eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ضمن تشکر از مدیریت حوزه علمیه آیت‌الله حق‌شناس بابت برگزاری مسابقه کتابخوانی و همزمانی این طرح با ، مطالعه این اثر را به همه طلاب و اساتید محترم توصیه می‌کنیم. 📖 این کتاب، در آغاز به بیان پیشینه‌ای از شهر تهران و محله چاله میدان و سپس شرح حال مرحوم به عنوان بانی که بعدها مسجد و مدرسه آیت‌الله مجتهدی نامیده می‌شود می‌پردازد. در ادامه شرح حال آیت‌الله مجتهدی از تولد تا وفات و به ویژه دوران مدیریت مدرسه بیان می‌شود و سپس سیره عملی این عالم ربانی که بخش عمده‌ای از کتاب را تشکیل داده است ارائه می‌گردد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تأملی در آمار از زمان قاجار و پهلوی تاکنون👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📊 تأملی در آمار از زمان قاجار و پهلوی تاکنون: 🔹در گزارش آماری سال ۱۲۸۶ق یعنی در دوران زعامت بر حوزه تهران تعداد «طلابی که در مدارس مسکن دارند هزار و چهارصد و شصت و سه نفر» ذکر شده است. (آمار دار الخلافه تهران ص۳۴۹) جمعیت تهران در نیمه دوم سلطنت ناصرالدین شاه حدودا ۱۰۰ هزار نفر بوده است. یعنی بیش از ۱ درصد در کسوت روحانیت و طلبگی بوده‌اند. دولت آبادی در بیان خاطرات خود از سال ۱۳۱۵ق یعنی در زمان زعامت بر یعنی پس از و پیش از ، تعداد طلاب تهران را بیش از هزار نفر بیان می‌کند. (حیات یحیی ج۱ ص۲۳۷) به عبارتی در این مدت هم جمعیت شهری و هم تعداد طلاب تهران تفاوت چندانی نداشته است. 🔸اما در زمان پهلوی اول: جعفر شهری در آمار مربوط به دوران رضاخان و اجرای طرح متحد الشکل کردن لباس‌ها و برداشتن عمامه، عنوان می‌کند که تعداد مدرسین حوزه تهران ۱۸ نفر و تعداد طلبه‌های تهران تنها ۲۱۰ نفر است که از سوی دولت مجوز تلبس، تدریس و تحصیل داشته‌اند. (تاریخ اجتماعی تهران ج۵ ص۶۹۷) این در حالی است که طبق آمارها، جمعیت تهران در زمان رضاخان نسبت به زمان ناصرالدین شاه حدودا دو برابر یعنی بیش از ۱۹۶ هزار نفر شمارش شده است. از این آمار به خوبی به‌دست می‌آید که طرح اسلام زدایی رضاخان و مبارزه‌اش با حوزه و روحانیت تا چه اندازه موجب کاهش فعالیت و نمود اجتماعی و دینی علما و طلاب در میان مردم تهران شده است. 💠یک مقایسه: با اجرای طرح برداشن عمامه‌ها در زمان رضاخان، علما و طلاب حدودا ۰/۱ درصد جمعیت تهران را تشکیل می‌دادند. این در حالی است که به گفته جعفر شهری با اجرای طرح کشف حجاب در همین دوره، ۱۲ هزار نفر از زنان (از جمعیت نزدیک به ۲۰۰ هزار نفری تهران) از شوهران خود جدا شده و به موج بی‌عفتی پیوستند! 💡قدری تأمل: طبق آمارها اکنون (نسبت به جمعیت بیش از ۸ میلیون نفری تهران) تعداد طلاب و روحانیون تهران حدودا ۸ هزار نفر یعنی کمتر از ۰/۱ درصد است و در شرایط فعلی با موج رسانه‌ای و ناامن سازی محیط می‌کوشند عمامه از سر روحانیون برداشته شود. در عین حال همین رسانه‌ها در تلاشند بر تعداد کشف حجاب در سطح جامعه بیفزایند و بر این موج سوار شوند. نهادهای حوزوی و دینی برای این شرایط چه تدبیری دارند؟؟! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠کلمات پیشوای حکیم برای این روزهای ما 💡امام خمینی در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۵۸، در دیدار با اقشار مختلف مردم هدف از دعوت مردم به راهپیمایی وحدت را هشدار به بدخواهان انقلاب برای دست‌برداشتن از توطئه دانستند: «ما در این دعوت به راهپیمایی، نه اینکه احتمال می‌دادیم ملت ما از انقلاب منصرف شده باشد، برای اینکه بدخواهان بفهمند نهضت ما به قوت خود باقی است و ملت ما همان‌طور که در اول انقلاب با شوروشعف به نهضت رو آوردند، الان هم باقی هستند و تا آخر باقی خواهند ماند... و ملت اثبات کرد که نهضت به قوت خود باقی است. ما احتمال اینکه ملت پشت به اسلام بکند، نمی‌دهیم. و بدخواهان گمان نکنند ملت مسلم به اسلام پشت خواهد کرد. نهضت، نهضت سیاسی نیست که احتمال برود مردم توجه ندارند. نهضت، نهضت قرآنی است. نهضت، نهضت اسلامی است و این نهضت اسلامی تا آخر باقی است.» 💡امام خمینی در بخش دیگری از سخنان خود همۀ گروه‌ها را دعوت به وحدت کلمه کردند: «من از ملت تشکر می‌کنم و سعادت همه را از خدای تبارک و تعالی طلب می‌کنم. و آنان را دعوت به ادامۀ نهضت و دعوت به آرامش و دعوت به وحدت کلمه می‌کنم. نهضت ما پیروز شد و پیروز است تا آخر. نهضت ما همان‌طور که قدرت‌های بزرگ را شکست، این ریشه‌های ضعیف را مدفون می‌کند. ما آن روزی که بفهمیم دشمنان توطئه‌گر دست از لجاجت برنمی‌دارند، در یک روز فاتحۀ آن‌ها را می‌خوانیم.» صحیفه امام، ج ۹، ص ۱۶۵ و ۱۶۶. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 در کنار شاگردان تهرانی خود: ، شیخ جواد مناقبی (داماد) و حکایتی خواندنی: 🔹از مرحوم علامه طباطبایی نقل شده است: « ... من در نجف که بودم، هزینه زندگی ام از تبریز می‌رسید. دو سه ماه تأخیر افتاد و هر چه پس انداز داشتم خرج کردم و کارم به استیصال کشید. روزی در منزل نشسته بودم و کتابم روی میز بود، مطالب هم خیلی باریک و حساس بود، دقیق شده بودم در درک این مطالب، ناگهان فکر رزق و روزی و مخارج زندگی افکار مرا پاره کرد و با خود گفتم تا کی می‌توانی بدون پول زندگی کنی؟ به محض اینکه مطلب علمی کنار رفته و این فکر به نظرم رسید، شنیدم که کسی محکم در خانه را می‌کوبد. پاشدم رفتم در را باز کردم و با مردی رو به رو شدم، که دارای محاسن حنایی و قد بلند و دستاری بر سر بسته بود. به محض اینکه در باز شد، ایشان به من سلام کرد و گفتم: علیکم السلام. گفت: من شاه حسین ولیّ هستم. خدای تبارک و تعالی می‌فرماید: در این ۱۸ سال کی تو را گرسنه گذاشتم که درس و مطالعه را رها کردی و به فکر روزی افتادی؛ خداحافظ شما!» با رفتن این مرد الهی، علامه طباطبایی به این می‌اندیشند که چرا در مدت ۱۸ سال؟! با آنکه از آغاز طلبگی‌شان بیش از این گذشته بود. به یاد می‌آوردند که از روزی که بر سر گذاشته و ملبس به شده‌اند ۱۸ سال می‌گذرد! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 نشست هم اندیشی مدیر و کارشناسان مرکز اسناد حوزه و روحانیت با مسئولین مجموعه کتابخانه ای و آرشیو مدرسه عالی شهید مطهری (مدرسه سپه سالار تهران) ✅ آشنایی با پیشینه علمی و فرهنگی ✅ بررسی محور های همکاری ✅ تهیه تاریخ شفاهی و ساماندهی اسناد و مدارک مرتبط با آیت الله امامی کاشانی دامت برکاته کانال رسمی "مرکز اسناد حوزه و روحانیت" 🆔 @MarkazAsnad_Hawzah 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨عنوان طرح: افتادن عمامه ها 🖼طراح: ابوالفضل قانع ✨ایده پردازی: ابراهیم تات 📝شامگاه ۱۶ مهر ۱۳۰۷ ماموران شهربانی به منزل آیت الله مدرس از بنیان گذاران نهضت ملی شدن صنعت نفت هجوم آوردند و وی را به شهر خواف تبعید و در قلعه‌ای نظامی زندانی کردند. دوران تبعید او بیش از 9 سال طول کشید. در روز دهم آذر سال ۱۳۱۶ هجری شمسی سه مأمور نزد مدرس آمدند و چای سمی را به اجبار به او خوراندند. ماموران که دیدند خبری از اثر سم نیست، عمامه را از سر ایشان برداشتند و ایشان را خفه کردند. @honar_hedayat ♦️محصول موسسه فرهنگی رسانه ای هنر هدایت (جمعی از طلاب ) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 💠 دیدار مسئول مرکز اسناد حوزه و روحانیت و معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران با تولیت معظم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر 🔹در این دیدار که امروز شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد پیشنهاداتی در خصوص تعاملات محتوایی میان مرکز اسناد حوزه و روحانیت و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام به ویژه مرکز اسناد آستان ارائه شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 بازدید از کتابخانه و مرکز اسناد آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام 💠 مرکز اسناد آستان حضرت عبدالعظیم علیه السلام از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش‌های فراوانی در جهت گردآوری اسناد و آثار مرتبط با شهرری به ویژه حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام صورت داده است. در این بازدید گفتگوهای مقدماتی جهت تعامل و تبادل محتوایی میان مرکز اسناد حوزه و روحانیت استان تهران و مرکز اسناد آستان حضرت عبدالعظیم علیه السلام همچنین تولید آثاری در زمینه حوزه و روحانیت صورت گرفت. پیش از این دیدار، بازدیدی هم از مدرسه کهن شهرری از آثار دوران سلجوقیان که توسط آیت‌الله شیخ علی‌اکبر برهان بازسازی شده، صورت گرفت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran