فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️#توحیدصمدی۵♦️
🌷دائماً طاهر باش؛ عیوب دیگران را ساتر باش!
🔸يكی از اسمای حُسنای الهی اسم شريف « طاهر » است، خب تو هم طاهر باش.
🔹يكی از اسماء الله « ناظر » است، تو هم ناظر باش منتهی وقتی میخواهی ناظر باشی به حال خويشتن ناظر باش.
🔸در خودت نظر كن و عيوب ديگران را ساتر باش.
✳️ استاد صمدی آملی، شرح نامه ها برنامه ها - جلسه۱۰
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🔆#شرح_مراتب_طهارت🔆
🌷🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃🌷
🌷#مجلس_اول - اولین شب محرم سال ۱۴۱۸ قمری
📒3️⃣حقیقت نورانی وضو (صفحه ۳۰)
✍️شاخصۀ مرتبۀ طهارت را "وضو" تشکیل میدهد. در یک روایت آمده است که «الوضوء نور» وضو گرفتن نور است.
در روایتی دیگر آمده: اگر شخصِ با وضویی، قبل از اینکه وضویش را باطل کند، وضوی دیگری بگیرد ، او نور بر نور افزوده است که «الوضوء علی الوضوء نور علی نور»
📚در نکته ۷۳۰ هزار و یک نکته حضرت مولای مکرّمم آمده است:
شیخ رئیس در فصل دوم مقاله أولی قانون در حفظ صحّت عین گوید :
«از جمله چیزهایی که جلا میدهد چشم را و حفاظتش میکند؛ فرو رفتن در آبِ صافی و گشودن چشم در داخل آن است.»
📚در تفسیر نورالثقلین حدیث ۱۲۷ آمده است:
« در حین وضو چشمانتان را بگشائید تا بدین طریق چشمانتان از آتش جهنم برحذر باشد. »
✨جهنّم عین، رمد و عمی و سایر امراض آن است✨
📚در نکته ۳۶۵ هزار و یک نکته حضرت مولی (روحی فداه) آمده است:
پیامبر صلی االله علیه و آله و سلم فرمود:
« امت من روی سپید و دست و پای سپید باشند از اثر دست و روی شستن.
بدان که ایزد تعالی چون نماز را واجب کرد نخواست که بندگان وی به دنیا آلوده، به خدمت آیند، ایشان را فرمود که وضو کنند و با این چهار عضو، مخصوص کرد زیرا که آدم(ع) اول روی به درخت گندم کرد و به پای رفت و با دست از درخت گندم باز کرد و بر سر نهاد و بر حوّا(س) آمد.
ایزد - عزّ اسمه - این چهار عضو گناهکار را بفرمود: «شستن بهگاه خدمت».
✴️#شرح_مراتب_طهارت_مجلس_اول - صفحه ۳۰
✴️ استاد صمدی آملی( حفظه الله )
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🔆#شرح_مراتب_طهارت🔆
🌷🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃🌷
🌷#مجلس_اول - اولین شب محرم سال ۱۴۱۸ قمری
📒4️⃣تاریکی، حق ملاقات با روشنایی را ندارد (صفحه ۳۱)
✍️جناب رسول صلی االله علیه و آله و سلم فرمودند: خداوند وقتی نماز را واجب کرد، دید که بندگانش آلودهاند لذا دستور داد که بندگان قبل از ورود به نماز، اوّل روشن گردند و سپس وارد منطقه روشنایی "صلوة" شوند.
زیرا بنده آلوده، حقِ مشرّف شدن به زیارت نماز را ندارد. چون نماز پاك است و حقیقت آن تماماً طهارت است.
🔸کسی که وضو ندارد وجودش تاریک است و کسی که تاریک باشد حق ملاقات با نماز را که نور است نخواهد داشت. پیامبر(ص) فرمود: خداوند وضو را واجب نمود زیرا که نخواست بندگانش با دنیایی که بدان آلودهاند وارد در نماز شوند زیرا بنده به دنیا آلوده است و شبانهروز در این آلودگی به سر میبرد.
✨انسان با وضو گرفتن خود را آماده میسازد برای ورود در منطقه نورانی دیگری به نام نماز✨
✴️#شرح_مراتب_طهارت_مجلس_اول - صفحه ۳۱
✴️ استاد صمدی آملی( حفظه الله )
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🔆#شرح_مراتب_طهارت🔆
🌷🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃🌷
🌷#مجلس_اول - اولین شب محرم سال ۱۴۱۸ قمری
📒5️⃣ نکتهای در فهم قصص قرآنی (صفحه ۳۱)
▪️این نکته به عنوان رمزی در فهم قصه های قرآن کریم است.
✍️هرچه را در قرآن میخوانید از قصه حضرت آدم (ع) که اولین قصه سوره بقره است، گرفته تا قصههای حضرت موسی (ع)، حضرت ابراهیم (ع)، حضرت عیسی (ع)، حضرت نوح (ع) و دیگر انبیاء عظام، بدانید که اینها فقط صِرف پرداختن به یک داستان نیست، بلکه رمز این قصهها در قرآن آن است که هر کسی بخواهد از حیوان بودن به درآید و به مقام انسانیت برسد؛ باید مسیری را طی کند که در این مسیر، همانند پیغمبران دچار حوادث و موانع شود و با مشکلاتی برخورد کند.
🔸مثلاً اگر کسی از امشب بگوید: خدایا میخواهم بیایم تا تمام آنچه را که فرمودی عمل کنم، از فردایش خواهد دید که مشکلی برایش پیش آمده است همانند مشکل حضرت آدم (ع)، یک حادثهای برای او اتفاق افتاده است همانند حادثه حضرت موسی (ع)، یک واقعهای برای او رخ داده است همانند واقعه حضرت عیسی (ع) و ...
🔸 وقایع قرآن مربوط به مورد خاص نیست که تا قرآن همانند کتاب قصه و داستانی تلقّی گردد؛ بلکه قصص قرآنی و نقل وقایع و حوادث مهم در امور مختلف، برای شرح و بیان اطوار وجودیِ انسان و شئون مختلف اوست.
✨قرآن از بدو تا ختم، تفسیر انفسی انسان است✨
🔸ما نپنداریم قرآن یک داستانی گفته که حضرت آدمی بود، این حضرت آدم در یک بهشتی زندگی میکرد، به او گفته بودند به گندم نزدیک نشو و او هم نزدیک شد و از آن خورد و از بهشت بیرونش کردند، تا از آن به بعد سوالهای فراوانی پدید آید که مثلاً: آدم ابتدا در کجا بود؟ چگونه او را ساختند؟ آن بهشت در کجا بود؟ چگونه به گندم نزدیک شد؟ مگر در بهشت گندم و جو هم وجود دارد؟ و مگر آنجا ممنوعیتی هم هست؟ چرا از آنجا بیرونش کردند؟ و دهها سؤال دیگر...
🔸سرّ تمام این سؤالاتی که برای افراد پیش میآید این است که خیال کردهاند قضیۀ حضرت آدم (ع) و مانند آن،صرفاً به عنوان پرداختن به یک قصه در قرآن است و حال اینکه عرض کردیم اینگونه نیست؛
بلکه همه قصص قرآنی بیان اطوار وجودیِ انسان در سیر تکاملی او است که سفرنامههای انبیاء در مقام شهود حالات ما است ، وگرنه انسانهای کامل همانند سفرای الهی منزّه از خطا و اشتباهند .
🔸و این لطیفه را روح دیگری است که برای اهل آن با تدبرِ تامّ معلوم است که انسان کامل را روی به جانب حق است که مظهر اسماءالله است و چهرهای به جانب خلق است که اطوار وجودی آنها را به آنها نشان میدهد تا در سیر تکامل، شوق به کمال یابند. فافهم!
✴️#شرح_مراتب_طهارت_مجلس_اول - صفحات ۳۱ و ۳۲
✴️ استاد صمدی آملی( حفظه الله )
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
جلسه بیستوسوم نامهها برنامهها.mp3
17.65M
♦️#نامهها_برنامهها♦️
🔸 جلسه بیست و سوم « شرح نامه ها برنامه ها »
🔸 ظهر هجدهم ماه رمضان۱۴۲۷ ق ( ۲۰ مهر ۱۳۸۵ ش) - مسجد جامع تجریش تهران
🔸 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🍀🍀🌹🌹🍀🍀
♦️#نامهها_برنامهها♦️
✳️ نامه ی ۳ (بخش دوم )
🌷« نامه ی بدون نقطه »
🌸 هو
🍃اللّه سر هر اسم و رسمى
اللّه مهار هر طلسمى
🌿اللّه سُرور و رَوح سالك
حامى و حماى در مهالك
☘️ اللّه وَراى كلّ كامل
سر سلسله همه مراحل
🌱 محمود مسلّم ملائك
امّار مطاع در ممالك
🌻هم سالك و هم سلوك و مسلوك
او مالك و ماسواه مملوك
🌼هر حكم كه داد هر دل آگاه
سرلوحه حكم اسم اللّه
▪️اسمى كه در او دواى هر درد
اسمى كه رواى مرئه و مرد
🔅اسمى كه مراد آدم آمد
اسمى كه سُرود عالم آمد
▫️سوداگر اگر در او دل آسود
سودا همه سود دارد و سود
🔆مر همدم كردگار عالم
كى هول و هراس دارد و همّ
✨دل در حرم مطهّر او
گُل گردد و هم معطّر او
🌻هر دل كه ولاى وصل دارد
همواره هواى اصل دارد
🍀موسى كه هواى طور دارد
كى دل سرِ وصل حور دارد
🌲اى واى مر آدم هوس را
دل داده ی كام سگ مگس را
🌳در وصل صمد رسد رصدگر
در اسم احد رود سراسر
🍃درگاه سحر مراد سالك
دادار دهد على مسالك
☘️ لوح دل آملىِّ آگاه
دارد صُوَر ملائك اللّه
(دیوان نگارنده - غزل حرم مطهر - ص ۱۸۶ )
✅ علامه حسنزاده آملی (رضوانالله تعالی علیه)
✅ کتاب "نامهها برنامهها"_نامه سوم، صفحه ۲۰ و ۲۱
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🍀🍀🌹🌹🍀🍀
♦️#نامهها_برنامهها♦️
✳️ نامه ی ۳ (بخش سوم - پایانی )
🌷« نامه ی بدون نقطه »
🔸درود دادار دو سرا مر سرور مكرّمم را كه در راه سلوك الى اللّه السّلام همواره سعى كامل دارد و در وصول الى مكارم الرسول رسم سائل.
🔹الحمد للّه صدرَه ، الحمد للّه كه دلدار هر دم صلا در دهد كه « هلمُّوا .»كدام ملِک داعى سائل آمد و كدام مالك همدم مملوك؟
🔸سالك مطّلع همواره هوس كار و هر دم در سُدّهی سراى دلدار سرآرد كه اساس هر كار ، ملاك هر امر ، مصدر آمال همه ، كردگار دو عالم آمد ، كه همه را اسم او سرود و رسم او سرور ،حكم محكم او مسلّم و مطاع ، كه حاكم دادگر حكم او رواى همه آمد.
🔹اى گرامى همدرد و محرم اسرارم !
دلى كه دلدار دارد همه دارد و آدم كامگار همهمه ،
او را دو احوال دارد ، هركه هواى وصال دارد در سحرها حال دارد.
🔸 آرى ، سالك در سحر حال دگر دارد كه سر روى مُهر آرد و دل مملوّ مِهر كردگار ِماه و مهر دارد.
راهرو در سحر كامروا گردد ، كه در سحر دردها دوا گردد ، كه سحر سالك دلداده آواره را رهآورد كوى ولا آرد.
🔹دل را اطلسآسا ، ساده و هموار دار كه عكوس ارواح را در او گردآورى ،كه دل سالم كرسى ملائكه و عكّاس ارواح گردد.
🔸در كلام علماء اعلام و سلّاك الى اللّه الهادى دارد كه اعلى و اكرم اوراد مر راهرو را كلمه طاهر و مطهّر «لا اله الا اللّه » و درود مروّح و معطّر « اللهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد » آمد.
🔹اگر اهل دلى ، دل را آگاه دار ،كه آدمى را رسوم عموم عوام ،گاهى هم همسر ، اولاد ، اموال و دگر امور وى ، دام و سدّ راه گردد.
🔸طعام روحى ، كه مطعم و مأكل ارواح آمد ، كى در كام هر كسى گوارا گردد؟ آدم كامل همواره در همه امور دور محور عدل و وسط گردد - هداك اللّه الى السّداد - والسّلام.
دعاگوى سركار عالى: آملى
۱۳۴۹/۱/۲۷ ه- ش
✅ علامه حسنزاده آملی (رضوانالله تعالی علیه)
✅ کتاب "نامهها برنامهها"_ نامه سوم، صفحه ۲۱ و ۲۲
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🔰بسم الله الرحمن الرحیم🔰
🌸#نکات_طبی🌸
📝 #مزاج_شناسی
( #قسمت_هفتم)
✅ مزاج شناسی در مرحله دوم:👇👇
♻️مرحله پرسش و پاسخ:
🌸۲- میل خوردن ( اشتها ) و توان هضم :👇👇
🔸میل به غذا نشان دهنده میزان توان و نوع مزاج حاکم درون و باطن بدن را آشکار می سازد .
🔸هرچه حرارت و رطوبت متعادل تر باشد، اشتهاء به خوراک و توان هضم بالاتر است.
✅ « دموی ها » دارای بالاترین اشتهاء و بالاترین توان هضم می باشند. دارای دستگاه گوارش و هاضمه قوی هستند.
✅ « سوداوی ها » بعلت ترشح بیش از اندازه سوداء ، به فم( دهانه ) معده که وظیفه آن ایجاد اشتها و گرسنگی است ، میل به خوردن و اشتهای بالایی دارند، اما توان خوردن و هضم ضعیفی دارند .
این گروه در اصطلاح چون سیر غذا نمیشوند ، تیکه تیکه غذا می خورند. هریک ساعت چند لقمه می خورند همیشه گرسنه اند. اما وقتی به غذا می رسند . اشتهای خوردن ندارند و دستگاه هاضمه آنها نیز بعلت سردی و رطوبت ، ضعیف است.
✅ « صفراوی ها »بعلت ترشح زیاد صفرا در بدن آنها ،موجب سوخت بیشتر غذا و بافت ها میشود. اما از طرفی بعلت کمبود اشتها غذای کافی به اعضاء نمی رسد و لاغرتر از بقیه گروهها می باشند.
✅ « بلغمی ها » نیز به علت رطوبت و سردی زیاد معده ، میل زیاد به غذا خوردن دارند. اما توان هضم ضعیف دارند و در صورت غلبه بلغم در بخش گوارش و هضم غذاها بصورت هضم و جذب ناقص در مدفوع قابل مشاهده است .
🔸مجددا متذکر میشویم این معیارها نسبی می باشند یعنی صفراوی نسبت به بلغمی و دموی اشتهای کمتری دارد نه آنکه برای صفراوی حکم کنیم وی دارای اشتهای ضعیف باشد. چه آنکه بحث صاحب یک مزاج با صاحب غلبه یک مزاج متغیر است .👇👇
▪️مثلا فردی که غلبهِ مزاج صفرا دارد ،دارای اشتهای ضعیفی است.
▪️اما یک فرد دارای مزاج پایه صفرا ،که غلبه و بیماری صفرا در خود ندارد ،به اندازه می خورد و می آشامد.
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸#زیارت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام در روز دوشنبه 🌸
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸#زیارت حضرت امام حسین علیه السلام در روز دوشنبه🌸
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃#مقام_معظم_رهبری (مدظله العالی) :
🔸تعویق در #فرزندآوری ناشکری است.
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹#حسن_حسن ۴۴ 🌹
🌷کشیک نفس بکشید.
🔸آمدند خدمت رسول الله عرض کردند : یا رسول الله ما تا در نزد شما هستیم خیلی سر حالیم به طوری که گویا آخرت را داریم به عیان میبینیم اما از محضر شما که مرخّص شدیم و رفتیم به خانهمان یواش یواش آن حالی که در حضور شما داشتیم آن چنان نیستیم، از ما گرفته میشود. آیا این نفاق است؟ ......
🔹کشیک نفس بکشید. کشیک دهان بکشید. کشیک نیّت بکشید. کشیک کشور وجودتان را بکشید.
🔸علَیکُم اَنفُسَکُم. خودتان را دریابید. اُوصیکُم بِتَقوَی اللهِ. امیرالمومنین فرمود عِبادَ الله اُوصیکُم بِتَقوَی الله. کشیک نفس بکشید.
🔹یک مقدار شب و روز ( یک چند دقیقه ای ) اگر توانستید به فکر بنشینید، آن فکر برای شما خیلی برکت دارد.
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍀🍂🍀🍂🍀 🍂🍀
♦️10_ جوانان باید نگاه تحقیقی و مطالبهگر داشته باشند.
🔸نکته ای را به جوانهای عزیز عرض کنیم و آن اینکه، به دنبال تقویت قوّهی عاقلهتان باشید.
از ما و کسانی که برای شما منبر میروند، مطالبه داشته باشید. اگر حدیثی و یا آیهای را بالای منبر میخوانیم، در رابطه با آن، مُحقِّق باشید و بروید این آیه و حدیث را در قرآن و یا کتب روایی پیدا کنید و اگر احیاناً جایی از آیه یا حدیث، اشتباه بیان شد، تذکّر دهید و آن را تصحیح کنید.
🔹لذا وقتی میبینم آیهای اشتباه خوانده شد و عزیزی نامه مینویسد و آن را تصحیح میکند، بسیار لذت میبرم. ما چنین جوانهایی میخواهیم نه کسانی که فقط پای منبر بنشینند و هر چه ما گفتیم، چشم و گوش بسته بپذیرند. این روش، نتیجه نمیدهد.
🔸اگر کسانی که پای منبر ما مینشینند، مطالب ما را نقد میکنند و یا نسبت به آنها، اشکال و اعتراض دارند، نشان دهنده این است که آنها اهل فهم هستند و به دنبال تحصیل علماند و میخواهند از یافتههای معلوم و روشن خود، به مجهولات، راه پیدا کنند.
🔹اگر نویسندهای، کتابی مینویسد و کتابش مورد نقد نقّادان واقع میشود، باید خوشحال باشد از اینکه افرادی هستند که به دنبال فهم مطالب کتاباند. حالا ممکن است افرادی که نقد میکنند، مطالب کتاب را درست نفهمیده باشند و براساس عدمِ ادراکِ صحیحِ مطالب، اشکالاتی را مطرح کنند و یا این که ممکن است نویسنده، واقعاً اشتباهاتی داشته و فرد مُنتقد، اشتباهاتش را نقد میکند و به او تذکّر میدهد.
🔸بههر حال آنچه که مایهی خوشحالی است این است که افرادی، اهل فهم و تحصیل هستند و این امر نشان دهنده آن است که اجتماعِ ما زنده و پویاست چرا که ما به موجودات زنده و با انگیزه نیاز داریم.
🔸#تکثیرنسل_پاک_شیعه🔸
🔹#جلسه_24_6_9_1399 🔹
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
♦️11_ جوانان ما به تغذیهی علمیِ درست و تقویت قوهی عاقله نیاز دارند.
🔸ما میتوانیم از دلِ نقائصی که داریم، نقاط قوّتمان را پیدا کنیم. به عنوان مثال پدرها و مادرهایی هستند که از وضعیت اعتقادی فرزندانشان ناراحتند. فرزندانی که تحت تأثیر عوامل گوناگون از جمله فضای مجازی و تبلیغات دشمن و همچنین کمکاری های خودمان، دچار شبهات و در نتیجه ضعف در اعتقادات شدند. به این مسأله میتوان از جنبههای مختلفی نگاه کرد:
▪️اوّل این که الحمدلله پدران و مادرانی داریم که نسبت به فرزندانشان و عقاید آنها بیتفاوت نیستند و دغدغه مندند.
▪️و دیگر این که الحمدلله جوان هایی داریم که سر زندهاند؛ اگرچه مقداری در زمینه اعتقادات، دچار لغزشاند اما همین امر نشان دهندهی آن است که جوانانِ ما اهل فکرند و نیاز به تغذیه علمی دارند.
🔹اما متأسفانه در این زمینه کوتاهیهای فراوانی کردیم و نتوانستیم جوانانمان را از جنبهی عقلی، بپرورانیم. درست است که عقل، به دنبال فهم و رسیدن به کمال است؛ اما همیشه گرفتارِ وَهم و خیال است و دشمن هم دقیقاً از همین ناحیه وارد میشود و عقلِ خالصِ جوانهای ما را که درست تغذیه نشده؛ به دست میگیرد و از طریق فضای مجازی و اینترنت و ... با ارائه مطالب تخیّلی و توهّمی و یا مطالب عقلیِ مَشوبِ به وَهم و خیال، آنها را تغذیه میکند و تحت تأثیر قرار میدهد.
🔸انفعال جوانهای ما، نشان دهندهی آن است که الحمدلله قوهی عاقله و قدرت فهم دارند. ما باید به فکر جوانهایمان باشیم و آنها را از جنبه عقلی، درست تغذیه کنیم تا دشمن نتواند از ناحیه وَهم و خیال بر آنها اثر بگذارد.
🔸#تکثیرنسل_پاک_شیعه🔸
🔹#جلسه_24_6_9_1399 🔹
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
♦️12_ نقش شیطان در انحراف جهنمیها در سورهی مبارکهی ابراهیم(ع)
🔸دشمن با تحت تأثير قرار دادن جوانهای ما از طُرُق گوناگون، در واقع ما را از یک غفلت و بیتوجهی نسبت به جوانهایمان آگاه میکند و به ما میفهماند که جوانان ما، دارای قوهی عاقله و قدرت فهماند ولی ما در زمینهی تغذیه عقلیِ آنها کوتاهی کردیم. لذا دشمن توانست آنها را از راه وَهم و خیال تغذیه کند.
🔹سورهی مبارکهی ابراهیم(ع) مناظرهای را بین شیطان و جهنمیها به تصویر میکشد که در آن، شیطان، تنها بر نقش دعوتگریِ خود در انحراف جهنمیها تأکید میکند.
در این سوره آمده است وقتی جهنمیها راه خروجی برای خود نمیبینند، نزد شیطان میروند که حالا اینجا لطایف عقلی فراوانی وجود دارد و قرآن مطلب را به نحوی بیان میکند که برای همه قابل فهم باشد، اما عُقلای به عقل خالص و عُرفای به عرفان خالص، حقایقی را مییابند که اگر بخواهند اظهار کنند، ممکن است مورد تکفیر واقع شوند.
🔸جهنمیها به شیطان میگویند : تو ما را فریب دادی و به این بدبختی انداختی. شیطان هم به مناظره با آنها بر میخیزد و میگوید من فقط شما را به بدیها دعوت کردم؛ شما هم دعوت مرا پذیرفتید و به اختیار خود، از من پیروی کردید. در حالی که شبانه روز از طرف حق متعال و پیامبران او، کُتب آسمانی و انسانهای الهی، به طرف خوبیها دعوت شدید اما نپذیرفتید؛ با این که میتوانستید خوبیها را اختیار کنید. لذا امروز مرا سرزنش نکنید که من هم از شما بیزارم.
🔹تمام دستورات شرعی و امر و نهیها، به دلیل آن است که دلسوز ما هستند و میخواهند دست ما را بگیرند و از سقوط در پرتگاه هلاکت، نجاتمان دهند همچون مادری دلسوز که فرزند سرما خوردهاش را به دلیل آسیبی که برای او دارد، از خوردن عسل منع میکند.
🔸#تکثیرنسل_پاک_شیعه🔸
🔹#جلسه_24_6_9_1399 🔹
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
♦️13_ تغذیهی علمی فرزندان و تقویت قوّهی عاقلهی آنها، وظیفه همه اقشار جامعه به خصوص پدران و مادران است.
🔸این مسأله که بیش از نود درصد جوانهای ما تحت تأثیر فضای مجازی، اینترنت، ماهواره و غیره قرار میگیرند، نشان دهنده آن است که جوانهای ما سر زنده اند و خمود، بی انگیزه و عقیم نیستند.
اما همهی ما در قبال آنها مسئوليت داریم. از پدرها و مادرها گرفته تا طلبهها، روحانیون، حوزههای علمیه، مسئولین بخش فرهنگی کشور و ... همه وظیفه داریم که جوانهایمان را از جنبه علمی و عقلی، درست تغذیه کنیم.
🔹همانطور که پدر و مادر، جسم فرزند را میپرورانند و به امور گوناگون او توجه دارند؛ به رشد عقلیِ فرزند هم باید اهمیت دهند؛ به این صورت که وقتی کودک به مرتبهای رسید که قوهی تعقل و فهم، در او ایجاد شد و دائماً سؤالاتی میپرسد که نشان میدهد به دنبال فهم است؛ از همین جا پدر و مادر باید شروع کنند و کودک را در مسیر فهم و به فعلیّت رساندن قوهی عاقلهاش، کمک کنند.
🔸حال یا خود پدر و مادر، آن چنان قویاند که میتوانند به عنوان پدر و مادرِ علمیِ کودک هم به حساب آیند و یا اگر خودشان توان این کار را ندارند، فرزند خود را به محضر کسی ببرند که میتواند کودک را از جنبهی عقلی رشد دهد و به سؤالات او پاسخ دهد.
🔸#تکثیرنسل_پاک_شیعه🔸
🔹#جلسه_24_6_9_1399 🔹
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
♦️14_ پدران و مادران باید علاوه بر پرورش جسمیِ فرزندان خود، بر پرورش عقلیِ آنان نیز اهتمام داشته باشند.
🔸پدران و مادران، باید علاوه بر پرورش جسمی فرزند خود، به رشد و پرورش عقلی او هم توجه کنند و زمانی که کودک به قدرت فهم دست یافت و آمادگی لازم برای دریافت تلقّیات را پیدا کرد، او را در مسیر تحصیل علم قرار دهند.
🔹به تعبیری، هنگامیکه فرزند به مرتبهای میرسد که سؤالات فراوانی برای او پیش میآید، معنایش این است که او غذای علم میخواهد.
🔸اینطور نباشد که پدر و مادر از جواب دادن به سؤالات فرزند خود طفره روند و مثلاً بگویند این سؤالات را نپرس؛ یا بگذار بعدها که بزرگتر شدی جواب میگیری. این نحوه جواب دادن، مثل این است که کودک الان غذا میخواهد اما شما میگویی الان نه، اجازه بده فردا به تو غذا میدهم. لذا اگر پدر و مادری از عهدهی این کار بر نمیآیند، فرزندشان را در مسیر تحصیل علم، به دست کسی بسپارند که او را درست تغذیه علمی کند.
🔹مثل مادر بزرگوار جناب سیّد رضی و سیّد مرتضی رضوانالله تعالی علیهما، که وقتی دیدند فرزندانشان به قدرت فهم و علم رسیدند، اما خودشان نمیتوانند آن طوری که باید، آنها را تغذیه علمی کنند، دست دو فرزند خود را گرفتند و به محضر شیخ مفید(ره) رفتند و از ایشان خواستند که این دو فرزند را تعلیم دهند.
🔸از طرفی هم جناب شیخ مفید، شب قبل از آمدن این دو بزرگوار، در خوابی دیدند که حضرت فاطمه (س) دست دو فرزندشان امام حسن و امام حسین را گرفتند و به محضر ایشان آمدند و از ایشان خواستند که به دو فرزندشان، علم بیاموزد.
🔹جناب شیخ، صبح که بر میخیزند میبینند که مادر بزرگوارِ جناب سید رضی و سید مرتضی، که زنی فاطمی مَشرب بودند، همراه دو فرزندشان به محضر ایشان رسیدهاند.
🔸#تکثیرنسل_پاک_شیعه🔸
🔹#جلسه_24_6_9_1399 🔹
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا