eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
كتاب «شرق شناسی» از سوی ادوارد سعید در سال 1978 تالیف و منتشر شده و با ترجمه عبدالرحیم گواهی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. موسسه انتشارت امیرکبیر تازه ترین ترجمه از کتاب «شرق شناسی» را که توسط «لطفعلی خنجی» انجام شده است، برای دومین بار تجدید چاپ کرد. ادوارد سعید، منتقد و نویسنده ی ادبی و سیاسی اجتماعی فلسطینی الاصل آمریکایی، که بین سال های 1935 تا 2003 زیسته است، شهرتش را مدیون کتاب «شرق شناسی» است و در مجامع علمی با این کتاب شناخته می شود؛ به طوری که امروزه اصطلاح شرق شناسی بیشتر اشاره به اثر و گفتمان سعید دارد تا رشته ای دانشگاهی که به مطالعه ی ادبیات و فرهنگ و تاریخ شرق بپردازد. وی در دوران زندگی خود، مدافع حقوق مردم فلسطین بود و در این باره کتاب هایی نگاشت که به فارسی نیز ترجمه شده است. «شرق شناسی» در میان آثار سعید، شاخصترین کتاب وی به شمار میرود که تا پیش از ترجمه به زبان فارسی به 25 زبان زنده دنیا ترجمه شده است و این برای خود سعید هم تعجب آور بود که چگونه کتابی که ناشران نیویورکی رد کرده بودند و از چاپ آن امتناع می ورزیدند، در مدت کوتاهی، چنین مورد اقبال جهانیان قرار گرفته است. کتاب شرق شناسی از زمان چاپ در سال 1978، باعث ایجاد سیطره ی معرفتی ای بر محافل دانشگاهی شده که به جریان پساشرق شناسی نامور شده است. البته تجدیدنظرهایی در این نظریه توسط وی صورت گرفته است. او در این کتاب با نگاهی به آراء متفکرانی چون میشل فوکو و آنتونیو گرامشی و آمریت دانش غرب نسبت به شرق وهمچنین قدرتی را که غرب به شرق تحمیل کرده و نیز دیدگاههای غربی درباره شرقشناسی را به چالش کشیده است.
وی در بخشی از مقدمه کتاب خود درباره آن مینویسد: «شرق شناسی تاریخ فروپاشی فردی و ملی است. هدف از نوشتن، آن رهایی روشنفکران از زنجیرهای اندیشه هایی مانند شرق شناسی است.» از نقدهای مهمی که می توان به کتاب سعید وارد ساخت این است که او در مطالعات شرق شناسانه ی خود، هیچ اشاره ای به تمدن و فرهنگ ایرانی نمی کند. بعضی افراد دلایلی برای این مسئله ذکر کرده اند. مثلاً برخی می گویند که سعید اعتقاد داشت چون ایرانی از نژاد آریایی هاست، غرب نسبت به ایران نگاهی دیگر دارد. برخی دیگر ضدیت او با ایران را عامل این کار دانسته اند؛ اما به هر حال، شاید یکی از دلایل عدم اقبال روشن فکران ایرانی به کتاب سعید را فقدان نگاه به سرزمین مان بتوان دانست. تنظیم:صدیقه قصاب ساروی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دیدگاه صاحب نظران مسلمان نسبت به اهداف استشراق 🍀۱_دیدگاه خوشبینانه: تعدادی از نویسندگان معاصر، را یک خدمت غرب به مشرق زمین و تلاشی دلسوزانه برای نجات شرقیان از جهالت و عقب ماندگی میدانند. طرفداران این نظریه در کشورهای اسلامی کم نیستند. تمام غربزدگان و متمایلین به افزایش رابطه با غرب به نحوی این دیدگاه در ذهن آنان نقش بسته است. مثلا استاد محمد ثابت افندی و ابراهیم زکی خورشید و عبدالحمید یونس که از گروه مترجمان کتاب "دائره المعارف اسلام" هستند در مقدمه جلد اول چنین نوشته اند: ما تشکر خویش را از گروه که با مقالات ارزشمندشان خدمت صادقانه به میراث اسلامی کرده اظهار می داریم، و اگر احیانا خواننده محترم خطا یا انحرافی را در بعضی از این مقالات مشاهده کرد باید بداند که اینان هم مانند ما (انسان) هستند و طبیعت انسان گاه صحیح میفهمد گاه غلط همچنین (طه حسین) مینویسد: چگونه میتوان استاد ادبیات عرب را بی نیاز از فرنگی ها و و دستاوردهای علمی گوناگون بدانی؛ در حالیکه انان تاریخ مشرق زمین و ادبیات و زبان های گوناگون شان را بررسی کرده اند؟ و اکنون دانش نزد غربیان گرد امده است و چاره ای هم جز التماس دانش از آنان نیست. برگرفته از کتاب آشنایی با استشراق و اسلام شناسی غربیان،نویسنده دکتر محمد حسین زمانی ص۳۸ _۴۱ @tarikh_j
با سلام و احترام خدمت همراهان بزگوار🌹🌹 طبق روال روزهای دوشنبه معرفی شخصیت ها تقدیم میشود🌹
لاکهارت Lawrence Lockhart زادروز ۱۸۹۰م درگذشت ۱۹۷۶م ملیت انگلیسی تحصیلات و محل تحصیل دکتری در رشته ادبیات و فلسفه در دانشگاه های لندن و کیمبریج شغل و تخصص اصلی خاورشناس شغل و تخصص های دیگر مورخ آثار: شهرهای نامی ایران (۱۹۳۹، ترجمه فارسی: ۱۳۲۰ش) انقراض سلسله صفویه و.... خاورشناس و تاریخ‌نگار انگلیسی. در دانشگاه‌های لندن و کیمبریج در رشتۀ ادبیات و فلسفه درس خواند و در این رشته دانشنامۀ دکتری گرفت. در جنگ جهانی اول مدتی در وزارت خارجۀ انگلستان خدمت کرد. پس از آن به استخدام شرکت نفت ایران و انگلیس درآمد و چند سالی را در ایران گذراند. در جنگ جهانی دوم در خدمت نیروی هوایی انگلستان بود و بیش از سه سال در مناطق مختلف خاورمیانه مأموریت داشت. سپس، بار دیگر برای مدتی در شرکت نفت ایران و انگلیس به‌کار پرداخت. زبان‌های فارسی و عربی را می‌دانست و از اعضای هیئت تحریریه و نظارت تاریخ ایران کیمبریج بود. از آثارش: نادرشاه (لندن، ۱۹۳۸) که به فارسی ترجمه شده است (۱۳۵۶ش)؛ شهرهای نامی ایران (۱۹۳۹. ترجمۀ فارسی: ۱۳۲۰ش) که پس از بازنگری به‌صورتی جامع‌تر با نام شهرهای ایران تجدید چاپ شد (۱۹۶۰)؛ تاریخ مختصر شرکت نفت ایران و انگلیس (لندن، ۱۹۶۸)؛ انقراض سلسلۀ صفویه و استیلای افاغنه در ایران (کیمبریج، ۱۹۵۸) که به فارسی ترجمه شده است (۱۳۴۳ش). @tarikh_j
فعالیت ها: 🍀 لاکهارت،‌ نخستین بار در حوالی سال‌های آغازین حکومت پهلوی اول یعنی در سال ١٣٠٥ در لباس کارمند شرکت نفتی ایران و انگلیس (APOC) پای در سرزمین ایران گذاشت. او که متولد سال ١٨٩٠ میلادی شهر لندن بود، در دانشگاه کمبریج و به واسطه تحصیل نزد شخصیت‌هایی مانند ادوارد براون با ایران آشنا و به آن علاقه‌مند شد تا اینکه بعدها به‌عنوان یکی از سرشناسان بریتانیایی در حوزه ایران‌شناسی شناخته شد. حوزه مطالعات تاریخی وی بخش‌های پایانی سده‌های میانی ایران و به‌ویژه تاریخ ایران جدید است که با صفویان آغاز می‌شود و به دوران متأخرتر هم می‌رسد. از او حدود ده کتاب و مقالات فراوان درباره ایران و به طور مشخص دوره‌های صفوی و افشاری وجود دارد. او همچنین یکی از پژوهشگران شاخص در نگارش تاریخ ایران کمبریج است که به همراهی فرد دیگری به نام پیتر جکسون،‌ تاریخ تیموریان و صفویان از این مجموعه را به سرانجام رساندند. 🍀ورود به ایران مقارن شد با سال‌های فرآیند مدرن‌سازی ایران آن‌چنانکه مطلوب حکومت وقت بود؛ فرآیندی که گاهی از آن به «تجدد و تمدن بولواری» یاد می‌شود. در این زمان نهادهای تمدنی جدید در ایران در حال شکل گرفتن است اما هنوز به همه جا گسترده نشده است و این صورت اولیه در آن تصویرها کاملا مشخص است. شگفت‌زده از تماشای تحولات در حال ظهور و خیزش حکومت و مردم به دگرگونی، با ابزار تصویربرداری آن روزگار که قابل مقایسه با ابزار کنونی نبود، بخشی از این شرایط موجود و در کنار آن دگرگونی‌ها را به ثبت می‌رساند تا بعدها به‌عنوان بخشی از حافظه تاریخی تصویری ایرانیان ثبت شود. 🍀اما این پایان ماجرا نبود؛ که پس از اقامت کوتاهی، ایران را ترک کرده بود، در حدود پانزده سال بعد فرصت یافت تا بارهای دیگر و در مدت زمان طولانی‌تری که به سی سال کشید در ایران‌زمین سیر و سیاحت و زندگی کند. اما در این دوران جدید، با منظره جدیدی از ایران روبه‌رو شد. ایران که هنوز زخمی دوران سخت پی‌آمد جنگ جهانی دوم و سال‌های پایانی حکومت رضا شاه بود، دوران زمامداری فرزند او را تجربه می‌کرد. اگر در آن زمان اوج رونق فعالیت انگلیسی‌ها در ایران و به‌ویژه صنعت نفت بود، این‌بار حرکت و جنبش مردم در پی کوتاه کردن دست شرکت نفت انگلیسی بود که نمایندگی مردم در این حرکت را بزرگمردانی چون محمد مصدق بر عهده داشتند. ☘اگر چه بسیاری از نهادهای سازمان‌یافته در دوره پیشین جایگاه خود را یافته بودند و به حیات خود ادامه می‌دادند، اما بخش بزرگی از آن تغییرات به‌واسطه ظاهری بودن و ریشه نداشتن یا در اثر عوامل داخلی و خارجی دیگر رنگ باخته و مضمحل شده بودند؛ زوالی که در تصویرهای جدید ثبت‌شده توسط لاکهارت به‌خوبی دیده می‌شد. عکس‌های دوره دوم حضور لارنس لاکهارت اگرچه با ابزار جدیدتر گرفته شده‌اند، اما حس و حال و کیفیت عکس‌های پیشین را ندارند و گویی تداعی‌گر اوضاع ایران آن روزگار هستند. در سفر طولانی خود در ایران، از شهرهایی چون اردبیل، مراغه، کرمانشاه، رشت، شیراز، اصفهان و شهرهای دیگر دیدن کرد که مجموعه آن‌ها به ٢٣ شهر می‌رسد. حاصل این سفرها امروزه در قالب دو کتاب در اختیار ماست که به نوعی برگه‌ها و سندی از اوضاع جامعه ایرانی در دوران حکومت پهلوی‌ها را به تصویر می‌کشد. کتاب شهرهای ایرانی به توصیف و تشریح اوضاع شهرهای پیموده در مسیر این ایران‌شناس فقید می‌پردازد و کتاب دیگر که «تصویرهایی از ایران» نام دارد و به کوشش جیمز بمبرگ و چارلز ملویل در مرکز مطالعات خاورمیانه اسلامی دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده است، گزیده‌ای از بیش از دویست عکس کلکسیون عکس‌ها و نگاتیوهای لاکهارت را شامل می‌شود که امروزه در ایران هم چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان این حوزه است. در این عکس‌ها موضوعاتی چون فضاهای نوپای مدرن شهری، حومه‌ها و روستاها، فعالیت‌های مردم در خیابان‌ها،  دروازه‌ها،  اماکن زیارتی و نظایر آن را در شهرهای تهران، مشهد، همدان، بوشهر، خرمشهر، قم و مانند آن‌ها نمود یافته است. @tarikh_j
معرفی کتاب معروف لارنس لکهارت : «انقراض سلسله صفویه»، اثر انگلیسی لارنس لاکهارت، به بررسی و تحلیل علل سقوط سلسله صفویه در ایران پرداخته است. نام دیگر کتاب «انقراض سلسله صفویه و ایام استیلای افاغنه» می‌باشد. نویسنده، مشغول نوشتن کتابی پیرامون شرح حال نادرشاه بوده و هنگام مطالعه دوره قبل از مشهور شدن او، به مطالب زیادی برخورده که نتوانسته است آن‌ها را در مقدمه آن شرح حال، ذکر کند و از آن جا که این مطالب به عقیده وی بسیار جالب توجه بوده، تصمیم گرفته است تا آن‌ها را به صورت کتاب جداگانه ایی در بیاورد. وی نخستین مورخی است که علل انحطاط و انقراض سلسله صفویه را به دقت بررسی کرده و این مطلب باعث اهمیت اثر او شده است. تنظیم:مریم صفری @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وقتی معاویه در سال ۵۶ قمری تصمیم به ولایتعهدی یزید گرفت، زیاد بن ابیه به او گفت: «یزید انسان سستی است که به شکارکردن بیش از خلافت علاقه دارد و برای خلافت مناسب نیست».معاویه برای نشان دادن چهره‌ای مجاهد از یزید، در سال ۵۲ قمری او را با سپاهیان مسلمان، به سوی روم فرستاد. همچنین مقام امیری حاجیان را به یزید داد تا وی را از شراب‌خواری بازدارد و از مخالفت‌ها علیه او بکاهد. به‌علاوه اینکه بیعت گرفتن برای یزید را تا پس از شهادت امام حسن(ع) به تأخیر انداخت. ☘در صلح‌نامه امام حسن(ع) آمده بود که معاویه نباید کسی را جانشین خود کند و انتخاب خلیفه را به شورای مسلمانان واگذارد. به گزارش منابع تاریخی پس از شهادت امام حسن(ع)، معاویه به صلح‌نامه وفادار نماند و به فرمانداران و کارگزارانش دستور داد به ستایش از یزید بپردازند و هیأت‌هایی از شهرهای بزرگ برای بیعت با یزید به سوی او روانه کنند. مردم مدینه بیش از دیگر شهرهای اسلامی، با بیعت مخالف بودند.معاویه به شاعرانِ مخالف یزید، هدیه‌هایی داد و نظر آنان را برگرداند. همچنین به مدینه سفر کرد تا از مردم بیعت بگیرد؛ ولی نتوانستامام حسین، عبدالله بن زبیر و عبدالله بن عمر وعبدالرحمن ابن ابی بکر را وادار به بیعت با یزید کند.نقل است عبدالله بن عمر درباره بیعت با یزید گفت: «‌بیعت کنیم با کسی که با میمون‎ها و سگ‌ها بازی می‌کند و شراب می‌‏نوشد و آشکارا فسق می‌کند؟! عذر ما نزد خدا چیست @tarikh_j
🍀پس از مرگ معاویه، یزید به حکومت رسید. او نخستین کسی بود که بر خلاف سنت خلفای پیشین، به انتصاب پدرش و به صورت موروثی حاکم شد. بر اساس منابع تاریخی، یزید در زمان حکومتش هرگونه مخالفتی را سرکوب می‌کرد.در روز نخست، نامه‌ای به حاکم مدینه نوشت و او را از مرگ معاویه مطلع ساخت و به او دستور داد که از حسین بن علی(ع) وعبدالله بن عمر و عبدالرحمن بن ابی‌بکر و عبدالله بن زبیربه زور بیعت بگیرد و هر کس نپذیرفت گردنش را بزند.مسعودی در توصیف سیاست او می­‎نویسد: سیره یزید همان سیره فرعون بود، بلکه فرعون عادل­‎تر از او در میان رعیتش و منصف‎تر از او در میان خاص و عامش بود. همچنین مسعودی از ابومخنف، نقل کرده که در زمان حکومت یزید، شراب‌خواری و گناه به دست کارگزاران او در مکه و مدینه به صورت علنی رواج یافت. حکومت یزید سه سال طول کشید. مورخان اعمال و اقدامات او در این سه سال را سرآغاز بسیاری از مخالفت­‎ها بر ضد خلفای بنی‌امیه و سقوط حکومت آنان می‌دانند.او در سال اول حکومتش امام حسین(ع) و اهل بیت او را شهید کرد،در سال دوم، حرمت مدینه را شکست و به مدت سه روز جان و مال مردم مدینه را بر سپاهیانش حلال کرد و در سال سوم کعبه را مورد تاخت و تاز قرار داد و آن را به آتش کشید.‌  بلاذری، انساب الاشراف، ج۵، ص۸۶  ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۳، ص۲۵۰ ابن قتیبه، الامامة و السیاسة، ج۱، ص۲۱۱ مسعودی، مروج الذهب، ج‏۳، ص۶۸ طبری، تاریخ المم و الملوک، ج۷، ص۳۱۲۱ طقوش، دولت امویان، ص۷۵ یعقوبی، تاریخ،ج‏۲، ص۲۵۳،ص۲۵ تنظیم:معصومه تقوی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح مساله: برای اینکه انقلابی بتواند مانند انقلاب اسلامی به تنهایی گام های بعدی خود را بردارد چه مراحلی را باید طی کند؟ پاسخ اجمالی؛ انقلابی مستمر نه به معنای سوسیالیستی بلکه به مفهومی در تراز انقلاب اسلامی پاسخ تفصیلی؛ انقلاب مستمر در انقلاب اسلامی، از دو مرحلهدبیشتر برخوردار است که هر یک به تنهایی چند گام است: گام اول: قیام عمومی که علت های فراوانی چون؛ تبعیض نژادی، فساد دولتی و ظلم دارد.البته فراهم آمدن علت و اقدام و طلب قیام به منزله وقوع قیام نیست بلکه باید دو عنصر جمعیت کافی و رهبری واحد به آن اضافه شود.مانند قیام انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی( ره) گام دوم: تغییر حکومت، انقلاب با تغییر حکومت شناخته می شود. مراد از حکومت ، معادل دولت- کشور یا ملت- کشور است. گام سوم: تداوم واستمرار؛ انقلابیون تنها با در اختیار داشتن قدرت به معنای کلان آن قادرند راه خود را برای دستیابی و نهادینه سازی حرکت ها، ارزش ها، مقاومت ها، خودسازی ها ودر نهایت تمدن سازی انقلابی ادامه دهند و این همان راهبردی است که تنها در پرتو انقلاب مستمر تحقق می یابد. برگرفته از مقاله: انقلاب مستمر، راهبردی در تحقق گام دوم بیانیه انقلاب اسلامی مولف: دکتر مرتضی شیرودی دانش پژوه: محدثه دشتکی تنظیم:سید زهرا محمدی @tarikh_j
✍ مولفه های سازنده انقلاب مستمر ۱- تداوم حرکت های انقلابی: حرکت هایی چون؛ فرعی خواندن شهادت سید مصطفی خمینی، حمایت از اعتصاب کارگران و کارمندان، حمایت از رفتن شاه، تاسیس شورای انقلاب در برابر شورای سلطنت، دستور همه پرسی نام حکومت، فرمان در باقی ماندن ارتش و ...حرکت های انقلابی با همان شیب تند و با همان ماهیت اسلامی در بخش های گسترده تری در دوره مقام معظم رهبری ادامه یافت. ناامید کردن خواب وخیال های بعد از امام، مدیریت بحران های متعدد از جمله؛ حادثه کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸، فتنه انتخابات ۱۳۸۸، شکل گیری راهپیمایی جهانی اربعین، ..... ۲- استمرار ارزش های انقلابی: نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بر پایه ارزش های دینی بنیاد یافت. ۳- تداوم مقاومت انقلابی: نهضت اسلامی به دلیل برآمدن از اسلام در حفظ دین و اجرای آن و نیز در مقابله با دشمنان داخلی و خارجی سرسخت است.مانند؛ راهبرد مقاومت در برابر آمریکا و دیگر کشورهای معاند. ۴- استمرار خودسازی انقلابی: شیوه مبارزاتی امام خمینی ( ره) نه سیاسی ونه نظامی، بلکه مبارزه فرهنگی با تکیه بر خودسازی بود که با همین شیوه، انسان هایی چون؛ آیت الله سعیدی، شهید اندرزگو وشهید طیب تربیت شدند. ۵- تداوم تمدن سازی انقلابی: تمدن نوین اسلامی، تمدنی است بر عناصر سرزنده شیعه که آن را از تعداد قلیل یاران امام علی علیه السلام به ۴۵۰ میلیون رسانده است نشات می گیرد. این تمدن از آموزه های تمدنی اولین کشور جهان یعنی؛ ایران و آخرین دین الهی یعنی؛ اسلام آبیاری می شود. برگرفته از: مقاله انقلاب مستمر در تحقق گام دوم بیانیه انقلاب اسلامی مولف: دکتر مرتضی شیرودی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀معرفی اماکن تاریخی: اگر از شهر های معروف ایران فارغ شویم وبه جنوب شرقی ایران سفر کنیم.انگشت حیرت به دهان میگیریم.این سرزمین ناشناخته هویت تاریخی ملتی به نام ایران است که آن را نشناخته بودیم و فقط گوشه ای از آن را شاید از زبان فردوسی شنیده باشیم. زابل شهر زیبا و دوست داشتنی ایران باستان،خانه رستم دستان،که با تورانیان برای حفظ کیان و ثغور ایران پا به‌ رکاب میشود. بعدتر از تپه خواجه در زابل که میراث باستانی ویژه ای هست مطالب رو عرض میکنم. @tarikh_j
شهر سوخته در ۵۵ کیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان و در کنار جاده زابل - زاهدان قرار دارد. این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره بین سال‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته‌اند. تمدن شهر سوخته یکی از شگفتی‌های دنیای باستان است. این شهر مهمترین مرکز استقرار و در حقیقت پایتخت منطقه در دوران مفرغ بوده است. مساحت کلی تپه شهر سوخته حدود ۱۵۲ هکتار است که در یک برآمدگی بین دریاچه هامون و رود هیرمند بنا شده است و ارتفاع متوسط آن از سطح زمین‌های اطراف ۱۲ متر و بلندترین نقطه آن ۱۸ متر ارتفاع دارد.  که همین مورد ماهیگری را به یکی از منابع درآمد اصلی مردم شهر تبدیل کرد. طبق اطلاعات بدست آمده به وسیله‌ی باستان‌شناسان، این شهر در مجموع ۲۸۰ هکتار وسعت دارد. شهر سوخته در گذشته به ۵ بخش اصلی تقسیم شده بود که شامل ناحیه مسکونی در شمال شرقی، نواحی مرکزی، بخش صنعتی، بناهای یادبود و گورستان می‌شد. مردم در ناحیه‌ی مسکونی به وسعت ۸۰ هکتار زندگی می‌کردند. 🍀شهر سوخته، به ظاهر نام جدیدی است و قدمت تاریخی چندانی ندارد. بر پایه متن‌های موجود، سابقه این نام به کمابیش ۱۵۰ سال قبل بر می‌گردد. شهر سوخته 2 بار به آتش کشیده شده است، یکبار در ابتدای مرحله رشد و بار دیگر در لحظه مرگ و انهدام آن. این شهر در دوره ماقبل تاریخ حدود ۳۲۰۰ قبل از میلاد پایه‌گذاری و حدود ۱۸۰۰ قبل از میلاد متروک شده است. برای دوره‌ای حدود ۱۴۰۰ سال، زندگی در این شهر جریان داشته است. دوران شکوفایی این تمدن بین سال‌های ۲۵۰۰ تا ۲۲۰۰ قبل از میلاد بوده است که شهر حدود ۵۵۰۰۰ نفر جمعیت داشته است. در این شهر دو گروه عمده کشاورزان و صنعتگران اکثریت را تشکیل می‌داده‌اند. 🍀مهمترین آثار معماری مکشوفه در شهر سوخته خانه‌های موسوم به پلکانی و بنای کاخ سوخته است. هر واحد ساختمانی از یک قسمت مستطیل درست شده که ۵ تا ۶ اتاق دارد و حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ متر زیر بنا داشته است و منازل در مجتمع‌های ۴ و یا ۶ خانه‌ای است. مصالح اصلی به کار رفته در آن خشت‌های خام منظم گلی است. سقف خانه‌ها معمولاً صاف بوده و از حصیر برای پوشش آن‌ها استفاده شده و گرمای اتاق‌ها به وسیله یک اجاق مرکزی تأمین می‌شده است. در سال ۱۹۷۲ اولین قبر به طور تصادفی کشف شد. مصالح مورد استفاده در ساختمان گورها خشت خام بوده است. در شهر سوخته 3 نوع قبر دیده می‌شود. مهمترین نوع قبر، چاله‌ای ساده بوده که مرده را همراه اشیاء و غذا دفن می‌کردند. 🍀اولین جراحی مغز در ۴۸۰۰ سال پیش در شهر سوخته انجام شده است 🍀ساکنان شهر سوخته کفش تولید می‌کرده‌اند و صنعت کفاشی داشته‌اند کهن‌ترین انیمیشن (جان بخشی) و تصویر متحرک در شهر سوخته یافت شده است که در این انیمیشن بزی به یک بوته گیاه نگاه می‌کند و از آن بالا می‌رود 🍀برای اولین بار در ۳۰۰۰ قبل از میلاد شتر در شهر سوخته مورد استفاده قرار گرفته است 🍀یک خط کش چوبی باستانی با دقت نیم میلی متر در شهر سوخته یافت شده است 🍀مردمان آن روز شهر سوخته از شطرنج و تخته نرد استفاده می‌کرده‌اند مراکز صنعتی مردم شهر سوخته خارج از شهر بوده است تعدادی لوله‌های سفالی در شهر سوخته پیدا شده که احتمالاً جهت آب‌رسانی یا دفع فاضلاب استفاده می‌شده است 🍀پارچه‌هایی که در شهر سوخته یافت شده مطلقاً در هیچ کجای ایران یافت نشده است 🍀صنایعی مانند ریسندگی، خراطی، معرق‌سازی، مرمرسازی، سفال‌گری، مهرسازی، حصیربافی و ساخت ابزار فلزی در شهر سوخته رواج داشته است. تنظیم: فاطمه میری @tarikh_j
عرض تسلیت به مناسبت شهادت هفتمین اختر تابناک امامت نماهنگی تقدیم میشود 🌹