eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_52L.mp3
3.52M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 52 🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ و ۲۲ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون-الذی جعل لکم الارض فراشاً و السّماء بناءً و انزل من السّماء ماءً فاخرج به من الثمرات رزقاً لکم فلا تجعلوا لله انداداً و انتم تعلمون» 🔋🔋🔋🔋 🔰: انسان ذاتاً موجودی است. آیه ۶ انشقاق این را اثبات می کند و گوید ای انسان تو با تلاشی سخت به سوی ربّت در حال حرکتی «یا ایها الانسان انّک کادحٌ الی ربّک کدحاً فمٌلاقیه» ♦️، زاد سفر به سوی خداست. برخی گفته اند که از ریشه زَیَدَ به معنای زیادی است یعنی تقوا یک چیز زیادی است که می تواند برای رسیدن انسان به خدا کمک کند درحالیکه تقوا، تنها زاد و توشه راهی است و اگر نباشد انسان هیچگاه به مقصد نمی رسد. ♦️آیه ۳۷ حج به زیبایی نشان می دهد که تقوا انسان را خودبخود به مقصد می رساند! آیه گوید در عرب جاهلی وقتی حیوانی را می کردند تکه ای از گوشتش را به دیوار کعبه آویزان می کردند که به خدا برسد. این همان نگاه و مادی است که همه چیز را م می بیند. اسلام که آمد این را منع کرد و گفت شما با تقوا قربانی کنید این به خدا می رسد. «من ینال الله لحمومها و لا دمائها و لکن یناله التقوا منکم» ❌آیه ۳۷ حج از لطیفترین و زیباترین آیات قران است که از «و ادخلی فی عبادی و ادخلی جنّتی» زیباتر است زیرا صفت و در رهن است و آیه گوید تقوا به خدا می رسد. مشخص است که اگر تقوا به خدا رسید حتما متقی نیز به خدا رسیده است زیرا تقوا جز برای متقی نیست! تقوا زادی نیست که در بین راه تمام شود بلکه خود می رود و متقی را نیز با خود می برد. 🔷اگر انسان تقوا پیشه کرد، راه خوب و بد را نیز تشخیص 6می دهد. «یا ایها الذین آمنوا إن تتّقوا الله یجعل لکم فرقاناً/انفاق_۲۹» ، نوری است که خدا به انسان می دهد و بواسطه آن، و را تشخیص می دهد. این نور نیز مانند علم مدرسه نیست که با درس خواندن فرا گرفته شود بلکه با به دست می آید و خود زادی برای راه می شود. ❎خداوند آنگاه که با مردم(الناس) سخن می گوید از سخن گفته و می گوید ما به شما زمین و آسمان و باران و غیره دادیم اما وقتی با مومنین و دین داران سخن می گوید از حرف میزند مانند اینکه ما به شما پیامبر، خلافت خدا، فرقان و غیره دادیم. ❎: اگر خدا با انسان صحبت می کند آنها را با ها مقایسه می کند و گوید این خوراک و پوشاکی که ما به شما دادیم را به دامتان نیز دادیم پس به حیوانات نیز از غذایتان بدهید «کلوا و ارعوا انعامکم» اما اگر بخواهد با مومنین و دینداران سخن بگوید آنها را با مقایسه می کند وگوید علما و شهدا و مومنان راستین، همانند ملائکه به وحدانیت خدا شهادت می دهند. «شهد الله انّه لا اله الّا هو و الملائکة و اولوا العلم قائماً بالقسط.../آل عمران_۱۸» ♦️اینکه در آیه ۲۲ بقره، کلمه سماء تکرار شده و بجایش ضمیرنیاورده به این دلیل است که آسمانی که از آن می بارد همین ابرهای بالای سر ماست اما آسمانی که برای امنیت انسان است همان آسمان کیهانی است که کهکشانها در آنند و طبق قران، طبقه طبقه است. ❌اگر خدا بخواهد بصورت عادی سخن بگوید باران را از آسمان و روییدن را از زمین می داند اما وقتی در مورد صحبت می کند گوید همه این روییدنی ها و غیره از خداست. گوید گیاهان انسان نیست، بلکه خداست چون انسان تنها بذرپاشنده و است و خداست که در دل خاک آنرا به گیاه تبدیل می کند. ♦️ربوبیت نباید محدود باشد. یعنی اینکه در همین کارهای ظاهر نیز انسان را ببیند نه اینکه سلسله علل و حتی سرحلقه این سلسله را نگاه کنیم بلکه باید دید به دست کیست. خداست که هم سرحلقه و هم تمام حلقات بعدی وابسته به اوست. «و لا تجعلوا لله انداداً» 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_53L.mp3
4.22M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 53 🔖 آیه: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون» ای مردم، عبادت کنید کسی را که خلق کرد شما و پیشینیانتان را، شاید متقی و پرهیزگار شوید. 💠💠💠💠 🔰خداوند گاهی به دعوت می کند و گاهی به . گاهی به که سبب و ایجاد کننده تقواست دعوت می کند (بقره_21) و گاهی به دعوت می کند که مسبب بوده و ملکه ای نفسانی است که با تمرین و تکرار ایجاد می شود. (فاتقوا الله) ♻️قران تقوا را اساس کار می داند و تقوا مجموعه ای از ، و است. عبادت نیز که سبب ایجاد تقوا است به همین نسبت به سه بخش تقسیم می شود: عبادت فکری، عبادت خلقی، عبادت عملی. ❌آیه ۲۷ مائده قصه تعلیمِ نحوه ی دفنِ جسد توسط آن پرنده یا انسان به قابیل را قصه ای «» می داند. «نبأ ابنی آدم بالحق/مائده_۲۷» امکان ندارد قران قصه ای را نقل کند و نگوید که این قصه حق است یا باطل چون قران، و است .اگر قصه ای بحق بود آنرا مدح کرده و اگر باطل و مبتنی بر ظلم بود به آن می تازد مانند ماجراهای . هیچ افسانه ای در قران نیست بلکه همه داستانهایش واقعی است. () 🛐تقوا در متن عمل، شرط است و در خارج عمل، شرط . اگر نفس عمل با تقوا انجام نشد است و مورد قبول نیست اما اگر نفس عمل تقوا داشت اما انجام دهنده اش در مراحل و اعمال دیگرش تقوا نداشت قبول همان عمل مذکور نیز کامل نخواهد بود. لذا تقوا پایه عمل انسان است که قران می فرماید انسان باید زندگیش را بر پایه استوار کند.«افمن اسّس بنیانه علی تقوی من الله و رضوانٍ خیرٌ اَم من اسّس بنیانه علی شفا جُرُفٍ هارِ.../توبه_109» 🔴تقوا زادِ مسافر است و عمل را بالا می برد تا آن را به برساند. این تقوا وقتی به خداوند که کریم است رسید را برای انسان به همراه می آورد. پس باید تقوایی تحصیل کنیم که به کرامت رسیده و انسان را کریم کند. 🔷امام رضا بنا به تفسیر نور الثقلین فرموده: انسان عبادت می کند تا را فراموش نکند. عبادت برای این است که انسان از خداوند اعراض نکند و به اشتغال نورزد. اگر انسانها دستورات خداوند را از یاد ببرند کم کم خاطرات و افکار بد، در دل رسوب می کند و صفحه دل را می بندد تا و سنگ شود. «فقست قلوبهم/حدید_16» اگر اعمال انسان زلال و خالص نبود و املاح داشت رسوب کرده و راه انسان را می بندد مانند رسوبات چشمه ها در کوه ها که سبزه را به سنگ تبدیل می کند. ♦️امام رضا فرمود اولین و برجسته ترین نوع عبادت، خداست «اوّل عبادت الله معرفته و اصل معرفه الله توحیده و نظام توحید الله تعالی نفی الصفات عنه» امام صادق نیز می فرماید: عبادت این است که انسان دائماً به فکر خدا باشد پس عبادت فقط عملی نیست بلکه ، مهمتر از عبادت عملی است. لذا ذکر شد که افضل عبادات، عبادت احرار است یعنی با عشق و علاقه برای خدا عبادت کند. ♦️رسول خدا می فرماید: عبادت خدا ۷۰ جزء است که بهترین جزء آن، است. طلب حلال علاوه بر درامد و وسایل، شامل علم نیز می شود پس علم هم حرام و حلال دارد و باید کسب کنیم. مهم یاد خداست و به همین جهت است که نگاه به چهره و حتی در خانه عالِم، عبادت است چون انسان را به یاد خدا می اندازد. ♦️امام علی (ع) در نامه به فرزند خردسالش امام حسن (ع) می فرماید: فرزندم حرفی نزنی که دیگران را بخندانی! یعنی برای خنداندن دیگران حرفی نزن بلکه تنها سخنی بگو که سنجیده و باشد. اگر کسی حرفی خنده دار زد بخند اما برای خنداندن سخن نگو که تو را می سازد. ♦️خداوند به انسان گوید اگر عبادت را برای من بجا آوردی و با آن لذت بردی تو را از فارغ می سازم تا در دنیا باشی اما هیچ دلبستگی و دلمشغولی به ام‌ور آن نداشته باشی اما اگر عبادت را برای بهشت و جهنم واز روی انجام دادی قلبت را پر می کنم از دلمشغولی به امور دنیایی و این امور را بر عهده نمی گیرم. ♦️پیامبر فرموده: بهترین مردمان کسانیند که عاشق عبادت باشند. بهترین این عاشقان نیز کسانیند که عبادت را برای بهشت و جهنم دوست ندارند بلکه برای خود عبادت و خداوند، عاشقانه عبادت کنند. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 53 🔖 آیه: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 📋بخش دوم ♦️پیامبر فرموده: بهترین مردمان کسانیند که عاشق عبادت باشند. بهترین این عاشقان نیز کسانیند که عبادت را برای بهشت و جهنم دوست ندارند بلکه برای خود عبادت و خداوند، عاشقانه عبادت کنند. ♦️چرا گوید بهترین مردمان، عاشقان عبادتند؟ عَشَق همان گیاه پیچک در زبان فارسی است. پیچک کم کم دور درخت را گرفته بالا می رود تا آنرا به تدریج در بر گرفته و راه تنفسش را می بندد تا اینکه برگان درخت می شود. عاشق نیز اینگونه است وقتی که به جایگاه عبودیت رسید. 🔷در علم طب به عشق، جنون نیز گویند اما این عشق همان عشق مادی است و با عشق معنوی که در اخلاق و عرفان است متفاوت است. فرق عشق مادی و الهی این است که در و زمینی هر چه عاشق به معشوقش نزدیکتر می شود عطش عشقش کم می شود اما در و الهی عاشق به معشوق نیز که برسد لحظه لحظه شیفتگی و از خودبیگانگیش بیشتر می شود تا جایی که دیگر چیزی به نام «خود» را نمی شناسد و تنها معشوق را میبیند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
‼️توجه: و اکنون میتوانید به صوت و خلاصه متن تفسیر سوره مبارکه به سرعت دسترسی پیدا کنید... 🔴 مفسر: علامه ❇️جلسات مقدمات تفسیر قرآن👈 💠yun.ir/97i50a ♻️ شروع تفسیر قرآن👇 جلسه ۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/7 جلسه ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/10 جلسه ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/16 جلسه ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/23 جلسه ۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/23 جلسه ۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/29 جلسه ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/36 جلسه ۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/51 جلسه ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/56 جلسه ۱۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/59 جلسه ۱۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/65 جلسه ۱۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/70 جلسه ۱۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/73 جلسه ۱۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/77 جلسه ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/83 جلسه ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/90 جلسه ۱۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/93 جلسه ۱۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/96 جلسه ۱۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/106 جلسه ۲۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/113 جلسه ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/117 جلسه ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/120 جلسه ۲۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/128 جلسه ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/131 جلسه ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/134 جلسه ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/139 جلسه ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/144 جلسه ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/180 جلسه ۲۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/193 جلسه ۳۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/201 جلسه ۳۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/217 جلسه ۳۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/230 جلسه ۳۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/241 جلسه ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/256 جلسه ۳۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/268 جلسه ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/276 جلسه ۳۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/285 جلسه ۳۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/299 ❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات تفسیر سوره مبارکه (بخش ۱) 💠 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ آیه: ۱ - ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/310 2⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/351 3⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/365 4⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/378 5⃣ آیه: ۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/409 6⃣ آیه: ۲ - ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/422 7⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/442 8⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/453 9⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/476 0⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/484 1⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/505 2⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/528 3⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/538 4⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/560 5⃣1⃣ آیه: ۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/568 6⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/582 7⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/761 8⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/776 9⃣1⃣ آیه: ۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/791 0⃣2⃣ آیه: ۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/817 1⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/819 2⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/831 3⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/843 4⃣2⃣ آیه: ۶ - ۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/845 5⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/862 6⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/872 7⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/874 8⃣2⃣ آیه: ۸ - ۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/878 9⃣2⃣ آیه: ۱۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/888 0⃣3⃣ آیه: ۹ - ۱۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/915 1⃣3⃣ آیه: ۱۰ - ۱۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/929 2⃣3⃣ آیه: ۱۱ - ۱۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/952 3⃣3⃣ آیه: ۱۱ - ۱۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/971 4⃣3⃣ آیه: ۱۳ - ۱۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/974 5⃣3⃣ آیه: ۱۴ - ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/979 6⃣3⃣ آیه: ۱۴ - ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/996 7⃣3⃣ آیه: ۱۴ - ۱۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1008 8⃣3⃣ آیه: ۱۵ - ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1016 9⃣3⃣ آیه: ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1022 0⃣4⃣ آیه: ۱۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1029 1⃣4⃣ آیه: ۱۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1033 2⃣4⃣ آیه: ۱۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1035 3⃣4⃣ آیه: ۱۷ - ۱۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1039 4⃣4⃣ آیه: ۱۷ - ۱۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1041 5⃣4⃣ آیه: ۱۸ - ۱۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1050 6⃣4⃣ آیه: ۱۹ - ۲۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1064 7⃣4⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1073 8⃣4⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1080 9⃣4⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1090 0⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1096 1⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1099 2⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1108 3⃣5⃣ آیه: ۲۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1111 4⃣5⃣ آیه: ۲۱ - ۲۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1125 5⃣5⃣ آیه: ۲۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1130 6⃣5⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1138 7⃣5⃣ آیه: ۲۳ -۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1146 8⃣5⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1152 9⃣5⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1167 0⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1189 1⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1254 2⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1264 3⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1273 4⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1299 5⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1315 6⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1322 7⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1347 8⃣6⃣ آیه: ۲۳ -۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1354 9⃣6⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1365 0⃣7⃣ آیه: ۲۳ - ۲۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1377 1⃣7⃣ آیه: ۲۴ و ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1382 2⃣7⃣ آیه: ۲۴ و ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1393 3⃣7⃣ آیه: ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1409 4⃣7⃣ آیه: ۲۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1429 5⃣7⃣ آیه: ۲۵ - ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1432 6⃣7⃣ آیه: ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1442 7⃣7⃣ آیه: ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1466 8⃣7⃣ آیه: ۲۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1473 9⃣7⃣ آیه: ۲۶ - ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1483 0⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1501 1⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1507 2⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1511 3⃣8⃣ آیه: ۲۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1517 4⃣8⃣ آیه: ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1522 5⃣8⃣ آیه: ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1529 🔰 جلسات 6⃣8⃣ به بعد: eitaa.com/tafsire_tasnim2/1542 ❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_54L.mp3
4.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 54 🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون» ای مردم، عبادت کنید کسی را که خلق کرد شما و پیشینیانتان را، شاید متقی و پرهیزگار شوید. 💠💠💠💠 🔷خداوند تنها با خلوص را می پذیرد. در این خصوص گاهی عبادت و خلوص را یکجا ذکر کرده مانند آیه ۳ زمر که از عبارت «دینً خالص» نام برده است و این خلوص یعنی غیر در عبادات راه نیابد. گاهی آنها را در کنار هم بکار برده مانند آیه ۵۵ نور که می فرماید: عبادت کنید مرا آن عبادتی که در آن شرکی نباشد «یعبدوننی لا یشرکون بی شیئاً». گاهی نیز این دو معنا در جمله از هم جدا هستند که نمونه آن، همین آیه مورد بحث یعنی آیه ۲۱ و ۲۲ بقره است که گوید «اعبدوا الذی ... فلا تجعلوا لله انداداً» ♦️سیر الی الله دو نوع است. که زاد مسافر برای حرکت در مسیر رسیدن به خداست گاهی آنقدر قوی است که مسافرش را به سوی مقصد «می برد» و گاهی تنها به قدری است که مسافر می تواند بوسیله آن به سوی مقصد «برود». ♦️بین پیامبران نیز از جهت درجه تقوا فرق است «تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعضٍ/بقره_253». حضرت کلیم الله و حضرت خلیل الله به سمت خدا رفتند اما حضرت (ص) محبوب خدا شد و خداوند او را به سمت خود برد. 💠لذا قران در مورد حضرت موسی گوید موسی به سوی وعده گاه ما آمد «فلمّا جاء موسی لمیقاتنا/اعراف_143» و سپس از قول حضرت ابراهیم می فرماید: ابراهیم گفت که همانا من به سوی پروردگارم در حرکتم «و قال انّی ذاهبٌ الی ربّی/صافات_99» اما در مورد حبیب خود، پیامبر اسلام گوید: خداوند عبدش محمد را شبانه از به سوی برد. «سبحان الله اسرا بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله/سرا_1» 💠در مورد عبادت روایات فراوانی وجود دارد که برخی از آنهایی که در کتب جامع احادیث الشیعه مرحوم بروجردی آمده است ذکر می شود: 1⃣ پیامبر می فرماید: هیچ عملی جز با قبول نیست و هیچ عبادتی جز با پذیرفته نمی شود و کرامتی جز با بدست نمی آید. «لا عمل بالنیّه و لا عبادة الّا بالیقین و لا کرم الّا بالتقوا» 2⃣ حضرت محمد فرمود: اگر شخصی به سوی خدا و رسولش کند بدون شک به مقصدش می رسد و اگر به سوی دنیا هجرت کرد به آن خواهد رسید لذا اگر کسی به سوی دنیا حرکت کرد تنها به اندازه همان دنیا می ارزد. «فمن کان هجرته الی الله و رسوله فهجرته الی الله و رسوله فمن کان هجرته الی الدنیا یصیبها فهجرته الی ما هاجر الیه» 3⃣حضرت امیر به مالک اشتر تذکر می دهد که هر کار که می خواهی بکنی با انجام بده. مثلا باید غذا را با هدف نیرو گرفتن برای عبادت و کمک به خلق خورد. 4⃣ امام باقر فرموده اند: هیچ نعمتی بالاتر از نیست یعنی حالتی که در قلب مومن چیزی جز خدا نباشد. ایشان بیان می دارد که قلبی است که درونش جز خدا نباشد و اگر بود می شود . ❌خداوند بارها در قران خطاب به انسان وعده داده که اگر شما کارتان را خالص انجام دادید من بهشت و لقای خودم را به شما خواهم داد اما علت اینکه به این وعده ها اعتماد نداریم این است که در ما وجود ندارد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🎭 پاسخ به این سوال که «برای انقلاب کردن در هنر جدید چه چیزیهایی نیاز است؟» 🔰ﺍﻭﻝ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺭﺍ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﺪ، ﺷﻮﺩ . ﺑﻌﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺴﻠﻂ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﺪ . ﺧﻄﯿﺒﯽ ﮐﻪ ﺷﯿﻮﻩ ﺑﯿﺎﻥ ﺑﻠﺪ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺩﺍﻧﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺣﺮﻓﺶ ﺭﺍ ﺑﺰﻧﺪ. 🔰ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﺎﯼ ﺻﺤﺒﺖ ﺁﻗﺎﯼ ﻧﻤﯽ ﻧﺸﯿﻨﻨﺪ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﺨﻦ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﻄﯿﺐ ﻧﯿﺴﺖ . ﺧﻄﺎﺑﻪ ﯾﮏ ﻓﻦ ﺍﺳﺖ . ﺁﻗﺎﯼ ﺧﻄﯿﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮐﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺎ ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﻏﯿﺮ ﺧﻄﯿﺐ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ . ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﯾﮕﺮ، ﮐﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺁﻗﺎﯼ ﺟﻮﺍﺩﯼ ﺁﻣﻠﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﻫﯿﭻ ﺧﻄﯿﺒﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﮑﻨﺪ. ❎ادامه یادداشت شفاهی شهید اهل قلم، مرتضی آوینی در سال ۷۱: http://cinemapress.ir/news/96165/چگونه-هنرها-را-در-خدمت-اسلام-درآوریم-سخت-است-اما-می-شود@tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_55L.mp3
6.09M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 55 🔖 آیه: ۲۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۳ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین» (و اگر نسبت به آنچه که بر بنده مان نازل کردیم در تردیدید پس سوره ای مانند آن بیاورید و شاهدانتان غیر از خدا را نیز دعوت کنید اگر راست می گویید.) 🚸🚸🚸🚸🚸 🔰سوره بقره ابتدا گروه های سه گانه مومنان، کافران و منافقان را بررسی کرد. سپس به پرداخت. ابتدا اصل توحید را شکافت و اکنون اصل و را مطرح می کند. ❎آغاز آیه بصورت شرط بیان شده است. شرط گاهی نشان از مردد بودن می دهد و گاهی نشان از مردد بودن . فرق شک و ریب این است که ، شکّ همراه با تهمت است یعنی اگر کسی به چیزی شک داشت و آنرا قبول نیز نداشت در حقیقت در ریب است نه در شک. آیه گوید اگر به پیامبر شک داشته و تهمت می زنید که قران را از نزد خدا نیاورده و حرف خودش است پس شبیه آن را بیاورید. 🚸🚸🚸🚸 ‼️در اینجا سه مطلب آورده شده است. ♦️اول اینکه اصول دین یعنی توحید، معاد و نبوت(وحی) قابل تردید نیست. در مورد آیه ۱۰ ابراهیم گوید: «أفی الله شکٌ فاطر السماوات و الارض». عدم شک در را در آیات ۹ آل عمران «إنک جامع الناس لیومٍ لا ریب فیه»، ۲۵ آل عمران، ۸۷ نساء و ۲۱ کهف ذکر شده و شک در و نیز در آیه ۲ بقره نفی شده است «ذلک الکتاب لا ریب فیه» ♦️مطلب دوم اینکه با وجود عدم امکان شک در اصول دین اما عده ای همیشه وجود دارند که به اینها شک می کنند. شک این افراد در را آیات ۶۲ هود و ۹ ابراهیم نشان داده، شک در در آیات ۳۲ جاثیه و ۲۱ سبأ و شک در و نبوت نیز بواسطه آیات ۸ ص و ۳۴ غافر تذکر داده شده است. اما مطلب سوم جمع کننده دو مطلب قبل است با این توضیح که آن کسانی که در اصول دین شک می کنند بخاطر این نیست که این اصول بحث های نظری و پیچیده دارد بلکه به این خاطر است که تردید کنندگان در اینها، کورند و را نمی بینند. آیه ۶۶ نحل این قضیه را اینطور روشن می کند که اینها کورند «بل هم فی شکٍ منها بل هم عمون» مانند تاریکی شب که قابل انکار نیست اما شخص کور در آن شک می کند. ❗️قران کسی را کور می داند که و درونیش را از دست داده و این چراغ درونیش خاموش شده است. «فإنّها لا تعمی الابصار و لکن تعمی القلوب التی فی الصدور/حج_۴۶» لذا کور بودن در قرآن، به معنای کور بودن چشم ظاهر نیست. اگر شخص عقل داشت می فهمد که که کلام الهی و کلام بشری کدامست و فرقشان چیست و اگر عقل نداشت کور است. ❎شکها دو دسته اند: 1⃣ برخی قابل درمانند. آنهایی که پس از شک و دیدن حقیقت آنرا می پذیرند پس درمانش با و مطالعه است. 2⃣ برخی غیر قابل درمانند. گروهی حتی پس از دیدن حقیقت نیز آنرا نمی پذیرند. قران در مورد اینها گوید «فی ریبهم بتردّدون» یعنی در شکشان مدام دارند اما همیشه به در بسته می خورند. اینها عمری را در شک خواهند گذرانید و قابل هدایت نیز نیستند. راه درمان این افراد جز این نیست که را در قیامت بشکافند «الّا أن تقطّع قلوبهم» 🔰کافران در قیامت خودشان حق را خواهند دید اگرچه ایمان نیاورند. توضیح اینکه امری اختیاری است و لذا بین ایمان و نفس، فاصله انداخته است و تنها با اراده است که انسان، ایمان یا هوای نفس را انتخاب می کند. اما اختیاری نیست بلکه با حاصل شدن مقدمات، خود بخود علم حاصل می شود و دیگر نفس نمی تواند بگوید که من نمی خواهم بفهمم. پس مرددان در قیامت، اگرچه علم پیدا می کنند اما دیگر نمی توانند ایمان بیاورند زیرا نیاز به اراده دارد و دیگر اراده از آنها گرفته شده و زمان گذشته است. 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190