eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌کند: بازخوانی تراث اهل سنت در مواجهه با مرجعیت علمی امام رضا علیه السلام با ارائه:حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد محسن مروجی طبسی (مدیر محترم گروه تاریخ اسلام دانشگاه ادیان و مذاهب)  زمان: دوشنبه ۱۲مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح https://b2n.ir/m61226 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
هم اکنون☝️ بازخوانی تراث اهل سنت در مواجهه با مرجعیت علمی امام رضا علیه السلام با ارائه:حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد محسن مروجی طبسی (مدیر محترم گروه تاریخ اسلام دانشگاه ادیان و مذاهب)  امروزدوشنبه ۱۲مهر ۱۴۰۰ https://b2n.ir/m61226 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال گذرگاه و انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا سلام الله علیها ایام پایانی ماه صفر را خدمت همه بزرگواران تسلیت عرض می‌کند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بازشناسی مذاکره سیاسی امام حسن (ع)؛ اصول گفتمان صلح ▪️▪️▪️▪️ نویسندگان: محمد قاسمی شوب محمدرضا شاهرودی سید محمدعلی ایازی منبع: پژوهش های سیاست اسلامی سال هشتم پاییز و زمستان ۱۳۹۹ شماره ۱۸ 118 - 141 صلح امام حسن(ع) با معاویه، یکی از پرمناقشه‌ترین رویدادهای تاریخی است که برداشتهای مختلفی از آن، صورت گرفته است. عده‌ای آن را اقدامی عزتمندانه در مواجهه با مخالفان و از مقولة مذاکرات سیاسی حکیمانه می‌دانند که دارای اصول و ضوابطی معین است و برخی دیگر آن را اقدامی منفعلانه و از سر ضعف می‌پندارند. در این پژوهش، با تبیین معنا و مؤلفه‌های مذاکرة سیاسی و مروری اجمالی بر ماجرای گفت‌وگوهای صلح امام حسن(ع) با معاویه، در بررسی تطبیقیِ شاخصه‌های مذاکرة سیاسی با ویژگی‌ها و شرایط حاکم بر جریان این صلح، مشخص می‌گردد که این گفت‌وگوها، از نوع مذاکرة سیاسی با مخالفان است و بر اساس اصول و ضوابطی خاص صورت گرفته است. این مطالعه، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، ضمن بررسی منابع معتبر تاریخی- رواییِ مرتبط با این جریان، مهم‌ترین اصول و ضوابط مذاکرة امام حسن(ع) در صلح با معاویه را با لحاظ زمان، در قالب اصول «پیش از مذاکره»، «حین مذاکره» و «بعد از مذاکره» تقسیم و مورد بررسی و تبیین قرار می‌‌دهد. https://ipr.isri.ac.ir/article_128693.html -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مؤلفه های مکتب سیاسی امام رضا (علیه السلام) در افق تمدن اسلامی ▪️▪️▪️▪️ نویسنده: موسی نجفی امیر اعتمادی بزرگ منبع: فرهنگ رضوی سال هفتم بهار ۱۳۹۸ شماره ۲۵ 149 - 181 سال ها پس از زعامت امیرالمؤمنین (علیه السلام) رهبری فکری و سیاسی در زمان امام رضا (علیه السلام) توأم می شود. بنی عباس مشروعیتی نداشت. این خلأ مشروعیت در دوره امام رضا (علیه السلام) نمایان شد.  سؤالی که در این مقاله مطرح می شود این است که با توجه به این انحراف چگونه امام رضا (علیه السلام) توانستند از این خلأ مشروعیت استفاده کنند و دست به اصلاح نظام سیاسی بزنند؟ یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد امام رضا (علیه السلام) از این خلأ  بیشترین استفاده را کردند و نه تنها حقانیت حضرت علی(علیه السلام) و ائمه اطهار(علیهم السلام) را به اثبات رساندند، بلکه به درستی نظام علوی و نهضت حسینی را به مهدویت متصل کردند. بنابراین در این مقاله اصلاحات سیاسی امام رضا (علیه السلام) در بازگشت به حقیقت امامت و ولایت به روشی توصیفی تحلیلی بررسی شده است؛ اصلاحاتی که توانست انحراف خلافت را برجسته کند. باوجود این، مسئله این پژوهش برجسته کردن خط سیر و خطوط کمتر برجسته شده تمدن اسلامی در بازگشت به سیره ائمه (علیهم السلام) در دوران امام رضا (علیه السلام) از دریچه فلسفه سیاسی است. https://b2n.ir/u96712 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴ارائه مستنداتی در باب شهادت صلی الله علیه واله در بیان علمای 1⃣ 🍂شيخ مفيد رضوان الله علیه:👇 صلى الله عليه وآله محمد بن عبد الله... وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقيتا من صفر.... رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز دوشنبه بیست و هشت صفر در مدينه در حالى كه مسموم شده بود، از دنيا رفت. 📓المقنعة، صفحه ۴۵۶ اسکن کتاب: http://l1l.ir/mme پوستر: http://l1l.ir/mnf 2⃣🍂 شيخ طوسى رضوان الله علیه:👇 محمد بن عبد الله... وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقيتا من صفر سنة عشرة من الهجرة. محمد بن عبد الله (صلى الله عليه وآله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود. 📓تهذيب الأحكام في شرح المقنعة،ج۶ ص۳ اسکن کتاب: http://l1l.ir/mmi پوستر: http://l1l.ir/mml 3⃣🍂 ابن فتال نیشابوری رضوان الله علیه:👇 اعلم أن النبي ص قبض بالمدينة مسموما يوم الإثنين لليلتين بقيتا من صفر سنة عشر من هجرته و هو ابن ثلاث و ستين سنة و قيل كان وفاته في شهر ربيع الأول و الأول هو المعتمد عليه. بدان که رسول الله صلی الله علیه و آله روز بیست و هشت صفر سال یازده هجری در سن شصت و سه سالگی در حالی که مسموم بود در مدینه، از دنیا رفت. وگفته می شود که وفات آن حضرت در ماه ربیع الاول بوده، در حالی که قول اول معتمد است. 📓روضة الواعظين وبصيرة المتعظين، ج۱ ص۷۱ اسکن کتاب: http://l1l.ir/mmn پوستر: http://l1l.ir/mmo 4⃣🍂 شیخ طبرسی رضوان الله علیه:👇 فَكَانَ الْمُسْلِمُونَ يَرَوْنَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص مَاتَ شَهِيداً مَعَ مَا أَكْرَمَهُ اللَّهُ بِهِ مِنَ النُّبُوَّة. به همین دلیل است که مسلمانان اعتقاد دارند، علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر (صلی الله علیه و آله) هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمده اند. 📓مجمع البيان في تفسير القرآن، ج۹ص۱۵۶ اسکن کتاب: http://l1l.ir/mmp پوستر: http://l1l.ir/mmq 5⃣🍂 علّامه حلّى رضوان الله علیه:👇 محمد بن عبد الله... وقبض بالمدينة مسموما يوم الاثنين لليلتين بقينا من صفر سنة عشرين من الهجرة. (صلى الله عليه وآله)... در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال دهم هجرى در حالى از دنيا رفت كه مسموم شده بود. تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون‌فر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴چرا علیه السلام ندارد؟؟؟؟ 🍂وهابیان ملعون دو بار، ابتدا در ۱۲۲۰ق و سرانجام در ۱۳۴۴ق با اتکا به فتوای ۱۵ تن از مفتیان مدینه، مبنی بر ممنوعیت اجماعیِ ساختن بنا بر روی قبور و لزوم تخریب قبور، به ویران کردن اماکن و بقعه‌های از جمله بارگاه   (علیه السلام)پرداختند. شهادت مجتبی علیه السلام تسلیت -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
❗️معرفی کتاب 🔹مجموعه بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره علیه‌السلام ✏️به‌کوشش: 📖تعداد صفحات: ۴۳۸صفحه 🔖ناشر: 🔵کتاب «فراتر از قیام» مجموعه بیانات مقام معظّم رهبری درباره حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام می‌باشد که طی سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۷ توسط معظم‌له ایراد شده است. 🔻از جمله ویژگی‌هایی که این کتاب را از سایر آثار مشابه متمایز می‌کند این است که: 1️⃣ به دلیل شمول حداکثری بیانات می‌تواند به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گیرد. 2️⃣ محتوای آن بر اساس سیر تاریخی ایراد سخنرانی‌ها تنظیم شده است تا سیر تتبعی و یا تغییر احتمالی دیدگاه معظم‌له برای مخاطب مشخص گردد. همچنین از حذف مواردی که ممکن است تکراری به نظر بیایند، جلوگیری شود. 3️⃣ فهرست موضوعی آن چهارچوب و نظام فکری معظم‌له درباره ابعاد مختلف زندگی امام حسن را برای مخاطب روشن می‌کند؛ زیرا به شیوه نمایه معکوس بر مبنای چکیده‌های استخراج شده از متن، تنظیم شده است. 📎این اثر مشتمل بر هفت بخش کلی با عناوین کلیات، شخصیت، سیر حکومت، پس از حکومت، صلح، پس از صلح و درس‌هایی از حکومت می‌باشد. 💠 برای سفارش این کتاب به پایگاه جامع محتوایی هیأت مراجعه فرمایید. 🌐 heyat.co/p/3065 🔹 قیمت با ۲۰% تخفیف : ۵۲۰۰۰ ✅ جامعه ایمانی مشعر 🔸@www1542org 🔻صفحه اینستاگرام کتاب هیأت: 📎 instagram.com/ketab_heyat?igshid= ▫️@ketab_heyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴ایام شهادت و سوگواری نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله و سلم و امام حسن مجتبی علیه السلام بر ساحت حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف و شما عزیزان تسلیت باد. در کتب اهل سنت چگونه ذکر شده است¿¿ ●این حدیث توسط بزرگان دیگری♢، هم ذکر شده است ولی در این پست شش مورد از صحیح بخارى ○و سه مورد از صحیح مسلم □ضمن تقسیم بندی محیطی نشان داده می شود. ● حدیث قرطاس: در روزهاى پایانى عمر رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آن حضرت به جمعى از اصحاب که به عیادتش رفته بودند، فرمود: «قلم و دواتى برایم حاضر کنید تا براى شما نامه اى بنویسم که پس از آن هرگز گمراه نشوید». ولى بعضى از صحابه به مخالفت برخاستند و مانع نوشتن این نامه شدند!ا •سعید بن جبیر مى گوید: ابن عباس گفته است: پنج شنبه و چه روز پنجشنبه سختى بود! آنگاه ابن عباس گریست و سیل اشک او را دیدم که همچون رشته مروارید بر گونه هایش جارى شد. سپس ادامه داد: رسول خدا فرمود: «براى من کاغذ و قلمى بیاورید تا براى شما نوشته اى بنگارم که پس از آن هرگز گمراه نشوید...».( صحیح مسلم، کتاب الوصیة، باب ۶، ح ۷ ) ●واکنش حاضرین : مطابق این روایت، در حضور آن حضرت نزاع و درگیرى شد! برخى گفتند: قلم و دوات را حاضر کنید و برخى گفتند نیازى نیست. در پاره اى از روایات، نام آنان که مخالفت کرده اند، نیامده است.ولى در پاره اى از روایات تصریح شده است که «عمر» به مخالفت برخاست. •....پس از درخواست رسول خدا(صلى الله علیه وآله) براى مهیا ساختن قلم و دوات، «عمر» گفت: «إنّ النّبیّ غلب علیه الوجع!!، وعندکم القرآن، حسبنا کتاب الله; بیمارى بر پیامبر چیره شده است (که چنین سخنانى مى گوید)، قرآن نزد شماست و کتاب خدا ما را کافى است!» .(صحیح بخارى،کتاب المرضى،باب۱۷ (باب قول المریض قوموا عنى)،ح1) •بخارى در جاى دیگر از کتابش نیز همین سخن را با اندکى تفاوت از عمر نقل کرده است; او مى نویسد: ابن عباس مى گوید; وقتى که بیمارى پیامبر شدت یافت، فرمود: «ائتونى بکتاب اکتب لکم کتاباً لا تضلّوا بعده، قال عمر: إنّ النبىّ(صلى الله علیه وآله)غلبه الوجع، وعندنا کتاب الله حسبنا; براى من کاغذى حاضر کنید، تا براى شما نامه اى بنویسم که پس از آن گمراه نشوید! عمر گفت: بیمارى بر پیامبر چیره شده و کتاب الهى که ما را کافى است، نزد ماست»(صحیح بخاری، کتاب العلم، باب ۳۹ (باب کتابة العلم)، ح ۴ .) •صحیح مسلم نیز در یک مورد (از سه مورد) نام معترض را عمر ذکر کرده است.(صحیح مسلم، کتاب الوصیة، باب ۶، ح ۸ .) •در نقل هایى در معرفی واکنش دهندگان عبارت «فقالوا» ( صحیح بخارى، کتاب المغازى، باب ۸۴، ح ۴ و صحیح مسلم، کتاب الوصیة، باب ۶، ح ۶ و ۷ ) «فقال بعضهم»( صحیح بخارى، کتاب المغازى، باب ۸۴، ح ۵ .) آمده است که بخاطر شباهت در ماده ی سخن آنان با آنچه در قول عمر گفته شده است اشاره به همان شخص دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️گزارش های ذکر شده از دو مصدر معتبر اهل سنت به این آدرس ها است: صحیح بخارى: کتاب العلم، باب ۳۹ (باب کتابة العلم)، ح ۴; کتاب الجهاد والسیر; باب ۱۷۵، ح ۱; کتاب الجزیة، باب ۶، ح ۲; کتاب المغازى، باب ۸۴ (باب مرض النبى ووفاته)، ح ۴; همان باب، ح ۵; کتاب المرضى، باب ۱۷ (باب قول المریض قوموا عنى)، ح ۱ . صحیح مسلم; کتاب الوصیة،باب۶، ح ۶; همان باب، ح ۷; همان باب، ح ۸. ▪️این حادثه ( قلم _دوات)در روز پنج شنبه اتفاق افتاد و مطابق نقل طبرى آن حضرت در روز دوشنبه (چهار روز بعد) وفات یافت. طبرى در حوادث سنه یازدهم هجرى مى نویسد: «روزى که رسول خدا رحلت فرمود همه مورخین اتفاق دارند که روز دوشنبه بوده است». در فتح البارى نیز ابن حجر مى نویسد: آن حضرت روز پنج شنبه بیمار شد و روز دوشنبه رحلت کرد. (ج ۷، ص ۷۳۹) . ▪️در پست هفته ی آینده ان شاالله با دقت در عبارت های ذکر شده در این گزارش ها و هم چنین عکس العمل پیامبر صل الله علیه و آله و سلم تصویر کلی از واقعه ی این حدیث نمایش داده می شود.
کتب_اهل_سنت حدیث_قرطاس □-----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
کتب_اهل_سنت حدیث_قرطاس ♢-----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
کتب_اهل_سنت حدیث_قرطاس ♢-----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
کتب_اهل_سنت حدیث_قرطاس ♢-----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j