📚📖 معرفی اجمالی
کتاب سفرنامه فدت آفاناس یویچ کاتف که در سال هزار و سیصد و پنجاه و شش چاپ شده می باشد.این اثر توسط فدت آفاس یویچ کاتف نوشته شده است.که انتشارات آن کتابخانه ملی ایران می باشد.و با ترجمه محمدصادق همایون فرد انجام گرفته است.و با جلد شومیز منتشر شده است. یکی از سفرنامههای با حجم بسیار کم در ارتباط با به زمان صفویه و سفرنامه کاتف یکی از بازرگانان روس می باشد که به ایران سفر نموده است. فدت آفاس یویچ کاتف توضیحات دید و نظر خود را داخل ایران در سالهای هزار و ششصد و بیست و سه و هزار و ششصد و بیست و چهار میلادی به رشته تحریر درآورده می باشد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📝🗒🗞 معرفی نویسنده وگزارش محتوا
🔷♦️🔸بازرگانی اهل روس به نام فدت آفاناس یویچ کاتف (Fedot Afanas Yevic Katof) در سال های ۱۶۲۳ و ۱۶۲۴ میلادی به ایران سفر کرد. او شرح مشاهدات خود در ایران را در سفرنامه ای کم حجم به یادگار گذاشت .
در زمان حکومت دولت صفویه، روسیه از برخورد با ایران پرهیز می کرد زیرا اگر این برخورد صورت می گرفت، امنیت گرجستان به خطر می افتاد و همچنین دشمن مشترک آنان یعنی عثمانی، از تضعیف ایران یا روسیه در جنگ، بهره می برد و بر سیطره خود بر سرزمین های اطراف می افزود. علاوه بر اینها ، ایران، بازار خوبی برای کالاهای روسیه بود و نزاع با ایران، سبب تحریم کالاهای روسی و ضرر و زیان مالی و تجاری آنها می شد. در این میان کاتف در سال ۱۶۲۳ به عنوان تاجری که اجناس تزاری را داد و ستد می کند، با کالای دولتی روسیه از طریق استرخان راهی ایران شد. او در واقع بازرگانی بود که از طرف دولت روسیه برای بازرگانی رهسپار ایران شده و به ماموریتی تجاری فرستاده شد.
مسیر حرکت او ، از مسکو آغاز شد و از قفقاز گذشت تا به اصفهان رسید. کاتف در طول مسیر خود ، آنچه از خطرهای راه، شیوه زندگی، خصوصیات اخلاقی، تجارت و صنعت مردم سر راه خود دیده را به قلم آورده و در پایان نیز از زندگی پرجنب وجوش مردم پایتخت (اصفهان) سخن گفته است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
♦️🔸🔹کاتف زمانی که به میدان نقش جهان اصفهان می رسد آن را اینگونه توصیف می کند:
" اصفهان پایتخت شاهنشاهی ایران است. شهری است بزرگ و زیبا با دیوارهای زشت و شبیه به حصارهای گلی اطراف باغ ها. کاخ های شاهی به شکلی ساخته شده که درها به میدان اصلی (میدان نقش جهان) باز می شود.
روی درهای بزرگ نام اتاق ها را با طلا نوشته اند. این اتاق ها یکی پس از دیگری در سه ردیف قرار دارند. هر سفیر و بازرگانی می تواند به این اتاق ها وارد شود. کاخی که نشستنگاه شاه است دورتر از این درها و در میان باغ و در طبقه پایین تر قرار دارد. در آنجا تیراندازان شاه زندگی می کنند. درهای این کاخ نیز به میدان «نقش جهان» باز می شود. در هر طرف درها تیراندازان و درباریان ایستاده اند. در این نقطه میدان وسیع و بزرگی قرار دارد که دورتادور آن خندقی پر از آب است. در دو انتهای میدان دو ستون سنگی به ارتفاع دو برابر انسان دیده می شود. در میدان روبه روی درهای شاهی، توپ های آهنی و مسی بزرگ و کوچک و بدون چرخ به طور منظم قرار دارد. نزدیک میدان، بازار، قهوه خانه، میهمانخانه ها و مسجدها که همه از سنگ است برجاست. می گویند شمار این میهمانخانه ها بیش از صد است. در این میدان از هر قومی اعم از ایرانی، هندی، ترک، عرب، ارمنی، شاماتی (سوری) و کلیمی [مشغول] به داد و ستدند. در ابتدای میدان بالای دروازه های بلند ساعت هایی کار گذاشته شده است که ساعت کار روسی مراقب کار آنهاست. از میان دروازه به تین چاک (بازار رسته های مختلف بازرگانی در اصفهان که امروزه به آن تیمچه می گویند) رفت و آمد می کنند. در میدان انواع کالاها به طور عمده یا خرده فروشی داد و ستد می شود. در این میدان نمایش های گوناگونی ترتیب می دهند. عده ای طاس بازی می کنند، خاک را می گسترانند و نی هایی را که روی آن چیده اند شکل های مختلفی می دهند، عده ای از روی کتاب های خود گذشته و آینده را خبر می دهند و فرقه های خود را تبلیغ می کنند. در انتهای میدان پهلوی تیمچه در سمت راست روی انبارهای فوقانی، انبارهای بزرگی درست شده که از بالاپوشیده شده و از پهلو باز است. در اینجا ایرانی ها زنگ عزا و نقاره و سرنا می زنند و از آن شیپورهای بزرگ، صدایی چون نعره گاوان شنیده می شود. در سمت چپ تیمچه جایگاه پوشیده بزرگی است که ترک های عثمانی اسیر شاهنشاه ایران از جنگ بغداد به زدن ۲۰ نقاره و شیپور و سرنا سرگرمند. هر شب مردم را با کالاها و آذوقه های خود از میدان بیرون می کنند و سپس میدان را تمیز و قلوه سنگ ها و شن و ماسه آن را صاف و هموار می کنند. جارو می کنند و آب می پاشند تا اکنون که تابستان است به هنگام عبور چارپایان گرد و خاک برنخیزد. به این وقت شاه وارد میدان می شود و به گردش می پردازد. شاه تقریبا هر شب به چایخانه ها سری می زند و در آن چایخانه ها نوجوانان و کودکان نزد او به رقص و پایکوبی می ایستند و پاره ای از نوجوانان نیز در میدان روبه روی او با شمع های روشن قرار می گیرند. چراغ های نفت سوز دورتادور تمام میدان را روشن می کند.
شاه با دلبستگی میدان و بازارها را گردش می کند و روزها هنگامی که میدان خلوت است با چماقداران به جلو راه می رود و گاهی نیز بدون چماقدار به گردش می پردازد."
🔷🔶 این توصیف های باقیمانده از نگاه جهانگردی روس، بسیار جالب و خواندنی ست زیرا توصیفاتی از دیدگاه سیا حی خارجی است و شاید به مواردی دقت کرده باشد که از چشم سایر مردم به سبب تکرار روزمره دور مانده باشد.
✳️ منبع
رادیوفرهنگ، سردبیر:میناخاندانیها، نویسنده: مهرنوش فرهنگ
تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسینپور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜
(وابستهبه انجمنعلمیتاریخجامعةالزهراء(س))
🌐 http://eitaa.com/tarikh_j
گذریبر #تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_اهل_بیت(ع)
گذریبر #تاریخ_ایران_اسلامی
گذریبر #چهره_های_تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_عصرغیبت
گذریبر #اماکن_تاریخی_ایران (قبلوبعداسلام)
گذریبر #اماکن_تاریخی_جهان_اسلام
گذریبر #کتب_اهل_سنت
گذریبر #سفرنامه_ها
گذریبر #مقالات #علمی_پژوهشی و #علمی_ترویجی
گذریبر #یادداشت_های_علمی
گذریبر #وبینارها و #کارگاهها
تاریخپژوهان!
به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید...
انجمنعلمیتاریخ جامعةالزهراء(س)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
بیا طی کن شب لبتشنگی را
ببین تاب و تب لبتشنگی را
هزاران سال شد چشمانتظاریم
بنازم مکتب لبتشنگی را
📝 #سیدحبیب_نظاری
🏷 #شعر_انتظار
✅ @ShereHeyat
کتیبهای مربوط به اواخر دوره ساسانی در حوالی شهر استخر شهرستان #مرودشت کشف شدهاست. این کتیبه در شش سطر و به زبان پهلوی نگارش شده است.
مدیر پایگاه جهانی #تخت_جمشید گفت: این کتیبه در ابعاد ۴٠در٣۵سانتی متر است که به دلیل فرسایش کتیبه توسط باستان شناسان و #مورخان با روشهای تخصصی خوانده و ترجمه شده است و نام #زرتشت بر آن حک شده است.
او گفت: در اسناد کاغذی تاریخی نام زرتشت آورده شده بود، ولی برای نخستین بار است که در کتیبه این نام شناسایی شده است
دشت #مرودشت به دلیل دارا بودن موقعیت خاص تاریخی #کتیبهها و اسناد مهم تاریخی و باستانی فراوانی دارد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰هفدهمین کرسی آزاد اندیشی
« بازشناخت اندیشه ی اقتصادی امام علی (علیه السلام) در مصرف» 🔴ارائه دهنده:سرکار خانم لیلا همایون فرد 🔴استاد ناقد: سرکار خانم دکتر صدیقه شاکری حسین آباد ❇️دبیر علمی: سرکار خانم نجمه صالحی
هماکنون
📌لینک حضور
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
دولت های شیعه 19 -.mp3
28.35M
فصل ۱۹ از تاریخ دولتهای شیعی
استاد محترم مهدی مستقیمی
#دولتهای_شیعی
#طبرستان
#علویان
#اطروش
#سیاسی
#داعی
#معارضان
#حسن_بن_قاسم
#چهره_فرهنگی
#سقوط
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ویژگی ها و فضایل ام البنین (علیها السلام)
نویسنده: زهرا زحمتکش
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی (آیت بوستان سابق) سال دوم تابستان ۱۳۹۶ شماره ۶
ام البنین (س) مادر حضرت عباس (ع) ، یکی از مادران برجسته تاریخ است که زندگی او مالامال از عشق به ولایت و امامت بوده ، این بانوی با فضیلت، و آگاه به زمان خویش از جمله کسانی بود که از حریم حسینی دفاع می کرد و مجلس عزای شهید کربلا را برپا می داشت. صفات و ویژگی های فردی ایشان شامل ، فضایل اخلاقی ،کمالات انسانی ، نیروی ایمانی ، شکیبایی ، بصیرت و... او را به شایستگی در خانه امامت بانوی بانوان کرده بود. ام البنین (س) با معرفتی که به مقام اهل بیت (ع) داشت ، فرزندانی همچون حضرت ابو الفضل (ع) را در دامان خود پرورش داد که تا آخرین لحظات زندگی خویش دست از ولایت نکشیده اند، در این مقاله ویژگی هایی چون وفاداری،ادب، ولایت دوستی و ولایت پذیری، شجاعت، صبر، سخنوری وشاعری، علم و دانایی که بخشی از فضایل ام البنین (س) است بررسی می شود. روش مورد استفاده برای انجام این پژوهش از نوع روش تحقیق تاریخی توصیفی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای می باشد.
https://b2n.ir/b96109
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله مبانی فکری اصل گرایان اسلامی ایران معاصر (مطالعه موردی: جمعیت فدائیان اسلام)__به مناسبت ۲۷دی سالروز شهادت نواب صفوی و یارانش
نویسنده: فردین قریشی، هادی داوودی زواره
منبع: سیاست دوره ۴۶ بهار ۱۳۹۵ شماره ۱ 211 - 228
تجزیه وتحلیل مبانی مذکور با تکیه بر آرا، عقاید و اندیشه های فداییان اسلام به عنوان یکی از برجسته ترین و رادیکال ترین مصادیق اصل گرایی اسلامی در ایران معاصر وضوح بیشتری به منطق این نوع اندیشه ورزی بخشیده است. روش تحقیق مورد استفاده نیز عبارت است از روش توصیف نظری و تفسیر متون مرتبط با موضوع از طریق مراجعه به سخنان، نوشته ها و مواضع و اعلامیه های جمعیت فداییان اسلام.
https://b2n.ir/w27187
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
انجمن علمی پژوهشی کلام اسلامی با توجه به اتمام مطالعه کتاب "متفکران معاصر عرب" با راهنمایی استاد دکتر مهدی فرمانیان و راهبری دکتر زهرا دلاوری پاریزی در گروه مطالعاتی یاقوت (۲) برگزار می کند :
✅ محفل علمی و جلسه پرسش و پاسخ پیرامون موضوع کتاب
❇️ استاد : حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان
🗓 زمان : پنج شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
🕙 ساعت : ۱۰:۳۰ _ ۱۲ صبح
✳️ مکان : جامعه الزهرا ( س) ، طبقه سوم ساختمان پژوهشگاه
❇️ جلسه به صورت حضوری و مجازی
❇️ لینک حضور در جلسه: http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
☘🌸☘🌸☘🌸☘
#ویژگی_امام_علی علیه السلام26
#برتری_صحابه
❔❕اعلم ترین صحابه
📑در نقل از# کتب _اهل_ سنت
عبدالملک بن سلیمان گفت :به عطاء بن ابی ریاح گفتم :
آیا در صحابه شخصی اعلم تر از (حضرت)علی(علیه السلام)هست؟
گفت:به خدا قسم اعلم تر از او نمی شناسم!⚪️
📖الکتاب المصنف فی الاحادیث و الآثار ،لابن ابی شیبه(المتوفی:235 ه)،جلد6 ص 371 روایت شماره 32109،المحقق:کمال یوسف الحوت،الناشر:مکتبه الرشد_الریاض،الطبعه:الاولی 1409
#ویژگی_امام_علی علیه السلام⚪️
#برتری_صحابه
#کتب_اهل_سنت
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
◀️ مثلث دید
#مثلث_دید این هفته می تواند محصور در افسانه ای باشد که به دلیل شهرت و تکیه فراوان اهل سنت به آن به بررسی این گزارش در کتاب هایشان می پردازیم....
⏮ضلع اول
قرآن کریم:
وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى _إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى (و از روی هوس سخن نمی گوید و این سخن نیست مگر وحیی که وحی می شود)
⏭ ضلع دوم
صحیح بخاری: پیامبر صلی الله علیه (و آله)و سلم فرمودند:
فاطمه پاره تن من است ، هر چه او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است(تصویر شماره 1)
⏯ضلع سوم
محمد بن یوسف گنجی شافعی در«کفایه الطالب»، باب ۹۹
حضرت زهرا(ع)خطاب به دوخلیفه اول فرمودند:
«انی اشهد الله و ملائکه انکما اسخطانی و ما ارضیتمانی لان لقیت النبی لاشکونما؛
خداوند و ملائکه او را شاهد و گواه می گیرم که شما دو نفر مرا به غضب آوردید و رضایت مرا فراهم ننمودید، اگر پیغمبر را ملاقات کنم حتماً از شما شکایت خواهم کرد".
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
1⃣
#کتب_اهل_سنت
قسمت اول از بررسی#حدیث-بضعه
🅾پاسخ به افسانه ی تاریخی خواستگاری امام علی علیه السلام از دختر ابوجهل
👌 در کتب_ اهل_ سنت
👈 از#کتب_اهل_سنت
یکی از داستان هایی که سبب وهن و تهمت به حضرت امیرالمومنین علیه السلام در #کتب _اهل_سنت شده است ، جریانی است که قبل از این حدیث ذکر شده است که:
❌ مسور بن مخرمه نقل شده است که می گوید: «حضرت علی (علیه السلام) از دختر ابوجهل (جویریه) خواستگاری کرد و فاطمه (علیها السلام) این مسأله را شنید و نزد پدر رفت و عرض کرد: می پندارد که تو جانب دختران خود را رعایت نمی کنی؛ علی از دختر ابوجهل خواستگاری کرده است».
مسور بن مخرمه می گوید: «چون پیامبر از تشهد فارغ شد، شنیدم که فرمود: «دخترم را به ابوالعاص بن ربیع دادم و او با من به راستی رفتار کرد. فاطمه(علیها السلام) پاره تن من است. آنچه او را ناخوش آید، دوست نمی دارم. به خدا سوگند دختر رسول خدا، با دختر دشمن خدا نزد کسی جمع نخواهد شد. از این روی علی (علیه السلام) ترک خواستگاری نمود».❌
⭕️پیش از بررسی این داستان باید گفت به دلیل این که:
این حدیث در♨️ سه نوع نقل حتی در یک کتاب(صحیح بخاری) آمده است که :
❗‼️ در یک نوع فقط جمله ی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مورد دخترشان سلام الله علیها است .
‼️ در یک نوع علت بیان آن اعجاب رسول صل الله علیه و آله و سلم از ایشان علیها السلام و بیان چنین جمله ای است که "فاطمه پاره ی تن من است ....."
❗️نقل دیگر که همین داستان را با خود دارد.
🚫با این وصف با وجود سه نوع نقل و وجود گزارش های متعارض گوناگونی از جمله احادیث ویژگی های امام علی علیه السلام و آیه ی تطهیر ،گزارش های محبت ها و گفت گوهای حضرت علی علیه السلام با همسرشان علیها السلام،گزارش های محبت های حضرت زهرا سلام الله علیها به امام علی علیه السلام و سخنان ایشان و گزارش هایی به آسمانی بودن این عقد ودستور خدا .. در همین کتاب از اعتبار ساقط می شود به ویژه این که خود نقل سوم نیز از یک صورت واحد پیروی نمی کند چرا که
⁉️که در یک جا راوی می نویسد؛ پیامبر(صلّى اللَّه عليه وآله) روی منبر فرمود: خانواده ابوجهل از من خواستند تا دخترشان را به عقد علی(علیه السلام) درآورند.
⁉️در جای دیگر ناقل می گوید: علی(علیه السلام) خواستگاری کرد اما فاطمه(سلام الله علیها) نزد پیامبر(صلّى اللَّه عليه وآله) آمد و (نستجیر بالله) به دروغ گفت: علی(علیه السلام) او را به عقد خود درآورده است که این دلیل به تنهایی با توجه به وجود آیه تطهیر در این کتاب برای ساختگی بودن این حدیث کفایت می کند.
⁉️در جای دیگر مسور می گوید من در آن ماجرا به سن بلوغ رسیده بودم در حالی که تاريخ نويسان دقیقا خلاف آن را بیان کرده و تاکید مسور بر این امر هم خودش جای تعجب دارد.
👌قابل ذکر است که در منبع دیگر در ادامه ی حدیث ذکر می کنند که پیامبر می فرمایند".... وای بر کسی که بر او و شوهرش ظلم کند .."📌(. فرائد السمطین، ج۲ باب ۱۱ ح ۲۱۹ کشف الغم ،ج ۱ ص۴۶۷٫)
اما ما قصد داریم هم چنان جهت شناخت بیش تر به بررسی سندی و دلالتی این گزارش در کتب اهل سنت بپردازیم .
♦️ پاسخ اجمالی
۱. از جهت سند
🔺صحیح بخاری و مسلم این روایت را فقط از مسور بن مخرمه که در آن زمان در سنین کودکی بوده است، نقل کرده اند حال آنکه:
🖍مسور بن مخرمه دو سال پس از هجرت به دنیا آمده(📕تهذیب التهذیب،جلد 10،صفحه 138) و هنگام رحلت پیامبر هشت ساله بوده است،و در مورد او در کتب اهل سنت نقل شده است که حتی در حال ساختن مسجد که قطعا در سال های آخر است پوشش و شلواری نداشته است که به موجب آن پیامبر خدا صل الله علیه و آله و سلم به او تذکر می دهند(تصویر شماره 2)
🖍 آن حادثه ای به این مهمی که پیامبر آن را بعد از تشهد نماز، و یا طبق برخی نقل ها بر بالای منبر برای اصحاب خود بیان می دارد، می باید از طریق های متعدد نقل شود و به حد شیوع برسد، نه این که آن را فقط یک کودک شنیده باشد. آیا حتی یک نفر دیگر در آن نماز نبوده است که بشنود!؟
🖍مسود از روسای خوارج است(تصویر شماره 3) و نقل است که از معاویه نام نمی برد مگر این که "صل الله علیه" را برای او ذکر کند.(📕سیر اعلام النبلاء، ج3، ص 394و390. و تهذیب التهذیب، ج10، ص 138.)(تصویر شماره4)
آیا نقل چنین شخصی در مورد دشمن معاویه قابل اعتنا است؟
📎 با وجود دلایل فراوان ،ادامه ی این بررسی در هفته های آتی ارائه می گردد ان شاالله
📎از پایین بودن کیفیت تصاویر پیشاپیش پوزش می خواهیم.