eitaa logo
تأملات
115 دنبال‌کننده
344 عکس
97 ویدیو
15 فایل
✍️ گاه‌نوشت‌های «سید رضا شیرازی» در باب مسائل فقهی، اصولی، حدیثی و مسائل درون گفتمانی حوزه علمیه 🔅استاد حوزه و دانشگاه 🔅مدیر گروه فقه پژوهشکده علوم اسلامی رضوی 💢ارتباط مستقیم: https://eitaa.com/Srshirazi 📲اینستاگرام: instagram.com/srshirazi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺نشست علمی « در آکادمیای » 👤 ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر حمیده امیریزدانی ⏰ زمان: دوشنبه، ۱۶ آبان ۱۴٠۱، ساعت ۱٠ الی ۱۲ صبح 🏢 مکان: قم، ۷۵ متری عمار یاسر، خیابان شهید قدوسی، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه ۵، اتاق ۵۱۶ 🌐 امکان مشاهده و حضور به صورت مجازی نیز از طریق لینک زیر امکانپذیر است: live.hzrc.ac.ir 🆔 @tammolaat
📌طرح حدیث خوانی طلاب و معیارهای انتخاب متن جلسه بیستم «پایگاه علوم و معارف حدیث» حوزه علمیه خراسان با موضوع بررسی روند آموزشی علوم حدیث و نیازسنجی واحدهای آموزشی رشته حدیث با حضور اعزه گرامی و ارائه استاد حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ مصطفی اسکندری و حجت الاسلام قلی‌زاده برگزار شد. جناب استاد اسکندری در این جلسه طرحی را برای حدیث خوانی طلاب سطوح حوزه علمیه ارائه دادند که می‌تواند مورد توجه و مداقه قرار بگیرد؛ طرح از این قرار است: هدف طرح آشنایی طلاب سطح یک حوزه علمیه با: 1. الفاظ حدیث (لغت، صرف، نحو، بلاغت) 2. معانی حدیث (معارف توحیدی، نبوت، امامت، معاد، اخلاقی) 3. منابع حدیث (مصادر اولیه و ثانویه حدیث) 4. مبانی حدیث (واحد، مستفیض، متواتر، معتبر، غیرمعتبر). معیارهای انتخاب متن 1. متن در دسترس باشد؛ نسخه خطی یا چاپ کمیاب نباشد. 2. جامعیت داشته باشد، وافی به تمام ابواب معارفی باشد. ادامه در فرسته‌ی بعدی
ادامه فرسته قبل: 3. اعتبار داشته باشد؛ منبع مشکوک یا غیرمعتبر نباشد. 4. شهرت داشته باشد؛ کتاب گمنام و ناشناخته‌ای نباشد. 5. منابع حدیثی‌اش زیاد باشد. 6. تهیه نسخه آموزشی از آن، سریعاً دستیاب باشد؛ نیاز به تألیف جدید نداشته باشد. 7. از جنبه روانی برای طلبه، قانع کننده باشد که روی آن کتاب، وقت می‌گذارد؛ مثلاً در آینده به آن حتماً مراجعه خواهد شد. 8. متن کتاب، غرابت نداشته باشد؛ از متونی نباشد که سبک نگارش آن منسوخ گشته یا منحصر به حوزه تخصصی باشد؛ متونی همچون: الشافی سید مرتضی، قبسات میرداماد، التوحید قاضی سعید، شرح الاسماء، الحسنی ملاهادی سبزواری، حاشیه میرداماد بر رجال کشی، الهدایه الکبری خصیبی و ... 9. شرح احادیث، از خود صاحب کتاب باشد نه اینکه در فهم عباراتش سردرگم شوند و راهی برای حل آن‌ها نباشد یا راه‌های دور از دسترس باشد. 10. نویسنده کتاب، خوش‌نام، معتبر و معتمد امامیه باشد. بر این اساس تنها پیشنهاد (یا حداقل یکی از بهترین‌ها) منتخبی از کتاب «بحارالانوار» علامه مجلسی است. تیمی فاضل و خوش‌سلیقه مأمور شوند از این موسوعه پرافتخار حدیثی، روایاتی را انتخاب کنند و به‌سرعت به‌صورت جزوه‌ای زیبا آماده شود. برای هر پایه تحصیلی، یک بسته کامل معارفی تنظیم شود که بر اساس توانمندی‌های طلبه باشد. همچنین، توضیح مناسب برای هر منبع حدیثی معرفی شده در بحارالانوار، جداگانه در یک جزوه در اختیار اساتید قرار گیرد. 🆔 @tammolaat
📌خبر خوش درباره‌ی سند ملی زیارت با وجود تأکیدات و تاییدات فراوان درباره جایگاه و اهمیت زیارت، این حوزه اما فاقد یک سند ملی بود که حالا به دنبال دستور رئیس‌جمهور، شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین آن را آغاز کرده است. هفته گذشته، آستان قدس رضوی میزبان نمایندگان اعتاب مقدس و بقاع متبرکه بود؛ نمایندگانی از حرم حضرت رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (ص)، مسجد مقدس جمکران، سازمان اوقاف و امور خیریه كشور، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و حرم حضرت احمد بن موسی الكاظم (ع) و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتند. یکی از دستورکارهای این نشست، بررسی روند و پیشرفت تدوین سند ملی زیارت بود؛ سندی که می‌تواند یک اتفاق مهم در این زمینه باشد. در این جلسه بنا شد کمیته تخصصی سند ملی زیارت تشکیل شود. همچنین بنا شد در این کمیته رئیس یا معاون و یا یک نماینده تام الاختیار از وزارتخانه‌های کشور، ارشاد، راه و شهرسازی، گردشگری، امور خارجه، سازمان برنامه‌وبودجه، نیروهای مصلح و شورای انقلاب فرهنگی حضور داشته باشند. 🆔 @tammolaat
🔰درنگی در امنیت مزارات و اعتاب مقدس 🔹بحث امنیت مزارات و اعتاب مقدسه را می‌توان از وجوه مختلف نظری، مولفه‌ها و راهکارها مورد بررسی قرار داد. 🔹در این مختصر که به وجه نظری بیشتر توجه دارم . زیارت و امنیت یک تاثیر متقابل دارد. زیارت برای جامعه آرامش روانی ایجاد می‌کند و امنیت بیشتر و کمتر منجر موجب رونق یا کساد زیارت می‌شود. 🔺پناه بردن و تحصن علما در حرم مطهر امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س) و حرم عبدالعظیم الحسنی (ع) در شهر ری، نمودی از جنبه‌های امنیتی زیارت است. افراد متحصن می‌دانستند حاکمان جور نسبت به اعتاب مقدس، حساسیت‌های جامعه و مردم را به‌خوبی می‌دانند و از توسعه دامنه‌ی درگیری با کل جامعه هراس داشتند. این وجه حُسن ماجرا است. شکسته شدن حرمت مزار، در صورت کارزار نبودن این ابزار، وجه تلخ آن است. 🔹حرم و مزارات مقدس یک منطقه امن و یک منطقه بی‌طرف محسوب می‌شود. 🔺ذات مراقد امن است. 🔹وقتی از امنیت حرم و مزارات مقدس حرف می‌زنیم، لازمه آن پایبندی به لوازم آن است. 🔺پیامبر گرامی اسلام (ص) در عمرة القضاء دستور داد: تیرها، نیزه و سلاح هاى دیگر را به سرزمینى که «یاجج» نام داشت منتقل سازند، و خود و یارانش تنها با شمشیر، آن هم غلاف کرده وارد «مکّه» شدند و به نوعی این مطلب را می‌رساند که برای عبادات به مکه آمده است و حرمت حرم امن الهی را پاس داشته است. ❓پرسش این است که اعتاب مقدس در مسائل سیاسی باید بی‌طرف باشند یا کنشی از خود نشان دهند؟ ❇️معتقدم در اعتاب مقدس دیپلماسی مذهبی باید باشد، اما سیاست‌گذاری‌ نباید به گونه‌ای باشد که مزارات تبدیل به محلی برای سیاست‌ورزی شوند. 🔺بله مزارات می‌تواند همانند جنبه‌های عبادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی؛ جنبه سیاسی هم داشته باشد، اما اینکه مزارات و اعتاب مقدس به جهت دلبستگی میلیونها نفر به آنها، مکانی برای سیاست‌ورزی گردد منجر به مخاطره افتادان امنیت آن مکانها می‌شود. 🔺وقتی امنیت حرم‌ها و اعتاب متزلزل شود، ستون‌های امنیتی متزلزل می‌شود؛ 🔺ایجاد ناامنی در حرم و اعتاب مقدس بر روی امنیت کل جامعه تاثیرگذار است، علی‌الخصوص آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه که نقاط ثقل امنیتی به حساب می‌آید و چون وجوه امنیتی متعددی دارد حتی در روابط بین‌الملل و کلان مسائل اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود. 🔹وقتی اعتاب مقدس را دخیل در یک امر یا فعالیت سیاسی می‌کنیم، اماکن مذهبی و مقدس ما که جایی برای آرامش روانی جامعه است، به محلی برای اختلافات سیاسی تبدیل گردد. 🔹 همانگونه که هر کشور نیاز به منطقه آزاد تجاری دارد نیازمند منطقه آزاد امنیتی است. ✅لذا پیشنهاد می‌گردد، برای فراگیری امنیت حرم و اعتاب مقدسه و تبدیل به منطقه امن و حصن حصین باید برای آن یک فرهنگ‌سازی در همه ادیان الهی ایجاد نماییم. بنابر مصالح عالیه، مزارات و اعتاب مقدسه باید منطقه امن باشند و هر حرکت که امنیت آن را برهم زند محکوم شود. همانگونه که ترور و تروریسم تابو گردیده است و به هر شکلی محکوم است، امنیت مزارات باید تابو گردد. باید کسی جرئت نکند امنیت مزارات را به مخاطره افکند. باید به سطحی برسانیم که اگر از منظر سیاسی و عقیدتی مثل حادثه دلخراش حرم شاهچراغ رخ داد، بلا استثناء در همه جهان، همه جریان و تفکرات از هر منظری و جهتی آن را محکوم نمایند. برای تبیین و استخراج راهکارها و چگونگی توسعه و تقویت امنیت مزارات و اعتاب مقدسه باید در نشست‌های متعددی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران به بحث و گفتگو نشست. 🆔 @tammolaat
🔺 تأثیرات فرهنگی زیارت؛ در گفتگوی کوتاه با خبرگزاری ایسنا 🌐 ملاحظه نمایید: isna.ir/xdMLG7 🆔 @tammolaat
🔺کرسی علمی ترویجی «رویکرد منبع شناسانه به سیره اهل‌‌بیت(ع)» 👥 با ارائه حجت‌الاسلام دکتر مهدی مردانی و نقادی دکتر حسین صابری و نقادی سیدرضا شیرازی ⏰ زمان و مکان: پنج‌شنبه، سوم آذر/ بنیاد پژوهش‌های اسلامی، تالار شیخ طوسی ساعت ۹:۳٠ صبح ✂️شناخت رویکرد‌های مختلف به سیره اهل‌بیت(ع) یکی از مسائل پژوهش‌های سیروی است که تأثیر زیادی در میزان بهره مندی از این دست مطالعات دارد. چراکه با شناخت رویکردهای سیره‌پژوهی می‌توان آرای مرتبط را رصد نمود و زمینه مقایسه آنها را فراهم آورد و امکان رویارویی منطقی با چالش‌های فراروی را مهیا کرد. یکی از رویکردهای مطرح دربارۀ سیره اهل‌بیت(ع)، رویکرد منبع‌شناسانه است. در این رویکرد، سیره به‌عنوان منبع شناخت احکام شرعی نگریسته می‌شود و در کشف و تبیین آموزه‌های فقهی به کار گرفته می‌شود. جناب مردانی در ارائه خود می‌کوشد با بررسی آن دسته از متون سیره که به احکام و آموزه‌های فقهی اختصاص دارد، اولاً به توصیف تاریخی این نگره سیره‌پژوهی بپردازد و ثانیاً پیامدهای نظری آن را تبیین کند. 🆔 @tammolaat
✍️ عرصه‌های اجتماعی زیارت و حوزه‌های مغفول به‌بهانه برگزاری «رویداد هم‌افزا» در مشهد 🔅مطالعه یادداشت: https://eitaa.com/tammolaat/197 🆔 @tammolaat
به‌بهانه برگزاری «رویداد هم‌افزا» در مشهد؛ 🔆عرصه‌های اجتماعی زیارت و حوزه‌های مغفول مجموعه آستان قدس رضوی چندی قبل میزبان نخستین رویداد هم‌افزایی فعالان فرهنگی اجتماعی و خراسان رضوی بود که بیش از ۱۱۰ تشکل و مجموعه مردم‌نهاد در سطح استان حضور داشتند و از مجموعه‌های پیشران و برتر به‌حساب می‌آمدند. رویداد با ۹ عرصه تخصصی که شامل عرصه‌های «اجتماعی»، «تربیتی و آموزشی»، «رسانه و هنر»، «خانواده»، «سبک زندگی عفیفانه»، «کتاب و کتاب‌خوانی»، «صنایع خلاق فرهنگی»، «فکر و اندیشه» و «تفریح و نشاط» برگزار شد که مجموعه‌ها به‌صورت تخصصی در این عرصه‌ها حضور داشتند. معتقدم این مجموعه‌ها با توجه به فعالیت‌هایی که عهده‌دار هستند می‌توانند به‌عنوان حلقه‌های میانی بین مردم، جامعه و حاکمیت نقش مهمی ایفا نمایند. این رویداد فرصتی برای گردآوری تشکل‌های مردم‌نهاد به‌عنوان حلقه‌های میانی بود تا با تبادل‌نظر، دستاوردهای خود را عرضه و آن‌ها را به اشتراک بگذارند و از طرفی سایر مجموعه‌ها از این تشکل‌ها الگوبرداری و به فعالیت‌ها مرتبط توسعه دهند. این رویداد با حمایت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و با همکاری برخی نهادها برگزار شده بود و من هم به جهت مطالعات حوزه زیارت و شناسایی عرصه‌های جدید فرهنگی اجتماعی، از این رویداد بازدید کردم و نکاتی را یادآور می‌شوم. 1. همان‌طور که در بالا اشاره شد، اصل ایده و برگزاری آن بسیار عالی و دارای ثمرات است؛ البته می‌توان این هم‌افزایی را در سطح گسترده‌‌ای بین نهادها و سازمان‌ها برگزار کرد. البته اگر جریانات بعضاً سیاسی بگذارند تا از این جزیره‌ای بودن خارج شویم! 2. نهاد و مؤسسات متعددی هستند که به‌دوراز فعالیت‌های سیاسی، در اجتماع حضور فعال و پررنگی دارند؛ می‌توان در این رویدادها از طیف‌های مختلف دعوت به عمل آورد و منحصر به یک جریان و طبقه نباشد. 3. مایه دلگرمی بود که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی فعالان حاضر در نمایشگاه، بیشتر بدنه حوزوی داشت و از پشتوانه علمی برخوردار بود. 4. اما مع‌الأسف هنوز مدلی برای برگزاری یک نمایشگاه مطلوب و ایده‌ال پیدا نکرده‌ایم! مثلاً ازدحام جمیعت و برخوردهای متعدد افراد با یکدیگر در برخی از بخش‌های نمایشگاه، کاملاً مشهود و ملموس بود. 5. از آنجایی که محل برگزاری رویداد هم‌افزا، محل مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی بود، شایسته بود به غیر از مؤسسه جوانان، فعالان مرتبط با مباحث و معارف رضوی حضور پررنگ‌تری داشته باشند. تنها غرفه‌‌ای که مشاهده شد «پنجره فولاد» مرتبط با سوغات زائر بود که بیشتر رویکرد اقتصادی داشت و جالب آن‌که در کل نمایشگاه فقط کارشناس این غرفه با پوششی متفاوت حاضر شده بود. 6. فعالیت‌های اجتماعی در عرصه‌های گوناگونی وجود داشت، اما بحث امام رضا (ع) زیارت و ارتباط آن با دیگر عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی کاملاً مغفول بود. با یکی از مسئولان مشهور که در عرصه‌های خانواده و جوانان فعالیت داشت، گفتگو کردم و سطح فعالیت زیارتی مجموعه خود را به قرائت دسته‌جمعی دعای عهد به‌صورت مجازی خلاصه کرده بود! آیا فعالان عرصه خانواده در مشهد الرضا(ع) برنامه و سبدی ویژه‌ای برای زیارت تدارک دیده‌اند و دراین‌باره فکری شده است! و آیا اساساً احساس نیاز می‌شود! لذا معتقدم دسترسی و آشنایی به «ابعاد مسئله زیارت» لازمه فعالیت‌های یک فعال فرهنگی-اجتماعی مشهدی است تا زیارت را فقط به قرائت زیارت‌نامه خلاصه نکینم! گرچه لوازمی دارد و باید درباره آن گفتگو نمود. 🌐 سایت رویدادی برای هم افزایی، برای حکمرانی مردمی: https://hamafza8.ir/ 🆔 @tammolaat
🔆 زیارت، یکی از مهمترین مولفه‌های سرنوشت‌ساز در مشهد در طول تاریخ بوده است و در دورۀ معاصر شاهد گسترشِ کمی و کیفی آن بوده‌ایم. در استمرار نشست‌های پژوهشی «المزارِ»، سومین نشست به موضوع «کندوکاو در نظام موضوعات زیارت‌پژوهی» اختصاص یافته و دکتر «سید حسین شهرستانی»، مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی به ارائۀ سخن پیرامون نظام موضوعات پژوهشی در حوزۀ زیارت با تاکید بر مطالعات اجتماعی زیارت خواهد پرداخت. ⏳ میزبان شما خواهیم بود در روز چهارشنبه، ۲۳ آذرماه؛ از ساعت ۹:۳٠ تا اذان ظهر؛ در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شمارۀ ١، تالار شهید سلیمانی (آمفی تئاتر) 🆔 @tammolaat
📣 نشست علمی راهبردهای علوم‌ شناختی در «سند ملی زیارت» 👤با ارائه جناب عماد دولتشاه، مدیرعامل موسسه دانش‌بنیان آینده‌نگاران فن‌آفرین جنوب 👤دبیر جلسه: جناب مصطفی قناعتگر 📌زمان و مکان: امروز چهارشنبه، ۳٠ آذرماه، ساعت ۱۲ ظهر در بنیاد پژوهش‌های اسلامی 📎 پیوند لینک وبینار: https://gharar.ir/r/53c82569 🔺برگزار کنند: گروه پژوهشی «تحقیات علوم قرآنی و فقه جعفری» پژوهشکده علوم اسلامی رضوی 🆔 @tammolaat
فقه روابط اجتماعی آستان‌های مقدس.pdf
671.9K
🔆فقه روابط اجتماعی آستان‌های مقدس مسئله‌شناسی، شخصیت‌حقوقی و تفاوت احکام درحکومت‌های مشروع ونامشروع 📝نویسنده: استاد سیف‌الله صرامی، دانشیارو مدیر پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📙فصلنامه فقه، پاییز 1401 ✂️چکیده: برای گشودن افقی به پایه‌گذاری فقه نوپدید روابط اجتماعی آستان‌های مقدس، چند مطلب برای نخستین بار، در چارچوب فقه امامیه، ارائه می‌شود: اول، مسئله‌شناسی فقه روابط اجتماعی آستان‌های مقدس، دوم، اثبات شخصیت حقوقی آستان‌ها، و سوم، بیان تفاوت فقه روابط اجتماعی آستان‌ها در حکومت‌های مشروع و نامشروع از دیدگاه فقه امامیه. دستاورد مقاله در مطلب اول، طراحی جدیدی از ساختار مسائل بنیادی و روبنایی فقه روابط اجتماعی آستان‌های مقدس است. در مسائل بنیادی، تأثیر تفاوت حکومت‌های مشروع و نامشروع، تأثیر تفاوت مبانی فقهی مشروعیت حکومت و قلمرو دخالت حکومت‌ها در آستان‌های مقدس، نسبت فقه آستان‌های مقدس با فقه وقف، همین نسبت، با عنوان‌های تعظیم شعائر و فریضه امر به معروف و نهی از منکر و فقه ساخت آستان‌های مقدس، مطرح شده است. پس از این، ۱۰ مسئله عمده ومهم‌تر روبنایی توضیح داده شده تا ساختار مسائل تکمیل گردد. در مطلب دوم، شخصیت حقوقی‌بودن آستان‌ها، در چارچوب فقه امامیه، اثبات و از آن رفع‌ اشکال شده است. درمطلب سوم، نشان داده شده که حکومت مشروع اسلامی، بر اساس نظریه غالب فقها، مبنی بر نصب ولی‌فقیه، آستان‌های مقدس را به ‌لحاظ تولیت و مدیریت، تحت‌قلمرو خود دارد؛ اما در حکومت‌های نامشروع فقهی، آستان‌ها نهادی مستقل از حکومت‌ها هستند. 🆔 @tammolaat
🔆 فراخوان نخستین رویداد ملی مسئله محور «زیارت» این رویداد به صورت ملی و با هدف جذب ایده‌های استارتاپی و فرهنگی در حوزه و تبدیل آنها به خدمت یا محصول برگزار می‌شود. رویداد سقاخونه این پرسش را فراروی استارتاپ‌ها و صاحبان ایده قرار می‌دهد که در شهرهای زیارتی با وسعت مشهد، قم و شیراز چه اتفاقات نو و ابتکارات و خلاقیت‌هایی برای رفاه حال زائرین و معنوی تر کردن حال و هوای شهر می‌توان ایجاد کرد؟ مهلت ارسال ایده به دبیرخانه سقاخونه تا 30 بهمن ماه است که داوری ابتدایی بعد از این تاریخ در قم انجام خواهد شد و سپس بحث تجاری سازی ایده‌ها در شیراز انجام خواهد گرفت. آئین اختتامیه در مشهد خواهد بود. به هر شهری ظرفیتی برای ایده‌های برگزیده داده خواهد شد تا در مرحله نهایی ارزیابی شوند و در نهایت، حمایت‌های از ایده‌های برگزیده صورت خواهد گرفت و مقدمات استفاده از افراد ایده پرداز در برنامه ریزی و اجرا خواهد شد. 📝 اطلاعات بیشتر و ثبت ایده: saghakhoneh.ir 🆔 @tammolaat
📣 نشست تخصصی زیارت و گردشگری (سبک زندگی زائر، خادم و مجاور حوزه «زیارت») 🎙با حضور آقایان: محمد سهیلی، حسین افخمی، حسین باغگلی، محمدرضا قائمی‌نیک و دیگر پژوهشگران حوزه ⏳ زمان و مکان: امروز چهارشنبه ۱۴ دیماه، ساعت ۱۷ در محل پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی 🆔 @tammolaat
🔆 گزارش سفر به عراق و شرکت در کنگره بزرگداشت آیت‌الله محمدتقی شیرازی و چند دیدار ⚜️به دعوت مرکز کربلاء للدراسات و البحوث، وابسته به آستان مقدس امام حسین(ع)؛ در معیت حضرات اساتید حجج‌اسلام محمدباقر فرزانه، دبیر شورای عالی و علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان و سیدحسن وحدتی شبیری، رئیس مدرسه عالی فقاهت، به‌منظور حضور در کنگره «بزرگداشت آیت‌الله میرزا محمدتقی (از مراجع تقلید و رهبر سیاسی نهضت استقلال‌طلبی در برابر سلطه انگلستان)» در شهر کربلا حضور یافتم. مراسم افتتاحیه کنگره، عصر شنبه ۱۹ آذرماه با سخنرانی شیخ عبدالمهدی کربلایی، متولی شرعی آستان امام حسین (ع) آغاز شد و آقایان حسن رشید العبایجی و عبدالامیر قرشی و نمایندگان حوزه و ، همچنین دکتر محمد مؤذنی از دانشگاه شیراز (به‌همراه مترجم) و برخی دیگر از حاضران به سخنرانی پرداختند. یکی از برنامه‌های محوری کنگره، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور شخصیت‌های علمی از کشورهای مختلف بود که پژوهشگران حاضر، مقالات خود را در نشست علمی‌ ارائه می‌دادند. حجت‌الاسلام وحدتی شبیری مقاله‌شان را در یکی از نشست‌هایی که رئیس میز آن حجت‌الاسلام غفوری بود، ارائه دادند. روز اختتامیه حجت‌الاسلام خیاط به‌عنوان اولین سخنران به زبان عربی مباحثی ارزشمندی را ارائه کردند. دکتر ریاض الجمیلی، استاد تمام دانشگاه کربلا و رئیس هیئت مشاوران پس از اتمام سخنرانی خطاب به من گفت: ایشان «رجل فقیه» است. در انتهای مراسم اختتامیه با اهدای نماد کنگره از حضور پررنگ و مؤثر آستان قدس رضوی و حوزه علمیه در این کنگره تشکر ویژه‌ای شد. خوب است یادآور شوم، این کنگره سومین دوره از سلسله همایش‌های جهانی تحت عنوان «المؤتمرات العالمیة لإحیاء تراث علماء کربلاء» و برای بزرگداشت و احیاء آثار علمای اهل شهر کربلا برگزار می‌شد؛ که دو کنگره اول و دوم برای گرامیداشت علامه وحید بهبهانی و فقیه و محدث بزرگ ابن فهد حلی برپاشده بود. در این سفر پربار، جمع حاضر با حضور در بیت آیت‌الله سید محمدتقی از مراجع تقلید در کربلا با ایشان دیدار و گفتگو کردند. همچنین دیدار ارزشمندی با آیت‌الله شیخ حسن و نیز دیداری با فضلای اساتید و مشهدی مقیم نجف در بیت (ره) صورت گرفت و گفتگویی با حجت‌الاسلام سید علی انجام شد که در گزارشی مجزا به آن اشاره خواهم داشت. 📌در این دیدارها نکاتی پیرامون ضرورت تحول در ، اهمیت ارتباط حوزویان با مردم، اهتمام به مسائل فرهنگی، آسیب‌شناسی وضعیت آموزش، پرورش و تربیت، توجه ویژه به نسل جدید و ... مورد گفتگو قرار گرفت. همچنین فضلای از مشکلات انتقال پرونده به حوزه علمیه نجف و قطع شهریه، بیمه، مسئله سربازی و همچنین درج نشدن تحصیلات در پرونده تحصیلی و رزومه علمی آنان سخن گفتند. 🆔 @tammolaat
📎پیوست تصویری گزارش سفر به عراق 🆔 @tammolaat