#معنویت_و_اخلاق
#نژادپرستی
#کوروش_کبیر #شهید_مطهری
✅ فرزندان کوروش اکنون در کدام سرزمین زندگی میکنند؟!
🔶 حقیقت این است که #ادعای جدا بودن خونها و نژادها خرافهای بیش نیست. نژاد سامی و آریایی و غیره به صورت جدا و #مستقل از یکدیگر فقط در گذشته بوده است، اما حالا آنقدر اختلاط و امتزاج و نقل و انتقال صورت گرفته است که اثری از نژادهای مستقل باقی نمانده است.
🔶 بسیاری از مردم امروز ایران که ایرانی و فارسی زباناند و داعیه ایرانیگری دارند، یا عرباند یا ترک یا مغول، همچنانکه بسیاری از اعراب که با حماسه زیادی دم از #عربیت میزنند از نژاد ایرانی یا ترک یا مغول میباشند. شما اگر همین حالا سفری به مکه و مدینه بروید، اکثر مردم ساکن آنجا را میبینید که در اصل اهل هند یا ایران یا بلخ یا بخارا یا جای دیگری هستند.
🔶 شاید بسیاری از کسانی که نژادشان از #کوروش و داریوش است، الان در کشورهای عربی تعصب شدید عربیت دارند و بالعکس شاید بسیاری از اولاد ابوسفیانها امروز سنگ تعصب ایرانیت به سینه میزنند.
📚خدمات متقابل اسلام و ایران، ص56
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#تحلیل_و_تبیین
#اقتدار_غذایی
✅ از امنیت غذایی تا اقتدار غذایی
🔰 قسمت سوم
⁉️ در وزارت جهاد کشاورزی برای ارتباط با دانشگاه و شرکتهای دانشبنیان چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟
🔶 در وزارت جهاد کشاورزی، ما تا امسال پارک علم و فناوری کشاورزی منابع طبیعی نداشت؛ این را راهاندازی کردیم. شش دهکدهی نوآوری و فناوری در شش استانمان افتتاح کردیم. سال آینده ده دهکده نوآوری دیگر هم به این اضافه میشود.
همین الآن ظرفیت استقرار دو هزار شرکت دانشبنیان کشاورزی را داریم. تا قبل از امسال کلاً ۴.۲ درصد از شرکتهای دانشبنیان کشور در بخش کشاورزی بودند، الآن ما این عدد را به ۶.۵ درصد رساندهایم و روبه افزایش است. تعداد شرکتهای ما ۲۸۰ شرکت بوده و الآن به عدد ۴۸۰ رسیده است. مراکز رشد را در سراسر کشور و استانها به میزان ۱۸ درصد توسعه دادهایم.
🔶 ما هر سال تقریباً ۴۰ بذر جدید عرضه میکردیم اما امسال ۹۵ بذر جدید به بازار عرضه کردیم که بخش زیادی از آن مربوط به حوزههای دیم است و ظرفیتهای مختلفی که در بخش تولید واکسن در حوزههای واکسن دامی، واکسن طیور داشتیم در بخش کشاورزی در حال پیگیری و توسعه است.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر سیدجواد ساداتینژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم
🆔 @tahlil_shjr
تداوم رشد تولید راه ترمیم شکاف ده.pdf
71.3K
#اقتصاد
#تحلیل_و_تبیین
#تولید
✅ تداوم رشد تولید راه ترمیم شکاف دهساله درآمد و هزینه خانوار است.
🔶 در نهماههی اول امسال ۲۵۰ هزار شغل در بخش صنعت و معدن ایجادشده که رتبهی اول کشور است. همه اینها نشان میدهد که فعالیتهای اقتصادی دارد در کشور حرکت میکند و این حرکتش را باید هم تسریع بکنیم، هم تداوم ببخشیم.
🔶 اینکه مردم آمار مثبت را هنوز در زندگیشان حس نکردهاند یک نکتهی خیلی ظریف دارد و آن هم این است که در ده سال گذشته ما تورمهای بالا داشتیم و رشد اقتصادی پایین داشتهایم؛ یعنی شکاف بین درآمد و هزینهی خانوار خیلی زیاد شده است. این مسئلهای است که الآن اقتصاد ایران درگیرش هست. در تولید محصولات فلزی در معدن الآن ما فقط ۱.۷ درصد از مواد خام را صادر میکنیم؛ یعنی عملاً دیگر خام فروشی نداریم و اتفاقاً کلی محصولات خام وارد میکنیم. آن آفت خامفروشی دیگر در حوزهی معدن تقریباً وجود ندارد.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: آقای سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#جمهوری_اسلامی
#حجاب
✅ جمهوری اسلامی از حجاب چه میخواست و چه خواهد شد؟
🔶 پیش از اینکه بحثم را آغاز کنم باید تاکید و تکرار کنم: این مطالب از روی نگرانی برای نسل آینده و اساس تنظیم روابط خانوادگی در جامعه ایرانی نگاشته میشود. میخواهم با هم دهه آینده ایران را از نظر تنظیم روبط جنسی در جامعه مورد بررسی قرار دهیم.
🔶 نخست، نگاه جمهوری اسلامی به مساله حجاب دو بعد دارد:
1⃣ اجرای قانون شریعت
2⃣مقابله با سبک زندگی غرب در تنظیم روابط زنان و مردان در جامعه
🔶 در فقه شیعه که محور حکمرانی نظام سیاسی مستقر است، مساله حجاب با محوریت و غایت حفظ عفت و حیا یک امر مورد تاکید و وجوب شرعی دارد. جمهوری اسلامی اگر از شریعت مداری کوتاه بیاید استحاله خواهد شد و موجودیت او زیر سوال میرود. شاید الان تاکید کنید مگر تمامِ دین به رعایت حجاب است؟خیر، دین یک بسته کامل است که تمام آن با هم باید رعایت شود.
🔶 شاید خیلی نیاز باشد روی جنبه شرعی حجاب در اینجا بحث شود. یک امر مسلّم شرعی است که در جامعه اسلامی افراد یا معتقد به آن هستند و یا ملتزم به رعایت آن. خیلی امر غریبی نیز نیست، در جامعه بشری قوانین زیادی وضع میشوند که شما به آن معتقد نیستید اما برای تنظیم روابط جامعه باید به آن ملتزم باشید. پس به این بُعد ورود نمیکنیم.
🔶 غایت و فلسفه وضع قانون حجاب در ادیان گوناگون چیست؟ حفظ حیا و عفت در جامعه
این به این معنا نیست که زنان عامل تولید بی عفتی هستند، اشتباه نشود. همانگونه که در ذات مرد رفتار ها و ممانعت ها متفاوت است در زنان نیز این تفاوت و برجستگی وجود دارد.
🔶 جمهوری اسلامی ۴۳ سال مقاومت کرد تا آن بُعد دوم اتفاق نیافتد و یا جلوی سرعت وقوع آن گرفته شود! منظورم این است تمدن غرب در قالب مدرن شدن علاوه بر تسلط بر علم و تکنولوژی، علاوه بر تولید دستاوردهایی برای رفاه بشر، تعریف جدیدی از تنظیم روابط افراد در جامعه ارائه کرد. تعریف غرب دو ویژگی داشت:
1⃣ فردگرایی انسان ها 2⃣ لذت گرایی جامعه
غرب بر پایه اصل فردگرایی و لذت گرایی، رابطه زن و مرد را در جامعه بر هم زد. فردگرایی، انسان را تنها کرد و لذت گرایی، انسان را محتاج توجه دیگری. با این دو اصل در گام نخست غرب موفق شد یک اصل مهم را حذف کند. غرب یک اصل مهم را در تنظیم روابط جامعه حذف کرد و گفت هر کس اینگونه رفتار کند سنتی و عقب مانده است، آن اصل که در سبک زندگی حاصل از تمدن جدید در تنظیم روابط افراد در جامعه حذف شد، حیا و عفت بود.
🔶 اصلا مساله چند تار مو، آغوش و بوس رایگان یا آزادی روابط جنسی نیست. پایگاه مهم تنظیم حیا وعفت در تنظیم روابط جامعه همین امر حجاب است. نه فقط روسری و چادر، اساس حفظ حریم بین زن و مرد.. در تمام این ۴۳ سال جمهوری اسلامی میگفت این پایگاه نباید حذف شود.
🔶 آزادی روابط جنسی ونبود محدودیت جنسی تجربه ای بود که دهه ها قبل غرب طی کرد و حالا قرار است ما تجربه تکراری غرب را تکرار کنیم، به اینجا ختم نخواهد شد. دهه آینده با حذف یا کاهش حجاب، حیا و تنظیم روابط در جامعه ایرانی، بحران های جنسی، بحران خانواده، جرایم... به معضل تبدیل خواهد شد.
این معنایش آن نیست که امروز با این سطح حجاب فعلی در جامعه همه چیز گل و بلبل بوده و مساله نداریم، خیر؛ مقصود این نیست.
جامعه جوان ایرانی در دهه آینده با این مسیری که برایش برنامه ریزی کرده اند به اوج قله مسائل جنسی و بی قیدی، شبیه به تجربه غرب خواهد رسید.
🔶 یک نمونه این پیشبینی تبلیغ وسیع و توجیه همجنس بازی در جامعه ایرانی است.
امام صادق فرمود دین ندارد کسی که حیا ندارد. چاره چیست؟ حیا را ضمن محور قرار دادن خانواده حفظ کنیم. بیشتر از برهنگی بیشتر از بوس و بغل رایگان و ازادی در کوچه و خیابان نگران مرگ حیا و عفت باشید. از خانواده چیزی باقی نخواهد ماند و پرونده های قضایی آینده بیشتر و متنوع خواهد بود.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#بصیرت
✅ در بستر نمادهای دینی
🔶 داستان در زاهدان متفاوت از اپوزیسیون داخلی و خارجی است. در جامعه مذهبی ایران در طول تاریخ معاصر تمامی تحولات اساسی از نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه، ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی از بستر دین و نمادهای دینی برای بسیج توده های مردم استفاده شده است. محور این تجمع توده ها نیز عالمان دینی بوده اند: میرزای شیرازی در نهضت تنباکو، آیت الله بهبهانی، طباطبایی و آخوند خراسانی در مشروطه، آیت الله کاشانی در ملی شدن نفت و امامخمینی در انقلاب اسلامی جلودار و پیشگام اتحاد و بسیج توده های مردم بوده اند. این به خاصیت اتحاد آفرین مذهب باز میگردد. این یعنی بدون عنصر مذهب در جامعه ایرانی براحتی امکان ایجاد اجماع وجود ندارد و هنوز عنصر دیانت کارگر است.
🔶 این مدل در سیستان و بلوچستان با محوریت مسجد مکی و شخص عبدالحمید در جریان می باشد. علاوه بر بلوچ بودن با مرکزیت و تمرکز بر روی شکاف مذهبی سنی و شیعه تلاش دارد در پی شکست پروژه اغتشاشات با عنصر مذهب به جنگ مذهب برود. در این مدت تمامی حرکات و تحریکات با پیوست مذهبی، در مسجد مکی زاهدان و حول محور سخنران دینی شکل گرفته است.
🔶 بیگانگان بخوبی می دانند که این مدل در جامعه ایرانی بصورت سنتی نتیجه میدهد و در نهایت می تواند ختم به نزاع شود. مواضع اخیر مولوی عبدالحمید آنقدر تند و ساختارشکنانه می باشد که او از مواضع سالهای گذشته خود نیز عبور کرده است. شکاف مذهب (سنی و شیعه) در کنار شکاف قومی آخرین تنفس مصنوعی به ناامنی در ایران است. این التهاب آفرینی عبدالحمید ادامه خواهد داشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مردم_سالاری_دینی
✅ به بهانه طرح مولد سازی
🔶 نقدهای مخالفین این طرح را اگر ببینید عمدتا از جنس نگرانی است. نکند مثل اصل ۴۴ خوب اجرا نشود. نکند به نزدیکان دولتیها و سوداگران و خصولتی ها و طایفه سودبرنده از دردهای مردم، برسد. نکند دولت برای حل مشکلات عاجلش داراییهایش را به ثمن بخس بفروشد و چه و چه. خوب حالا چه کنیم؟
🔶 میگویند اینکه مجموعه ای بالاتر از نهادهای رسمی و قانونی درست کنید که در تصمیماتش مصونیت قضایی هم داشته باشند، خطرناک است. پس چه کنیم؟ بگذارید این کار بر اساس روالهای موجود قانونی پیش برود. مجلس و دولت و شفافیتهای رسانه ای و نهادهای مختلف و متفاوت نظارتی. این هم یعنی کلا همان که بود باشد. و این طرح را بیخیال.
🔶 چند نکته فقط. اولا سپردن کار به دستگاه و ساز و کار بروکراتیک موجود آنهم در وضعیت جنگی که نیاز به تصمیم سریع و اقدام سریع داریم، عملا ابتکار عمل را از کشور میگیرد. اگر بگویید خوب بگیرد و هر چه باداباد که هیچ. اما اگر موافقید طرحتان چیست؟ راه حلتان چیست؟
🔶 ثانیا ساختار سیاسی و نظام قدرت در کشور ما یک ویژگی اش آن است که توان تصمیم گیری واحد و منسجم و سریع و به موقع را دارد. بخشهایی در قانون مافوق نظامهای عادی هستند و در هر زمان هم میتوانند شکل بگیرند، این نهادها تصمیماتشان حکومت دارد بر دیگر نهادها. رهبری در کشور یک نهاد گسترده است که شوراهای تخصصی مختلفی دارد، تصمیمات آنها تصمیم او است و حاکم بر دیگر تصمیم گیریها. این یک ساختار قانونی است و متکی به رای مردم.
🔶 بعلاوه اساسا منشا مشروعیت قوانین مجلس، تصمیمات دولت و تصمیمات دادگاه ها همگی از جایگاه امامت و حاکمیت شرعی الهی و ولایی تامین میشود، او میتواند ساختارهایی شکل دهد و این دستورات خود را بر آن اساس در کشور جریان دهد. البته سبک تصمیم گیریهای ولایت، استفاده از تصمیمات مردم و اراده عمومی و عقل جمعی است. حالا اگر شورای سه نفره روسای قوا تصمیمی بگیرند که رهبری آن را حاکم بر همه تصمیم گیریها قرار میدهد، چه منع حقوقی و قانونی و شرعی خواهد داشت؟
🔶 دشمنان که تکلیفشان روشن است روی تاخیرها و فشالتها و نقصهای دستگاه های بروکراتیک و تصمیم گیر حساب کرده اند. پس مخالف این طرحها هستند. اما دوستان بهتر است به جای بیان صرف نگرانی، ایده ای بدهند که دغدغه تصمیم سریع و سهل و به هنگام در موقعیت جنگ در امور کلان و اساسی کشور را حل و فصل کند و قدرت ایجاد تحول را داشته باشد و نقش اراده عمومی مردم را هم لحاظ کند.
🔸 #به_قلم_اساتید: علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مردم_سالاری_دینی
✅ باز هم مولد سازی
🔶 مصونیت نه معنایش عدم نظارت است، نه عدم مجازات و کیفر، نه ربطی به قصه کاپیتولاسیون دارد، این حرفها اگر برای جو سازی الکی نباشد، لااقل از سر عدم علم است. وقتی قانون مصونیت در قبال ماموریت و تکلیفی (آنهم نه به طور کلی در همه شوون زندگی فرد، بلکه در جهت وظیفه خاص او) به کسی داده میشو، دلیلش عموما آن است که برای اجرای آن وظیفه، چنان مصونیتی ضروری است.
🔶 نماینده مجلس در اظهاراتش و تکالیف نمایندگی اش مصونیت دارد، نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی در جهت وظیفه ای که دارند مصونیت دارند، قاضی دادگاه از جهت حکمی که داده و میدهد مصونیت دارد، حتی رهبری به جهت حکم حکومتی و دستوراتی که میدهد و وظایفش مصونیت دارند. اما همه حتی رهبری تحت نظارت هستند، خبرگان مسوول نظارت بر ویژگیهای قانونی رهبر است.
🔶 پس مصونیت امر جدیدی نیست. وظیفه شورای هفت نفره گرفتن داراییهای مجموعه های مختلف اداره کشور است که همگی قدرت و نفوذ دارند، شکایت آنها یا هر مجموعه مرتبط با آنها در هر موضوعی خصوصا در گرفتن مایملک مربوط به سازمان و نهادشان، کار مدیریت این داراییها را با اختلال مواجه میکند. احتمالش هم بالا است. عملا کار قفل میشود.
🔶 درباره شورای هفت نفره مصونیت قضایی معقول است. نفی نظارت در سطوح بالاتر و توسط مردم را هم نمیکند. تصمیمات هیات سه نفره هم همینطور بود. تعجب میکنم از دوستانی که متوجهند این جمع متشکل از سه قوه است، خود دادستان عضو آن است، سه نفر رووسای قوا ایده اش را داده اند که دوتای آنها به خوبی آشنای با دستگاه قضا هستند، رهبر پذیرفته یعنی اصل این ساختار را تایید کرده، شان آن شان حاکم بر سه قوه است، خوب این رفقا به چه نکته ای اشکال میکنند؟
🔶 برخی میگویند رهبر برجام را هم اجازه داد ولی ما باید نقد کنیم. بحث این است که بفهمیم چه نقدی به چه سطحی می کنیم، رهبری اصل گفتگو را اجازه داد، مشروط هم کرد به شروط و خطوط قرمز، به آن جمع خاص هم اجازه داد، پشتیبانیشان هم کرد. شما به اینها اشکال دارید خوب بفرمایید به رهبر اشکال دارید ایشون اشتباه فرمودند چه ایرادی دارد. نقد رهبر کنید. اما این فرق میکند با نقد «عملکرد» این تیم در مقام اجرا. این نقد سطح عملکرد است ربطی به رهبری ندارد به دولت و تیم مذاکرات میخورد.
🔶 اینجا هم همینطور ،هنوز این تیم تصمیم نگرفته، شما دارید نقد ساختار میکنید، نقد ساختار شکل گرفته نقد رهبر و جمع روسای سه قوه است. نه شخص رییسی و دولت و نه حتی این جمع خاص. چنانکه در داستان بنزین هم اصل اینکه جایگاه چنان تصمیمی را روسای قوا داشتند و تصمیم گرفتند را رهبری حمایت کرد ولو محتوا و اجرا بحث دیگری بود و قابل نقد بود. همان زمان هم به دوستان حزب اللهی عزیز عرض کردم، نقد روحانی در اصل آن تصمیم بی انصافی است ولو در نحوه اجرا با شما موافق باشم.
🔸 #به_قلم_اساتید: علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #دهه_فجر
✅ نظریه دوعاملیتی
🔶 فدریک هرزبرگ نظریه ای در علم #مدیریت دارد به نام نظریه دوعاملیتی.
🔶 ساده و خلاصه ش این میشود که بعضی کارها وظیفه یک مدیر در قبال زیردستانش هست و اگر آن ها را انجام ندهد کارمندانش از دست او شاکی می شوند. درمقابل بعضی کارها لطف و فراتر از وظیفه #مدیر است که اگر آن هارا انجام دهد، زیردستانش او را تمجید و تحسین میکنند و کارایی و اثربخشی شان بالا می رود.
🔶 وقت هایی که میبینم #رسانه های داخلی ما با شادی و خوشحالی خبرهایی از جنس حضور یک مسئول در میان مردم بدون تشریفات منتشر می کنند، یاد این نظریه دوعاملیتی می افتم.
رسانه ها وظیفه یک مسئول که باید مردمی باشد، یک اقدام خاص و تحسین برانگیز بازنمایی میکنند!
🔶 یعنی اینکه آقای رئیسی درمیان مردم میرود یا اینکه آقای اژه ای در فِرست کلاس پرواز نمی نشیند یا اینکه فلان نماینده با حمل و نقل عمومی به محل کار می رود وظیفه شان است و اقدام عجیبی نباید باشد که برای مردم فاکتور بشود!
🔶 در ۴۴مین #دهه_فجر انقلاب اسلامی هستیم.خدا نگذرد از عالیجنابانی که برایمان مردمی بودن یک مسئول دیگر را آرزو و ارزش و مایه مسرت کرده اند.
🔸 #به_قلم_اساتید: محمدامین حسام
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر
✅ خاطره سازی بدون معرفی دقیق منبع
🔶 #خسرو_اقبال از روزنامه نگاران مشهور دوره پهلوی، مؤسس حزب پیکار (۱۳۲۱)
صاحبامتیاز روزنامه نبرد، برادر #منوچهر_اقبال نخست وزیر و مدیرعامل شرکت نفت زمان شاه در خاطرات شفاهی خود نکته مهمی درباره دوره طولانی #نخست_وزیری امیرعباس هویدا بیان می دارد:
🔶 بودجه محرمانه #هویدا:
🔶 «طول مدت نخستوزیری امیرعباس #هویدا یکی از عوامل سقوط رژیم پهلوی بود. بنده همان وقتها میگفتم که این امیرعباس هویدا آمده تا #رژیم_پهلوی را ساقط کند؛ چون کارهایی که ایشان میکند ــ این گلهگشادبازیها، رفیقبازیها و بیبندوباریها ــ آخر به سقوط سلسله پهلوی منجر خواهد شد. او اواخر دوره نخستوزیریاش، در سال هشتصدمیلیون تومان #بودجه_محرمانه داشت؛ یعنی این بودجه را به هر طریقی که دلش میخواست میتوانست خرج کند؛ بدون اینکه رسید بدهد؛ بدون اینکه به دیوان محاسبات #حساب پس بدهد.»
🔶 #منبع:
تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد، مصاحبه با خسرو اقبال، نوار شماره 6، صص 14-15
🔶 خسرو اقبال در سن ۹۵ سالگی در واشنگتن آمریکا درگذشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #زن
✅ حوزه زنان تفرجگاه علوم انسانی است!
🔶 من اهمیتیافتگی موضوع و مسئله زن را مفید میدانم. بخشی از این رویه، طبیعی است و نشان از حرکت بهسوی غایتی میدهد که من آن را با تعادل جنسیتی و جامعه متعادل توصیف میکنم. اما فارغ از این فرصت باید از تهدیدها هم گفت. من احساس میکنم بخشی از این اهمیتیافتگی در این حوزه با نوعی اقلیتپنداری قشری از زنان مصادف و مقارن است. به این معنا که در ذهن نخبگان و نظرورزان جامعه این توجه شکل میگیرد که «مسائل مربوط به قشری از جامعه به نام زنان هم اهمیت دارد، من هم چیزی بگویم و بنویسم!». این نقطه که زنان قشری در کنار همهی اقشار و اصناف جامعه تصور میشوند که دست بر قضا با مسائلی هم مواجه هستند، آغاز بازتولید دردسرهای ریشهدار تاریخی آنها است؛ چرا که درب را بر همان پاشنهی مسبوق به سابقه میگرداند.
🔶 در این وضعیت که زن شیئیت پیدا کرده و موضوع اطلاق هویت قشری قرار میگیرد، مقوله جنسیت نه به عنوان یک واقعیت انسانشناسانه و نفسشناسانه و نه حتی به مثابهی یک منظر تحلیلی انتقادی، بلکه به عنوان یکی از همهی پدیدههای اجتماعی موجود، زیر تیغ اندیشمندان و اهالی فکر و علوم انسانی قرار میگیرد. به همین نسبت به زنان هم بهنحو طبیعی و ناخودآگاه نگاه قشرشناسانه میشود. من این حوزه را دیگر حوزهی تخصصی نمیدانم؛ این «تفرجگاه» علوم انسانی است.
🔶 برخورد صنفی، قشری و اقلیتپندارانه ریشهی تمام استضعافها و گرفتاریهای زنان بوده و است و نوع ورود اهالی علوم انسانی که با این حوزه به صورت تفننی و نه به صورت تخصصی، بدون شناخت دقیق پرسشهای اصلی مواجهه میکنند، باز سر از همین نقطهی انحرافی درمیآورد. حوزویها و دانشگاهیها همانطور که راجع به کارگران، حکمرانی، فضای مجازی، محیط زیست یا هر موضوع دیگری اظهار نظر و موضعگیری میکنند، زنان را هم موضوع شناخت کرده و به نظرورزی میپردازند. مادامی که مقولهی جنسیت تنها در ساحت شناخت انسان و نحوهی تحقق انسانیت قرار نگرفته و عامل تمایزآفرین میان زن و مرد تلقی نگردد، هر حرف درستی خطا و موضع خوبی غلط است.
🔶 آسیب جدیتر اما «کلیگویی» است. مردانِ «دور» از موضوع زن و جنسیت که با ارتکازات عرفی و با ذهنیتهای از پیششکلگرفته، پا در این وادی میگذارند و گویی میخواهند از نوعی عذاب وجدان درونی یا مسئولیت اجتماعی رهایی یابند، غالباً با اظهار فضلهای کلی، تشریفاتی و شعاری صحنه را مشوشتر و انتزاعیتر میکنند. آنها فکر میکنند دارند گرهها را باز میکنند، حال آنکه در حقیقت بازی کردن با گرهها به کورتر شدن آنها میانجامد.
🔶 مردانی که با حوزه زنان بدون شناخت مستقیمتر و بدون اطلاع و دانش تخصصی (من وراء حجاب) تعامل میکنند غالباً به پرسشهای غیراصیل، قدیمی، منقضیشده و بسیط التفات دارند و جز تورم ادبیات کلیگویانه، زینتی و سرگیجهآور رهاوردی نخواهند داشت. با این وضعیت باید مقابله کرد. با این وضعیت که «من هم کتابی در مورد زنان بنویسم و از منظر خودم تکلیف آنها را یکسره کنم» باید مقابله کرد. این حوزه تفرجگاه و ساعت استراحت و ساحت فراغت اندیشه نیست و جور دیگر و با جهازی دیگر باید به آن وارد شد.
🔸 #به_قلم_اساتید: مهدی تکلّو
🆔 @tahlil_shjr
مجاهدی خستگیناپذیر در همه دورانها.pdf
89.2K
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تحلیل_و_تبیین
#شخصیت_ها
✅ نگاهی به ابعاد شخصیتی و مبارزاتی مرحوم عباس شیبانی
🔶 در سال ۱۳۴۰ مرحوم شیبانی به ما آموزش داد که اگر دستگیر شدید چطور جواب بازجوها را بدهید تا خیلی به شما آسیب وارد نکنند. ایشان تا سال ۱۳۴۰ بارها به زندان افتاده و بسیار باتجربه بودند.
🔶 در سال ۱۳۳۴ که جمال عبدالناصر کانال سوئز را ملی کرد، مرحوم شیبانی در دانشگاه تهران تجمعی طراحی کرده و به سخنرانی پرداخته بود. دانشگاه هم ایشان را بعد از آن سخنرانی اخراج کرد. عبدالناصر بعد از مطلع شدن از این ماجرا پیغام داد که اگر ایشان را اخراج کنید من ایشان را به مصر میآورم.
🔶 سال ۱۳۴۹ که روحانی شهید سیدمحمدرضا سعیدی در زندان زیر شکنجه شهید شد، آیتالله طالقانی مراسم ترحیمی برای مرحوم سعیدی برگزار کردند. در مجلس همه ساکت بودند که دکتر شیبانی بلند میشود و با صدای بلند میگوید: «مردم این سیّد بزرگوار را زیر شکنجه شهید کردند. چرا ساکت نشستهاید؟»
🔶 در زندان که بودیم تصمیم گرفته بودیم که اگر خواستیم در دادگاه صحبتی بکنیم، از امام خمینی هم حتماً بگوییم که آنجا فکر نکنند که ما فقط ملی هستیم و رویکرد مذهبی نداریم. بعد که حزب جمهوری اسلامی تأسیس شد، دکتر شیبانی آنجا عضو شد و گفت دیگر عضو نهضت آزادی نیستم.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: جناب آقای سیّد محمدمهدی جعفری؛ از مبارزین دوران انقلاب اسلامی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#شخصیت_ها
✅ پیشنهاد سرویس فرانسه برای ترور امام خمینی
🔶 امام خمینی، رهبرِ در تبعیدِ انقلاب، مهرماه ۱۳۵۷ عراق را به مقصد فرانسه ترک کرد. پاسپورت و مدارک آنها از نظر قانونی مشکلی نداشت؛ او و همراهان کمتعدادش نیازی به گرفتن ویزا برای اقامت سهماهه در فرانسه نداشتند. این سفر هم ساواک و هم سرویس اطلاعاتی فرانسه را غافلگیر کرده است.
🔶 اولین کسی که این خبر را به تهران مخابره میکند، شاپور بهرامی، سفیر ایران در پاریس است. رئیسجمهور فرانسه که در سفر برزیل به سر میبرد، پیامی رسمی به آیتالله میدهد؛ با این مضمون که از نظر ما سفر شما به فرانسه، توریستی و اقامتتان در کشور ما موقت خواهد بود و در این بازه زمانی، باید از فعالیت سیاسی خودداری کنید. ساواک هم در پیامی فوری از سرویس اطلاعاتی فرانسه میخواهد درباره همراهان و افراد مرتبط با آیتالله خمینی اطلاعاتی کسب و خطوط تلفن محل اقامتش را نیز شنود کند.
🔶 چند روز بعد، ۲۰ مهرماه، سرتیپ علیمحمد کاوه، معاون اطلاعات خارجی ساواک، در یک سفر سهروزه راهی پاریس شد تا با مقامات اطلاعاتی فرانسه درباره مهمان جدیدشان تبادل نظر کند. او فردای آن روز با کنت الکساندر دمارانش، رئیس سرویس اطلاعات فرانسه، ملاقاتی سه ساعت و نیمه دارد. دمارانش در این ملاقات میگوید که اخراج آیتالله از عراق، پیشنهاد چندی پیش او به صدام بوده است. او همچون ساواک، برخی اطرافیان امام مثل قطبزاده و بنیصدر را به خاطر تفکرات متمایل به چپشان، کمونیست مینامد و میگوید گویا آنها قصد دارند آیتالله را به ایتالیا ببرند. دمارانش صراحتا به نماینده ساواک پیشنهاد میکند «خوب است وسایل رفتن او به ایتالیا فراهم شود و با استفاده از هرجومرجی که در آنجا است، عوامل شما به آسانی میتوانند او را از بین ببرند.»
🔶 کاوه که متوجه میشود فضای ذهنی دمارانش بیش از ساواک از واقعیات ایران دور است پاسخ میدهد «اگر چنین کاری بشود، آیا تصور نمیکنید از این شخص شهید ساخته شود و حربه جدیدی بدست کمونیستها داده شود که با استفاده از روشهای خاص تبلیغاتی خود از آن بهرهبرداری کنند؟» و در ادامه به ماجرای فوت مرحوم حجتالاسلام کافی در جریان یک تصادف و شکلگیری موج شایعات درباره شهادت او توسط رژیم شاه در چند ماه قبل اشاره میکند. دمارانش از پیشنهادش عقب مینشید و کوتاه پاسخ میدهد «صحیح است، این کار درستی نیست.»
🔸 #منبع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#انقلاب_اسلامی
✅ ماجرای کمیته استقبال از امام
🔶 چهار روز پس از تشکیل شورای انقلاب در تاریخ ۲۲ دی به دستور امام، خبر خروج شاه از کشور تیتر یک روزنامهها شد. رخدادی که عزم امام را برای بازگشت به کشور، راسختر کرد. بسیاری این اقدام را پرخطر میدانستند اما پیامهای مختلف از سوی آمریکا و عوامل رژیم شاه برای متقاعد کردن ایشان به عدم بازگشت؛ امام را به این نتیجه رساند که نباید فرصت را از دست داد.
🔶 شورای انقلاب که از تصمیم قطعی امام مطلع شد؛ لازم دید تا با تشکیل کمیتهای، ضمن مهیا کردن زمینه ورود امام حفاظت از جان ایشان را هم عهده دار شوند. این کمیته در ۳ بهمن ۱۳۵۷ با ترکیبی از گروههای مختلف سیاسی از جمله آیت الله مرتضی مطهری رابط با شورای انقلاب، حجت الاسلام محمد مفتح رابط با روحانیت مبارز، حجت الاسلام شیخ فضل الله محلاتی رابط با روحانیت مبارز، هاشم صباغیان رابط با نهضت آزادی، اسدالله بادامچیان رابط با مؤتلفه اسلامی، کاظم سامی رابط با جاما، حسین شاهحسینی رابط با جبهه ملی، تهرانچی رابط با بازار، علی دانش منفرد رابط با انجمن اسلامی معلمان، تشکیل شد و در اولین تصمیم خود، مدرسه رفاه را به عنوان مرکز استقرار خود انتخاب و اقدام به جذب نیرو نمود.
🔶 جذب نیرو به دلیل امنیتی با احتیاط و فقط با معرفی اعضای اصلی کمیته صورت میگرفت اما با این حال در مدت زمان کوتاهی نزدیک به صد هزار نفر جذب کمیته استقبال شدند. هدف اصلی کمیته، آماده کردن زمینه برای ورود امام به ایران و تأمین امنیت ایشان بود. به همین منظور به سرعت واحدهایی چون انتظامات، تدارکات مالی، برنامه ریزی و تشریفات، برنامه ریزی داخلی، تبلیغات و روابط عمومی تشکیل داد و موفق شد با برنامه ریزی دقیق ضمن آماده کردن و تأمین امنیت فرودگاه، بهشت زهرا، مسیر انتقال امام و مدارس رفاه و علوی و همچنین با برگزاری تظاهرات و تحصن، در زمانی که بختیار اقدام به بستن فرودگاه کرده بود، زمینه را برای ورود امام مهیا کند.
🔶 این کمیته که از خود تصویر یک تشکیلات منضبط، گسترده و موفق به نمایش گذاشت، بعد از ۱۲ بهمن به کار خود ادامه داد و ضمن حفظ امنیت مدرسه رفاه و علوی و تدارکاتی جهت دیدارهای مردمی با امام نقش مهمی در حوادث منتهی به پیروزی انقلاب ایفا نمود و حتی بعد از پیروزی انقلاب تا زمان تشکیل نهادهای انقلاب به کار خود ادامه داد.
🔸 #منبع : موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#معنویت_و_اخلاق
#عفو
✅ دهمین پدرانه...
🔶 عفو رهبری خبرساز بود؛ آنهم بلافاصله بعد از عکس های دلنشین جشن تکلیف با فرشته های کوچک و پاک. ایندو را باید با هم دید. هردو پدرانه است. هم خنده های صمیمانه و هم گذشت آموزنده.
🔶 محبت پدر برای همه فرزندان است و البته جلوتر از اخمش. چه بسا اخمش نیز از سر محبت است و همه اش نیز از ابتدا تا انتها دستگیری. اشتباه نشود؛ رفتار پدرانه را نباید تنها به عفو و گذشت دید. از روز اول اغتشاشات چنین است، همه اش از همین جنس است.
1⃣ روز اول بها ندادند و هیچ نگفتند. عبور کردند و چشم پوشیدند. خطائی بود که نباید برجسته می شد. خلاصه اولین پدرانه بی اعتنایی به خطای فرزند بود.
2⃣ از سخنرانی دوم به بعد انگشت را سمت خناسان و شیاطین اصلی بردند. حتی به بداخلاقی چهره ها نیز توجه نکردند. تاکید کردند این جماعت نیز با مردم اند و انقلاب. دومین پدرانه شان بی اعتنایی به اختلاف های داخلی و انگشت اشاره به بیرون از خانه بود.
3⃣ تلاش کردند تحلیل فرزندان را نسبت به وقایع اصلاح کنند. اصرار داشتند که این اغتشاشات ثمره پیشرفت شماست نه ضعف ها. نخواستند تلخی های آن ایام باعث شود، واقعیت ها دیده نشود و اعتماد به نفس ملی لطمه ببیند. سومین پدرانه تصویر و ترسیم قدرت ملی بود، نشان دادن حرکت و پیشرفت در زیر آتش کین ها.
4⃣ تصریح داشتند به سطح بندی خطاها. مدام هم تکرار کردند؛ "نکند همه را با یک چوب قضاوت کنید." اینکه بین جاهل و غافل و مجرم تفاوت است. بین هیجان زده و دشمن فاصله است. چهارمین پدرانه تفکیک میان خطاها بود.
5⃣ اجازه رفتار تحکم آمیز به نظمیه و امنیه ندادند. سیاست "کشته دهیم اما نکشیم" برای چنین مرشدانه ای بود. گوئی می دانستند این اغتشاشات ثمره جهل مجازی است و راهش خون ریختن نیست. پنجمین پدرانه این بود که هزینه دهیم، اما فرصت دهیم تا آگاهی رشد کند و دیگران بهوش شوند.
6⃣ مانع ظاهرگرایی شدند. فرمودند چه بسا دختران شل حجابی که دلشان با انقلاب و اسلام است: "همین ها مشت محکم بر دهان دشمن زدند."ششمین پدرانه عبور از ظاهر و دیدن باطن فرزندانش بود.
7⃣ انقلابی ها را دعوت به خویشتنداری کردند. اینکه صبوری بخرج دهید و اجازه ندهید از سر خشم و ناراحتی گرفتار قانون شکنی شوید. هفتمین پدرانه دعوت به صبر انقلابی بود.
8⃣دیگری صداقت در اوج اغتشاش بود. وقتی از خودی ها خطا دیدند، بلافاصله واکنش نشان دادند و دلجوئی کردند. ماجرای اعزام سفرای شفقت به زاهدان از این جهت الگو بود. هشتمین پدرانه درس حریت و صداقت در پذیرش خطا بود؛ آنهم خطای دیگران.
9⃣ خونخواهی برای فرزندان مظلومش بود. لاله های پرپری که به نام انقلاب و اسلام جاودانه شدند تا بیرق "آرمان" بالا بماند. از روح الله تا دانیال و حسین و ... را به آغوش کشیدند و سر مزارشان سلام دادند تا نام شان ثبت بر تاریخ شود. نهمین پدرانه خونخواهی از سر غیرت مقابل شیاطین بود.
🔟 عفو. گذشتند چون احساس کردند تلنگری بس است. چون غرض نهایی، دستگیری است نه مچ گیری. هدایت است نه صرفا مجازات. فرماندهی کل قوا اول معلم است و راهبر. واپسین پدرانه، انتقال محبت به فرزندان خطا کار بود تا بدانند دوستدار و دلسوز نهایی آنها اسلام است و انقلاب. روزهای تلخ اغتشاش گذشت؛ اما باید سالها نوشت و نوشت. یکی اش پدرانه های رهبری...
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#معنویت_و_اخلاق #طلاق
✅ درباره طلاقِ نیکو
🔶 از مهمترین ویژگی جوامع در حال گذار، سرعت تحولات اجتماعی آنهاست و خانواده و قلمروهای جنسیتی ناظر بر آن از جمله این عرصههای پرتحول است. جامعه ایرانی در دهههای اخیر تغییرات پرشتابی را در عرصه خانواده تجربه کرده است که افزایش نرخ طلاق و روند غالبا صعودی آن نسبت به گذشته از جمله مصادیق آن است. امروزه دیگر پدیده طلاق ماهیت هنجارین خود را از دست داده و از یک امر تابو و مذموم به یک تصمیم عادی زوجین تغییر یافته است.
🔶 در ادبیات دینی ما، نگاهی که به طلاق وجود دارد را میتوان با تعبیر «حلالِ مبغوض» توضیح داد. یعنی اگرچه طلاق نزد خداوند بسیار مذموم و ناپسند است و عرش را به لرزه میاندازد، اما ممنوع نیست و حتی در برخی شرایط و مواقع تبدیل به یک امر مُرَجَّح نیز میشود و در قرآن پیرامون کیفیت طلاق رهنمود ارائه شده است. لذا به نظر میرسد که جریانهای فرهنگی اجتماعی در کشور باید به موازاتِ تاکید بر قبح طلاق(کما فیالسابق) بر ارائه آموزش درباره کیفیتِ «طلاقِ نیکو» نیز متمرکز شوند.
🔶 طلاق نیکو اما ویژگیهایی دارد. اولین ویژگیاش این است که آخرین راهکار رفع چالشهای موجود در مناسبات زوجین محسوب میگردد. یعنی طلاق در شرایطی نیکو و دارای ترجیح است که تمامی توصیههای اسلام مبنی بر مدارا، سازش، گذشت، مراعات حقوق یکدیگر و... از سوی دو طرف اتفاق نمیافتد و تواصیِ بزرگان خانواده و فامیل به آشتی نیز موثر نمیافتد و خلاصه راهکاری جز طلاق پیش روی آنها نیست. پس معلوم است که «طلاق توافقی» به شیوه رایج امروز طلاق نیکو نیست! چون همیشه اولین راه انتخابی است.
🔶 البته نگرانی و مخالفت من با طلاق توافقی، به کمرنگ شدن عاملیت نهادهای عرفی و قانونیِ حمایت از خانواده مربوط میشود. انقلابِ طلاق توافقی در ایران امروز، معطوف به از بین بردن مناسبات فرهنگی، قضایی و قانونی حامی خانواده است که در دعاوی مربوط به طلاق از مکانیسمهای حداکثری جهت ممانعت از این تصمیم زوجین بهره میگیرد. اساسا ایده طلاق توافقی به معنای غلبه اراده زوجین به مثابه کنشگر، بر اراده عرف و قانون به مثابه ساختار، در عرصه تحکیم یا تضعیف نهاد خانواده است.
دومین ویژگی طلاق نیکو این است که همراه با تلخی و «کینهتوزانه» نیست. این که امروزه طلاق به نقطه آغاز تخاصم دو فرد و خانواده و فک و فامیلشان تبدیل شده است، کاملا برخلاف نگاه اسلامی درباره طلاق است. همین که اسلام پس از طلاق زمانی را تحت عنوان عدّه برای زن در نظر گرفته و به زندگی زیر یک سقف در این دوران هم توصیه کرده است، یعنی طلاق را امری بازگشتپذیر دیده است. اما امروزه ما شاهد وضعیتی در طلاق زوجین هستیم که وجود حس انتقام و تلافی در طرفین، امکان هرگونه مواجهه مسالمتآمیز در آینده را میان آنها منتفی میکند.
🔶 طلاق نیکو آداب و ویژگیهای متعددی دارد که هدف این نوشتار، احصاء آن ویژگیها نبود بلکه غرض من از نوشتن این یادداشت این بود که بگویم وضعیت طلاق چه به لحاظ کمّی و چه به لحاظ کیفی در شرایطی قرار دارد که ضرورت دارد جریانی فرهنگی در کشور جهت ارائه چنین آموزشهایی به خانوادهها راه بیافتد. ضمنا این به معنای عادیسازی طلاق نیست بلکه دیدن واقعیتهای طلاق در کشور است.
🔸 #به_قلم_اساتید: ابوالفضل اقبالی
🆔 @tahlil_shjr
گفتار.pdf
148.4K
#سبک_زندگی
#زن #خانواده #مادر
✅ شرحی بر محورهای دیدار بانوان
🔰سیاستگذاری کرامتبخش به مادر
🔸فرهنگ جامعه ایرانی مادر را نماد زندگی میداند. لزوم حرکت به سمت سیاستهای دوستدار مادر.
🔸قوانین باید کاری کند تا یک زن از مادر شدن حس دلگرمی و عزت پیدا کند.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر فاطمه قاسمپور
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر
✅ این داستان: قربانی اعلیحضرت
🔶 #امیرعباس_هویدا زندانی شاه در مصاحبه با خبرنگار فرانسوی: من یک #قربانی هستم. خسرو اقبال، مؤسس حزب پیکار، صاحبامتیاز #روزنامه نبرد، برادر نخستوزیر منوچهر اقبال در خاطرات خود میگوید وقتی طرح مبارزه با فساد سران مملکتی را به #شاه دادند تا با بازداشت افراد سرشناش خشم مردم فرونشیند.
🔶 شاه در حال سقوط ابتدا به شدت با دستگیری #هویدا مخالف بود. اقبال نقل میکند که شاه گفت: بازداشت #هویدا یعنی محکومیت حکومت خودم.
🔶 بالاخره او قریب به سیزده سال نخست وزیر شاه بوده و اگر شخص #شاه دستور بازداشت او را #صادر کند در واقع نتیجه کار خودش را به زندان فرستاده است.
🔶 خانم دکتر فرشته انشا، پزشک خصوصی و از خویشاوندان هویدا میگوید ساعت سه عصر شاه شخصا با منزل #هویدا تماس گرفت و او را در جریان بازداشت قرار داد. هویدا را در دو مرحله به خانههای سازمانی ساواک بردند. در بین مردم شایعه پخش شد که #دستگیری هویدا دروغ است و او به خارج از ایران گریخته است.
🔶 اما هویدا در #مهمانسرای ساواک در زعفرانیه در بازداشت بود تا روز پیروزی انقلاب که دکتر فرشته انشا می گوید از ترس خشم مردم حاضر در خیابانها #هویدا را سوار بر آمبولانس کردیم تا از آنجا خارج شود.
🔶 بخش جالب داستان اینجاست: دکتر انشا میگوید پس از اعدام #هویدا حدود تا ۳ ماه برای ما امکان تدفین وجود نداشت و شایعه ای پخش شد که #پیکر او را به فرانسه برده اند ما هم به این شایعه دامن زدیم تا اوضاع عادی شود. دلیل آن هم ترس از #هجوم مردم و حتی خارج کردن جسد از قبر بود.
🔶 ترس شاه از #خشم مردم #هویدا را قربانی کرد تا به زندان رود. ترس از #خشم مردم او را سوار آمبولانس کرد. ترس از #خشم مردم جنازه او را چند ماه معطل گذاشت. دلیل خشممردم چه بود؟ اهل تحقیق باشیم.
🔶 منبع خاطرات: مصاحبه شفاهی خسرواقبال و دکتر فرشته انشا با بخش تاریخ دانشگاه هاروارد آمریکا/ ضیاصدقی
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#تاریخ_سیاسی
#شهید_مطهری
#معنویت_و_اخلاق
✅ امیرالمؤمنین علی(ع) را «که کُشت» و «چه کُشت»؟
🔶 یک وقت میگوييم على(ع) را كه كشت و يك وقت میگوييم علی(ع) را چه كشت؟
🔶 اگر بگوييم على(ع) را كه كشت، البته عبدالرحمن بن ملجم. اگر بگوييم على(ع) را چه كشت، بايد بگوييم جمود و خشکمغزى و خشكهمقدسى. همينهايى كه آمده بودند على(ع) را بكشند، از سر شب تا صبح عبادت میکردند.
🔶 واقعاً خيلى تأثرآور است. على(ع) به جهالت و نادانى آنها ترحم میكرد، تا آخر هم حقوق آنها را از بيتالمال میداد و به آنها آزادى فكرى میداد.
📚 اسلام و نيازهای زمان، ج۱، ص۷۷
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر
✅ این داستان: یک شیشه وُدکا و فحش به مادر هویدا
🔶 شاید تا به امروز نام #شاهین_آقایان را نشنیده باشید. وکیل دادگستری و نماینده مجلس در دوره پهلوی، در این قسمت سه #خاطره مهم او را مورد بررسی و بازنگری قرار میدهم به این دلیل که ارزش تاریخی دارند. اما علت رجوع به او رفاقت صمیمی و طولانی با #امیرعباس_هویداست.
🔶 اگر بخواهیم پنج #شخصیت نزدیک به هویدا را چه در ایام تحصیل در #بلژیک و یا در ایام نخست وزریری نام ببریم قطعا #شاهین_آقایان یکی از آنهاست. آقایان میگوید: "حتی در دوره نخست وزیری هر هفته دو نوبت با هویدا منظما ملاقات داشتم و همیشه با او #صریح صحبت میکردم.
🔶 دو سه سال آخر نخست وزیری که اوضاع اقتصادی بهم خورده بود از هویدا خواستم #استعفا دهد. هویدا گفت: در مملکت ما استعفا مقابل شاه #معنا ندارد مگر اینکه #شاه مرا اخراج کند! هرچند شاه دوست دارد خودش #نخست_وزیر باشد. منظور هویدا این بود که شاه شخصا میخواهد همه امورات کشور را پیش ببرد و ما کاره ای نیستیم.
🔶 اما دو بخش خاطرات #شاهین_آقایان اهمیت خاصی دارند. در سال ۵۷ پیش از انقلاب وقتی قرار شد #هویدا و سایر وزرا دستگیر شوند تا به این بهانه خشم مردم فروکش کند #اردشیر_زاهدی را در هواپیما دیدم. به او گفتم #اردشیر_خان اوضاع چطور خواهد شد؟
🔶 اردشیر زاهدی فحشی به مادر #هویدا داد و گفت دیشب تا نیمه شب پیش شاه بودم و بالاخره او را راضی کردم تا هویدا و سایر وزرا و افرادی که در این سالها در ناراضیتی مردم نقش داشتند را بازداشت کنند، شاه هم بعد از اصرار زیاد قبول کرد چون شاه معتقد بود #بازداشت هویدا یعنی بازداشت خودش!
🔶 شاهین آقایان میگوید: اما #شاه گفته بود او را به حبس خانگی ببرید و حتما روزی یک #شیشه_ودکای روزانه امیرعباس را بدهند.
🔶 بررسی خاطرات سیاسی ما را با شخصیت و عملکرد افراد آشنا میسازد. هویدا مخالفان زیادی در لایه های سیاسی داشت و اصرار به #زندانی کردن و اعدام او پیش از انقلاب داشتند.
🔶 در خاطرات #شاهین_آقایان مفصلا به این روابط پرداخته شده است.
📚 مصاحبه با #حبیب_لاجوردی پروژه تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد آمریکا.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر
✅ "جنگ عراق و ایران"
🔰 محمدرضا پهلوی: چرا ترسیده اید؟
🔶 یکی از کسانی که مرور خاطرات او لازم است، #ارتشبد_فریدون_جم فرزند #محمود_جم وزیر دربار حکومت رضاخان و همسر شمس پهلوی خواهر ارشد #محمدرضا_پهلوی است. او در دوره محمدرضا به ریاست ستاد ارتش و پس از مدتی به #اسپانیا تبعید شد.
🔶 مصاحبه فریدون جم با پروژه تاریخ شفاهی ایران در #دانشگاه هاروارد آمریکا بخوانید. او از وضعیت فرماندهی در #ارتش خاطرات جالبی بیانمیکند. در ارتش هیچ کس اختیاری از خود نداشت حتی فرماندهان ارشد حق جلسه مشترک بدون حضور شاه را نداشتند.
🔶 شاه مدام از کودتا و همدستی فرماندهان هراس داشت، او میگوید حتی جزییات باید به #شرف_عرض میرسید. دلیل فروپاشی زودهنگام ارتش پس از فرار شاه از ایران را همین می داند که هیچ کس از خود اختیار و توانی نداشت.
🔶 هنگام درگیری شاه با عراق، #ارتشبد_فریدون_جم جانشین آریانا بود. خاطره ای از جلسله سران ارتش پس از تهدید عراق با شاه را نقل میکند که شاه با عصبانیت در جلسه گفت: چرا ترسیده اید؟ شما برای این روزها #آموزش دیده اید؟
🔶 بخش دیگری از خاطرات او که به #ارتشبد_طوفانیان مسئول خرید ارتش میپردازد اهمیت دارد. چون عین این مطلب را #سپهبد_آذربرزین جانشین نیروی هوایی هم نقل میکند که سران ارتش هیچ نقشی در خرید ادوات نظامی نداشتند و طوفانیان مستقیما از شاه دستور میگرفت.
🔶 بخاطر همین #ادواتی خریداری میشد که یا ما نیاز نداشتیم و یا اصلا امکان استفاده از آنها وجود نداشت. مثلا هواپیماهایی که پیش خرید شده بود اما باند فرود آنها #هنوز ساخته نشده بود. بعدها مشخص شد هدف طوفانیان از خرید این هواپیماها نجات چند شرکت ورشکسته آمریکایی بوده است.
🔶 یکی از رموز مهم دوره پهلوی بررسی عملکرد همین فرد یعنی طوفانیان است. در مجموع خاطرات #فریدون_جم در باب ضعف و عملکرد ارتش شما را با واقعیت آشنا میسازد. او بدلیل همین برداشتها بعنوان سفیر ایران به اسپانیا تبعید شد تا دیگر در کار نظامی دخالت نکند.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#شخصیت_ها
#انقلاب_اسلامی
✅ دو جمله ساده امام و همه انقلاب
🔶 دو تعبیر ساده از حضرت امام در دوازده بهمن ماه 57 ثبت شده است که زیربنای همه انقلاب اسلامی است.
1⃣ حماسی ترین جمله امام در 12 بهمن ماه این بود: " من به پشتوانه این ملت بر دهن این دولت می زنم..." در نگاه اول، مخاطب امام دولت بختیار است. اما ماجرا فراتر از یک دولت بود. این جمله امام زیربنای اندیشه ای او را شکل می داد. توجه کنید: " من به پشتیبانی این ملت..." یعنی چون خواست مردم است، چون اراده جمعی یک ملت در پس زدن استبداد است. مردم در صحنه باشند یدالله شکل می گیرد. یدالله، ظهور و بروز قدرت حق است. این قدرت یارای مقابله با شرق و غرب عالم دارد. از همین جهت آن جمله تاریخی استمرار داشت؛ انقلاب بر دهان این دولت و دولتها و شرق و غرب عالم زد و می زند؛ آنهم به پشتوانه مردم.
2⃣ روز دوازده بهمن ماه وقتی هواپیمای حامل امام خمینی وارد آسمان ایران شد از ایشان پرسیدند: «چه احساسی دارید؟» و امام پاسخ داد: «هیچ»
🔶 انقلاب 57 را باید با همین هیچ شناخت. روزی که نه تنها امام و بلکه یک امت چنان اوج گرفت که صف بندی اصیل و دوقطبی حقیقی عالم رابه "هیچ" و "همه" شناخت. یک سو فقر مطلق که جمله عالم است و سوی دیگر غنای مطلق که اسم اعظم الله جل جلاله است.
🔶 فرمود هیچ؛ چون خود را نمی دید ، چون هرچه هست «او»ست و «او»ست که همه است.
ریشه «هیچ» را باید در مبانی عرفانی امام جست و چه خوش نشسته است در دیوان شعرشان:
نیستم نیست، که هستی همه در نیستی است
هیچم و هیچ، که دَر هیچ نظر فرمائی و اما جمع ایندو؛ "هیچ" نسبت امام و مردم و این عالم در برابر حضرت حق است و پایه اسلامیت این انقلاب را شکل داد.
🔶 " به پشتیبانی این مردم" نیز نسبت این انقلاب با مردم است و جمهوریت را تحقق بخشید. ما همه "هیچیم" مقابل حق، که اگر به سمت "او" همه با هم حرکت کنیم، ید الله می شویم و بالاترین قدرت در عالم و شکست ناپذیر.
🔶 کوتاه سخن می گفت و سهل و بی پیرایه و عامیانه؛ اما حرف حرفش مشحون از حکیمانه های عرفانی و حقایق فلسفی و آرای فقهی بود که چون بر جانش این حقایق نشسته بود، ساده و گویا همواره بر زبانش روان می شد.
🔶 این نیز پی نوشت و رد شوم:
بزرگترین نقص این چهل و اندی سال این بود که اندیشه امام را نتوانستیم معرفی کنیم؛ بلکه عمق آنرا بفهمیم.
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی
✅ کمیته استقبال از امام به روایت شهید فضلالله محلاتی
🔶 یک روز صبح بعد از اذان من در منزل در حال استراحت کردن بودم، تلفن زنگ زد. مرحوم مطهری بود، گفتند: دیشب حاج احمد آقا تلفن کردند و گفتند که امام تصمیم گرفتهاند بیایند ایران. شما رفقا را خبر کنید و به منزل ما بیایید. من به بعضی از دوستان تلفن کردم و رفتیم صبح اول آفتاب، منزل مرحوم شهید مطهری. آقای مطهری فرمودند که باید اول فکر محلی باشیم. بعد هم کمیته استقبال را تشکیل بدهیم.
🔶 تلفن کردیم به مرحوم شهید بهشتی که ایشان هم بیایند آنجا، گفتند که بعضی دوستان اینجا هستند و دارند مذاکره می کنند. دیدیم که دو تا کار می شود، الان مرحوم مطهری با یک نیرویی دارد کمیته تشکیل می دهد و آقای بهشتی هم با یک دسته دیگر صحبت کرده اند. برای اینکه هماهنگ کنیم به اتفاق مرحوم مطهری رفتیم منزل شهید بهشتی. بقیه افراد جامعه روحانیت را هم خبر کردیم، شورای مرکزی تشکیل شد.
🔶 گفتیم هرکس که می خواهد از هر جمعیتی که کمیته استقبال تشکیل بدهد، از بین دوستان روحانیت مبارز باید در کمیته استقبال حضور داشته باشد و تمام کارها زیر نظر جامعه روحانیت باشد. این پیشنهاد پذیرفته شد، قرار شد سه نفر انتخاب شوند. معمولا توی جمعیت رای مخفی میگرفتند. وقتی رأی گرفتند، مرحوم شهید مطهری، مرحوم شهید مفتح و من به عنوان کمیته استقبال از طرف جامعه روحانیت انتخاب شدیم.
🔶 به من گفتند شما زودتر بروید آنجا را آماده کنید و مدرسه رفاه را هم برای ورود امام در نظر گرفتند. گفتند: خانهای که امام می خواهد الان خالی نیست، مدرسه رفاه خالی است، آنجا هم مربوط به خودمان است، چون اختیارش دست مرحوم بهشتی و مرحوم باهنر و آقای هاشمی رفسنجانی و اینها بود. تصویب شد که اولین جلسه کمیته استقبال در مدرسه رفاه تشکیل شود و خلاصه شش نفر در آنجا انتخاب شدند.
🔶 شروع کردیم به مقدمات را فراهم کردن، با جامعه روحانیت دائم جلسه می گرفتیم و هر روز تماس داشتیم. قرار بر این شد که روحانیت مبارزی که صددرصد مورد اعتمادند در مساجدشان افراد را برای انتظامات شناسایی کنند. در طول مدتی که من در کمیته استقبال بودم شصت و پنج هزار نفر را مسئول انتظامات برای ورود امام کردیم.
🔶 ما هم یک دسته کارتهای دعوت فراهم کردیم، وسائل انتظامات فراهم کردیم، ماشینهایی که برای ورود ایشان بود، پرچمهایی که لازم بود، شعارها و پوسترهایی که لازم بود فراهم کردیم.
🔸 #منبع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#سرخط_دیدار
#نوزدهم_دی #وحدت
✅ مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
🔶 درباره حادثه نوزدهم دی و تحول ایجاد شده در ارتش
🔶 این حادثه یک پیشدرآمد مؤثّری بود برای پیروزی نهضت، برای پدید آمدن عملی و واقعی انقلاب.
📌چرا؟ چون این حرکت موجآفرینی کرد.
⏪نوزدهم بهمن همیشه پیشقراول بیستودوّم بهمن بوده.
💎روز بیستودوّم بهمن روزِ عظمتِ ملّتِ ایران است، روزِ نشان دادن عزّتِ ملّتِ ایران است.
🔶 حادثه نوزدهم بهمن؛ نمایانگر الگویی برای ارتش جدید
🔻حادثهی نوزدهم بهمن... قواره و ترکیب و حقیقت ارتش جدیدی را که بنا بود در نظام جدید تشکیل بشود، نشان داد.
نشان داد که ارتش جدید یک ارتشی است:
🔹مردمی
🔸انقلابی
🔹مؤمن
🔸مقیّد به نظم
🔹خطرپذیر و شجاع
✔️نشان دادند که ارتش مشتِ گرهکردهای است در مقابل متجاوز
📍ارتش بنا بود کنار مردم بِایستد و ایستاد و انقلابی ماند.
📍امروز ارتش ما بمراتب از آن روزهای اوّل انقلابیتر است.
🔶 درباره تحول ایجاد شده در ارتش
👌مقایسهی ارتشِ امروز، ارتش جمهوری اسلامی، با ارتش دوران پهلوی، یکی از معرّفههای حقیقت و هویّت انقلاب ما است.
🔻ارتش دوران پهلوی در قضیّهی شهریور ۱۳۲۰ که کشور مورد تهاجم قرار گرفت، چند ساعت بیشتر نتوانست مقاومت کند.
♦️در ۲۸مرداد سال ۳۲ این ارتش در کنار جواسیس آمریکایی و انگلیسی علیه مردم قیام کرد و مردم را سرکوب کرد.
❇️ارتش امروز:
🔸نماد استقلال و استحکام است.
🔹هم پیش مردم عزیز است، هم پیش مسئولین
🔸هم مورد اعتماد مردم است، هم مورد اعتماد مسئولین
🔹با مردم و در کنار مردم است، جزو مردم است
🔸در قطعهسازی، در ساخت کارهای بزرگ، در ساخت کارهای شگفتآور... مایهی خرسندی و احساس عزّت مردم است.
🔹دارای ابتکار است.
🔶 هر کدام از اینها یک ارزش است، امّا همین ارزشها روی هم که جمع میشود... محبوب خدا میشوید.
🔶 دو توصیه
1️⃣هم ملّت قدر ارتش را میداند، هم مسئولین میدانند؛ شما خودتان هم قدر سازمانتان را بدانید.
2️⃣افتخار کنید که جزو ارتش جمهوری اسلامی هستید؛ واقعاً افتخار دارد.
🔶 درباره زنده نگه داشتن انقلاب
💎ما در تاریخ طولانیای که داریم هیچ روزی برای ملّت ایران افتخارآمیزتر از بیستودوّم بهمن نیست. بیستودوّم بهمن زنده نگه داشته شده؛ باید هم زنده بماند.
🔶 انقلابِ زنده آن انقلابی است که بتواند در هر دورهای:
📌نیازهای خودش را بشناسد،
📌خطرات متوجّه به خودش را بشناسد،
📌راه تأمین آن نیازها را پیدا کند،
📌راه خنثی کردن آن خطرات را پیدا کند.
🚨اینکه میبینید انقلابهای بزرگ تاریخ زنده نماندند... علّت این بود که نیازهای انقلاب، خطرات انقلاب را، اقتضائات انقلاب را درک نکردند، توجّه نکردند، مشغول دعوا و مسائل شخصیِ خودشان شدند.
🔶 انقلاب زنده آن انقلابی است که بتواند خودش را از این آفتها مصون نگه دارد؛ انقلابِ جمهوری اسلامی خودش را مصون نگه داشت. بله، ما هم مشکلاتی داشتهایم؛ بالاخره همّتها در طول این چهل و چند سال یکسان نبوده.امّا حرکت، حرکت مستمر به سمت قلّه بوده، حرکت به سمت پیشرفت بوده؛ هم پیشرفت مادّی، هم پیشرفت معنوی.
🔶 درباره نیاز ما به اتحاد ملی
یکی از نیازهای مهمّ امروزِ ما اتّحاد ملّی است. نقشهی دشمن برای ما روشن است.
👈یک هدف وجود دارد، یک راهبرد وجود دارد و تاکتیکها:
🔶 هدف دشمن ⬅️ به زانو درآوردن انقلاب و نظام جمهوری اسلامی . چرا؟
🔶 علل مختلفی دارد:
1️⃣بالاخره جمهوری اسلامی آمده این منطقهی مهم و راهبردی و پُرمنفعت و پُرمعدن طبیعی و انسانی را از دست اینها خارج کرده.
2️⃣جمهوری اسلامی ندای استقلال و ندادنِ باج را بلند کرده.
🔶 راهبرد دشمن ⬅️ ایجاد اختلاف، ایجاد بیاعتمادی.
🔶 تاکتیکها ⬅️ مختلف است؛ هر زمانی با یک تاکتیک؛ عمدهی تاکتیک هم دروغپردازی و شایعهسازی است.
🔶 توصیهی من هم به همهی آحاد مردم عزیزمان این است که سعی کنند این راهپیمایی[بیستودوّم بهمن] را، این روز بزرگ را، این حرکت باشکوه را، مظهر اتّحاد ملّی و وحدت ملّی قرار بدهند و این پیام را به طور صریح به دشمن برسانند که تلاش او برای از بین بردن اتحاد ملّی، تلاش خنثیشدهای است.برای برادران مصیبتزدهمان در دو کشور سوریه و ترکیه متأسّف هستیم... درد آنها را احساس میکنیم و برایشان از خدای متعال صبر و آرامش روحی طلب میکنیم.
🍀خداوند متعال روح مطهّر امام را شاد کند که او ما را به این راه آورد و وارد کرد، ما را هدایت کرد و درجات گذشتگان و شهدا را انشاءاللّه عالی کند.
🆔 @tahlil_shjr
A4379.pdf
2.04M
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#عزت_ملی #اتحاد_ملی
#قیام_الله
✅ پرچم اتحاد
🔶 سخن هفته خط حزبالله، در آستانه ۲۲ بهمن ماه و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، راز پیروزی و استمرار انقلاب مردم ایران را بررسی کرده است.
🔶 یادداشت هفته این شماره خط حزب الله با عنوان «انقلاب زنده و روینده» نگاهی به تجربههای بینظیر و حرکت رو به آرمان انقلاب اسلامی داشته است.
🔸 «پرچم اتحاد» عنوان پویش جدید بخش تعامل با مخاطب «همگام» است. رسانه KHAMENEI.IR همگام با ملت ایران برای برگزاری هرچه با شکوهتر راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، در قالب پویش #پرچم_اتحاد از کاربران شبکههای اجتماعی دعوت میکند تا تصاویر حضور خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن را برای رسانه KHAMENEI.IR ارسال یا با هشتگ #پرچم_اتحاد در فضای مجازی منتشر کنند.
🌷شماره این هفتهی خط حزبالله به روح مطهر شهید دکتر جواد سرخوش تقدیم میشود.
🔶 خط حزبالله؛ شماره ۳۷۹
🆔 @tahlil_shjr