بقایای مسجدی تاریخی در یکی از روستاهای ارمنستان به نام بجنی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
کتیبه ساخت این مسجد، تاریخ ۶۶۱ هجری قمری، نام پنج تن آل عبا و اسامی استاد جعفر و استاد محرم به عنوان معماران این بنا ذکر شده که نشان میدهد شیعیان در این روستا ساکن بوده اند.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بر روی یکی از کتیبههای یافته شده در این مسجد شمایلی از حضرت علی (ع) ترسیم و در کنار آن به فارسی نوشته شده «جناب علی» و نقش یک شیر شمشیر به دست که به دنبال هیولایی در حرکت است نمایان است
اگر تاریخ ساخت این کتیبه را با تاریخ کتیبه ساخت مسجد (۶۶۱ ه. ق) برابر بگیریم، میتواند نقش شیر شمشیر به دست را ۶۰۰ سال به عقب برگرداند، چرا که جدای از نقش شیر و خورشید که هزاران سال قدمت دارد، اولین نشانه موجود از شیر شمشیر به دست مربوط به دوره فتحعلیشاه قاجار است و تا پیش از آن شیر همواره پایش بر روی زمین و یا در حال حرکت بوده است.
حضور شیعیان ایرانی در ارمنستان و منطقه بجنی، سه بار پیش از قرن ۷ محرز شده است؛ یکی قرن ۴ و ۵ که دیلمیان خصوصاً سالاریان در این منطقه حکومت کردند و سکه ضرب کردند و دیگری در سال ۶۳۳ قمری که مغولها به فرماندهی فردی با نام چرماغون این منطقه را تصرف و تعداد زیادی از اسرای خراسانی را با خود به ارمنستان بردند؛ مغولها که اسرای خود را حَشَر مینامیدند از آنها برای بیگاری و سپر انسانی استفاده میکردند، بسیاری از این اسرا بعدها در ارمنستان ماندگار شدند و گروه سوم از شیعیان ایرانی، نزاریان بودند که در سال ۶۵۴ ق پس از قتل عام توسط هلاکوخان به مناطق مختلف از جمله ارمنستان پراکنده شدند.
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ابن بابِوِیهْ، محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی، ملقب به شیخ صدوق (ح ۳۰۵-۳۸۱ق/ح۹۱۷-۹۹۱م)، محدث و فقیه بزرگ شیعه امامیه، در قرن چهارم هجری قمری بود.
شیخ طوسی در اسانید الاستبصار
از وی با لقب «عمادالدین» یاد کرده است. او ابتدا نزد پدرش به شاگردی پرداخت و بعد برای کسب علم به شهرهای مختلفی سفر کرد و از اساتید بسیاری بهره برد. برخی، اساتید او را تا ۲۵۰ تن شمرده اند. او از نظر فکری از مکتب اخباریان متقدم قم به شمار میرود. عصر شیخ #صدوق، عصر حدیث بوده و ایشان در ادامه حرکت شیخ کلینی، به ضبط و نشر حدیث بنا نهاده است. ایشان کثیر التالیف بوده و آثار زیادی به او نسبت دادهاند که از مهمترین آنها کتاب من لا یحضره الفقیه، علل الشرایع، الخصال، عیون الاخبار الرضا، #معانی_الاخبار را میتوان نام برد.
شیخ #صدوق در شهر ری، نزدیکی مرقد #عبدالعظیم حسنی دفن شده و مرقدش محل زیارت مردم است.
#شیخ_صدوق
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
حمزه_سیدالشهدا_علیه_السلام.pdf
1.12M
📗حمزه سید الشهداء علیه السلام
📝مولف:محمد صادق نجمی
تعداد صفحات:۶۵
زبان:فارسی
🔹شامل مباحث:
👈حضرت حمزه علیه السلام از دیدگاه قرآن
👈حضرت حمزه علیه السلام در کلام رسول الله اکرم و ائمه هدی علیهم السلام
👈حضرت حمزه علیه السلام در جنگ ها
👈تلاش فرهنگی در مخدوش کردن شخصیت حضرت حمزه علیه السلام
👈حرم حضرت حمزه علیه السلام در طول تاریخ
لینک دانلود مستقیم
#کتب_ارسالی_اعضا
🌷هزینه دانلود:صلوات https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
شهادت حضرت حمزه عليه السلام تسليت باد.
مقام حضرت حمزه عليه السلام:
بر اساس روايت امام صادق عليه السلام حضرت زهرا سلام الله عليها اولين فردي بودند كه با خاك تربت حضرت حمزه عليه السلام تربت درست كرده و ذكر ميگفتند.
@rustaei110
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📣 انجمن تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری سرای حضرت خدیجه سلام علیها برگزار می کند:
🔰کارگاه «یادداشت نویسی مقدماتی»
✅استاد محترم: سرکار خانم نجمه صالحی (دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ )
🔸لینک ثبت نام در کارگاه
http://forms.jz.ac.ir/f_25/
⏳مهلت ثبت نام: دو شنبه ۱۸ اردیبهشت
⏰ شروع زمان برگزاری:
سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت: ۵-۷ عصر (فقط به صورت حضوری)
مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها، سرای حضرت خدیجه (س)، بلوک حضرت آمنه (س)
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
📣فراخوان عضویت در انجمن های علمی پژوهشی
🔆 گرایشهای انجمن های علمی پژوهشی
۱.تفسیر و علوم قرآن
۲. تعلیم و تربیت اسلامی
۳.مطالعات زن و خانواده
۴. مهدویت
۵. کلام اسلامی
۶.فلسفه
۷. تبلیغ با گرایش حج
۸. معارف انقلاب اسلامی
۹.فقه و اصول
۱۰.تاریخ اسلام
۱۱.ادبیات عرب
💠ثبت نام از طریق لینک: http://forms.jz.ac.ir/f_1
🔹ارتباط با ما
❇️شماره تماس: 02532112484 (ساعت 8-12)
📡ایمیل: anjoman.pajohesh@jz.ac.ir
🌐کانال معاونت پژوهش
https://eitaa.com/jz2602
موعود در آیین زرتشت
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
موعود و منجی آخرالزمان، در آیین زرتشتى، اهمیت زیادی دارد. زرتشتیان در انتظارسه موعودهستند که هر یک به فاصلۀ هزار سال از یکدیگر ظهور خواهند کرد و همگی از فرزندان زرتشت خواهند بود، او را «سـوشـیانت » یا «سوشیانس» (نجات دهنده )مى گویند، که سومی(#استوت ارته) آخرین موعود است.در «جـامـاسـب نـامـه» کـه شامل سوالات شاه گشتاسب از جاماسب است و او پیشگویى هاى زرتشت را براى #گشتاسب نقل مى کند، چنین آمده است :«#سـوشـیانس ، دین را به جهان رواج دهد، فقر و تنگدستى را ریشه کن سازد. ایزدان را از دسـت اهـریـمـن نـجـات داده ، مـردم جـهـان را هـمـفـکـر، هـم گـفـتار و هم کردار گرداند.»
در کـتـاب «زنـد» ، کـه در آن نـیـز پـیـشگویى شده ، شوسیانس ، نژاد دیوان و اهریمنان را ریشه کن مى سازد، آمده است :«اى سپیتامان #زرتشت! چون زمان سر رود، این دشمنان مانند بُن درختى که یک شب سرد زمـسـتـانـى که برسد و به یک شب برگ بیفکند، تباه شوند. هنگام گرگان به سر رسد و هنگام میشان اندر آید.»
در گاتها به نقش مردم در ظهور موعود تسریع شده است که: «انسان باید با دیوان و مردمان پیرو آنها دشمنی ورزیده و راهش را از کسی که اهورامزدا او را خوار میشمارد جدا کند و چنین کسی است که در مورد اهورامزدا و رهانندگان دانا و یاوران دین پاک، نیک میاندیشد و مزدا او را دوست و برادر، بلکه پدر خواهد بود.»
#موعود
#تمدن
#منجی
تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اعتقاد به ظهور موعود (سوشیانس) در ایرانیان باستان به قدری رایج بود که در شکستهای جنگی وفراز و نشیبهای زندگی با یادآوری ظهور او خود را از یأس و ناامیدی نجات میدادند. در جنگ قادسیه پس از درگذشت «رستم فرخزاد» سردار نامی ایران، هنگامی که یزدگرد با کسان خود آماده فرار میشد، به هنگام خارج شدن از کاخ پر شکوه مداین، ایوان مجلل خود را خطاب کرد و گفت: «هان ای ایوان درود من بر توباد من هم اکنون از تو روی میتابم تا آنگاه که با یکی از فرزندان خود که هنوز زمان ظهور او فرا نرسیده است بسوی تو برگردم.»
#موعود
#منجی
#تمدن
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
«حج ایرانیان قبل از اسلام»
بنا به گفته مسعودی نگارنده کتاب مروج الذهب، ایرانیان قبل از اسلام به زیارت کعبه می رفتند و سر چاه #زمزم، زمزمه می کردند، مسعودی در این رابطه توضیحاتی نیز ارائه می کند و می گوید؛ جد #ایرانیان ابراهیم علیه السلام و کعبه در نزد ایشان احترام داشت و بر آن طواف می کردند، وی آخرين نفر از ایرانیان را كه به حج رفته بود، ساسان پسر بابك جد اردشير بابكان سر ملوك ساسانى می داند و ادامه می دهد؛ چون #ساسانيان به زيارت خانه کعبه مشرف می شدند طواف کرده و بر چاه اسماعيل زمزمه می کردند و به سبب زمزمهاى كه او و ديگر ايرانيان بر سر چاه انجام می دادند آن را زمزم نامیدند. وی سپس نتیجه می گیرد که باقی ماندن نام زمزم برچاه مشخص می کند كه زمزمه ایرانیان بر سر چاه مكرر و بسيار بوده است. نکته جالب توجه اینکه مسعودی از یک فرد ایرانی شعری آورده که در آن تفاخر به فرزند اسحاق و ابراهیم خلیل الله به چشم می خورد و بدین ترتیب زیارت خانه خدا را در نزد ایرانیان منطقی می شمارد*.
پ.ن: علی بن حسین مسعودی: نگارنده مروج الذهب تاریخ نگار و جغرافی دان، اواخر قرن سوم هجرى است که با سفر به سرزمین های اسلامی و مصاحبت با بزرگان و علمای هم عصر خویش، همچون محمد بن جریر طبری و یا ابوالحسن اشعری به کسب علم و دانش همت گمارده است. وثاقت علمی مسعودی نزد مورخان بعدی مورد توجه بوده، چناچه ابن خلدون او را امام المورخین و محقق آلمانی «فن کریمر» وی را هرودت عرب نامیده است. لازم به ذکر است که مطلب مذکور در متون دیگر معاصر نگارنده نقل نشده و این امکان وجود دارد که نظر و یا برداشت نویسنده باشد.
* ر.ک: مسعودی، مروج الذهب، ج ۱، ص ۲۳۶.
✍️ متن: سرکارخانم فاطمه شکیب رخ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
زابینه اشمیتکه، شیعه پژوه برجسته و شاگرد مادلونگ، خبرداده که مادلونگ در 93 سالگی از دنیا رفته است. ویلفرد مادلونگ تاثیری عمیق در شیعه پژوهی غربیان در نیم قرن اخیر داشته است و به ویژه نظریه او در کتاب جانشینی پیامبر (ص) که حق را به حضرت علی (ع) داده، مورد توجه ما شیعیان بوده است. او مدخل های مهم مهدویت را در دائره المعارف اسلام نوشته بود و در میان شیعه پژوهان از جمله افراد منصف محسوب می شد.