eitaa logo
تاریخ فردا
244 دنبال‌کننده
671 عکس
327 ویدیو
34 فایل
تاریخ فردا هر تاریخی با «عهدی» پدید می‌آید و تاریخ فردا، تاریخ انعقاد عهد جمعی و قلبی است با ساحت قدسی حضرت ولی‌الله‌الاعظم، مهدی موعود(عج). فراروی شما پنجره‌ای است رو به تاریخ فردا، از مسیر قلم «استاد اسماعیل شفیعی سروستانی» www.mouood.org
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 معرفت به نورانیت 🔺 موضوع معرفت به نورانیت، معطوف به هستی شناسی و شناخت خاصی از هستی، متکی و مبتنی بر تفکر ولایی شیعی است. 🔻 «معرفت به نورانیت»، اشاره به معرفت به حقایق پوشیده ای دارد که جز خواصی از اولیاء و انبیاء دارای ظرفیت و استعداد لازم در این باره نیستند. 🔺 هر چه بر مراتب ایمانی مؤمنان افزوده شده، بر ظرفیت وجودی ایشان نیز برای درک حقایق افزوده شده است. سخن بر سر علم و فضل اکتسابی نیست؛ وگرنه همه صحابی و شیعیان و محبان، با دست باز قادر به سیر و سفر به مراتب عالی می شدند؛ گویی که پرده ها، گام به گام و مرحله به مرحله و البته به اذن و اراده امام از جلوی چشم و قلب مؤمنان برداشته شده و هر یک ناگریز به تقیه و پرده پوشی و کتمان نیز بوده اند؛ مبادا که بر اثر افشای سر، موجب غلتیدن دیگران در کویر شک، انکار و ارتداد شوند. 🔺 امام سجاد(ع) فرمودند: «اگر ابوذر بر آنچه در دل سلمان بود، اطّلاع می‌ یافت، او را به قتل می‌ رساند.» 🔻 معرفت به نورانیت اهل بیت(ع) و حقیقت وجودی ایشان در زمره عالی ترین مرتبه معرفت به ایشان است. در این مرتبه، اهل معرفت از ساحت جسمی، صفات ظاهری و خصال باطنی امام بالاتر رفته و واجد معرفت والا و معترف به مراتب عالی نوری و حقیقت باطنی امام(ع) می شوند. 📚 @tarikh_farda
🟢 پله های ایمان 🔺 ایمان در لغت یعنی اعتقاد به مفاهیم مذهبی و اصطلاحا یعنی اعتقاد در قلب، عمل به اصول عقاید و احکام فرعی و تمام مضامین حقیقی دین اسلام. 🔻 چون علم و عمل ارتقا پیدا کنند، ضرورتا ایمان نیز ارتقا می یابد. ضمن آنکه سیر در کمالات اعم از علم و معرفت، انتها و حد یقف ندارد. 🔺حسب تفاوت در استعدادها و قابلیت ها برای دریافت لقمه های نورانی، مراتب ایمان متفاوت است. همه درجات ایمان اعطایی است. آنان که خود واجد مراتب عالی هستند، به اذن الله، باب الله و مقسم لقمه های نورانی هستند. 🔻 بنا به فرموده امام صادق(ع) مراتب ایمان مثل پلکان نردبان، طولی است و تا سالک به کمال هر مرتبه نرسد، توفیق مرتبه بعدی را به دست نمی آورد. 🔺 ساحتی در پی ساحتی طی می شود تا ژرف ترین و باطنی ترین مرتبه، که مرتبه دهم ایمان است و مرد اهلی چون سلمان فارسی، در این مرتبه قرار دارد. بنا به فرموده پیامبر(ص):؛«سلمان از ما اهل بیت است.» 📚 @tarikh_farda
🔸 حرکت دو ارابه ▫️ از سپیده دم حضور و هبوط آدم(ع)، دو جریان و قبیله حرکت خود را آغاز کرده اند و تا پایان مهلت معلوم ابلیس و تحقق دولت کریمه، به حرکت خود ادامه می دهند. ▪️ از یک سو ابلیس و دیوان تحت امرش، فرزندان آدمی را جذب کرده و سوار بر ارابه لعنت نموده است. از سوی دیگر انبیا و اوصیا الهی ذریه آدم را به سوار شدن بر ارابه رحمت تشویق کرده اند. نشان این تاخت و تازها را در گذشته تمام اقوام می توان جست و جو کرد. ▫️راز تداوم حرکت این دو ارابه و غلبه ابلیس بر اهل ایمان، از یک سو به ضرورت امتحان مردم برمی گردد، به سنجیده شدن و پالایش مومنان. ▪️از یک سو به تداوم آمد و شد اهل ادعا، آنان که به غلط در خود توان تحقق عدالت می بینند و در عمل باعث تداوم سلطه ابلیس هستند. ▫️امام صادق(ع): «این امر اتفاق نخواهد افتاد تا اینکه هیچ گروهی از مردم باقی نماند مگر اینکه بر مردم حکومت می کنند تا کسی نگوید که اگر ما هم حاکم می شدیم، عدالت را جاری می کردیم؛ سپس قائم به حق و عدالت قیام می کند.» 📚 @tarikh_farda
🔸 سنت های جاری الهی ▫️ پس از هبوط آدم(ع) سفر دراز آدم و ذریه اش در تاریخ آغاز شد، در گیر و دار با مجموعه از سنت ها و قوانین جعل شده الهی در میان مناسبات فردی و اجتماعی، بدون اینکه ملاحظه ای در کار باشد. ▪️ در طول تاریخ، این سنت های تعیین شده الهی هستند که فراز و فرود فرهنگ ها و تمدن ها را سبب شده و مسیر حرکت و تحولات تاریخ را مشخص کرده اند. ▫️ تنها اهل حکمت هستند که با شناخت این سنت ها، عبرت گرفته و از تبعات سوء آن، خودشان را مصون می دارند. ▪️بر هر صاحب خردی معلوم است که فقدان آگاهی، سهل انگاری و خودمداری آدمی باعث تعطیل شدن قوانین ثابت و ظهور پیامدهای الزامی اش نمی شود. ▫️از عوام مردم انتظار نمی رود با آگاهی از سنت های تاریخ، متوجه عواقب اعمال خود باشند؛ لذا افتتاح باب ثواب و عقاب اعمال در شرع مقدس، آنان را در مسیر سنت هایی قرار می دهد که به حسن عاقبت منتهی می شود یا نگون بختی را به ارمغان می آورد. 📚 @tarikh_farda
🔘 زیارت اربعین 1️⃣ 🔹 از میان سنن حسنه مانده از حضرات معصومان(ع)، سنت زیارت از جایگاه بلندی برخوردار است. زیارت، ملاقات مزور (زیارت شونده) است. مجالی برای نسبت یافتن و پیوند با آنکه زیارتش می کنیم، به خدمت در آمدن، یاد کردن و اعلام هم افقی با حجج الهی است، ذکر عظیمی که پرده های غفلت را از جلوی دیدگان سر و دل آدمی می درد. در میان 🔹 همه زیارات رسیده، «زیارت اربعین امام حسین(ع)» جایگاهی رفیع و ویژه دارد. اربعین، نقطه عطف مهم و اولین نقطه عطف پس از واقعه جانسوز «کربلا» در روز عاشوراست. اولین جوانه قیام اباعبدالله(ع) در اربعین بر شاخه نهال قیام عاشورا ظاهر شد. دانه قیام، احیاگری و پاسداشت عهد الله در روز عاشورا در زمین قتلگاه قرار گرفت. 🔹 عهدی که به واسطه غلبه اولیای کفر به فراموشی سپرده شده بود، عهد خدا و ولی خدا که بدل به عهد با طاغوت شده بود و امام حسین(ع) برای تجدید و تبدیل آن، در میدان کربلا ایستاد؛ چنان که، در این ماجرا، دین فسرده شده و سنت فراموش شده، احیا گردید تا واسپس رسوایی فرزندخواندگان ابلیس، مجال ظهور و بروز دوباره پیدا کند. 🔹 این همه و از جمله جریان ولایت‌مداری معصوم(ع) به برکت و در اثر خون حسین(ع) و شهیدان کربلا، به ثمر نشست و در اربعین، اولین جوانه خود را آشکار ساخت. زیارت اربعین، مسیری فراروی دیگران قرار داد تا امکان تداوم سنت احیاگری و حفاظت از عهد فراهم آید و مانعی در برابر تحریف کنندگان دروغزن باشد. از همین مجرا بود که امکان تفسیر و تبیین قیام نیز فراهم می آمد. 🔹 شاید به واسطه این مهم است که امام حسن عسکری(ع) «زیارت اربعین» را در کنار چهار عمل دیگر به عنوان نشانه شیعه بودن ذکر می‌کنند. زیارت، مجال پیوند قیام و زیارت شونده را با آینده ممکن می سازد. امر مهمی که مانع از رسیدن قیام به بن بست و فرسوده شدن آن می شود. 📚 @tarikh_farda
🔘 زیارت اربعین 2️⃣ 🔹 تنها زیارتی که هیچ سختی و شدتی نمی تواند مانع از انجام آن شود، زیارت حضرت اباعبدالله(ع) است. پیوند قیام، تداوم احیاگری و حفظ عهد خداوند تا آینده، بسته به حفظ و مراقبت از این زیارت و مراعات سنت زیارت است. 🔹 در آخرین فرازهای زیارت اربعین می خوانیم: «شهادت می دهیم که به ایشان مؤمنیم و به بازگشتشان یقین داریم و با اعلام عهد قلبی، امر آنان را مطاع و خود را برای نصرتشان آماده، معرفی می کنیم تا آن هنگام که خداوند اذن بازگشت ایشان را پس از ظهور، حضرت صاحب(ع) بدهد.» 🔹 در عموم زیارات رسیده مانند و ما رویکرد زائر به آینده را ملاحظه می کنیم. به همان سان که در جملگی زیارت ها عهد قلبی و اعلام آن عهد را ملاحظه می کنیم. 🔹 فاجعه کربلا و پس از آن، ماجرای غیبت، حاصل و محصول سستی عهد مسلمانان و گسست عهد آنان با امام مبین و واجب الاطاعه بود؛ همو که مظهر میثاق الله و عهد الله است. از همین مسیر، بازگشت و توبه و اعلام همراهی در گرو تجدید عهد، حفاظت از آن و آمادگی برای انجام شرایطش است. هیهات که هماره از عهد و شرایط و ملزومات تجدید عهد و اهمیت حفاظت از آن غافلیم و تبعات فراوان آن را هم نادانسته می پردازیم. 🔹 بخش زیادی از مشکلات مسلمانان به همین تجدید عهد بی تضمین قلبی و سلوک عملی بازگشت می کند. اعلام «وَ نُصْرَتی لَکمْ مَعَده» به امام حسین(ع) در حقیقت اعلام «وَ نُصْرَتی لَکمْ مَعَده» به خونخواه ایشان است. اطاعت از اوامر و نواهی هم همین وجه را پیدا می کند؛ مگر نه این است که در زیارت عاشورا در دو فراز مهم، این آرزو را بیان می کنیم. 🔹 تجدید عهد و زیارت معصوم(ع)، مقدمه آمادگی و تقدیم همه عِده و عُده برای همراهی با خونخواه امام حسین(ع) است. 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 آزمون های پی در پی در 🔸 بدون آنکه بدانیم در آزمون های سختی از شيعيان گرفته می شود. اما آیا همه سربلند خواهیم بود؟ ▶️ لینک دانلود در کانال موعود در کیفیت های مختلف: https://aparat.com/v/c9tMo @tarikh_farda @mouood_multimedia
🟢 انتظار، ذاتی وجود آدمی 🔺 انتظار، انعکاس طلب و میل باطنی انسان است برای دیگرگون شدن و اثر روح کمال طلب او. انتظار، مقوله واجد مراتبی است غیرقابل شمارش. هر چه بر مراتب رشد و قوه تعقل و معرفت آدمی افزوده شود، انتظار و طلب ایشان نیز ارتقاء می یابد. 🔻 موجودات و مخلوقات ساکن عالم امکان، بسته به ساحت وجودی اشان، به گرد قبله ای در طوافند و بر آن مدار، همه کشش ذاتی خود را برای تقرب به آن قبله و از آنِ او شدن بارز می سازند. قبله انسان متعارف است و باطن انتظار و تلاش این انسان، جز تقرب به انسان کامل و ولایتش نیست. طالب امام، سر در راه معرفت می گذارد تا از آن طریق به لقای مطلوب رسیده و عین مطلوب شود. 🔺 لازمه دست یابی به معرفه الله، طلب معرفت امام است؛ زیرا نیل به آن مرتبه بسیار رفیع از معرفه الله، به دلیل فقر ذاتی موجودات ساکن عالم امکان برای هیچیک از آنها میسر نیست؛ الا از مسیر معرفت الامام. به همین دلیل، عبادت و نماز آوردن اهل ایمان به حقیقت، اقامه ولی الله است.آنکه به درستی و حقیقت، نماز را اقامه می کند، ولایت امام را پاس داشته است. 🔻 در تفکر ولایی و هستی شناسی خاص آن، خلقت نوری آل الله، سرآغاز خلقت و بسط سلسله مخلوقات از مسیر ایشان از عالی ترین مرتبه تا دانی ترین آنها اتفاق افتاده و سر افضل و اشرف بودن به مقام نوری ایشان، تقربشان به ذات حضرت باری تعالی است. 🔺 آنکه با اخلاص تمام و با شناخت مقام آل الله، در زنجیره خلقت هستی به عبادت می پردازد، دین او دین قیم (راست و محکم) است؛ چنان که بدان امر شده ایم. 📚 @tarikh_farda
🔸 مهدویت، جان مایه دینداری است! ▫️ تلاش ابلیس به منظور راهزنی انسان ها برای دور کردنشان از الهی و حضرت خلیفه الله است. هریک از گروه های انسانی به نحوی در دام او گرفتار آمده و تحت ولایتش درآمدند. ▪️ متأسّفانه جمعی از مؤمنان نیز، با غفلت از مهدویت، این تفکر والا را که به حقیقت، روح دینداری و منظور اصلی ارسال رسل و انزال کتب آسمانی بود، تقلیل داده، در عرض سایر مباحث مذهبی شناسایی کردند. ▫️ تفکر مهدوی هستی شناسی ولایی است و مغر دینداری است و غفلت از آن و تقلیل آن، به منزله اعراض از حقیقت دینداری است. ▪️ وعده غلبه انبیا در قرآن به معنی غلبه اراده خداوند و تحقق منظور ایشان از ارسال رسولان و انزال کتب آسمانی است و فائق آمدن ایشان در وجهی، فائق آمدن بر ابلیس و جنودش است که صد عن سبیل الله هستند. ▫️ عهد الست در عالم ذر، پیمان اخذ شده خداوند از جمله مخلوقات جنی و انسی است و در این امر دیارالبشری استثناء نشده اند؛ از جمله جمیع انبیا و رَسل. این عهد مشتمل بر میثاق توحیدی، رسالت حضرت خاتم الانبیا و ولایت اوصیای ایشان است. ▪️ هیچ عهدنامه ای، فاقد پیوست عملی به مفاد آن نیست. پیوست عملی عهدنامه خداوند، شریعت و طریقت وارد شده از مسیر انبیا و رسولان و مندرجات کتب آسمانی است تا آنکه، امر حکمت خلق عالم و آدم و مقصود از آفرینش در عرصه زمین محقق شود. 📚 @tarikh_farda
🔸 مقام ذکر و ذاکر ▫️ یکی از وظایف و مقامات ذکر شده درباره انبیا، مقام ذکر به معنای یادآوری است. مردم، در کشاکش حیات این جهانی، پیمان و عهد خویش را از یاد می برند و انبیا، در مقام ذاکران، یادآور مردمند. یکی از نام های ذکر است. کتاب خدا، هم ذکر است و هم ذاکر و پیامبران ذاکرانند و حاملان ذکر. ▪️ اهل بیت(ع) به نحو خاص، اهل ذکر، حامل ذکر و مصداقی حقیقی از آنچه خداوند آدمی را درباره ایشان عهد گرفته و باید متذکر مقامات ایشان باشند. ▫️ به شهادت احادیث رسیده، عهد میثاق مشمول عهد ربوبیت حضرت حق، رسالت حضرت خاتم الانبیاء(ص) و ولایت ائمه هدا(ع) است و ضرورتاً، این عهود متضمن تکلیفی است که جن و انس، اعم از انبیا و اوصیا و عموم مردم در قبالش مسئولند. ▪️ موضوع پیمان یاری اخذ شده از عموم انبیا و رسل در حالی که پیامبر ختمی مرتبت(ص) و ائمه هدایت(ع)، هنوز پا در عالم ظاهر نگذاشته و به دنیا نیامده بودند، معطوف به واقعه شریف ظهور و رجعت انبیای سلف برای یاری حضرت صاحب الزمان(عج) و تحقق ایشان است. ▫️با توجه به اینکه جمیع انبیا و رسل، تا بعثت حضرت خاتم الانبیا(ص)، قرن ها پیش از میلاد ائمه هدی(ع) و حضور ایشان در گستره زمین به دنیا آمده و مأموریت محوله را به انجام رسانده اند؛ باید پرسید: یاری دادن انبیا(ع) به حضرت ختمی مرتبت و اوصیای ایشان معطوف به کدام زمان و در کدام مکان است؟ ▪️ عموم احادیث و روایات، این زمان را معطوف به واقعه شریف ظهور و تأسیس دولت کریمه حضرت حق به دست امام مهدی(عج) می شناسند. ▫️امام باقر(ع) فرمودند: «خداوند هیچ پیامبری از آدم(ع) تا [آخرین پیامبر] مبعوث نکرد؛ مگر اینکه به دنیا برمی گردد و می جنگد و رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را یاری می کند. سپس از پیامبران برای رسول خدا(ص) هم پیمان گرفت.» ▪️رجعت مؤمنان و کفار محض، از میان همه امت های گذشته در عصر ظهور مسلم است و علاوه بر روایات منقول، دریافت های معقول نیز این را تأیید می کند. 📚 @tarikh_farda
🟢 مقام عبودیت 🔺آنکه با اسما الهی یگانه می شود با صفات الهی یگانه شد و مَثَل و مِثل حق می گردد. 🔻 طالب معرفت حقیقی در قرابت با حضرت ولی الله چنان پیش می رود که همه صفات ایشان را کسب و جذب کرده و چون ایشان می شود. به عبارتی داخل در ایشان و با ایشان می شود. 🔺این طالب باید توفیق عبودیت بیابد نه آنکه فقط به عبادت مشغول شود. ائمه هدی(ع) مقدمه لازم برای نایل آمدن به این مرتبه را در سه عبارت یا سه وادی خلاصه کرده اند: وادی تسلیم، وادی تطهیر، وای تنویر. 🔻 امام باقر(ع) فرمودند:«بنده ای ما را دوست نمی دارد و ولایت ما را نمی پذیرد جز آنکه خداوند قلب او را تطهیر می نماید و خداوند قلب هیچ بنده ای را تطهیر نمی نماید جز آنکه خود را تسلیم ما کند و تسلیم ما باشد. پس چنانچه تسلیم ما شود، خداوند او را از حساب شدید به سلامت و از فزع روز قیامت اکبر، در امان می دارد.» 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 محرومان 🔸 به چه علت از محضر و حضور حضرت صاحب الزمان، ارواحنا له الفداء محروم شده ایم؟ ▶️ لینک دانلود در کانال موعود در کیفیت های مختلف: https://aparat.com/v/jeqs3 @mouood_org @mouood_multimedia
🟢 توحید مشروط به ولایت 🔺 حدیثی که سلسله اسنادش همگی به حضرات معصومان برسد، آن حدیث را سلسله الذهب می خوانند، از طرفی حدیث قدسی هم نامیده می شود. 🔻 حدیث اول از پیامبر از جبرئیل از میکائیل از اسرافیل و از لوح و قلم از قول پروردگار عالم است: «ولایت علی بن ابی طالب قلعه من است. پس هرکس داخل قلعه من شود، از عذاب من در امان است.» اعلام ولایت مولا علی بن ابی طالب(ع) و اعلان جایگاه آن حضرت نزد خداوند، اعلام وجوب ولایت ایشان بر هر مرد و زن و اعلام شرط فلاح و رستگاری است. 🔺 حدیث دوم منقول از حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است به نقل از پدرانشان تا جبرئیل و خداوند متعال: «لا اله الا الله دژ و قلعه من است. پس هر کس داخل قلعه من شود، از عذاب من در امان است.» 🔻 ظاهر و روح هر دو حدیث ناظر بر مسئله توحید و ولایت است؛ اعلام پیوستگی ولایت علی بن ابی طالب و فرزندان معصومش(ع) به توحید و مشروط بودن طی مراتب توحیدی به قبول ولایت ایشان. 🔺 این شرط را در همان روز علی بن موسی الرضا(ع) اعلام فرمود: «[کلمه لا اله الا الله حصن حصین نگهدارنده از عذاب خداوندی است؛] با شرط آن و من خود، یکی از شروط آن هستم.» 📚 @tarikh_farda
🟢 قرب به پروردگار 🔺 داخل شدن در کلمه توحیدی لا اله الا الله ، در معنی تجربه مراتب توحیدی و نایل شدن به مقام موحدان است. توحید به معنی واحد و یگانه دانستن است. 🔻 نفی شرک، بی نظیر شناختن خداوند است و لازمه موحد بودن، یکی شدن و جذب صفات کمالی خداوند متعال است. 🔺 شعار اصلی اسلام، این کلمه توحیدی است که شرط خروج از کفر؛ اما بیان لفظی آن تنها با طی مراتب توحید عملی است که شخص به عنوان موحد بازشناخته می شود. 🔻 توحید نظری، یعنی شناخت یگانه بودن خداوند و اقرار به آن و توحید عملی، یعنی توحیدی شدن و یگانه شدن انسان؛ اظهار یگانگی به یگانگی با خداوند متعال و جلب صفات کمالی ایشان. 🔺 تقرب را به معنای نزدیک شدن یا نزدیکی جستن به چیزی یا کسی به صورت مادی یا معنوی دانسته اند. در فرهنگ اسلامی، تقرب به معنای طلب نزدیک شدن به خداوند با انجام دادن اعمال و تکالیف است که خدا بر عهده بندگان قرار داده است. 🔻 براساس رویکرد عرفانی، تقرب به خدا، با تخلق به اخلاق الهی و فنای در خداوند حاصل خواهد شد. 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 امام زمان(عج)، دست رحمت خداوند بر سر جهانیان 🔸 لقب «رحمت جهانیان» تنها برای دو نفر از بنی آدم علیه السلام از سوی خداوند مقرر شده است... ▶️ لینک دانلود در کانال موعود در کیفیت های مختلف: https://aparat.com/v/RN5Ec @tarikh_farda @mouood_multimedia
🔸 چه کسانی رجعت می کنند؟ ▫️ رجعت مؤمنان و کفار محض، از میان همه امت های گذشته در عصر ظهور مسلم است و علاوه بر روایات منقول، دریافت های معقول نیز این رجعت را تأیید می کند. ▪️ دیدار و تجربه عظمت دولت کریمه امام زمان(ع)، پهناوری ارضی و سماوی آن دولت حقه، تجربه نعمت های غیر قابل وصف و قابل عرضه به ساکنان این دولت در سرتاسر جغرافیای زمین و حتی ساکنان سایر کرات و عوالم ناپیدا و سرانجام وعده های داده شده در کتب آسمانی، همچون تورات و انجیل و زبور، برای جمیع مؤمنان، برای امت های قبلی آرزو بوده و برایش مجاهدت کرده اند ▫️ از انصاف به دور است که آنها نیز بهره ای از آن نداشته باشند؛ به همان صورت که کافران و ظالمان محض از هزاره های قبل - پیش از ظهور - بازگشت داده می شوند تا به سزای اعمالشان برسند. ▪️ مؤمنان محض همه امم نیز بازگشت داده می شوند تا شاهد، یاری دهنده و برخوردار از نعمت های باشند. در برخی احادیث به رجعت دانیال، یوشع، سلمان محمدی، مالک اشتر، شهیدان دشت کربلا و... اشاره شده است. برخی مؤمنان ادیان گذشته، مانند اصحاب کهف نیز رجعت خواهند کرد. 📚 @tarikh_farda
🔸 صاحب بینش مهدوی چگونه می اندیشد؟ ▫️ آنکه پس از کسب ، ره توشه از بینش مهدوی حاصل می کند، به گونه ای خاص به عالم و آدم می نگرد و درباره شناسایی ابعاد و مختصات اندیشه ای او می توان به طور خلاصه اعلام داشت که: ▪️در عموم صحنه ها و مناسبات فرهنگی و تمدنی، آن زمان که عَلم حق برافراشته می شود، حاضر و گواه صادق است؛ ▫️ در عهد با امام هدایت زیست می کند و آن عهد را پاس می دارد و مستقر بر صراط مستقیم امیر المؤمنین(ع) و مشی کننده بر آن است و طالب جهاد و شهادت؛ ▪️ در عهد و پیمان هیچ صاحب پرچمی که مدعی برپایی دولت حق علوی پیش از ظهور باشد، وارد نمی شود و از بذل جمیع دارایی های مادی و معنوی خود در راه آن حضرت دریغ نمی ورزد؛ ▫️ جمیع حوزه های فرهنگی و تمدنی را، متفکرانه، با دیدی نقادانه و پیراسته از حب و بغض و هر گونه ایدئولوژی می نگرد، مبادی و مبانی هر حوزه را با معیارها و موازین حقیقی می سنجد و آنگاه اخذ موضع کرده و مجاهدت می کند تا به مدد آن همه، راهی برای گذار از بن بست ها و بحران ها و اتصال به ساحت قدسی مهدوی بیابد؛ ▪️ در هر زمان، جمله مواضع و عملکردهای ساکنان قبیله لعنت، یهودیت و بنی اسرائیل را رصد می کند تا مبادا فریفته، مجذوب یا مرعوب خاستگاه یهودیانه آنان شود و از رفتار بر جاده حق و صراط مستقیم بازماند؛ ▫️ خود را با جمیع منتظران و مجاهدان راستین در طریق مولا، هم ولایتی می خواند و منادی است؛ تاریخی که به نام حضرت موعود(ع) رقم می خورد؛ ▪️ هماره به سوی عدالت می دود و از همه صورت های ظالمانه بیزاری می جوید؛ ▫️ ناشر و مبشر معارف مهدوی، مبلغ صمیمی آموزه ها و مرام مهدویت و فراخواننده پیرامونیان به سوی آن است. 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ظلم به آل علی(ع) در 🔸 چگونه در امام زمان علیه السلام به آل ابوطالب عليهم السلام ستم می کنیم؟ ▶️ لینک دانلود در کانال موعود در کیفیت های مختلف: https://aparat.com/v/JWm9B @tarikh_farda @mouood_multimedia
📷 📚 📲 @mouood_org 📲 @mouood_asaar 🌐 mouood.org 🌐 shop.mouood.com 🔹کتاب «سیر اکمالی انسان با انسان کامل»، کتابی نیست که همانند رمان خوانده شود و در میان خاطرات قرار بگیرد و در کتابخانه رها شود؛بلکه کتابی است که باید جملات آن را چشید و با تأمّل و درنگ دربارة آن اندیشه کرد؛ اگر اینگونه این کتاب را بخوانید، دیگر آن انسان سابق نخواهید شد! 🔸 با این کتاب جهانی دیگر را می‌بینید و انسان دیگری را می‌شناسید غیر از چیزهایی که تا به حال دیده و شنیده و خوانده‌اید. 🔸 سیر اکمالی انسان با انسان کامل، اثر استاد اسماعیل شفیعی سروستانی در راستای معرفی و است. 🔸 با این کتاب، انسان می‌آموزد که در کدامین نقطه در میانة هستی قرار دارد و خداوند از او چه خواسته و چه وسایل و امکاناتی برای او فراهم آورده تا در مسیر نقشة الهی قرار بگیرد و مأموریت ولایی خویش را به انجام برساند. 🔸 و نصب به عنوان و از وسایل خداوندی برای رسیدن انسان به کمال است. 🔸 چرا رسیدن به کمال؟ آیا این خواستة هر انسانی نیست که «بهترین» باشد؟
🟢 مظهر تام 🔺 هر اسمی از اسماء مبارک مظهری دارد؛ بلکه مظاهری دارد با شدت و ضعف. با نظر به هر یک از موجودات، می توان پی برد که کدامیک از اسماء و صفات الهی، در آنها ظهور یافته و به عبارتی، آن موجودات مظهر آن اسم یا اسماء شده اند و بارزکننده صفاتی که به نحو تام در ذات حضرت باری تعالی حاضر است و آدمی گل سرسبد آفرینش، حامل امانت الهی، روح مجرد، برکشیده شده در احسن تقویم می باشد. 🔻 انسان بالقوه صاحب استعداد شدن است؛ یعنی به اذن الله توانمند برای ظاهر ساختن همه اسماء و صفات کمالی است. از این رو، در هر یک از انسان ها، مراتب مختلف و سهم بزرگی از صفات را مشاهده می کنیم. 🔺 هر فردی از افراد منتشر در عالم امکان، علامت و نشانه ای برای اسمی از اسماء الهی، بسته به وسعت وجودی اش است. 🔻 اشرفیت انسان، ناظر بر وسعت بیکران اوست؛ بالقوه برای به ظهور رساندن و آشکار ساختن اسماء و صفات الهی. بدین سبب، قادر به تسخیر و سلطه بر سایر موجودات منتشر بر عالم است و سایر موجودات مسخر او شده اند. 🔺 پس از خداوند تنها موجودی می تواند شایستگی آن را داشته باشد که همه آنچه در آسمان ها و زمین است، مسخر خود کند که واجد عالی ترین مرتبه اسمائی نیز باشد؛ یعنی مظهر همه اسماء و توانا در به فعلیت رساندن همه اسماء منتشر در عالم باشد. این به معنی ولایت داشتن بر سایر موجودات است. 📚 @tarikh_farda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 شیعه گرفتار 🔸 وادی تیه یا سرگردانی در بیابان بلا و ، عذابی مختص نبود؛ امروز شيعيان آل محمد(صلوات الله علیهم اجمعین) گرفتار وادی تیه هستند... ▶️ لینک دانلود در کانال موعود در کیفیت های مختلف: https://aparat.com/v/qGytk @tarikh_farda @mouood_multimedia
🔸 اسماء و القاب حقیقی اند! ▫️ اسماء و القابی که ما، بر خود یا فرزندانمان گذاردیم و خود و آنان را بدان منتسب و ملقب می سازیم، اعتباری اند؛ چنان که از میان هزاران مرد که آنان را شجاع، جواد و... می خوانیم، کمتر شخصی را می توان شناسایی کرد که به حقیقت مسمایی برای آن اسم ها باشد یا صفات در آنها به منصه ظهور و پیدایی رسیده باشد. ▪️ پدران و مادران، به امید آنکه صفات پسندیده موجود و حاضر در انبیا، رسل و معصومان(ع)، در فرزندانشان محقق شوند، نام های اولیا را بر فرزندانشان می گذارند و بدان نام ها آنان را می خوانند. محتمل است، به اذن الله و تحت مراقبت و مباشرت معلمان و مربیان، سهمی از آن صفات در پاره ای از آن اطفال محقق شود. ▫️ اما این معنا درباره حضرات معصومان(ع) صدق نمی کند؛ یعنی آنان متحقق به حقیقت اسمائی هستند که از آسمان بر آنان گذارده شده است؛ به عبارتی، ایشان واجد حقیقت اسمی هستند که ایشان را بدان موسوم ساخته اند و ما به ازای خارجی آن صفات پسنده و اسمای حسنی در عالم خارج و در عینیت تمامند. ▪️ حقیقت اسمای حسنی در ایشان به ظهور رسیده است. در مراتبی و در مسیر کسب معرفت درباره آن ذوات مقدسه، تأمل در اسماء و القاب ایشان و توجه به حقیقت مستور و نهفته در آن اسماء و القاب، مجال کسب معرفت و شناخت نسبی ایشان را باعث می شود. ▫️ تجلی و ظهور صفات متعالی کمالی در آن ذوات مقدسه بر نام گذاری ایشان که در زمان تولد اتفاق افتاده است، سبقت دارد؛ به عبارت دیگر، صفات کمالی ذاتی ایشان است و آنان مستغنی از اکتساب و تحصیل آن کمالات، چونان سایر مخلوقاتند. 📚 @tarikh_farda
🔹 پس از شناسایی مهدویت به منزله یک گفتمان، با چارچوب نظری خاص و نقشی که باور بدان در حیات فکری، فرهنگی و سرانجام جغرافیای حیات مادی و تمدنی اهل اسلام و ایمان داراست، باید مطالعه کرد و دریافت که چگونه می توان به وسعت و ژرفای این گفتمان رسید و مراتب عالی شناخت و معرفت لازم درباره آن را حاصل کرد. 🔸 در بیان اهمیت و فضیلت این معرفت در مقایسه با همه آنچه به عنوان دانش و علم برای ابنای آدمی شناسایی شده همین بس که رسول مکرم اسلام(ص) فقدان لازم در این باره را مساوق و مساوی با مرگ، آن هم مرگ جاهلی دانسته و فرمودند: «هر فرد که بمیرد؛ در حالی که امام زمانش را نشناسد، به مرده است.» 🔸 در این اثر اسماعیل شفیعی سروستانی تلاش خود را صرف افتتاح بحث درباره جایگاه گفتمان مهدوی در حوزه مطالعات دینی، البته به نحو خاص ولایی شیعی کرده است. 🖋 📚 🌐 لینک در فروشگاه اینترنتی موعود: https://B2n.ir/b12052 🌐 لینک محصولات موعود در کتابخوان‌های: https://b2n.ir/n53610 📲 @mouood_org 📲 @mouood_asaar 🌐 mouood.org 🌐 shop.mouood.com