🟢 حدیث معرفت
🔺 آدمی در جاده تاریخ به راه می افتد؛ در حالی که فرصتی محدود و البته تعیین و تضمین نشده برای رسیدن به غایت مطلوب دارد و جز این نیست که ضرورتاً و از روی لطف می بایست پیام آوری امین او را متذکر بلد راه، سوی رفتن و مقصد شود. «حدیث معرفت» شناخته شده ترین حدیث نبوی در موضوع معرفت امام است. آن زمان که حضرت نبی اکرم(ص) فرمودند: «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، مرگ او مرگ جاهلی است.»
🔻 منابع اهل سنت و شیعه امامیه این حدیث را نقل کرده اند، با این تفاوت که شیعیان مراد از امام را، امامان معصوم از اهل بیت(ع)دانسته اند و اهل سنت مقصود از امام را حاکم جامعه اسلامی می دانند و موضوع معرفت الامام را به عنوان مدخل ورود به منظومه بی بدیل و حوزه نظری ولایی می شناسیم که در بنیاد، با تمامی حوزه های نظری موجود و مطرح در باب هستی شناسی و جهان شناسی متفاوت است.
🔺 راز دسیسه ابلیس و جنودش هم از همین جا برملاست که بندگان خدا را از پیرامون انبیاء و اوصیاء پراکنده ساخت و با جعل امامان کفر و شرک و نفاق، سبب سقوط مردمان در مغاک جهل و جهالت شد.
🔻 در میان همه ملل و نحل، شیعیان آل محمد(ص) و مسیحیان به نحو خاص به وجود و ظهور منجی موعود شخصی و حی قائلند و بر موجود بودن ایشان اصرار می ورزند ولی در بیان حکمت موجود و حی بودن منجی موعود، از نگرشی واحد برخوردار نیستند. مسیحیان، عروج مسیح(ع) پس از واقعه تصلیب و شیعیان، غیبت را باعث پنهان ماندن منجی از چشم مردمان می دانند و جز این، شیعیان به دلیل نوعی هستی شناسی خاص ولایی، حضور و وجود حی موعود(عج) را در هر زمان و تا برپایی قیامت کبرا، لازمه تداوم حیات بر ارض و سما شناخته اند.
🔺 به دلیل آنکه امام واجد همه شئونات الهی است و به عنوان باب الله، سبیل الله و صراط الله، دستگیر، رهنما، رفیق، مراد و روزی رسان در همه عوالم ارضی و سماوی است. معرفت به ایشان، امری ضروری در طی طریق است؛ بلکه تنها طریق نیل به سعادت دنیوی و اخروی و نجات از همه پلیدی ها و شر شیاطین است.
#سیاحت_شرق
📚#سیر_اکمالی_با_انسان_کامل
@tarikh_farda
🟢 مراتب معرفت
🔺 خروج از مرگ جاهلی در گرو معرفت امام است، شناخت و شناسایی دارای مراتب و مدارج بسیار می باشد. پر واضح است که مراتبی خاص از این معرفت و شناسایی درباره آن ذوات مقدسه است که می تواند متضمن نجات باشد. میان مراتب رویکرد به #فرهنگ_مهدوی و میزان معرفت امام(ع) نسبتی مستقیم برقرار است. هر چه بر میزان معرفت درباره امام افزوده شود، مراتب رویکرد به امام، معارف مهدوی و فرهنگ مهدویت نیز افزونی می یابد.
🔻 مراتب شناخت امام را نمی توان محدود به چند مرتبه کرد اما با این حال حسب استعداد و توان درک معانی، این مراتب قابل بیان هستند: 1. معرفت به اسم: معرفت به اسم و مشخّصات ظاهری و نام آبا و اجداد امام(ع) و فرزندانش. اگر این میزان معرفت مانع مرگ جاهلی بود، همه ظالمان عالم، رستگار می شدند.
🔺 2. معرفت به اوصاف خلقی: آنکه از پارهای صفات خُلقی و کمالات امامان معصوم(ع) چیزی میداند نیز رستگار نمی شود مگر آنکه بخشی از آن صفات را در خود درونی کند.
🔻 3. معرفت به شرایط تاریخی و اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امامت هر امام. این شناخت نیز وجهی از زندگی ائمه را برملامی سازد اما معرفت الامام، شناخت شخص و حقیقت وجود امام است.
🔺 4. معرفت به ولایت تشریعی امام یعنی حق ولایت و سرپرستی برای امام قائل شدن. آگاهی درباره ولایت تشریعی امام و گردن نهادن به احکام صادر شده از سوی ایشان، خود وجهی از مراتب معرفت امام است.
🔻 5. معرفت تکوینی امام: ولایت تکوینی، بالاترین مرتبه از وِلایت و به معنی تسلط امام بر جهان هستی است که از جانب خداوند متعال به انسان کامل اعطا می شود.
#سیاحت_شرق
📚#سیر_اکمالی_با_انسان_کامل
@tarikh_farda
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 یهود محدود به اسرائیل و صهیونیسم نیست!
🔺 هشدار استاد #اسماعیل_شفیعی_سروستانی به مؤمنان درباره این موضوع مهم که #اسرائیل و #صهیونیسم تنها صورتی از #بنی_اسرائیل هستند و برنامه ریزان حقیقی جهان محدود به آنان نمی شود.
#نظم_نوین_جهانی
#تحلیل_روز
@tarikh_farda
@mouood_multimedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 حیرت به خاطر ظلم به اهل بیت(ع)
🔸 بررسی رابطه ورود شيعيان به #عصر_حیرت به علت #ظلم به اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین.
▶️ لینک دانلود در کانال #آپارات موعود در کیفیت های مختلف:
https://aparat.com/v/W6nrf
#اسماعیل_شفیعی_سروستانی
#اختصاصی_موسسه_موعود
#نشست_فرهنگ_مهدوی
@tarikh_farda
@mouood_multimedia
🟢 معرفت به نورانیت
🔺 موضوع معرفت به نورانیت، معطوف به هستی شناسی و شناخت خاصی از هستی، متکی و مبتنی بر تفکر ولایی شیعی است.
🔻 «معرفت به نورانیت»، اشاره به معرفت به حقایق پوشیده ای دارد که جز خواصی از اولیاء و انبیاء دارای ظرفیت و استعداد لازم در این باره نیستند.
🔺 هر چه بر مراتب ایمانی مؤمنان افزوده شده، بر ظرفیت وجودی ایشان نیز برای درک حقایق افزوده شده است. سخن بر سر علم و فضل اکتسابی نیست؛ وگرنه همه صحابی و شیعیان و محبان، با دست باز قادر به سیر و سفر به مراتب عالی می شدند؛ گویی که پرده ها، گام به گام و مرحله به مرحله و البته به اذن و اراده امام از جلوی چشم و قلب مؤمنان برداشته شده و هر یک ناگریز به تقیه و پرده پوشی و کتمان نیز بوده اند؛ مبادا که بر اثر افشای سر، موجب غلتیدن دیگران در کویر شک، انکار و ارتداد شوند.
🔺 امام سجاد(ع) فرمودند: «اگر ابوذر بر آنچه در دل سلمان بود، اطّلاع می یافت، او را به قتل می رساند.»
🔻 معرفت به نورانیت اهل بیت(ع) و حقیقت وجودی ایشان در زمره عالی ترین مرتبه معرفت به ایشان است. در این مرتبه، اهل معرفت از ساحت جسمی، صفات ظاهری و خصال باطنی امام بالاتر رفته و واجد معرفت والا و معترف به مراتب عالی نوری و حقیقت باطنی امام(ع) می شوند.
#سیاحت_شرق
📚#سیر_اکمالی_با_انسان_کامل
@tarikh_farda
🟢 پله های ایمان
🔺 ایمان در لغت یعنی اعتقاد به مفاهیم مذهبی و اصطلاحا یعنی اعتقاد در قلب، عمل به اصول عقاید و احکام فرعی و تمام مضامین حقیقی دین اسلام.
🔻 چون علم و عمل ارتقا پیدا کنند، ضرورتا ایمان نیز ارتقا می یابد. ضمن آنکه سیر در کمالات اعم از علم و معرفت، انتها و حد یقف ندارد.
🔺حسب تفاوت در استعدادها و قابلیت ها برای دریافت لقمه های نورانی، مراتب ایمان متفاوت است. همه درجات ایمان اعطایی است. آنان که خود واجد مراتب عالی هستند، به اذن الله، باب الله و مقسم لقمه های نورانی هستند.
🔻 بنا به فرموده امام صادق(ع) مراتب ایمان مثل پلکان نردبان، طولی است و تا سالک به کمال هر مرتبه نرسد، توفیق مرتبه بعدی را به دست نمی آورد.
🔺 ساحتی در پی ساحتی طی می شود تا ژرف ترین و باطنی ترین مرتبه، که مرتبه دهم ایمان است و مرد اهلی چون سلمان فارسی، در این مرتبه قرار دارد. بنا به فرموده پیامبر(ص):؛«سلمان از ما اهل بیت است.»
#سیاحت_شرق
📚#سیر_اکمالی_با_انسان_کامل
@tarikh_farda
🔸 حرکت دو ارابه
▫️ از سپیده دم حضور و هبوط آدم(ع)، دو جریان و قبیله حرکت خود را آغاز کرده اند و تا پایان مهلت معلوم ابلیس و تحقق دولت کریمه، به حرکت خود ادامه می دهند.
▪️ از یک سو ابلیس و دیوان تحت امرش، فرزندان آدمی را جذب کرده و سوار بر ارابه لعنت نموده است. از سوی دیگر انبیا و اوصیا الهی ذریه آدم را به سوار شدن بر ارابه رحمت تشویق کرده اند. نشان این تاخت و تازها را در گذشته تمام اقوام می توان جست و جو کرد.
▫️راز تداوم حرکت این دو ارابه و غلبه ابلیس بر اهل ایمان، از یک سو به ضرورت امتحان مردم برمی گردد، به سنجیده شدن و پالایش مومنان.
▪️از یک سو به تداوم آمد و شد اهل ادعا، آنان که به غلط در خود توان تحقق عدالت می بینند و در عمل باعث تداوم سلطه ابلیس هستند.
▫️امام صادق(ع): «این امر اتفاق نخواهد افتاد تا اینکه هیچ گروهی از مردم باقی نماند مگر اینکه بر مردم حکومت می کنند تا کسی نگوید که اگر ما هم حاکم می شدیم، عدالت را جاری می کردیم؛ سپس قائم به حق و عدالت قیام می کند.»
#سیاحت_شرق
📚 #دکترین_مهدویت_راه_رهایی_از_مرگ_جاهلی
@tarikh_farda
🔸 سنت های جاری الهی
▫️ پس از هبوط آدم(ع) سفر دراز آدم و ذریه اش در تاریخ آغاز شد، در گیر و دار با مجموعه از سنت ها و قوانین جعل شده الهی در میان مناسبات فردی و اجتماعی، بدون اینکه ملاحظه ای در کار باشد.
▪️ در طول تاریخ، این سنت های تعیین شده الهی هستند که فراز و فرود فرهنگ ها و تمدن ها را سبب شده و مسیر حرکت و تحولات تاریخ را مشخص کرده اند.
▫️ تنها اهل حکمت هستند که با شناخت این سنت ها، عبرت گرفته و از تبعات سوء آن، خودشان را مصون می دارند.
▪️بر هر صاحب خردی معلوم است که فقدان آگاهی، سهل انگاری و خودمداری آدمی باعث تعطیل شدن قوانین ثابت و ظهور پیامدهای الزامی اش نمی شود.
▫️از عوام مردم انتظار نمی رود با آگاهی از سنت های تاریخ، متوجه عواقب اعمال خود باشند؛ لذا افتتاح باب ثواب و عقاب اعمال در شرع مقدس، آنان را در مسیر سنت هایی قرار می دهد که به حسن عاقبت منتهی می شود یا نگون بختی را به ارمغان می آورد.
#سیاحت_شرق
📚 #دکترین_مهدویت_راه_رهایی_از_مرگ_جاهلی
@tarikh_farda
🔘 زیارت اربعین 1️⃣
🔹 از میان سنن حسنه مانده از حضرات معصومان(ع)، سنت زیارت از جایگاه بلندی برخوردار است. زیارت، ملاقات مزور (زیارت شونده) است. مجالی برای نسبت یافتن و پیوند با آنکه زیارتش می کنیم، به خدمت در آمدن، یاد کردن و اعلام هم افقی با حجج الهی است، ذکر عظیمی که پرده های غفلت را از جلوی دیدگان سر و دل آدمی می درد. در میان
🔹 همه زیارات رسیده، «زیارت اربعین امام حسین(ع)» جایگاهی رفیع و ویژه دارد. اربعین، نقطه عطف مهم و اولین نقطه عطف پس از واقعه جانسوز «کربلا» در روز عاشوراست. اولین جوانه قیام اباعبدالله(ع) در اربعین بر شاخه نهال قیام عاشورا ظاهر شد. دانه قیام، احیاگری و پاسداشت عهد الله در روز عاشورا در زمین قتلگاه قرار گرفت.
🔹 عهدی که به واسطه غلبه اولیای کفر به فراموشی سپرده شده بود، عهد خدا و ولی خدا که بدل به عهد با طاغوت شده بود و امام حسین(ع) برای تجدید و تبدیل آن، در میدان کربلا ایستاد؛ چنان که، در این ماجرا، دین فسرده شده و سنت فراموش شده، احیا گردید تا واسپس رسوایی فرزندخواندگان ابلیس، مجال ظهور و بروز دوباره پیدا کند.
🔹 این همه و از جمله جریان ولایتمداری معصوم(ع) به برکت و در اثر خون حسین(ع) و شهیدان کربلا، به ثمر نشست و در اربعین، اولین جوانه خود را آشکار ساخت. زیارت اربعین، مسیری فراروی دیگران قرار داد تا امکان تداوم سنت احیاگری و حفاظت از عهد فراهم آید و مانعی در برابر تحریف کنندگان دروغزن باشد. از همین مجرا بود که امکان تفسیر و تبیین قیام نیز فراهم می آمد.
🔹 شاید به واسطه این مهم است که امام حسن عسکری(ع) «زیارت اربعین» را در کنار چهار عمل دیگر به عنوان نشانه شیعه بودن ذکر میکنند. زیارت، مجال پیوند قیام و زیارت شونده را با آینده ممکن می سازد. امر مهمی که مانع از رسیدن قیام به بن بست و فرسوده شدن آن می شود.
📚 #از_اینحا_تا_دولت_کریمه
@tarikh_farda
🔘 زیارت اربعین 2️⃣
🔹 تنها زیارتی که هیچ سختی و شدتی نمی تواند مانع از انجام آن شود، زیارت حضرت اباعبدالله(ع) است. پیوند قیام، تداوم احیاگری و حفظ عهد خداوند تا آینده، بسته به حفظ و مراقبت از این زیارت و مراعات سنت زیارت است.
🔹 در آخرین فرازهای زیارت اربعین می خوانیم: «شهادت می دهیم که به ایشان مؤمنیم و به بازگشتشان یقین داریم و با اعلام عهد قلبی، امر آنان را مطاع و خود را برای نصرتشان آماده، معرفی می کنیم تا آن هنگام که خداوند اذن بازگشت ایشان را پس از ظهور، حضرت صاحب(ع) بدهد.»
🔹 در عموم زیارات رسیده مانند #زیارت_عاشورا و #جامعه_کبیره ما رویکرد زائر به آینده را ملاحظه می کنیم. به همان سان که در جملگی زیارت ها عهد قلبی و اعلام آن عهد را ملاحظه می کنیم.
🔹 فاجعه کربلا و پس از آن، ماجرای غیبت، حاصل و محصول سستی عهد مسلمانان و گسست عهد آنان با امام مبین و واجب الاطاعه بود؛ همو که مظهر میثاق الله و عهد الله است. از همین مسیر، بازگشت و توبه و اعلام همراهی در گرو تجدید عهد، حفاظت از آن و آمادگی برای انجام شرایطش است. هیهات که هماره از عهد و شرایط و ملزومات تجدید عهد و اهمیت حفاظت از آن غافلیم و تبعات فراوان آن را هم نادانسته می پردازیم.
🔹 بخش زیادی از مشکلات مسلمانان به همین تجدید عهد بی تضمین قلبی و سلوک عملی بازگشت می کند. اعلام «وَ نُصْرَتی لَکمْ مَعَده» به امام حسین(ع) در حقیقت اعلام «وَ نُصْرَتی لَکمْ مَعَده» به خونخواه ایشان است. اطاعت از اوامر و نواهی هم همین وجه را پیدا می کند؛ مگر نه این است که در زیارت عاشورا در دو فراز مهم، این آرزو را بیان می کنیم.
🔹 تجدید عهد و زیارت معصوم(ع)، مقدمه آمادگی و تقدیم همه عِده و عُده برای همراهی با خونخواه امام حسین(ع) است.
📚 #از_اینحا_تا_دولت_کریمه
@tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 آزمون های پی در پی در #عصر_حیرت
🔸 بدون آنکه بدانیم در #عصر_غیبت آزمون های سختی از شيعيان گرفته می شود. اما آیا همه سربلند خواهیم بود؟
▶️ لینک دانلود در کانال #آپارات موعود در کیفیت های مختلف:
https://aparat.com/v/c9tMo
#اسماعیل_شفیعی_سروستانی
#اختصاصی_موسسه_موعود
#نشست_فرهنگ_مهدوی
@tarikh_farda
@mouood_multimedia
🟢 انتظار، ذاتی وجود آدمی
🔺 انتظار، انعکاس طلب و میل باطنی انسان است برای دیگرگون شدن و اثر روح کمال طلب او. انتظار، مقوله واجد مراتبی است غیرقابل شمارش. هر چه بر مراتب رشد و قوه تعقل و معرفت آدمی افزوده شود، انتظار و طلب ایشان نیز ارتقاء می یابد.
🔻 موجودات و مخلوقات ساکن عالم امکان، بسته به ساحت وجودی اشان، به گرد قبله ای در طوافند و بر آن مدار، همه کشش ذاتی خود را برای تقرب به آن قبله و از آنِ او شدن بارز می سازند. قبله انسان متعارف #انسان_کامل است و باطن انتظار و تلاش این انسان، جز تقرب به انسان کامل و ولایتش نیست. طالب امام، سر در راه معرفت می گذارد تا از آن طریق به لقای مطلوب رسیده و عین مطلوب شود.
🔺 لازمه دست یابی به معرفه الله، طلب معرفت امام است؛ زیرا نیل به آن مرتبه بسیار رفیع از معرفه الله، به دلیل فقر ذاتی موجودات ساکن عالم امکان برای هیچیک از آنها میسر نیست؛ الا از مسیر معرفت الامام. به همین دلیل، عبادت و نماز آوردن اهل ایمان به حقیقت، اقامه #ولایت ولی الله است.آنکه به درستی و حقیقت، نماز را اقامه می کند، ولایت امام را پاس داشته است.
🔻 در تفکر ولایی و هستی شناسی خاص آن، خلقت نوری آل الله، سرآغاز خلقت و بسط سلسله مخلوقات از مسیر ایشان از عالی ترین مرتبه تا دانی ترین آنها اتفاق افتاده و سر افضل و اشرف بودن به مقام نوری ایشان، تقربشان به ذات حضرت باری تعالی است.
🔺 آنکه با اخلاص تمام و با شناخت مقام آل الله، در زنجیره خلقت هستی به عبادت می پردازد، دین او دین قیم (راست و محکم) است؛ چنان که بدان امر شده ایم.
#سیاحت_شرق
📚#سیر_اکمالی_با_انسان_کامل
@tarikh_farda
🔸 مهدویت، جان مایه دینداری است!
▫️ تلاش ابلیس به منظور راهزنی انسان ها برای دور کردنشان از #ولایت الهی و حضرت خلیفه الله است. هریک از گروه های انسانی به نحوی در دام او گرفتار آمده و تحت ولایتش درآمدند.
▪️ متأسّفانه جمعی از مؤمنان نیز، با غفلت از مهدویت، این تفکر والا را که به حقیقت، روح دینداری و منظور اصلی ارسال رسل و انزال کتب آسمانی بود، تقلیل داده، در عرض سایر مباحث مذهبی شناسایی کردند.
▫️ تفکر مهدوی هستی شناسی ولایی است و مغر دینداری است و غفلت از آن و تقلیل آن، به منزله اعراض از حقیقت دینداری است.
▪️ وعده غلبه انبیا در قرآن به معنی غلبه اراده خداوند و تحقق منظور ایشان از ارسال رسولان و انزال کتب آسمانی است و فائق آمدن ایشان در وجهی، فائق آمدن بر ابلیس و جنودش است که صد عن سبیل الله هستند.
▫️ عهد الست در عالم ذر، پیمان اخذ شده خداوند از جمله مخلوقات جنی و انسی است و در این امر دیارالبشری استثناء نشده اند؛ از جمله جمیع انبیا و رَسل. این عهد مشتمل بر میثاق توحیدی، رسالت حضرت خاتم الانبیا و ولایت اوصیای ایشان است.
▪️ هیچ عهدنامه ای، فاقد پیوست عملی به مفاد آن نیست. پیوست عملی عهدنامه خداوند، شریعت و طریقت وارد شده از مسیر انبیا و رسولان و مندرجات کتب آسمانی است تا آنکه، امر حکمت خلق عالم و آدم و مقصود از آفرینش در عرصه زمین محقق شود.
#سیاحت_شرق
📚 #دکترین_مهدویت_راه_رهایی_از_مرگ_جاهلی
@tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 عصر رسوایی
🔸 در #عصر_حیرت و #غیبت، پرده از اسرار بسیاری برداشته می شود...
▶️ لینک دانلود در کانال #آپارات موعود در کیفیت های مختلف:
https://aparat.com/v/dFL6P
#اسماعیل_شفیعی_سروستانی
#اختصاصی_موسسه_موعود
#نشست_فرهنگ_مهدوی
@tarikh_farda
@mouood_multimedia
🔸 مقام ذکر و ذاکر
▫️ یکی از وظایف و مقامات ذکر شده درباره انبیا، مقام ذکر به معنای یادآوری است. مردم، در کشاکش حیات این جهانی، پیمان و عهد خویش را از یاد می برند و انبیا، در مقام ذاکران، یادآور مردمند. یکی از نام های #قرآن_کریم ذکر است. کتاب خدا، هم ذکر است و هم ذاکر و پیامبران ذاکرانند و حاملان ذکر.
▪️ اهل بیت(ع) به نحو خاص، اهل ذکر، حامل ذکر و مصداقی حقیقی از آنچه خداوند آدمی را درباره ایشان عهد گرفته و باید متذکر مقامات ایشان باشند.
▫️ به شهادت احادیث رسیده، عهد میثاق مشمول عهد ربوبیت حضرت حق، رسالت حضرت خاتم الانبیاء(ص) و ولایت ائمه هدا(ع) است و ضرورتاً، این عهود متضمن تکلیفی است که جن و انس، اعم از انبیا و اوصیا و عموم مردم در قبالش مسئولند.
▪️ موضوع پیمان یاری اخذ شده از عموم انبیا و رسل در حالی که پیامبر ختمی مرتبت(ص) و ائمه هدایت(ع)، هنوز پا در عالم ظاهر نگذاشته و به دنیا نیامده بودند، معطوف به واقعه شریف ظهور و رجعت انبیای سلف برای یاری حضرت صاحب الزمان(عج) و تحقق #دولت_کریمه ایشان است.
▫️با توجه به اینکه جمیع انبیا و رسل، تا بعثت حضرت خاتم الانبیا(ص)، قرن ها پیش از میلاد ائمه هدی(ع) و حضور ایشان در گستره زمین به دنیا آمده و مأموریت محوله را به انجام رسانده اند؛ باید پرسید: یاری دادن انبیا(ع) به حضرت ختمی مرتبت و اوصیای ایشان معطوف به کدام زمان و در کدام مکان است؟
▪️ عموم احادیث و روایات، این زمان را معطوف به واقعه شریف ظهور و تأسیس دولت کریمه حضرت حق به دست امام مهدی(عج) می شناسند.
▫️امام باقر(ع) فرمودند: «خداوند هیچ پیامبری از آدم(ع) تا [آخرین پیامبر] مبعوث نکرد؛ مگر اینکه به دنیا برمی گردد و می جنگد و رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را یاری می کند. سپس از پیامبران برای رسول خدا(ص) هم پیمان گرفت.»
▪️رجعت مؤمنان و کفار محض، از میان همه امت های گذشته در عصر ظهور مسلم است و علاوه بر روایات منقول، دریافت های معقول نیز این #رجعت را تأیید می کند.
#سیاحت_شرق
📚 #دکترین_مهدویت_راه_رهایی_از_مرگ_جاهلی
@tarikh_farda
🟢 مقام عبودیت
🔺آنکه با اسما الهی یگانه می شود با صفات الهی یگانه شد و مَثَل و مِثل حق می گردد.
🔻 طالب معرفت حقیقی در قرابت با حضرت ولی الله چنان پیش می رود که همه صفات ایشان را کسب و جذب کرده و چون ایشان می شود. به عبارتی داخل در ایشان و با ایشان می شود.
🔺این طالب باید توفیق عبودیت بیابد نه آنکه فقط به عبادت مشغول شود. ائمه هدی(ع) مقدمه لازم برای نایل آمدن به این مرتبه را در سه عبارت یا سه وادی خلاصه کرده اند: وادی تسلیم، وادی تطهیر، وای تنویر.
🔻 امام باقر(ع) فرمودند:«بنده ای ما را دوست نمی دارد و ولایت ما را نمی پذیرد جز آنکه خداوند قلب او را تطهیر می نماید و خداوند قلب هیچ بنده ای را تطهیر نمی نماید جز آنکه خود را تسلیم ما کند و تسلیم ما باشد. پس چنانچه تسلیم ما شود، خداوند او را از حساب شدید به سلامت و از فزع روز قیامت اکبر، در امان می دارد.»
#سیاحت_شرق
📚#سیر_اکمالی_با_انسان_کامل
@tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 محرومان #عصر_غیبت
🔸 به چه علت از محضر و حضور حضرت صاحب الزمان، ارواحنا له الفداء محروم شده ایم؟
▶️ لینک دانلود در کانال #آپارات موعود در کیفیت های مختلف:
https://aparat.com/v/jeqs3
#اسماعیل_شفیعی_سروستانی
#اختصاصی_موسسه_موعود
#نشست_فرهنگ_مهدوی
@mouood_org
@mouood_multimedia
🟢 توحید مشروط به ولایت
🔺 حدیثی که سلسله اسنادش همگی به حضرات معصومان برسد، آن حدیث را سلسله الذهب می خوانند، از طرفی حدیث قدسی هم نامیده می شود.
🔻 حدیث اول از پیامبر از جبرئیل از میکائیل از اسرافیل و از لوح و قلم از قول پروردگار عالم است: «ولایت علی بن ابی طالب قلعه من است. پس هرکس داخل قلعه من شود، از عذاب من در امان است.» اعلام ولایت مولا علی بن ابی طالب(ع) و اعلان جایگاه آن حضرت نزد خداوند، اعلام وجوب ولایت ایشان بر هر مرد و زن و اعلام شرط فلاح و رستگاری است.
🔺 حدیث دوم منقول از حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است به نقل از پدرانشان تا جبرئیل و خداوند متعال: «لا اله الا الله دژ و قلعه من است. پس هر کس داخل قلعه من شود، از عذاب من در امان است.»
🔻 ظاهر و روح هر دو حدیث ناظر بر مسئله توحید و ولایت است؛ اعلام پیوستگی ولایت علی بن ابی طالب و فرزندان معصومش(ع) به توحید و مشروط بودن طی مراتب توحیدی به قبول ولایت ایشان.
🔺 این شرط را در همان روز علی بن موسی الرضا(ع) اعلام فرمود: «[کلمه لا اله الا الله حصن حصین نگهدارنده از عذاب خداوندی است؛] با شرط آن و من خود، یکی از شروط آن هستم.»
#سیاحت_شرق
📚#سیر_اکمالی_با_انسان_کامل
@tarikh_farda
🟢 قرب به پروردگار
🔺 داخل شدن در کلمه توحیدی لا اله الا الله ، در معنی تجربه مراتب توحیدی و نایل شدن به مقام موحدان است. توحید به معنی واحد و یگانه دانستن است.
🔻 نفی شرک، بی نظیر شناختن خداوند است و لازمه موحد بودن، یکی شدن و جذب صفات کمالی خداوند متعال است.
🔺 شعار اصلی اسلام، این کلمه توحیدی است که شرط خروج از کفر؛ اما بیان لفظی آن تنها با طی مراتب توحید عملی است که شخص به عنوان موحد بازشناخته می شود.
🔻 توحید نظری، یعنی شناخت یگانه بودن خداوند و اقرار به آن و توحید عملی، یعنی توحیدی شدن و یگانه شدن انسان؛ اظهار یگانگی به یگانگی با خداوند متعال و جلب صفات کمالی ایشان.
🔺 تقرب را به معنای نزدیک شدن یا نزدیکی جستن به چیزی یا کسی به صورت مادی یا معنوی دانسته اند. در فرهنگ اسلامی، تقرب به معنای طلب نزدیک شدن به خداوند با انجام دادن اعمال و تکالیف است که خدا بر عهده بندگان قرار داده است.
🔻 براساس رویکرد عرفانی، تقرب به خدا، با تخلق به اخلاق الهی و فنای در خداوند حاصل خواهد شد.
#سیاحت_شرق
📚#سیر_اکمالی_با_انسان_کامل
@tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 امام زمان(عج)، دست رحمت خداوند بر سر جهانیان
🔸 لقب «رحمت جهانیان» تنها برای دو نفر از بنی آدم علیه السلام از سوی خداوند مقرر شده است...
▶️ لینک دانلود در کانال #آپارات موعود در کیفیت های مختلف:
https://aparat.com/v/RN5Ec
#اسماعیل_شفیعی_سروستانی
#اختصاصی_موسسه_موعود
#نشست_فرهنگ_مهدوی
@tarikh_farda
@mouood_multimedia
🔸 چه کسانی رجعت می کنند؟
▫️ رجعت مؤمنان و کفار محض، از میان همه امت های گذشته در عصر ظهور مسلم است و علاوه بر روایات منقول، دریافت های معقول نیز این رجعت را تأیید می کند.
▪️ دیدار و تجربه عظمت دولت کریمه امام زمان(ع)، پهناوری ارضی و سماوی آن دولت حقه، تجربه نعمت های غیر قابل وصف و قابل عرضه به ساکنان این دولت در سرتاسر جغرافیای زمین و حتی ساکنان سایر کرات و عوالم ناپیدا و سرانجام وعده های داده شده در کتب آسمانی، همچون تورات و انجیل و زبور، برای جمیع مؤمنان، برای امت های قبلی آرزو بوده و برایش مجاهدت کرده اند
▫️ از انصاف به دور است که آنها نیز بهره ای از آن نداشته باشند؛ به همان صورت که کافران و ظالمان محض از هزاره های قبل - پیش از ظهور - بازگشت داده می شوند تا به سزای اعمالشان برسند.
▪️ مؤمنان محض همه امم نیز بازگشت داده می شوند تا شاهد، یاری دهنده و برخوردار از نعمت های #دولت_کریمه باشند. در برخی احادیث به رجعت دانیال، یوشع، سلمان محمدی، مالک اشتر، شهیدان دشت کربلا و... اشاره شده است. برخی مؤمنان ادیان گذشته، مانند اصحاب کهف نیز رجعت خواهند کرد.
#سیاحت_شرق
📚 #دکترین_مهدویت_راه_رهایی_از_مرگ_جاهلی
@tarikh_farda