eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت اول#سیره-اقتصادی اصل :تقویت بنیان اقتصادی عمومی: حکومت های اسلامی به هر یک از مسلمانان سالانه مقدار معینی مال موسوم به عطا میپرداختند عطا یکی از وجوهاتی بود که حکومت برای تنظیم حیات اقتصادی و معیشتی مردم به کار میبرد و از این رو سهم عمده ای در زندگی اقتصادی و معیشتی مردم داشت حکومت ها گاه افزون بر عطا بخشش هایی نیز به برخی از مردم میکردند. به عقده برخی مهم ترین راه معیشت مردم مدینه عطا بود. مقدار عطا به وضعیت اقتصادی دولت بشتگی داشت. اما موضع سیاسی حاکمان نیز بر میزان عطا تاثیر بسزایی داشت. در برخی از دوره ها گاه به سبب اختلاف سیاسی حکومت و برخی افراد عطای ایشان قطع میشد. همانگونه که در دوره عثمان ابوذر غفاری و عبدالله مسعود از عطا محروم شدند و امام علی ع نیز عطای افرادی چون عبدالله بن عمر، سعد بن ابی وقاص، و مغیره بن شعبه را به سبب هنراهی نکردن در جنگ ها قطع کرد منبع:کتاب حیات اقتصادی امامان از صلح امام حسن علیه السلام تا آغاز غیبت صغری ص ۱۳۰ #سیره_اقتصادی #اهلبیت @tarikh_j
قسمت دوم#سیره-اقتصادی اصل:اﯾﺠﺎدروﺣﯿﻪﺗـﻼش وﮐﻮﺷـﺶ اقتصادی رﺳـﻮل ﺧـﺪا ﺑـﺮ اﺳـﺎس ﺗﻌـﺎﻟﯿﻢ قرآن که می فرماید وأَنْﻟَﯿﺲ ﻟﻠْﺈِﻧْﺴﺎنِإِﻻﱠﻣﺎﺳـﻌﻰ آﯾـه وأَنﱠﺳﻌیه ﺳﻮفﯾﺮى ﯾﺎراﻧﺶراﺑﻪﺗﻼش وﮐﻮﺷﺶدرراهﺣﯿـﺎت اﺧـﺮوي و دﻧﯿــﻮيﺳــﻔﺎرشﻣــﯽﮐــﺮدوآﻧــﺎن را ازﺑﯿﮑــﺎری و ﺗــﻦ ﭘﺮوريﺑﺎزﻣﯽداﺷﺖ .رﺳﻮلﺧﺪا ص ﺑﺎ ﭘﯿﻤﺎن ﻋﻘﺪ ﺑـﺮادري وﭘﯿﻤﺎن ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽﺳـﺎل اولﻫﺠـﺮي وﺗﻌـﺎﻟﯿﻢ ﻗـﺮآن « وﺗَﻌـﺎونوا ﻋﻠَـﻰ اﻟْﺒِـﺮﱢ واﻟﺘﻘْـﻮى » : ﮐﺮﯾﻢﮐﻪﻣـﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾـﺪ درﻣﯿﺎنﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن روحﻫﻤﮑﺎري و ﻣﺸﺎرﮐﺖﮔﺴﺘﺮده اي اﯾﺠﺎدﮐﺮد .اﯾﻦروﺣﯿـﻪ ﺗﻌـﺎون ﺑـﻪ ﻫﻤﺮاهﻗﺮاردادﻫﺎيﻣـﻀﺎرﺑﻪ، ﻣﺰارﻋـﻪ و ﻣـﺴﺎﻗﺎت ﮐـﻪ در ﻣﯿﺎنﻣﻬﺎﺟﺮانﺑﺪون ﺳﺮﻣﺎﯾﻪوزﻣﯿﻦ ﺑـﺎ اﻧـﺼﺎر ﺻـﺎﺣﺐ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و زﻣﯿﻦ ﺑﺴﺘﻪ ﺷـﺪ، ﻣﻮﺟﺒـﺎت اﻓـﺰاﯾﺶ اﺷـﺘﻐﺎل، ﺑﺎزدﻫﯽﮐﺸﺎورزي وﺗﻮﺳـﻌﻪ اﻗﺘـﺼﺎدي راﻓـﺮاﻫﻢ ﮐـﺮد. با ایجاد ﮐــﺎروانﻫــﺎيﺗﺠــﺎرﺗﯽ، ﻫﻤﭽــﻮنﮐــﺎروان زﯾــﺪﺑﻦ ﺣﺎرﺛﻪ راهﻫﺎيﻧﻮﯾﻦﺗﻮﺳـﻌﻪ وﺗﺠﺎرت وﮐـﺴﺐ وﮐـﺎر ﺑـﺮا يﻣـﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻓـﺮاﻫﻢ ﺷـﺪ . رﺳــﻮل اﷲ ﺑــﺮاﺳــﺎس رﻫﻨﻤــﻮن ﻗــﺮآن ﮐــﺮﯾﻢ ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ را ﻣﻮﺟـﺐ ﺑﺨـﺸﺶ ﮔﻨﺎﻫـﺎن واﻓـﺰاﯾﺶ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺑﺮاﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ داﻧﺴﺘﻪاﺳﺖ.ﺳـﻮره ﺑﻘـﺮه، ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن را ﺑـﻪ ﭘﺮداﺧـﺖ ﻗـﺮض اﻟﺤـﺴﻨﻪ ﺑـﻪ ﮐـﺴﺎﻧﯽ ﮐـﻪ اﻣﮑﺎﻧﺎت ﻣﺎﻟﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ و ﺗﻮاﻧـﺎﯾﯽ ﮐـﺎر وﺗﺠـﺎرت داﺷـﺘﻨﺪ، ﺗﺸﻮﯾﻖ ﻣﯽ ﮐـﺮد ﺗـﺎ ﻣﺤﺮوﻣـﺎن ازﺗﻨﮕﺪﺳـﺘﯽ وﻣﺤﺮوﻣﯿـﺖ ﺧﺎرج ﺷﻮد و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ درﮔﺮدش اﻗﺘﺼﺎدي ﻗﺮارﮔﯿﺮد. (ابن شبه۱۴۱۰؛۱؛۳۰۴) #سیره_اقتصادی @tarikh_j
قسمت سوم-اقتصادی اصل:روحیه تلاش و کوشش اقتصادی: گزارش ها از اشتغال امام باقر و امام صادق ع به تجارت حکایت دارد بنابراین میتوان گفت امام باقر و به ویژه امام صادق به تجارت و مضاربه توجه داشتند و مرجع پرسشهای شیعیان در این باب قرار میگرفتند. انان نسبت به راکد ماندن پول نظر مثبتی نداشتند و ترجیح میدادند سرمایه وارد تجارت شود حتی اگر سودی کسب نشود‌. به کسانی که برای ندادن زکات اموال خود آن را به زینت الات تبدیل میکردند نیز یاداوری میفرمودند که این کار آنان باعث ضرر اقتصادی بیشتری می شود چرا که پول از چرخه کار و سوددهی خارج می شود. گفته شده است زمانی که کالایی از مصر به دست امام باقر ع رسید میهمانی ترتیب داد و تجار ایرانی را دعوت کرد تا برای ان کالا نرخی تعیین کنند و ان را در مقابل بیست درصد سود به بازرگانان فروخت. افرادی نیز با سرمایه امام صادق ع تجارت میکردند عذافر از جمله انان بود طبق روایتی امام هفتصد دینار به او داد تا با ان معامله کند، در این تجارت صد دینار عاید وی شد که به دستور امام به اصل مال اضافه شد و در نزدش باقی بماند و بعد از مرگ او به عمر بن یزید سپرده می شود. منبع: کتاب حیات اقتصادی امامان از صلح امام حسن ع تا آغاز غیبت صغری ص۱۳۹ @tarikh_j
قسمت چهارم-اقتصادی اصل : اصلاح روابط اقتصادی حاکم بر جامعه ﺳﯿﺎﺳـﺘﯽ را ﮐـﻪ رﺳـﻮل ﺧـﺪا در ﺑﻌـﺪ اﻗﺘﺼﺎدي در ﭘﯿﺶ ﮔﺮﻓﺖ، ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ ﻫـﺎﯾﯽ ﺑـﻮد ﮐـﻪ رواﺑـﻂ اﻗﺘﺼﺎدي ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ را اﺻﻼح ﮐﻨﺪ و اﯾـﻦ رواﺑـﻂ، راﺑﻄﻪ اﺳﺘﺜﻤﺎرﮔﺮ و اﺳﺘﺜﻤﺎرﺷﻮﻧﺪه، راﺑﻄـﻪ دارا و ﻓﻘﯿـﺮ و راﺑﻄﻪ ﻣﺴﺘﮑﺒﺮ و ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ﻧﺒﺎﺷﺪ.از اﯾـﻦ رو، ﺳﻌﯽ ﮐﺮد زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎي ﺗﮑـﺎﺛﺮ و زﯾـﺎده ﻃﻠﺒـﯽ را در ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﻣﺪﯾﻨﻪ از ﺑﯿﻦ ﺑﺒﺮد. * ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ اﻗﺪاﻣﺎت رﺳﻮل خدا ص در ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺗﺎﺳﯿﺲ ﺑـﺎزار ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮد. پیش از تاسیس این بازاردربازار هایی چون از ﺟﻤﻠﻪ ﺑﺎزار ﺑﻨﯽ ﻗﯿﻨﻘﺎع ﯾﻬﻮدﯾﺎن در ﻣﻌﺎﻣﻼت ﺧـﻮد ﻧـﺴﺒﺖ ﺑـﻪ ﻣﺮدم ﺳﺘﻢ ﻧﻤﻮده ، ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ دﺳﺖ ﺑﻪ ﭼﭙـﺎول ﻣـﯽزﻧﻨـﺪ و اﯾﺸﺎن ﺑﺎ ﺗﺎﺳﯿﺲ ﺑﺎزاري، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﯿﻄﺮه ﯾﻬﻮد ﺑﺮ ﻧﻮاﺣﯽ ﺗﺠﺎري ﯾﺜـﺮب ﻣﺤـﺪودﯾﺖ اﯾﺠـﺎد کنند وﻣﺤــﻮر این بازارﻋــﺪاﻟﺖ، ﭘﯿــﺸﺮﻓﺖ و ﮔــﺴﺘﺮش اﻗﺘــﺼﺎد اﺳﻼﻣﯽ و ﻧﺸﺮ اﺳﻼم ﺑﺎﺷﺪ. روایت: ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺷﺒﻪ از ﻋﻄﺎءﺑﻦ ﯾﺴﺎر رواﯾﺖ ﮐﺮده ﭼﻮن رﺳـﻮل ﺧﺪا ﺧﻮاﺳﺖ ﺑﺮاي ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺑﺎزاري ﻗﺮار دﻫﺪ، ﺑﻪ ﺑـﺎزار ﺑﻨﯽﻗﯿﻨﻘﺎع رﻓﺖ، آﻧﮕﺎه ﺑﻪ ﺑﺎزار ﻣﺪﯾﻨﻪ آﻣـﺪ و آن را ﺑـﺎ ﭘـﺎزده و ﻓﺮﻣﻮد اﯾﻦ ﺑﺎزار ﺷﻤﺎﺳﺖ و از آن ﺧﺮاﺟﯽ ﮔﺮﻓﺘـﻪ ﻧﻤﯽﺷﻮد . ﺑﺎزار در ﻣﺤﻠﻪ ﺑﻨﯽ ﻗﯿﻨﻘﺎع ﺑﻮد ﺗﺎ اﯾﻨﮑﻪ از آﻧﺠـﺎ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷـﺪ ﭘﺲ از اﻧﺘﻘﺎل ﺑﺎزار از ﺑﯿﻦ ﯾﻬﻮدﯾﺎن، ﺗـﻼش ﭘﯿـﺎﻣﺒﺮ ﺑـﺮاي اﺣﺪاث ﺑﺎزار ﺑﯽوﻗﻔﻪ اداﻣﻪ داﺷﺖ . (سمهودی،۱۴۰۴؛۲؛۷۴۸) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘موقعیت ژئوپلتیک شهر بیت المقدس به لحاظ موقعیت ژئوپلتیک همواره برای مردم و حکومتهای منطقه اهمیت بسیاری داشت و این شهر در دوره‌های قدیم گذرگاه ارتباطی میان آفریقا، اروپا و آسیا بوده است. وجود اماکن مذهبی سه دین ابراهیمی اسلام، یهودی و مسیحی مانند قبة الصخره، مسجد الاقصی و اماکن مقدس دیگر و خاستگاه دین یهودی و مسیحی، اهمیت مذهبی شایان توجهی نیز بدان بخشیده است. جایگاه مذهبی این شهر باعث شده است تا حکومت بر آن، به لحاظ سیاسی نیز اهمیت بیشتری یابد. بدین رو، دستیابی به حاکمیت بر آن در طول تاریخ، همواره محل منازعه و عاملی تنش‌زا در منطقه بوده و جنگهای بسیاری بر سر آن روی داده است. اشغال فلسطین و بیت المقدس در قرن بیستم توسط غرب و بیرون رفتنش از حاکمیت مسلمانان، افزون بر مشکلات سیاسی و ژئوپلتیک، ضربه حیثیتی سنگینی نیز به مسلمانان وارده کرد. بنابر تاریخ مکتوب، این منطقه در دوره‌های اخیر و در بیشترین دوره زمانی، تحت حاکمیت مسلمانان بوده است و اکثریت ساکنان آن، عرب و مسلمان بوده‌اند. @tarikh_j
بیت المُقَدَّس (به عربی بَیت المَقْدِس) یا اورشلیم یا قُدس، شهری در فلسطین اشغالی که نخستین قبله و سومین شهر مقدس مسلمانان (پس از مکه و مدینه) و مقدس‌ترین شهر جهان نزد یهودیان و مسیحیان است. این شهر، از مراکز زیارتی ادیان ابراهیمی است و هر یک از این ادیان، آثار و ساختمان‌هایی در آن دارند. بیت المقدس هم اکنون در اشغال کامل اسرائیل است و این شهر را پایتخت ابدی خود می‌خواند؛ اما سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان، این ادعا را به رسمیت نمی‌شناسند. بیت المقدس و برخی اماکن موجود در آن بنابر روایات شیعه، فضیلت بسیاری دارند چنان که در روایتی از امام حسن عسکری(ع)، نماز گزاردن در مسجدالاقصی در ردیف نماز گزاردن در مسجدالحرام دانسته شده و یک نماز در آن برابر با هزار نماز در دیگر مساجد است.برخی شیعیان ایرانی در قدیم به ویژه در دوره قاجار و پهلوی، زیارت اماکن مذهبی این شهر را با سفر حج همراه می‌کرده‌اند. قدیمی‌ترین نامی که بر این شهر اطلاق شده، «أوروشالم»، نزد کنعانی‌ها به معنای خدای آرامش و صلح، بوده است. در کتیبه‌های مصری تل العمارنه (کنار نهر نیل در شمال شهر اسیوط)متعلق به قرن نوزدهم و هجدهم پیش از میلاد، از این شهر به نام «روشالیموم» یاد شده است. در تورات واژه اورشلیم که به عبری «یروشالایم» تلفظ می‌شود، بارها آمده است و از حیث ریشه شناسی، گفته‌اند که به طور مستقیم از نام کنعانی آن یعنی «اوروشالم» گرفته شده است. در تورات با نامها و مضامین زیر از این شهر یاد شده است: سالیم، شالیم، یبوسی، شهر یهودا شهر خدا،قریة پادشاه عظیم و شهر مقدس. القدس همان کلمه آرامی قدشه است به معنای شهر قدس. @tarikh_j
☘مسیحیت با رسمی‌شدن مسیحیت در امپراتوری روم در قرن۴ میلادی و تشکیل امپراتوری روم شرقی، غالب شهرهای واقع در فلسطین مسیحی شدند و به مرور کلیساهای متعددی در این سرزمین به ویژه در بیت المقدس ساخته‌ شد و مسیحیان در بیت المقدس یادواره‌هایی برای وقایع زندگی عیسی مسیح برگزار می‌کردند. بیت المقدس از آن زمان تقدس ویژه‌ای نزد مسیحیان یافت. در متون مسیحی نیز بیت المقدس جایگاه ویژه‌ای دارد. در باور مسیحیان، اورشلیم شهری است که عیسی در آن به صلیب کشیده و دفن شد و سپس زنده شد و به آسمان رفت. مقدس‌ترین کلیساهای مسیحی در اورشلیم واقع است و هر ساله میلیونها مسیحی از نقاط مختلف جهان به زیارت آنها می‌شتابند. مسیحیان معتقدند که واقعه شام آخر عیسی بر یک بلندی با نام طور در قسمت شرقی بیت المقدس روی داده و عیسی پیش از آن که یهودا او را به رومی‌ها تسلیم کند، آخرین غذای زمینی را همراه شاگردانش صرف کرده است. مریم مقدس نیز در اورشلیم دفن شده است. @tarikh_j
☘اسلام بیت المقدس پیش ازشهر مکه و کعبه، قبله مسلمانان بوده و مسلمانان به سوی آن نماز می‌گزارده‌اند. پیامبر اکرم(ص) در سال دوم هجری، به خواست الهی قبله خود را به سوی کعبه تغییر داد.ولی از اهمیت این شهر نزد مسلمانان چیزی کاسته نشد؛ زیرا بنابر باورهای اسلامی، بسیاری از پیامبران بزرگ الهی در آن منطقه ظهور و دین خویش را تبلیغ کرده‌اند. بنابر نظر برخی مفسران، مراد قرآن کریم از «الارض المقدسة»(سرزمین پاک)در آیه «و إذ قال موسی لقومه یا قوم ادخلوا الأرض المقدّسة... ؛هنگامی که موسی به قوم خویش گفت: ای قوم من! به سرزمین پاک داخل شوید....» شهر بیت المقدس است. پیامبر اسلام نیز همواره از این شهر با احترام یاد کرده و بنابر روایات، آن حضرت پیش از رفتن به معراج، نخست به این شهر سیر کرده و از آنجا به آسمان عروج کرده است. منطقه شامات از دوره خلیفه اول و دوم به تدریج به دست مسلمانان افتاد. بسیاری از مسلمانان عرب به شهرهای مختلف شامات از جمله بیت المقدس هجرت کردند. مسلمانان از آن به بعد در طول قرنها نقش مهمی در آبادانی بیت المقدس ایفا کردند. در دوره‌های مختلف، بناها و مساجد بسیاری به دست مسلمانان در این شهر ساخته شد و شهر به تدریج هویتی اسلامی ـ عربی به خود گرفت. این همه، باعث گشت تا تعلق خاطر مسلمانان بدین شهر افزون گردد. در دروان معاصر، قضیه اشغال فلسطین و بیت المقدس و اصرار رژیم اسرائیل بر پایتخت کردن این شهر، بر حساسیت مسلمانان نسبت به آن افزوده و آنان همواره اخبار وقایع این شهر و فلسطین را دنبال می‌کنند. @tarikh_j
☘یهودیت بیت المقدس یا اورشلیم هم خود برای یهودیان قداست دارد و هم برخی اماکن موجود در آن. این اماکن و بناها با صرف نظر از این که در این شهر قرار دارند، محل توجه پیروان دین یهودند. وجود این اماکن در اورشلیم بر قداست آن نزد یهودیان افزوده است. جنگهایی که بر سر تصرف اورشلیم درگرفته، از موضوعات پربسامد تورات است.در تورات، صدها بار از اورشلیم یاد شده و نام این شهر به صراحت برده شده است.در برخی، تصریح شده که خانه خدا در این شهر قرار دارد و در دهها آیه دیگر از عبارت «خانه خدا» برای مکانی در این شهر، استفاده شده است.به نقل تورات، داود نبی طرح ساختن خانه خدا در اورشلیم را ریخت؛ اما کار ساختن خانه خدا را فرزندش، سلیمان نبی آغاز کرد. به تصریح تورات، داود سی و سه سال بر اورشلیم حکومت کرده است. پس از داود، فرزندش سلیمان در اورشلیم و همانجا که داود تعیین کرده بود، خانه را ساخت. این مکان مقدس تا به امروز قبله گاه یهودیان جهان و مهمترین زیارتگاه آنان به شمار می‌رود. @ tarikh_j
مکان‌ها و بناها ☘تپه موریا:یکی از چند کوه یا تپه شهر بیت المقدس است و بنابر روایات یهود، با ظهور داود بالای این تپه به معبد تبدیل شد و صخره مقدس از آن موقع به بعد ارج یافت و سلیمان نبی به تكمیل بنای آن پرداخت. ☘هیکل سلیمان:بنابر باورهای یهودیان، نخستین معبد یا پرستشگاه قوم یهوه بوده که بر تپه موریا و صخره مقدس قرار دارد.بنابر تورات، سازنده آن سلیمان نبی(ع)است. بر باور یهودیان دیوار ندبه، از بقایای هیکل سلیمان است و بقایای هیکل سلیمان در زیر مسجدالاقصی قرار دارد. ☘کلیسای مقبره مقدس: مشهور به «کلیسای رستاخیز» از مقدس‌ترین اماکن مذهبی مسیحیان است که در بخش باستانی بیت المقدس و بر فراز دره جلجتا قرار دارد. در باور مسیحیان، حضرت عیسی در جایی که اکنون کلیسا بر آن قرار گرفته، مصلوب شده و از آنجا به آسمان عروج کرده است. ☘دیوار ندبه: یا دیوار براق(حائط المبكی)به عربی، و به عبری: هَکوتِل همعراوی(הכותל המערבי به معنای دیوار غربی) مقدس‌ترین مکان مذهبی یهودیان بر تپه موریا است. دیوار ندبه، قبله یهودیان جهان برای نماز است.آنان دیوار ندبه را از بقایای هیکل سلیمان و دومین پرستش‌گاه اورشلیم و محل اجابت دعا و منبع الهام می‌شمارند. این دیوار بخشی از دیوار غربی مسجدالاقصی است. ☘حرم بیت المقدس بر فراز تپه موریای شهر بیت المقدس محوطه‌ای وسیع وجود دارد که حاوی مجموعه‌ای از معابد و مساجد و اماکن مقدس یهودی، مسیحی و اسلامی است. هیکل سلیمان، مسجد الاقصی، قبة الصخره و جز آن در این حرم قرار دارند. این حرم ویرانیهای بسیاری به خود دیده و در طول تاریخ به تناوب تحت اشغال رومیان، یونانیان، ایرانیان و قبل از آنها نیز آشوریان، كلدانیان، مصریان، بابلیان، یونانیان و اقوام دیگر درآمده است. ☘مسجد الاقصی این مسجد، از مساجد مقدس اسلامی واقع در شهر بیت المقدس است که بنابر برخی روایات، محل عروج پیامبر اکرم(ص) به آسمان بوده است. اطلاق نام مسجد الاقصی به مسجدی كه امروزه به این نام مشهور است، اصطلاح جدیدی است و مقصود مورخان قدیم هنگامی كه از مسجد الاقصی نام می‌بردند، تمام و یا قسمتی از صحنی است كه حصارها و برجها و باروها بر مبنای آن استوار است و در آن بابهایی قرار دارد كه به هنگام اسراء و معراج معروف و مشهور بوده است. امروزه، مسجد الاقصی در محوطه حرم شریف به طرف جنوب زمین حرم در فاصله پانصد متری مسجد صخره، قرار دارد. ☘مسجد صخره مسجد صخره یا صخره مقدس، نام مسجدی در محوطه حریم شریف بر تپه موریا، واقع در شهر بیت المقدس است. ذیل گنبد این مسجد، صخره‌ای بزرگ به رنگ سفید مایل به کرم است که گویا قلهٔ کوه بوده‌ و در زیر قُبَّةُالصّخره(qobbato's.Saxra) قرار دارد و در دین یهود، اسلام و مسیحیت محترم است. گنبد یا قبه طلایی مشهور که مردم آن را گنبد مسجدالاقصی می‌پندارند، بر صخره ساخته شده و گنبد مسجد صخره است. ☘مسجد عمر این مسجد بر تپه موریا، رو به روی کلیسای قیامت واقع است و درِ آن، برای نمازهای پنجگانه گشوده می‌شود. بنابر برخی منابع، مسجد عمر همان مسجد صخره است؛ اما برخی معتقدند که مسجد عمر در جوار آن است و این مسجد را پسر صلاح‌الدین در سال ۱۲۱۶ م. به یاد عمر خلیفه دوم بنا کرد. گویند عمر در مقابل پله‌های کنیسهٔ قیامت در بیت‌المقدس نماز خواند، و این مسجد در جایی بنا شده‌که گمان می‌رود عمر در آن جا نماز گزارده تا به کلیسای قیامت که در آن زمان مسیحیان در آن عبادت می‌کردند، حرمت نهاده باشد. ☘دیوار براق بنابر برخی روایات اسلامی، پیامبر اکرم(ص) مرکب خود را در شب معراج به همین دیوار بست. این مرکب در روایات «براق» خوانده شده است. استفاده شده از سایت ویکی شیعه،پرسمان، تابناک تنظیم:فاطمه میری @tarikh_j
نمای داخلی از بیت المقدس و تخریب های صهیونیستها @tarikh_j
  و_صهیونیسم قسمت اول: بریتانیا به قصد سیطره و چنگ‌اندازی بر منطقه عربی اطراف کانال سوئز، مصر را اشغال و یهودیان را ترغیب کرد تا ادعای بی‌‏اساس خود را مبنی بر داشتن حق بازگشت، به کوه کذایی «صهیون» در قدس و برپایی دولت در فلسطین، را مجدداً مطرح کنند. تا حامی منافع بریتانیا در منطقه باشد. بریتانیا در همین زمینه، مشوق تئودور هرتسل (خبرنگار یهودی‌‏تبار اتریشی) در امر دعوت از یهودیان جهان، برای تأسیس دولت صهیونیستی در فلسطین بود و عملًا نخستین کنگره صهیونیستی در شهر پازل سوئیس) ۱۸۹۷ م) با حضور صدها تن از شخصیت‌های یهودی سراسر جهان برگزار شد. در این اجلاس شرکت کنندگان موافقت کردند برای بازگرداندن یهودیان جهان به فلسطین و برپایی دولت صهیونیستی، علیه ملت و صاحبان راستین آن، تلاش کنند و در همین راستا مؤسسات مالی چندی، برای تحقق این هدف شوم دایر کردند. هرتسل هم به نوبه خود کوشید سلطان عثمانی (عبدالحمید دوم)، در مقابل پرداخت چند میلیون سکه طلا، با تسلیم فلسطین به یهودیان موافقت کند. اما او این پیشنهاد را رد کرد. تنظیم :سیده زهرا محمدی @tarikh_j
قسمت دوم: هرتسل که از این نیرنگ طرفی نبسته بود، راهی آلمان، ایتالیا و روسیه شد تا آنها، یهودیان را در اشغال فلسطین یاری رساند امّا آنها از این کار سر باز زدند. او که دست خالی از این کشورها بازگشته بود، به مشوق اصلی و مروّج ایده صهیونیستی (بریتانیا) روی آورد و این کشور تعهد داد از طرح تشکیل رژیم صهیونیستی حمایت کند. به دنبال شروع جنگ اول جهانی، بریتانیا در سال ۱۹۱۷ م. با موافقت فرانسه، آمریکا و دیگر کشورهای غربی، بیانیه‌ای را صادر کرد و به وسیله بالفور (وزیر خارجه وقت این کشور) به روچیلد (سرمایه‌دار یهودی) قول داد: وطن قومی برای یهودیان در فلسطین ایجاد کند. این وعده به «بیانیه بالفور» موسوم شد. در سال ۱۹۱۸ م. (هم‌زمان با شکست ترکیه و اشغال فلسطین به‌وسیله بریتانیا)، کشورهای یادشده تلاش کردند زمینه برپایی دولت یهودی را در فلسطین مهیا سازند. در همین رابطه جامعه ملل با قیمومیت بریتانیا بر فلسطین، به منظور برپایی دولت یهودی در آن موافقت کرد. بریتانیا نیز نماینده‌ای یهودی تبار (هربرت صاموئیل) را در سال ۱۹۲۰ م. به فلسطین گسیل داشت تا مقدمات کوچ یهودیان سراسر جهان را به آنجا فراهم آورد. و به موازات این اقدام، به تجهیز و آموزش نظامی یهودیان پرداخت و زمین‌های وسیعی را در اختیار آنان قرار داد تا شهرک‌هایی را احداث کنند. تنظیم:سیده زهرا محمدی @tarikh_j
  قسمت اول: فلسطینیان از همان ابتدا در برابر قیمومیت بریتانیا و باندهای صهیونیستی، پایداری و مقاومت کردند و برای دفاع از زمین و پاسداری از مقدسات، گروه‌های جهادی تشکیل داده، تظاهرات و اعتصاب‌های عمومی به راه انداختند. قیام‌های ۱۹۲۰، ۱۹۲۳ و ۱۹۲۹ (معروف به انقلاب براق) از آن جمله است. انگلیسی‌‏ها قیام‌های فلسطینیان را سرکوب و هزاران تن را کشتند یا به زندان انداختند تا از این رهگذر، خدمتی به باندهای صهیونیستی انجام داده باشند. شیخ عزالدین قسام با تشکیل گروه‌های اسلامی- جهادی، به نبرد با انگلیسی‌‏ها و صهیونیست‌ها پرداخت و سرانجام در سال ۱۹۳۵ م. به شهادت رسید. در پی شهادت وی، فلسطین به رهبری حاج امین حسینی (مفتی اعظم قدس)، یکپارچه قیام شد و حسن سلامه، عبدالرحیم الحاج محمد و عبدالرحیم مسعود و از شاگردان قسام، عملیات متعددی را بر ضد ارتش انگلیس و صهیونیست‌ها انجام دادند به طوری که بریتانیا برای سرکوب انقلاب مردم فلسطین، ژنرال مونت کوری جنایتکار را فراخواند. نامبرده در سرکوب مردم مبارز فلسطین، نهایت قساوت را به کار برد. تنظیم:سیده زهرا محمدی @tarikh_j
قسمت دوم: قیام‌های مردم فلسطین، تداوم داشت و به موازات آن، کوچ یهودیان سراسر جهان با هدف اشغال فلسطین نیز ادامه یافت تا اینکه پس از پایان جنگ دوم جهانی) ۱۹۴۵ م)، بریتانیا و آمریکا توانستند در سال ۱۹۴۷ م. از طریق سازمان ملل متحد قطعنامه تقسیم فلسطین را صادر کنند. به موجب این قطعنامه جائرانه، فلسطین بین فلسطینیان و یهودیان اشغالگر- که تعدادشان از ۱۵ جمعیت ساکن آنجا فراتر نمی‌‏رفت و تنها ۷ از سرزمین فلسطین به آنان اعطا شده بود تقسیم گردید. البته فلسطینیان، اعراب و مسلمانان با تقسیم فلسطین مخالفت کردند. فلسطینیان به جهاد و مبارزه خویش ادامه دادند و عبدالقادر الحسینی (رهبر مجاهدان)، سرانجام در سال ۱۹۴۸ م. در جریان نبرد (القسطل) به شهادت رسید. تنظیم: سیده زهرا محمدی @tarikh_j
فلسطین_ (سال ۱۹۴۸ م) بریتانیا پس از اطمینان از توان باندهای صهیونیستی در فلسطین و حمایت و پشتیبانی آمریکا و جهان غرب و شوروی از برپایی کشوری برای یهودیان، اعلام داشت که از فلسطین بیرون خواهد رفت و چنین نیز شد. ارتش انگلیس در ۱۹۴۸ م. پس از واگذاری مراکز و تسلیحات نظامی خود به باندهای صهیونیستی و ابقای برخی از فرماندهان در خدمت اهداف یهودیان، خاک فلسطین را ترک کرد. بن گوریون رهبر باندهای صهیونیستی، از این وضعیت سوء استفاده کرد و تأسیس کشور «اسرائیل» در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ م. را اعلام نمود. مدتی بعد آمریکا، دولت صهیونیستی را به رسمیت شناخت و به دنبال آن اتحاد جماهیر شوروی هم چنین کرد. کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری و بعد سازمان ملل متحد، این دولت غاصب را به رسمیت شناختند. تنظیم:سیده زهرا محمدی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیره اقتصادی امام علی (ع) نویسنده : سید رضا حسینی سال نشر : 1393 تعداد صفحات : 128 ناشر : کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران 🌷سیره اقتصادی امیر مؤمنان(ع)، تجسم عینی احکام، آرمان ها و ارزش های اسلامی است. فعالیت های اقتصادی امام علی(ع) بر اساس یک برنامه کامل اقتصادی می باشد. در این برنامه، بنیادی ترین اصل زندگی « جلب خشنودی خدا» و « خوف از عذاب او» است. این اصل بر تمامی رفتارهای اقتصادی امام حاکم است. مبنای کار عاقلانه اقتصادی در نظر امام هر کاری است که جلب رضایت خداوند را در پی داشته باشد. هدف میانی و قاعده ای که امام در تمامی رفتارهای اقتصادی بر اساس آن عمل می کند «کمک رسانی بسیار با حداقل هزینه» است. امام در تولید ثروت و کسب درآمد دستیابی به این هدف را دنبال می کند. او در توزیع این درآمدها کمترین سهم را برای خود و بیشترین سهم را به مشارکت های اجتماعی اختصاص می دهد. بیشترین سرمایه گذاری او نیز به کمک رسانی تعلق می گیرد. در کتاب سیره اقتصادی امام علی(ع) سعی بر آن است که با گزارش تاریخی و تحلیل فعالیت ها و سیره اقتصادی امام علی(ع) پرتوهای روشنی از سیمای اقتصادی آن امام بزرگ نمایان نموده و به الگوی رفتار ایده آل اسلامی دست یابد. فصل های کتاب عبارتند از: فصل اول: بررسی تاریخی سیره امام علی(ع) در تولید و کسب درآمد. فصل دوم: بررسی تحلیلی شیوه تولید و کسب درآمد امام. فصل سوم: سیره امام علی(ع) در مصرف و تخصیص درآمد. کتاب اقتصادی @tarikh_j
سیره معیشتی معصومین (ع) مؤلف یدالله مقدسی ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌷کتاب «سیره معیشتی معصومین (ع)» با هدف کشف جهت گیری کلی در سیره معیشت فردی ایشان در دو محور درآمد و مصرف در یک مقدمه، پنج فصل و یک نتیجه منتشر شده است. هدف از این پژوهش، کشف جهت گیری کلی در سیره معیشت فردی ایشان در دو محور درآمد و مصرف در بخش عرصه معیشت اقتصادی فردی است. قالب روایات مورد استناد در این کتاب، بررسی رجالی است .در فصل دوم این کتاب، به دو گفتار مربوط به مبانی اقتصادی و اصول راهبردی پرداخته شده است. اصول راهبردی که درباره معیشت اقتصادی معصومان (ع) در این کتاب آمده است، عبارت از تلاش پیگیر، داشتن بنیه اقتصادی، سرمایه گذاری مولد، تهیه و حفظ زیرساخت‌های تولید، تنوع در سرمایه گذاری، پرهیز از رکود سرمایه، اصل سحرخیزی یا اقدام به موقع، تعیین نرخ دستمزد پیش از کار، نصب کارگزار مالی و نظارت بر فضای کار، سود به اندازه و جلب رضایت مشتری، آینده نگری، توزیع منصفانه، برنامه در مصرف شخصی، معیارمندی هزینه‌های غیر شخصی، تولید شغل برای دیگران و مدارا و گشاده رویی است که ۱۶ اصل از اصول اقتصادی و راهبردی است که تمامی این‌ها مبنا و روایت دارد. کتاب معصومان @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا