✔️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(1)
⁉️چرا معرفت شناسی؟
❓اساساً چــرا مباحــث این دوره (عقاید) با بحث معرفت شناســی آغاز شــده است؟
💠در پاســخ باید بگوییم که به طور طبیعی اگر
کســی اصل امکان شــناخت و معرفت را باور نداشته باشد، نوبت به بحث از بقیۀ اصول عقاید نخواهد رســید.
📚کتاب معلم/معرفت شناسی/صفحه ۲۲و ۲۳
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
معنای ادب. استاد وکیلی.mp3
8.6M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (18)
🔶معنای ادب
🔹 ادب در یک معنای جامع عبارت است از همان حدود شرعی و حفظ کامل شریعت
🔹 سه دسته ادب داریم : آدابی که مفصلا در شرع بیان شده و همچنین آداب اجتماعی و عرفی و همچنین آداب تکوینی
🔹آموزش آداب اجتماعی و تکوینی به فرزند تحت عناوین صغروی شرعی
🔹همه آداب یا داخل در کبریات شرعی هستند یا باید تحت یک عنوانی از عنوان شرع و یا باید داخل در صغریات شرعی شوند والا چیزی خارج از محدوده شرع نداریم.
🔹تعلیم واجبات و محرمات جز تادیب کردن فرزند است
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل توحیدیه (2) - استاد وکیلی.mp3
3.69M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طباطبایی (2)
✨ معنای نامنتاهی وجودی
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman01_4_1.mp3
1.73M
💠استاد وکیلی؛ #پرسش_پاسخ(3)
❓چرا ایمان داشتن به عالم غیب یکی از نشانه های تقوا شمرده شده است؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman01_5_1.mp3
1.04M
💠استاد وکیلی؛ #پرسش_پاسخ(4)
❓ انواع عالم غیب کدام است؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع( 2)
✨ شرط مهم در دلالت وضعیه الفاظ (رأی مختار)
🌕 «لایتحقق التفاهم بمجرد اختیار الالفاظ أو اعتبارها»
💠 ان الوضع یتوقف علی أمرین:
🔷 اختیار اللفظ للدلالة علی المعنی
🔶 و البناء علی استعماله فیه
💠 لا بد لحصول هذه الدلالة من احراز التزام المتکلم و بنائه علی استعمال الالفاظ المتکلم بها فی معانیها و الا فلا یتحقق التفاهم بمجرد اختیار الالفاظ أو اعتبارها و لایفهم السامع مقصود اللافظ ما لم یحرز هذا البناء منه. و لذا لا یحمل اللفظ الموضوع فی لغة لمعنی و فی الاخری لآخر، الا علی اللغة التی یحرَز من المتکلم البناءُ علی التکلم بها. و لایفهم معانی اللفظ فی سائر اللغات.
🔸و هذا البناء قد یکون عن شعور و عمد کما هو الغالب فی الاوضاع التعیینیة. و الاکثر کونه تلقائیا و الاجدر تسمیته بالعادة دون الالتزام و التعهد الظاهرین فی الفعل الاختیاری.
🔹و اختیار اللفظ ایضا قد یکون عن عمد کما فی الوضع التعیینی و قد یکون لا عن شعور کما هو الغالب بین ابناء اللغة حیث انهم لایلتفتون الی اختیارهم للالفاظ و سببه بل یتبعون الاجیال السابقة بلا انتباه.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۴۷ (مع تصرف یسیر)
⚠️حضرت استاد قرن اکید را - همانند اعتبار در تسمیة و اعتبار در علقه وضعیة - از مقومات دلالة وضعیة نمیدانند. و در مباحث کتاب توضیح فرموده اند.
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110