استاد موسوی - بایسته های تربیت فلسفی از منظر سه حکیم -981011-LQ.mp3
31.83M
🎧 #بایسته_های_تربیت_فلسفی_از_منظر_سه_حکیم_استاد_موسوی
📝جلسه دوم
🗓 تاریخ جلسه: #11_10_98
.................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
@talim_hekmat
🔘 #معرفی_کارگروه_تعلیم_حکمت
☑️ تکنولوژی آموزشی عنوانی است که در فضای علوم انسانی تبدیل به یک دانش شده است. و هدف آن #روش_تعلیم دانش های مختلف است، اینکه برای تدریس و آموزش یک دانش یا حتی محتواهای اندیشه ای خاص به یک طراحی و اجرا و ارزشیابی نیازمند هستیم که به تفاوت محتواها ممکن است روش آموزش آن و ابزارهای مورد استفاده برای آموزش و مجموعه نظام تعلیم و تربیتی که دست به دست هم می دهد تا متعلم آن رشته خاص را دارای آن دانش (دانشمند) بکند؛ متفاوت باشد.
☑️ اهمیت بحث های روشی در آموزش کاملا روشن است و اینکه در وضع فعلی این توجهات در فضای تعلیم و تربیت علوم حوزوی کم است مایه تأسف است، در حالی که دقیق بودن علوم حوزوی اهمیت روش ها را بسیار بالا می برد. البته تکنولوژی آموزشی صرفا بحث روش آموزش نیست بلکه به کل عوامل دخیلی که در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد وابسته است.
☑️ از سال تحصیلی قبل (97-98) با توجه به دغدغه جدی استاد فلاح در زمینه این بحث و همچنین سابقه مطالعاتی و تأملاتی جدی در این زمینه توسط ایشان، جمعی از طلاب مقطع تمهیدی پارسال دوره جامع حکمت و عرفان موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی، دور هم جمع شدند و کارگروهی را شکل داده اند با همین عنوان «کارگروه تکنولوژی آموزشی»
🔹گزارش مختصری از کارهایی که این کارگروه از سال گذشته تا الان انجام داده است:
1️⃣ تهیه تقویم آموزشی برای مقطع تمهیدی و عمومی ورودی 97-98
2️⃣ تهیه چند نسخه طرح درس برای ارائه درس بدایه الحکمه که توسط استاد فلاح مورد استفاده قرار می گرفته.
3️⃣ تهیه پرونده علمی برای ارائه درس بدایه الحکمه برای استاد فلاح
4️⃣ طراحی مصاحبه های علمی برای دوره جامع حکمت و عرفان (هر دو هفته یک بار نیم ساعت هر طلبه به صورت شخصی بحثی از کتاب های بدایه و نهایه که از قبل مشخص است را به یک استاد ارائه می دهد، و سوالاتش را می پرسد و استاد تلاشی برای تعمیق فهم او می کند)
5️⃣ جلسات هفتگی ثابت با استاد فلاح و استفاده از تأملات استاد در زمینه روش تعلیم حکمت
6️⃣ مطالعه و مباحثه هفتگی کتاب «مبانی نظری تکنولوژی آموزشی» اثر آقای دکتر هاشم فردانش که جزو کتاب های اصلی این رشته است
7️⃣ برد تکنولوژی تعلیم حکمت (که امسال در طبقه همکف ساختمان فعال شده است)
8️⃣ کتابخانه تخصصی روش تعلیم حکمت (واقع در طبقه 4 که می توان کتاب هایی در این زمینه از آن به امانت گرفت)
9️⃣ شرکت در نشست رویداد های نوآوری تعلیم و تربیت
0⃣1⃣ارائه استاد سید مهدی موسوی در زمینه روش تعلیم حکمت
2⃣1⃣ ادامه مباحثه محتواهای تخصصی رشته تکنولوژی آموزشی از هفته آینده (مباحثه کتاب طبقه بندی اهدف بلوم؛ اهداف شناختی، پرورشی، آموزشی)
3⃣1⃣آشنایی با استعداد سنجی
4⃣1⃣ رصد جریان های تعلیمی تربیتی در کشور
5⃣1⃣ مصاحبه با اساتید مطرح حکمت در مورد الگوی برتر تعلیم حکمت
6⃣1⃣کانال تعلیم حکمت
✅ برای عضویت در این کارگروه با آیدی ادمین ارتباط بگیرید.
...............
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی | فتوت
@talim_hekmat
New Doc ۲۰۱۹-۱۲-۱۸ ۱۴.۳۲.۱۴.pdf
5.39M
مقاله #باسته_های_تربیت_فلسفی از منظر سه حکیم مسلمان - استاد #سیدمهدی_موسوی
...............
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
@talim_hekmat
4_5913542295776396338.docx
33.9K
#تربیت_فلسفی
💠 مسائل مربوط به آموزش فلسفه در حوزه های علمیه
✍ استاد حمید#پارسانیا
.......................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
@talim_hekmat
#حکمت_درکلام_بزرگان 1️⃣
حضرت آیتالله العظمی #خامنهای :
« نقص فلسفهی ما این است که این ذهنیت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفه های غربی برای همهی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معین می کند: سیستم اجتماعی را معین می کند. »
🔎دیدار جمعی از نخبگان حوزوی در ۲۹ دی ۸۲
.............................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
@talim_hekmat
#حکمت_درکلام_بزرگان 2️⃣
حضرت آیتاللهالعظمی #خامنهای :
اشتغال و چالش اصلی روحانیت - که در ادوار مختلف، حوزههای علمیه و علمای ما با آن مواجه بودند - تبیین و تعلیم دین به معنای واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقهاللَّه، فقهالدین. فقه فقط فروع نیست؛
#فقه_اکبر، توحید و معارف است؛ چیزهایی است که با غور در مسائل عقلی باید آنها را به دست آورد و فهمید و با تهذیب نفس آنها را صیقل داد. میخواستند دین را فرابگیرند و آن را به مخاطبان خودشان تعلیم بدهند. تعلیم دین هم ابعادی دارد؛ یکی از ابعاد، رشد دادن فکر و عقل مردم است - که «و یثیروا لهم دفائن العقول» -
🔎 دیدار جمعی از روحانیون استان همدان در ۱۵ تیر ۸۳
.....................................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
@talim_hekmat
#معرفی_کتاب 2️⃣
#مبانی_نظری_تکنولوژی_آموزشی
ناشر : سازمان سمت
نویسنده : هاشم فردانش
صفحات کتاب : 280
کتابشناسی ملی : 2854024
شابک : 9789645306500
سال نشر : 1372
کد گروه پژوهشی : 31
کد کتاب : 0068
.....................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
🆔️ @talim_hekmat
تعلیم حکمت
#معرفی_کتاب 2️⃣ #مبانی_نظری_تکنولوژی_آموزشی ناشر : سازمان سمت نویسنده : هاشم فردانش صفحات کتاب : 2
#معرفی_کتاب
#مبانی_نظری_تکنولوژی_آموزشی
⭕ کتاب مبانی نظری تکنولوژی آموزشی نوشته آقای فردانش از انتشارات سمت سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها است.
✍ مولف کتاب دکترهاشم فردانش دکترای خود را در سال66 از دانشگاه کالیفرنیا در رشته تکنولوژی آموزشی وعلوم تربیتی گرفت ودر حال حاضر عضو هیت علمی دانشگاه فرهنگیان ودبیركل دفتر تكنولوژي آموزشي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، وزارت آموزش و پرورش می باشد.
کتاب مبانی نظری تکنولوزی آموزشی شامل 4فصل می باشد؛
1️⃣ مولف در فصل اول کتاب ابتدا تعاریفی از تکنولوژی آموزش ارائه می دهد وبا بیان دیدگاههای معرفت شناسی وروانشناسی سیر تحول این رشته را در غرب بیان می کند.سپس به تاریخچه تعلیم.وتکنولوژی در ایران می پردازد و به رخداد های مهم تربیتی قرن 20 اشاره می کند.
2️⃣ در فصل دوم کتاب مولف وارد بحث تکنولوژی آموزش می شود و اولین کار تیم تکنولوژی آموزشی را آماده سازی برنامه آموزشی می داند و سپس به توضیح مرحله آماده سازی می پردازد و برای نمونه و آشنایی به چند الگوی آموزشی اشاره می کند. ومولفههای مرحله آماده سازی را، از سنجش نیاز، تحلیل موضوع، مدیریت، طراحی، توضیح میدهد.
3️⃣ عنوان فصل سوم طراحی است ومنظور طراحی یک برنامه آموزشی است، در ابتدای این فصل چند مدل طراحی آموزش را معرفی میکند و وجه تمایز و برتری هر مدل را نام می برد وسپس اصول مبنای آموش را توضیح میدهد وقالبهای طراحی را بیان می کند ومبانی روانشناسی هر مبنا را بیان می کند وبعد ازآن به معرفی رسانههای آموزشی و وسایل کمک آموزشی میپردازد و فرق این دو را باهم بیان می کند.
4️⃣ ودر آخر فصل به تعیین وتبین راهبردهای یادگیری وانواع آن اشاره می کند.
فصل آخر کتاب اجرا و ارزشیابی است واین آخرین مرحله کار تکنولوژیست آموزشی است که در ابتدا به تعریف الگو های ارزشیابی می پردازد و بعد شیوههای صحیح ارزشیابی را توضیح میدهد و روش جمعآوری اطلاعات وچگونگی تحلیل وتجزیه داده ها را بیان می کند.
ونحوه خروجی گرفتن از برنامه را توضیح می دهد و در آخر ثبت طرح اجرا شده و گزارش و جمع بندی خروجی را بیان می کند.
وکار آخر گزارش نتیجه کار است که درباب ضرورت گزارش نکاتی را اشاره می کند.
🔆 این معرفی خلاصه ای بود از فصول کتاب تکنولوژی آموزشی نوشته هاشم فردانش، این کتاب می تواند شروع خوبی باشد برای کسانی که علاقه ای به این دست از مباحث دارند ویا حتی افرادی که برنامه انبوه خوانی را در برنامه خود دارند و دنبال موضوع جدیدی هستند که کارایی داشته باشد وبه میزان وقتی که می گذارند برایشان آورده عملی داشته باشد و موفقیت خود را در برنامه ریزی و شیوه درس خواندن ببینند وعلاقه خود را در این زمینه محک بزنند.
وبا اولیات بحث تکنولوژی آموزشی وتاریخچه وپیدایش این علم آشنا شوند.
...........................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
🆔️ @talim_hekmat
New Doc ۲۰۱۹-۱۲-۱۸ ۱۶.۱۷.۰۳.pdf
6.87M
📸عکس های کتاب مبانی تکنولوژی آموزشی تألیف استاد هاشم فردانش
....................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
🆔️ @talim_hekmat
#آشنایی_با_تکنولوژی_آموزشی 1️⃣
⭕ #تکنولوژی_چیست؟
هر جا سخن از ترجمه، و تبدیل علوم محض و یافته های علوم نظری به علوم کاربردی و تجویزی به میان آید، در حقیقت از تکنولوژی بحث شده است.
تکنولوژی گرچه واژه نسبتا جدیدی است، اما کاربرد این مفهوم، شاید همزاد تاریخ دانش بشری باشد.
به طور مثال وقتی انسان دانش نظری بسیار جزئی خود در زمینه اصطکاک سطحهای مختلف را به کار گرفت و وارد مرحله ی کاربردی نمود، توانست چرخ را برای حمل بارهای سنگین که تا پیش از این توانایی حمل آن را نداشت، اختراع کند.
امروزه نیز نتایج حاصل از علوم نظری به صورت مفاهیم و نظریات گوناگون، استخراج، جمعآوری و طبقه بندی می شود. اما این دانایی ها به خودی خود و به صورت خام و دست نخورده، معمولا کارآمد نیستند و مشکلی را حل نمی کنند.
پس اگر مطلوب ما این است که داناییها در خدمت بشر قرار بگیرند و کارآمدی نسبی داشته باشند، ناگزیر باید از حیثیت کاربردی و عملی این علوم بحث و تحقیق به عمل بیاوریم. زیرا علوم نظری محض، برای پاسخگویی به مسائل روزمره کافی نیستند و باید مجددا از حیث کاربردی نیز مطالعه شوند.
عملیات تبدیل علوم نظری به علوم کاربردی و با به کار بستن آن علوم در زمینه عمل را تکنولوژی آن علم مینامیم.
🔎خلاصهشده از کتاب مبانینظری تکنولوژیآموزشی/دکترفردانش
..................................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
🆔️ @talim_hekmat
#حکمت_درکلام_بزرگان 3️⃣
⭕فلسفه، نردبان معرفت الهی
حضرت آیتاللهالعظمی #خامنهای :
فلسفه، وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا می رساند؛ پالایش می کند و در انسان اخلاق به وجود می آورد.
ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیات مجرد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفهى ملاصدراست؛ یعنی راهی که ملاصدرا آمده، راه درستی است.
آن فلسفه است که انسان را وادار می کند هفت سفر پیاده به حج برود و به همهی زخارف دنیوی بیاعتنایی کند.
البته نمی خواهیم بگوییم هر کس در این دستگاه فلسفی قرار نداشته باشد، اهل دنیاست؛ نه، اما این راه خوبی است.
راه فلسفه باید راه تدین و افزایش ارتباط و اتصال انسان به خدا باشد؛
* این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتاب فلسفی، در درس فلسفی و در انجمن فلسفه -همین که به آن اشاره شد- رعایت کرد.
اهل فلسفه ای که ما قبلا دیده بودیم، همه همین طور بودند؛ کسانی بودند که از لحاظ معنوی و الهی و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند، از بقیهی افرادی که در زمینههای علمی حوزه کار می کردند، بهتر و زبده تر و شفافتر بودند.
🔎 دیدار گروهی از فضلای حوزه ی علمیه قم 82
.............................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
🆔️ @talim_hekmat