✨✅ خلاصه و زبدهی مباحث مطرح شده در جلسه نوزدهم 《 تکثیر نسل پاک شیعه 》 اول آذر ماه ۹۹ ✨💠
🌸 با افاضات استاد صمدی آملی⬇️⬇️ بخش دوم
♦️1_ در مسأله خلقت، مقام قابلیّت، مُتفرّع بر مقام فاعلیّت است
به تعبیر قرآن در آیهی شریفهی
📚 "خَلَقَکُم مِن نَفسٍ واحِدَة" (نساء_۱)
همه ما از یک نفس، آفریده شده ایم که در تفسیر مفسّرین، یکی از معانی نفس واحده، از باب تطبیق مفهوم بر مصداق، که مهمترین معنا و تطبیق هم هست، حضرت آدم ابوالبشر علیه الصّلاة و السّلام میباشد.
🔸در ادامهی این آیه و همچنین در آیات دیگر قرآن آمده است که حق متعال، از همین نفس واحده، زوج و جفتش را آفرید:
📚 "خَلَقَ مِنها زَوجَها"
آیه بر این مطلب تصریح دارد که خلقت زن، متفرّع بر خلقت مرد است.
🔹زیرا در نظام تکوین، مرد در مقام فعل است و جنبه فاعلی دارد چه این که در مرتبهی ظاهر هم میبینیم که مرد، در مقام اِفاده است، میخواهد چیزی را اِفاضه و به دیگری تقدیم کند. بر این اساس، باید قابلی وجود داشته باشد تا فعل، بر روی آن قابل قرار گیرد که در ادبیات عرب، اصطلاحاً از قابل، تعبیر به مفعول میکنند.
🔸در تعریف فاعل آمده است:
"ما وَقَعَ عَنهُ الفِعل" یا "ما صَدَرَ عَنهُ الفِعل"
یعنی فاعل، آن است که از او فعل واقع میشود یا به تعبیری، فعل از او صادر میشود لذا فاعل، مُصدِر و صادر کننده است.
🔹مفعول یا قابل هم آن است که پذیرای فعل است، "یَقبَلُ الفِعل" فعل را میپذیرد، قبول فاعلیّت میکند. به تعبیری مفعول، "ما یَقَعُ فیهِ الفعل" است. فعل، در او واقع میشود.
پس به صورت متعارف، تکویناً قابل، مُتفرِّع بر فاعل است.
🔸اگر بخواهیم خلقت را بر مبنای فاعل و قابل تنظیم کنیم، قاعدهی کار این است که اوّل فاعلیّت تشکیل شود و بعد قابلیّت، مُتفرّع بر او تشکیل شود. چه این که در مقام خلقت، در بحث علّت و معلول داریم که علّت، رتبه تقدّمی بر معلول دارد و معلول، مُتفرِّع بر علّت است.
🔹هر چیزی که مقام فعل و فاعلیّت دارد، مُتقدِّم است و هر چیزی که مقام قابلیّت دارد، مُتأخِّر است. مقام قابلیّت هم، برای این است که فاعلیّت، در فعلش کامل باشد و گرنه اگر فعل از فاعل صادر شود اما بر چیزی که قابل است، واقع نشود، فاعل، در فاعلیّت خودش ناقص است.
🔸#تکثیر_نسل_پاک_شیعه🔸
🔹#جلسه_نوزدهم_1_9_1399🔹
@tahoorasafoorasaboora
https://chat.whatsapp.com/KiV0RishIzL6ZXjQ5zHgna
♦️2_ حقیقتِ نفس بر اساس آیهی اوّل سورهی مبارکهی نساء
🔸قرآن، در خلقت انسان، بحث را به صورت فاعل و قابل پیاده کرده است به این صورت که ابتدا فرمود:
📚"خَلَقَکُم مِن نَفسٍ واحِدَة" (نساء_۱)
یعنی ما شما را از یک نفس آفریدیم.
مراد از یک نفس، یعنی آن حقیقت و موجودی که دارای مقامِ فعل است و تعلُّق به عالم طبیعت دارد و میتواند فعل خودش را در عالم طبیعت پیاده کند.
🔹در واقع "نفس" به حقیقتِ انسان اطلاق میشود از آن جنبه که تعلّق به عالم ماده دارد.
لذا به حضرت آدم(ع) هم از آن جنبه که در نشئهی طبیعت و در قالب مرد و مذکّر که مقام فعل است، تحقق یافته، نفس اطلاق میشود.
🔸#تکثیر_نسل_پاک_شیعه🔸
🔹#جلسه_نوزدهم_1_9_1399🔹
@tahoorasafoorasaboora
https://chat.whatsapp.com/KiV0RishIzL6ZXjQ5zHgna
♦️3_ مبنای شناخت ما از مسائلِ مربوط به کیفیّت خلقت، فهمِ درست از اصول دین است.
🔸از جنبهی علمی باید ببینیم نظام تکوین در خلقت انسان چه اُسلوبی را به کار برده است؟
قرآن کریم، آنچه که در رابطه با کیفیّت خلقت و چگونگی صدور کثرت از وحدت، در متن واقع پیاده شده است را، برای ما تبیین کرده است. همچنین نحوهی چینش نظام هستی و رابطه انسان با نظام تکوین، از جمله مباحثی است که در قرآن کریم، تبیین شده است.
🔹فهم مسائلی از قبیل کیفیتِ خلقت و نحوهی صدور کثرت از وحدت، به میزان فهم ما از مباحث اصول دین به "اصل عدل" برمیگردد.
🔸توحید، نبوّت، امامت، عدل و معاد، پنج اصلی است که در مباحث اصول دین به آنها قائلیم.
این اصول پنجگانه، بر اساس نظمِ نظام تکوین و متن سلسلهی وجودیِ موجودات است.
🔹بنا بر اصل توحید، ما مبدأ نظام هستی را یک حقیقت میدانیم که از آن تعبیر به وحدت میکنیم و قائل به صدور تمامی کثرات از این وحدت هستیم.
🔸کیفیت صدور کثرت از این حقیقت واحد، از این وحدت و این که چطور این همه کثرات از یکی صادر شده اند را، اصل مهم "عدل" برای ما تبیین میکند.
بر مبنای این اصل، معتقدیم که نحوهی صدور کثرت از وحدت، بر اساس عدل است.
📚 بالعَدلِ قامَتِ السّماواتُ وَ الارض (حدیث نبوی)
آسمان ها و زمین مطلقاً همه بر مبنای عدل، قرار دارند و پایدار هستند.
🔹لذا برای فهم مسائل خلقت و حلّ اشکالات مربوط به آن، توجه به مباحثِ اصول دین و فهم درست آنها ضرورت دارد که در واقع دین، یعنی آنچه را که خدای متعال برای ما فرستاده است تا ما را با خود و نظام تکوینِ مُنتَشی از خود، آشنا کند.
🔸#تکثیر_نسل_پاک_شیعه🔸
🔹#جلسه_نوزدهم_1_9_1399🔹
@tahoorasafoorasaboora
https://chat.whatsapp.com/KiV0RishIzL6ZXjQ5zHgna
♦️4_ هدف و فایده خلقت چیست؟
🔸از جمله تشکیکهایی که به ذهن انسان میآید، در رابطه با هدف و فایده خلقت است.
هدف از خلقت "انسان" است.
🔹در واقع خلقت این همه کهکشانها با آن حجمِ عظیم و ستارههای ثابت و سیّار، همچنین خلقت کرهی زمین و این همه کُراتِ محیط بر زمین از جمله آب و هوا و اِتر و امثال آن، همه به این دلیل است که در کرهی زمین دَحوُالارض شود و سطح خشکی گسترده شود و خاک پدید آید تا از این خاک، فردی به نام "آدم" و به تعبیر قرآنی "نفس واحده" و نسل او پدید آید.
🔸به تعبیری خلقت این همه مرکّبات کانی و نباتی و حیوانی از عناصر چهارگانهی متضاد، همگی برای انسان است.
🔸#تکثیر_نسل_پاک_شیعه🔸
🔹#جلسه_نوزدهم_1_9_1399🔹
@tahoorasafoorasaboora
https://chat.whatsapp.com/KiV0RishIzL6ZXjQ5zHgna
🌸 جلسه ۱۹ « تکثیر نسل پاک شیعه »
🔸 اول آذر ماه ۱۳۹۹
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
@tahoorasafoorasaboora
https://chat.whatsapp.com/KiV0RishIzL6ZXjQ5zHgna
🍃
🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌹🌹آشنایی با #آداب_و_رسوم_قدیمی_ازدواج 🌹🌹
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌏 #تهران_قدیم🌎
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
⭕️ قسمت دوم: مراسم خواستگاری
💐در تهران قدیم، برای خواستگاری رفتن، تعیین ساعت و روز برای خانواده پسر بسیار مهم بود. بسیاری بر این باور بودند که روز چهارشنبه مبارکترین روز برای رفتن به خواستگاری است. از آنجا که در آن ایام رسم بر این بود که خواستگار سرزده و بدون اعلام وقت قبلی به خانه دختر بیاید، همیشه یکی از اتاقها برای پذیرایی آماده بود. خواستگارها (خانواده پسر بدون حضور او )به این علت سرزده میآمدند که از وضع خانه، پاکیزگی یا شلختگی صاحب منزل آگاه باشند.💐
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
💐ناصر نجمی در کتاب طهران عهد ناصری مینویسد: «اگر در یک خانه چند دختر دمبخت بودند، صاحبخانه، دختر بزرگتر را نشان میدادند. دختر مورد نظر با چادر نماز داخل اتاق میآمد و یک کاسه آب برای خواستگارها میآورد چون میگفتند آب نطلبیده مراد و علامت روشنایی است. در مقابل، خانواده پسر چادرنماز روبهروی مادر دختر میگذاشتند .همچنین بهعنوان هدیه، نقل و نبات را در یک کیسه ریخته، همراه خود میآوردند و با تعارف به صاحبخانه میگفتند: «نقل آوردیم، نبات ببریم.» سپس کیسه نقل به وسط مجلس گذارده میشد و این حرکت نشان از آن داشت که باید دختر را برای دیدن بدون چادر احضار کنند. 💐
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
💐با واردشدن دختر، خواستگارها با تمام دقت سرتا پای دختر را ورانداز میکردند، به موهایش نگاه میانداختند تا طاسی یا کچلی نداشته باشد. چیزی که ابدا به آن اعتنایی نداشتند سواد دختر بود زیرا آن زمان خط و سواد را لازم نمیدانستند. در مقابل، به خانهداری وی بسیار اهمیت میدادند. 💐
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
💐 اگر دختر، مورد پسند خواستگار واقع میشد، برای پسرشان از شکل و شمایل دختر مورد نظر میگفتند و یک تصویر خیالی برای او ترسیم میکردند و در صورت پاسخ مثبت پسر، بار دیگر روانه خانه دختر میشدند. خواستگارها در دیدار مجدد با سبزی، زغال و قلیان وارد خانه دختر شده و از او میخواستند سبزی پاک و قلیان چاق کند تا مهارتهای وی را بسنجند. خانواده عروس، تا مشخصنشدن نتیجه خواستگاری، تحت هیچ شرایطی دختران کوچکتر را نشان خواستگار نمیدادند.💐
🔰منبع: سایت ایسنا ، به نقل از روزنامه «وقایع اتفاقیه»
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃
🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸زیارت امام حسن عسکری(علیه السلام) در روز پنجشنبه🌸
🌸 استاد صمدی آملی در یادواره شهدای ۸۶/۳/۱۰ 🌸
🔵قدر شهدای عزیز را بدانید . بارها حضرت استادمان فرمودند : من به هر جا که برسم اگر عکس یک شهیدی را ببینم ، دست بر سینه میگذارم ، سلامش میکنم : « السلام علیک یا ولی الله » .
🔸اگر عکس چند تا شهید ببینم سلام میکنم بر آنها : « السلام علیکم یا اولیاء الله » .
🔵باز هم فرمودند : شهدای عزیز ما از بعضی از شهدای کربلا هم بالاترند ؛ البته مقام حضرت ابوالفضل ، مقام حضرت قاسم ها و علی اکبرها در جایگاه خودش محفوظ است، اما در کربلا شهیدانی داریم که وقتی بخواهیم شهیدان خودمان را نسبت به آنها قیاس کنیم، میبینیم فاصله خیلی است، شهدای ما حتی نسبت به آنها هم بالاترند .
🔴 ای فرزندان اجتماع ، زندگینامه شهدا را بخوانید ،خاطراتشان را بخوانید ، زندگینامه و آنچه که از اینها به یاد مانده را بخوانید ،ببینید چه زحمت کشیدند، که امروز به راحتی زندگی میکنید این امنیت در دست ماست .
🔴 زبان ِحال شهدا:
شهدا میخواهند به محضر حضرت فاطمه زهرا (س) عرضه کنند، ای کاش بودیم مدینه ،بجای تو ما را میزدند ، ای زینب ای کاش بودیم در کربلا بجای تو مارا میزدند .
@tahoorasafoorasaboora
https://chat.whatsapp.com/KiV0RishIzL6ZXjQ5zHgna
✨✅ خلاصه و زبدهی مباحث مطرح شده در جلسه نوزدهم 《 تکثیر نسل پاک شیعه 》 اول آذر ماه ۹۹ ✨💠
🌸 با افاضات استاد صمدی آملی⬇️⬇️ بخش سوم
♦️5_ برای شناخت هدف خلقت، فهم صحیح از اصول دین، بخصوص اصلِ عدل ضرورت دارد.
🔸بسیاری از اشکالات و شُبهاتی که برای انسان در رابطه با خلقت نظام هستی پیش میآید، به این دلیل است که مباحث اصول دین به خصوص "اصل عدل" به خوبی در او پیاده نشده است.
🔹انسان میبیند که در عالَم، این همه کشمکش و گرفتاری و جنگ و کشتار است و از بین این همه افرادی که روی کره زمین زندگی میکنند، تنها درصد کمی از آنها خداشناس هستند.
که البته اینها هم در مقام اعتقادات و عمل، آن طوری که باید باشند، نیستند و به جای اینکه از عالَمِ به این عظمت بهره ببرند تا خودشان را بالا بکشند و به محضر حق متعال اتصال وجودی پیدا کنند، معطّل عالم طبیعتاند و شبانه روز مورچهوار میگردند تا دنیای خود را تأمین کنند.
🔸از این میان، تنها، تک تک افرادی هستند که به توحید میرسند و میتوانند به فِنای الهی و جَناب (درگاه) حق متعال راه پیدا کنند.
📚 به تعبیر شیخ الرئیس "جَلَّ جَنابُ الحَقِّ عَن أن یَکونَ شَریعَةً لِکُلِّ وارِدٍ اَو یَطَّلِعَ علیه إلّا واحِدٌ بَعدَ واحد"
🔹علاوه بر این، کشمکش در عالم طبیعت و بین سایر موجودات هم هست.
مثلاً در بین حیوانات میبینیم آهویی که با چه گرفتاری بعد از چند ماه بچهای به دنیا میآورد، به راحتی گرگی، پلنگی و حیوان درندهای به جان او و بچهاش میافتد و آنها را میخورد و این حیوان چقدر زجر میکشد.
🔸یا مثلاً خود ما شبانه روز چقدر از حیوانات حلال گوشت مثل گاو و گوسفند و ... استفاده می کنیم یا در سایر کشورها مثل چین که از انواع موجودات مثل عقرب و لاک پشت و ... برای غذای خود استفاده میکنند.
🔹انسان با مشاهدهی چنین اموری ممکن است در هدف و یا فایدهی خلقت دچار تشکیک شود و سوالاتی از این قبیل برای او پیش بیاید که اصلاً خلقت، چه فایده ای دارد؟ و نظام هستی برای چه خلق شده است؟ و ...
🔸اگر فرد نتواند چنین شبهاتی را حل کند و مدام در نظام هستی، اِشکال ببیند و ایراد بگیرد، معلوم است که اصول دین به خصوص اصل عدل، به خوبی در او پیاده نشده است.
چرا که نظام هستی بر اساس عدل محض آفریده شده است.
📚 بالعَدلِ قامَتِ السَّماوات وَ الارض.
لذا توجه به مباحث اصول دین و فهم درست آنها امری ضروری است.
🔸#تکثیر_نسل_پاک_شیعه🔸
🔹#جلسه_نوزدهم_1_9_1399🔹
@tahoorasafoorasaboora
https://chat.whatsapp.com/KiV0RishIzL6ZXjQ5zHgna
♦️6_ مقام فاعلیّت بر مقام پذیرش و قابلیّت، تقدُّمِ رُتبی و وجودی دارد.
🔸تمام افراد انسانی از نفس واحدهای به نام آدم ابوالبشر، پدید آمدند و زوجِ او را هم خدای متعال از همین نفس واحده آفرید. به تعبیری خلقت زوج او، متفرّع بر اوست
همانطور که در آیهی اوّل سورهی نساء به آن اشاره شده است:
📚 و خَلَقَ مِنها زَوجَها
یا در آیات دیگری آمده است:
📚 و جَعَلَ مِنها زَوجَها
🔹لذا تحقُّق زوجِ نفس واحده، مُتفرّع بر اوست و نسبت به او تأخّر رُتبی دارد زیرا که دارای مقام قابلیّت و پذیرش است.
پس باید قبل از او یک دهِشی باشد تا او بتواند آن را بپذیرد، چه این که خودِ آن دهش، حتماً یک پذیرشی میخواهد تا عنوان عطا و بخشش بر او اطلاق شود.
🔸به عنوان مثال اگر کسی سرمایهای دارد اما به دیگران ندهد، عنوان جواد بر او صدق نمیکند. صفت جواد و جوُد بر کسی صادق است که ببخشد یعنی بر دیگری دهش کند و از طرفی، کسی هم باید باشد تا از او پذیرش کند. در این صورت به او جواد میگویند.
اما به شخصی که دوست دارد ببخشد ولی کسی بخشش او را قبول نکند، عنوان جواد اطلاق نمیشود.
🔹لذا فرمودند بعضی از عناوین، تَضایُفی هستند یعنی حتماً باید دو طرفی باشند که به یکدیگر اضافه و اِسناد داده شوند تا عنوان هر یک از این دو طرف بر آنها صدق کند.
مثل مفاهیم پدر و فرزند. مفهوم پدر، زمانی معنا پیدا میکند که فرزندی باشد و بالعکس.
✨جواد هم در صورتی جواد است که در مقابل، کسی از او دهش و جود را بپذیرد✨
🔸#تکثیر_نسل_پاک_شیعه🔸
🔹#جلسه_نوزدهم_1_9_1399🔹
@tahoorasafoorasaboora
https://chat.whatsapp.com/KiV0RishIzL6ZXjQ5zHgna
♦️7_ خلقت بر مبنای حُبّ ذاتی و اشتیاق حق متعال است.
🔸حق متعال، جواد است به این دلیل که مجموع ماسوای خود را طوری جَعل کرده است که همه، در مقام پذیرشِ فیض از او هستند. به تعبیری مُستَفیض یا قابل مُتفرّع بر مُفیض و فاعل است.
🔹به عبارت دیگر میتوان گفت مُستَفیض، محتاج به مُفیض است و مُفیض هم محتاج به مُستَفیض.
🔸اما در مورد حق متعال به جهت رعایت "ادب" در پیشگاه الهی، کلمهی احتیاج به کار نمیرود و به جای آن، لفظ اشتیاق آورده میشود. زیرا کلمهی احتیاج در جایی به کار میرود که طرف، اِستکمال پیدا میکند یعنی به دنبال کمال میرود اما حق متعال، کمالِ مطلق است و تمام صفات کمالیّه را داراست و نقص و احتیاج در مورد او راه ندارد.
✨لذا خَلق، مُحتاج حق است و حق، مُشتاق خَلق✨
🔹به تعبیری حق متعال حبّ و اشتیاق دارد که خَلق را بیافریند چنانچه در حدیث شریف آمده است:
📚 کنتُ کَنزاً مَخفیّاً فَأحبَبتُ أن أُعرَف فَخَلَقتُ الخَلقَ لِکَی أُعرَف (حدیث قدسی)
حق متعال میفرماید "من یک گنج مخفی بودم خواستم خودم را آشکار کنم پس خلق را آفریدم تا خودم را در آینهی خلق، آشکارا ببینم"
🔸لذا ربِّ مُطلقِ بی مَظاهر، راه ندارد و حق متعال که ربّ العالَمین است، حتماً مظاهر میخواهد چه این که علّت، حتماً معلول میخواهد و فاعل، مُشتاقِ قابل است.
🔸#تکثیر_نسل_پاک_شیعه🔸
🔹#جلسه_نوزدهم_1_9_1399🔹
@tahoorasafoorasaboora
https://chat.whatsapp.com/KiV0RishIzL6ZXjQ5zHgna
♦️8_ قرار گرفتن هر موجودی براساس جِبلّیاش در جایگاه وجودی خود، مصداق بهشت است
🔸در تفاسیر گوناگون از جمله تفسیر ابوالفتوح رازی و مَنهجُ الصّادقین، آمده است که وقتی حضرت آدم(ع) خلق شد، خدای متعال او را در بهشت قرار داد.
بهشت، آن جایی است که در آن کشمکش و تَنازع نباشد.
✨هر خانه ای که بین زن و مرد و همچنین اعضای آن، تَنازُع نباشد، بهشت است✨
🔹بطور کلی در هر جایی که قواعد تکوین، به وِفق طبیعت و سرشت و جبلّیاش، پیاده شود به گونهای که هر موجودی، در جایگاه خودش قرار گرفته باشد، بهشت اطلاق میشود.
✨قرار گرفتن هر موجودی در قرارگاه خود را، به عدل نیز تعبیر میکنند✨
🔸بر این اساس، بدنِ ما بهشت است چرا که تمام اعضای آن از جمله چشم و گوش و قلب و ... در جایگاه خود قرار دارند و همه هم بر اساس جِبلّی و جایگاه تکوینی خود، کارشان را انجام میدهند بطوری که در تمام شئون خود نیز، وابسته به یک حقیقت هستند.
🔹حال اگر بچهای ناقص به دنیا بیاید به این معنا که آن هیأت، بافت، مزاج و تمام شئونی را که یک شیء باید دارا باشد، ندارد. مثلاً چشم او نابینا یا گوش او ناشنواست و ... در این صورت به او اطلاق بهشت نمیشود بلکه اینجا یکی از مصادیقِ جهنم شده است.
🔸#تکثیر_نسل_پاک_شیعه🔸
🔹#جلسه_نوزدهم_1_9_1399🔹
@tahoorasafoorasaboora
https://chat.whatsapp.com/KiV0RishIzL6ZXjQ5zHgna
🍃
🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌹🌹آشنایی با #آداب_و_رسوم_قدیمی_ازدواج 🌹🌹
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
⭕️ قسمت سوم: بلهبرون و نامزدی
💐 پس از پسندیدن خانوادهها نوبت به مراسم بلهبران میرسید. در این شب، بزرگان فامیل جمع میشدند و درباره مهریه، شیربها، مخارج عقد، جواهرات و... بحث میکردند. 💐
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
💐بعد از تعیین مهریه و شیربها و... زنها شال و انگشتری با یک کاسه نبات، چند کلهقند به خانه دختر میآوردند و به اصطلاح دختر، نشان میشد. مراسم نامزدی در آن روزگار چندان طول و تفضیلی نداشت. بعد از برگزاری مراسم عقد، اگر عروس نمیخواست تا مدتی به خانه داماد برود، از طرف خانواده دختر چند طَبَق شیرینی و میوه به اسم «جاخالی با» (یعنی جای شما خالی نباشد) به خانه داماد میفرستادند که با این هدیه این اجازه به داماد داده میشد که میتواند به خانه عروس رفتوآمد داشته باشد💐
💐همچنین خانواده پسر هم وظیفه داشت در دوران عقد، در ایام عید برای دختر هل، پارچه نبریده، یک تکه جواهر یا شیرینی و میوه بفرستد💐
🔰منبع: سایت ایسنا ، به نقل از روزنامه «وقایع اتفاقیه»
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃
🍃
(84-7-21).mp3
9.88M
🌷 #دعای_پرفیض_کمیل🌷( از دقیقه ۳۹ )
🌺با نوای دلنشین استاد صمدی آملی 🌺
❇️شب ِ دهم ماه رمضان ۱۴۲۶ ه.ق ------ ۲۱ مهر ۱۳۸۴
@tahoorasafoorasaboora
https://chat.whatsapp.com/KiV0RishIzL6ZXjQ5zHgna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 زیارت صاحبنا « م ح م د » ابن العسکری امامُ زمانِنا (عج) در روز جمعه 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🍃لباس روحانیّت ، آرم نبوت است .🍃🌹
🌸 انواع ارتباط انسان با خداوند🌸
♦️بزرگان اهل معرفت دو نوع ارتباط بین انسان و خداوند مطرح می فرمایند:
1️⃣ یک نوع « ارتباط ترتیبی » موجودات است که جمادات از کانال وجودی نباتات و نباتات از کانال وجودی حیوانات و حیوانات از کانال وجودی انسانها و انسانها از کانال وجودی انسان کامل به خدای متعال ارتباط پیدا می کنند که سلسله موجودات از انزل مراتب تا مرتبه بالا در یک مسیر الهی اند.
🔸همین یک مسیر برای به کمال رسیدن همه موجودات کافی است و همه می توانند از همین صراط مستقیم به حضرت حق اتصال یابند. که انا لله و انا الیه راجعون.
ارتباط دیگر ،
2️⃣ « ارتباط خصوصی هر موجودی با حق متعال » است که جز خداوند و مقام صادر اول کسی از این ارتباط سرّی با خبر نیست .
چه بسا افرادی که ظاهراً با خداوند قطع رابطه کرده اند اما از آن راه خصوصی با خداوند مرتبط شده اند.
....................................
✅ منبع : شرح مراتب طهارت - مجلس ۲۸
✅ استاد صمدی آملی ( حفظه الله )
@tahoorasafoorasaboora
https://chat.whatsapp.com/KiV0RishIzL6ZXjQ5zHgna
✨✅ خلاصه و زبدهی مباحث مطرح شده در جلسه نوزدهم 《 تکثیر نسل پاک شیعه 》 اول آذر ماه ۹۹ ✨💠
🌸 با افاضات استاد صمدی آملی⬇️⬇️ بخش چهارم
♦️9_ بین عالَم تکوین و عالَم انسانی، رابطهی تأثير و تأثّر برقرار است
🔸نظام تکوین؛ یکپارچه بهشت است. چرا که همه موجوداتِ آن از جمله آفتاب و ماه، زمین و کُراتِ محیط بر او، از آب و هوا و اِتر، همه در جایگاه وجودیِ خود قرار دارند و مشغول کارند.
📚 "کُلٌ فی فَلَکٍ یَسبَحون" (یس_۴۰)
🔹لذا در نشئهی طبیعت میبینیم که آفتاب میتابد، ابرها همه روی حساب و به اندازه و در جایی که باید ببارند، میبارند.
مثلا در زمین کشاورزیای که در آن بذرافشانی کردهاند و نیاز به بارش باران دارد.
🔸در جایی هم که نباید ببارد، نمیبارد
مثل زمینی که وقت درو کردن محصولات آن است و بارش باران فعلاً برای آن مضرّ است. یا مثلا کوزهگری که تعدادی کوزه ساخته و برای خشک کردن آنها نیاز به آفتاب دارد.
لذا هر موجودی که بر اساس جایگاه تکوینی خود، درست عمل کند، از آن تعبیر به بهشت میکنیم.
🔹اما گاهی اوقات، مواردی بر خلاف آنچه گفته شد، مشاهده میشود.
مثلاً وقتی که آفتاب، نباید شدید باشد، به شدت میتابد یا زمانی که باران، نباید ببارد اما به شدت میبارد. همچنین زمانی که نیاز به بارش باران است اما باران نمیبارد و خشکسالی و قحطی میشود.
🔸در این موارد دیگر تعبیر به بهشت نمیکنیم بلکه لفظ جهنم به آن اطلاق میشود.
مواردی از این قبیل، به تأثیر و تأثرات بین عالم تکوین و عالم انسانی، برمیگردد به این صورت که اَفعال ما، بر نظام خلقت اثر میگذارد و با وجود این که نظام عالم، یکپارچه بهشت است اما کارهایی از ما سرمیزند که عالَم را بهم میزند.
🔹ما با افعالِ خود بر زمین، آفتاب، ابر، ستارهها و ... تأثیر میگذاریم.
مثلاً زمانی که در اجتماع، گناه زیاد شود، از جمله تأثیرات آن، این است که ابرهای آسمان، اِمساک میکنند و در جایی که باید ببارند، نمیبارند و یا در جایی بیش از اندازه میبارند. یا مثلاً در جایی نیاز به تابش آفتاب داریم اما ابری حائل میشود و نمیگذارد آفتاب به ما برسد. چرا؟ به این دلیل که افعالِ ما تأثیر گذاشته است.
🔸#تکثیر_نسل_پاک_شیعه🔸
🔹#جلسه_نوزدهم_1_9_1399🔹
@tahoorasafoorasaboora
https://chat.whatsapp.com/KiV0RishIzL6ZXjQ5zHgna