eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
308 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸حرمله از قبیله بنی اسد بود. 🔸منابع تاریخی درباره تولد نحسش و زندگی نکبت بار او پیش از واقعه عاشورا چیزی بیان نکرده‌اند. 🔸حرمله، روز عاشورا از تیراندازان سپاه عمر بن سعد بود. 🔸او با تیری طفل شیرخوار امام حسین(ع) را در دامان پدرش به شهادت رساند. 🔸همچنین وی قاتل عبدالله بن حسن نیز معرفی شده است. 🔸ملعون در شهادت حضرت عباس بن علی(ع) نیز نقش داشت و حامل سر ایشان به کوفه بود. 🔸ابن اثیر از وی به عنوان قاتل ابوبکر بن حسن نیز یاد کرده است. 🔸حرمله در زیارت ناحیه لعن شده است. 《..لَعَنَ اللهُ رامیه حرملةَ بن کاهل الاسدی》 🔸شیخ طوسی در «امالی» خود نقل می کند که؛ منهال‌ بن عمرو می گوید : وقتی از مكه بر مي‌گشتم، بر امام زين‌العابدين(ع) وارد شدم. بعد به من فرمود : «اي منهال! حرملة بن كاهل اسدی، چه می كند؟». گفتم : او در كوفه است. امام(ع) دستانش را كامل بالا آورد و فرمود : 《اللّهُمَّ أذِقهُ حَرَّ الحَديدِ》 «خداوندا! داغیِ آهن را بر او بچشان!» منهال می گوید : به كوفه آمدم. دیدم مختار در قیام خود پيروز شده است و امور را به دست گرفته است. بعد از چند روزی به سوی مختار رفتم او را در بيرون خانه‌اش ديدم. گفت : ای منهال! در دوران حكومت ما، تا کنون پيش ما نيامده ای؟ به او اطلاع دادم كه در مكه بودم و اكنون آمده‌ام. با او قدم زديم و حرف زديم تا به كِناس (محله بنی اسد) رسيديم. مختار ايستاد، گویی كه در انتظار چيزي است. جای حرملة‌ بن كاهله، به مختار اطلاع داده شده بود و او كسي را در پي حرمله فرستاده بود. مدتي نگذشت كه گروهي مي‌آمدند كه پا بر زمين مي‌كوبيدند و نيز گروهي كه مي‌دويدند، تا اين كه گفتند : اي امير! مژده باد كه حرملة‌ بن كاهل، دستگير شد! طولي نكشيد كه او را آوردند. وقتي مختار به حرمله نگاه كرد، گفت : ستايش، خداوندي راست كه تو را در دسترس قرار داد! آن گاه گفت : جلاد، جلاد! جلادی آوردند. مختار به وی گفت : دستانش را قطع كن، پس دستانش قطع شد. آن گاه به او گفت : پاهايش را قطع كن. پاهايش هم قطع شد. آن گاه گفت : آتش، آتش! آتش و ني‌هايي را آوردند و حرمله را در آن انداختند و آتش با او شعله كشيد. گفتم : سبحان‌الله! مختار به من گفت: ای منهال! تسبيح گفتن، خوب است؛ اما تو براي چه تسبيح گفتي؟ گفتم : اي امير! در اين سفرم، هنگامي كه از مكه بر مي‌گشتم، بر علي بن الحسين(ع) وارد شدم. امام(ع) به من فرمود : «اي منهال! حرملة‌بن كاهل اسدي، چه مي‌كند؟» گفتم: در كوفه زنده بود كه من آمدم. پس دستانش را كاملاً بالا آورد و فرمود : «خداوندا! داغیِ آهن را به او بچشان!» 📚منابع : ۱)تاریخ طبری، ج۵، ص۴۶۸ ۲)الکامل ابن اثیر، ج۴، ص۹۲ ۳)انساب الاشراف بلاذری، ج۳، ص۲۰ ۴)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۶۵ ۵)مقاتل الطالبین اصفهانی، ص۹۳ ۶)اقبال ابن طاووس، ص۵۷۴۴ ۷)کشف الغمة اربلی، ج۲، ص۱۱۲ ۸)الامالی شیخ طوسی، ص۲۳۸ # امام حسین http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️مقام معظم رهبری حفظه الله: "من، یک وقت درباره عبرتهای ماجرای امام حسین صحبتهایی کردم و گفتم که ما از این حادثه، غیر از درسهایی که می آموزیم؛ عبرتهایی نیز می گیریم. «درسها» به ما می گویند که چه باید بکنیم؛ ولی «عبرتها» به ما می گویند که چه حادثه ای اتّفاق افتاده و چه واقعه ای ممکن است اتّفاق بیفتد." (بیانات در دیدار جمعی از پاسداران 1374/10/5) http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
نمایی واضحتراز آمار و ارقام حادثه کربلا 👆... ارسالی از طرف یکی از اعضای محترم کانال http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
مقاله « نگاهی به ویژگی¬های اصحاب سیدالشهدا(ع) » نویسنده: جواد سلیمانی خلاصه¬کننده: مرضیه سادات هاشمی-سطح سه تاریخ اسلام سوال اصلی مقاله: یاران امام حسین (ع) چه خصلت¬های ویژه¬ای داشتند که از بین جمع کثیری که در حمایت از سیدالشهدا(ع) کاهلی کردند، تا پای جان در رکاب امام زمانشان ماندند و از آن حضرت دفاع کردند؟ روش نویسنده: نویسنده مقاله در ابتدای بحث چهار نظر و احتمالی که به عنوان ویژگی یاران امام حسین(ع) مطرح شده را یادآور می¬شود و به نقد آن نظرات پرداخته و پس از آن به بیان چهار ویژگی اصلی یاران امام حسین(ع) می¬پردازد. محدوده بحث: نویسنده یادآور شده که منظورش از یاران امام حسین(ع) اصحاب ایشان بوده و از یاران هاشمی ایشان(خاندان امام) بحث نمی¬کند. احتملات مطرح شده در مورد یاران امام حسین(ع) و نقد نویسنده: 1. یاران امام بهره¬مندی افزون¬تری از علوم دینی داشتند و همین موضوع سبب راهنمایی آنها به این فوز عظیم شد. پاسخ و نقد نویسنده: الف) جمع کثیری از شهدای کربلا از برجستگی خاصی در علوم دینی برخوردار نبودند. ب) اگر این نظر صحیح بود و آشنایی با علوم دینی عامل حمایت از سیدالشهدا بود، در آن عصر علما و فقهای بزرگی بودند که باید به یاری امام برمی¬خاستند، اما خبری از حمایت آن¬ها نیست. 2. یاران امام از عبّاد و زهّاد عصر خویش بودند و التزام آنها به مناسک دینی سبب توفیق آنها در یاری امام زمانشان بود. پاسخ و نقد نویسنده: الف) در میان شهدای کربلا افرادی چون؛ زهیر، سلمان بجلی، نافع بن هلال و ..... وجود دارند که چنین صفتی(عابد و زاهد بودن) در مورد آنها نقل نشده است. ب) اگر التزام به اعمال عبادی عامل مهمی در جهت تشخیص حقانیت دعوت امام بود، باید تعداد قابل توجهی از حجاج سال 60 هجری که در مکه حضور داشتند، آن حضرت را همراهی می¬کردند. 3. جمع کثیری از مردم، از مخالفت امام با یزید اطلاع نداشتند و از همین رو در صدد یاری امام برنیامدند. پاسخ و نقد نویسنده: شاید این توجیه برای مناطق دوردست از عراق و حجاز قابل پذیرش باشد، اما مسلمانان شهرهای مدینه، مکه، کوفه و بصره کاملا از این حرکت آگاهی داشتند و فرق یاران اباعبدالله(ع) با سایر مسلمانان در اطلاع و آگاهی از تصمیم امام در مخالفت با بنی¬امیه نبود. 4. عدم شناخت و درک صحیح از شخصیت امام حسین(ع) سبب عدم همراهی مسلمانان با امام شد. پاسخ و نقد نویسنده: این احتمال هم سخنی ناتمام است، زیرا امام حسین(ع) 60 سال در جامعه اسلامی زندگی کرده بود و علاوه بر حسب و نسب شریفشان، کمالات معنوی و مراتب علمی ایشان لااقل برای مردم حجاز و عراق شتاخته شده بود، پس امتیاز اساسی یاران امام حسین(ع) با سایر مسلمانان در شناخت و درک صحیح شخصیت ایشان نبود. نویسنده مقاله در ادامه بحث به 4 صفت، که وجه امتیاز یاران اباعبدالله(ع) با سایر مسلمانان است پرداخته و برای هر ویژگی چندین شاهد مثال و مؤید از یاران امام حسین(ع) ذکر می¬کند. ویژگی اول: عشق فزاینده یاران امام حسین(ع) نسبت به ایشان عشق و ارادتی که از مرز محبت¬های معمولی به مراتب بالاتر بود و ایثار جان و مال را برای آنها آسان کرده بود. نویسنده مقاله پس از بیان شواهد فراوانی از جانفشانی¬های یاران امام حسین(ع)، به این نکته متذکر می¬شود که: شاید بسیاری از یاران امام حسین(ع) نمی¬توانستند فلسفه نهضت و کیفیت تأثیر آن را در احیای دین و هدایت امت تحلیل کنند، اما با چراغ عشق، حق را یافتند و با عملشان دل¬های مرده را زنده کردند. ویژگی دوم: اعتقاد راسخ به سعادت اخروی نویسنده پس از ذکر شواهدی در تأیید این ویژگی، یادآور می¬شود که؛ در زمانه¬ای که همه چیز با معیارهای مادی سنجیده می¬شد و مردم به فکر تأمین هر چه بیشتر معاش دنیایی خود بودند، یاران امام حسین(ع) اعمال خود را با مقیاس¬های اخروی می¬سنجیدند. ویژگی سوم: قدرت تمیز جریان حق و باطل با محور و معیار قرار دادن ولی خدا ویژگی چهارم: دشمنی با دشمنان اهل بیت(ع) یاران امام حسین(ع) اهل تسامح نبودند و همه چیز را بر اساس مدارا و محبت تفسیر نمی¬کردند. آنها در کنار محبت به امام، با دشمنان ایشان دشمنی می¬کردند و همین خصلت آن¬ها سبب شد در مبارزه کوتاه نیایند. در پایان مقاله نویسنده از بین این 4 ویژگی¬، ارتباط عاشقانه اصحاب امام با آن حضرت را مهم-ترین عامل و وجه تمایز آنها با سایر مسلمانان دانسته و ویژگی سوم و چهارم را نیز از فروع عشق و محبت خالص برشمرده است. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
مقاله: « نگاهی به ویژگی¬های اصحاب سیدالشهدا(ع) » - مرضیه سادات هاشمی نقد ساختاری: این مقاله اجزای یک مقاله علمی را نداشت. می¬دانیم که هر مقاله علمی دارای 3 جزء؛ چکیده، متن و نتیجه است. چکیده که شامل: بیان مسأله، هدف، روش و فشرده یافته¬ها است اجزاء مقاله: متن که شامل: مقدمه، ادله، مستندات، شواهد و یافته های تحقیق است. نتیجه که بیان یافته های مقاله بدون ذکر شواهد است این مقاله از ابتدا با متن آغاز شده و از نظر شکلی، صورت یک مقاله علمی را ندارد. نقد محتوایی: نویسنده از مسأله، شناخت کامل و معرفت واقعی نسبت به امام و جایگاه ولایی ایشان غافل شده است و حتی در قسمت اول مقاله¬اش که احتمالات دیگران نسبت به یاران امام را بیان و نقد کرده، بحث شناخت نسبت به امام را سختی ناتمام دانسته و آن را رد می¬کند. در صورتی که اگر کسی معرفت واقعی نسبت به امام زمانش نداشته باشد، نمی¬تواند امام را معیار تشخیص حق و باطل قرار دهد و در جایگاه¬های سخت و در فتنه¬ها دچار شک و تردید می¬شود و اطاعت پذیری و تسلیم بودن در مقابل امام زمانش را نیز از دست می¬دهد و عشق و ارادت به تنهایی نمی¬تواند راهنمای او باشد . تاریخ نمونه¬های فراوانی دارد از کسانی که در جایگاه امتحان، دچار شک و شبهه شدند و از امام زمانشان پیروی نکردند. نمونه بارز آن در جریان کربلا؛ سلیمان بن صرد خزاعی است. اگر شناخت و معرفت کامل باشد، در این صورت عشق و محبت به همراه می¬آورد و به دنبال آن شاهد اطاعت پذیری و تسلیم محض بودن هستیم. کسی که امام خود را درست شناخته باشد به وعده¬های او ایمان و اعتقاد دارد و امام را معیار شناخت حق قرار می¬دهد و دنباله¬رو امام است و با دشمن امام دشمنی می¬کند و همه اینها با هم می¬شود خصلت¬های ویژه یاران امام حسین علیه السلام. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✍🏻روزشمار واقعه عاشورا ☀️سال ۶۰ قمری ۱۵ رجب مرگ معاویه ۲۸ رجب خروج امام حسین (ع) از مدینه. ۳ شعبان ورود امام(ع) به مکه. ۱۰ رمضان رسیدن نخستین نامه‌های کوفیان به امام(ع). ۱۲ رمضان رسیدن ۱۵۰ نامه از کوفیان به امام(ع) توسط قیس بن مُسْهِر، عبدالرحمان ارحبی و عُمارَة سَلُولی. ۱۴‌رمضان وصول نامه سران و اهالی کوفه به امام(ع) توسط هانی بن هانی سبیعی و سعید بن عبدالله حنفی. ۱۵ رمضان خروج مسلم از مکه به سوی کوفه. ۵ شوال ورود مسلم بن عقیل به کوفه. ۱۱ ذی‌القعده نامه مسلم‌بن عقیل به امام حسین و دعوت از ایشان برای آمدن به کوفه ۸ ذیحجه خروج امام حسین(ع) از مکه. ۸ ذیحجه قیام مسلم بن عقیل در کوفه. ۹ ذیحجه شهادت مسلم بن عقیل در کوفه. ☀️سال ۶۱ قمری ۱ محرم یاری خواستن امام از عبیدالله بن حر جعفی و عمرو بن قیس در قصر بنی‌مقاتل ۲ محرم ورود کاروان امام(ع) به کربلا ۳ محرم ورود عمر بن سعد به کربلا با سپاه چهار هزار نفری. ۶ محرم یاری خواستن حبیب بن مظاهر از بنی اسد برای یاری امام حسین(ع) و ناکامی او در این مأموریت ۷ محرم بستن آب بر روی امام حسین(ع) و یارانش. ۷ محرم پیوستن مسلم بن عوسجه به امام حسین(ع) و یارانش. ۹ محرم ورود شمر بن ذی الجوشن به کربلا. ۹ محرم امان‌نامه شمر به فرزندان ام‌البنین. ۹ محرم اعلام جنگ لشکر عمر سعد به امام(ع) و مهلت خواستن حضرت از عمر سعد. ۱۰ محرم واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع)، اهل بیت(ع) و یارانش. ۱۱ محرم حرکت اسرا به سوی کوفه ۱۱ محرم دفن شهدا توسط بنی اسد (از اهل غاضریه) ۱۲ محرم دفن شهدا بنابر نقلی دیگر ۱۲ محرم ورود کاروان اسیران کربلا به کوفه. ۱۹ محرم حرکت کاروان اسیران از کوفه به شام. ۱ صفر ورود اهل بیت(ع) و سر مطهّر امام حسین(ع) به شام. ۲۰ صفر اربعین حسینی ۲۰ صفر ورود اهل بیت امام(ع) به کربلا ۲۰ صفر بازگشت اهل بیت امام(ع) از شام به مدینه بنا بر برخی اقوال. (کرونولوژی) http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✍🏻بارها زیارت اربعین را خوانده ایم وکمتر به قسمت انتهای زیارت اربعین توجه کرده ایم در حالی که دارای مفاهیم و مضمون های عمیق است .«رجعت» واژه ای است که با تدبر در آن به معانی عمیقی دست پیدا می کنیم که می توانیم آن را در زندگی روزمره خود به کار ببریم. ⭕️الف-یقین به ظهور امام زمان (عج) وَاَشْهَدُ اَنَّ الاَْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى گواهى دهم كه همانا امامان از فرزندانت روح و حقيقت تقوى و نشانه هاى هدايت وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْيا وَاَشْهَدُ اَنّى بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِيابِكُمْ مُوقِنٌ و رشته هاى محكم (حق و فضيلت ) و حجت هائى بر مردم دنيا هستند و گواهى دهم كه من به شما ايمان دارم و به بازگشتتان يقين دارم در فرازی از این زیارت از خدا می خواهیم تا ما نیز بر اساس اعتقاداتی که به رجعت داریم ،هنگامی که امام مهدی(عج) ظهورمی کند یار و یاور وی باشیم .برای این منظور ابتدا اعتقادات قلبی خود را بیان می کنیم و ایمان و اعتقاد قلبی خود را به ظهور حجت بیان کرده ⭕️ب-اعمال و رفتاری همسو با دین بِشَرايِعِ دينى وَخَواتيمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى لاَِمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ با قوانين دينم و عواقب كردارم و دلم تسليم دل شما است و كارم پيرو كار شما است ⭕️ج-آمادگی یاری امام زمان (عج) در زمان ظهور وَنُصْرَتى لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى يَاْذَنَ اللَّهُ لَكُمْ و ياريم برايتان آماده است تا آنكه خدا در ظهورتان اجازه دهد فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لامَعَ عَدُوِّكُمْ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَعلى اَرْواحِكُمْ پس با شمايم نه با دشمنان شما درودهاى خدا بر شما و بر روانهاى شماوَاَجْسادِكُمْ وَشاهِدِكُمْ وَغاَّئِبِكُمْ وَظاهِرِكُمْ وَباطِنِكُمْ آمينَ رَبَّ الْعالَمينَ و پيكرهايتان و حاضرتان و غائبتان و آشكارتان و نهانتان آمين اى پروردگار جهانيان. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✍🏻لیست روش شناسی در تاریخ به درخواست یکی ازاعضای محترم کانال👇🏻👇🏻 ⭕️مجموعه درس گفتارهایی درباره روش شناسی تاریخ: احمد پاکتی_ انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) ⭕️شیوه تاریخ نگاری_ ج ر التون_ منصوره اتحادیه_ نشر تاریخ ایران ⭕️روش تحقیق در تاریخ : دکتر مریم پویا_انتشارات جهاد دانشگاهی ⭕️شیوه استفاده از متون تاریخی : فرزانه حکیم زاده _پژوهشکده فرهنگ و معارف ⭕️مطالعه تاریخ _ جرمی بلک_ دونالد م. مک رایلد_ ترجمه محمد متقی ایمان پور_ انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد ⭕️روشهای پژوهش در تاریخ _شارل ساماران ۴ جلد _ ترجمه گروهی از مترجمان _بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی ⭕️واساخت تاریخ _ آلن مانزلو_ ترجمه مجید مرادی سه ده_ پژوهشکده تاریخ اسلام ⭕️درآمدی بر روش پژوهش در تاریخ _علیرضا ملایی توانی_ نشر نی ⭕️نقد تاریخ پژوهشی اسلامی_محمود اسماعیل _ ترجمه جودکی_ پژوهشکده تاریخ اسلام ⭕️تاریخ آموزی و تاریخ نگاری _ پروفسور برنارد بایلین_ ترجمه دکتر مرتضی نورایی_پژوهشکده تاریخ اسلام ⭕️درآمدی بر تاریخ پژوهشی_مایکل استنفورد_ ترجمهدکتر مسعود صادقی_انتشارات دانشگاه امام صادق ⭕️روش پژوهش در تاریخ_ حسین میر جعفری _ مرتضی نورایی_پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⭕️پژوهش در زندگی امامان ع مبانی و روش ها_ غلامحسن محترمی_ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @salehi6 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60