eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🚀🚀🚀 🚀 «تحقق وعده صادق» . غزوه‌ای بسان غزوه بدر، احزاب و خیبر ✍فاطمه علی زاده علی آبادی همواره در طول تاریخ اسلام، مسلمانان بی دفاع و مظلومی آماج شکنجه ها و ظلم و ستم ظالمانی از جمله قوم یهود بوده اند. چرا که به فرموده قرآن « لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا » * و نیز در همه زمان ها سنت و اراده و خواست الهی بر این بوده که طی برخورد نظامی، سنّت او مبنی بر از بین بردن کفار و ظالمین از یهود تحقق یابد. اجرای این سنت از همان صدر اسلام یک بار در غزوه بدر و باری دیگر در احزاب و بار دیگر در جنگ خیبر و این بار در فلسطین و غزه تحقق یافت. جنگ امروز در غزه بی شباهت به غزوات صدر اسلام از جمله غزوه بدر، احزاب و خیبر نیست. خداوند در جنگ بدر، به مردمی که سالیان طولانی تحت شکنجه مشرکین بودند و از خانه و کاشانه رانده شده اند با اینکه ضعیف و ناتوان بودند اجازه داد تا با مشرکانی که به آن ها ستم کرده اند به نبرد بپردازند و به آن ها وعده پیروزی داد و فرمود: « أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ»* در این معرکه نیز کاَنّ خداوند به مردمی که سالیان متمادی تحت ظلم و شکنجه صهیونیست های یهود قرار گرفته بودند اذن جهاد داد و نصرتش را بر آنان نازل نمود. وجه شباهت دیگر، نزول امدادهای الهی از جمله نزول ملائکه در جنگ بدر بود که در این زمان نیز گویی ملائکه الله تمام آسمان غزه را احاطه نموده و سایه ای از مرگ بر سر لشکر یهود صهیون با این که از لحاظ تجهیزات نظامی بسیار مجهز بودند گسترانده بودند . آری گویی شب بدر است و شب نزول ملائکه و رحمت الهی بر جسم و روح مؤمنین که بارانی از جنس سجیل بر سر کفار فرود آمد و بارانی از رحمت خاصه را بر قلوب مؤمنینش. گویا خواب آرامش بخشی بر چشمان مردم بی دفاع غزه بعد از 190 روز مستولی می شود. عجب شباهتی است بین غزوه در غزه و غزوه در بدر. « إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ »* وجه شباهتش به جنگ احزاب آن است که: در این راه همواره مجاهدانی همچون مجاهدان جیش رسو ل الله (صلی الله علیه و آله) منتظر شهادت بوده اند که به عشق الهی پا به عرصه نبرد با دشمن اسلام بگذارند. « مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا »* در این زمان نیز مجاهدانی از نسل علوی با فرماندهی آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سپهسالاری سپاهش رهبر عزیزمان سید علی خامنه ای «مدظله العالی» جانشان را در طبق اخلاص گذاشته و همواره در آرزوی شهادت با دشمنان اسلام نبرد می کنند. وجه شباهتش به جنگ خیبر آن است: آن جا مولا علی علیه السلام رجز می خواند و فتح باب می کند گویی که در این زمان نیز رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرماندهی این غزوه را به عهده دارد و مولا علی رجز می خواند و فتح باب خیبر می کند چرا که این فتح الباب با رمز یا رسول الله آغاز شد و جانفشانی رزمندگان اسلام که جیش رسول الله (صلی الله علیه و آله ) و رهرو مولا علی علیه السلام هستند همچون مولایشان رجز خوانده و فتح الباب می کنند و این فتح الباب و نابودی یهود صهیون، انشاالله زمینه فتح قبله اول مسلمانان (بیت المقدس) و پیروزی مردم مظلوم غزه از ستم یهود صهیونیست غاصب باشد. همه این فتح الفتوحات نبود مگر امدادها و عنایات و الطاف خاصه خداوند تبارک و تعالی بر مؤمنینش. چرا که فرموده است:« فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ ۚ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ»* مقام معظم رهبری: با اعتمادی که ما به وعده‌ی الهی داریم - و وعده‌ی الهی حق است و صدق است - بدون تردید خدای متعال این ملت را، هم در این مرحله، هم در همه‌ی مراحل آینده، بر دشمنانش پیروز خواهد کرد. ________________ *مائده /۸۲ *حج/۳۹ *انفال/١١ *احزاب/۲۳ *انفال/١٧ @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴روز غربت ائمه مظلوم اطهار بقیع ⚫️وضعیت قبل از تخریب ✍تا پیش از تخریب و ویرانی قبور مطهر بقیع توسط وهابیت متعصب که براساس معتقدات خود، به تخریب بسیاری از آثار تاریخی پرداختند، بر روی قبور پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت. ائمه بقیع در بقعه بزرگی که به‏ طور هشت ضلعی ساخته شده بود و اندرون و گنبد آن سفیدکاری شده بود مدفون بودند. پس از تسلط وهابیون بر مدینه آن‌ها ضمن تخریب قبور، آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند. در جریان این واقعه بارگاه (ع)، (ع)، (ع) و (ع) ویران شد. آنان اضافه بر قبور مطهر ائمه معصومین (ع)، دیگر قبور را هم تخریب کردند که عبارتند از: قبر منسوب به (س)، عبدالله بن عبدالمطلب و آمنه پدر و مادر پیامبر اسلام، قبر مطهر فاطمه بنت‌اسد (ع) مادر (ع)، قبر مطهر حضرت ام‌البنین (ع)، قبرعباس عموی پیامبر، ابراهیم پسر پیامبر (ع)، قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق (ع)، قبر دختر خواندگان پیامبر (ع)، قبر حلیمه سعدیه مرضعه پیامبر (ع) و قبور شهدای زمان (ع). ⚫️نخستین تخریب قبور ائمه بقیع 🕌نخستین تخریب قبور مطهر ائمه‌ بقیع به دست وهابیون سعودی در سال ۱۲۲۰ هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودی‌ها توسط حکومت عثمانی روی‌ داد، پس از این واقعه‌ تاریخی - اسلامی با سرمایه‌گذاری مسلمانان شیعه و به‌ کار بردن امکانات ویژه‌ای، مراقد تخریب‌ شده به زیباترین شکل بازسازی‌ شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مراقد زیارتی و در واقع مکان زیارتی - سیاحتی مسلمانان تبدیل‌ شد. ⚫️دومین تخریب بقیع 🏴دومین و در واقع دردناک‌ترین حادثه تاریخی - اسلامی معاصر به هشتم شوال سال ۱۳۴۴ و پس از روی‌ کار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان مربوط ‌می‌شود؛ سالی که وهابیون به فتوای سران خود مبنی بر اهانت و تحقیر مقدسات شیعه، مراقد مطهر ائمه و اهل‌بیت ‌پیامبر(ص) را مورد دومین هجوم وحشیانه‌ خود قراردادند و بقیع را به مقبره‌ای ویران‌ شده و در واقع مهجور و ناشناخته تبدیل‌ کردند. ⚫️گستاخی کفتار های ال سعود به حرم ⬛️تخریب قبور در مکه، مدینه، جده و کربلا ▪️وهابیون در سال ۱۳۴۳ هجری قمری در مکه گنبدهای قبر حضرت عبدالمطلب (ع)، ابی‌طالب (ع)، (ع) و زادگاه (ع) و (ع) و خیزران عبادتگاه سری پیامبر (ع) را با خاک یکسان کردند و در جده نیز قبر حوا و دیگر قبور را تخریب کردند. در مدینه نیز گنبد منور نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان، قبر شریف نبوی را تخریب نکردند آن‌ها همچنین در شوال ۱۳۴۳ با تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (ع) اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهر را به یغما بردند و قبر حضرت حمزه (ع) و شهدای احد را با خاک یکسان و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پیامبر (ع) و دیگر قبور را هم خراب کردند. ◼️وهابیون متعصب در همان سال به کربلای معلی حمله کردند و ضریح مطهرحضرت (ع) را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهر را که اکثرا از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند. سپس به سمت نجف رفتند که موفق به غارت نشدند و شکست خورده برگشتند. تنظیم: سرکار خانم مهدیه اقبالی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تبریک ارائه شده 📒ارائه مقالات اعضای انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش در پنل های تخصصی کمیسیون مطالعات دینی در همایش جهانی «بقیع مدفن امامان معصوم علیهم السلام و اصحاب» 🏵سرکار خانم نجیبه حسینی (عضو انجمن علمی پژوهشی تاریخ) عنوان اثر: «بازخوانی تحلیلی –انتقادی فتوای شیخ ابن بلیهد در مسئله تخریب بقیع با تکیه بر منابع اهل سنت» 🏵سرکار خانم اعظم ابوالحسنی عراقی(عضو انجمن علمی پژوهشی تاریخ) عنوان اثر: «نقد وبررسی گزارشات بقیع در کتاب تاریخ المدینه المنوره ابن شبه نمیری» 📜ضمن عرض تبریک به شما بزرگوارن جهت شرکت در همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان علیهم السلام و اصحاب» و ارائه مقاله شما فرهیختگان گرامی در این همایش، امید است با عنایت خدای متعال به قله‌های رفیع علم و عمل نایل آیید و در خدمت به اسلام عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش توفیق یابید. ✍معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها صدیقه شاکری 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
🔷برای نخستین بار در کشور؛ پذیرش دانشجو در مقطع دکتری رشته فلسفه تاریخ 🔹دانشگاه باقرالعلوم(ع)، برای نخستین بار در کشور، در رشته فلسفه تاریخ در مقطع دکتری دانشجو می‌پذیرد. مشروح خبر @BouNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینجا مسجدی در ازبکستان است که دارای سی حجره به تعداد جزء های قرآن کریم است که روی دیوار هر اتاق یک جزء کامل با خطی زیبا و واضح حک شده است به طوری که فردی که در اتاق نشسته می تواند بدون عینک بخواند، این مسجد یک شاهکار اسلامی با زیبایی فوق العاده محسوب می شود. ارسالی از: سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 نشست علمی ؛ مواجهه تمدنی ایران و رژیم صهیونیستی 🔶زمان: سه شنبه 4 اردیبهشت 1403، ساعت 14 🔶مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، تالار امام حسین(ع) 🔶لینک شرکت در جلسه: dte.bz/res1 @BouNews -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
# سند_وفاداری امروز سالروز آسمانی شدن بزرگ مردی است که هرگز اهل مماشات با دشمن نبود. زمانی که ارتشبد "فردوست" هدیه سه میلیون تومانی "محمدرضا شاه " را به "شهید محمد ولی قرنی" پیشنهاد دادند، ایشان در پاسخ فرمود: «من نیازی ندارم و در آخرین روز‌های زندگی خود به سر می‌برم. سعی دارم آن را به نماز و عبادت بگذرانم.» این در حالیست که در آن زمان شهید قرنی به دلیل قطع شدن حقوق و مزایا در سخت ترین شرایط مادی قرار داشته است. پاسخ ایشان حاکی از غنای روحی و وفاداری به ملت و انقلاب است. در روز‌های آغازین انقلاب صف‌بندی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به‌گونه‌ای خلط شده بود که تمییز دادن خادم از خائن کار آسانی نبود. به همین دلیل ملت غیور ایران یاد و خاطره دلیرمردانی همچون شهید قرنی را از یاد نخواهند برد و نمی‌توان به­ راحتی از کنار اطاعت و پیروی و حمایت آنان از رهبری و ولایت فقیه و ایستادگی آگاهانه آنان در مقابل خواسته‌های نامشروع سازمان‌های به‌ظاهر مردمی آن روزگار عبور کرد و آن را امری ساده پنداشت. به‌راستی چشم‌انداز روشن آنان از انقلاب و همکاری بی‌دریغشان، نشان از شناخت عمیق نسبت به دشمنان، منافقان و خائنین بوده است. اگرچه هنوز نیز کسی به نقش وجودی شهید سپهبد قرنی در روزگار غربت و تنهایی این مرز و بوم پی­ نبرده ولی عمر اندک و با برکت این شهید در دوران پس از پیروزی انقلاب و به عنوان اولین شهید ترور اثبات کرد، کسی که میهن، ملت و رهبری را باور دارد، برای تحقق آرمان‌های ملی و دینی و اسلامی هزینه‌هایش را پرداخت می کند، هرچند به قیمت جانش باشد. تنظیم: سرکار خانم الوندی ❀❀✿❀❀ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
  چهره‌های ماندگار ۳ اردیبهشت ماه روز بزرگداشت شیخ بهایی دانشمند بزرگ شیعه و استاد علوم غریبه و ماوراءالطبیعه ▫️▫️▫️▫️▫️ شیخ بهایی، حکیم، علامهٔ فقیه، عارف، اخترشناس،  ریاضی‌‌دان،  شاعر، ادیب، تاریخ‌نگار، در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و  ریاضیات  دانایی داشت، در حدود ۹۶ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق،  نجوم عرفان، فقه، مهندسی،  هنر و فیزیک، ستاره‌شناسی از او باقی است . -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1579350669-9514-98-1-3.pdf
711.5K
رهیافت‌های جامعه شناختی نقش‌های اجتماعی زنان در نهادهای مدینه النبی در صدر اسلام؛ فاطمه جان احمدی، ریحانه هاشمی نهادهای اجتماعی در جامعه اسلامی عصر نبوی، در حالی شکل گرفتند که ناظر به مکانت زنان حضور آنها در عرصه های مختلف بود اعطای ارزش‌های انسانی به زنان و افزودن موقعیت اجتماعی آنان در جامعه اسلامی سبب شد تا هنجارهای اسلامی منطبق با ارزشهای قرآنی، متکی بر آموزه های الهی ناظر به ترفیع جایگاه زنان در جامعه مطرح شود. رفع موانع حضور اجتماعی زنان و برداشتن ممنوعیتهای اجتماعی و تصحیح تصورات جاهلی درباره زنان سبب شد تا عرصه‌های اجتماعی جدیدی برای حضور فعال زنان گشوده شود و تحقیرهای عصر جاهلی جا را به ارزش‌های انسانی و تشویق‌های فرهنگی دهد که همین عامل سبب شد تا در عرصه های مختلف اجتماعی اعم از علمی - ،فرهنگی، حکومتی - سیاسی و نظامی و اقتصادی بانوان حضوری همدلانه و فعال بیابند بر این اساس مقاله حاضر تلاش دارد تا با رهیافتی تاریخی و جامعه شناختی ضمن بررسی نقشهای محقق زنان در تاریخ عصر نبوی، با تصورات متکی بر نقشهای محول قرآنی و ،نبوی حضور آنها را در توسعۀ نهادهای اجتماعی مدینه - النبی معرفی و عوامل مؤثر بر رشد تکاپوهای فرهنگی و اجتماعی زنان در این عرصه را با روش توصیفی ـ تحلیلی بازشنایی کند و به پرسشهای مطرح پاسخ دهد. واژه های کلیدی: زن پیامبر اسلام(ص) نقش محقق، نهاد اجتماعی، صدر اسلام، جامعه جاهلی. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جامعه آرمانی و نهج.pdf
1.42M
. اهم استراتژی‌های نیل به جامعه آرمانی از دیدگاه امام علی در نهج البلاغه،داود بیغمی / محمدحسین صائینی حسین مرادی زنجانی فرهاد ادریسی(فصلنامه علمی پژوهش‌های نهج البلاغه) اسلام برای سعادت دنیوی و اخروی بشر هدف بعثت انبیاء را در تشکیل جامعه آرمانی میداند که مبتنی بر اصول و قواعد الهی .باشد یکی از اهداف والای حضرت امیرالمؤمنین علی ، تشکیل حکومت الهی و به تبع آن ایجاد چنین جامعه ای تلقی میشود. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی در پی پاسخگویی به این سؤال اساسی است که از منظر نهج البلاغه جامعه آرمانی چه ویژگیهایی دارد؟ و حضرت علی چه استراتژیهایی را برای نیل به این جامعه بیان میدارند؟ برنامه ریزی بر اساس استراتژیهای تعیینی ائمه معصومین ، اصلاحات همه جانبه، شفافیت امور و پاسخگویی و در نتیجه برقراری عدالت اجتماعی در همه ابعاد آن، ضرورت رابطه مستقیم ولایت با جامعه توجه و اهتمام توأمان به ابعاد معنوی و مادی در جامعه، جاری شدن و حاکمیت قرآن و لزوم مردم سالاری و دموکراسی دینی از یافته های این پژوهش به شمار میرود در مجموع میتوان گفت نیل به جامعه آرمانی با چنگ زدن به ریسمان الهی و به کارگیری دستورات و استراتژیهای پیامبر و ائمه معصومین به دست می آید. واژگان کلیدی جامعه آرمانی ،تقوی نهج البلاغه استراتژی، عدالت اجتماعی تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در تاريخ اسلام دو شخصيت بزرگ با لقب سيد‌الشهداء شناخته مي‌شوند: حضرت حمزة‌ و امام حسین عليه السلام. روشن است كه اين لقب به معناي برتري و فضيلت يك شهيد بر ساير شهيدان است. چنانكه در برخي روايات دركنار سيد‌الشهداء، افضل‌الشهداء نيز درباره امام حسین (ع) آمده است. نخستين باره اين لقب از سوي رسول‌ خدا (ص) به جناب حمزه عموي پيامبر كه در جنگ اُحد به شهادت رسيد، عطا شد و از آن پس از ايشان با لقب "سيد‌الشهداء" ياد مي‌شد. حضرت حمزه به سبب ايمان بالا و سابقه درخشان، در حمايت از اسلام، ياري و دفاع از شخص رسول‌خدا (ص) همواره مورد توجه و علاقه ايشان بود. ايثار و فداكاري‌هاي جناب حمزه و همچنين شجاعت فوق‌العاده او در تاريخ اسلام مشهور است. همچنان كه در جنگ اُحد نيز صحنه‌هايي از اين ايمان و ايثار و شجاعت و دلاوري را به نمايش گذاشت. دركنار اين فضايل، چگونگي شهادت او و اوج غربت و مظلوميت او نيز در ميان شهيدان اُحد و قبل و بعد از آن كم نظير بوده است. گويا با توجه به موارد فوق، جناب حمزه، ملقب به سيد‌الشهداء گرديد و بر ساير شهيدان والامقام اسلام برتري يافت. امامان شيعه نيز بر تكرار لقب سيد‌الشهداء براي حضرت حمزة‌ علیه السلام تأكيد مي‌ورزيدند و همواره يكي از افتخارات و ارزش‌هاي والاي معنوي خاندان رسول‌خدا را، انتساب‌شان به جناب حمزه سيدالشهداء ذكر مي‌كردند. 📚 منابع 1. شيخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص۱۲۲. 2. ابن‌هشام، السيرة النبوية، ج ۳، ص۷۴-۷۶. 3. الإصابة، ج۲، ص۱۰۶. متقي هندي، ‌ كنزل‌العمال، ج۱۱، ص۶۷۵؛ سيوطي، الدر المنثور، ج۲، ص۹۷. تنظیم: سرکار خانم الوندی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تولد و وفات حضرت عبد العظيم الحسنى ع.docx
16.4K
🔷یکی از تدوین کنندگان خطبه های امام علی علیه السلام در قرن سوم، عبدالعظیم بن عبدالله علوی حسنی(م250 ه) است. از جمله آثار وی که نجاشی از آن نام می برد؛ کتاب "خطب امیر المومنین(ع)" است. ( رجال النجاشی، ص274) 🔹صلی الله علیک یا سید الکریم تنظیم: سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا