📷 به یاد مفاخری بزرگ که در این سالها در سوگ فقدانشان نشستیم...
از راست:
#دکتر_احمد_مهدوی_دامغانی
#دکتر_سید_جعفر_شهیدی
#آیت_الله_مصباح_یزدی
#دکتر_صادق_خرازی
واشنگتن در حاشیه یک همایش
🗓۲۳ دی سالروز درگذشت دکتر سید جعفر شهیدی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از رفیق شفیق
📎 #آیتالله_مجتهدی_تهرانی
▪️#بخوانید
◽️پیامی به مناسبت سالروز وفات حضرت آیت الله مجتهدی رضوان الله علیه ◽️
باسمه تعالی
📌۲۳ دی ماه یادآور سالروز درگذشت استاد معظم حضرت آیتالله مجتهدی تهرانی رضوانالله علیه است.
🔸آن #استادی که برای #طلاب پدر بود، بلکه دلسوزیاش برای #خوراک تربیت طلاب از یک پدر هم بیشتر بود.
🖍تقوا، اخلاق، پشتکار، همت، اقتدار، نظم،
مدیریت قوی، در کنار حافظه و قدرت بیان قوی، از ایشان #شخصیتی_ممتاز در عرصه تربیت طلاب ساخته بود.
▫️این بنده ناچیز خود را مدیون زحمات و فداکاری های ایشان میدانم.
🖍زحمات شبانه روز ایشان به حدی بود که حضرت آیتالله حقشناس رضوان الله علیه میفرمودند: حاج آقای مجتهدی خودشان ( #نفْسشان ) را کشتند تا مدرسه (حوزه علمیه) به اینجا رسید.
🔹هنوز پس از سالیان سال، مواعظ و پندهای اخلاقی استاد معظم در #خاطره شاگردان و علاقهمندان ایشان باقی مانده است.
🔘 به یاد دارم روزی میفرمودند: شخصی خدمت مرحوم آیتالله میرزا عبدالعلی تهرانی رسیدند و عرض کرد مرا موعظه ای کنید: آقا میرزا عبدالعلی فرمودند: روزی سه دقیقه به یاد امام زمان علیهالسلام باش🔘
🖍هنگامی که این شخص در حال خروج بود ایشان فرمودند: اگر یک دقیقه هم به یاد امام زمان علیه السلام باشید (برای عاقبت به خیری)کافی است.
محمدباقر ادیبی
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 #جریان_شناسی_حوزه_تهران
✍ مدرسه علمیه برخلاف نامش، صرفا یک مرکز آموزشی نیست. وقتی مدرسه، محل فراگیری معارف دین و محل اقامت و زندگی طلاب است، آن هم با درسهایی که هر روز تکرار میشود، در واقع برای خیلی از طلبهها خانه اول آنها به شمار میآید.
در چنین فضایی، مدیر مدرسه، صرفا یک مدیر آموزشگاه نیست؛ او پدر یک خانواده بزرگ است که آموزش و تربیت و خدمات را در کنار هم برعهده دارد و در این میان شاید از همه دشوارتر تربیت است.
🔹تجربه تاریخی حوزه تهران و مدیران موفقترین مدارس علمیه این حوزه به ما نشان میدهد که مدیر مدرسه علمیه صرفا یک مدیر نیست؛ او پدر این خانواده است و باید پدرانه تربیت کند و الگو باشد.
این تجربه به ما میگوید، صرف اینکه یک دانشمند متخلق تولیت مدرسه را و یک طلبه فاضل و پیگیر، اداره امور اجرایی آن را عهدهدار باشند، برای موفقیت مدرسه کافی نیست.
🔸به همه عزیزانی که میخواهند خود را در معرض امر مدیریت مدارس علمیه قرار دهند پیشنهاد میشود شیوه مدیریت و تربیت شخصیتهایی همچون آیتالله حاج شیخ علی اکبر برهان، آیتالله شیخ احمد مجتهدی و برخی دیگر از علمای تهران مورد مطالعه و دقت قرار گیرد.
اینان علاوه بر موفقیت چشمگیر در اداره حوزه و تربیت طلاب موفق، تاثیر بسزایی در پیوند میان روحانیت و مردم، تقویت جایگاه اجتماعی مسجد، و تعلیم و تربیت مردم با محوریت #مسجد_مدرسه داشتند.
🔹سیره آیتالله برهان و آیتالله مجتهدی، فراتر از یک سیره فردی، به عنوان یک #مکتب_آموزشی_تربیتی نیازمند بازخوانی و الگوبرداری است.
🗓 ۲۳ دی سالروز رحلت آیتالله مجتهدی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 اولین جلسه هماهنگی پیرامون راهاندازی «نمایشگاه هویت تاریخی حوزه تهران» در محل دفتر سیاسی حوزه تهران برگزار شد.
با حضور:
▪️مسئول دفتر سیاسی حوزه تهران
▫️مسئول مرکز اسناد حوزه و روحانیت تهران
▪️و کارشناسان عرصه تاریخی و سیاسی حوزه و روحانیت
💠 در این نمایشگاه، خدمات علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حوزه و روحانیت تهران در طول تاریخ به ویژه دویست سال گذشته در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 مرحوم حاج سید مصطفی مجتهد قنات آبادی (طباطبائی قنات آبادی) از فقهاء شیعی و از محترمین دارالخلافه طهران.
✍ خواهر ایشان در نکاح #میرزای_شیرازی بوده و از این جهت تربیت اولیه ایشان و اخوانش تحت إشراف میرزای شیرازی و تعلیمات وی صورت پذیرفت.
پس از تحصیلات در عتبات عالیات و نیل به درجه اجتهاد، به طهران بازگشت و در محله قنات آباد سکونت گزید و به مصاهرت آیت الله حاج شیخ علی شریعتمدار طهرانی درآمد.
آیت الله قنات آبادی ضمن تدریس در #مدرسه_معیرالممالک، به رتق و فتق امور مردم و امامت جماعت و محضر شرعی در محله قنات آباد پرداخت.
ایشان در قضایای مشروطیت در معیت آقایان بهبهانی و طباطبایی و افجه ای و آشتیانی، از حامیان اولیه این جریان بوده و ایضأ دسته مشروطه چیان و تفنگچیان در محله قنات آباد تحت رهبری وی بودند.
منزل ایشان در جریان مشروطیت یکی از پایگاه های پر رفت و آمد بشمار میرفت.
پس از رحلت ایشان در ۱۳۰۰ خورشیدی دو فرزند وی: حجة الاسلام حاج سید محمدحسن صدرالواعظین قنات آبادی و حجة الاسلام حاج سید محمدحسین قنات آبادی در دو مسجد بزرگ و کوچک قنات آباد به امامت جماعت و رسیدگی به احوال مردم و امورات شرعیه پرداختند.
#شمس_قنات_آبادی از فعالان سیاسی در دههء ۳۰ و ۴۰ نوه ایشان بوده است.
🔹ارسال شده توسط آقای مجتبی شریفی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
◽️یک قرن پیش در این ایام
📄 اطلاعیه بلدیه تهران در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۰۱
🔺گرم کردن برخی از مساجد تهران جهت اسکان فقرای شهر که در سرمای زمستان، جای مناسبی ندارند.
[در آن تاریخ جمعیت تهران حدود ۲۰۰ هزار نفر بوده است.]
🔹الحمدلله اکنون نیز شهرداری نقاطی را به این امر اختصاص داده و برخی از مساجد تهران نیز به این طرح ملحق شدهاند.
🔹این یکی از کارکردهای مهم مسجد در راستای حمایت و هدایت قشرهای آسیبپذیر و فرصتی برای #همدلی_مؤمنانه است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📃 گزارشی جالب از ساواک مربوط به محتوای منبر تعدادی از وعاظ تهران در تاریخ ۲۶ دی ۴۳ مصادف با ۱۳ رمضان؛
این گزارش گویای فضای فکری و سیاسی برخی روحانیون تهران در آن برهه است:
۱. شیخ واعظی در مسجد اسکندری به منبر رفت و به دولت حمله کرد که وسیله کلانتری ۱۱ به وی تذکر داده شد و از منبر رفتنش جلوگیری گردید.
۲. شیخ محمدعلی طالقانی پیشنماز #مسجد_اکباتان به منبر رفت و نسبت به دولت و گرانی بنزین و مأمورین سازمان امنیت حمله کرد که از طرف کلانتری در مورد جلب وی اقدام گردیده است.
۳. شیخ [غلامحسین] جعفری پیشنماز مسجد جامع و شیخ طاهری در مسجد مذکور به منبر رفتند و از دولت تنقید نمودند و هر دو به خمینی دعا کردند.
۴. #شیخ_محمود_حلبی در مسجد باب الحوائج واقع در میدان فوزیه به منبر رفت و دولت و مسئولین امنیتی مملکت را دعا کرد.
۵. شیخ یوسف مروی خراسانی در مسجد انصار واقع در خیابان شمیران به منبر رفت و نسبت به اقدامات مفید دولت صحبت کرد.
۶. شیخ ذاکری در مسجد مؤتمنالملک واقع در خیابان ژاله و همچنین در مسجد نظام آباد به منبر رفت و در مورد اقدامات مفید دولت سخنرانی کرد.
۷. شیخ غلامحسین حیدری در مسجد انبار گندم به منبر رفت و نسبت به اقدامات دولت و اعلیحضرت همایونی دعا نمود.
🗓 ۲۶ دی درگذشت شیخ محمود حلبی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ روزگاری در منطقه #یوسف_آباد تهران دو مجتهد متخلق و مردمی که هر دو از بیت اهل علم بودند، امور دینی این محله را عهدهدار شدند: آیات #سید_رضی_شیرازی و #سید_علی_هاشمی_گلپایگانی.
🔹آیتالله هاشمی گلپایگانی فرزند جمالالسالکین آیتالله سید جمالالدین گلپایگانی در نجف متولد شد و در حوزه نجف از محضر اساتیدی چون شهید آیتالله سید اسدالله مدنی، آیت الله خوئی و #علامه_امینی بهره برد.
✨ #هجرت_به_تهران:
سال ۱۳۴۱ آیتالله #شیخ_محمدتقی_آملی که در تهران مرجعیت امور را برعهده داشتند از آیتالله سید علی هاشمی گلپایگانی دعوت کردند تا با هجرت به تهران اقامه جماعت در مسجد یوسف آباد را برعهده گیرد.
ایشان علاوه بر تدریس فقه و اصول، با برگزاری جلسات اصول عقاید و پاسخ به شبهات برای مردم به ویژه جوانان در سالهای قبل از انقلاب، نقش مهمی در تعلیم و تربیت دینی مردم داشتند.
▪️آیتالله هاشمی گلپایگانی سرانجام در ۲۸ دی ۸۹ دار فانی را وداع گفت و پیکر پاکش در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد.
📷 از راست: آیات هاشمی گلپایگانی، سید رضی شیرازی، #محی_الدین_انواری
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📝 #یادداشت قابل تأمل
▪️به بهانه سالروز درگذشت آیتالله سید احمد خوانساری در ۲۹ دی ۶۳👇👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📝 #یادداشت قابل تأمل ▪️به بهانه سالروز درگذشت آیتالله سید احمد خوانساری در ۲۹ دی ۶۳👇👇 🕌 @tarikh_ha
📝 #یادداشت قابل تأمل
▪️به بهانه سالروز درگذشت آیتالله سید احمد خوانساری در ۲۹ دی ۶۳
✍ این سالها و ماهها و روزهای اخیر، دلیل و بهانه برای آنکه حوزه و روحانیت و مراجع تقلید و جامعه متدین در اعتراض به برخی حوادث به خروش آمده و بهپا خیزند بسیار است. آخرینهایش اهانت به رهبر فرزانه انقلاب و سپس اهانت به ساحت مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها و چند سال قبل هم همه آنچه در دولت پیشین در عرصه دین و اقتصاد و فرهنگ و سیاست بر ما رفت و اقدام درخوری از حوزه دیده نشد.
برخورد جامعه روحانیت با همه اینها قطعا هرگز انفعالی نبوده؛ سکوت و بیتفاوتی نبوده؛ مراجع ساکت نبودهاند و...؛
اما آنچه باید میشد نشد!
چرا؟!
🔻برای فهم چراییاش این نمونه تاریخی در تفاوت برخورد اعتراضی امام خمینی (ره) از یک سو و اعتراض آیتالله سید احمد خوانساری و دیگر علمای تهران در برخورد با #لایحه_انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی بخوانید:
متن اعلامیه آیتالله خوانساری در ۱۰ آبان ۱۳۴۱ :
«بسمه تعالی شأنه
به مناسبت تصادف روز پنجشنبه سوم جمادی الثانیه با رحلت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا - علیها السلام - مجلس ذکری از ساعت ۹ الی ۱۱ در مسجد سید عزیزالله منعقد؛ امید است برای عرض اخلاص به مقام مقدس پیغمبر اکرم (ص)، به استماع موضوع مهم مذهبی که لازم است به اطلاع رسد، عموم طبقات، خاصه آقایان علمای اعلام - دامت برکاتهم - شرکت فرمایند.
الاحقر: احمد الموسوی الخوانساری»
به دنبال انتشار این اعلامیه، امام خمینی در نامهای به حجتالاسلام فلسفی، ضمن تأیید «اصل اقدام» نسبت به «کیفیت» این اعلامیه انتقاد کردند و نوشتند که وقتی «اساس روحانیت و دیانت و ملیّت در خطر است، مجلس روضه درست کردن... بسیار موهن است».
🔻همچنین حضرت امام مکان مجلس را که «مسجد سیدعزیزالله» بود و بیش از «چهار هزار جمعیت مقدس بازاری» گنجایش نداشت مورد نقد قرار دادند و نوشتند که «دولت از دیانت نمیترسد تا از بازاری متدین و دعای اینها یا نفرین آنها وحشت کند. دولت از مردم فعال و جوان و احزاب و دانشگاه ملاحظه میکند».
امام در این نامه پیشنهاد کردند که اینگونه مجالس اولاً باید توسط «یک کرور اعلامیه به تهران وحومهی تهران حتی قزوین، قم و بلاد نزدیک و دور» تبلیغ شود؛ ثانیاً «نوشته شود چون برای این اجتماع جایی در تهران نیست، خارج تهران در بیابان میرویم». امام نوشتند: اگر دولت «با سرنیزه» از این جلسه ممانعت کند، «تکلیف یکسره میشود و ما غالب میشویم».
🔹یکی از بحثهای داغ این ماههای اخیر، شکل و شیوه اعتراض است. متأسفانه حوزه هم نتوانسته شکل مناسب و اثرگذاری برای اعلام اعتراض برگزیند و این امر نیازمند یک طراحی هوشمندانه و نوین است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۳۰ دی ۷۹ درگذشت آیتالله حاج شیخ مهدی حائری تهرانی
ایشان از سال ۱۳۵۵ که از قم به تهران بازگشتند به مدت ۳۰ سال امامت جماعت #مسجد_ارک را برعهده داشتند.
📚 برشی از کتاب «تاریخ شفاهی زندگانی و خدمات اجتماعی فرهنگی آیتالله حائری تهرانی» درباره دوران تحصیل وی در #حوزه_تهران:
▫️«در #مدرسه_مروی بنده حجرهای داشتم، دست راست، اولین حجره بود که سه نفر با هم بودیم: جناب حجتالاسلام آقای حاج شیخ محیالدین انواری، حجتالاسلام آقای آقا رضی شیرازی که با هم بحث میکردیم و همدرس و هم مباحثه بودیم و رسائل و مکاسب را نزد حاج شیخ میرزا محمدباقر آشتیانی خواندیم تا اینکه من در سال ۱۳۲۷ به قم مشرف شدم.»
▪️«ادبیات و عربی را نزد مرحوم حاج شیخ محمدحسین زاهد استاد عظیم الشأن اخلاق... و نیز درس فلسفه و دوره شرح تجرید را در محضر مرحوم آیتالله حاج میرزا مهدی آشتیانی در مدرسه مروی فراگرفتم...»
▫️از آیتالله حائری تهرانی خدمات اجتماعی فراوانی به یادگار ماند:
۱. خدمات رفاهی برای طلاب حوزه علمیه قم شامل کتابخانه، طبخ غذای گرم، درمانگاه، رختشویی، لولهکشی آب در فیضیه، برقکشی حجرهها و...
۲. تاسیس کتابخانه مدرسه حجتیه و مرکز پژوهشی و تحقیقاتی بنیاد فرهنگی امام مهدی عج در قم
۳. تاسیس انتشارات دار العلم و دار الفکر و..
۴. همکاری در تأسیس مؤسسه در راه حق
۵. تاسیس مرکز تحقیقات مسجد جمکران
۶. تاسیس جامعه محصلین تهرانی
۷. راه اندازی صندوق قرضالحسنه
۸. تاسیس مدرسه علمیه فاطمیه در قم(س)
۹. تجدید بنای چند مدرسه علمیه در تهران، قم و مشهد
۱۰. همکاری با شهید بهشتی در تأسیس مدرسه دین و دانش
و...
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗓 به مناسبت ۲ بهمن سالروز رحلت حکیم و عارف عظیم الشأن آیتالله #سید_ابراهیم_خسروشاهی
✍ آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی اواخر دهۀ چهل و پس از ازدواج دخترشان با مرحوم آیتالله #حاج_شیخ_محسن_حبیبی (تولیت فقید مدرسه #آیت_الله_مجتهدی)، به تهران آمد و به تدریس و تبلیغ و خدمات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مشغول شد. فعالیتهایی که تا پایان عمر شریفش ادامه یافت.
🍃#علامه_سید_محمدحسین_طهرانی در این زمینه مینویسد: «جناب دوست حمیم و صدیق ارجمند این حقیر آیتالله حاج سید ابراهیم... پس از ارتحال مرحوم آقا #شیخ_عباس_تهرانی رضوان الله علیه مدتی را به موطن خود باختران مراجعت نموده و در مسجد صاحب اقامۀ جماعت و تدریس و ترویج مینمودند و سپس به تهران آمده و در #قلهک در مسجدی به وظایف ارشاد و هدایت مردم مشغول و اینک قریب ۱۵ سال است که در #دزاشیب نیاوران در #مسجد_المهدی به اقامۀ جماعت و ارشاد و تبلیغ و ترویج و تدریس اشتغال دارند.
مردی است عالم و وارسته و خوش فهم و دقیقالنظر و سریعالانتقال و دلسوز و برای دین و شریعت حمیم و غمخوار که روی همین مسائل با امراض مختلفی از قبیل اعصاب و زخم معده، سالیان دراز است که دست به گریباناند.»
📖 #روح_مجرد ص۱۳۴
🕌 @tarikh_hawzah_tehran