eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
968 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
150 ویدیو
323 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
: « با توجه به آثار قلمی كه از این خانم در دسترس ما قرار گرفته، به طور قطع می توان ایشان را از معرفی نمود، و روش علمی ایشان هم كاملاً قابل مقایسه با سایر دانشمندان بوده ، بلكه با نظر به مقام عالی روحی، باید ایشان را در گروه نخبه ای از دانشمندان به شمار آورد كه به اضافه فراگرفتن دانش به تولد جدید در زندگی نائل می شوند.» @tarikh_j
: (م ۱۴۰۳ ق = ۱۳۶۲ ش ) فقیه، عارف، حکیم و مفسر قرآن مشهور اصفهانی می باشد که با تأیید علماء و مراجع تقلید وقت به دریافت درجه و نائل می گردد. او به شهرت دارد و غالبا آثار خویش را با نام یا منتشر می نمود. از جمله آثار ایشان عبارتند از: ۱-الاربعین الهاشمیة فی شرح جملة من الاحادیث الواردة فی العلوم الدینیة (به زبان عربی) ۲_ مخزن اللئالی در فضیلت مولی الموالی حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) ۳_سیر و سلوک در روش اولیاء طریق سیر سعداء ۴_معاد یا آخرین سیر بشر ۵_روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی ۶_مخزن العرفان در تفسیر قرآن مجید (پانزده جلد) ۷_اخلاق و راه سعادت ۸_النفحات الرحمانیه فی الواردات القلبیة (به زبان عربی) : این کتاب از برجسته ترین کتب بانو (ره) می باشد. ۹_جامع الشتّات (به زبان عربی) : وقتی که آوازه علمی و عرفانی بانو (ره) داخل و خارج کشور را فرا گرفت از اطراف و اکناف سؤالات مختلف در موضوعات متعدد فقهی، اصولی، عرفانی و ... به سمت ایشان سرازیر شد و بسیاری از سؤال کنندگان با القابی زیبا در مدح ایشان و حتی بعضی از آنها با اشعاری بسیاری متین و پر محتوا در عظمت وی، با طرح سوالات از ایشان توضیح می خواستند و ایشان تمامی آن سوالات را بسیار عالمانه و فقیهانه پاسخ دادند. این پرسش ها و پاسخ ها بوسیله آیت الله حاج شیخ مرتضی مظاهری (ره) که از اساتید بانو (ره) بودند جمع آوری و مرتب شد و تحت عنوان جامع الشتات (جامع مطالب پراکنده و سوالات مختلف) به زبان عربی منتشر گردید. @tarikh_j
📚📚📚📚📚📚 :زندگانی همراه با مقالات برخی از شاگردان نویسنده: ناهید طیبی @tarikh_j
ششم: (ره) هم‌زمان با آغاز فعالیت‌های سیاسی ــ اجتماعی خود در 1340 نگرش جدیدی دربارۀ مطرح کرد. بر پایۀ این نگرش نوین، تحقق‌بخش آمال بشر است. از دامن زن، مرد به معراج می‌رود. زن، انسان‌ساز است و اگر زنان انسان‌ساز از جامعه گرفته شوند، جامعه به شکست و انحطاط دچار می‌شود. سعادت و شقاوت کشورها بسته به زن است. خانه و خانواده، مدرسه‌اند و دامن مادر، بزرگ‌ترین مدرسه‌ای است که انسان در آن تربیت می‌شود. باید در صحنه‌های سیاسی ــ اجتماعی حاضر باشند. نگرش الهی به بانوان، زنان مسلمان را که پیش از این، فعال‌تر از زنان درباری و غرب و شرق‌زده بودند به اوج تربیت و سیاست کشاند؛ ازاین‌رو، به سرعت مرزبندی بین اینان و زنان دیگر جامعه پررنگ‌تر شد. این دسته از زنان نه تابع الگوی زن مدرن غرب و شرق‌گرا بودند و نه مقلّد زنان درباری یا حتی زنان سنتی بی‌تفاوت در کنج خانه‌ها، بلکه برآیند تجربۀ تاریخی _مسلمان و (ره) به شمار می‌آمدند. ویژگی اصلی این گروه آن بود که در همان حال که غرب‌گرایی و شرق‌گرایی برنمی‌تافت، با وفاداری به ارزش‌های مذهبی و الگوبرداری از (س) و (س)، خود را از اجتماع کنار نمی‌کشید. این ، سیاسی بودند و با استعماری قلمدادکردن فرآیند نوگرایی شاه، احساسات ضدغربی خود را ابراز می‌کردند. ادامه دارد.... نویسنده: دکترمرتضی شیرودی @tarikh_j
پایان بخش : ✅ علمای شیعی یمن: 🗺 کشور ، از جمله مناطقی است که در خود بسیاری را جای داده است. 🔸 علمای پیشکسوت این منطقه که در زمان حضور (علیهم السلام) زندگی می کردند بسیار بودند. افرادی چون ، چند تن از یاران (علیه السلام)، (اولین شیعه از این منطقه) و... می باشند. ⚪️ اما ازعلمای متأخر این منطقه می توان شخصیتهای برجسته زیر را نام برد: ➖ شیخ احمد عبدالله الزایدی: بنیانگذار رابطة الشیعة الجعفریة فی الیمن. وی پیش از تأسیس این تشکل، سازمانی را با نام اتحاد القوی الإسلامیة الثوریة در سال ۱۹۹۱ میلادی ایجاد کرده بود که بعداً به دلایلی منحل شد. ➖ شیخ احمد علی المرقب ➖ شیخ علی احمد الاکوع ➖ شیخ عبد الولی یحیی العکیمی ➖ استاد عبد الله علی الجبلی ➖ استاد عارف محمد أنیس ➖ استاد عدنان یحیی الجنید ➖ استاد محمد عبد الرحمن السقاف ➖ شیخ محمد أحمد الردمانی 📌 این نه نفر از علما و اعضای هیئت امنای رابطة الشیعة الجعفریة فی الیمن هستند. ➖ علی بن علی فارع: وی ریاست رابطه الشیعه الجعفریه را بر عهده داشت که در سال ۲۰۱۳ توسط نیروهای القاعده به شهادت رسید. ➖ مبخوت هادی کرشان: رئیس شیعه جعفریه در منطقه جوف. وی هم اکنون مفقود شده است. برخی منابع غیر رسمی ادعا کرده‌اند که حکومت یمن در سال ۲۰۱۰ وی را در فرودگاه یمن دستگیر کرده است. ➖ یحیی طالب الشریف: وی اصالتاً اهل جوف یمن است و در قم سکونت دارد و در سال ۲۰۱۰ توسط دولت یمن دستگیر شده است. مواضع وی علیه حسین حوثی اعتراضاتی را از سوی اتحادیه طلاب یمنی ساکن قم در پی داشته است. @tarikh_j
#مورخ باید تلاش کند از #نویسندگی، #هنر و درعین حال #علم، بهره مند باشد .در صورت فقدان این خصائص وی به یکی از اهداف #تاریخ که #حیات_بخشی_به_قضایای_از میان رفته به نیروی اسرار آمیز و انتقال ناپذیر عشق و استعداد است دست نمی یابد. ✍🏻(کتاب روش های پژوهش در تاریخ شارل ساماران) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚📚📚📚📚📚📚 معرفی مفید برای شناخت ، از زبان (ره):👇👇👇 *📗تاریخ ادبیات ادوارد براون ج ۱ ترجمه علی پاشاصالح *📗تمدن ایرانی تالیف جمعی از خاورشناسان ترجمه دکتر بهنام *📗تاریخ اجتماعی ایران، ج ۲،سعید نفیسی *📗ایران در زمان ساسانیان،تالیف کریستن سن دانمارکی،ترجمه رشید یاسمی : خدمات متقابل اسلام و ایران @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20120328144042-2015-16.pdf
272K
عنوان :مدخل (ع) دائره المعارف اسلام نویسندگان: عباس احمدوند، سعید طاووسی مسرور در این ضمن آشنایی با ژوزف الیاش و آثار او، به بررسی و نقد مدخل [امام] حسن عسکری ع، تنها مقاله وی در دائره المعارف اسلام، پرداخته می شود. # امام_حسن_عسکری @tarikh_j
✅امام یا عسگری❓ 1️⃣عسکر به معنای لشکر است و «عسکری» یعنی کسی که منسوب به عسکر و لشکر است. 2️⃣به امام دهم و یازدهم، به این علت «» گفته می شود که آنان به اجبار حاکم ظالم، در یک پایگاه و منطقه نظامی در تحت نظر بودند و همانند یک تبعیدی و زندانی، هر هفته دوشنبه و پنجشنبه باید حضور و غیاب شده و امضا می دادند. 3️⃣به همین جهت علیه السلام تنها امامی است که ظاهرا به حج نرفتند. 4️⃣اما «» نوعی انگور بی دانه است. 5️⃣ دشمنان اهل بیت به این علت به امام یازدهم لقب «عسگری» دادند که بگویند امام یازدهم، عقیم و بدون فرزند بوده، پس امام دوازدهم به دنیا نیامده است. 6️⃣البته در بین مردم عادی هم بدون توجه به این معنا، از عبارت «عسگری» استفاده میشود. 7️⃣پس سعی کنیم از عبارت صحیح «» استفاده کنیم تا مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد. 8️⃣شاهد بر غلط بودن عسگری برای امام یازدهم، این است که به امام دهم نیز با داشتن پنج فرزند، عسکری گفته میشود و برای آن دو امام از عبارت «» استفاده می شود. ✍️احمد سعیدی @tarikh_j
بخش پایانی: نگرش جدید (ره) به بانوان، با نگرش‌های تازه به میدان آورد که بیش از هر چیز، به وظیفۀ الهی حضور سیاسی خویش در اجتماعات ایمان داشتند و خود را پیرو رهنمودهای امام(ره) و مرجع تقلیدشان می‌دیدند؛ بنابراین به شکل‌های مختلف همچون ، ، ، ، ، و مهم‌تر از همه با فداکار و شهادت‌طلب و... به مدد آمدند و در این راه، چنان کوشیدند که (ره) سهم آنان در پیروزی را بیش از مردان دانست و به همین دلیل، بر آنان درود فرستاد و پیروزی نهضت را مرهون شجاعت آنان شمرد. آن دسته از زنانی را که (ره) پروراند، با پیروزی انقلاب اسلامی، به‌رغم تلاش‌های بعضی از متجددین و متحجرین به خانه‌ها برنگشتند بلکه هم‌دوش مردان و گاه جلوتر از آنان به حضور خود در فعالیت‌های سیاسی، جنگ تحمیلی و تلاش‌های علمی پس از ادامه دادند. علت این همه رشادت و حضور، بهره‌مندی از تجربۀ تاریخی حضور تودۀ زنان مسلمان در اغلب قیام‌ها و حرکت‌های ضددولتی تاریخ ایران معاصر، درس‌گیری از بازدۀ منفی فعالیت و حضور زنان درباری، غرب و شرق‌زده و زنان سنتی خانه‌نشین و نیز، احیای مقام و شخصیت زن از سوی امام(ره) و بازتعریف زن مسلمان از طرف معظم له و بازتولید آن به وسیله مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی بوده است. نویسنده: دکتر مرتضی شیرودی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20140518150843-9849-118.pdf
815.1K
: نقش (ع)و اصحاب ایشان در حدیث امامیه نویسندگان:جمال فرزند وحی،فرشته دارابی (ص)طبق سفارش آن حضرت،در کنار کریم بالاترین مرجع علمی اند که خداوند ایشان را برای هدایت ورهبری مسلمانان پس ازرسول اکرم (ص) برگزیده است.امام حسن عسکری (ع) امامی است که سکان کشتی هدایت را به دست گرفت.این پژوهش در پی آن است که با ترسیم شرایط سیاسی و اجتماعی حیات ایشان به عنوان عوامل مهم واثر گذار در مضمون و چگونگی نشر آنها ، شیوه های حفظ ونقل حدیث را وانماید ومدارس حدیثی را که در زمان ایشان رونق گرفت،معرفی کند و آثاری را که به این (ع)نسبت داده اند بررسی نماید. ع ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست علمی تخصصی " بررسی وضعیت گروه ها و جریان های شیعی در منطقه"☝️ @tarikh_j
گزارش «بررسی وضعیت گروه‌ها و جریان‌های شیعی در منطقه» در این مطرح شد: "برنامه‌ریزی راهبردهای تقابلی با نظام دینی تشیع از سوی دشمن" حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی با بیان اینکه دشمن راهبردهای تقابلی با نظام دینی تشیع را برنامه‌ریزی کرده است، این سه راهبرد را «استفاده از شخصیت‌های دینی»، «تلاش برای ایجاد حکومت‌های سکولار در منطقه» و «تشدید فرقه گرایی در منطقه» برشمرد. به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست علمی تخصصی «بررسی وضعیت گروه‌ها و جریان‌های شیعی در منطقه» به همت و با حضور جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید مهدی طباطبایی برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی پیش از طرح بحث، عنوان کرد: موضوع این نشست ذیل جغرافیای تشیع قرارمی‌گیرد و در ادامه منابع مرتبط با موضوع را معرفی نمود. وی به عنوان مقدمه آغازین بحث به تبیین الفاظ «»، «» و «» پرداخت و تقسیم‌بندی کشورهای جهان به لحاظ جغرافیای منطقه را به «،، و (غرب_آسیا) و دور» همراه با اراِئه تصاویر مرتبط بیان کرد. استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به معرفی اجمالی کشورهای این مناطق و موقعیت جغرافیایی آنها پرداخت و نکاتی در مورد آنها مطرح کرد، به عنوان نمونه به کشورهای حوزه قفقاز، آذربایجان، ارمنستان و چچن اشاره و یکی از دلایل اهمیت این منطقه را جذب برخی جریان‌های فکری این منطقه به داعش برشمرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی به تعبیر خاص «غرب آسیا» از سوی حفظه الله تعالی به جای واژه «» اشاره کرد و دلایل اهمیت را به ترتیب، حفرکانال سوئز، وجود نفت و گاز، وجود کشورهای قدرتمند مانند ، وجود ایران، شامات و عراق، منابع غنی انرژی، وجود نخستین دانشگاه‌های اسلامی از جمله (تأسیس فاطمیان) و دیوبند هند و واقع بودن در مرکز جهان اسلام (قلب تپنده جهان تشیع)، دانست. وی اضافه کرد: از جمله شخصیت‌های تأثیرگذار الازهر، (تدریس فقه شیعه)، (شاگرد سید جمال)، (در اثر تعامل با ، اجازه تدریس را در دانشگاه الازهر داد)، و غیره بودند. استاد حوزه و دانشگاه با ارائه تصاویر، نقشه ذخایر نفتی و گازی منطقه غرب آسیا را به نمایش گذاشت و آماری از آن‌ها و همچنین آماری از رشد جمعیت مسلمانان در و سایر مناطق ارائه کرد.   حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید مهدی طباطبایی در ادامه، به نظریه و اظهار نظر ملک عبدالله پادشاه اردن و حسنی مبارک پادشاه مصر اشاره کرد و یادآور شد: دشمنان اسلام درصدد برآمده اند که راه پیشرفت تشیع را مسدود کنند، بنابراین راهبردهای تقابلی با نظام دینی تشیع از جانب دشمنان برنامه ریزی شد. وی با بیان اینکه دشمنان سه راهبرد مهم و اصلی را در تقابل با نظام دینی تشیع به کار بستند، گفت: اولین مورد، «استفاده از شخصیت‌های دینی(روحانیون)» مانند ، ، ، ، ، است. استاد حوزه و دانشگاه، توضیحات مبسوطی همراه با کلیپ‌های مرتبط درباره این شخصیت‌ها نمایش داد و افزود: دومین راهبرد دشمن، «تلاش برای ایجاد حکومت‌های سکولار در منطقه» بوده و سومین راهبرد، «تشدید فرقه گرایی در منطقه» است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
چیست؟ بخش اول: در لغت واژه به معنی اقامت گزیدن در جایی می باشد.(جوهری،1376، ج6: 2201؛ ابن منظور،1414:ج13، 402) همچنین تمدن به معنای حسن معاشرت هم گرفته شده است(جان احمدی،1386: 24) اما اصطلاح تمدن در قرن 18 میلادی به وجود آمد (توسی،1377: 15)که هر یک از نویسندگان و محققین تعریفی از آن ارائه نمودند.برخی آن را نظام اجتماعی اعم از سیاسی، اقتصادی، حقوقی و تربیتی در یک قلمرو بزرگ نامیدند.(آشوری،1381: 128)ویل دورانت هم در تعریف تمدن می نویسد: عبارت است از برقراری نظم اجتماعی و جامعه پذیری برای همکاری و تعاون میان انسان ها است که زمینه را برای مقبولیت یک فرهنگ فراهم می سازد.(دورانت،1365،ج1: 3) یا این که تمدن را مجموعه اعمال و آرایی توصیف می کند که در هر جامعه، افراد انسانی آن را از بزرگ ترها فرا می گیرند و به نسل جوان، تحویل می دهند.(لنیتون،1337: 3) نیز، در ، را مشتق از می داند و را اشخاص می داند که با انواع حرفه ها و صنعت های معیشت خود را می گذرانند.(خواجه نصیر،بی تا: 210) امروزه تمدن را مترادف با واژه و می گیرند.(آذرنگ،1390: 15) ... ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
،شاعر،محقق و مورخ نامی کرد مستوره کردستانی، ادیبی توانا، مورخی چیره دست و محقق ، به گفته ی بسیاری از ،در روزگار خویش یگانه زنی بود که به نگاشتن و تدوین همت گماشت. تنها بود در جهان اسلام، که کتاب شرعیات مذهب خویش را برای بانوان به رشته تحریر درآورد. دو قرن پیش که تعلیم و آموزش حتی برای مردان امری مشکل و برای بانوان امری محال به نظر می رسید، شرایط بسیاری باید فراهم می گشت تا شخصی چون بدان جایگاه برسد. او به عنوان یکی از متون شیوای فارسی شناخته شده‌است. آثار عبارت‌اند از: : که به فارسی سروده شده و در حدود دو هزار بیت است. :این کتاب معروفیت و ارزش علمی و اجتماعی مستوره را دو چندان نموده زیرا تا اواخر قرن نوزدهم میلادی در تمام خاورمیانه در عرصهٔ خصوصاً کردشناسی در میان زنان جز وی کسی به این کار نپرداخته‌است. : این کتاب رسالهٔ کوچکی از عقاید مستوره در مذهب اهل سنت شافعی است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j