eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅《..وقتی من از دنیا رفتم، چشمانم را ببند و غسلم بده و کفنم نما و مرا کنار قبر جدّم (ص) بِبَر تا با او تجدید عهد کنم. سپس مرا در کنار جدّه ام فاطمه بنت اسد(ع) دفن کنید. می دانم مخالفین و معاندین گمان می کنند شما می خواهید مرا کنار (ص) دفن کنید و مانع شما می شوند. شما را به خدا قسم می دهم که مبادا به خاطر من حتّی به اندازه ی خون حجامت ریخته شود》. 🔹تشییع جنازه ی حضرت(ع): (ع) بعد از غسل و کفن و نماز، آن حضرت را به طـرف مرقد شریف (ص) حمل کردند. با دیدن این منـظره برای مـروان و بقیه ی بـنی امـیّه که بـا سلاح و به همراهی عایشه آمده بودند، شکّی باقی نماند، که می خواهند آن حضرت(ص) را در کنار (ص) دفن نمایند. لذا آمدند و مانع شدند، و عایشه در حالی که سوار دراز گوشی بود، گفت : «مرا با شما چه کار است که می خواهید کسی را که من او را دوست ندارم، در خانه ی من دفن کنید». مروان ملعون هم نظیر این مطالب را گفت، و ابن عباس به او و عایشه جواب داد. فرزندان عثمان هم مانع شدند و گفتند : هرگز نمی شود که عثمان در بدترین مکانها دفن شود و با رسول خدا(ص) به خاک سپرده شود. (ع) فرمودند : به خداوندی که مکّه و حرم را محترم گردانیده، (ع) فرزند (ع) و فاطمه(س) سزاوارتر است، بر پیامبر(ص) از کسانی که بدون اجازه داخل خانه ی او شده اند. به خدا قسم او سزاوارتر است از حمّال خطاها عثمان، که ابوذر را از مدینه بیرون کرد. عایشه جلو قبر (ص) رفت و خود را از مرکب پائین انداخت و گفت : «تا یک مُو در سر من هست نخواهم گذاشت او را در این جا دفن کنید»! و از کسانی که با او بودند در خواست تیر و کمان کرد و به طرف جنازه ی مطهّر امام مجتبی(ع) پرتاب نمود و گفت : پسر دشمنم را از خانه ام بیرون کنید! سپس دیگران را امر به تیر باران کرد. در اینجا بنی مروان جنازه ی آن حضرت(ع) را تیر باران کردند. بنی هاشم دست به شمشیر بُردند، ولی (ع) مانع شده و فرمودند : «وصیت برادرم نباید ضایع شود». سپس ۷۰ تیر از جنازه ی آن حضرت بیرون کشیدند! و این در حالی بود که امام مجتبی(ع) به امام حسین(ع) خبر داده بودند که عایشه بعد از شهادت ایشان چه جنایتی را مرتکب می شود. پس از آن، حضرت (ع) کلماتی فرمودند؛ که اگر وصیت برادرم نبود می دانستید که شمشیر های الهی در کجا و چگونه بر شما فرود می آمد. سپس بدن مطهّر آن حضرت(ع)را به آوردند و در کنار جدّه اش فاطمه بنت أسد(ع) دفن نمودند. 📚 منابع : ۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۷-۱۹ ۲)الامالی شیخ طوسی، ص۱۶۰ ۳)عیون المعجزات ابن عبدالوهاب، ص۵۸ ۴)کامل بهائی عمادالدین طبری، ج۲، ص۲۶۸ ۵)تحفة الابرار فی مناقب الائمة الأطهار(ع)،ص۲۵۷ ۶)مناقب آل ابی طالب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۵۰ ۷)اصول کافی کلینی ،ج۱، ص۳۰۰ (ص) (ع) (ع) http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
: داره کم کم تو تموم شهر غبار غم می شینه حاج میثم مطیعی شهادت صلی الله علیه و آله وسلم http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
◾️مسئله ای مهم و حساس که امروزه به خصوص در میان عالمان دینی و مورخان #تاریخ_اسلام مطرح است، کیفیت #رحلت آن بزرگوار است که آیا رسول گرامی اسلام به وفات طبیعی از دنیا رفته اند یا به #شهادت رسیده اند و اگر به شهادت رسیده اند، این مسئله توسط چه کسانی بوده است? حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی، استاد دانشگاه و متخصص تاریخ اسلام، پاسخ می دهد.👇🏻 https://www.borna.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7-11/916599-%D8%B1%D8%AD%D9%84%D8%AA-%DB%8C%D8%A7-%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF #تاریخ #پیامبر(ص) #رحلت #شهادت لینک کانال👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20120329115333-2122-168.pdf
693.1K
گزارشی از صلح الحسن پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ نویسنده : سید مرتضی حسینی فاضل (ع) http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
🔍 تحلیل زندگی مبارزاتی (علیه‌السلام) ▪️ کتاب دو امام مجاهد مشتمل بر شش گفتار از آیت‌الله در سالهای ۵۱ و ۵۲ است که درباره‌ی مبارزات و (علیهماالسلام) ایراد شده است. دو گفتار اوّل کتاب، شامل دو سخنرانی ایشان در فروردین سال ۵۱ است که در حسینیّه‌ی ارشاد تهران انجام شده است. معظّمٌ‌له در این دو جلسه که به مناسبت ایّام (علیه‌السّلام) در آخر ماه برگزار شده، به جایگاه مهمّ امام حسن(علیه‌السّلام) و چرایی دست کشیدن از جنگ و علل پذیرفتن آتش‌بس پرداخته‌اند. 🏴 بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت ایام شهادت مجتبی (علیه‌السلام) گزیده گفتار اول و دوم را در این مطلب منتشر می‌کند. 🔍 گزیده گفتار اول؛ سیمای واقعی امام حسن (علیه‌السلام) farsi.khamenei.ir/speech-content?id=43833 . 🔍 گزیده گفتار دوم؛ نظریه انسان 250 ساله و پایگاه رفیع علیه السلام http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
20150606130229-9893-89.pdf
440.2K
حدیث صلح علیه السلام (بررسی و تحلیل پیشگویی رسول خدا صل الله علیه و آله از میان دو گروه بزرگ مسلمان نویسنده: منصور داداش نژاد، روح الله توحیدی نیا در میان روایات، دسته‌ای از روایات یافت می‌شود که شامل صلح (ع) از زبان پیامبر است که در مجموعه‌های روایی به صورت گسترده انعکاس یافته است. براساس این روایات، رسول خدا(ص) از صلح میان دو گروه بزرگ از مسلمانان به‌وسیله (ع) خبر داده است و این پیشگویی در سال ۴۱ هجری که به «سال جماعت» شهره شد، به وقوع پیوسته است. در این مقاله با هدف دستیابی به میزان صحت و سقم این روایت، ابتدا اسناد حدیث و مسیر نقل آن پیگیری شده و سرنخ و منشأ حدیث را در مجامع اهل‌سنت و راوی اصلی آن را حسن بصری (م. ۱۱۰ ق) شناسایی کرده است. آنگاه با به کارگیری معیارهای نقد متون، متن حدیث مذکور، نقادی شده و آن را موافق اندیشه‌ها و ایده‌های صلح‌گرا و صوفیانه حسن بصری یافته و به این نتیجه رسیده است که حدیث یادشده افزایش و توسعه یافته و بخش‌هایی از آن مخدوش است. (ع) http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
2196.pdf
1.69M
در سالروز تشکیل سقیفه بنی ساعده یک روز بعد از نبی مکرم اسلام (ص) بخوانیم کتاب از علامه عسکری (ره) که به خوبی زاوایای مختلف این واقعه را بررسی کردند.👇 پی دی اف سقیفه نویسنده : علامه عسکری رحمه الله http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
آل سعودی که تمام بناهای به جا مانده از صدر را ویران کرده، با افتخار، محل شورای را برای بازدید عموم قرار داده! http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
1563693510-10056-41-3.pdf
231K
مقاله اجتماع بنی ساعده و مشروعیت خلافت با تاکید بر ارای اندیشمندان غربی نویسنده: فاطمه متوسلی آنچه در سقیفه بنی ساعده به گاه وفات حضرت محمد رخ داد، محتوای مناظرات حاضرین، بر خواسته از تفاوت در جنبه های مختلف زندگی اعراب و تنوع زیستی قومیت های گونا گون با آمیزه ای از طرز تفکر های و متأثر از عصبیت های قومی و نژادی دوران جاهلیت بود که سرانجام منجر به جدایی میان مسلمانان در طول و بروز و ظهور مکاتب و نحله های مختلف مذهبی، فکری و فرهنگی شد. نظر به اهمیت مسأله جانشینی حضرت محمد و بازتاب آن در اندیشه های مسلمانان، و به تبع اسلام شناسان و ، پژوهش پیش رو قصد دارد به مدد امکانات کتابخانه ای و مراجعه به منابع کهن تاریخی، ضمن شرح اجمالی و مجدد رویدادهایی که منجر به پذیرش خلافت ابوبکر شد، چگونگی بیعت، همچنین ذکر علت عدم حضور تعداد زیادی از بزرگان مهاجر و بنی هاشم در جلسه تصمیم گیری برای تعیین جانشین ، ادله مستشرقان متأثر از دیدگاه اهل سنت مبنی بر مشروعیت خلافت ابوبکر را، با رویکردی سیاسی- اجتماعی و با بهره گیری از نظریات مشروعیت مطرح شده توسط اندیشمندان غربی به ویژه ماکس وبر به آزمون بگذارد. از این رو مسأله پژوهش این است که چگونه دلایل مطرح مبنی بر مشروعیت خلافت ابوبکر می تواند با مولفه های مشروعیت ارائه شده توسط نظریه پردازان غربی مطابقت داشته باشد. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60