فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡هشدارهای تکاندهنده امام خمینی(ره) خطاب به علما و روحانیون در ۱۰ دی ۵۸
«آخوندها آن وقت مظلوم بودند. چهره مظلوم چهره محبوب است. شما در آن رژیم هرچه مظلومتر میشدید محبوبتر میشدید. هر که مظلومتر بود محبوبتر بود. چهره امروز، چهره مظلومیت نیست تا محبوب بشوید. چهره این است که وقتی کار دست اینها آمد، هم اینها هم همانند.
امروز روزی است که اگر خدای نخواسته ما در این نهضت شکست بخوریم، شکست خوردیم دیگر تا آخر.یکوقت بود که ما [پیوسته] میگفتیم که طاغوت هست، ان شاء الله حکومت اسلامی بشود، ان شاء الله امور درست میشود، همه حرفمان این بود...
مایی که ادعا داریم و ادعا میکنیم همهمان -و صحیح هم هست ادعامان- که اسلام آن نیست که آنها میگویند، اسلام یک اسلامی است که حکومتش یک حکومت خاص است، رژیمش یک رژیمی است غیر همه رژیمهای دنیا، عدل و انصاف هست در آن، حکومت خداست، مایی که این حرف را میزنیم - و صحیح هم هست حرفمان - اگر گفتارمان با اعمالمان مخالف باشد [اسلام آسیب میبیند]. مگر منافق چیست؟ یک دسته از منافقین در صدر اسلام بودند که گفتارشان با واقعشان مخالف بود. راجع به اصل اسلام میآمدند میگفتند ما مسلمانیم و نبودند. ما ادعا میکنیم که ما روحانیون مسْلم هستیم. ما اول باید از خودمان مایه بگذاریم...
خیلی مواظب باشید. این مسند خطرناک است. این عمامه خطرناک است. این محاسن خطرناک است. خودتان را از این خطرها نجات بدهید. حفظ کنید خودتان را ...»
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠پس از رفراندوم انقلاب سفید در بهمن ۴۱، با فرا رسیدن عید نوروز، #امام_خمینی به جهت مصائبی که از ناحیه حکومت پهلوی متوجه اسلام شده بود، طی اعلامیهای اعلام داشتند «روحانیت اسلام امسال عید ندارد».
یکپارچهترین پشتیبانی از این اعلامیه توسط علمای تراز اول تهران صورت گرفت. آنان از تقارن نوروز با #شهادت_امام_جعفر_صادق علیه السلام بهره برده و این مصیبت را با حوادث سیاسی سال ۴۱ قرین ساخته و با صدور اطلاعیهای اعلام کردند:
«جامعه روحانیت عزادار و به عنوان عید جلوس نخواهد داشت.»
این اطلاعیه به امضای ۴۶ نفر از علما و روحانیون تهران رسید که برخی از این عده عبارتند از:
شیخ محمدرضا تنکابنی، شیخ محمد تقی آملی، شیخ محمدتقی بروجردی، سید علینقی تهرانی، سید باقر طباطبایی قمی، سید علی اصغر خویی، سید ضیاءالدین استرآبادی، سید هادی خسروشاهی، احمد مدرس ممقانی، سید احمد لواسانی، سید محمد حسین علوی بروجردی، سید صادق شریعتمداری، سید محمد صادق لواسانی، شیخ غلامحسین جعفری، سید باقر شهیدی، سید آقا خلخالی، سید احمد حسینی شهرستانی، شیخ یحیی طالقانی، سید محمد حسین حسینی تهرانی، میرزا علی آقا فلسفی، میرزا ابوالفضل نجم آبادی، حاج آقا کمال مرتضوی، شیخ عبدالحسین جاودان (زاهد)، شیخ مصطفی مسجدجامعی، شیخ عباس مشکوری، سید محمدعلی سبط، محمد علویان بروجردی، سید فضلالله خوانساری، سید صدرالدین جزایری، شیخ حسین غفاری، سید علی هاشمی گلپایگانی.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📚اثری جدید در #تاریخ_حوزه_تهران
عنوان: جریان شناسی تاریخی حوزه تهران
پژوهش و نگارش: حمید سبحانی صدر
ناشر: انتشارات امیرکبیر
💠 این اثر تازه که در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ عرضه خواهد شد، ۴۴۸ صفحه دارد و در دو بخش به بیان تاریخ حوزه تهران میپردازد:
بخش اول:
«ماهیت شناسی حوزه تهران» که در آن به جریانشناسی، آسیبشناسی، حوزه حکمی، و تاریخ سیاسی حوزه تهران در دوران معاصر پرداخته شده است.
بخش دوم:
«مکانرویدادهای حوزه تهران» که در این بخش ۱۲۶ نقطه از مکانهای حوزه تهران شامل مدارس علمیه کهن، برخی از مساجد کهن و تاریخساز، و تعدادی از حسینیهها و تکایا و خانههای علما معرفی شده است. این معرفی شامل تاریخ شکلگیری مکان، بانی و واقف، عالمانی که در آن به تحصیل، تدریس، تبلیغ و اقامه جماعت پرداختهاند، و حوادث تاریخی آن از آغاز تا دوران نهضت امام خمینی میباشد.
این اثر ۲۱۱ منبع دارد و در آن برای نخستین بار نقشههای تهران قدیم برای شناسایی مکانرویدادهای دینی و حوزوی مورد بررسی قرار گرفتهاند.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
👆فهرست کتاب «جریانشناسی تاریخی حوزه تهران»
✍برشی از کتاب:
#مسجد_مدرسه و #مسجد_سرخانه:
بنای مسجد ـ مدرسه در دوره قاجار، برخاسته از ساختار آموزشی کشور در آن دوره است که عمدتاً مبتنی بر آموزش علوم و معارف دین در مدارس علمیه بوده است. به عبارتی در آن دوره و مدتها پس از آن تا پیش از گسترش مدارس جدید، تحصیل دانش منحصر به حوزههای علمیه بود که افراد علاقهمند به ادامه تحصیل، پس از سپریکردن دوره مکتبخانه، در یکی از مدارس علوم دینی به تحصیل ادبیات، فقه و اصول و حکمت میپرداختند. بنای مدارس علمیه در گذشته شامل تعدادی حجره برای سکونت، چند مدرس و یک یا دو مسجد (تابستانه و زمستانه) جهت اقامه نماز بود که باعث ارتباط مردم با این مرکز آموزشی فرهنگی میشد. ترکیب مسجد ـ مدرسه چنان در معماری آن روزگار نهادینه بود که حتی با تأسیس مدرسه دارالفنون جهت تحصیل علوم جدید، مسجدی در داخل آن تعبیه شد که به آن «مسجد معلمخانه» میگفتند و در حال حاضر خارج از بنای مدرسه، «مسجد امام حسن مجتبی(ع)» نام دارد.
«مسجد سرخانه» نیز از پدیدههای معماری اسلامی در سبک زندگی ایرانی است که موارد متعددی از آن در تهران به چشم میخورد و در کتاب حاضر، برخی از آنها را معرفی کردهایم. در گذشته برخی اعیان و رجال متدین و ثروتمند، در مجموعه عمارت مسکونی خود، مسجد کوچکی جهت اقامه نماز خود، اعضای خانواده و خدمتکاران خویش احداث میکردند که با گذشت زمان و از بین رفتن، اصل خانه، مسجد آن به عنوان یکی از مساجد کوچک شهر، باقی مانده است.
📚این کتاب را میتوانید از غرفه انتشارات امیرکبیر تهیه کنید.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ
كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ
إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ
◼️ و چه زیبا تو را خریدند: هشتمین رئیس جمهور، خادم امام هشتم، در آستانه میلاد امام هشتم به شهادت رسید.
🏴 #سید_شهیدان_خدمت
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
شهید حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی پیش از تولیت آستان قدس رضوی ، استاد حوزه علمیه مروی تهران بود.
در قراردادش پای امضایش نوشته بود:
«بسمه تعالی
توفیق حضور در مدرسه برای اینجانب مغتنم است حق التدریس را به طلاب نیازمند پرداخت فرمایید.
با تقدیم احترام
و السلام»
رحمه الله تعالی علیه
🤲نثار روحشان و دیگر شهدا صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
▪️ @kashkolenab ▪️
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فیلمی از جلسه دفاع رساله دکتری شهید سید ابراهیم رئیسی به راهنمایی آیتالله دکتر سید مصطفی محقق داماد
مربوط به سال ۹۲
عنوان رساله: تعارض اصل و ظاهر
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷سخنرانی مرحوم فلسفی در ایوان ساختمان شهرداری تهران در جمع مردم عزادار در وفات آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی
✍در سال ۱۳۲۵ حزب توده در راستای مبارزه با اسلام، تصمیم گرفت راهپیمای بزرگی در تهران برگزار کند که موجب نگرانی علما و متدینین شده بود.
چند روز پیش از این راهپیمایی، ناگهان مرجع تقلید شیعیان آیتالله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی وفات کرد و شکلگیری دستههای عزاداری، طرح راهپیمایی تودهایها را بهم ریخت.
روزنامه اطلاعات مورخ ۱۳۲۵/۸/۱۸ در توصیف آن مینویسد:
«دستجات عزاداران شهر تهران به تدریج در مسجد شاه جمع شده... مقارن ساعت ۳ بعد از ظهر این دسته از خیابان ناصرخسرو به میدان سپه وارد شده و در جلوی شهرداری و اطراف میدان سپه متمرکز شدند. در این موقع آقای فلسفی به بالکن شهرداری رفته... [بدون بلندگو] شروع به ایراد خطبه غرایی کرد.»
شیخ محمدتقی فلسفی در این سخنرانی گفت:
«افرادی در این دنیا هستند که تا زندهاند وجودشان نافع است، ولی بعد از مرگ نفع وجودی آنها تمام میشود. اما مردان الهی ارزشی دارند که بعد از مرگ هم اثر معنوی وجود آنها پابرجاست.... یکی از این افراد... مرحوم آیتالله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی است... خبر ارتحال وی مردم را چنان به هیجان آورده است که توانستهاند با راهپیمایی خود، راهپیمایی خطرناک حزب توده را که به تحریک بیگانگان است تعطیل کنند.»
📚خاطرات و مبارزات حجتالاسلام فلسفی ص۱۰۹
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠وقتی مرحوم فلسفی هم خلع لباس شد!
✍ در سال ۱۳۱۶ در ایام حکومت رضاخان شبها در مسجد میرزا موسی معروف به مسجد بزازها منبر میرفتم مدتی از قضیه مسجد گوهرشاد گذشته بود. در یک جلسه گفتم: «آیا شنیدهاید که در مسجد کسی به کسی فحش بدهد؟ سیلی بزند؟ آدم بکشد؟»
همان شب مرا از منزل احضار کردند. سرهنگ سیف رئیس کارآگاهی در آن موقع شب آمد و گفت: آقای فلسفی! گزارش دادهاند که شما به حادثه قتل مردم در مسجد گوهرشاد کنایه زدهاید. یا باید در زندان بمانید، یا باید التزام بدهید که لباستان را عوض کنید و دیگر قدم به منبر نگذارید.
با خود فکر کردم رفتن به زندان رضا شاه معلوم نیست به کجا بکشد... لذا تصمیم گرفتم تعهد بدهم که منبر نروم. رئیس کارآگاهی گفت باید لباست را هم عوض کنی. گفتم لباسم را هم عوض میکنم. از آن پس لباس را تغییر دادم و دیگر به طور علنی و آزاد منبر نرفتم...
بسیاری از وعاظ در دوره اختناق حکومت ضد اسلامی رضاخان خلع لباس شده بودند و با سر برهنه و بدون عمامه منبر میرفتند...
در آن زمان منبریهایی که خلع لباس شدند زیاد بودند. یکی از آنها سیدی شیرازی به نام آقانور بود؛ عمامه او را برداشتند ولی او با سر برهنه به مجالس روضهخوانی و مجالس زنانه هفتگی و ماهانه میرفت. مستمعین هم قبل از اینکه برای امام حسین علیه السلام گریه کنند برای او گریه میکردند و خود این معنی موجب محبوبیت بیشتر او شده بود.
📚خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی ص۹۲ و ۹۳
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 برنامه ماجرای نیمه خرداد
💡 نقش مرجعیت در قیام ۱۵ خرداد
و از جمله:
موضع مراجع عظام تقلید قم و تهران
مهاجرت علمای بلاد به تهران
اقدامات آیتالله سید احمد خوانساری
و...
🔹 باحضور: حجتالاسلام #محمدصادق_ابوالحسنی
📆 ۲شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ | ساعت ۲۰:۳۰
شبکه۴
@majara_tv4
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی در حضور امام خمینی در مراسم اربعین آیت الله سید محمدتقی خوانساری
🔹حجتالاسلام جعفر شجونی:
آیتالله کاشانی یک مرد نابغه، مجاهد، بلند اندیش و بزرگوار بود که اصلا به عقیده من غیبگویی و پیشگویی میکردهاست.
به طور مثال در زمان مرحوم آیتالله بروجردی، ایشان به بعضی از آقایان میفرمود که بعد از آقای بروجردی باید به سراغ حاج آقا روحالله خمینی رفت.
در حالی که آن وقت هنوز اسمی از امام نبود...
📚خاطرات حجتالاسلام جعفر شجونی ص۵۴
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍امام خمینی در آستانه محرم ۴۲ از وعاظ سراسر کشور خواستند در منبر محرم، مظالم حکومت پهلوی را برای مردم بازگو کنند.
از اینرو در ماجرای ۱۵ خرداد ۴۲ تعداد زیادی از وعاظ تهران به دلیل سخنرانی سیاسی در منبرهای عاشورا بازداشت شدند.
🔹شهید محلاتی آن روزهای حوزه تهران را چنین روایت میکند:
«محرم در پیش بود. امام مرا خواستند و فرمودند: بروید وعاظ تهران و سران هیئتها را جمع کنید تا در محرم امسال بتوانیم حداکثر بهرهبرداری را بکنیم. دستورالعملی هم در این زمینه به من دادند. اعلامیهای هم دادند که در ماه محرم در دستهجات و سینهزنیها، جنایات شاه و جریان فیضیه تشریح شود و ما حداکثر بهرهبرداری را از این جریان بکنیم.
ما آمدیم و چند جلسه با وعاظ گرفتیم و خدا میداند که در تهران از دست روحانیون مخالف با امام چه کشیدم و چه درگیریهایی با بعضی از این علما داشتم. همانوقت، برای اعلامیۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی، از صبح تا شب در خانۀ علما، تکتک، امضا گرفتم. ۱۲۰ امضا جمع شد و چاپ کردم. در آن موقع عجیب بود که کسی بتواند این همه امضا را جمع کند و من توی خانۀ تمام اینها رفتم با التماس... و با هر وضعی که بود، امضا از اینها گرفتم.»
📚خاطرات و مبارزات شهید محلاتی ص 48.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🔻ضرب و شتم و بازداشت دو طلبه به جرم امر به معروف!
✍ گرچه گزارش زیر مربوط به حوزه تهران نیست، اما برای فهم فضای اجتماعی دهه ۳۰ و ۴۰ مناسب است:
📃 گزارش ساواک:
تیمسار ریاست معظم ساواک (ستاد ویژه) با نهایت احترام باستحضار عالی میرساند روز پنجشنبه 18 /1 /39 دو نفر از طلاب وزین و خوش سابقه از این حوزه درسی حضرت آیتالله بروجردی در موقع مراجعه به #بیمارستان_فاطمی_قم مقابل درب بیمارستان با زنی برخورد مینمایند که مشارالیها از نظر محجوب و مستور بودن وضع مناسبی نداشته است. آقایان مزبور طبق عادت جاریه در قم که اغلب روحانیون بطور امر بمعروف تذکراتی میدهند به زن مزبور هم میگویند سینه و بدن خود را بپوشاند.
ناگهان بانوی معروضه شروع بفحاشیهای رکیکی را به آقایان طلاب نموده و حتی با اهانت ضرباتی هم به ایشان وارد و به پلیس شکایت و تقاضای جلب آنان را مینماید.
پلیس هم بنا به تقاضای زن در صدد جلب دو نفر طلبه بر میآید و نامبردگان از رفتن به کلانتری به عذر اینکه این زن به ما اهانت نموده برای چه ما را جلب مینمائی از رفتن خودداری مینمایند.
بالاخره پلیس هم با آنان گلاویز میشود. در این اثنا (نامفهوم) دبیرستان جنب بیمارستان به سر دو نفر طلبه ریخته و با ضربات زیاد آنان را مجروح و مضروب به طوریکه (نامفهوم) قادر به حرکت بوده و به کلانتری جلب میشوند.
از کلانتری هم به شهربانی اعزام، در شهربانی قم رئیس آگاهی به آنان فحاشی زیادی نموده و با زدن شلاق زیاد آنان را بازداشت میکنند.
18 /1 /39 ساعت 30 /8 دو نفر مزبور را پیاده با پای برهنه و بدون عمامه در حالیکه عباهای خود را بر سر کشیده و بدست آنان دستبند زده بودند از خیابان ارم و حجتیه از مقابل مدرسه حجتیه در حالیکه با سه نفر پاسبان مسلح بدرقه میشدند.
📚کتاب قیام ۱۵ خرداد به روایت اسناد ساواک - جلد۱ ص۱۸۳
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡 #آسیب_شناسی_حوزه_تهران
✍مقایسه موقعیت امروز ائمه جماعات با دیروز آن نیازمند دستیابی به تصویری از جایگاه امام جماعت در سالهای پیش از انقلاب است.
با شروع نهضت روحانیون ایران، دستگاه اطلاعاتی پهلوی کوشید تصویری از کارکردهای گوناگون روحانیت به مقامات بالا ارائه کند که یک قسمت از آن مربوط به امام جماعت است و عیناً در زیر میآید:
📃 «تاریخ سند: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۴۲
گزارش توصیفی ساواک از تشکیلات روحانیت
...
🔹 امام جماعت:
امام جماعت در اصطلاح روحانى به کسى گفته میشود که در مساجد نماز گذارده و عدهاى از مسلمین به او اقتدا میکنند. این طبقه از روحانیون بیشتر معروف به زهد و تقوا بوده و کمتر ممکن است به امور سیاسى دخالت نمایند مگر آنکه پیشوایان بزرگ شیعه و مراجع تقلید به آنان توصیه کنند که مثلاً فلان مساله بر خلاف شرع انجام گرفته و براى جلوگیرى از آن به اصطلاح امر بمعروف و یا نهى از منکر واجب است و یا اینکه درباره مسائلى که به نظر آنان بر خلاف شرع میباشد طبق فتواى پیشوایان مذهب شیعه عمل کنند.
این طبقه از روحانیون ممکن است داراى قوه سخنورى بوده و بعد از نماز جماعت به منبر بروند و یا اینکه تنها به برگزارى نماز و دادن جواب مسائل شرعى قناعت کنند ولى در هر صورت اکثرا در مساجد محل یا منازل مقلدین خود جلسات هفتگى تشکیل داده و در اطراف مسائل دینى به مذاکره و بحث میپردازند...
🔹طرز انتخاب امام جماعت:
امام جماعت یک محل به چند طریق ممکن است انتخاب گردد. صحیحترین راه آنکه مورد تایید قاطبه افراد متدین نیز میباشد آن است که مرجع تقلید و یا مجتهدى که نزد اهالى محل #مقبولیت دارد فردى را براى امامت مسجد انتخاب مینماید. به این ترتیب که وقتى مسجدى ساخته شده، واقف آن مسجد و یا مردم محل به مجتهد مورد نظر خود مراجعه از او شخصى را براى امامت آن مسجد طلب میکنند.
راه دیگر عبارت است از انتخاب به وسیله متولى. این راه بیشتر در موقوفات عملى میشود. وجهه امام جماعتى که از این راه تعیین شده در بین مردم چندان زیاد نیست. مثلاً در مسجد شریعت سنگلجى واقع در خیابان فرهنگ اصلاً نماز جماعت بر پا نمیشود. علت آن این است که امام جماعت آن مسجد که سنگلجى استاد دانشگاه است وجههاى از لحاظ مذهبى در بین اهالى محل ندارد و شخصا خودش را کاندید امامت نموده است. لذا پشت سراو نماز نمیخوانند...
از این توضیح معلوم میشود که در انتخاب امام جماعت نیز به سختى میتوان دخالت کرد و اگر مردم احساس کنند امام جماعت از طرف دولت منصوب شده اطرافش جمع نخواهند شد.»
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡به مناسبت سالروز شهادت آیتالله سید محمد بهشتی:
رئیس جمهور باید در مجموع به عنوان یک نمونه مطلوب در جامعه، قدرت درخشیدن داشته باشد و واقعا انسانها وقتی افراد و اعضای جامعه به او و رفتار او و موضع او مینگرند، احساس اعتماد و اطمینان کنند؛ اطمینان به اینکه مدیریت درجه اول و رهبری درجه اول کشور را پس از مقام رهبری به دست انسانی دادهاند که آن انسان نسبت به این امت و نسبت به این نظام و نسبت به امامت این امت وفادار هست.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡شرایط رئیس جمهور مطلوب در اندیشه شهید آیتالله بهشتی
۱. از مهمترین وظایف رئیس جمهور، ایجاد روابط جمهوری اسلامیایران با کشورهای مسلمان و کشورهای غیر مسلمان است؛ ... باید انسانی باشد آشنا به سیاست و رموز سیاست.
۲. دیگر اینکه باید قدرت جذب همکاران فعال و مؤمن را داشته باشد؛ ....نخست وزیر و وزیران و معاونان و مسئولان برای اداره آینده جمهوری اسلامیما لازم هست که اینها خود مؤمن باشند به مبانی جمهوری اسلامی و معتقد باشند به انقلاب اسلامی.
۳. رئیس جمهوری باید در ایجاد هماهنگی مقتدر باشد... نقش مهم رئیس جمهور در مدیریتی است که بتواند میان قوه اجرایی، یعنی دولت، قوه قانون گذاری، یعنی مجلس شورای ملی و قوه قضائیه در رابطه با مردم و در رابطه با رهبری هماهنگی ایجاد کند؛
۴. مشخصه مهم رئیس جمهور این است که او باید قاطع باشد؛ چون هماهنگی ایجاد کردن معمولا به مقدار قابل توجهی از قاطعیت احتیاج دارد. قاطعیت یعنی به موقع تصمیمگیریها دچار تزلزل نباشد.
۵. در زمینه سیاست خارجی، مخصوص رئیس جمهور باید خود آگاهی داشته باشد... و در هر جا بتواند عمل یا عکس العمل مناسبی را انجام بدهد.
۶. رئیس جمهور باید در مجموع به عنوان یک نمونه مطلوب در جامعه، قدرت درخشیدن داشته باشد و واقعا انسانها وقتی افراد و اعضای جامعه به او و رفتار او و موضع او مینگرند، احساس اعتماد و اطمینان کنند؛ اطمینان به اینکه مدیریت درجه اول و رهبری درجه اول کشور را پس از مقام رهبری به دست انسانی دادهاند که آن انسان نسبت به این امت و نسبت به این نظام و نسبت به امامت این امت وفادار هست... رئیس جمهور ما باید نسبت به این اصل هم آشنا باشد و کاملا هم ایمان داشته باشد.
🔹وظیفه مردم:
به این مناسبت من لازم میدانم یادآوری کنم که مردم ما باید:
۱. در انتخاب رئیس جمهور هم دقیق باشند؛
۲. و هم در شناخت رئیس جمهور از هر نوع مبالغه و گزافهگویی و گزافهاندیشی پرهیز کنند؛
۳. هم در تبلیغ برای رئیس جمهور مورد علاقهشان از هر گونه دروغ و خلاف واقع گویی و مبالغه گویی پرهیز کنند.
۴. و هم اینکه در مورد نامزدهای مورد علاقه افراد و گروههای دیگر، منصفانه داوری کنند و موضع گیری کنند، تا نوع انتخاب و تبلیغات ریاست جمهوری در جامعه اسلامی انقلابی ما، نوعی اسلامی باشد و دور باشد از آن آلودگیهایی که در انتخاب ریاست جمهوری یا انتخاب نمایندگان مجلس در جامعهای غیر اسلامیو جامعه های منحط پیش میآید.
📚 سخنرانی ها و مصاحبه های آیت الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، تدوین محمدرضا سرابندی، ج۱، ص ۴۲۹ _۴۳۱
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍ در زمان انحلال مجلس شورای ملی و در پی تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در دولت مبنی بر حذف قسم خوردن به قرآن و شرط اسلامیت در نمایندگان و مسأله فریبنده حق رأی به زنان، #شیخ_محمدتقی_فلسفی طی سخنرانی کوبندهای در #مسجد_ارک در آذر ۱۳۴۱ خطاب به اسدالله علم گفت:
آقای نخست وزیر! ۵۰ سال قبل از این عین الدولهها و امثال او در اتاقهای خود مینشستند و با کمال خونسردی و غرور، نظریات شخصی خود را به صورت قانون بر مردم مصیبتزده این مملکت تحمیل میکردند. ملت ایران به جان آمد، جنبش کرد، سراسر کشور را موجی از احساسات آزادیخواهی فرا گرفت کشته دادند تا بالاخره مملکت را از محیط خفقان آور استبداد به صورت مشروطیت و حکومت مردم بر مردم درآوردند...
آقای نخست وزیر! ملت ایران بعد از آن همه فداکاری اجازه نمیدهد که ۶ نفر وزیر در اتاق در بسته بنشینند و به میل خود برای مردم قانون وضع کنند...
آقای نخست وزیر! ملت ایران میگوید: چرخ زمان به عقب برنمیگردد و مشروطه به استبداد مبدل نمیشود!
جوانها! از امشب تا فردا در بازار و خیابان و در مدرسه و دانشگاه شعار شما این باشد:
چرخ زمان به عقب برنمیگردد! مشروطه به استبداد مبدل نمیشود!
📚خاطرات و مبارزات فلسفی ص۲۴۱
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡 اگر مروری به نقش حوزه و روحانیت در مبارزات سال ۴۱ و ۴۲ داشته باشیم میبینیم محور مبارزه دغدغههای اسلامی بود و پیشگام آن حوزه و روحانیت.
یکی از اقدامات مهم حوزه که طراح اصلی آن امام خمینی بود، همگانی سازی مبارزه در سراسر کشور بود و مناسبتهای مذهبی مانند ایام تبلیغی فاطمیه، ماه رمضان و ماه محرم بهترین فرصت برای انتقال پیام نهضت به مردم.
شبکه غیر رسمی اعزام مبلغین با هدایت مراجع به ویژه تأکید و راهنمایی امام خمینی، جمع قابل توجهی از طلاب و وعاظ را به سراسر کشور فرستاد تا رو در رو با مردم سخن بگویند و آنها را نسبت به مفاسد لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، رفراندوم انقلاب سفید، فاجعه فیضیه و... آگاه سازند.
اقدامی که نتایجی چون لغو لایحه، تحریم عمومی رفراندوم و نهضت ۱۵ خرداد را به دست توانای ملت پدید آورد.
اکنون و در این شرایط حساس، پیشنهاد میشود حوزه و روحانیت باری دیگر دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کند.
نهادهای تبلیغی حوزه در آستانه #ایام_تبلیغی_محرم، یک هفته زودتر طلاب را به شهرستانها و روستاها اعزام کرده و خود طلاب نیز به این امر اهتمام ورزند و به صورت چهره به چهره مردم را نسبت به اصل مشارکت در #انتخابات و انتخاب #اصلح آگاه سازند.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠 به مناسبت درگذشت آیتاللّه شیخ محمّدمهدی رئیس نوری از علما و اساتید حوزه تهران در نیمه تیر ۱۳۱۵ش
✍آیتالله رئیس نوری در سنه ۱۲۵۲ ش در خاندانی علمی و روحانی متولد شد
.
از اساتید ایشان درحوزهٔ طهران و عتبات:
حضرات آیات عظام حاج شیخ فضل اللّه نوری، حاج شیخ عبدالنبی نوری، آقا ضياءالدّين عراقى، میرزای نائینی، آقا محمّدكاظم شيرازى، آقا سيّد ابوالحسن اصفهانى
ایشان از نامبردگان مذکور اجازهٔ
اجتهاد دریافت داشتند.
وی از سنین جوانی در حوزه علمیه رضاییه
و ناصری جدید (مدرسهی عالی سپهسالار)
با سِمت مدرّسی به تدریس پرداخت.
در سال ۱۳۱۳ ش با تاسیس دانشگاه تهران
و دانشکدهٔ معقول و منقول(الهیات فعلی)،
بنا به اصرار برخی مسئولین عالیرتبهی آن
زمان ، با ارائـهٔ رســالهٔ دکترا و تأئید وزارت
معارف با بالاترین امتیاز استادی، به عنوان
اوّلین استاد دانشـگاه تهران به تدریس در
دانشکده مشغول گردید.
معظم له در سال ۱۳۱۵ش به دلیل
غصهٔ ناشی ازتصویب قانون کشف حجاب
دچار کسالت شدیدی شده در همان ایام
با الهام إلهی که بر وی صادقه گردیده بود
از روز و زمان رحلت خــود آگاه گردیده و
به اطرافیان خود اعلام نمود .
سرانجام در نیمهی برج تیر همان سـال به
رحمت الهی پیوست و طبق وصیت به شهر
مقدس قم انتقال و درقبرستان حاج شیخ
جلیس اهل قبور گردید.
از کرامات ایشان در یک مورد اینکه:
کالبد مطهّرش هفت سـال پس از دفن، صحیح و سـلامت، با رایحهٔ خوشی که به مشام افراد حاضر میرسید رؤیت شد.
✍ به قلم: آقای مجتبی شریفی
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
ضایعه درگذشت استاد مبرز فقه و اصول حوزه علمیه تهران حجتالاسلام والمسلمین علیرضا کریمی که حق بزرگی بر طلاب این حوزه فخیمه داشتند را خدمت همه فضلای عزیز تسلیت عرض میکنیم.
احاطه و تسلط وی بر آرای فقهی و اصولی فقهای معاصر، جایگاهی کمنظیر به ایشان بخشیده بود و حضور پربارشان در دفتر استفتائات رهبر فرزانه انقلاب، مایه ارتقای دانش پاسخگویی فضلای حوزه در مسائل فقهی شده بود.
حشره الله مع اولیائه
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینهی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم.
✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
✏️ شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
💠 ۱۱ مرداد، سالروز شهادت آیتالله شیخ فضلالله نوری
💡چگونه میشود که فقیهی سالک چون او، پا روی مصالح و منافع شخصیاش میگذارد و از حوزه نجف و سامرا به تهران که قربانگاه او است هجرت میکند؟!
✍آیتالله شهید شیخ فضلالله نوری به رتبهای رسیده بود که استادش میرزای شیرازی او را «نفْس خود» و استاد دیگرش میرزا حبیب الله رشتی «فروغ دیده و نور چشم خویش» نامیدند. ناظم الاسلام کرمانی از معاصرین و بل مخالفان شیخ میگوید: «حاج شیخ فضلالله اگر چند ماهی در عتبات توقف کند شخص اول علمای اسلام خواهد گردید، چه هم حسن سلوک دارد و هم مراتب علمیه و هم نکات ریاست را بهتر از دیگران دارا است.».
🔹با این حال از حاج شیخ حسین لنکرانی نقل است:
«میرزای شیرازی هنگام اعزام شیخ به ایران و تهران، اندوهگینانه قریب به این مضمون به شیخ فرموده بود:
شیخ فضلالله! تو جان عزیز منی، و من با ارسال تو دارم پاره تنم را از خود دور میکنم. ولی چه کنم، حفظ کیان اسلام و استقلال ایران در این شرایط حساس، به وجود کسی چون تو احتیاج دارد.»
🔸گفتهاند جناب میرزا منتهای ترویج را در حق شیخ میفرمود و وقتی اهالی تهران نزد میرزای شیرازی میرسیدند، به آنها میفرمود: «شیخ نوری ما را چگونه نگهداری مینمایند؟!»
🔹شخصیت شیخ و حمایت جناب میرزا باعث اعتقاد راسخ اهل تهران به وی شده بود و به گفته اعتماد السلطنه: «مجلس درس و افادت و افاضتش نیز امروز بسی عامر و به وجود کافه مستعدین طهران، دائر میباشد.»
🥀تا آنکه عاقبت، در روز ۱۱ مرداد، نفْس جناب میرزای شیرازی را وسط تهران به دار شهادت آویختند...
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡 رضاخان از عزاداری برای امام حسین(ع) تا ریشهکن کردن عزاداری!
✍ در دهه محرم، دسته قزاقها به سرکردگی #رضاخان از میدان مشق به طرف #شمس_العماره میآمد و در مسیر به خانه آیتالله #سید_کمالالدین_بهبهانی (برادر #سید_عبدالله_بهبهانی) وارد میشد.
💠 آیتالله #سید_حسین_بدلا در خاطرات خود آورده است:
«وقتی قرار شد دسته قزاقها وارد منزل آقای بهبهانی شوند، برای اینکه منزل گنجایش تمام افراد را داشته باشد، از ورود افراد پراکنده و بچهها جلوگیری میکردند ...
ما حتی برای تماشای نظم و ترتیب قزاقها و انضباط شدیدی که میان آنان حاکم بود، جلوی دسته میدویدیم. معروف بود که میگفتند: در این دسته سر سوزنی ضعف، سستی و بینظمی وجود ندارد.
خود رضاخان مانند فرفره به همه جای ستون سر میزد و در حالی که در عزای امام حسین (ع) گل به پیشانی مالیده بود، قزاقها را مرتب میکرد...
دسته قزاقها با شمعهایی که افرادشان به نشانه عزاداری امام حسین (ع) در شام غریبان به دست داشتند، وارد شدند و دقایقی بعد نشستند.
رضاخان مقابل آقا سیدکمال روی زمین نشست و گفت:
«این قزاقها همه، یاران شما و امام زمان هستند و آمدهاند تا سر بسپارند و از دعای خیر شما بهرهمند شوند. دعا کنید خدا توفیق دهد تا اینها به اسلام و مملکت خدمت کنند. ما که وارد بیت علما میشویم، هدفمان این است که وابستگی خودمان را به #مردم و علما اثبات کنیم» (کتاب هفتاد سال خاطره از آیتالله سید حسین بدلا ص۳۲)
💡وقتی رضاخان، رضاشاه شد، در ریشهکن کردن عزاداری و مبارزه با دیانت و روحانیت از هیچ کوششی فروگذار نکرد!
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📘 برشی از کتاب جدید:
«امام محله لرزاده»
به قلم:
حمید سبحانی صدر
✍ دارالمؤمنینی شکل گرفت به نام محله لرزاده و اینها همه به یمن حضور یک عالم ربانی بود که در جایگاه آقا و امام محله نشسته بود. نه اینکه این همه را برای آقایی و ریاست خود بر محله بخواهد؛ نه! چراکه او آنقدر افتاده و خاکی بود که پنهانی، دستشوییهای مسجد را هم خودش میشست. درب خانهاش همیشه به روی همه باز بود و اکثر اوقات آبگوشتی برای گرسنگان در خانه او پیدا میشد.
▫️امام محله، پدر محله بود؛ که برای جوانان پیرامونش به خواستگاری هم میرفت. او آنقدر با محله عجین بود که بعضی از دخترانش را هم به اهل همان محله داد.
▫️شیخ علیاکبر برهان اینگونه نبود که خانهاش آن سوی تهران باشد و مسجدش در لرزاده؛ بلکه درب خانه او رو به مسجد باز میشد. خانهاش در کنار خانههای مردم بود تا از او هم خانوادهداری بیاموزند و هم تربیت فرزند. نه اینکه صبحها در خانهاش و ظهرها در مسجد بازار و شبها در مسجد لرزاده نماز بخواند و مردم به آسانی او را نبینند. بلکه سحرها نماز شبش را هم در محراب مسجد میخواند و پس از نماز صبح مردم را موعظه میکرد و یکی دو تا درس هم میداد.
▫️برهان شغلش امام محله بود، بیآنکه مزد و مواجبی بگیرد، که حتی خودروی شخصیاش را هم فروخت تا مدرسه بسازد.
🔹«امام محله لرزاده» به زودی از انتشارات «واژهپرداز اندیشه»
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran