eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
312 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بسم الله الرّحمن الرّحیم🌹 🔻مقایسه مقاله دوتن ازمستشرقین به نام های «فان فلوتن و ادوارد گرانویل براون» باموضوع مهدویت،از کتاب شرق شناسی و مهدویت اثر سید رضی موسوی گیلانی 📚بخش دوم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝 روش تحقیق روش وی درشناخت تاریخ اسلام و مشخصاً تاریخی است و به جای این که به بررسی و ارزیابی اعتقاد به مهدویت در مذهب و پیروان آن بپردازد و کارکرد آن را در فرهنگ شیعه و درنزد موردارزیابی قرار دهد، می کوشد تا دلایل پیدایش این فکر را با استناد به رخدادهای تاریخی و حوادث جامعه اسلامی مورد نقد و بررسی قرار دهد. او تحت تأثیر افکار با تکیه بر آثار ، اعتقاد به مهدویت را اندیشه ای ساختگی و متأثر از اندیشه مدعیان مهدویت دانسته و پس از قبول این مسأله، توجه می کنند که این اعتقاد چه کارکردها و اهدافی را در تحولات تاریخی وسیاسی در پی داشته است. منابع مورد استفاده او منابع دست دوم ومنابع غربی بوده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝 روش تحقیق او نسبت به قرآن، اسلام و شخصیت (ص) برخلاف بسیاری از غربی، نگاه منصفانه ای دارد. شیوه تحقیق او ای، نقلی و وقایع نگارانه است و گزارشی مشروح از دیدارها و گفتگوهای شخصی با بابیان و درباره افکار و اعتقادات این دوفرقه ارائه داده و از قضاوت موافق یا مخالف تا حد زیادی پرهیز می کند؛ البته با خواندن آثار وی چنین به نظر می رسد که او نسبت به رهبر احساس ترحم وشفقت دارد و از کشته شدن آنها رنجیده خاطر گشته است. اوبدلیل آشنایی با زبان های فارسی و عربی به منابع دست اول مسلمانان دسترسی داشت فلذا پژوهش هایش از آسیب ها وخطاهای دیگر شرق شناسان مصون ماند. تنظیم:سرکار خانم سیده خدیجه حسین پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 12 اسفند
1399
خورشیدی برابر با 18 رجب
1442
هجری و
2 مارس 2021
میلادی میباشد. ۱_زادروز حجت الاسلام اشرفي، فقيه مسلمان.(1220 قمری) ۲_ زادروز عالم بزرگ شيخ عباس آل ‏كاشف الغطاء. (1323 قمری) ۳_ درگذشت سيدعلي كازروني استاد فلسفه و عرفان.(1343 قمری) ۴_ شروع جنگ شهرها توسط عراق در جريان جنگ تحميلي. (1363شمسی) ۵_ آغاز عمليات كربلاي 7 در منطقه حاج عمران، توسط ارتش جمهوري اسلامي. (1365شمسی) ۶_ درگذشت بانو كوكب پوررنجبر مدرس قرآن.(1370 شمسی) ۷_برگزاری همایش بین‌المللی «قره‌باغ ۱۷ ربیع، برترین گفتمان در مورد قره‌باغ» دیروز در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم با تأکید بر حاکمیت آذربایجان بر قره‌باغ و لزوم آزادسازی این منطقه.(1399شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
♦️ از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س)؛ ❇️ کرسی آزاداندیشی «تبیین و بازخوانی روشهای آموزشی - تربیتی ائمه اطهار علیهم السلام» برگزار می‌شود 🔴 ارائه دهنده: سرکار خانم اعظم ابوالحسن عراقی 🔴 استاد ناقد: سرکار خانم زهرا مهرجویی 🔴 دبیر علمی: سرکار خانم نجمه صالحی 🌐 حضور در جلسه از طریق پیوند زیر: http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ 🗓هم اکنون در حال برگزاری مکان: پژوهشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها- طبقه سوم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
هم اکنون در حال برگزاری 📚 📌تبیین و بازخوانی روش های آموزشی _تربیتی ائمه اطهار علیهم السلام ☘☘☘☘☘ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ(آل عمران-96) 📨قسمت اول امام علی (علیه السّلام) در منابع اهل سنت تولد امام علی علیه السلام 🌅در کعبه 🕋در گونه ای از فضائل اهل البیت علیهم السلام جای دارد که با وجود حجم تحوّلات و سوگیری ها،جان سالم به در برده است و هنوز در برخی از کتب بزرگان اهل سنّت📚 یافت می شود . در این مجموعه پست ،بنا بر نقل برخی از مصادیق در کتب اهل سنّت را داریم و با وجود چرایی ها فراوان ذهن مخاطب در مواجهه با چنین داده ها ی تاریخی در کتب خود آنان و تعجّب فراوان از بی اعتنایی همین بزرگان به مسلّمات و منطق تاریخی از مطالبه گری و پرسش صرف نظر می کنیم. 🖇پی نوشت:# وقایع ولادت امام علی علیه السّلام در روایات تاریخی شیعی با جزئیات نقل شده است. منظر اهل سنّت نیز مانند شیعه اركان كعبه به دست آدم صفيّ الله , نوح نبيّ الله و ابراهيم خليل الله مستحكم گرديد ، همه بندگان الهي براي حضور در اين كانون توحيد ، توسط حضرت ابراهيم خليل فرا خوانده شدند . ساختاری جملات در ارائه این حقیقت تاریخی جالب توجه است ،آن جا که از عبارت « نخستین فرد» به دنیا آمده در کعبه یاد می کنند.... # این واقعه ی عجیب از جمله وقایعی است که ازقرن 5 و 6 به تدریج سعی برحذف و کوچک شمردن آن شده است گرچه هنوز یافت می شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🗂اسناد موجود در ولادت حضرت علی علیه السلام در کتاب های اهل سنّت 1. حاكم نيشابوري: فقد تواترت الأخبار أن فاطمة بنت أسد ولدت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب كرم الله وجهه في جوف الكعبة. روايات متواتري وارد شده كه فاطمه بنت اسد ، اميرمؤمنان علي بن ابي طالب - كرم الله وجهه - را در داخل كعبه به دنيا آورده است. المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص550 1️⃣ 2. سبط ابن جوزي: وروي أن فاطمة بنت أسد كانت تطوف بالبيت وهي حامل بعلي (ع) فضربها الطلق ففتح لها باب الكعبة فدخلت فوضتعه فيها . روايت شده است كه فاطمه بنت أسد ، در حالي كه باردار بود ، خانه خدا را طواف مي كرد ، درد زايمان او را فراگرفت ، در خانه كعبه به روي او باز شد ، پس داخل خانه كعبه شد و فرزندش را به دنيا آ ورد . تذکرة الخواص، ص 10 2️⃣ 3. حلبي شافعي: وفي السنة الثلاثين من مولده صلي الله عليه وسلم ولد علي بن أبي طالب کرم الله وجهه في الکعبة. و در سال سي ام از ولادت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله علي بن أبي طالب کرم الله وجه در کعبه به دنيا آمد. السيرة الحلبية، ج3، ص485 3️⃣ 4. فاكهي: وأول من ولد في الكعبة من بني هاشم من المهاجرين : علي بن أبي طالب ـ رضي الله عنه ـ . نخستين كسي از بني هاشم و مهاجرين در كعبه به دنيا آمد، علي بن أبي طالب رضي الله عنه بود. أخبار مکة، ج 3 ص 226 4️⃣ 5.جوینی : روي أنها لما ضربها المخاض اشتد وجعها فأدخلها أبوطالب الکعبة بعد العتمة فولدت فيها علي وقيل لم يولد في الکعبة إلا علي. و روايت شده هنگامي که وقت وضع حمل او رسید و دردش شدت يافت، ابو طالب او را اول شب وارد بر کعبه کرد و علي در آن خانه بدنيا آمد. و گفته شده که کسي غير از علي در کعبه به دنيا نيامده است. فرائد السمطين، ج۱، ص۴۲۵-4265️⃣ 6.الشيخ أبو زكريا الأزدي: وكان ولد في الكعبة ولم يولد فيها خليفة غير أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام . آن حضرت در كعبه به دنيا آمد ، هيچ يك از خلفا غير از اميرمؤمنان علي بن أبي طالب [علیه السلام] كسي ديگري در كعبه به دنيا نيامده است. تاریخ موصل، کتاب الثالث عشر، ص 586️⃣ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
6️⃣ طالب علیه السلام تنظیم:سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 13 اسفند
1399
خورشیدی برابر با 19 رجب
1442
هجری و
3 مارس 2021
میلادی میباشد. ۱_ وقوع غزوه‏ ي تبوك بين مسلمانان و لشکر روم.(9 قمری) ۲_ درگذشت ابن خلف مالكی عالم و فقيه آندلس.(474 قمری) ۳_ درگذشت سيد دلدار علي نَقَوی عالم هندی، شخصيتي است كه توانست شريعت جعفري را در كشور هندوستان استوار سازد. (
1235قمری
) ۴_ آغاز انتفاضه مردم مسلمان عراق عليه رژيم ديكتاتوري صدام حسين.(
1991میلادی
) ۵_ انعقاد معاهده پاریس بین ایران و انگلستان و جدا شدن افغانستان از ایران (
1235
شمسی) ۶_ پیمانی در (برست لیتوفسک) بین عثمانی و روسیه امضاء شد به موجب این پیمان طرفین تصمیم گرفتند خاک ایران را تخلیه کنند. (
1296شمسی
) ۷_ لغو قرارداد ننگین
1919
.(
1299شمسی
) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خسی در میقات یکی از معروف‌ترین سفرنامه‌های معاصر حج است که جلال آل احمد در سال 1343 و در سن 41 سالگی طی سفر حج نوشته است. شاید اولین ویژگی "خسی در میقات" که به ذهن می‌رسد، موقعیت ویژه‌ای است که نویسنده در آن پا به چنین سفری گذاشته و به همین دلیل این سفر می‌تواند فصل تازه‌ای از حیات نویسنده محسوب شود. به عبارت دیگر این سفر برای آل احمد یک سفر معمولی نیست. آل احمدی که به این سفر می‌رود، همان است که روزی پیوستن به حزب توده را دیده؛ آل احمدی که گریز از خانوادۀ مذهبی، بی‌نمازی و انتشار کتاب در اعتراض به سنت‌های دینی را تجربه کرده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در بخشی از کتاب خسی در میقات می‌خوانیم: چهار و نیم صبح مکه بودیم. دیشب هشت و نیم از مدینه راه‌ افتادیم. ماشین یک اتوبوس بود - از همان قرمزها - که سقفش را برداشته بودند و همسفری‌ها از پنج بعد از ظهر رفتند جا گرفتند. و ده انتظار بکش... تا ساعت هشت که جواد آمد مرا صدا کرد. ناچار جای حسابی نداشتم. ردیف سوم، بغل دایی؛ نفر سومی شدم روی یک صندلی دونفره. و راننده آدم بود و ماشین خرابی نداشت و حمله‌دارمان مدعی بود که سبیلش را چرب کرده. و یک‌ راست آمدیم. تنها با یک توقف در «رابغ» و یکی هم همان اوایل حرکت در مسجد «حلقه» برای محرم شدن. در تاریکی شب. و نه آبی، نه مستراحی. و در شعاع نورافکن اتوبوس تطهیری کردیم. لباس احرام را از مدینه پوشیده بودیم. و مراسم مسجد، و بعد سوار شدن و آمدن و آمدن.  سقف آسمان بر سر، و ستاره‌ها چه پایین، و آسمان عجب نزدیک، و عقرب سخت رو به‌ رو نمایان. و هی باد خوردیم (بین 80 و 100 می‌راند) و هی مچاله شدیم. و مسئولیت پاییدن دایی پیرمرد که چرتش می‌برد و ممکن بود سرش بخورد به پشتی صندلی ردیف پیش. و من هیچ شبی چنان بیدار نبوده‌ام و چنان هشیار به هیچی. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j