👈انشالله فردا جلسه ۳۶ از ۳۸ جلسه تفسیر مربوط به سوره حمد در کانال قرار خواهد گرفت...
📚در این اولین شب ماه نزول #قرآن، برای حقیر و تمامی مسلمانان و مستضعفان جهان دعا کنید...
@tafsire_tasnim1 |۳۶.mp3
4.14M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_36
🔺 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1
✅ sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد
📆 جلسه ۳۶
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: نکاتی بر آیات سوره حمد
🔰سوره فاتحة الکتاب، عصاره معارف قرآن کریم است لذا این سوره را #اُمُّ_الکتاب نامیدند.
🔺معارف قرآن ۳ بخش است:
۱. #توحید: به عنوان شناخت مبدأ جهان
۲. #معاد: به عنوان شناخت مقصد جهان
۳. #نبوت: به عنوان شناخت رابطه مبدأ و مقصد
سوره حمد این سه را بخوبی در خود دارد پس ام الکتاب است. «الحمدلله رب العالمین» ناظر به مبدأ است چون به توحید ربوبی پروردگار میپردازد. «مالک یوم الدین» راجع به معاد است و مسأله رابطه بین مبدأ و معاد نیز با «ایاک نعبد و ایاک نستعین» و آیات بعدش بیان شده است که ناظر به وحی، رسالت، دین و راه بین مبدا و معاد است.
🔺شیخ بهایی گوید حمد به ۴ جهت میتواند صورت گیرد که همگی در سوره حمد موجود است شامل:
۱. اگر حمد از روی #خوف است آیه «مالک یوم الدین» را دارد.
۲. اگر در حمد، سخن از #رجا و امیدواری به خداست آیه «الرحمن الرحیم» آنرا دربردارد.
۳. اگر بحث از #شکر نعمت دهنده است، «الحمدلله رب العالمین» را دارد.
۴. و اگر سخن از #حمد_ذاتِ محمود خداست، «الحمدلله» را بیان داشته است.
🔺برخی گویند سوره حمد شامل ۸ بخش است که به ۸ درِ بهشت برمیگردد و اگر انسان در نماز، حمد را با آدابش خواند از هر کدام از ۸ در وارد بهشت میشود که شامل:
۱. درِ معرفت: با گفتن «وجّهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض» قبل از سوره حمد ۲. درِ ذکر: با گفتن بسم الله ۳.درِ شکر: الحمدلله ۴. در رجا و امیدواری: الحمدلله ۵. درِ خوف: مالک یوم الدین ۶. درِ اخلاص و عبادت: ایاک نعبد و ایاک نستعین ۷. درِ دعا: اهدنا الصراط المستقیم ۸. درِ اقتدا به انبیا: صراط الذین انعمت علیهم
🔰پیامبر اکرم گوید این سوره بین عبد و مولی تقسیم شده است:
از ابتدای سوره تا «اهدنا الصراط المستقیم» که سخن از حمد و ثنا و خضوع است برای خداست و لذا #عبد، مولی را یاد میکند. اما از اهدنا تا پایان سوره که در مورد دعا، طلب و خواستن است برای عبد است و #خدا است که بنده را یاد میکند.
💠خدا گفته «اُذکرونی اَذکُرکم» به یاد من باشید تا به یاد شما باشم پس اگر نماز گزار با خدا مناجات میکند، به یاد اوست و هر کسی که یاد خدا باشد خدا به یاد اوست.
🔺گاهی انسان به فکر نعمتهای خداست؛ این حال #بندگان_متوسط خداست. گاهی تنها و تنها به یاد خداست؛ این حالت #بندگان_موحد اوست چون اگر به نعمتهای او هم چشم داشت پس خود را نیز به یاد دارد در حالیکه این با #توحید و توجه به تنها موجود هستی نمیسازد پس باید تنها خدا را دید.
🔺زمانی خدا به یاد انسان خواهد بود که انسان در حال #ذکر سوره باشد نه اینکه لفظاً سوره را بخواند و ساهی و بدون توجه باشد. لذا قرآن گوید: وای بر نمازگزارانی که در نماز بی توجهند «ویل للمصلین، الذین هم عن صلاتهم ساهون»
♻️کانال تفسیر تسنیم
💯 @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد
📆 ادامه جلسه ۳۶
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: نکاتی بر آیات سوره حمد
🔰آیا طبق سوره حمد ۳ راه بین مبدا و معاد وجود دارد؟ توضیح اینکه آیا طبق سوره حمد، یک صراط مستقیم برای مُنعَم الیه (کسانی که به آنها نعمت الهی داده شده) است و دو راه برای مغضوب علیه و ضالین، یا اینکه در مسیر به سوی معاد جز #صراط_مستقیم راه دیگری نیست و انسانها هستند که این تنها راه را کج و منحرف کرده و نابود میشوند؟
🔺جهنم همان دره ایست که بین بهشت و این جهان وجود دارد و پلی به نام صراط مستقیم بر روی آن قرار دارد. لذا جز یک صراط مستقیم، راه دیگری نیست و راههای انحرافی توسط انسانها ایحاد میشوند و در حقیقت، خود، راهی مستقل نیستند بلکه بیراهه اند.
♦️در این مسیر، از ابتدا انحرافی وجود ندارد و مسیرِ بد، چیزی جز ترکِ مسیر درست نیست.در آیه ۳ سوره ابراهیم آمده: «کسانی که دنیا را بیشتر از آخرت دوست میدارند و مردم را از راه خدا باز میدارند، راه خدا را کج و معوج می کنند.»
طبق آیه ۴۱ نور و آیات دیگر سوره ها مانند انعام، جز انسان، هیچ موجودی #معصیت نمیکند و راهی را که باید برود میرود تا به کمالش برسد اما انسان مختار است که صراط مستقیم و تکامل دهنده خود را طی کند یا با ایجاد انحراف در آن، در گمراهی فرو غلتد.
🔺در ابتدای سوره کهف نیز آمده که «حمد برای خداییست که قرآن را که مجموعه دین است بدون عِوَج و انحراف، نازل کرد». لذا این جهان در یک هماهنگی کامل است چون طبق قانون قرآن است. آن جهان نیز محل تاویل و حقیقت قرآن است که باز هم انحرافی ندارد. پس جز یک راه، راه دیگری نیست.
♦️گمراهی، جز ترک ایمان نیست و کوری جز ترک بینایی نیست. در این دیدگاه توحیدی، قانونی جز قانون الهی وجود ندارد و تمام مقرراتی که غیر از قانون الهیست جز گمراهی چیزی نیست و قانون مستقلی که موجب عدالت و احقاق حق شود نمیباشد.
#نگاه_توحیدی
#نفی_نگاه_فازی☯
♻️کانال تفسیر تسنیم
🔆 @tafsire_tasnim1
‼️ ای پیامبر: #یهودیان و #مسیحیان از تو راضی نمیشوند جز تا آنجا که از دین و #آیین آنان پیروی کنی... و اگر از آنان پیروی کردی، دیگر خداوند سرپرست و یاور تو نخواهد بود!
💢 باید این آیه را روزی #صدبار تکرار کنیم تا دریابیم نحوه برخورد با دشمنان اسلام چگونه باید باشد...
#برجام
#علوم_غیر_توحیدی
#استکبار
💯 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۳۷.mp3
3.87M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_37
🔺 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1
✅ sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد
📆 جلسه: ۳۷
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: مباحث کلی سوره حمد
☪ سوره حمد حاوی تمام معارف قرآن است هم از این جهت که #اصول_سه_گانه توحید، معاد و نبوت را در خود دارد و هم از نظر تشریع و مشخص کردن راههایی که انسان طی می کند و مشخص شد که در مسیر بین مبدا و معاد، جز #صراط_مستقیم، راه دیگری نیست و انسانهایند که این راه را کج و منحرف ساخته و در جهنم سقوط میکنند.
💡انتخاب راه، با انسان و حرکت دهنده در آن مسیر، با خداست.
طبق آیه ۱۴۸ بقره، برای هر کسی، وجهه و قبله ای وجود دارد «لکلٍّ وجهةٌ» اما خداوند او را در مسیری که انتخاب کرده به پیش میبرد «هو مولّیها». لذا خداوند به انسان گوید راهت را درست انتخاب کن «فاستبقوا الخیرات»
خدا بهشتیان را آنقدر ترفیع میدهد تا به بهشت برسد و جهنمیان را آنقدر به سمت پایین و #درکات میبرد که به جهنم برسند که در آیه ۱۱۵ نساء آمده است.
😔 قرآن و روایات گویند #مجرم و گناهکار در قیامت، سرش پایین است و حتی آمده که اینها سرشان در قیامت رو به پشت است چون به طرف دَرَکات حرکت می کنند.
🔅با توجه به اینکه خدا انسانها را در مسیر به جلو میبرد در سوره حمد گوید «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی ما را هدایت کن و به حال خودمان وانگذار. خدا هیچکس را گمراه نمیکند بلکه همینکه #فیض_هدایت را از انسان گرفته و او را به حال خود بگذارد او گمراه خواهد شد. پس در پیدا کردن راه، انسان نیاز به هدایت الهی دارد اما وقتی مسیر انتخاب شد دیگر حرکت در آن به دست خداست.
#نگاه_توحیدی
#نفی_ثنویت
#نفی_تثلیث
🚊 صراط مستقیم کجاست؟ آیا راه بهشت و جهنم مستقل و جدا از همند یا اینکه یکی از این دو، بر سر راه دیگریست؟
▪️جهنم، بر سر راه بهشت است و جز صراط مستقیم راه دیگری نیست.
🔹در مورد قیامت، آیه ۷۱ مریم گوید: «هیچکدام از شما نیستید مگر آنکه وارد جهنم میشوید و این قضای حتمی خداست. سپس ما متقیان را نجات داده و ظالمان را به زانو در جهنم متوقف میکنیم»
پس آیه گوید که جهنم بر سر راه بهشت است و همه باید وارد آن شده و از آن بگذرند که جهنمیان در آن متوقف میشوند. اگرچه مشخص نیست که منظور از ورود متقیان به جهنم، دخول در آن است یا اشراف بر آن.
🔹در مورد دنیا نیز به همین صورت است زیرا طی صراط مستقیم و عمل به دین جز با پا گذاشتن بر روی #آتش_شهوات و گذر از آن ممکن نیست. حرامِ دنیا همان آتش قیامت است که اگر انسان به #مقام_یقین برسد در دنیا نیز، محرمات الهی را آتش جهنم میبیند.
✅ @tafsire_tasnim1
📛رباخوار مانند شخص #مست است. گاهی ایستاده و گاهی در حال افتادن. این خاصیت هر نظام ربوی مانند #بانک است...
❗️نکته: بزرگترین #نظام_ربوی، اقتصاد مدرن است که با چاپ #پول_بدون_پشتوانه (کاغذ اسکناس) و خلق اعتبار بانکی، بحرانهای بزرگ اقتصاد جهانی را هر ۲۰ سال رقم میزند و بزرگترین آن، رکود سال ۲۰۰۸ جهان بود.
📚 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۳۸.mp3
3.33M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حمد
📆 #جلسه_38
🔺 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1
✅ sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد
📆 جلسه: ۳۸ (آخر)
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: مباحث پایانی سوره حمد
💠 چند نکته:
۱. چه برای امام، ماموم یا غیر اینها مستحب است که وقتی سوره حمد تمام شد بگوید «الحمدلله رب العالمین»
۲. امام باقر گوید «کسی که سوره حمد او را شفا ندهد هیچ چیز دیگری شفایش نمیدهد.» روایت است برای شفای ظاهری و جسمی ۷ بار حمد قرائت شود. اما اثر اصلی حمد برای #بیماریهای_باطنی است.
🔹 در سوره احزاب به زنان پیامبر دستور میدهد که «در حرف زدنهایتان، صداتان را نازک نکنید تا افرادی که قلبشان مریض است به وسوسه نیفتند.» این آیه نشان میدهد کسی که نمیتوند با شنیدن صدای نازک زن به حرکت و وسوسه نیفتد #مریض است و قرآن شفایش را دارد.
#پزشکی_جسم #پزشکی_روح
💠در سوره حمد از خدا میخواهیم که همسفریِ منعَم علیه که انبیا و اولیائند را به ما بدهد. زیرا گوییم «اهدنا الصراط امستقیم... صراط الذین انعمت علیهم» و در جای دیگر «توفّنا مع الابرار» یعنی ما را با ابرار و اولیا وفات بده و وارد آخرت کن. خب راه مُنعَم علیه یا همان انبیا و اولیا و ابرار چیست که ما نیز باید در همان راه رویم تا همسفرشان شویم؟
دو بخش از قرآن در این مورد است:
1⃣مومن در آیات ۶۲ به بعد سوره نور اینطور تصویر شده:
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ يَذْهَبُوا حَتَّىٰ يَسْتَأْذِنُوهُ»
مومنان از نظر عقیده معتقد به خدا و پیامبرند و در عمل، در #مسائل_اجتماعی که همه مسلمانان در آن حاضر و جمعند (امرٍ جامعٍ) پیامبرشان را تنها نمیگذارند مگر پس از وجود عذر حقیقی و سپس، اجازه گرفتن از پیامبر. این امور اجتماعی یا جامع، شامل زمان جنگ، دفاع و حمله، و زمان #خطر_اسلام و مسلمین است.
🔰در ادامه گوید «إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ»
یعنی اگر در مسایل اجتماعی عده ای اذن خروج خواستند، به همه اذن نده چون در این صورت صحنه ترک میشود و این خلاف اصل تقدم مسائل اجتماعی بر مسائل فردی است. اما اگر خواستی به برخی اجازه ترک صحنه دهی، برایشان طلب مغفرت کن تا خدا این عدم حضور را به آنها ببخشد و جبران شود.
💠تفسیر تسنیم علامه جوادی
🆔 @tafsire_tasnim1
✅ ادامه خلاصه تفسیر جلسه آخر سوره حمد (علامه جوادی)
2⃣ توصیف دیگر ابرار و مومنان در آیه ۲۹ سوره فتح است.
«محمدٌ رسول الله و الذین معه اشدّاءُ علی الکفار رُحَماءُ بینهم»
مومنان از نظر #نظامی شدیدترین رفتار را در برابر کفار دارند اما در کنار آن، مومنان بین خودشان بسیار مهربان و رحیمند.
«تراهم رکَّعاً سجَّداً سیماهم فی وجودهم من اثر السجود» زیاد نماز میخوانند و عبادت میکنند تا آنجا که علامت سجده های فراوان در چهره شان مشخص است. در روایت است که پیشانی مومن شایسته نیست که صاف باشد بلکه باید علامت سجده ها بر روی آن مشخص باشد زیرا #سجده مهمترین بخش نماز و عبادت است.
مهم: آیا طبق قرآن، مومنان دستشان در امور اقتصادی، پیش کفار دراز است؟
خیر. در ادامه همان آیه ۲۹ سوره فتح، مومنان اینطورند: «و مثلهم فی الانجیل کزرعٍ اخرج شطئهُ فئازَرَهُ فاستغلظَ فاستوی علی سوقهِ یُعجِب الزّراع لیغیضَ بهم الکفارَ»
مومنان از کافران در امور اقتصادیشان کاملا مستقلند و هیچگاه دستشان پیش آنها دراز نیست زیرا آیه گوید مَثل مومنان در انجیل، مَثَل #سنبلی است که همه جهات را خود این سنبل تامین می کند. اگر ریشه میخواهد خودش دارد اگر ساقه میخواهد خودش دارد و خودش میسازد، اگر هم شاخه میخواهد خودش آنرا میسازد. اگر بخواهد جوانه بزند خودش جوانه میزند و اگر بخواهد میوه را در دل خویش نگه دارد نگه می دارد. یک خوشه، تمام خواسته های خودش را خودش براورده میسازد! لذا طبق آیه، این سنبل، خودش را سنگین و وزین میکند تا بار را بر دوش آن قرار دهد و آنگاه است که کشاورز متعجب و شاد شده و کفار از دیدنش عصبانی شده غیض میورزند.
#اقتصاد_مقاومتی
#خودکفایی_از_طریق_توجه_به_مزیت_هر_استان
#نفی_وابستگی_متقابل_کشورها
📚تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
💠 علامه جوادی آملی:
طبق آیه ۲۹ سوره فتح، مومنان در #امور_اقتصادی خود کاملا از کفار مستقلند و هیچگاه دستشان پیش آنها دراز نیست!
آیه گوید مَثل مومنان در انجیل، مَثَل #خوشه_ای است که تمام نیازهایش را خودش براورده میسازد. اگر ریشه و ساقه و شاخه و جوانه میخواهد خودش دارد و تامین میکند. آنگاه کشاورز متعجب و شاد شده و #کفار از دیدنش عصبانی میشوند.
#اقتصاد_مقاومتی
💠 آیات تمدن ساز
✅ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |1.mp3
3.62M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_1
🔺 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1
✅ sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره بقره
📆 جلسه: ۱
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه
1⃣ بقره در مدینه نازل شده چون بسیاری از احکامی که در مدینه مطرح شده در این سوره است مانند روزه رمضان، حج و جهاد. این احکام اصلا در مکه وجود نداشته است.
2⃣ مضمون بسم اللهِ هر سوره متناسب با محتوای همان سوره است اگرچه تمام بسم الله ها مشترک لفظیند.
3⃣ چرا خدا در ابتدای سوره گوید «ذلک الکتاب» یعنی آن کتاب؟
🔹اولا طبق فرموده امیرالمومنین در نهج البلاغه، قران، #تجلی_خدا است و چون در مورد خدا در قرآن گاهی «آن خدا» و گاهی «خدایی که نزدیک است» آمده که عبارات «این و آن» در مورد قرآن نیز به خاطر همین تجلی و شباهتست.
🔹ثانیاً قرآن ظاهری دارد و باطنی. همانند یک #طناب است که یک سرش در دست انسان بوده و سر دیگرش در دست الله. ظاهر قرآن که بصورت الفاظ است و در دسترس همه میباشد با «این» همراه است چون در دسترس است. اما باطنش که در دست خداست و براحتی در دسترس نیست با «آن» آمده است.
💠 در ابتدای سوره زخرف آمده: «انا جعلناه قرآناً عربیاً لعلکم تعقلون...و انَّه فی امّ الکتاب لَدَینا لعلیٌّ حکیم»
ظاهر قرآن که با الفاظ عربیست با خواندن و حفظ و غیره به دست می آید اما باطن آن یک #علم_لدنّی است که نزد خدا و در امّ الکتاب است که جز با طهارت بیرون و درون بدست نمی آید.
💠 در تایید آن، آیه ۷۷ و ۷۸ سوره واقعه گوید: «انه لقرآنٌ کریم، فی کتابٍ مکنونٍ لا یَمَسُّه الّا المطَهَّرون»
باطن قرآن در کتابی مکنون و پوشیده است که دسترسی به آن نیاز به طهارت بدنی و درونی هست.
🔸مطهرون نیز طبق آیه ۳۳ احزاب همان اهل بیت عصمت و طهارتند «انما یرید الله لیُذهب عنکم الرجس اهل البیت و یُطهّرکم تطهیراً»
اهل بیت پیامبر، خود قرآن متحرکند و با کتاب مکنون ارتباط دارند.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
✅کانال تفسیر تسنیم
💠 @tafsire_tasnim1
بررسی تطور تثلیث در ادیان و ورود آن در مسیحیت.pdf
420K
✅ سری مقالات #عمیق_بخوانیم
🔗در پاسخ به پست گذشته که چگونه تثلیثِ نهی شده، وارد مسیحیت شد.
📖 مقاله بررسی تطور تثلیث در ادیان و ورود آن در مسیحیت
📥 @tafsire_tasnim1