📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 76
🔖 آیه: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۶ بقره: «انّ الله لا یستحی أن یضرب مثلاً مّا بعوضةً فما فوقها فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحقّ من ربّهم و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا أراد الله بهذا مثلاً یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً و ما یضلّ به الّا الفاسقین»
🔰نقشِ مَثَل این است که دامنه معقول را از #معقول بودن به #محسوس بودن منتقل می کند. مخالفین گاهی در محتوا اعتراض دارندو گاهی در نحوه تبیین مطلب. در آیه ۲۶ بقره اینها در نحوه تبیین اعتراض می کنند که چرا اینگونه مثل زده است؟
✅عقل همیشه همراه با حیا است و اگر اهل حیا نبودیم عاقل هم نخواهیم بود. اما کمالات یا محدودند که #صفت_فعل هستند مانند خالق و یا نامحدودند و مقابلی ندارند مانند علم که #صفت_ذات هستند و لذا جهل در مقابلش برای خدا وجود نداد. حیا برای کار بد است و چون مَثل زدن کار بدی نیست لذا خدا از مثل زدن حیا ندارد.
♦️ما نباید به این فکر باشیم که فقط به جهنم نرویم و نسوزیم چون خداوند خیلی ها را نمی سوزاند بلکه باید فکر بهشت و لقای خدا باشیم. اگر قران را فهمیدیم اثرش را در جان خود میفهمیم که تغییر کرده ایم.
♦️قران گوید ما همه انسانها را وقتی که به پیری می رسند ضعیف می کنیم اما در مورد #علم نفرموده که همه را در پیری جاهل و عوام می کنیم بلکه گوید بعضی انسانها را در پیری کاری میکنیم که هر چه آموخته بودند فراموش می کنند. لذا افرادی هم هستند که در پیری همه چیزهایی که آموخته بودند را در یاد دارند. اگر کسی اهل #قران باشد در پیری به فراموشی دچار نمی شود.
🔰قران در آیه مورد بحث ما، مومن را #عالِم معرفی می کند و گوید «فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحق من ربّهم» و لذا کافر را با جهل همراه می داند.«و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا اراد الله...» پس علم با ایمان آمیخته است.
💠حق دو قسمت است: #حق_ذاتی که همیشگی و نامحدود است و آن تنها خداست. #حق_فعلی که محدود است که نه به خود متکی است و نه به غیر خدا متکی است. در مورد حق ذاتی آیه ۶۲ حج گوید «ذلک بانّ الله هو الحق» همین را در آیه ۳۰ لقمان نیز می گوید.
💠حق فعلی که فعل خدا و محدود است نیز در آیه ۶۰ آل عمران آمده «الحقّ من ربّک». کار خدا #حق و قانون است نه مطابق قانون اما دیگران هر چه می کنند از خدا«من ربّک» و مطابق قانون خدا یعنی قانون نظام آفرینش است. اگر گفتیم «علیٌّ مع الحق و الحقّ مع علیٍ» هر جا حق است علی در آنجاست و هرجا علی است آن حق است یعنی این صفت ذاتی.
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 76
🔖 آیه: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🔰بخش دوم👇
✅اما کفار که جاهلند حق نشناسند و گویند که خدا چه منظوری از این مثلها داشت؟ خداوند گوید خیلی ها بوسیله این مثلها هدایت می شوند و خیلی ها نیز گمراه می شوند. گفته بودیم که ضلالت و هدایت دو قسم است: #هدایت_ابتدایی که بواسطه آن خداوند همگان را هدایت می کند. اما #ضلالت_ابتدایی در خدا وجود ندارد که همه را از ابتدا گمراه کند چون خدا حق است.
🔰بخش دوم نیز #هدایت_پاداشی و #اضلال_کیفری است که هر دو در خداوند هست «یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً». یعنی اگر کسی سخن حق را با «هدایت ابتدایی» پذیرفت و به راه افتاد خداوند به او «هدایت پاداشی» می دهد که راه را بهتر می یابد تا طی کند یا مثلاً جلوی ارتباط با اشخاص را خداوند می گیرد.
✅خداوند گوید شما چند قدم بیایید باقی را من جبران کرده و راه هدایت را برای شما باز می کنم «و من یؤمن بالله یهدی قلبه» یا «إن تُطیعه تهتدوا» اضلال کیفری نیز توسط عقل و نقل تایید می شود که اگر کسی با داشتن عقل از درون و وحی از بیرون بیراهه رفت خداوند ابتدا مسیر توبه را برایش باز می کند و مرتباً به یادش می آورد اما وقتی باز هم بر جهل و کفر خود پافشاری کرد خداوند او را به حال خودش رها می کند و این همان #اضلال_کیفری است نه اینکه خداوند راسا او را گمراه کند بلکه همینکه او را رها کند خودبخود گمراهتر می شود.
🔰بعد از راهنمایی حق و نشان دادن حق و باطل توسط خداوند، اگر انسان باز هم راه باطل را رفت می شود #فاسق که موجب اضلال کیفری یعنی رها شدن توسط خدا می شود. آیه ۲ فاطر در اینباره گوید هر دری را که خداوند طبق رحمت باز کند هیچکس نمی تواند ببندد و اگر از چیزی امساک کرد کسی نمی تواند آنرا بفرستد پس ضلالت کیفری با رها کردن است نه گمراه کردن.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
akhlaq_3427 s.mp3
6.08M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔸 موضوع: #حکمت 62 نهج البلاغه
🔹 تاریخ: 1397/10/20
@EsraTvEitaa
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_77L.mp3
4.41M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_77
🔖 آیات: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 77
🔖 آیه: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۶ بقره: «انّ الله لا یستحی أن یضرب مثلاً مّا بعوضةً فما فوقها فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحقّ من ربّهم و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا أراد الله بهذا مثلاً یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً و ما یضلّ به الّا الفاسقین»
♦️این اشکال بر قران وارد نیست که چرا #مثل ذکر می کند زیرا اشکال کننده یا #مسلمان است که به خود چنین اجازه ای نمی دهد که بر قران اشکال بگیرد. اگر #اهل_کتاب است که در کتابهای خودشان اعم از انجیل و تورات فعلی نیز مثل فراوان است چنانکه آیه فتح نیز این را اثبات می کند و اگر #کافر هم کافر باشد که کتابهای خودشان که حتی در مکه و قبل از پیامبر هم داشتند نیز مثل فراوان دارد و بطور کل، کلام فصحا همراه مثل است تا روشن شود.
🔰برای خداوند بزرگ و کوچک و سخت و آسان معنا ندارد که بعضی بخواهند بگویند چرا خدا به پشه که حیوان ریزی است مثال زده است. خداوند حتی #سایه را که یک امر عدمی و ناشی از عدم وجود نور است را به خود نسبت می دهد و گوید «ثم قبضناه الینا قبضاً یسیراً/فرقان_۴۶» یعنی این سایه را ما به آسانی به سوی خود آورده و کم می کنیم. در مقابل، خداوند #حشر را که مهمترین امر است و بساط همه چیز عالم را برمی چیند را نیز به خود نسبت داده و گوید برای ما آسان است.«ذلک حشرٌ علینا یسیر/ق_۴۴»
♦️علتش این است که خداوند با #اراده کار می کند نه با حرکت؛ لذا همه چیز به صرف اراده خداوند تغییر می کنند و خداوند حرکتی نمی کند و لذا خستگی برای خدا معنا ندارد.
✅«فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحقّ من ربّهم» خداوند #ایمان را با #علم صحیح همراه می داند و برعکس. اگر جایی علم بود و ایمان نبود این علم صحیح نیست و نابود کننده است. این آیه ایمان را همیشه با علم همراه می داند و در سوره سبا آیه ۶ گوید آنکه عالم است می فهمد آنچه تو آورده ای حق است. لذا علمی که نتواند #حق را از #باطل تشخیص دهد علم نیست.
🔰علمی که تنها تا گور با انسان بیاید و بعد او را رها کند که علم نیست. در آیه ۸۳ سوره مومن گوید وقتی انبیا دین را آوردند مردم به همان #علوم_مادی خود مثل دامداری خوشحال بودند و خود را عالم می دانستند اما آن #علم_جهان_بینی که بفهمد چه کسی عالم را آفرید و چه کسی باید او را اداره کند را نداشتند و لذا علم صحیح باید با ایمان ترکیب باشد و ایمان را بفهمد. علم باید در آن دنیا نیز بکار بیاید نه اینکه فقط برای این دنیا باشد. علومی مانند دامداری و غیره که بدرد آن جهان نمی خورد همچنان که پزشکی برای آن جهان نیست زیرا در آنجا که انسان بیمار نمی شود. مهندسی راه و ساختمان هم نیست زیرا صراط مستقیم در اختیار انسانهاست.
🔰حال اگر کسی با فراهم کردن این علوم مادی در این دنیا عمل صالحی برای امت اسلامی کرد این عمل صالح برای آن دنیا باقی گذاشته است و لا غیر. علوم صناعی نیز مانند سخنرانی و درس دادن و کتاب نوشتن نیز بدرد نمی خورد. غیر از #عمل_صالح، از علوم تنها آن قسمت می ماند که مربوط به معرفت خداوند و اسماء حسنی و فرشتگان و وحی و پیامبران باشد و لا غیر
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 77
🔖 آیه: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅بخش دوم👇👇
💠علوم مادی تنها بدرد این دنیا می خورد و #فشار_قبر تمام دانسته ها را از انسان میگیرد و او دوباره جاهل می شود اما اگر #علوم_الهی دانست در آنجا روشنتر می شود. خداوند علمی را می ستاید که با #ایمان همراه باشد. اما علم دنیایی را که با ایمان همراه نباشد مذمت می کند و گوید هر بار که انبیا آمدند عده ای از دانشمندان مادی در برابر اینها ایستادند «فلمّا جائتهم رسلهم بالبیّنات فرحوا بما عندهم مّن العلم و حاق بهم ما کانوا به یستهزئون/غافر_۸۳»
🔰«یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً» آیه گوید مومنین نیز کثیرند اما این کثرت، #کثرتِ_نفسی است نه نسبی؛ یعنی مومنین فی نفسه کثیرند اما اگر با کفار بسنجید اینها کمند. اضلال خداوند، #اضلال_ابتدایی نیست بلکه #اضلال_کیفری است که به صورت رها کردن انسان متجلی می شود. بدین صورت هم مالکیت مطلقه خدا محفوظ است و هم به اختیار انسان آسیب نمی رسد. نه انسان مجبور است و نه خداوند کار را به انسان تفویض کرده است. این نه #جبر است نه #تفویض یعنی هم خدا هدایت می کند و رها نکرده ولی اگر انسان بخواهد می تواند از هدایت خدا محروم شود.
🔰تفویض هم از لحاظ #مبدأ_فاعلی محال است هم از لحاظ #مبدأ_قابلی یعنی اولاً فقر برای انسان همانند حیوان ناطق بودن برای اوست یعنی #فقر جزو ذات و ماهیت انسانست و از او جداشدنی نیست لذا خداوند نمی تواند یک موجود فقیر را به حال خود بگذارد و ثانیاً تدبیر خداوند اجازه نمی دهد که انسان را رها کند و ببیند که چه خواهد کرد. حال اگر در انسان دخالت نداشت چگونه به او امر و نهی می کند. وقتی مالک او نبود امکان امر و نهی نیست.
♦️جبر هم نیست به این معنا که #فاعل حقیقی همه کارها خدا باشد و انسان تنها وسیله انجام کار باشد نه مصدر کار. این هم با تکلیف مطابق نبود و خدا در این صورت نمی توانست دیگر امر و نهی کند و پاداش و کیفر قرار دهد که نشان از #اختیار انسان است. خدا گوید ما عقل و وحی را فرستادیم که انسان در قیامت در برابر ما احتجاج نکند.(نساء-۱۶۵) که اگر جبر بود دیگر اینها معنا نداشت.
🔰پس طبق آیه مورد بحث ما، #اضلال خداوند این است که: تنها کسی را رها کند که خودش قبلاً خودش را از خدا رها کرده باشد که در آیه ۵ صف بیان شده است. هرگز اضلال ابتدایی از سوی خدا انجام نمی شود.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
تفسیر تسنیم
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره 📆 جلسه: 77 🔖 آیه: ۲۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۶ بقره: «انّ الله لا
🔴توصیه میکنیم این جلسه را که مبنای الهی و غیرالهی بودن علوم را بیان می کند و در مورد آثار و نتایج علوم سخن میگوید با دقت بیشتری بخوانید.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_78L.mp3
4.19M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_78
🔖 آیات: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 78
🔖 آیه: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۶ بقره: «انّ الله لا یستحی أن یضرب مثلاً مّا بعوضةً فما فوقها فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحقّ من ربّهم و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا أراد الله بهذا مثلاً یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً و ما یضلّ به الّا الفاسقین»
🔰ضلالت و هدایت به دست خداست. هدایت خداوند به دو قسم ابتدایی و پاداشی تقسیم می شود. #هدایت_ابتدایی شامل «هدایت تکوینی» است که عام و برای همه موجودات است و نیز شامل «هدایت تشریحی» است که قانونگذار همه انسان هاست. در کنار آن هدایت پاداشی نیز وجود دارد که خاص افرادی است که به هدایت تشریحی ایمان آورد و عمل کرد. «فسنیسّره للیسری» ما کار را برایش می کنیم لذا اگر بخواهد عفیف یا امین باشد بسیار برایش راحت خواهد بود.
🔰#اضلال_ابتدایی شامل «اضلال تکوینی» است که راه هدایت را بر انسان ببندد یا او را به بیراهه برد که در خدا راه ندارد و نی، شامل #اضلال_تشریحی نیز هست که همان وضع #قانون_بد یا ندادن هوش و گرایش به هدایت است و باز هم در خدا راه ندارد. لذا خداوند اضلال تشریحی را به فرعون و سامری نسبت می دهد «و اضلّهم السامریّ»
♦️اما #اضلال_کیفری توسط خدا ممکن است زیرا اگر انسان به هدایت تشریحی توجهی نکرد و به سوی گمراهی و گناهان رفت خداوند نیز او را به حال خودش رها خواهد کرد و توفیق هدایت را از او خواهد گرفت «ربنا الذی اعطی کل شی ء خلقه ثم هدی/طه_۵۰» یعنی هر چیزی را با جهاز تکاملیش آفرید و آنگاه هدایت کرد.
💠فطرت خداجویی در همه انسان های هست لذا امکان #اضلال_ابتدایی وجود ندارد. ادیان جعلی، قانون گذاری های باطل است که تحمیلی بر فطرت خواهد بود مثل اینکه مواد مخدر را بر ضائقه کودک تحمیل کنیم تا کم کم عادت کند زیرا سم تحمیلی بر دستگاه گوارش انسان است، حال گناه نیز تحمیلی بر جسم و روح است.
♦️علت اینکه پاداش کار ثواب، ده برابر است و کیفر گناه، تنها به اندازه همان گناه؛ همین است که کار ثواب موافق #فطرت انسان است و مثل این است که بادکنک را مقداری به سمت هوا هُل دهیم که ده برابر بالا میرود و در کنار آن سنگ را نیز به سمت بالا حل دهیم که جز به همان اندازه که هُل داده ایم بالاتر نمی رود چون خلاف فطرت سنگ است که بالا برود.
✅به همین جهت است که گفته اند اگر بچه تا یک سالگی گریه کرد او را نزنید چون گریه های وی تا چهار ماهگی، #شهادت_به_وحدانیت خداست «اشهد ان لا اله الا الله» گریه چهار ماهه دوم او #شهادت_به_رسالت پیامبر اکرم است و گریه چهار ماهه سوم وی، دعا و #طلب_مغفرت برای پدر و مادر خود است که مجاری فیض و رحمتند. چون طفل تازه از دیار فطرت آمده است و هیچ گناهی نکرده است.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 78
🔖 آیه: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅بخش دوم👇👇
💠کسی که گناه برایش لذت دارد به این خاطر است که هنوز لذت کار خیر را نچشیده است و خود را به گناه عادت داده است. لذا انسان علاقه به لذت دارد اما باید لذت واقعی را بچشد. انسان ذاتا به گناه مایل نیست.
آیه ۳۹ انعام گوید خداوند هر که را بخواهد گمراه کرده و هر که را بخواهد هدایت خواهد کرد. آیه ۸ فاطر نیز زبانی عام دارد. آیه ۱۸۵ بقره نیز گوید همه را هدایت کردیم. «شهر رمضان الذی انزل فیه القران، هدیً للناس و بیناتٍ من الهدی و الفرقان» انسان حق زندگی در #کشورهای_کفر را ندارد زیرا در آنجا احکام الهی نرفته و به آنها دسترسی ندارد که باعث می شود زمینه های هدایت را از دست دهد.
♦️پس گفتیم که #هدایت_ابتدایی شامل هدایت تکوینی و تشریحی برای همه است اما این عبارت که «هر که را خدا بخواهد هدایت می کند» به چه معناست؟ در آیه ۱۱۵ توبه، سنت الهی نیز روشن شده است و گوید اینطور نیست که خداوند اول کسی را هدایت کند سپس گمراهش کند چون سنت خدا نیست بلکه با #عقل و #وحی، حجت را تمام می کند و آنگاه اگر شخص بیراهه رفت آنگاه رهایش می کند.
آیه ۲۳ جاثیه گوید ممکن نیست که کسی را قبل از رسیدن برهان و #حجت گمراه کنیم بلکه ابتدا وسایل و حجتهای درونی و بیرونی را می دهیم حال اگر کسی چند قدم در این راه رفت ما هدایت پاداشی را نصیبش می کنیم. گوید کسانی را که گمراه می کنیم چند ویژگی دارند: حق را فهمیدند، هوا پرستی جلوی حق شناسی و حق پرستی اینها را گرفت، اینها عالماً بجای خداپرستی، هوا پرست شدند.
🔰خداوند این ها را که عالماً خود را گمراه ساختند #اضلال_کیفری کرد «و اضلّه الله علی علمٍ» لذا کسانی که اصلاً حرف دین و حقیقت به آنها نرسید یا محققانی که اهل تحقیقند اما حقیقتاً در شکند و شکشان برطرف نشده؛ خداوند این دو را اضلال و گمراه نمی کند!
خداوند گوید «ختم الله علی قلوب/بقره_۷» یعنی آنقدر گناه کرده که صفحه دلش سیاه شد و دیگر جایی برای توبه نمانده که در اینجا خداوند این صفحه را بسته و مهر می کند که باعث می شود دیگر امکان هدایت نیز از بین برود پس باز هم اثر عمل خود انسان است.
♦️خداوند چه کسی را هدایت می کند؟ می فرماید من هر که را بخواهم گمراه می کنم و کسی را که توبه و #انابه کرد هدایت خواهم کرد «قل ان الله یضل من یشاء و یهدی الیه من اناب/رعد_۲۷» پس هدایت پاداشی نیز برای کسی است که خودش اهل انابه است. #انابه به دو معنا می تواند باشد: یا به معنای چندین بار در صف ایستادن و نوبت گرفتن از خداست تا به پاداش رسید و یا به معنای انقطاع از غیر خداست. پس باید مرتب از خدا خواست تا بتوانیم هدایت را دریافت کنیم.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅تذکر قرآن:
ای پیامبر، اگر زمانی شیاطین جن و انس در تو #وسوسه و جنبشی ایجاد کردند فورا به خدا پناه ببر...
پرهیزگاران هر زمانی که از شیطان، وسوسه و خیالی به دلشان برسد همان لحظه به یاد #خدا می افتند و بینا میشوند!
🔰 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_79L.mp3
5.73M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_79
🔖 آیات: ۲۶ و ۲۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media