🔹آیت الله جوادی آملی:
🔺اگر كسی [عالِم به زمان باشد و حوادث بر او مشتبه نشود]، نه از تبعید شدن و #شهید دادن هراسی دارد، نه از #تهمت و اهانت شنیدن رنج می برد، بلكه همة این مسایل برای او با «لذّت درونی» همراه است. اینكه می بینید ما در برابر چند تهمت می رنجیم، و در مقابل رنج، صحنه را رها می كنیم، برای آن است كه اوّلاً از بیرون رنج می بریم، و ثانیاً از درون لذّت نمی بریم؛ لذا صحنه را ترك می نماییم. ولی عالمان راستین، اوّلاً از درون لذّت می برند، و ثانیاً رنج بیرون را احساس نمی كنند؛ لذا تا آخرین لحظه ایستاده اند. (1)
🔹شهید بهشتی تمام قد #مدیر بود...من می دیدم در درس خصوصی مرحوم علامه، او تنها می تواند جوابگو باشد، باهوش! بافهم! باادب!...
جای #شهید_بهشتی به واقع خالی است، سر تا پا «ادب» بود، سر تا پا محبت بود، مدیریت او هم ممتاز بود ... (2)
پ. نوشت:
1. کتاب بنیان مرصوص، ص198
2. درس خارج فقه،1396/11/15
✅ @tafsire_tasnim1
💠 چیزی بنام طبیعت نداریم!
🎙علامه جوادی آملی:
🔹 خیلی ها خیال می كنند که علم و دانش صنعتی #سكولار است؛ می گویند صنعت و تولید، اسلامی و غیر اسلامی ندارد! زمین شناسی سكولار است، #اسلامی و غیر اسلامی ندارد! معدن شناسی سكولار است، دینی و غیر دینی ندارد!
🔺خب این فكر یك سم است، خیال می كنند به اینكه عالم همین طور خودساخته است و زمین، #طبیعت است، كوه طبیعت است، معدن طبیعت است. می گویند #طبیعت_شناسی كه اسلامی و غیر اسلامی ندارد؛ حالا این آقا چون مسلمان است، ممكن است ایام فاطمیه روضه خوانی هم داشته باشد و جامهٴ مشكی بپوشد، امّا بیرون محدودهٴ كار دارد دینداری می كند!
💎این درونش مشكل جدّی دارد! وقتی درونش اصلاح می شود و وقتی فرهنگ در درون صنعت راه پیدا می كند كه این آقا متوجّه باشد ما چیزی به نام طبیعت نداریم، هر چه هست #خلقت است.
✅طبیعت بی طبیعت! چیزی به نام #طبیعت نداریم زمین مخلوق خداست، آسمان مخلوق خداست، كوه مخلوق خداست، معدن مخلوق خداست. یك زمین شناس، یك معدن شناس و یك كوه شناس دارد #خلقت _شناسی می كند! او در تمام حالات مثل اینكه دارد ذكر می گوید.
♦️ #خلقت_شناسی معنایش این است كه خدا چنین كرد! این معدن سنگ مرمر كه الآن در دسترس است، چند میلیون سال قبل خاك عادی بود، با نظم و تدبیر الهی، تابش آفتاب، بارش باران، كمكم منجمد شد، سنگ شد، ماند و ظریف شد و تنظیم شد و شده سنگ مرمر. اگر آن بزرگوار گفت كه سال ها باید كه مثلاً یك تكه سنگ «لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن»، اینطور نبود كه اوّل كسی در این كوه ها عقیق گذاشته باشد؛ این خاك بود، خاك را مدبّر اساسی و آن «ربّ العالمین»، آن حكیم، آن آگاه مطلق، خاك ها را شناسایی می كند، می داند كدام خاك می تواند بدخشان بشود و كدام خاك می تواند عقیق بشود، كدام خاك در كوه های نیشابور می تواند فیروزه بشود، همان طوری كه می داند كدام خاك طلا می شود، كدام خاك نقره می شود، او طلا می سازد، او نقره می سازد، او فیروزه می سازد، او عقیق می سازد.
💎 اگر ما باور كردیم چیزی به نام #طبیعت نداریم، اگر باور كردیم چیزی بهعنوان شانس نداریم و اینها خرافات و افسانه هست همین طوری كه صبر و جَخد افسانه است «طبیعت افسانه است»، همان طوری كه طبیعت افسانه است شانس افسانه است، یك مدبّر دارد اداره می كند! یك حكیم دارد اداره می كند! آن كه آفرید دارد می پروراند!
🔹قرآن کریم فرمود: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَیءٍ﴾(رعد/۱۶) هر چه هست و مصداق شیء است مخلوق او خداست، او آفرید، دارد می پروراند، با نظم هم می پروراند، همان طوری كه انسان را آفرید با نظم می پروراند؛ این #مثلث كار خداست: (جهان، انسان، پیوند انسان و جهان)
هر سه ضلع را او آفرید و دارد اداره می كند.
#نظریه_علم_دینی
📚 دیدار مدیران شهرک های صنعتی با علامه جوادی
📅 تاریخ: 1391/02/07
🆔 @tafsire_tasnim1
💠 #تفکر_یهودی !
📣علامه جوادی آملی:
♦️ مرحوم صدوق در کتاب شریف توحید از وجود مبارک امام رضا (ع) نقل میکند، در آن گفتگو و مناظره حضرت فرمود:
«أَحْسَبُكَ ضَاهَیتَ الْیهُودَ»؛(توحید، ص ۴۴۴)
مگر تفکر یهودی داری؟ در خراسان که با حضرت بحث می کرد، فرمود این تفکر تفویضی یا تفکر نفی بدائی یا #تفکر_جبری یا تفکرات دیگر، این همان (تفکرات یهودیت) است که دامنگیر شما شد «أَحْسَبُكَ ضَاهَیتَ الْیهُودَ»، فرمود اسلامی حرف می زنی ولی یهودی فکر می کنی!
♦️مثل خود قرآن ﴿یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً﴾(فرقان/۳)
حدیث مهجور است، علم مهجور است، عقل مهجور است! کلام مهجور است، تفسیر مهجور است! فرمود تو اسلامی حرف می زنی، یهودی فکر می کنی.
‼️خیلی ها هم هستند اسلامی حرف می زدند، #کانْتی فکر می کنند، #دکارتی فکر می کنند. فرمود شما دلتان می خواهد همیشه زلزله بیاید، همیشه صاعقه بیاید، همیشه شهابسنگ بیاید؟! همین که به جان هم افتادید هر کدام از شما دارید دیگری را لعن می کنید، ما شما را به جان هم انداختیم.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه ذاریات ـ جلسه 13
📅 تاریخ: 1395/10/27
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_147L.mp3
4.72M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_147
🔖 آیه: ۵۷ - ۶۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 147
🔖 آیات: ۵۷ - ۶۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۷ سوره بقره:
« وظللنا علیکم الغمام وانزلنا علیکم المن والسلوی کلوا من طیبات ما رزقناکم وما ظلمونا ولکن کانوا انفسهم یظلمون»
و ابر را بر شما سایبان قرار دادیم؛ و «منّ» [شیره مخصوص و لذیذ درختان] و «سلوی» [مرغان مخصوص شبیه کبوتر] را بر شما فرستادیم؛ (و گفتیم:) «از نعمتهای پاکیزهای که به شما روزی دادهایم بخورید!» (ولی شما کفران کردید!) آنها به ما ستم نکردند؛ بلکه به خود ستم مینمودند
✅ آیه ۵۸ سوره بقره:
«واذ قلنا ادخلوا هذه القریة فکلوا منها حیث شئتم رغدا وادخلوا الباب سجدا وقولوا حطة نغفر لکم خطایاکم وسنزید المحسنین»
و (به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتیم: «در این شهر [= بیت المقدس] وارد شوید! و از نعمتهای فراوان آن، هر چه میخواهید بخورید! و از در (معبد بیت المقدس) با خضوع و خشوع وارد گردید! و بگویید: «خداوندا! گناهان ما را بریز!» تا خطاهای شما را ببخشیم؛ و به نیکوکاران پاداش بیشتری خواهیم داد.»
✅ آیه ۵۹ بقره:
«فبدل الذین ظلموا قولا غیر الذی قیل لهم فانزلنا علی الذین ظلموا رجزا من السماء بما کانوا یفسقون»
اما افراد ستمگر، این سخن را که به آنها گفته شده بود، تغییر دادند؛ (و به جای آن، جمله استهزاآمیزی گفتند؛) لذا بر ستمگران، در برابر این نافرمانی، عذابی از آسمان فرستادیم
✅ آیه ۶۰ سوره بقره:
«واذ استسقی موسی لقومه فقلنا اضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عینا قد علم کل اناس مشربهم کلوا واشربوا من رزق الله ولا تعثوا فی الارض مفسدین»
و (به یاد آورید) زمانی را که موسی برای قوم خویش، آب طلبید، به او دستور دادیم: «عصای خود را بر آن سنگ مخصوص بزن!» ناگاه دوازده چشمه آب از آن جوشید؛ آنگونه که هر یک (از طوایف دوازدهگانه بنی اسرائیل)، چشمه مخصوص خود را میشناختند! (و گفتیم:) «از روزیهای الهی بخورید و بیاشامید! و در زمین فساد نکنید!»
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 147
🔖 آیات: ۵۷ - ۶۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ نعمات الهی بر بنی اسراییل به ترتیب شمرده میشود. بحث روی نعمت #تظلیل_غمام است که خدا برای نجات بنی اسراییل از حرارت آفتاب ابری را همیشه روی سرشان قرار میداد تا سایه ایجاد کند. این نعمت در آیات دیگر قرآن هم آمده است همچون سوره اعراف.
2⃣ دأب بنی اسراییل این بود که کلام الهی را #تحریف کنند. البته گروه اندکی هم اهل تقوا بودند. احبار و رهبان که اهل تفکر بودند کلام الله را تحریف میکردند و مردم عادی، کلام حضرت موسی را.
3⃣خداوند به بنی اسراییل گوید وارد این قریه (ارض مقدس) شوید که سلیمان معبدی برای عبادت در آن (اورشلیم) ساخته است. اما بنی اسراییل که عادتاً مردمی #رفاه_طلب بودند به خدا گفتند گروهی ظالم در آنجا هستند.
4⃣خدا گفت یهودیان وگروهی از مشرکین از همه مردم به زندگی دنیا حریصترند! اینها میخواهند هزار سال زندگی کنند اما باز هم از عذاب خدا در امان نخواهند بود. اصطلاح «هزار سال ماندن» احتمالا از ایران به آنجا رفته است.
5⃣همین علاقه به دنیا باعث میشد یهودیان کلام الهی را که با #تفکر_مادیشان مخالف بود تغییر دادند. بهمین خاطر بود که خدا طبق قرآن، بنی اسراییل را علاوه بر امور معنوی آن سرزمین، به امور مادیش هم ترغیب میکند و گوید میوه های زیادی مانند منّ و سلوی دارد، بروید و هر چه خواستید بخورید.
6⃣ چون این سرزمین، هم مملو از امکانات معنوی مانند «معبد سلیمان» بوده و هم امکانات مادی فراوانی داشته و دارد خدا از آن به #مکان_صدق یاد میکند که آنرا به بنی اسراییل داده است. این سرزمین «صادق» است. جایگاه صدق این است که از نظر امکانات نقصان نداشته و دارای امکانات مادی و معنوی باشد.
7⃣خدا به بنی اسراییل فرمود بعد از این ۴۰ سال سرگردانی در بیابان، با خضوع وارد این سرزمین شوید و از خدا درخواست عفو کنید. درخواست عفو شما هم بدین صورت است که با هم بجنگید و از هم تعدادی را بکشید تا بقیتان پاک شوید!
8⃣گفتیم که قرآن به «من هو» قضیه یا جزییات قصه کاری ندارد بلکه ماهیت قصه برایش مهم است.
9⃣وقتی موسی برای قوم طلب آب کرد خدا فرمود عصایت را به سنگ بزن تا ۱۲ چشمه بجوشد تا هر قبیله چشمه خود را داشته باشد یعنی با این همه اعجاز باز هم #اختلاف داشتند و خدا بهمین خاطر چشمه های جدا ایجاد کرد اما این موضوع هم برای بنی اسراییل یک چیز عادی بود و تاثیری در آنها نگذاشت.
0⃣1⃣این اختلاف میان بنی اسراییل، اختلاف قبل از علم نبود که خوب باشد بلکه بعد از علم و پی بردن به حقیقت بود لذا این اختلاف مذموم است. اگر انسان در همین اوایل تحصیل حقیقت را نپذیرد بعدا که حتما نخواهد پذیرفت لذا اولین مصیبت این است که انسان نساخته، مسوول کاری شود.
1⃣1⃣بنی اسراییل همیشه بعد از فهم حقیقت راه باطل پیمودهاند در #اختلاف بوده اند و در قضیه چشمه ها هم با هم اختلاف داشتند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
❗️عالِمان گمنام جزو شهدای گمنام هستند!
🔻علامه جوادی آملی:
🔹 شهیدان دو قسم اند: بعضی شهید معروف و نامدار هستند که قبرشان معلوم است، بعضی ها هم #گمنام هستند؛ «عالمان دین» هم همین طور هستند.
💎بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) كه فرمود ـ در بسیاری از جوامع روایی ما آمده مرحوم ابن بابویه قمی (رض) در كتاب امالی نقل كرده ـ وجود مبارك پیغمبر (ص) فرمود در صحنه قیامت وقتی كه ترازو نصب می كنند، خون شهید را در یك كفّه و مركّب عالم را در كفه دیگر می گذارند، مركّب عالِم سنگین تر از خون شهید است.[امالی،ص ۵۲۱]
🔰این شهدای ما بعضی نامدارند, معروف هستند, مزاری دارند و بعضی هم #گمنام هستند، عالمان دین هم همین طور هستند بعضی ها معروف هستند بعضی ها هم گمنام هستند، اینها جزء مجاهدان گمنام و جزء #شهدای_گمنام هستند.
🔹 اثر شهید گمنام كمتر از اثر شهید معروف و مشهور نیست! به این فكر نباشید كه ـ خدای ناكرده ـ لقبی به شما بدهند و بگویند العظمی یا آیت یا حجّة, اینها بازی است و هیچ چیزی در آن نیست ـ خدای ناكرده ـ به این فكرها نباشید. حیف آن عظمتی است كه انسان برای این بازی ها ببازد! حیف آن دهن كه این حرف ها را بزند! حیف این گوش كه این حرف ها را بشنود! بازی است, مبادا ـ خدای ناكرده ـ به این فكر باشیم! اثر شهید گمنام كمتر از اثر شهید معروف نیست, اثر عالمان گمنام كمتر از اثر عالمان معروف نیست.
🔺دو مكتب را ذات اقدس الهی در قرآن كریم بیان كردند. فرمود یك عدّه چشم دارند كه چیزهای دیگر را ببینند, یك عدّه چشم دارند می بینند كه آیا #خدا آنها را می بیند یا نه؟ این دو نگاه است, آن كه به دنبال این حركت می كند كه مقبول جامعه بشود, نگاه او به «خلق» است. آن كه تلاش و كوشش می كند كه مقبول الله بشود, نگاه او به «خالق» است.
🔸فرمود خدا بعضی ها را نگاه می كند و بعضی ها را نگاه نمی كند؛ با بعضی ها حرف می زند و با بعضی ها حرف نمی زند. در جریان قیامت فرمود خدا یك عدّه را نگاه نمی كند و با یك عدّه حرف نمی زند، با اینكه او ﴿بِكُلِّ شَیءٍ بَصیرٌ﴾[ملک/۱۹] است! ﴿لا یكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا ینْظُرُ إِلَیهِمْ﴾.[آل عمران/۷۷]
❎پس انسان كه بینا شد یك وقت خلق را می بیند, یك وقت كوشش او این است كه ببیند خدا او را می بیند یا نمی بیند. ما كه اهل مدرسه هستیم سعی كنیم این چنین باشیم كه خدا ما را ببیند، خدا كه ما را دید جامعه قبول می كند و جامعه هم می بیند, چون آنها #جنود_الهی هستند! مقبولیت نزد مردم را ذات اقدس الهی باید تأمین کند.
📚 مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه دماوند
📆 تاریخ: 1393/06/15
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_148L.mp3
4.21M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_148
🔖 آیه: ۵۸ - ۶۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 148
🔖 آیات: ۵۸ - ۶۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۸ سوره بقره:
«واذ قلنا ادخلوا هذه القریة فکلوا منها حیث شئتم رغدا وادخلوا الباب سجدا وقولوا حطة نغفر لکم خطایاکم وسنزید المحسنین»
و (به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتیم: «در این شهر [= بیت المقدس] وارد شوید! و از نعمتهای فراوان آن، هر چه میخواهید بخورید! و از در (معبد بیت المقدس) با خضوع و خشوع وارد گردید! و بگویید: «خداوندا! گناهان ما را بریز!» تا خطاهای شما را ببخشیم؛ و به نیکوکاران پاداش بیشتری خواهیم داد.»
✅ آیه ۵۹ بقره:
«فبدل الذین ظلموا قولا غیر الذی قیل لهم فانزلنا علی الذین ظلموا رجزا من السماء بما کانوا یفسقون»
اما افراد ستمگر، این سخن را که به آنها گفته شده بود، تغییر دادند؛ (و به جای آن، جمله استهزاآمیزی گفتند؛) لذا بر ستمگران، در برابر این نافرمانی، عذابی از آسمان فرستادیم
✅ آیه ۶۰ سوره بقره:
«واذ استسقی موسی لقومه فقلنا اضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عینا قد علم کل اناس مشربهم کلوا واشربوا من رزق الله ولا تعثوا فی الارض مفسدین»
و (به یاد آورید) زمانی را که موسی برای قوم خویش، آب طلبید، به او دستور دادیم: «عصای خود را بر آن سنگ مخصوص بزن!» ناگاه دوازده چشمه آب از آن جوشید؛ آنگونه که هر یک (از طوایف دوازدهگانه بنی اسرائیل)، چشمه مخصوص خود را میشناختند! (و گفتیم:) «از روزیهای الهی بخورید و بیاشامید! و در زمین فساد نکنید!»
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 148
🔖 آیات: ۵۸ - ۶۰
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ در بیان نعمتهای خدا بر بنی اسراییل بودیم و به ورود به سرزمین پربرکت فلسطین رسیدیم. #برکت این سرزمین هم معنوی بود چون انبیای زیادی در آنجا متولد، مبعوث و متوفی شدند و هم مادی بود چون حاصلخیز بود. قرآن از زمان ابراهیم خلیل و لوط تا کنون، این سرزمین را پربرکت و#مبارک نامیده است. چنانکه در قضیه داوود پیامبر تا حتی پیامبر اسلام همین لفظ مبراک را بکار برده است.
2⃣قرآن به این سرزمین #قریه گوید اما در زمان موسی، این سرزمین، شهر بود نه روستا. چون بنی اسراییل به موسی گویند در این سرزمین، عمالقه زندگی میکنند پس شهر بوده و ثانیا موسی به این جمعیت فراوان بنی اسراییل گوید وارد این سرزمین شوید پس شهر بوده است. شاید هم چون یک جباری مانند عمالقه در آنجا زندگی میکردند گفته «قریه» نه #مدینه، زیرا جایی که جبار باشد با مدنیت هماهنگ نیست. لذا قریه به معنای محل اجتماع است نه روستا. در سوره یاسین چون مصر محل حکومت جبار بود قریه نام گرفته و وقتی بخواهد بگوید مردی الهی از دور آمد تا به موسی بگوید فرار کن گوید از جایی دور در #مدینه آمد!
3⃣قرآن گوید پذیرش این قضیه بسیار بزرگ و سنگین است مگر بر خاشعان. زیرا ممکن است کسی در کُشتی بسیار استاد باشد اما نتواند نفسش را به خاک بمالد و در برابر خدا کرنش کند.
4⃣خدا به مسمانان صدر اسلام گوید که در برابر پیامبر نگویید #راعِنا زیرا یهود از این کلمه برداشت بدی دارد به این معنا که (بشنو اگرچه ناشنوایی و توان شنیدن نداری!) و ممکن است #یهود این کلمه را تحقیر پیامبر بدانند و شاد شوند. لذا فرمود بجایش بگویید «اُنظرنا». پس یک لفظ ممکن است در زبانهای مختلف معانی مختلف داشته باشد و انسان باید الفاظی را انتخاب کند که در زبانهای دیگر هم زشت نباشد.
5⃣گاهی یک لفظ در زبان بسیار سهل ولی در معنا بسیار سنگین است مثل #لاالهالّاالله ، زیرا با گفتن این لفظ، انسان باید هر بتی را بشکند و نفی کند. لذا در صدر اسلام، کفار و مشرکان حاضر نبودند بگویند چنانکه مارکسیستها هم نمیگفتند. لذا قرآن فرمود ظالمان قوم یهود سخنان و احکامی را که برایشان سنگین یا به ضررشان بود را عوض میکردند و آنگاه به مردم منتقل میکردند!
6⃣در قرآن داستان بنی اسراییل به ترتیب تاریخ و زمان نیست زیرا قرآن کتاب #تاریخ و #قصه نیست و زمانها را ذکر نمیکند بلکه «حکمت» است. مثلا در اینجا طلب آب از موسی کلیم، قبل از ورود به نزدیکی قریه و در بیابان بود اما این را حالا و بعد از آن میگوید. حتی داستان حضرت یوسف هم چون یک حکمت است مطرح شده. اگر گوید قرآن، #احسن_القصص است بخاطر این است که واقعی و حکمت است نه اینکه چون تاریخ را خوب میگوید.
7⃣فرمود اوست که آب را به دل خاک برد و در مسیرهایی جاری کرد. اگر شما مستقیم باشید و مواظب حلال و حرام باشید ما آب بموقع و فراوان بر شما نازل میکنیم. یکی از این مصادیق مستقیم بودن هم #نماز_استسقا (طلب آب) است اما اگر مستقیم بودید اصلا نیاز به نماز استقسا نیست.
8⃣انسان مهره ای از مهره های جهان است لذا افعال و گناهان انسان در نظام جهان تاثیر دارد و وضعیت جهان هم بر ما تاثیر دارد.
9⃣در بیابان خشک، بنی اسراییل از موسی تقاضای آب کردند و خدا به عصا دستور داد هر جا که موسی تو را به آنجا زد همانجا منفجر شده و چشمه شود تا ببینیم که بنی اسراییل دیگر چه درد و بهانه ای دارند! اما باز هم #اختلاف کردند و کافر شدند. معلوم میشود آب و خوراکی و ... جامعه را آرام نخواهد کرد، آنچه کشور را اداره میکند #خضوع در برابر خداست. کسی که به قسط دیگران احترام بگذارد میشود «قاسط» اما اینها برخلاف قاسط، «فاسد» بودند که در انتهای آیه گوید.
0⃣1⃣کسی که عادت کرد #ظلم ببیند و تحت ظلم باشد تمرین میکند که خود هم «ستمگر» شود اما تا وقتی توانش را نداشته باشد فقط تمرین میکند لذا بنی اسراییل چون در مصر چیزی جز ستم ندیدند لذا تا آرامش یافتند و آزاد شدند شروع به ستم به دیگران کردند. بهمین جهت بود که خدا اینها را چهل سال در بیابان گمراه کرد تا این نسل از بین برود و نسل جدیدی ایجاد شود که ستمگر نباشد.
1⃣1⃣بنی اسراییل با آنکه معجزات مادی و ظاهری فراوانی همچون شکافتن دریا و ید بیضاء و ... را دیدند اما چون خوی #بت_پرستی (علاقه به گوساله زرین) در دلشان بود باز هم مشرک شدند. یعنی به هیچ صورتی قابل هدایت نبودند لذا تنها راه ورود به سرزمین پربرکت فلسطین و برچیدن حکومت عمالقه و ایجاد حکومت دینی، منقرض شدن نسل فعلی بنی اسراییل و #تولد_نسلی_جدید بود که با گمراهی چهل ساله در بیابان حاصل شد.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
جلسه آخر.mp3
1.29M
🎙 صوت جلسه آخر تفسیر
ﺣﻀﺮﺕ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺟﻮﺍﺩﯼ ﺁﻣﻠﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ #ﺷﺮﻭﻉ_ﺩﺭﺱ_ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ.
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_149L.mp3
4.18M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_149
🔖 آیه: ۶۰ - ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 149
🔖 آیات: ۶۰ - ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۶۰ سوره بقره:
«واذ استسقی موسی لقومه فقلنا اضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عینا قد علم کل اناس مشربهم کلوا واشربوا من رزق الله ولا تعثوا فی الارض مفسدین»
و (به یاد آورید) زمانی را که موسی برای قوم خویش، آب طلبید، به او دستور دادیم: «عصای خود را بر آن سنگ مخصوص بزن!» ناگاه دوازده چشمه آب از آن جوشید؛ آنگونه که هر یک (از طوایف دوازدهگانه بنی اسرائیل)، چشمه مخصوص خود را میشناختند! (و گفتیم:) «از روزیهای الهی بخورید و بیاشامید! و در زمین فساد نکنید!»
✅ آیه ۶۱ سوره بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد فادع لنا ربک یخرج لنا مما تنبت الارض من بقلها وقثائها وفومها وعدسها وبصلها قال اتستبدلون الذی هو ادنی بالذی هو خیر اهبطوا مصرا فان لکم ما سالتم وضربت علیهم الذلة والمسکنة وباءوا بغضب من الله ذلک بانهم کانوا یکفرون بآیات الله ویقتلون النبیین بغیر الحق ذلک بما عصوا وکانوا یعتدون»
و (نیز به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتید: «ای موسی! هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم! از خدای خود بخواه که از آنچه زمین میرویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیازش، برای ما فراهم سازد.» موسی گفت: «آیا غذای پستتر را به جای غذای بهتر انتخاب میکنید؟! (اکنون که چنین است، بکوشید از این بیابان) در شهری فرود آئید؛ زیرا هر چه خواستید، در آنجا برای شما هست.» و (مهر) ذلت و نیاز، بر پیشانی آنها زده شد؛ و باز گرفتار خشم خدائی شدند؛ چرا که آنان نسبت به آیات الهی، کفر میورزیدند؛ و پیامبران را به ناحق میکشتند. اینها به خاطر آن بود که گناهکار و متجاوز بودند.
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 149
🔖 آیات: ۶۰ - ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ در شمارش نعمتهای خدا بر بنی اسراییل، بحث روی سیراب شدن در بیابان بود که خدا با ضربه عصای موسی، #دوازده_چشمه درست کرد.
2⃣ این امر عقلاً ممکن است چون عناصر میتوانند به یکدیگر تبدیل شوند چنانکه در دراز مدت ممکن است و در #معجزه تنها «سرعت» این فرایند طبیعی، فراتر از عادت است. چنانکه عصا در درازمدت میتواند به صورت یک حیوان دربیاید در فرآیند تبدیل عصا به خاک، به بوته، به غذای حیوان و بعد به نطفه حیوان و بعد هم حیوان کامل.
3⃣بنی اسراییل، موسی را برای درخواست آب از خدا، شفیع قرار دادند. اما چرا در درخواستهای بعد، دیگر موسی و خدا این درخواستها را قبول نمیکنند و میگویند به فلان سرزمین بروید و مورد خشم خدا هم قرار گرفتند؟ این همان زمانیست که بنی اسراییل به موسی گفتند که از یک نوع غذا خوردن خسته شده ایم به خدا بگو غذاهای مختلف همچون سبزی و خیار و سیر و پیاز بیاورد و اینجا شروع #قهر_خدا بود و گفت به یاد این نعمت و قضیه من و سلوی باشید!
4⃣اگر این خواسته بنی اسراییل، طبیعی بود خدا ممکن بود مانند درخواست های قبلی، این را نیز با معجزه بیاورد اما اینبار دیگر، زبان درخواست از روی عجز نبود بلکه #زبان_لجاجت بود که گفتند ما دیگر صبر بر یک غذا نمیکنیم! چنانکه جای دیگر گفتند ما صبر نمیکنیم تا اینکه خدا را ببینیم، که صاعقه آمد!
5⃣خداوند میفرماید من تنها نیازهایی که در حالت عادی برایتان ممکن نبود را از راه #معجزه به شما میدهم مانند آزادی و تشنگی تا برای مبارزه با ظالمان، کمبود نداشته باشید. اما اگر چیزهای رفاهی میخواهید باید از راههای طبیعی و با #صبر بدست بیاورید. موسی به بنی اسراییل گفته بود که برای نابودی ظلم در کل منطقه باید صبر کنید اما بنی اسراییل با اولین پیروزی در مصر، صبر را از دست دادند و در فاز دوم مبارزه با ظلم باید وارد #ارض_مقدسه میشدند و با ظالمان میجنگیدند که نکردند.
7⃣بنی اسراییل میخواستند با کمترین #صبر به بهترین امکانات دست یابند و این ایستادن در برابر امر موسی (وحی) بود که گفته بود باید در برابر سختی ها صبر کنید تا پیروز بر ظالمان شوید اما اینها حتی در برابر «مسائل رفاهی» هم صبر نداشتند و لجبازی کردند چون خدا امکانات خوبی داده بود و فقط تنوع نداده بود. همچون مشرکان حجاز که به پیامبر اسلام میگفتند بگو کوههای حجاز فاصله بگیرند تا ما بتوانیم کشاورزی کنیم!
8⃣مثلا بنی اسراییل از خدا خواسته بودند که جلوی آفتاب سوزان صحرا را بگیرد و خدا چون دید نیازشان است ابرهایی را بصورت دایمی روی سرشان قرار داد. این ابرها بجای تبعیت از باد، تابع امر خدا بودند. خدا قادر بر همه کار است اما انسان باید کمی در برابر مشکلات #صبر داشته باشد.
9⃣نشان #لجوجت این است که گفتند به موسی که «از خدایت بخواه!» نمیگویند خدای ما... چنانکه جهنمیان در جهنم به خازنان جهنم(سلام الله) گویند از خدایتان بخواهید که ما را ببخشد!
0⃣1⃣وقتی انسان خوابید یا مرد، زبانش طبق #ملکات_نفسانی وی میچرخد نه طبق افکارش. اما باز هم دروغ میگویند چون عادت به دروغ کرده اند نه اینکه با فکر، در برزخ و جهنم دروغ بگویند و لجاجت هم ملکه نفسانی بنی اسراییل بود.
1⃣1⃣موسی به بنی اسراییل گوید اگر میخواهید غذاهای متنوع داشته باشید بروید به یکی از شهرهای مجاور و با ظالمان بجنگید و آنجا کشاورزی کنید اما بدانید اگر برای این امور رفتید از #اوج_عزت آزادی، به #چاه_ذلت بردگی و بت پرستی افتاده اید. این که دیگر آمادگی برای مبارزه نیست! با رفاه که نمیشود با رفاه پرستان ظالم که همه شهرها را با بت پرستی گرفته بودند و همه را برده کرده بودند مبارزه کرد. حضرت موسی که خیلی فرصت نداشت تا حکومت تشکیل دهد و سپس با ظالمان بجنگد لذا با همین بنی اسراییل باید میجنگید.
2⃣1⃣(اهبطوا مصراً) معنی این جمله این نیست که الان روی کوهید و باید بروید به منطقه پست. چون همان موقع هم در بیابان بودند و منطقه مرتفعی نبود. لذا گوید بروید به پایین و به سمت #ذلت_بتپرستی در مصر که شما هنوز فکر ثروت و قدرت آل فرعونید! این (اهبطوا) را خدا به «آدم و حوا» هم گفت در زمانیکه باید از بهشت به زمین هبوط و نزول میکردند یا در مورد «شیطان» که گفت (فاهبط) لذا گفت اگر به فکر شکمید از بندگی خدا به بندگی دیگران نزول کنید.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_150L.mp3
4.75M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_150
🔖 آیه: ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 150
🔖 آیات: ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۶۱ سوره بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد فادع لنا ربک یخرج لنا مما تنبت الارض من بقلها وقثائها وفومها وعدسها وبصلها قال اتستبدلون الذی هو ادنی بالذی هو خیر اهبطوا مصرا فان لکم ما سالتم وضربت علیهم الذلة والمسکنة وباءوا بغضب من الله ذلک بانهم کانوا یکفرون بآیات الله ویقتلون النبیین بغیر الحق ذلک بما عصوا وکانوا یعتدون»
و (نیز به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتید: «ای موسی! هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم! از خدای خود بخواه که از آنچه زمین میرویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیازش، برای ما فراهم سازد.» موسی گفت: «آیا غذای پستتر را به جای غذای بهتر انتخاب میکنید؟! (اکنون که چنین است، بکوشید از این بیابان) در شهری فرود آئید؛ زیرا هر چه خواستید، در آنجا برای شما هست.» و (مهر) ذلت و نیاز، بر پیشانی آنها زده شد؛ و باز گرفتار خشم خدائی شدند؛ چرا که آنان نسبت به آیات الهی، کفر میورزیدند؛ و پیامبران را به ناحق میکشتند. اینها به خاطر آن بود که گناهکار و متجاوز بودند.
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 150
🔖 آیات: ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ بحث بر سر عدم #صبر بنی اسراییل بر غذای واحد بود و درخواستشان هم از روی نیاز نبود بلکه ایستادن در برابر امر موسی به صبر بود لذا لجاجت کردند.
2⃣خدا فرمود شما آنچه بهتر است را از دست میدهید و آنچه ادنی و پستتر است را میگیرید. مرتد، ایمان را میدهد و کفر را میگیرد، در اینجا هم طبق آیه، خیر را با ادنی و پستتر عوض میکنند.
3⃣سپس فرمود شما به #سرگردانی_چهل_ساله مجبورید و نمیتوانید فرار کنید اما اگر هم توانستید، وارد یکی از شهرهای مجاور بشوید تا از راه طبیعت و کارهای پرمشقت به خواسته های رفاهیتان برسید اما در آنجا دیگر خبری از معجزه نیست.
4⃣گوید بر بنی اسراییل #ذلت و #مسکنت زده شد چنانکه خیمه یا سکه میزنند لذا خیمه بر اهلش محیط است و نشان بر سکه، ثابت و ذوال ناپذیر است. پس این ذلت بر بنی اسراییل «محیط» بوده و «دائمی» است.
5⃣آنچه دست خداست #خیر است چه ذلیل کردن انسان باشد چه عزیز کردنش! ممکن است کسی که دچار ذلت شده در حال نابودی خود بوده. در آیه ۲۶ آل عمران این را میگوید. هم اصل عزت و ذلت نزد خداست، هر دو هم از جانب خدا، خیر است اگرچه از نگاه آن شخص شر باشد و حتی توان کار خیر هم در دست خداست.
6⃣چه کسانی عزیز و ذلیل میشوند؟ آیه ۲۰ مجادله گوید کسی که از #حد بندگی بیرون رفته، با خدا #محادّه و مجادله میکند و دربرابرش موضع میگیرد و برای خدا و خود، دو #حد جدا قائل است ذلیل است چون در برابر عزت، حد جدایی قائل شده است.
7⃣نشانه #عزت هم در آیه ۱۰ فاطر این است که عزت فقط نزد خداست و اگر کسی خواست عزیز شود راهش «کلمه طیبه، اعتقاد طیب و عمل صالح» است. عزت جز نزد خدا جایی نیست و اهل بیت و مومنین هم از خدا عزت را میگیرند. عمل صالح به تبع و فرع بر عقیده و ایمان است پس اول ایمان، بعدا عمل صالح به تبعش و در آخر #عزت می آید.
8⃣معنای عزت و ذلت چیست؟ #ذلت، نرمش همراه با خواری است و #عزت، نفوذناپذیری. ارض ذلول، زمینی است که هر کس بتواند آنرا بشکافد و ارض عِزاز، زمین غیر قابل نفوذ است. انسانی که هر ستم را میپذیرد ذلیل است لذا #ذلت، نرمی مذموم است در برابر تواضع که نرمی ممدوح است. نفوذناپذیری هم عزت است لذا مومن چون سخت است عزیز است و لازمه عزت و نفوذناپذیری، پیروزی است.
9⃣عزت و ذلت زمانی دائمی میشود که سبب آن دائمی شود و سببش #ملکه_نفسانی نفوذپذیری یا ناپذیری است. اگر کسی براحتی در برابر گناهان سر خم کرد ذلت، برایش ملکه شده و دائمی میشود چنانکه قرآن گوید بنی اسراییل کارشان، کفر و گناه شده بود (کانوا یکفرون)
0⃣1⃣ #مسکنت هم مثل ذلت بر دو بخش است گاهی ممدوح است و گاهی مذموم. «سکون ممدوح» اینست که انسان به قدری سنگین و مطمئن است که کسی نمیتواند او را از جای برکند. در جنگ وقتی سکینه بر قلب پیامبر و یارانش آمد هیچ چیز نتواند آنها را مضطرب کند.
1⃣1⃣ مسکنت و سکون مذموم هم اینست که شخص در برابر قیام، ساکن و بیحرکت باشد و زمینگیر شود و قدرت #قیام نداشته باشد. #مسکین کسی است که نتواند برخیزد همانند #فقیر که یعنی ستون فقراتش شکسته و زمینگیر شده و قدرت قیام ندارد. لذا این سکون در برابر حرکت است. و علی الارواح التی حلت بفِنائِک، الهنا مسکینُکَ بفِنائِک
«فِناء» یعنی آستان. لذا جمله بالا یعنی ما زمینگیر آستان تو هستیم.
2⃣1⃣سکه مسکنت و ذلت به نام #اسراییل خورده است و اگر کشورهای اسلامی نتوانستند آن را از بین ببرند چون راه زمینگیری اسراییل را نشناختند و خود هم عزیز نیستند. ممکن نیست که مسلمانان، عزیز باشند و نتوانند کلک اسراییل را بکنند چون «ضُربت علیهم المسکنة».
3⃣1⃣غیر از ذلت و مسکنت دائمی، غضب الهی نیز با آنهاست «و بائوا بغضب من الله» یعنی غیر از دنیا در آخرت هم ذلیلند چون غضب خدا را با استمرارشان بر کفر، خریدند در حالیکه معجزات الهی را مکرر میدیدند.
4⃣1⃣لازمه توحید، دلیل داشتن و لازمه شرک، دلیل نداشتن است چون شرک، محال است و محال که دلیل ندارد و دلیل نمیخواهد. اگر کسی عقلا به توحید نرسید عذری دارد اما اینها که مرتبا دلایل چ معجزات الهی را می دیدند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_151L.mp3
4.01M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_151
🔖 آیه: ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 151
🔖 آیات: ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۶۱ سوره بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد فادع لنا ربک یخرج لنا مما تنبت الارض من بقلها وقثائها وفومها وعدسها وبصلها قال اتستبدلون الذی هو ادنی بالذی هو خیر اهبطوا مصرا فان لکم ما سالتم وضربت علیهم الذلة والمسکنة وباءوا بغضب من الله ذلک بانهم کانوا یکفرون بآیات الله ویقتلون النبیین بغیر الحق ذلک بما عصوا وکانوا یعتدون»
و (نیز به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتید: «ای موسی! هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم! از خدای خود بخواه که از آنچه زمین میرویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیازش، برای ما فراهم سازد.» موسی گفت: «آیا غذای پستتر را به جای غذای بهتر انتخاب میکنید؟! (اکنون که چنین است، بکوشید از این بیابان) در شهری فرود آئید؛ زیرا هر چه خواستید، در آنجا برای شما هست.» و (مهر) ذلت و نیاز، بر پیشانی آنها زده شد؛ و باز گرفتار خشم خدائی شدند؛ چرا که آنان نسبت به آیات الهی، کفر میورزیدند؛ و پیامبران را به ناحق میکشتند. اینها به خاطر آن بود که گناهکار و متجاوز بودند.
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 151
🔖 آیات: ۶۱
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ آیه در مورد #عزت گوید «العزة لله» یعنی با «ل» می آید اما در مورد #ذلت گوید «ضربت علیهم الذلة» یعنی با «علی» می آید زیرا ذلت و مرکز آن(شیطان) بر آنها مشرِف بوده و سلطه دارد.
2⃣دلیل این سلطه دائمی ذلت بر بنی اسراییل را همان #قتل_پیامبران_متعدد میداند و دلیل کشتن آن همه پیامبر را هم «معصیت» آنها معرفی میکند. بعد گوید صرف معصیت سبب پیامبر کشی نیست بلکه اعتداء، تجری و معصیت دائم را علت کفر و قتل پیامبران می داند. (کانوا یعتدون)
3⃣بنی اسراییل رسما به پیامبر میگفتند «سمعنا و عصینا» یعنی حرفت را شنیدم ولی حرفت را نمیپذیریم! بجای اینکه بگویند «شنیدیم و اطاعت میکنیم»! این همان دشمنی و ایستادگی بر انجام معصیت است.
4⃣هر چه به #مرکز_عزت(خدا) نزدیک شویم عزیز میشویم و هر چه به مرکز ذلت نزدیک شویم ذلیل میشویم. #مرکز_ذلت را قرآن، (شیطان) معرفی میکند. در روز قیامت، کسانی که عزتشان دروغین و ذلتشان راستین بود مشخص میشود و همه میبینند.
5⃣آیه ۱۳ اعراف به شیطان گوید تو از این بهشت پایین برو چون اینجا جای «تکبر» نیست و تو #صاغر هستی. پس تکبر انسان را پایین میبرد. در مورد جزیهی اهل کتاب هم آیه ۲۹ توبه میفرماید جزیه را به زور و ذلیلانه از کفار اهل ذمه بگیرید (و هم صاغرون) چون جزیه مثل مالیات یا زکات نیست که با احترام گرفته شود بلکه جزیه از کافران باید ذلیلانه گرفته شود. جای دیگر گوید هر کس #مجرم است صغیر و ذلیل است و کفار مجرمند.
6⃣اینها میخواهند با گناه عزیز شوند اما ممکن نیست کسی از راه گناه عزیز شود چون گناه، #عزت_کاذب نیاورد و ذلتش صادق است و روز ظهور حضرت صاحب، چون اینها صغیر و ذلیلند، آنچه واقعیتشان است آشکار میشود.
7⃣آیه ۸۷ بقره گوید هر وقت انبیا علیه خواسته های نفسانی شما بنی اسراییل، حرفی زدند آنها را کشتید، حالا یا خودتان کشتید یا توطئه کردید تا یهودی دیگری آنها را بکشد و همه مثل همید. حتی هارون به موسی (ع) گوید مرا شماتت نکن چون نزدیک بود مرا نیز در قضیه اعتراض به گوساله پرستی و سامری، بکشند! (آیه ۱۵۰ اعراف)
8⃣در آیه ۲۱ آل عمران گوید بنی اسراییل غیر پیامبران، علمایشان را هم میکشتند چون از شر و بدی بازمیداشتند.
9⃣میشود گفت که فلانی چون کافر است معصیت میکند اما نمیتوان گفت که فلانی چون معصیت کرده کافر است! در اینجا قرآن گوید آنها کافر شدند چون کارشان معصیت کردن بود و به آن عادت کرده بودند نه اینکه بخاطر یک معصیت کافر شدند.
0⃣1⃣لذا گویند سراغ «مکروهات» نروید چون در ورود به گناهان صغیره است و گناهان صغیره، در ورود به گناهان کبیره و آن هم در ورود به اکبر گناهان همچون #کفر است! لذا عاقبت کسی که گناهی میکند کفر و تکذیب خدا است. ایستادگی در برابر فرمان پیامبر، همان مقدمه کفر است.
1⃣1⃣در آیه ۱۵۵ به بعد سوره نساء آمده که بنی اسراییل حتی میگفتند ما عیسی را هم کشتیم! اما خدا نگذاشت. قرآن گوید اینها پیامبران بسیاری را کشتند درحالیکه حتی کشتن یک پیامبر هم سبب #ذلالت_دائمی آن امت است! چنانکه حضرت زینب این را میگوید. قتل پیامبر، قتل عادی نیست.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_152L.mp3
3.52M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_152
🔖 آیه: ۶۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 152
🔖 آیات: ۶۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۶۲ سوره بقره:
«ان الذین آمنوا والذین هادوا والنصاری والصابئین من آمن بالله والیوم الآخر وعمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون»
کسانی که (به پیامبر اسلام) ایمان آوردهاند، و کسانی که به آئین یهود گرویدند و نصاری و صابئان، هر گاه به خدا و روز قیامت ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است؛ و هیچگونه ترس و اندوهی برای آنها نیست.
✅ @tafsire_tasnim1
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 152
🔖 آیات: ۶۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ خلاصه جلسه: معیار نجات از نگاه قرآن، نامهایی چون مومن و منافق و غیره نیست بلکه هر کس که به «خدا و قیامت» #ایمان داشته و #عمل_صالح کند عملش پیش خدا محفوظ بوده و از ترس و ناراحتی هم در امان است.
2⃣این آیه نمیگوید که دین، آزاد است و همه مثل همند و نجات میابند. اگرچه عقیده، تحمیلی نیست اما با هر عقیده ای در قیامت نمیتوان نجات یافت. آیات گوناگون داریم که غیر از #اسلام مورد قبول نیست یا گوید با غیر مسلمانان بجنگید تا یا مسلمان شوند یا جزیه دهند.
3⃣طبق آیع هر کس بخواهد اهل نجات باشد باید #مسلمان باشد تا دینش قبول باشد اما نام مسلمان و یهودی و ... مهم نیست بلکه تنها عامل نجاتبخش، داشتن «اعتقاد صحیح به اصول اسلامی» و «عمل صالح به دستورات اسلامی» است.
4⃣عملی که مطابق وحی نبوده و عاملش، #ایمان_به_وحی نداشته باشد، عمل صالح نبوده و پذیرفته نیست. کسی هم که وحی را بپذیرد الزاماً باید ایمان به آورنده وحی(پیامبر) را پذیرفته باشد. پس اعتقاد به خدا( #توحید)، قیامت( #معاد) و آورنده وحی( #نبوت) در کنار عمل صالح، برای نجات ضروری است. (من آمن بالله و الیوم الآخر و عمل صالحاً)شبیه این ماده در آیه ۶۹ سوره مائده هم آمده است.
5⃣این آیه به اصول اساسی دین و عمل صالح اشاره دارد. عمل صالح هم نیاز به ایمان به آورنده وحی دارد و پیامبر، فطرت را در کنار کتاب الهی دو میزان قرار داده است. مومن واقعی کسی است که #عمل_صالح هم در کنار #ایمان_قلبی داشته باشد وگرنه اسلام یا ایمان ظاهری نجات بخش نیست.
6⃣چرا نامی از مشرکین و مجوس در آیه نیاورده؟ مشرکین که با ایمان سازگاری ندارد. مجوس هم نیامده چون صابئین ترکیبی از مجوس و غیر مجوسند.
7⃣چرا از نجات یهود و ... سخن گفته است؟
♦️نگاه اول اینکه، همه باید #مسلمان شوند اما نه مسلمان ظاهری بلکه مسلمان واقعی یعنی کسی که معتقد به توحید، معاد و نبوت پیامبر آخر بوده و عمل صالح طبق دستورات اسلام بکند.
♦️نگاه دوم به این آیه اینست که منظور آیه این است که یهودیان واقعی، مسیحیان واقعی و صابئین واقعی که قبل از آمدن اسلام میزیسته اند همانند مسلمانان واقعی کنونی، اهل نجاتند.
8⃣نگاه دوم صحیح نیست چون قرآن، کتاب #هدایت و نشان دهنده راه آیندگان است و نمیخواهد بگوید که یهودیان و مسیحیان گذشته خیالشان راحت باشد. این کتاب، کتاب دعوت است. مسلمانان و یهودیان و مسیحیان و مجوس را دعوت میگند به ایمان حقیقی.
9⃣ #صابئین، کسانیند که به خدا و معاد معتقدند اما معتقد به #تناسخ هستند لذا گویند بعد از مرگ در همین دنیا پاداش و کیفر میبینند بطوریکه پس از مرگ، روح به بدن دیگری وارد میشود. البته تناسخ باطل است اما اینها هم خطوط کلی را قبول دارند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
دانلود - Baghare_153L.mp3
3.41M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_153
🔖 آیه: ۶۲
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media