eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ابن بابِوِیه‌ْ، محمد بن علی بن حسین بن موسی‌ بن بابویه‌ قمی‌، ملقب‌ به‌ شیخ‌ صدوق‌ (ح‌ ۳۰۵-۳۸۱ق‌/ح‌۹۱۷-۹۹۱م‌)، محدث‌ و فقیه‌ بزرگ‌ شیعه امامیه‌، در قرن چهارم هجری قمری بود. شیخ‌ طوسی‌ در اسانید الاستبصار  از وی‌ با لقب‌ «عمادالدین‌» یاد کرده‌ است‌. او ابتدا نزد پدرش به شاگردی پرداخت و بعد برای کسب علم به شهرهای مختلفی سفر کرد و از اساتید بسیاری بهره برد. برخی، اساتید او را تا ۲۵۰ تن شمرده اند. او از نظر فکری‌ از مکتب‌ اخباریان‌ متقدم‌ قم‌ به‌ شمار می‌رود. عصر شیخ ، عصر حدیث بوده و ایشان در ادامه حرکت شیخ کلینی، به ضبط و نشر حدیث بنا نهاده است. ایشان کثیر التالیف بوده و آثار زیادی به او نسبت داده‌اند که از مهم‌ترین آنها کتاب من لا یحضره الفقیه، علل الشرایع، الخصال، عیون‌ الاخبار الرضا،  را می‌توان نام برد. شیخ در شهر ری، نزدیکی مرقد حسنی دفن شده و مرقدش محل زیارت مردم است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حمزه_سیدالشهدا_علیه_السلام.pdf
1.12M
📗حمزه سید الشهداء علیه السلام 📝مولف:محمد صادق نجمی تعداد صفحات:۶۵ زبان:فارسی 🔹شامل مباحث: 👈حضرت حمزه علیه السلام از دیدگاه قرآن 👈حضرت حمزه علیه السلام در کلام رسول الله اکرم و ائمه هدی علیهم السلام 👈حضرت حمزه علیه السلام در جنگ ها 👈تلاش فرهنگی در مخدوش کردن شخصیت حضرت حمزه علیه السلام 👈حرم حضرت حمزه علیه السلام در طول تاریخ لینک دانلود مستقیم 🌷هزینه دانلود:صلوات https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
شهادت حضرت حمزه عليه السلام تسليت باد. مقام حضرت حمزه عليه السلام: بر اساس روايت امام صادق عليه السلام حضرت زهرا سلام الله عليها اولين فردي بودند كه با خاك تربت حضرت حمزه عليه السلام تربت درست كرده و ذكر مي‌گفتند. @rustaei110 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 انجمن تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری سرای حضرت خدیجه سلام علیها برگزار می کند: 🔰کارگاه «یادداشت نویسی مقدماتی» ✅استاد محترم: سرکار خانم نجمه صالحی (دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ ) 🔸لینک ثبت نام در کارگاه http://forms.jz.ac.ir/f_25/ ⏳مهلت ثبت نام: دو شنبه ۱۸ اردیبهشت ⏰ شروع زمان برگزاری: سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت: ۵-۷ عصر (فقط به صورت حضوری) مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها، سرای حضرت خدیجه (س)، بلوک حضرت آمنه (س) 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣فراخوان عضویت در انجمن های علمی پژوهشی 🔆 گرایشهای انجمن های علمی پژوهشی ۱.تفسیر و علوم قرآن ۲. تعلیم و تربیت اسلامی ۳.مطالعات زن و خانواده ۴. مهدویت ۵. کلام اسلامی ۶.فلسفه ۷. تبلیغ با گرایش حج ۸. معارف انقلاب اسلامی ۹.فقه و اصول ۱۰.تاریخ اسلام ۱۱.ادبیات عرب 💠ثبت نام از طریق لینک: http://forms.jz.ac.ir/f_1 🔹ارتباط با ما ❇️شماره تماس: 02532112484 (ساعت 8-12) 📡ایمیل: anjoman.pajohesh@jz.ac.ir 🌐کانال معاونت پژوهش https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موعود در آیین زرتشت ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ موعود و منجی آخرالزمان، در آیین زرتشتى، اهمیت زیادی دارد. زرتشتیان در انتظارسه موعودهستند که هر یک به فاصلۀ هزار سال از یکدیگر ظهور خواهند کرد و همگی از فرزندان زرتشت خواهند بود، او را «سـوشـیانت » یا «سوشیانس» (نجات دهنده )مى گویند، که سومی( ارته) آخرین موعود است.در «جـامـاسـب نـامـه» کـه شامل سوالات شاه گشتاسب از جاماسب است و او پیشگویى هاى زرتشت را براى نقل مى کند، چنین آمده است :« ، دین را به جهان رواج دهد، فقر و تنگدستى را ریشه کن سازد. ایزدان را از دسـت اهـریـمـن نـجـات داده ، مـردم جـهـان را هـمـفـکـر، هـم گـفـتار و هم کردار گرداند.» در کـتـاب «زنـد» ، کـه در آن نـیـز پـیـشگویى شده ، شوسیانس ، نژاد دیوان و اهریمنان را ریشه کن مى سازد، آمده است :«اى سپیتامان ! چون زمان سر رود، این دشمنان مانند بُن درختى که یک شب سرد زمـسـتـانـى که برسد و به یک شب برگ بیفکند، تباه شوند. هنگام گرگان به سر رسد و هنگام میشان اندر آید.» در گاتها به نقش مردم در ظهور موعود تسریع شده است که: «انسان باید با دیوان و مردمان پیرو آنها دشمنی ورزیده و راهش را از کسی که اهورامزدا او را خوار می‌شمارد جدا کند و چنین کسی است که در مورد اهورامزدا و رهانندگان دانا و یاوران دین پاک، نیک می‌اندیشد و مزدا او را دوست و برادر، بلکه پدر خواهد بود.» تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعتقاد به‌ ظهور موعود (سوشیانس‌) در ایرانیان باستان‌ به‌ قدری‌ رایج‌ بود که‌ در شکستهای‌ جنگی‌ وفراز و نشیبهای‌ زندگی‌ با یادآوری‌ ظهور او خود را از یأس‌ و ناامیدی‌ نجات‌ می‌دادند. در جنگ‌ قادسیه‌ پس‌ از درگذشت «رستم‌ فرخزاد» سردار نامی‌ ایران‌، هنگامی‌ که‌ یزدگرد با کسان‌ خود آماده‌ فرار می‌شد، به‌ هنگام‌ خارج‌ شدن‌ از کاخ‌ پر شکوه‌ مداین‌، ایوان‌ مجلل‌ خود را خطاب‌ کرد و گفت‌: «هان‌ ای‌ ایوان‌ درود من‌ بر توباد من‌ هم‌ اکنون‌ از تو روی‌ می‌تابم‌ تا آنگاه‌ که‌ با یکی‌ از فرزندان‌ خود که‌ هنوز زمان‌ ظهور او فرا نرسیده‌ است ‌بسوی‌ تو برگردم.‌» -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«حج ایرانیان قبل از اسلام» بنا به گفته مسعودی نگارنده کتاب مروج الذهب، ایرانیان قبل از اسلام به زیارت کعبه می رفتند و سر چاه ، زمزمه می کردند، مسعودی در این رابطه توضیحاتی نیز ارائه می کند و می گوید؛ جد ابراهیم علیه السلام و کعبه در نزد ایشان احترام داشت و بر آن طواف می کردند، وی آخرين نفر از ایرانیان را كه به حج رفته بود، ساسان پسر بابك جد اردشير بابكان سر ملوك ساسانى می داند و ادامه می دهد؛ چون به زيارت خانه کعبه مشرف می شدند طواف کرده و بر چاه اسماعيل زمزمه می کردند و به سبب زمزمه‌اى كه او و ديگر ايرانيان بر سر چاه انجام می دادند آن را زمزم نامیدند. وی سپس نتیجه می گیرد که باقی ماندن نام زمزم برچاه مشخص می کند كه زمزمه ایرانیان بر سر چاه مكرر و بسيار بوده است. نکته جالب توجه اینکه مسعودی از یک فرد ایرانی شعری آورده که در آن تفاخر به فرزند اسحاق و ابراهیم خلیل الله به چشم می خورد و بدین ترتیب زیارت خانه خدا را در نزد ایرانیان منطقی می شمارد*. پ.ن: علی بن حسین مسعودی: نگارنده مروج الذهب تاریخ نگار و جغرافی دان، اواخر قرن سوم هجرى است که با سفر به سرزمین های اسلامی و مصاحبت با بزرگان و علمای هم عصر خویش، همچون محمد بن جریر طبری و یا ابوالحسن اشعری به کسب علم و دانش همت گمارده است. وثاقت علمی مسعودی نزد مورخان بعدی مورد توجه بوده، چناچه ابن خلدون او را امام المورخین و محقق آلمانی «فن کریمر» وی را هرودت عرب نامیده است. لازم به ذکر است که مطلب مذکور در متون دیگر معاصر نگارنده نقل نشده و این امکان وجود دارد که نظر و یا برداشت نویسنده باشد. * ر.ک: مسعودی، مروج الذهب، ج ۱، ص ۲۳۶. ✍️ متن: سرکارخانم فاطمه شکیب رخ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زابینه اشمیتکه، شیعه پژوه برجسته و شاگرد مادلونگ، خبرداده که مادلونگ در 93 سالگی از دنیا رفته است. ویلفرد مادلونگ تاثیری عمیق در شیعه پژوهی غربیان در نیم قرن اخیر داشته است و به ویژه نظریه او در کتاب جانشینی پیامبر (ص) که حق را به حضرت علی (ع) داده، مورد توجه ما شیعیان بوده است. او مدخل های مهم مهدویت را در دائره المعارف اسلام نوشته بود و در میان شیعه پژوهان از جمله افراد منصف محسوب می شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موعود در آیین هندو در آیین هندو از موعود به نام «آواتارای» دهم یـاد مـى شـود. و در کتاب «پورانا» (purana)، شرح مبسوطی درباره دوران آخـر عـصـر کالى(آخـرالزمـان)، یعنى آخرین دوره پیش از ظهور دهمین آواتاراى ویشنو، آمده است . درکتاب «دید» از کتابهاى مقدس دینى آیین هندو، چنین آمده است : «پس از خرابى دنیا، پادشاهى در آخرالزمان پیدا مى شود که پیشواى خلق باشد و نام وى مـنـصـور بـاشـد و تمام عالم را بگیرد و به دین خود درآورد و همه کس را از مؤ من و کافر بشناسد و هـر چـه از خـدا خـواهـد، بـرآیـد...» در کتاب «باسک» که آن نیز از کتابهاى مقدس هندو است ، آمده است : «دور دنـیـا تـمـام شـود به پادشاه عادلى در آخرالزمان که پیشواى فرشتگان ، پریان و آدمیان باشد و حق وراستى با او باشد و آنچه در دریا و زمین ها و کوه ها پنهان باشد، همه را به دست آورد و از آسمانها و زمین آنچه باشد خبر دهد و از او بزرگ تر کسى به دنیا نیاید.» در کتاب «وشن جوک»، یکى دیگر از کتب مقدس هندیان نیز آمده است : در اواخـر، دنیا به کسى بگردد که خدا را دوست دارد و از بندگان خاص او باشد و نام او فرخنده و خجسته باشد و خلق را زنده کند.در کتاب «مهابهاراتا» و برخى کتب دیگر آنان نیز در این باره آمده است: «هـمـه ادیان معتقدند که در پایان هر دوره اى از تاریخ ، بشر از لحاظ معنوى و اخلاقى رو بـه انـحـطـاط مـى رود؛ و چـون طـبـعـا و فـطـرتـا، در حـال هـبـوط و دورى از مبداء است و مانند احجار [سنگها] به سوى پایین حرکت مى کند، نمى تـوانـد بـه خـودى خـود بـه ایـن سـیر نزولى و انحطاط معنوى و اخلاقى پایان دهد. پس نـاچار روزى یک شخصیت معنوى بلند پایه ، که از مبداء وحى و الهام سرچشمه مى گیرد، ظـهـور خـواهـد کـرد و جهان را از تاریکى جهل و غفلت و ظلم و ستم نجات خواهد داد...» -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
موعود در آیین بودایى در آئین بودایی که پیروان زیادی در چین و ژاپن و سایر کشورهای آسیای جنوی شرقی دارد، اعتقاد به ظهور منجی آخرالزمان وجود دارد، در این آیین ، موعود مورد انتظار و مدنظر، «بـوداى پـنـجـم»است و آمدنش را بشارت داده ، بوداییان منتظر ظهورش مى باشند. اعتقاد به منجی خصوصاً در فرقه مهایانه mahayana) (چرخ بزرگ) که در طول مدت زمانی بین قرن سوم ق.م، تا قرن اول میلادی در ناحیه شمال غربی هندوستان، از ریشه بودیزم متفرع شده و رشد و تکامل حاصل کرد. یک سلسله اساطیر در متن کتابی قدیمی به نام جاتکه در نزد پیروان مهایانه به وجود آمد که در ضمن آن چگونگی زندگانی بودا و وصول او را به مرتبه کمال، تا زمان صعود او به آسمان حکایت می‌کند. این طایفه بر آنند که بودا در اثنای ایامی که به سیر و سلوک مشغول بوده تا آن لحظه که به مرتبه اشراق و کمال رسیده حالتی داشته مخصوص به خود که آن را "بودهی ستوه" (Bodhi sattva) می‌نامند. این اصطلاح، که در متون بسیار قدیم آمده، به معنای " بودا در حال کمون یا بودای مستور" می‌باشد. از این رو پیروان فرقه مهایانه و حتی فرقه هینیانه (hi nayyana) (چرخ کوچک) هم معتقد شدند که گوتمه تنها بودایی نبود که در زمین ظهور یافته باشد بلکه قبل از او بوداهای متعدد به جهان آمده اند و بوداهای دیگر نیز در آسمان هستند که در حال کمون و تکوینند، یعنی "بودی ستوه" می‌باشند که به زودی ظاهر می‌شوند. کار به جایی رسیده که پیروان این طایفه اسامی و حتی سرگذشتهای بوداهای ماضی و بوداهای مستقبل را بتفصیل به قلم آورده‌اند. در مذهب مهایانه، برای بودهی ستوه‌ها اهمیت زیادی قایل شده‌اند، ولی در کتب و نوشته‌های هینیانه (چرخ کوچک) فقط دو بودا از این قبیل ذکر می‌کنند که یکی عبارت است از "گوتمه" (gautama)، قبل از وصول به مرتبه اشراق و شهود و دیگری بودای آینده یا "میتریه" که اکنون بودائیت او در حال کمون است. "میتریه" (maitreya)، که بودای آینده است (و او را به زبان چینی میلوفو می‌نامند)، یکی از آن بودهی ستوه‌ها می‌باشد. میتریه را نخست در هند به بزرگی شناختند و ستایش کردند و سپس عقیده به او به دیگر ممالک پیرو مهایانه سرایت کرد و از او، همه جا، تمثالها و پیکرها ساخته و پرداخته و او را در نهایت مجد و بزرگی نشان داده‌اند . تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دسترسی بخاری به روایات امام صادق (ع) (مقاله علمی وزارت علوم) درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم) نویسندگان: احمدرضا کرمی منبع: سفینه سال نوزدهم بهار 1401 شماره 74 «ویژه پژوهش های حدیثی» امام صادق(ع)جایگاه مهمی در حدیث مسلمانان عصر خویش داشته اند با این وجود بخاری در کتاب الجامع الصحیح خود از ایشان روایتی نقل نکرده است که این موضوع مورد توجه بزرگان حدیث شیعه و عامه قرار گرفته است. در بررسی عوامل این پدیده، برخی به وجود راویان بد نام در بین حاملان حدیث حضرت و عدم وجود طرقی اعتمادآور برای صاحبان منابع خصوصا بخاری اشاره کرده اند در حالیکه به نظر می رسد این عامل، مانع اقبال به روایات امام صادق از سوی صاحبان منابع حدیثی عامه نبوده است. این پژوهش می کوشد، دسترسی بخاری به روایات امام صادق جهت استفاده در الجامع الصحیح را نشان دهد. https://b2n.ir/k85207 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بازخوانی مواضع سیاسی و شیوه مبارزاتی امام صادق(ع) در برابر بنی امیه در حفظ و حراست فرهنگ شیعی (مقاله علمی وزارت علوم) درجه علمی در دسته‌بندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی نویسندگان: عباس رهبری حسین خسروی سهراب اسلامی علی الهامی منبع: جستارهای سیاسی معاصر سال نهم بهار 1397 شماره 1 (پیاپی 27) این پژوهش باهدف بازخوانی مواضع سیاسی امام صادق (ع) در برابر بنی امیه در حفظ و حراست فرهنگ شیعی انجام شده است. پژوهش حاضر یک پژوهش تاریخی به شمار می رود به صورت توصیفی، تحلیلی بوده و موضوعات مربوط به آن از منابع معتبر دوران امام صادق (ع) چه تاریخی و چه حدیثی به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده است. نتایج حاصل نشان می دهد، زمانی که حکومت بنی امیه در سراشیبی سقوط قرار گرفت فضای باز سیاسی ایجاد شدو در این مرحله فشار بر روی مخالفین مخصوصاً امام صادق (ع) کاهش یافت و امام (ع) از فرصت به دست آمده حداکثر استفاده از تحولات دوران جابجایی رابردند. این بررسی نشان می دهد، امام صادق (ع) به عنوان یکی از پیشگامان حرکت اسلامی و داعیه داران فرهنگ اصیل دینی دست به اقدامات سیاسی همانند، تقویت جایگاه امامت و ایجاد ولایت پذیری، ایجاد واقعیت نگری سیاسی، طاغوت ستیزی، زنده نگه داشتن حماسه عاشورا و تقیه در بین شیعیان زدند که دراین پژوهش به آن ها پرداخته شده است. https://b2n.ir/w34114 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j