eitaa logo
تأملات
115 دنبال‌کننده
344 عکس
97 ویدیو
15 فایل
✍️ گاه‌نوشت‌های «سید رضا شیرازی» در باب مسائل فقهی، اصولی، حدیثی و مسائل درون گفتمانی حوزه علمیه 🔅استاد حوزه و دانشگاه 🔅مدیر گروه فقه پژوهشکده علوم اسلامی رضوی 💢ارتباط مستقیم: https://eitaa.com/Srshirazi 📲اینستاگرام: instagram.com/srshirazi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️اشکهایی زیبا به دلیل جاماندن از نماز جماعت درسی از زبان معلم کوچک: ✅مردها در خانه نماز نمی‌خوانند 🆔@tammolaat
🌐کلیسای متاورسی 💥به گزارش یورونیوز، اسقف «دی.جی. سوتو» در سال 2016 پروژه VR Church را راه‌اندازی کرد و این کلیسای مجازی در دوره همه‌گیری کرونا به محبوبیت بالایی رسید. 🔺مسیحیان با هدست‌های واقعیت مجازی به VR Church می‌روند و هر یک آواتار خودشان را دارند. 🔺همه فعالیت‌های داخل کلیسا از خواندن انجیل تا غسل تعمید می‌تواند در دنیای متاورس انجام شود. 🔺کاربران این دنیا می‌گویند تجربه دینی آن‌ها با کمک این سرویس ارتقا پیدا کرده است. 🆔@tammolaat
🕋سفر مجازی به مکه مکرمه https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://irpano.ir/ap/masjed/Mecca/&ved=2ahUKEwjL-oOL_sLpAhUxaRUIHbCbA_YQFjAGegQIBhAB&usg=AOvVaw2uMY3Ddm74PP9JeYI85VmF ⚠️روی هر فلشی که کلیک می‌کنید مقداری صبر کنید تصویر شفاف می‌شود. تصویر دیر واضح می‌شود. لذا کمی صبر کنید. 🔺می‌توانید با انگشت، صفحه را بچرخانید دور و بر را نگاه کنید. 🆔@tammolaat
[(از چپ به راست) مارتین شین، امیلیو استوز، پروفسور جورج گرینیا] 📽 زیارت، ستارگان هالیوود و دانشگاهیان را در فیلم «راه» گرد هم آورد ♦️زیارت هزار ساله اسپانیایی کامینو د سانتیاگو موضوع فیلم «راه» است. با تلاشهای پروفسور جورج گرینیا فیلمی به نویسندگی و کارگردانی امیلیو استیوز و با بازی مارتین شین ساخته شد. 🔺خلاصه داستان فیلم: دکتر توماس اوری (Thomas Avery) یک چشم‌پزشک آمریکایی است که مارتین شین نقش او را بازی می‌کند. توماس پسر خود را در سفری معنوی و در مسیر جاده سانتیاگوی اسپانیا از دست داده است. بنابراین، به‌منظور تحویل گرفتن جسد وی به این منطقه سفر می‌کند. وی برای ادای احترام به پسرش، تصمیم می‌گیرد سفر روحانی او را به پایان برساند و در انتهای مسیر خاکستر پیکرش را به دست باد بسپارد. در طول راه، تام با افراد گوناگونی هم‌سفر می‌شود که همگی در جستجوی معنای زندگی خود هستند. 🔸این فیلم مجموعه‌ای از چالش‌های زائران این جاده را به تصویر می‌کشد. ❇️مشاهده فیلم : «راه» 🆔@tammolaat
❇️ زیارت به مثابه رشته‌ای علمی ✍سید رضا شیرازی 🔺چکیده‌: سیاحت(گردشگری) و زیارت دو موضوع شبیه به هم با اهدافی متفاوت هستند. درحالی که گردشگری با مفاهیم لذت، تفریح و اوقات فراغت همراه است، مفاهیم معنویت، تطهیر و عبادت قرین زیارت‌اند. پژوهش‌ها در حوزة گردشگری به حدّی گسترش یافته است که گردشگری به عنوان رشته‌ای در مجامع علمی پذیرفته شده و اندیشمندانی در این حوزه دانشی مشغول به فعالیت هستند. گردشگری پای خود را از این فراتر نهاده است و زیارت را زیرشاخه‌ای از مباحث خود با عنوان «گردشگری دینی» قلمداد کرده است. ویژگی‌های درآمدزایی ارزی، اشتغال‌زایی و فرابخشی بودن گردشگری، باعث اهتمام دولتها به آن و در نتیجه غلبه توجه به گردشگری شده است. این مقاله به روش کتابخانه‌ای توصیفی به اثبات این امر می‌پردازد که «زیارت» دارای مسائل متعدد علمی در موضوعات مختلف است که نیازمند پاسخ هستند و در صورت پاسخ روشمند بدانها، دانشی تولید خواهد شد که قابلیت پی‌گیری و توسعه را داراست. 📆 پنجشنبه، ۲۵ آبان‌ماه، ساعت ۹:۱۰ الی ۹:۳۰ 🏢مشهد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، تالار شیخ بهایی 🆔@tammolaat
زیارت به مثابة رشته.pdf
817.9K
مقاله ارائه شده به همایش الهیات زیارت 🆔@tammolaat
هدایت شده از شفقنا
✅ویدیو کلیپ؛ «وین» در شب زیارتی حضرت سید الشهدا(ع) 🔷ویدیو کلیپ شب جمعه کربلا در شب زیارتی حضرت سید الشهدا کلیپ « وین » لسان حال حضرت ام البنین خطاب به امام حسین علیه السلام با اجرای محمد بوجباره بر اساس شعری از عبدالله بوحمد و ترجمه فارسی شفقنا تقدیم مخاطبان می گردد. https://fa.shafaqna.com/news/1689148/ جزئیات👆👆👆 🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا 🆔 @shafaqna_com
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
🔹 آیت الله مرتضوی: تسهیل گری زیارت مورد توجه جدی قرار گیرد حجت الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و همراهان وی ضمن حضور در بیت آیت الله مرتضوی، با وی دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین نواب به ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در زمینه حج و عمره، از برقراری عمل عبادی عمره پس از ۸ سال خبر داد. وی ضمن تاکید بر بنای تسهیل گری و حل مشکلات زائران از سوی دستگاه های مرتبط با حج و زیارت، برگزاری مراسم حج اخیر را نیک ارزیابی کرد. در پایان آیت الله مرتضوی ضمن آرزوی موفقیت برای نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، زیارت را مقوله مهم دانست و خواستار دقت و جدیت مضاعف در حل مشکلات زوار بیت الله الحرام و اعتاب مقدسه و تسهیل گری در این زمینه شد. استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه خراسان نفس حضور و دعا در اماکن مقدسه را مهم خواند چرا که مورد اجابت خداوند متعال قرار می گیرد. وی توکل به خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام را سبب موفقیت در فعالیت ها و رفع مشکلات پیش رو دانست. ............................................. آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
🔻بنای مزار رضوی، پیش و پس از دفن امام رضا 🔹️کلیدی‌ترین مادیت که در فرهنگ زیارت امام رضا نقش‌آفرین است و سایر مادیات را می‌توان در بستر آن و در تقاطع با آن دید، مکان دفن ایشان و سازه‌های پیرامونی آن (مشهد الرضا) است. دارالاماره یا باغ حمید بن قحطبه طائی همان منقطه فعلی حرم رضوی است. هارون الرشید عباسی در سال ۱۹۳ در آنجا دفن شد. در سال ۲۰۳ قمری به خواست مامون، امام رضا علیه السلام نیز در این مکان در کنار هارون دفن شد. با توجه به آنچه از تاریخچه موقعیت مکانی و سیاسی قبر امام هشتم می‌دانیم، بسیاری طبیعی است که گزارشاتی مبنی بر دیوار داشتن، بنا و قبه داشتن، درب و قفل داشتن و خادم و کارگزار داشتن (مدیریت نسبتا منسجم) که در باب ۶۹ عیون اخبار الرضا (قرن چهارم) دیده می‌شود ثبت شده باشد. به طور قطع (کمینه از قرن سوم به بعد)، نصب ضریح به جهت تعظیم و بزرگداشت مدفون انجام می‌گرفته است؛ اما این مقبره حد اقل تا میانه‌های قرن چهارم، ضریح در اصطلاع معاصر (در گذشته به آن صُندوق می‌گفتند) نداشته است. این بنا، از آنجا که پیش از دفن هارون وجود داشته و وجهه‌ای سیاسی و عظمت‌طلبانه را در پیش و پیِ خود داشته، و نیز از آنجا که امام رضا نیز به دستور مامون و با همین رویکرد در آنجا دفن شدند، به شکوه جایگاه دنیوی امام اشاره دارد و گویی بیش از آنکه در تاسیس خود امری مقدس را پشتوانه داشته باشد (که خالی از آن نیست)، امری غیرمقدس را پشتوانه داشته‌ است. گرچه به مرور زمان و با غلبه رویکرد معرفتی شیعه امامیه، کارکرد مقدس آن غلبه پیدا کرد. @tavanerejal
🛎 پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت «هفته پژوهش و فناوری» برگزار می کند : ✅ سلسله نشست های چهارمین همایش «علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری» 🔶 «جایگاه زیارت در حکمرانی کشور؛ بررسی مبانی در نظام فکری توحیدی» 🔹 دکتر علی نوفرستی 📅 18 آذرماه ساعت 10 🏢 دانشگاه فردوسی مشهد- پژوهشکده زیارت و گردشگری - کلاس 1. 🔗 پیوند شرکت مجازی : https://vroom.um.ac.ir/cpts 🆔 @fum_cpts
هدایت شده از پژوهشکده حج و زیارت
✳ پژوهشکده حج و زیارت منتشر کرد: 📚کتاب مجموعه مقالات «بیماری‌های مسری و حج‌گزاری» (با تمرکز بر ویروس کرونا) ◀ شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بعضی اعمال عبادی ـ سیاسـی ) ماننـد نماز جمعه، نماز جماعت، زیارت اماکن مقـدس و قبـور اولیـای الهـی و حج خانـه خـدا( متفکـران و پژوهشـگران را بـه تفکـر و پـژوهشهـای جدیدی واداشت تا تأثیر بیماریهای مسری از جمله کرونـا را بـر رفتـار انسانها در ابعاد مختلف اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسـی و عبـادی مورد پژوهش قرار دهند. ⏪ یکی از کارهای پژوهشی که در پژوهشکده حج و زیارت در این باره صورت گرفت، ارائه مجموعه مقالاتی در مورد نقش بیماری‌های مسـری از جمله کرونا در تعطیلی حج و تأثیر این تعطیلی بر روابط مسـلمانان در ابعاد مختلف آن و منافعی است که در اثر این تعطیلی از مسلمانان فـوت شده اسـت. موضـوع ایـن مقـالات پاسـخ بـه برخـی شـبهات اعتقـادی، آسیبهای سیاسی ـ اجتماعی و نیز منافع مادی و معنوی است که در اثـر تعطیلی حج از دست مسلمانان رفته است. ❇ این کتاب در قطع وزیری و در 310 صفحه توسط نشر مشعر منتشر شده است. 👈👈👈 http://hzrc.ac.ir/.
📗مهمانان خدا: زیارت و سیاست در جهان اسلام 🔺نویسنده این کتاب آقای دکتر رابرت بيانچی (بیانکی)، دانشمند علوم سياسي، وکيل حقوق بين‌الملل و اقتصاد سياسي در چين و جهان اسلام، و مشاور چندين سازمان دولتي و مؤسسه اقتصادي بين‌المللي است. وی در دانشگاه‌هاي شيکاگو، نانجينگ چين، قطر، پنسيلوانيا و دانشگاه آمريکايي قاهره تدريس مي‌کند. 🔺کتاب‌هاي دیگر او عبارت‌اند از: جهاني شدن اسلامي: حج، سرمايه‌داري، دموکراسي، و ديپلماسي (انتشارات World Scientific Publishers،۲۰۱۳)، اصناف سرکش: حيات ارتباطي مصر در قرن بيستم (انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۱۹۸۹) و گروه‌هاي ذي‌نفع و توسعه سياسي در ترکيه (انتشارات دانشگاه پرينستون، ۱۹۸۴). 🔺دکتر بیانچی به سبب علاقه اش به حج، با مسافرت به کشورهاي اسلامي و ديدار با مسؤلان حج و مطالعات عميق درباره تاريخ اين کشورها، تلاش کرده پژوهشی علمی در این باره انجام دهد. 🔺مسير راه‌های حجاج و نيز تعداد حجاج کشورهای مسلمان و مراسم و آيين‌های مرتبط با زائران، و نيز سياست کشورهاي مسلمان، درباره شهروندان خود، از جمله ويژگي‌هايی است که رابرت آر بيانچی، در کتابی که پيش ‌رو داريد، تحليل و بررسي مي‌نمايد. 🔺این کتاب برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ توسط انتشارات آکسفورد با مشخصات زیر منتشر شد: 📕Guests of God : pilgrimage and politics in the Islamic world. By Robert R. Bianchi. Oxford: Oxford University Press, ۲۰۰۴ به همت پژوهشکده حج و زیارت این کتاب ترجمه در سال ۱۳۹۷ روانه بازار شده است. 🆔@tammolaat
🛎 پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت «هفته پژوهش و فناوری» برگزار می کند : ✅ سلسله نشست های چهارمین همایش «علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری» 🔶 «نظام مسائل حکمرانی زیارت» 🔹 دکتر علی نوفرستی 📅 25 آذرماه ساعت 10 🏢 دانشگاه فردوسی مشهد- پژوهشکده زیارت و گردشگری - سالن شورا 🔗 پیوند شرکت مجازی : https://vroom.um.ac.ir/cpts 🆔 @fum_cpts
🔰کرسی علمی-ترویجی <مقایسه تطبیقی مفهوم سفر و زیارت در ادیان> 🔺ارائه‌دهنده: آقای علی‌اکبر چناری (پژوهشگر گروه ادیان بنیاد پژوهش‌های اسلامی) ♨️ناقدان: 🔻حجت‌الاسلام سید رضا شیرازی (استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی) 🔻حجت‌الاسلام محمد غفوری‌نژاد (دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب) دبیر علمی: آقای رمضانعلی ایزانلو 📆سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ 🏢مشهد، بست طبرسی حرم مطهر، بنیاد پژوهشهای اسلامی، تالار شیخ طوسی 🆔@tammolaat
🌿چهارشنبه‌های فرهنگ رضوی🌿 🌍 نشست «بررسی جایگاه و کارآمدی شورای عالی زیارت در قانون برنامه هفتم پیشرفت و توسعه کشور» با ارائه و نقد و بررسی: ♦️دکتر حسین رفسنجانی مقدم، مدیرکل قوانین مجلس شورای اسلامی ♦️دکتر سیدمحمد مهدی غمامی معاون تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی ریاست جمهوری ♦️دبیر علمی: بهمن دهستانی، پژوهشگر فقه و حقوق تطبیقی و سردبیر خبرگزاری رضوی 🔹🕑 زمان: چهارشنبه 29 آذرماه، ساعت 14 🔹🚩 مکان: تهران، کریمخان، خیابان استاد نجات‌اللهی شمالی، کوچه زبرجد، پلاک 4، طبقه دوم 🔅بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) عکس پوستر : (حسن صلواتی؛ برگزیده جشنواره ملی عکس رضوی) 🆔@tammolaat
آیت الله علیدوست.mp3
1.28M
فامیلی با مسمی <آیت الله علیدوست> «کلیپی از یک نفر اخیراً پخش شده است که البته این شخص در این‌گونه حرف‌زدن‌ها سابقه دارد و من واقعاً نمی‌دانم چرا این افراد راه پیدا می‌کنند حرف بزنند. خود این شخص می‌گوید من اصلاً حوزه ندیدم و یکسری مطالب را می‌گوید؛ مثل کسانی‌که از طریق حل جدول، باسواد می‌شوند. ایشان می‌خواهد از عظمت حجاب بگوید که البته از عظمت حجاب هرچه مطلب بگوییم جا دارد ولی ❌اینکه ادعا کنیم ولایت علی(ع)، ضروری دین نیست ولی حجاب، ضروری دین است، مشکل‌ساز است. ❌وقتی تو این حرف را می‌زنی، حجاب بالا نمی‌آید و اگر هم بالا بیاید، ولایت امیرالمومنین(ع) پایین می‌آید. ❌کسانی که بخواهند سوءاستفاده کنند همین را می‌گیرند و می‌گویند ولایت علی(ع) که شیعه بر آن استوار شده است در حد حجاب نیست؛ می‌گویند بنیان شیعه بر پایه‌ای است که به اندازه حجاب نیست. متأسفانه حساب‌وکتابی وجود ندارد و این افراد را می‌آورند حرف بزنند. همین کلیپ را فردا وهابیت می‌گیرد و چقدر از آن استفاده می‌کند. این ثمره حرف‌زدن کسانی است که درس نخواندند، ثمره ندانم‌کاری کسانی است که نمی‌دانند رسانه را در اختیار چه کسانی قرار دهند و فقط جهات خاصی برای‌شان اهمیت دارد که اگر آن جهات درست باشد هرچه بادا باد!» 🆔@tammolaat
🔻بایکوت به‌جای پاسخ 🖊مهدی جمشیدی استاد ابوالقاسم علیدوست در درس خویش دربارۀ سخن حقیر گفته‌اند: «کلیپی از یک نفر اخیراً پخش شده است که البته این شخص در این‌گونه حرف‌زدن‌ها سابقه دارد و من واقعاً نمی‌دانم چرا این افراد راه پیدا می‌کنند حرف بزنند. خود این شخص می‌گوید من اصلاً حوزه ندیدم و یکسری مطالب را می‌گوید؛ مثل کسانی‌که از طریق حل جدول، باسواد می‌شوند. ایشان می‌خواهد از عظمت حجاب بگوید که البته از عظمت حجاب هرچه مطلب بگوییم جا دارد ولی اینکه ادعا کنیم ولایت علی(ع)، ضروری دین نیست ولی حجاب، ضروری دین است، مشکل‌ساز است. وقتی تو این حرف را می‌زنی، حجاب بالا نمی‌آید و اگر هم بالا بیاید، ولایت امیرالمومنین(ع) پایین می‌آید. کسانی که بخواهند سوءاستفاده کنند همین را می‌گیرند و می‌گویند ولایت علی(ع) که شیعه بر آن استوار شده است در حد حجاب نیست؛ می‌گویند بنیان شیعه بر پایه‌ای است که به اندازه حجاب نیست. متأسفانه حساب‌وکتابی وجود ندارد و این افراد را می‌آورند حرف بزنند. همین کلیپ را فردا وهابیت می‌گیرد و چقدر از آن استفاده می‌کند. این ثمره حرف‌زدن کسانی است که درس نخواندند، ثمره ندانم‌کاری کسانی است که نمی‌دانند رسانه را در اختیار چه کسانی قرار دهند و فقط جهات خاصی برای‌شان اهمیت دارد که اگر آن جهات درست باشد هرچه بادا باد!» https://iqna.ir/00HZXL خبرگزاری بین‌المللی قرآن نیز افزون بر انعکاس این برداشت، چندی بعد تلاش کرده تا قدری فضاسازی منفی کند و ماهی خود را از آب گل‌آلود بگیرد: https://iqna.ir/00HZw9 به اختصار بگویم: ۱. سبک و سیاق تحقیرآمیز آقای علیدوست در آنچه که به‌واقع، نقادی نیست، نشان از نوعی «اَشرافی‌گری علمی» دارد که زاویۀ نگاهش، از بالا به پایین است و منتقد و مخالف خویش را هیچ و پوچ می‌انگارد. مواجهۀ ایشان «تخریبی» است و نه «اصلاحی»، و بدین جهت، ادبیات تحقیرآمیز و ملامت‌کننده استخدام کرده‌اند. می‌خواهند دین‌دانیِ فقه‌بسنده و فقهِ مصلحت‌زده‌اشان را به بهای گزاف، به مخاطبِ آزاداندیش بفروشند و اطاعت مقلّدانه و تمکین مرعوبانه بخرند. من خریدار چنین متاعی نیستم و جز در برابر استدلال و برهان، سر تعظیم و تسلیم فرونمی‌آورم. به‌جای «تحکّم»، «تلطّف» بورزید و به‌جای «اقتدار»، بر «استدلال»‌ تکیه بزنید و به‌جای «ملامت»، «مباحثه» کنید. من «سابقه‌دارِ» کدام سخن مبتذل بوده‌ام و کجا از «حل جدول»، معرفت اندوخته‌ام؟! در بیست‌وپنج سال گذشته، پنج هزار جلد کتاب خوانده‌ام و در مطالعه و فکر و نوشتن و مباحثه، ممحض و متمرکز بوده‌ام. ۲. ما را متهم به اختناق‌طلبی و انسداد‌خواهی و خودمرکزبینی می‌کنند اما آشکار می‌گویند نباید رسانه در اختیار کسی چون من قرار بگیرد. آری، به «مناظره» و «مواجهه» فرانمی‌خوانند و «کرسی آزاداندیشی» برپا نمی‌کنند و وارد «گفتگوی عاری از اقتدارهای نامعرفتی» نمی‌شوند، بلکه طریق «حذف» و «سرکوب» در پیش می‌گیرند و پاسخِ دیگری‌های معرفتی‌شان را با توصیه به «نفی» و «طرد» می‌دهند. وقتی از «قدرتِ ابطالِ علمی» بی‌بهره باشند، به‌ناچار باید «قدرتِ اختناقِ عملی» را به میدان بیاورند و در سایۀ مُهرِ خاموشی بر دهان دیگری‌ها دوختن، اقتدارشان را حفظ کنند. در منبرهای‌شان، نالۀ آزادی بیان برای دگراندیشان سرمی‌دهند و فریاد بایکوت برای انقلابی‌ها. هیچ‌گاه در پی رسانه نبوده‌ام، بلکه همواره دعوت شده‌ام و اغلب نیز با اصرار پذیرفته‌ام. ۳. عجبا که حتی در اینجا نیز ایشان، جانب «مصلحت» را گرفته و «حقیقت» را وانهاده است؛ ایشان نمی‌گویند این گزاره که «ولایت حضرت امیر -علیه‌السلام- ضروری مذهب است و نه ضروری دین»، غلط است، بلکه می‌گویند بیانش «برخلاف مصلحت» است. پس نظر ایشان معطوف به مقام «صلاح» و «فساد» است و نه «صدق» و «کذب». تا اینجا روشن شد که دست‌کم، سخن من «غلط» نبوده است. اما ایشان ادامه می‌دهند که این سخن برخلاف مصلحت است به این دلیل که موجب تنزّل مرتبۀ ولایت نسبت به حجاب می‌شود. این سخن نیز راه به حقیقت نمی‌برد چون «ضروری دین» بودن یک حکم، به معنای تحقّقِ «توافقِ بینامذهبی» دربارۀ آن حکم است و نه «مهم‌تر» و «بنیانی» ‌بودن آن حکم. مگر هر آنچه که در میان مذاهب اسلامی، جزو «بیّنات» و «قطعیّات» است، در حکم «باطن شریعت» و «گوهر دین» است؟! اصطلاح ضروری دین، حاکی از «اجماع مسلمانان» است و نه (به‌طور حتمی) «ارکان اسلام». غرض من از بیان این نکتۀ تناقض‌یاب در برابر طرف مناظره‌ که شیعه بود، این بود که اثبات کنم ولایت حضرت امیر که تو آن را پذیرفته‌ای، امر اجماعی نیست، اما حجاب که تو آن را «حکم تاریخی» می‌دانی و نه «حکم دینی»، امر قطعی و بیّن در میان فرقه‌ها و مذاهب اسلامی است. حاصل این بیان، «تحکیم حکم حجاب» است و نه «تقلیل حکم امامت». به‌راستی، این بدیهیّات را کسی چون من باید به استاد سطوح عالی حوزه بگوید؟! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi