eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
60 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 تعدادی از اسناد تحصیلی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در نمایشگاه مرکز اسناد حوزه و روحانیت 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 بهترین شهادت 🤲 خدایا مرا پاکیزه بپذیر! 💠 بیانات آیت‌الله سید محمدصادق حسینی طهرانی در توضیح آخرین دست‌نوشته 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷آیت‌الله در میان جمعیت کثیری از مردم تهران 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 مهاجرت علما به تهران نقدی بر تصدی‌گری نهادهای حاکمیتی ✍ در تاریخ ، به تهران به چند شکل اتفاق می‌افتاد: ۱. بازگشت به زادگاه: برخی از علما متولد تهران بودند و پس از تکمیل تحصیلات عالی خود در حوزه نجف یا مراکز علمی دیگر به زادگاه خود بازمی‌گشتند. ۲. مهاجرت به دعوت مردم، شخصیت‌های با نفوذ، یا علمای تهران: این مورد بسیار اتفاق می‌افتاد و معمولا دعوت کنندگان با در نظر گرفتن یک مسجد یا مدرسه جهت اقامه نماز و تدریس، امکانات حمایتی برای حضور و فعالیت یکی از علما را فراهم کرده و از وی می‌خواستند به تهران مهاجرت کند. ۳. مهاجرت به توصیه استاد و مرجع بزرگ آن عصر: در زمان قاجار، شیخ انصاری، میرزایی شیرازی، آخوند خراسانی و... به این امر اهتمام داشتند. هرچند جناب میرزایی شیرازی بیش از سایرین به ضرورت این امر توجه داشت.‌ در دوران پهلوی هم مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله بروجردی و امام خمینی با هوشیاری، در موارد متعددی از برخی علما و مجتهدین به ویژه شاگردان توانمند خود می‌خواستند به تهران هجرت کنند. ۴. مهاجرت به دعوت حکومت: در زمان قاجار موارد متعددی از این امر به چشم می‌خورد. از جمله دعوت از حکیم ملا علی نوری و ملا محمد شریعتمدار استرآبادی توسط فتحعلی شاه، دعوت از میرزا ابوالقاسم زنجانی توسط محمدشاه قاجار جهت مقابله با فتنه بابی‌ها، دعوت از شیخ اسماعیل بهبهانی توسط ناصرالدین شاه و... ۵. مهاجرت به تهران به دلیل ضرورت دینی یا سیاسی که آن عالم شخصا احساس می‌کرد. 🔸در سالهای پس از انقلاب اسلامی، روند مهاجرت علما به تهران، رفته رفته کاهش یافته و از این جهت با فضایی بحرانی مواجهیم. در چرایی این امر تحلیل‌های متعددی بیان می‌شود که یکی از آنها تصدی‌گری نهادهای حاکمیتی مانند مرکز مدیریت حوزه، امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی و... در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که باوجود مزیت‌هایی که دارد، آسیب‌های را در پی داشته است. 🔹در در دوران طاغوت، آسیب‌های اجتماعی و دینی در جامعه، علما را بر آن می‌داشت که با هر سختی و کمبودی که هست بسازند و خود در این میدان (مهاجرت) قدم بگذارند؛ اما بعد از انقلاب، گویا خیالشان از این بابت راحت شد و عرصه را به نهادهای مربوطه واگذار کردند و خود در مراکز حوزوی مقیم شدند. ورود نهادهای حاکمیتی هم باعث کاهش اقدامات مستقیم مردم، مدارس علمیه، مراجع تقلید و رجال با نفوذ در دعوت و حمایت از علما جهت مهاجرت شد و چه بسا جهت مدیریت صحیح این عرصه، با ورود بدنه مردمی متدین مقابله نیز شد. به نظر می‌رسد که یا نهادهای مربوطه باید هرچه زودتر اقدام شایسته و هوشمندانه‌ای در این زمینه کنند، یا با کاهش تصدی‌گری مستقیم و محدود ساختن خود به جنبه‌های تسهیل‌گری، حمایتی و نظارتی، به پایگاه‌های مردمی در ورود به این عرصه میدان بیشتری بدهند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۱۷ دی ۴۶/ درگذشت پهلوان 📷سال ۱۳۳۶/ مرحوم تختی در حال دریافت یک جلد قرآن به عنوان هدیه از آیت‌الله طالقانی در مسجد هدایت ✍ارتباطات با روحانیت به ویژه روحانیت مبارز شاخصه مهمی برای فهم رویکرد دینی و سیاسی وی به شمار می‌رود. ارادت زیادی به و آیت‌الله سید رضا زنجانی داشت و درد دل‌هایش بیشتر پیش این دو نفر بود و در واقع آن‌ها سنگ صبور او بودند. (حماسه جهان پهلوان، ص۱۱۲) فضای و رویکرد اجتماعی آیت‌الله طالقانی هم طوری بود که اشخاصی چون تختی را به خود جذب می‌کرد. 📃 منبع ۵۸۱ ساواک پس از مرگ تختی علت حضور فعال آیت‌الله طالقانی و خانواده ایشان در مراسم ترحیم تختی را سرکشی هفته‌ای یک‌بار غلامرضا تختی به منزل آیت‌الله و احیاناً دادن کمک‌های مالی در حد مقدورات به خانواده طالقانی می‌دانست. به نظر می‌رسید مراجعات تختی به منزل آیت‌الله طالقانی و اعطای کمک‌های احتمالی در ایام زندان بودن ایشان صورت می‌گرفته است. آل‌حسینی (از بچه محل‌های تختی) نیز درباره رابطه وی با شهید حجت‌الاسلام مجتبی نقل می‌کند که در زمان زندانی بودن شهید نواب صفوی پس از ، همواره به همراه تختی به دیدار شهید نواب صفوی در زندان قصر می‌رفته‌اند. شهید نواب صفوی بچه محل تختی بود. 🌐 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مرکز بررسی اسناد تاریخی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیت الله شیخ محمد شاه‌آبادی (۱۳۰۵-۱۳۹۰ش) 📎 در سال ۱۳۰۵ش، در تهران، در خانواده علم و فضيلت در ظل عنايت مرحوم آيت‌الله شيخ محمدعلى شاه‌آبادى متولد شد. 📌 اساتید: آیات شيخ محمدعلى ، سيد عباس ، شيخ محمدتقى ، شیخ محمدعلی ، حسين طباطبایی ، محمدعلى ، سيد محمدرضا و... 📚تالیفات: رشحات الحكمة تعليقة علی الأسفار ▪️درگذشت: ۱٧دی ۱٣٩۰ شمسی 🕌 محل دفن: قم، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها @Taghvim_Olama | تقویم علماء 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗞انتقام‌جویی روزنامه‌های زنجیره‌ای پهلوی از امام خمینی ره👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ این روزها انتقام‌جویی دشمنان از رهبر فرزانه انقلاب و جمهوری اسلامی با اهانت به ایشان توسط یک مجله فرانسوی در روزهایی از دی‌ماه اتفاق افتاده که درست ۴۵ سال قبل در روز ۱۷ دی ۵۶، انتشار مقاله‌ای در روزنامه اطلاعات در اهانت به امام خمینی (ره) آتش زیر خاکستر نهضت را باری دیگر برافروخت. حوزه علمیه قم قیام کرد و دو روز بعد فاجعه ۱۹ دی رقم خورد و دنباله‌های این حادثه، پس از یک سال، نهضت خمینی را به انقلاب خمینی تبدیل کرد. اما شرح ماجرا: آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی در اول آبان ماه ۱۳۵۶ به گونه ای مرموز در نجف به شهادت می رسد و حضرت امام به گونه ای شگفت در مرگ ایشان از الطاف خفیه الهی یاد می کند. در مجالس بزرگداشت ایشان، بار دیگر به طور وسیع نام امام خمینی (س) در محافل مطرح و همگانی شود و گویندگان انقلابی به افشای جنایت های رژیم و ابلاغ اهداف قیام ۱۵ خرداد می‌پردازند. رژیم شاه برای انتقام گیری از این خیزش، طرح اهانت به امام خمینی را در روزنامه‌های زنجیره‌ای خود آغاز کرد. اهانت از ۳ دی ۵۶ در روزنامه «آفتاب شرق» چاپ مشهد آغاز شد. دو هفته بعد یعنی در ۱۷ دی مصادف با روز کشف حجاب توسط رضا شاه، روزنامه اطلاعات با درج مقاله ای تحت عنوان «استعمار سرخ و سیاه» به روحانیت انقلابی و به ویژه امام خمینی (س) به اهانت پرداخت. فردای روز درج این مقاله توهین آمیز، درس های حوزه علمیه قم تعطیل شد و جمعیت انبوهی از مردم به همراهی طلاب در اعتراض به این مقاله و به منظور جلب هم صدایی مراجع و اساتید حوزه علمیه قم، به منازل آنان مراجعه کردند. این اعتراضات که از صبحگاه روز ۱۹ دی به طور گسترده تری آغاز شده بود، در بعد از ظهر با تیراندازی مأمورین به خاک و خون کشیده شد و تا نیمه های شب تعدادی از مردم شهید و مجروح شدند. روزنامه «آیندگان» وابسته به داریوش همایون وزیر اطلاعات و جهانگردی وقت، در فردای تظاهرات اعتراضی مردم قم، در ۲۰ دی ۵۶ مقاله دیگری با عنوان «چهره‌های استعمار سرخ و سیاه در ایران» می‌نویسد که تلاش می‌کند با طرح اتهام‌های بی‌اساس علیه امام خمینی خط تخریب ایشان را ادامه دهد. اما برخلاف برنامه‌ریزی رژیم شاه، در واکنش به جنایت کشتار مردم در قم، چهل روز بعد مراسم یادبود شهدا در تبریز برگزار شد که سلسله چهلم‌ها را تا پیروزی انقلاب اسلامی درپی داشت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 این روزها سالروز قتل یا به عبارت بهتر شهادت است. نام امیرکبیر را نیز باید در زمره بانیان مدارس علمیه دیرینه‌سال تهران به شمار آورد. امیرکبیر به جهت علاقه فراوانی که به شیخ عبدالحسین تهرانی معروف به شیخ العراقين داشت وی را وصی خود قرار داد و از ایشان خواست تا از ثلث دارایی هایش مسجد و مدرسه‌ای بسازد تا باقیات الصالحاتی برای وی به حساب آید. 🔹شیخ عبدالحسین با جدیت به وصیت امیرکبیر عمل کرد و مسجد و مدرسه ای را در بازار تهران احداث نمود، اما به واسطه غضب خاندان ناصرالدین شاه قاجار نسبت به امیرکبیر و عدم قبول نام گذاری آن به اسم امیرکبیر، این مدرسه به نام مشهور شد. 🍁 امیرکبیر در تاریخ ۲۰ دی ۱۲۳۰ش در حمام فین کاشان به قتل رسید. پیکر او را نخست‌ در گورستان‌ «پشت‌ مشهد» کاشان‌ دفن‌ کردند، ولی‌ چندی‌ بعد همسرش‌ عزت‌الدوله‌ آن‌ را به‌ کربلا انتقال‌ داد و در محدوده رواق‌ شرقی‌ حرم‌ امام‌ حسین‌ (علیه‌السلام‌) معروف‌ به‌ پایین‌ پا به‌ خاک‌ سپرده‌ شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ روز گذشته توفیق یافتم ساعتی را از محضر حضرت آیت‌الله شیخ استفاده کنم. 📚 بهانه دیدار، کتاب بود و برادری که این دیدار ارزشمند را هماهنگ کرده بود می‌گفت که حاج آقا هم ابراز کردند که تمایل دارند نویسنده این کتاب را ببینند.‌ ایشان هم به بنده فرمودند که همان ابتدا که شنیدم این کتاب منتشر شده گفتم برایم بخرند و بیاورند. 🔹در ادامه عرض کردم که مشغول جمع‌آوری اطلاعات برای اضافه کردن تعداد بیشتری از رجال برای نگارش جلد دوم این کتاب یا استدراک همین جلد هستم. چون از اسامی این اشخاص پرسیدند، حقیر یکی یکی اسامی این رجال را عرض می‌کردم و ایشان نکات و خاطراتی پیرامون وی می‌فرمودند. حقیقتا جلسه دقیق، ارزشمند و پرمحتوایی بود. 🔸البته چون اسامی این اشخاص به نیمه نرسید و دیگر فرصتی برای ادامه جلسه نبود، قرار شد ان شاء الله در جلسه دیگری از محضرشان استفاده کنم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷آیت‌الله میرزا عبدالله چهلستونی در کنار فرزند خود آیت‌الله حاج شیخ حسن سعید ▪️آیت‌الله میرزا عبدالله سعید تهرانی مشهور به چهل‌ستونی در تاریخ ۲۲ دی ۵۰ دار فانی را وداع گفت. 📃برخی از اسناد ساواک، ایشان را «یکی از مخالفین سرسخت دربار شاهنشاهی و دولت» برمی‌شمارد و در میان اعضای که متشکل از عده‌ای از علمای تهران بود افکار و عقاید سیاسی مخالفی با دیگر اعضا داشت. مجلس ترحیم میرزا عبدالله سعید در تاریخ ۲۵ دی در مسجد جامع و با حضور حدودا ۳ هزار نفر از مردم و علمای تهران برگزار شد که به خاطر سخنرانی تبیینی مرحوم شیخ محمدتقی فلسفی در دفاع از امام خمینی رنگ و بوی سیاسی گرفت. فرزند ایشان آیت‌الله حاج هم از جایگاه خوبی در میان روحانیون و توده مردم برخوردار بود و در زمان فعالیت وی، مسجد جامع، بسیار پررونق بود. ▪️حاج شیخ حسن سعید در تاریخ ۱۹ دی ۷۴ وفات کرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran