🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی (رضوان الله علیه) :
💠 در لغت فصیح قرآنی "قَدْر" مطلقِ اندازه و "قَدَر" اندازهی معیّن است: إِنَّا كُلَّ شَیءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَر (قمر/۵۰)
♻️ و هرچه که در خلقتِ دلربای نظامِ اَحسَن عالَم به وقوع پیوست، به اندازهی معیّن یعنی به حدّ و صورتی حساب شده است.
💠 کلمهی "خلق" به معنیِ ایجاد و اندازه است. اگر نجاری بخواهد یک "دَر" درست کند؛ اوّل تقدیر یعنی اندازهی آن و اندازهی اجزای آن را در نظر میگیرد، پس از آن اجزاء را به وفقِ تقدیر، میبُرد و میتراشد، سپس آنها را به فراخورِ فهم و بینشِ خود، به اَحسنِ وجه میپیوندد که به صورت و شکل "دَرِ" مطلوب درمیآید.
♻️ خداوند که انسان را در ذات، و صفات، و افعال، به صورت خود آفرید، در بارهی خود فرمود:
هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّر (حشر/۲۵)
💠 از آن حیث که مُقَدّر است، خالق است. و چون به وفق تقدیر ایجاد میکند، بارئ است. و از اینکه صُوَر موجودات را به اَحسن وجه ترتیب میدهد و ترکیب میکند، مُصَوّر است.
♻️ پس هرچه که باید از صورت علمِ عنائیِ حقّ (= علمِ بسیطِ حق تعالی که عینِ ذات اوست) جَلّ و اَعلَی به عینِ خارجی تحقّق یابد، مسبوق به اندازه است. که چون به وقوع میپیوندد، به قَدْر و اندازهی معیّن ایجاد و اختراع میگردد.
💠 لذا در نگارستانِ جهان همه چیز حساب شده و به اندازهی شایسته و بایسته و بسنده، یعنی مهندسی شده آفریده شده است، که زیباتر از آن تصوّر شدنی نیست.
♻️ آری، چو حُسنِ ذاتِ خود، حُسن آفرین است،
جمیل است و جمال او چنین است.
📘 منبع: هزار و یک نکته، ادامهی #نکته ۵۶۰ ، صفحه ۳۱۳
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی)
▪️ادامهی باب معاصی جوارح
هدایت ۱۳ : پیرامون زهد
🌸 وقتی بنده مواظبت کند و بر دوتای اوّلیِ زهد، یعنی ۱- ترک دنیا و ۲- تفریق آنچه که از دنیا جمع کرده است، استقامت ورزد، پس، از فضل خدا امید میرود که خداوند وی را برای دفع اراده و اختیار دنیا از قلبش موفّق کند؛
🍀 چونکه آن بخشندهی کریم، آن کسی را که بر ترک و تفریق برانگیخت را به اتمام میرساند و برای تو یادآوری آفات و عیوب دنیا را آسان میگرداند.
🌸 و مردم خیلی زیاد در این رابطه حرف زدند، بعضی گفتهاند دنیا را به جهت کمی بینیازی و زیادیِ مشقّت و نیز زود فانی شدنش و پستی شُرکایش ترک کردیم و رها نمودیم که گفته شده که از این گفتارِ بعضی، بوی رغبت و میل به دنیا نمودار است.
🍀 زیرا کسیکه از دوری شکایت میکند معلوم است که وصالِ به او را دوست میدارد، و کسیکه چیزی را به جهت شُرکای در آن، ترک میکند، در حقیقت آن را اَخذ میکند که اگر برایش به صورت اِنفرادی میبود، حتماً دنیا را اَخذ میکرد.
🌸 قولِ رسا در این باره گفتار دیگری است که: "همانا دنیا دشمن برای خداوند است و تو دوستدار او هستی، پس کسی که یکی را دوست دارد، دشمن او را بد میدارد".
🍀 و میگوید: برای اینکه دنیا در اصلش چیز چرکین و مُرداری است، آیا نمیبینی که در آخرش به قذرات و نجاست و فساد و متلاشی شدن و اضمحلال پایان مییابد؟
🌸 منتهی دنیا یک مُردار گندیدهای است که به پاکیزگی ضمیمه شد و بر اساس زیبایی مورد طلب قرار گرفته است. پس به ظاهر خودش، غافلان را فریفته است ولی عاقلان در آن، زهد را پیشهی خود ساختهاند.
📗 منبع: #راه_نجات ، صفحه ۲۹۰ الی ۲۹۲ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
🌷#پخش_زنده
🔸 افاضات استاد صمدی آملی
🔹 در ماه مبارک رمضان
✳️زمان: شبهای ماه مبارک (از شب سوم)، ساعت ۲۱
۴ فروردین ۱۴۰۲
❇️مکان: آمل . سبزه میدان . مسجد حضرت علامه حسن زاده آملی ( ره)
🔸سایت پخش زنده
https://www.tajallieazam-live.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸#زیارت صاحبنا « م ح م د » ابن الحسن العسکری(ع) ، امامُ زمانِنا (عج) در روز جمعه 🌸
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💐 #حدیث_روز
🌺 صاحِبنا (م ح م د) ابن الحسن العسکری (عَجّل الله تَعالَی فَرَجهُ الشّریف)
امامِ بعد از ابی محمّد، حسن عسکری (علیه السّلام)، پسر والاگهرِ اوست که مُسمّی به اسم مبارک رسول خدا (ص) و مُکَنّی به کنیهی او است.
➖ وانگذاشت (نداشت) پدر بزرگوارش فرزندی به حَسَب ظاهر و باطن به غیر آن حضرت. و واگذاشت او را در حالتی که غایب و مُستَتر (= پنهان) بود.
📗 منبع: فضایل و سیرهی چهارده معصوم، علامه حسنزاده (ره) صفحه ۴۹۷
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌸🌹🍃🌹🌸🍃
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی (رضوان الله علیه)
💠 به قولِ ارسطاطالیس (ارسطو) کمال، جوهرِ نَفْس است. مَر او را پرسیدند که نَفْس چیست؟ گفت: "النَّفْس، کمالِ جسمِ طبیعیِ ذیحیوةِ بِالْقُوّه" نَفْس، کمالِ جسمِ طبیعی است که آن به حدّ قوّت زنده است.
♻️ یعنی جسم، جوهری است که زندگی اَندرو به قوّت (قوّه) است. و حکماء دینِ حقّ (علیهم السّلام) همین گفتند.
💠 از بهر آنکه مَر او را سایهی نَفْس نهادهاند که او به ذاتِ خویش زنده است تا جسم به زندگیِ ذاتی که نَفْس است، زنده شود به زندگیِ عَرَضی.
♻️ و مَر جسم را سایهی نَفْس گفتن، قولِ محکم است، از بهرِ آنکه سایهی هر چیز، مانندِ (همان) چیز باشد. و چون نَفْس، زندهی ذاتی است و جسم، زنده به قوّت است. او مَر زندهی ذاتی را به منزلتِ سایه باشد.
💠 و چون جسم، جوهری است که زندگیاش به حدّ قوّت است و جسم از این قوّت، آنگاه به فعل آید که، نَفْسی از نفوسِ نامی، یا حیوانی بدو رسد.
♻️ و چون زندگی که اَندر جسم به قوّت است، همی به نَفْس نامی به فعل آید، و آنچه از قوّت به فعل آید از نقص به کمال رسد.
💠 پس درست شد که نَفْس کمالِ جسم باشد. و این حدّی است که مَر نَفْس را نهاده است این فیلسوف، بر طریقتِ خویش.
♻️ آنکه گفت: حکماءِ دینِ حقّ، مَر او را سایهی نَفْس (نام) نهادهاند، قولی حکیم است. و اَحکَم از آن، اینکه بدن، مرتبهی نازلهی نَفْس، و نَفْسِ مُتَجَسِّم و مُتَجَسِّد است.
📘 منبع: هزار و یک نکته، #نکته ۵۶۱ صفحه ۳۱۴
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) :
▪️ادامهی باب معاصی جوارح
هدایت ۱۴: پیرامون توکّل
🌸 توکّل در سه چیز اطلاق میشود: ۱- یکی از آنها در جایگاهِ قسمت است که همان اطمینان به خداست.
🍀 چونکه خداوند چیزی را که برای تو قسمت کرد، فوت و تباه نمیسازد. زیرا که حکم خداوند تَبدُّل نمیپذیرد. این نحوه توکّل، به دلیل سمعی واجب میباشد.
🌸 ۲- مورد دیگر در جایگاهِ نصرت است، که همان اعتماد، و وثاقت به نصرت و یاری خداوند برای توست؛ وقتی که خدا را یاری کرده و در راه او مجاهدت کرده باشی.
🍀 خداوند تعالی فرمود: آنانکه در راه ما مجاهده نمودند، هر آینه ما آنها را به راههای خودمان هدایت میکنیم. و نیز فرمود: ای پیامبر، وقتی که تو تصمیم گرفتی، پس بر خدا توکّل کن.
🌸 و فرمود: اگر شما خدا را یاری کنید، خداوند شما را یاری مینماید. و فرمود: بر ماست یاری کردنِ مؤمنین.
🍀 این نوع از توکّل بر خدا کردن هم، بر ما واجب است بر اساس وعدهی الهی که وعده داد اگر توکّل کنید، خداوند کمکرسانی میکند.
🌸 ۳- سومین مورد توکّل، در بارهی روزی و احتیاج است.همانا خداوند تعالی مُتکَفِّل شد به آنچه تو با نیّت خودت برای خدمت به او برپا میداری ، و آنچه از عبادت که به جای میآوری.
🍀 خدای تعالی فرمود: و کسی که بر خداوند توکّل کند، خداوند او را کفایت مینماید.
🌸 و صادق امین، یعنی پیامبر ما (صلّی الله علیهِ و آله وسلّم) فرمود: اگر شما بر خداوند تعالی، حقّ توکّل نمایید، هر آینه به شما روزی دهد کما اینکه به پرندگان روزی میرساند با اینکه فقط در خوشحالی و فارغ بالیاند.
🍀 و این توکّل واجب است که به دلیل عقلی و سمعی برای عبد لازم است. و این همان توکّلی است که از همهی توکّلها مشهورتر و غالبتر است. و معیّن شده برای فراغت، برای عبادت و تمشیتِ همهی خیرات.
🌸 چون کسی که توکّل ندارد به ناچار از عبادت خداوند، به سبب احتیاج و رزق و مصلحت، یا ظاهراً و یا باطناً، یا به طلب و کسب، به وسیلهی بدن اشتغال مییابد مثل عموم راغبین.
🍀 و یا اشتغال مییابد یا به ذکر و اراده و وسوسه به وسیلهی قلب مثل کسانی که زحمت میکشند ولی تعلًق خاطر دارند؛ در حالیکه عبادت به فراغ قلب و بدن برای تحصیلِ حقّ عبادت نیازمند است.
[ ادامه دارد ....]
📗 منبع: #راه_نجات، صفحه ۲۹۲ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
🔸 افاضات استاد صمدی آملی ( حفظه الله تعالی )
🔹 در #ماه_مبارک_رمضان ۱۴۴۴ ق
✳️زمان: شبهای ماه مبارک (از شب سوم)
🔸از امشب ۴ فروردین ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱
❇️مکان: آمل . سبزه میدان . مسجد حضرت علامه حسن زاده آملی ( ره)
🔸سایت پخش زنده
https://www.tajallieazam-live.com/
« طهورا و صفورا و صبورا »
🔸 افاضات استاد صمدی آملی ( حفظه الله تعالی ) 🔹 در #ماه_مبارک_رمضان ۱۴۴۴ ق ✳️زمان: شبهای ماه مبارک
جلسات شبهای ماه رمضان
از فردا شب ساعت ۲۱:۳۰