣آیا فرزند کشی قبل از تولد موسی بود یا بعد از آن؟ این مبهم است اما مشخص است که قبل از قیام موسی و هنگام تولدش، این قضیه بوده است. قرآن گوید فرعونیان، زنها را نگه داشته و فرزندان پسر را میکشتند تا در برابر فرعون و بتها کسی قیام نکند اما مشخص نیست بعد از قیام موسی هم ادامه داشته یا خیر. 5⃣همچنین مشخص نیست که چرا فرعونیان، فرزندان پسر را میکشتند. عده ای گویند کسی از بزرگان آنها، این خواب را دید و عده ای گویند خود فرعون این خواب را دیده است که کسی بدنیا می آید و در برابرش می ایستد اما برای این داستانها دلیل قطعی نیست لذا ممکن است فرعون مقدمات قیام بنی اسراییل را در میانشان می‌دیده است و لذا دست به این کار را زده است. 6⃣هم برای آزمایش انسان است و هم . هدف، هم رسیدن به خداست. خدا همه چیز را خیر آفریده اما هنگامی که آن نعمت تنزل میکند تا به مرتبه و جهان انسانها برسد تبدیل به رنج و رشواری میشود. لذا خیر و شر، برای آزمایش بوده و هر دو به دست خداست. این بینش، است. 7⃣«یستحیون نسائکم» یعنی فرعونیان قبل و بعد از تولد موسی، مادران باردار را زیر نظر داشتند تا اگر بچه پسر بزایند بچه را بکشند. این خود بلائی عظیم بود. 8⃣فرعون از بین رفت و سپس، خداوند را بر آنها حاکم کرد و او را هم بعدا نابود کرد تا بگوید ظالم، دائمی نیست و اما سنت خدا دائم است.(و نرید ان نمنّ علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین) 9⃣ حقیست که میماند و احدوثه ای است که سپری میشود و میرود. ظالم، احدوثه و خس و خاشاکی است که میگذارد و نمیماند.مانند انگشتر ساختن از طلا که بالاخره روی طلای جوشیده، کفی هم پیدا میشود اما این کف، نیست و از بین میرود. یا همچون کف روی دریا که ماندنی نیست. عاقبت برای متقین است و اینها میراثدار جهانند لذا خس و خاشاک بالاخره میرود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
تبادل شبانه 👇👇👇
💠کانال علامه عسکری، تخصصی عقاید و تاریخ تحلیلی صدر اسلام ❌آیا ابوبکر از حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها پشیمان شد❗️ ❌ازدواج دختر امیرالمومنین علیه السلام با خلیفه دوم دروغ یا واقعیت❌ ✅راز تعدد زوجات پیامبر اکرم صلوات علیه و آله ❗️ ✅پیامبر اکرم با عایشه که فقط ۹ سال داشت چگونه ازدواج کرد❗️ http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
🔺آیت الله جوادی آملی: تکذیب و تصدیقت با برهان باشد وگرنه مسوولی! ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_136L.mp3
4.74M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۵۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 136 🔖 آیات: ۵۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۵۰ سوره مبارکه بقره: «واذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم واغرقنا آل فرعون وانتم تنظرون» و (به خاطر بیاورید) هنگامی را که دریا را برای شما شکافتیم؛ و شما را نجات دادیم؛ و فرعونیان را غرق ساختیم؛ در حالی که شما تماشا می‌کردید. 🔹🔹🔹🔹🔹 1⃣خدا خواست که رود نیل با ضربه عصای موسی شکافته شود و آبهای بعدی جای خالی آبهای قبلی را پر نکنند تا جاده ای خاکی در میان دریا برای عبور ایجاد شود. 2⃣گوید این کار بدست خداست. هر کلید «دو لبه» و دو چهره دارد. با یک لبه در باز میشود و با لبه دیگر بسته. گوید کلید دریا را ما به موسی سپردیم. وقتی فرعون رسید ما کلید را برگرداندیم تا دوباره آب روان شود. 3⃣این کلید واحد، برای مومنان همواره است و برای کافران همواره . کار خدای منان اینگونه است که یک کار برای مومن یک طور است و برای کافر طور دیگر. احدی نمیتواند جلوی رحمت یا نقمت خدا را بگیرد. لذا گوید ما با این رحمت جلوی قطع نسل شما بنی اسراییل را گرفتیم. 4⃣خدا گوید «کان الفرعون» یعنی وی احدوثه ای بود و گذشت و تمام شد. این کان در مورد انبیائی چون «ابراهیم» هم آمده است. حال این چگونه قابل توجیه است؟ خدا آنچه در مورد ابراهیم گفته در مورد خودش نیز بیان کرده «کان الله غفورا رحیما» این رحمانیت و غفرانیت مستمر و است. لذا «کان ابراهیم امت حنیفا» یعنی سنت حنیف در نسل او باقی ماند. 5⃣، اصل و دایمی و ، فرع و موقتیست. این نظام هستی اینطور نیست که زمانی حق حاکم باشد و زمانی کفر بلکه اینجا اصلی دارد و آن هست لذا شرک، «علف هرز» هست. «کان» موجود درباره خدا و انبیا، زوال ناپذیر هست اما فرعون و غیره از بین رفتند. جهان بدون نظم نیست که هر کدام از حق و باطل بر دیگری پیروز شدند همان حاکم جهان شود. 6⃣انبیا قبل از خلقت انسان بوجود آمده اند و راهشان هم ادامه پیدا میکند اما طاغوتیان راهشان مسلوب و مقطوع است. عالم را اداره میکنند. الان ۳ میلیارد نفر پیرو سه دین الهیند یعنی «خدا، قیامت و وحی» را پذیرفته اند اگرچه در ، انسانها بسیار اندکند. 7⃣خدا عالم را معرفی میکند که خدا باغبانش است. گوید ما شما را از زمین رویاندیم (نوح/۱۷) سپس گوید هر کس بخواهد به عنوان علف هرز، سبز بشود ما و اصلش را قطع میکنیم اگرچه علف هرزی هم میروید اما این علف از ریشه همان علف قبلی نیست لذا بین این علفهای سبز(یعنی کفرها و شرکها) رابطه ای نیست اما انبیا و مومنان همدیگر را تصدیق کرده و کل انبیا را معرفی میکنند. 8⃣قرآن در سوره توبه گوید کفار میخواهند خدا را خاموش کنند اما نمیتوانند لذا این نور، همیشگی و مداوم است اما خدا و بیگانه را خاموش میکند تا اینها تا آخر الزمان گرفتار اختلاف باشند. پس معنای «کان» در مورد فرعون با معنایش در مورد پیامبر فرق میکند. 9⃣قرآن میفرماید خدا عهد کرده ریشه کافران را بکند و لذا درخت کفر و شرک()، طبق نص قرآن، بدون ریشه و بی قرار بوده و تنها روی زمین سبز شده نه زیر آن. لذا براحتی باد آنرا میبرد و درخت دیگری ایجاد میشود که باز هم بی ریشه و بدون ارتباط با درخت قبلیست. 0⃣1⃣اما ، دائمیست. اگر ایمان دائمی نبود دنیا محل پاک شدن نبود اما وسوسه هم باید باشد تا «جهاد اکبر» در درون انسان رخ دهد. 1⃣1⃣ به دست خداست پس قارون را در خود فرو میبرد، به دست اوست پس فرعون را غرق میکند، به دست خداست پس برای ابراهیم سرد میشود و را دارد که آنرا نیز مسخر انسان کرده است. هیچ چیز در برابر خدا مستقل نیست. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
❓چرا حوزه های علمیه، نواوری ندارند؟ ✅آیت‌الله جوادی آملی: بسیاری از طلبه‌های باهوش، خوش‌فکر و مستعد هستند که باید توجه به نخبه پروری در این زمینه در صدر اولویت‌های حوزه‌های علمیه باشد. 🔶قم و حوزه های علمیه باید حرف های تازه و علوم جدید را از دل مبانی دینی استخراج کنند؛ دین اسلام ضمن تصدیق آیین انبیای پیشین، مهیمن بر آنها است، یعنی سخنان جدید برای گفتن دارد. 👈امروز حوزه های علمیه باید نوآوری داشته باشند و آن دسته از علومی که تا کنون نیامده است را از مبانی دینی استخراج کرده و به بشریت ارائه دهند. ❓چرا امروز حوزه علمیه با این اندازه از امکانات نتواند همچون علمای بزرگ گذشته تولیدات بزرگ علمی و فقاهتی داشته باشد؟ 🔸حوزه علمیه امروز نیز باید حرف تازه برای گفتن داشته باشد و نیازهای بشریت را پاسخ گویند. 🆔 @tafsire_tasnim1
بسم الله الرحمن الرحیم . انا لله و انا الیه راجعون من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله شهادت «ابر مجاهد قرآن و عترت و جهان اسلام» سردار بزرگ جناب (قدس سره) قلوب آزاد مردان مبارز را جریحه دار و عواطف راد مردان مجاهد را متالم کرد. این سانحه سنگین و رخداد تلخ را به حضرت بقیه الله الاعظم (ارواح من سواه فداه) و امت بزرگوار اسلام تسلیت و حشر آن شهید راحل را با شهدای صدر اسلام و همرزمان وی از خدای سبحان مسئلت کرده، یقیناً به حیات قاتلان بشریت خاتمه خواهد داد. ۱۳۹۸/۱۰/۱۳ جوادی آملی ⚫️ 🔴 @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ گریه های آیت الله جوادی آملی دامت برکاته در فراق #سردار_سلیمانی ⚫️سردار در طول حیاتش چگونه زندگی کرده که عالم بزرگی چون علامه جوادی در برابرش چنین خضوعی دارد... ◼️ شهید سپهبد سلیمانی: تا در زمان حیاتت شهید نباشی، مرگت با شهادت نخواهد بود! #شهید_زنده ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_137L.mp3
4.39M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۵۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 137 🔖 آیات: ۵۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۵۰ سوره مبارکه بقره: «واذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم واغرقنا آل فرعون وانتم تنظرون» و (به خاطر بیاورید) هنگامی را که دریا را برای شما شکافتیم؛ و شما را نجات دادیم؛ و فرعونیان را غرق ساختیم؛ در حالی که شما تماشا می‌کردید. 🔹🔹🔹🔹🔹 1⃣گفتیم که یعنی آزمون الهی لذا هم بلاء است هم . شکافنده خداست. خدا به موسی گوید تو عصایت را به دریا بزن و ما آنرا میشکافیم. خدا به دریا «دستور» شکاف میدهد و دریا شکافته میشود.(شعراء) یعنی موجودات همگی دارای اند. این شکاف طوری بود که زمین حتی نم هم نداشته باشد. فرمود ما همه همراهان موسی را نجات دادیم و همه همراهان فرعون غرق شدند اگرچه همه اینها گروه گروه وارد دریا میشدند. 2⃣هلاکت فرعونیان، آنها بود و از آن «مصون» نبودند اما نجات موسویان، بود و از آن مصون بودند تا خدا ببیند در برابر آن نجات آیا شکر میکنند! 3⃣بدین صورت مشخص میشود که چرا قرآن از گذشتگانشان یاد کرده و افراد حال حاضر را به آنها نسبت میدهد مثلا بگوید شما بنی اسراییل تا قیامت در تفرقه خواهید بود! زیرا قرآن، این افراد را همان دین گذشتگان میداند و از این لحاظ هستند. گوید سنت و یکی و دائمیست، اگر شما نیز مثل فرعون رفتار کردید همان عذاب را خواهید داشت. 4⃣خدا در مورد قوم ثمود میفرماید آنها را چنان ریشه کن کردیم که گویا هیچوقت در این سرزمین نبوده اند! این نتیجه اعمال کافران است. اما در مورد انبیا و اولیا گوید ما آدم و نوح و ابراهیم و پیروانش را بر تمام جهانیان برگزیدیم. لذا در جهان، و همواره حکومت میکنند و مانند «علف هرز»، خودرو و بی ریشه است که مدتی میروید و ریشه کن میشود و شرک جدیدی رشد میکند. 5⃣بنی اسراییل گرفتار بودند(پوزیتیویسم) نه عقل چنانکه میگفتند ما باید خدا را ببینیم و حس کنیم تا ایمان بیاوریم. خدا نیز دریا را شکافت و نمش را نیز خشک کرد اما باز هم ایمان نیاوردند. 6⃣چرا گاهی قرآن، نابودی را گاهی به فرعون و گاهی به نسبت می دهد؟ زیرا قرآن گاهی از موسی و خاندانش به عنوان آل موسی یاد میکند و بهمین صورت از آل فرعون و آل یعقوب نیز یاد کرده است که شامل خود فرعون و یعقوب نیز میشود و استثنا ندارد. 7⃣مکر به خود مکار برمیگردد. لذا هیچ کار بدی نیست مگر اینکه کننده کار را دربرمی گیرد. قرآن گوید سوء عذاب، فرعون را در دنیا دربرگرفت و قویتر از آن سوء عذاب، در آخرت فرعونیان را دربر خواهد گرفت. 8⃣قرآن و هدایت است نه «کتاب داستان». وقتی قرآن گوید گذشتگان شما اینطور بودند یعنی اگر شما هم آن طور باشید همان عذاب یا نعمتی که به آنها داده شد به شما نیز داده خواهد شد نه اینکه به گذشته خود افتخار کنید! نکته اصلی که متذکر میشود جهان با میگردد. 9⃣قرآن ابداً به سالی که یک اتفاق افتاده نمیپردازد زیرا نمیخواهد داستان بگوید بلکه میخواهد قانون الهی را بگوید. مورخ است که برایش جزییاتی چون سال شمسی و میلادی و غیره مهم است. 0⃣1⃣جهان یک خدا دارد و یک نظم که توحید است. شرک و کفر موقت و از بین رفتنی است چنان که قرآن نابودی کفار را چنان میداند که انگار اصلا از ابتدا نبوده اند. 1⃣1⃣گناه، امری عارضی و موقتی است لذا مثلا نباید گفت چرا این همه خونریزی در جهان زیاد است؟ زیرا خونریزان، اندک و افراد مظلوم بسیار زیادند. زیاد است اما کمند. پس در جهان چند فاسد هم هست که موقتیند و باید باشند تا مومنان آزمایش شوند، اما مومنین که گاهی تحت ستم نیز هستند همیشگیند و ماندگار. طبق دستور قرآن باید دست فاسد و ستمگر را قطع کرد تا غیر فاسدان که اکثریتند ایمان بیاورند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴تقدير علامه جوادی آملی از پاسخ كوبنده سپاه پاسداران به آمريكا 🔹 امیرالمومنین: سنگ را از همانجا که آمد برگردانید! حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق فرمودند: 🔷ببینید به ما گفتند بجنگيد با «دشمن بيرون»، بخواهيد بجنگيد سلاحتان آهن است، اين بيگانه خواست اهانت کند، آسيب برساند به نظام اسلامي به عزيرترين سربازان و سپهبدهاي ما، اين شهيد را از ما گرفته, اين عزيزان ما هم با چهار تا او را خفه کردند, اين سلاح بيروني است به نام آهن؛ که خداي سبحان از همه اينها بپذيرد, به همه قدرت عطا کند, عنايت عطا کند, جدّيت عطا کند, اينها هستند. 🔷 امیرالمومنین فرمود: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ» سنگ را از همان جايي که آمد برگردانيد! حالا يک کسي به شما سنگ زد بگوييد گذشت, عيب ندارد، نه! عيب دارد چرا عيب ندارد؟ نباشيد آنکه ستم‌پذير است پَست و فرومايه است. ملت عزيز که زير بار ظلم نمي‌رود بيگانه هر جسارتي بخواهد بکند! اين ملت ما اين طور شد به لطف الهي هيچ تحمل کرد, عزيزانه انقلاب کرد, بعد درباره اين جمله هم فرمود «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ» سنگ را از همان جايي که آمد فوراً برگردانيد, سنگ‌خور نباشيد, اين عزيزان ما هم همين کار را کردند هنوز بدن مطهر (رضوان الله تعالي عليه، سلام الله عليه و علي الشهداء) را دفن نکردند اين عزيزان جبران کردند. 🆔 eitaa.com/tafsire_tasnim1/1749
آیت‌الله جوادی آملی: ✅ علما وظیفه دارند خود را به مردم جامعه نزدیک کنند. ✳️ اگر ارتباط عاِلم با مردم بیش از دیگران باشد در قیامت به پیامبر(ص) نزدیکتر خواهد بود، این نکته وظیفه علما را در قبال جامعه به روشنی تبیین می‌کند،یعنی: 1. علما وظیفه دارند خود را به مردم جامعه نزدیک کنند 2. راه آن این است که مردمی بیندیشند و خیرخواه مردم باشند 3. و این میسّر نیست مگر اینکه تلاش و کوشش کنند که #علم_صائب و #عمل_صالح داشته باشند و آن را به جامعه خود نیز منتقل کنند. 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_138L.mp3
4.4M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۵۰ - ۵۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 138 🔖 آیات: ۵۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۵۰ سوره مبارکه بقره: «واذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم واغرقنا آل فرعون وانتم تنظرون» و (به خاطر بیاورید) هنگامی را که دریا را برای شما شکافتیم؛ و شما را نجات دادیم؛ و فرعونیان را غرق ساختیم؛ در حالی که شما تماشا می‌کردید. ✅آیه ۵۱ سوره بقره: «واذ واعدنا موسی اربعین لیلة ثم اتخذتم العجل من بعده وانتم ظالمون» و (به یاد آورید) هنگامی را که با موسی چهل شب وعده گذاردیم؛ (و او، برای گرفتن فرمانهای الهی، به میعادگاه آمد؛) سپس شما گوساله را بعد از او (معبود خود) انتخاب نمودید؛ در حالی که ستمکار بودید. ✅آیه ۵۲ سوره بقره: «ثم عفونا عنکم من بعد ذلک لعلکم تشکرون» سپس شما را بعد از آن بخشیدیم؛ شاید شکر (این نعمت را) بجا آورید. ✅آیه ۵۳ سوره بقره: «واذ آتینا موسی الکتاب والفرقان لعلکم تهتدون» و (نیز به خاطر آورید) هنگامی را که به موسی، کتاب و وسیله تشخیص (حق از باطل) را دادیم؛ تا هدایت شوید. 🔹🔹🔹🔹 1⃣پس از بررسی نعمتها به تفسیر نعمتها میپردازد. گوید احدی از پیروان موسی آسیب ندید و احدی از پیروان فرعون نجات نیافت. فرمود شما که «مستضعف» بودید ما شرق و غرب عالم() را تحت تسلط شما قرار داده و شما را وارث خاورمیانه کردیم.(اعراف/۱۳۷) این سرزمین هم عادی نیست بلکه است. چون صبر و مقاومت کردید اینها را به شما دادیم و فرعونیان را نابود کردیم چون تکذیب کردند. 2⃣این نعمت را به بنی اسراییل دادیم ببینیم چه میکنند. فرعونیان میگفتند هر چه موسی دارد ما هم داریم اما مصر برای ماست و ما پادشاهیم اما موسی اینها را ندارد پس ما برتریم! 3⃣فرعون خودش آلهه و خدایی داشت که موسی میخواست دربرابر آن خدا بایستد. اگرچه موسی به فرعون گفت شما، بنی اسراییل را به گرفته اید و فرعون هم میگفت شما غیر از من را پذیرفته اید. اما هیچکدام از موسی و فرعون منظورشان این نبود که فرعون، خداست بلکه معنایش این است که فرعون میگفت من این مردمم و هر چه من تصمیم بگیری انجام میشود. همانطور که به شاهان پهلوی و غیره میگفتند . لذا فرعون، خودش خدایی داشت و آنرا میپرستید. 4⃣خدا گفت ما شما را از آن بندگی و فلاکت خارج کردیم و وارث منطقه وسیع (شرق و غرب زمین) کردیم. حال بنی اسراییل در جواب چه کردند؟ ابتدا گفتند ای موسی مجموعه قوانین و کتابی بده که با آن زندگی و حکومت کنیم. خدا گوید ما به موسی تورات و فرقان دادیم. 5⃣اما قبل از دادن این کتاب، موسی باید قلباً آماده میشد که خدا میعاد و را به عنوان مهمانی خدا به موسی داد.(و اذ واعدنا موسی اربعین لیلة) ابتدا وعده ۳۰ شبه و در انتهای آن وعده دیگر ۱۰ شبه که جمعا ۴۰ شب میشد. قبل از رفتن به میعاد هم موسی به برادرش هارون یاد داد که چگونه بنی اسراییل را اداره کند. 6⃣چرا خداوند میعادش است درحالیکه کارهای مهم در روز انجام میشود؟ زیرا برای تطهیر درون فرصتی بهتر از شب نیست زیرا اشتغال فکری و جسمی روز اجازه آرامش فکری برای تفکر در خدا و را نمی دهد. قرآن نیز در شب قدر نازل شده و معراج هم در شب بود. 7⃣خداوند به موسی فرمود هر چه خواستی دادیم و موسی خواسته هایی داشت مثل کتاب، شرح صدر، یسر امر و دیدن خدا با چشم قلب. 8⃣در همین ۴۰ روز، از مردم سوء استفاده کرد چون دید بنی اسراییل همه چیز را مادی میخواهند و از موسی، خدایی دیدنی طلب کرده اند پس گوساله ای از طلا ساخت و گوساله پرستی را راه انداخت(ثم اتخذتم العجل من بعده) 9⃣بحث حول گوساله سامری: این جسم، گوساله نبود بلکه بود که صدای گوساله(خوار) میداد(عجلاً جسداً خُواراً) سامری گفت خدای موسی در این هبوط و نزول کرده است. موسی پس از بازگشت گفت من نشانه ای به بزرگی باز کردن دریا را نشانتان دادم باز هم به خدا ستم کردید و مشرک شدید؟! موسی پس از عبور از دریا برای بنی اسراییل شرح داد که من صدای خدا را از شنیدم نه اینکه خدا در آن درخت بوده است. اما باز هم گمراه شدند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 138 🔖 آیات: ۵۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅✅ادامه تفسیر آیات ۵۰ تا ۵۳ سوره بقره: 0⃣1⃣این یک قاعده کلی است که هر کس ۴۰ روز خود را برای خدا نگاه دارد و مراقب گوش و چشم و فکرش باشد خداوند را بر از قلبش بر زبانش جاری میکند (من اخلص لله اربعین صباحاً تنفجر ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه) البته هر روز هم اخلاص، اثر خود را دارد اما ۴۰ روز آثار خاص دارد. کسی از روی کتاب و درس و بحث «ملا» نمیشود بلکه غالبا به چیزهایی که گذشتگان آوردند میرسد بلکه آنچه مهم است است که با اخلاص در انسان ظاهر میشود و بدین صورت علم کامل میشود. 1⃣1⃣خداوند به بنی اسراییل فرمود با همه این ستمهایتان ما شما را بخشیدیم چنانکه فرعونیان را نیز بارها و بارها بخشیدیم بارها عذاب آمد اما در لحظه آخر به موسی پناه بردند و خدا عذاب را برداشت اما در نهایت اصلاح نشدند و نابودشان کردیم. 2⃣1⃣خدا به بنی اسراییل گوید کتاب تورات را فرستادیم تا ضعف فکریتان را که بود و باعث مسلط شدن «فرعون یا سامری» بر شما شده بود اصلاح کنید. زیرا ظلم همیشه از افراد استفاده کرده و بر آنها مسلط میشود. فرقان، وصف کتاب است و چیزی غیر از تورات نبود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ منکر ، طعم فقه را نچشیده است! آیت الله العظمی جوادی آملی(صبح امروز در جلسه درس خارج فقه): 🔺مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد جواهر ، جلد ۲۱ (ص۳۹۷)؛ جریان ولایت فقیه را که نقل می کند، می فرماید: کسی که قائل به ولایت فقیه نیست، (کَاَنَّهُ مَا ذاقَ مِن طَعمِ الفِقه شَیئاً). این گویا اصلاً مزه فقه را نچشیده! 🔺بالاخره این دین و قوانین یک می خواهد یا نمی خواهد؟! این احکام شرعی و دستورهای الهی یک می خواهد یا نمی خواهد؟! 🔺در زمان امام و پیغمبر (علیهم السّلام) که مشخص است، در بالاخره یک مسئول می خواهد یا نمی خواهد؟! 🔴حالا یک وقتی ما اختلاسی و نجومی داریم، این تقصیر خود ماست. مستحضرید رهبر اگر علی بن ابیطالب هم باشد، مادامی که ما اصلاح نشویم، شکست هست؛ این تعارف ندارد! چون حکومت حضرت امیر شکست خورد! ✅ درس خارج فقه، قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ✅ @tafsire_tasnim1