#حکمت_درکلام_بزرگان 2️⃣
حضرت آیتاللهالعظمی #خامنهای :
اشتغال و چالش اصلی روحانیت - که در ادوار مختلف، حوزههای علمیه و علمای ما با آن مواجه بودند - تبیین و تعلیم دین به معنای واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقهاللَّه، فقهالدین. فقه فقط فروع نیست؛
#فقه_اکبر، توحید و معارف است؛ چیزهایی است که با غور در مسائل عقلی باید آنها را به دست آورد و فهمید و با تهذیب نفس آنها را صیقل داد. میخواستند دین را فرابگیرند و آن را به مخاطبان خودشان تعلیم بدهند. تعلیم دین هم ابعادی دارد؛ یکی از ابعاد، رشد دادن فکر و عقل مردم است - که «و یثیروا لهم دفائن العقول» -
🔎 دیدار جمعی از روحانیون استان همدان در ۱۵ تیر ۸۳
.....................................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
@talim_hekmat
#معرفی_کتاب 2️⃣
#مبانی_نظری_تکنولوژی_آموزشی
ناشر : سازمان سمت
نویسنده : هاشم فردانش
صفحات کتاب : 280
کتابشناسی ملی : 2854024
شابک : 9789645306500
سال نشر : 1372
کد گروه پژوهشی : 31
کد کتاب : 0068
.....................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
🆔️ @talim_hekmat
تعلیم حکمت
#معرفی_کتاب 2️⃣ #مبانی_نظری_تکنولوژی_آموزشی ناشر : سازمان سمت نویسنده : هاشم فردانش صفحات کتاب : 2
#معرفی_کتاب
#مبانی_نظری_تکنولوژی_آموزشی
⭕ کتاب مبانی نظری تکنولوژی آموزشی نوشته آقای فردانش از انتشارات سمت سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها است.
✍ مولف کتاب دکترهاشم فردانش دکترای خود را در سال66 از دانشگاه کالیفرنیا در رشته تکنولوژی آموزشی وعلوم تربیتی گرفت ودر حال حاضر عضو هیت علمی دانشگاه فرهنگیان ودبیركل دفتر تكنولوژي آموزشي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، وزارت آموزش و پرورش می باشد.
کتاب مبانی نظری تکنولوزی آموزشی شامل 4فصل می باشد؛
1️⃣ مولف در فصل اول کتاب ابتدا تعاریفی از تکنولوژی آموزش ارائه می دهد وبا بیان دیدگاههای معرفت شناسی وروانشناسی سیر تحول این رشته را در غرب بیان می کند.سپس به تاریخچه تعلیم.وتکنولوژی در ایران می پردازد و به رخداد های مهم تربیتی قرن 20 اشاره می کند.
2️⃣ در فصل دوم کتاب مولف وارد بحث تکنولوژی آموزش می شود و اولین کار تیم تکنولوژی آموزشی را آماده سازی برنامه آموزشی می داند و سپس به توضیح مرحله آماده سازی می پردازد و برای نمونه و آشنایی به چند الگوی آموزشی اشاره می کند. ومولفههای مرحله آماده سازی را، از سنجش نیاز، تحلیل موضوع، مدیریت، طراحی، توضیح میدهد.
3️⃣ عنوان فصل سوم طراحی است ومنظور طراحی یک برنامه آموزشی است، در ابتدای این فصل چند مدل طراحی آموزش را معرفی میکند و وجه تمایز و برتری هر مدل را نام می برد وسپس اصول مبنای آموش را توضیح میدهد وقالبهای طراحی را بیان می کند ومبانی روانشناسی هر مبنا را بیان می کند وبعد ازآن به معرفی رسانههای آموزشی و وسایل کمک آموزشی میپردازد و فرق این دو را باهم بیان می کند.
4️⃣ ودر آخر فصل به تعیین وتبین راهبردهای یادگیری وانواع آن اشاره می کند.
فصل آخر کتاب اجرا و ارزشیابی است واین آخرین مرحله کار تکنولوژیست آموزشی است که در ابتدا به تعریف الگو های ارزشیابی می پردازد و بعد شیوههای صحیح ارزشیابی را توضیح میدهد و روش جمعآوری اطلاعات وچگونگی تحلیل وتجزیه داده ها را بیان می کند.
ونحوه خروجی گرفتن از برنامه را توضیح می دهد و در آخر ثبت طرح اجرا شده و گزارش و جمع بندی خروجی را بیان می کند.
وکار آخر گزارش نتیجه کار است که درباب ضرورت گزارش نکاتی را اشاره می کند.
🔆 این معرفی خلاصه ای بود از فصول کتاب تکنولوژی آموزشی نوشته هاشم فردانش، این کتاب می تواند شروع خوبی باشد برای کسانی که علاقه ای به این دست از مباحث دارند ویا حتی افرادی که برنامه انبوه خوانی را در برنامه خود دارند و دنبال موضوع جدیدی هستند که کارایی داشته باشد وبه میزان وقتی که می گذارند برایشان آورده عملی داشته باشد و موفقیت خود را در برنامه ریزی و شیوه درس خواندن ببینند وعلاقه خود را در این زمینه محک بزنند.
وبا اولیات بحث تکنولوژی آموزشی وتاریخچه وپیدایش این علم آشنا شوند.
...........................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
🆔️ @talim_hekmat
New Doc ۲۰۱۹-۱۲-۱۸ ۱۶.۱۷.۰۳.pdf
6.87M
📸عکس های کتاب مبانی تکنولوژی آموزشی تألیف استاد هاشم فردانش
....................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
🆔️ @talim_hekmat
#آشنایی_با_تکنولوژی_آموزشی 1️⃣
⭕ #تکنولوژی_چیست؟
هر جا سخن از ترجمه، و تبدیل علوم محض و یافته های علوم نظری به علوم کاربردی و تجویزی به میان آید، در حقیقت از تکنولوژی بحث شده است.
تکنولوژی گرچه واژه نسبتا جدیدی است، اما کاربرد این مفهوم، شاید همزاد تاریخ دانش بشری باشد.
به طور مثال وقتی انسان دانش نظری بسیار جزئی خود در زمینه اصطکاک سطحهای مختلف را به کار گرفت و وارد مرحله ی کاربردی نمود، توانست چرخ را برای حمل بارهای سنگین که تا پیش از این توانایی حمل آن را نداشت، اختراع کند.
امروزه نیز نتایج حاصل از علوم نظری به صورت مفاهیم و نظریات گوناگون، استخراج، جمعآوری و طبقه بندی می شود. اما این دانایی ها به خودی خود و به صورت خام و دست نخورده، معمولا کارآمد نیستند و مشکلی را حل نمی کنند.
پس اگر مطلوب ما این است که داناییها در خدمت بشر قرار بگیرند و کارآمدی نسبی داشته باشند، ناگزیر باید از حیثیت کاربردی و عملی این علوم بحث و تحقیق به عمل بیاوریم. زیرا علوم نظری محض، برای پاسخگویی به مسائل روزمره کافی نیستند و باید مجددا از حیث کاربردی نیز مطالعه شوند.
عملیات تبدیل علوم نظری به علوم کاربردی و با به کار بستن آن علوم در زمینه عمل را تکنولوژی آن علم مینامیم.
🔎خلاصهشده از کتاب مبانینظری تکنولوژیآموزشی/دکترفردانش
..................................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
🆔️ @talim_hekmat
#حکمت_درکلام_بزرگان 3️⃣
⭕فلسفه، نردبان معرفت الهی
حضرت آیتاللهالعظمی #خامنهای :
فلسفه، وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا می رساند؛ پالایش می کند و در انسان اخلاق به وجود می آورد.
ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیات مجرد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفهى ملاصدراست؛ یعنی راهی که ملاصدرا آمده، راه درستی است.
آن فلسفه است که انسان را وادار می کند هفت سفر پیاده به حج برود و به همهی زخارف دنیوی بیاعتنایی کند.
البته نمی خواهیم بگوییم هر کس در این دستگاه فلسفی قرار نداشته باشد، اهل دنیاست؛ نه، اما این راه خوبی است.
راه فلسفه باید راه تدین و افزایش ارتباط و اتصال انسان به خدا باشد؛
* این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتاب فلسفی، در درس فلسفی و در انجمن فلسفه -همین که به آن اشاره شد- رعایت کرد.
اهل فلسفه ای که ما قبلا دیده بودیم، همه همین طور بودند؛ کسانی بودند که از لحاظ معنوی و الهی و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند، از بقیهی افرادی که در زمینههای علمی حوزه کار می کردند، بهتر و زبده تر و شفافتر بودند.
🔎 دیدار گروهی از فضلای حوزه ی علمیه قم 82
.............................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
🆔️ @talim_hekmat
#جستار_هایی_در_تعلیم_حکمت
#معرفی_هشتک
🔺در این بخش سعی داریم نکات روشی موثر در باب تعلیم به ویژه تعلیم حکمت را ارائه بدهیم .
🔺این نکات برگرفته از بیانات ،دروس خارج ، کتب و رسائل آموزشی بزرگان واساتید می باشد .
................................
🔰 کارگروه فناوری تعلیم حکمت
🇮🇷 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
🆔️ https://eitaa.com/talim_hekmat
#جستار_های_در_تعلیم_حکمت
#جستار_یک 1️⃣
🔷ارائه طبقه بندی مباحث علم در ابتدای ورود به بحث بسیار ضروری است.
به عنوان مثال در فلسفه در بحث وجود ابتدا باید طبقه بندی (1.مباحث خاص 2.مباحث تقسیمی وجود 3.مباحث کلان وجود) را ارائه دهیم؛ تا اهمیت هر مسئله مشخص شود و رابطه آن با مباحث دیگرنیز معلوم گردد.
🔷هر یک از حکما و اساتید در تعلیم حکمت ساختار ویژهای برای تعلیم دارند که در تالیفات و روشهای تدریس آنها روشن است.
مدرس فلسفه اگردر ابتدای ورود به بحث نمونهای از این ساختارهای متفاوت را برای متعلیم ارائه دهد، می تواند با نوع نگاه های متفاوت و مواجه های مختلف با یک مسئله را به آنها آموزش دهد و علت این تفاوت و آثار این تفاوت را متوجه شود واین در فهم دستگاههای مخلف فلسفی کمک ویژه ای می کند.
همچنین تاثیر خلاقیت و ذوق علمی را به متعلم آموزش می دهد.
🔷اهمیت نگاه های کلان در علم:
از آنجایی که در فلسفه یکی از مباحث کلان اصالت وجود است، صدرا در اسفار بعد از مقدمات و تعریف فلسفه به سراغ بحث #اصالت_وجود می رود. تمام مسائل علم تاثیر گرفته از این نگاههای کلان می باشند لذا از این جهت پرداختن به این موضوع از کار های بسیار مهم و ضروری است.
🔷مباحث کلان در کار فلاسفه:
با توجه به اهمیت نگاههای کلان لازم است استاد حکمت این مباحث کلان را از منظر فیلسوفان مطرح کند. مثلا مباحث کلان وجودی از منظر صدرا، حاجی سبزواری، علامه طباطبایی و... را تبین کند
🔍خارج نهایه -استاد #یزدانپناه
..............................
🔰 کارگروه فناوری تعلیم حکمت
🇮🇷 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
🆔️ https://eitaa.com/talim_hekmat
#معرفی_کتاب 3️⃣
#گزینش_تکنولوژی_ازدریچه_بینش_توحیدی
ناشر: لب المیزان
نویسنده: اصغر طاهرزاده
تعداد صفحه: ۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۷
..........................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
🆔️ @talim_hekmat
تعلیم حکمت
#معرفی_کتاب 3️⃣ #گزینش_تکنولوژی_ازدریچه_بینش_توحیدی ناشر: لب المیزان نویسنده: اصغر طاهرزاده تعداد ص
#معرفی_کتاب
#گزینش_تکنولوژی_ازدریچه_بینش_توحیدی
اگر پذیرفته باشیم در زندگی و در انتخابِ چیزی که باید انتخاب کنیم، دیدگاه توحیدی دارای نقشی اساسی است؛ باید از خود سؤال کرد در دوران مدرن که تکنولوژی و ابزارهای دنیای مدرن سراسر زندگی بشر را اشغال کرده، نقش دیدگاه توحیدی چگونه باید باشد؟ جوابدادن به این سؤال ممکن است در ابتدای امر ساده به نظر برسد ولی وقتی معتقد باشیم هر تکنیکی با فرهنگ خاصی که همراه دارد، ظاهر میشود و هرجا پا میگذارد فرهنگ خاص خود را به همراه میآورد، مجبور میشویم با تأمل بیشتر به سؤال مذکور فکر کنیم.
این نوشتار مخاطب خود را به تفکر بر روی این سوال دعوت میکند.
و همچنین باید از خود بپرسیم؛ آرمانهای بلند فرهنگ تشیع را چگونه پاس داریم که نه دچار روزمرّگی شویم و نه گرفتار عقبگرد و ارتجاع.
در این نوشتار طی ۷ فصل عنوانهای زیر مورد بحث قرار گرفته است؛
1️⃣تکنولوژی هدف یا وسیله؟
2️⃣روح تکنولوژی مدرن
3️⃣انسان پیشرفته، ابزار پیشرفته!
4️⃣تکنولوژی؛ فرهنگ یا ابزار؟
5️⃣اسلام سکولار و تکنولوژی
6️⃣غفلت غرب از حقایق کلّی
7️⃣رابطه روشنفکری و تکنولوژی
..................................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
🆔️ @talim_hekmat
تعلیم حکمت
#معرفی_کتاب 3️⃣ #گزینش_تکنولوژی_ازدریچه_بینش_توحیدی ناشر: لب المیزان نویسنده: اصغر طاهرزاده تعداد ص
1210_lobolmizan.ir_272_gozeneshe tecnology az darecheye beneshe tohidi.pdf
1.54M
#معرفی_کتاب
#گزینش_تکنولوژی_ازدریچه_بینش_توحیدی
#دانلود_کتاب
..........................
🔰کارگروه تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)
🆔️ @talim_hekmat