eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✍🏻بارها زیارت اربعین را خوانده ایم وکمتر به قسمت انتهای زیارت اربعین توجه کرده ایم در حالی که دارای مفاهیم و مضمون های عمیق است .«رجعت» واژه ای است که با تدبر در آن به معانی عمیقی دست پیدا می کنیم که می توانیم آن را در زندگی روزمره خود به کار ببریم. ⭕️الف-یقین به ظهور امام زمان (عج) وَاَشْهَدُ اَنَّ الاَْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى گواهى دهم كه همانا امامان از فرزندانت روح و حقيقت تقوى و نشانه هاى هدايت وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْيا وَاَشْهَدُ اَنّى بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِيابِكُمْ مُوقِنٌ و رشته هاى محكم (حق و فضيلت ) و حجت هائى بر مردم دنيا هستند و گواهى دهم كه من به شما ايمان دارم و به بازگشتتان يقين دارم در فرازی از این زیارت از خدا می خواهیم تا ما نیز بر اساس اعتقاداتی که به رجعت داریم ،هنگامی که امام مهدی(عج) ظهورمی کند یار و یاور وی باشیم .برای این منظور ابتدا اعتقادات قلبی خود را بیان می کنیم و ایمان و اعتقاد قلبی خود را به ظهور حجت بیان کرده ⭕️ب-اعمال و رفتاری همسو با دین بِشَرايِعِ دينى وَخَواتيمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى لاَِمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ با قوانين دينم و عواقب كردارم و دلم تسليم دل شما است و كارم پيرو كار شما است ⭕️ج-آمادگی یاری امام زمان (عج) در زمان ظهور وَنُصْرَتى لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى يَاْذَنَ اللَّهُ لَكُمْ و ياريم برايتان آماده است تا آنكه خدا در ظهورتان اجازه دهد فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لامَعَ عَدُوِّكُمْ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَعلى اَرْواحِكُمْ پس با شمايم نه با دشمنان شما درودهاى خدا بر شما و بر روانهاى شماوَاَجْسادِكُمْ وَشاهِدِكُمْ وَغاَّئِبِكُمْ وَظاهِرِكُمْ وَباطِنِكُمْ آمينَ رَبَّ الْعالَمينَ و پيكرهايتان و حاضرتان و غائبتان و آشكارتان و نهانتان آمين اى پروردگار جهانيان. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✍🏻لیست روش شناسی در تاریخ به درخواست یکی ازاعضای محترم کانال👇🏻👇🏻 ⭕️مجموعه درس گفتارهایی درباره روش شناسی تاریخ: احمد پاکتی_ انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) ⭕️شیوه تاریخ نگاری_ ج ر التون_ منصوره اتحادیه_ نشر تاریخ ایران ⭕️روش تحقیق در تاریخ : دکتر مریم پویا_انتشارات جهاد دانشگاهی ⭕️شیوه استفاده از متون تاریخی : فرزانه حکیم زاده _پژوهشکده فرهنگ و معارف ⭕️مطالعه تاریخ _ جرمی بلک_ دونالد م. مک رایلد_ ترجمه محمد متقی ایمان پور_ انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد ⭕️روشهای پژوهش در تاریخ _شارل ساماران ۴ جلد _ ترجمه گروهی از مترجمان _بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی ⭕️واساخت تاریخ _ آلن مانزلو_ ترجمه مجید مرادی سه ده_ پژوهشکده تاریخ اسلام ⭕️درآمدی بر روش پژوهش در تاریخ _علیرضا ملایی توانی_ نشر نی ⭕️نقد تاریخ پژوهشی اسلامی_محمود اسماعیل _ ترجمه جودکی_ پژوهشکده تاریخ اسلام ⭕️تاریخ آموزی و تاریخ نگاری _ پروفسور برنارد بایلین_ ترجمه دکتر مرتضی نورایی_پژوهشکده تاریخ اسلام ⭕️درآمدی بر تاریخ پژوهشی_مایکل استنفورد_ ترجمهدکتر مسعود صادقی_انتشارات دانشگاه امام صادق ⭕️روش پژوهش در تاریخ_ حسین میر جعفری _ مرتضی نورایی_پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⭕️پژوهش در زندگی امامان ع مبانی و روش ها_ غلامحسن محترمی_ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @salehi6 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
🔅🔅🔅🔅🔅🔅 مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی: تاریخ چیز مهمی است. تاریخ را به عنوان یک چیز کوچک یا حاشیه ای نباید خیال کرد؛ تاریخ واقعاً مهم است. تاریخ، درس و گنجینه اطلاعات ما از گذشته بشریت است؛ سرگذشت ماست. مگر می شود نسبت به تاریخ بی اعتنا بود؟ همه علوم و همه معارف و همه تلاشهای بشری و همه آنچه که امروز در این صحنه عالم وجود دارد، فقط زمان حال است؛ میلیونها برابرِ این تلاشها در گذشته انجام گرفته‌است است. سرگذشت اینها، یعنی تاریخ بیانات در دیدار اعضای گروه تاریخ صدای جمهوری اسلامی ایران۱۳۷۰/۱۱/۸ 🔅🔅🔅🔅🔅 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
☘اهمیت مطالعه تاریخ: ☀️امیرالمؤمنین‌ (ع) در وصیتی به امام حسن (ع) ( وبه نقلی به محمد بن حنفیه )می‌فرمایند: «پسرم! احوال امم و ملل و تواریخ را به دقت مطالعه کن و از آنها درس بیاموز!» بعد چنین تعبیری دارند: «پسرکم! اگر چه عمر محدودی دارم و با امتهای گذشته نبوده ام که از نزدیک وضع و حال آنها را مطالعه کرده باشم، اما در آثارشان سیر کردم و در اخبارشان فکر کردم تا آنجا که مانند یکی از خود آنها شدم، آنچنان شده ام که گویی با همه آن جوامع از نزدیک زندگی کرده ام.» (نهج البلاغه/31-دانشنامه جهان اسلام ) @salehi6 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
☘ مطالعه تاریخ: نصیحت معروف جی ام یانگ در مورد" مطالعه تاریخ ": آنقدر درباره یک عهد بخوانید تا صدای مردم آن را بشنوید. ( شیوه تاریخ نگاری_ ج . ر . التون_ص۲۵) @salehi6 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سخنرانی مقام معظم مربوط به اربعین حسینی(ع)👆 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
☘معرفی معرفی شخصیت جابر بن عبدالله انصاری 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
🔹عبدالله، پدر جابر یکی از نقبای دوازده‌گانه و جزء هفتاد نفری است که در جمره عقبه با پیامبر(ص) بیعت کردند. 🔹عبدالله در غزوه بدر حضوری پرشور داشت و در جنگ احد از دوازده نفری بود که پیمان پیامبر(ص) مبنی بر محافظت از تنگه احد را تخلف نکرد و به شهادت رسید. بدن مطهر ایشان سال‌ها بعد سالم در قبر یافت شد. 🔹برای جابر، سه فرزند بدون واسطه نام برده شده است. در کتاب «قاموس الرجال» گوید : جابر انصاری دو پسر داشت : عبدالرحمن و محمد. 🔹در کتاب تهذیب التهذیب آمده است : فرزندان جابر عبارتند از : عبدالرحمن، عقیل و محمد. 📜جابر در زمان پیامبراکرم(ص) : 🔹اولین جنگی که جابر در آن حضور داشت، «حمراء الأسد» است. 🔹جابر در جنگ‌ها و رخدادهای مهم زمان پیامبر (ص) مانند : غزوة المریسیع، غزوه احزاب، غزوه بنی‌قریظه، صلح حدیبیه، غزوه خیبر، سریه خبط، فتح مکه، محاصره طائف، غزوه تبوک حضور داشت. 🔹جابر در حجۀالوداع حضور داشته و حدیث غدیر را نقل کرده است.  📜جابر در در زمان امام علی(ع) : 🔹جابر علی (ع) را اولین ایمان آورنده به پیامبر(ص) و جانشین بلافصل ایشان می‌دانست. 🔹جابر همواره بر عشق و ولایت علی(ع) سخن می‌گفت و مردم را به این مسیر دعوت می‌کرد. 🔹جابر در جنگ‌های جمل و صفین و نهروان شرکت کرد و موضع سرسختانه، منتقدانه و افشاگرانه در برابر معاویه اتخاذ داشت. 📜جابر در زمان امام حسن مجتبی(ع) : 🔹شیخ طوسی و ابن شهر آشوب، جابر را از اصحاب و یاران امام مجتبی (ع) شمرده‌اند.چنان‌که روایاتی نیز از آن حضرت نقل کرده است. 🔹ایشان علی رغم کهولت سن، ارادت بسیاری به امام(ع) داشت. 📜جابر در زمان امام حسین(ع) : 🔹شیخ طوسی جابر را در شمار یاران و اصحاب امام حسین(ع) نیز آورده است‌. 🔹او چند روز پس از رسیدن خبر شهادت امام (ع)، بارِ سفر به سوی کربلا بست. 🔹پیری و دوری راه و سفّاکی یزید و ابن زیاد، مانع او از این سفر نشد. 🔹«عطیه عوفی»، شاگردش او را در این سفر همراهی می‌کرد. 🔹شیخ طوسی جابر را اولین زائر امام حسین (ع) دانسته و روز ورود او را به کربلا، بیستم صفر همان سال دانسته است. 🔹سید بن طاووس، داستان زیارت جابر و عطیه از کربلا را نقل کرده و زیارت‌نامه‌ای را که جابر با آن، امام(ع) و شهدا را زیارت کرده، آورده است. 🔹جابر پس از زیارت، روی قبر خم شد و صورت خود را به قبر مالید و چهار رکعت نماز خواند و آن‌گاه به زیارت قبر علی اکبر(ع) رفت و آن حضرت(ع) را نیز زیارت کرد و بر قبر او بوسه زد و دو رکعت نماز گزارد. سپس به زیارت بقیّه شهدا رفت و با کلماتی عمیق زیارت‌نامه خواند. در پایان، به زیارت حضرت ابوالفضل(ع) رفت و با جملاتی زیبا آن حضرت را زیارت کرد و دو رکعت نماز گزارد. 📜جابر در زمان امام سجاد(ع) : 🔹در شرایط اختناق پس از کربلا، جابر بن عبدالله یکی از افراد اندکی بود که نسبت به امام سجاد(ع) ثابت‌قدم و وفادار ماند. 🔹شیخ طوسی و ابن شهرآشوب نیز جابر بن عبدالله انصاری را از اصحاب امام زین العابدین (ع) شمرده‌اند. 📜جابر در زمان امام باقر(ع) : 🔹در دوران جوانی جابر، روزی رسول‌الله (ص) به او فرمود : ای جابر! تو مردی از فرزندان مرا خواهی دید که همنام من و شبیه من است و دانش را می‌شکافد. هر گاه او را دیدی، سلام مرا به او برسان. جابر، صبح و عصر به خدمت حضرت باقر(ع) می‌رسید تا بدان‌جا که باعث شگفتی مردم مدینه شده بود؛ تا آن‌که امام سجاد(ع) از دنیا رفت. از آن زمان به بعد، به احترام سوابق جابر، امام باقر(ع) به سراغ جابر می‌رفت. 🔹محمد بن مسلم و زراره، که هر دو از اصحاب ممتاز و برجسته امام باقر (ع) و امام صادق (ع) هستند، درباره چند حدیث از امام باقر(ع) سؤال نمودند. حضرت آن احادیث را از جابر انصاری برای آنان حکایت کرد. آن دو به اعتراض گفتند : ما چه کار به جابر داریم؟! حضرت فرمود : «ایمان جابر بدان پایه است که از تأویل این آیه که مربوط به رجعت پس از مرگ است، آگاه است. «إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیک الْقُرْآنَ لَرَادُّک إِلَی مَعَادٍ» ♦️وفات جابر : اقوال در مورد سال وفات جابر متفاوت است. برخی وفات او را در سال ۷۳ هجری و برخی سال ۷۴ هجری و برخی سال هجری و برخی در سال ۷۸ هجری نوشته اند. برخی مدفن جابر را در بقیع، و برخی در قبرستان طایفه «بنی‌سلمه» در غرب مدینه بیان کرده‌اند. 📚منابع : ۱)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۴، ص۸۵ ۲)المغازی واقدی، ج۱، ص۲۶۶ ۳)سیره ابن هشام، ج۲، ص۱۰۶ ۴)قاموس الرجال شوشتری، ج۲، ص۶۲۶ ۵)بحارالأنوار مجلسی، ج۲۱، ص۴۰۲ ۶)الغدیر علامه امینی، ج۱، ص۱۴ ۷)المناقب ابن‌شهرآشوب، ج۲، ص۷ ۸)الارشاد شیخ مفید، ص۱۰ ۹)الامالی شیخ صدوق، ص۴۷ ۱۰)بحارالأنوار، ج۳۹، ص۲۶۵ ۱۱)مروج الذهب مسعودی، ج۳، ص۱۱۵ ۱۲)رجال طوسی، ص۶۶ ۱۳)مصباح الزائر ابن طاووس، ص۲۸۹ ۱۴)قصص، آیه ۸۵ ۱۵)الهوف ابن طاووس، ص۲۶۷ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 پيامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: 🔻 «إنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً في قُلوبِ المُؤمِنينَ لا تَبرُدُ أبَداً؛ ◀️ كشته شدن حسين علیه‌السلام چنان داغى در دل مؤمنان است كه هرگز سرد نشود». 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسایل ج 10 ، ص 318. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
📌 اگر نمی توانی کربلا بروی؛ دلت را با کربلاییان همراه کن... 🔰هنگامی که علیه السلام از مراجعت می نمود، شخصی از اصحاب آن حضرت خدمت ایشان آمد و عرض کرد : یا امیرالمؤمنین دوست داشتم برادرم هم در این جنگ می بود و به فیض درک رکاب شما نایل میشد . 🔰حضرت در جواب وی فرمود : بگو نیّت او چیست ؟ آیا برادر تو معذور بود و نتوانست بیاید و در جنگ شرکت کند؟ یا نه، بدون هیچ عذری از شرکت در جنگ خودداری کرد و نیامد؟ اگر معذور نبود و نیامده ؛ بهتر همان که نیامد و اگر عذری داشته است و نتوانسته بیاید ، ولی دلش و میلش با ما بوده و تصمیم داشته که با ما باشد پس با ما بوده است . 🔰آن مرد عرض کرد : بله یا امیرالمؤمنین اینطور بوده یعنی نیّتش این بود که با ما باشد ، حضرت فرمود : 💠 نه تنها برادر تو با ما بود ، بلکه با ما بوده اند کسانی که هنوز در رحم های مادرانند و افرادی که هنوز درصُلبِ پدرانند و تا دامنه ، اگر افرادی یافت شوند که واقعاً از صمیم قلب نیّت وآرزویشان این باشد که«ای کاش را درک می کردیم و در رکاب او می جنگیدیم» ما آن ها را جزو اصحاب خود می شماریم .   📚 گفتار های معنوی – شهید مطهری ص 236 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
🌷السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ می‌گویم از کنار زیارت‌نرفته‌ها بالا گرفته کار زیارت‌نرفته‌ها اشک و نگاه حسرت و تصویر کربلا این است روزگار زیارت‌نرفته‌ها امسال اربعین همه رفتند و مانده بود هیأت در انحصار زیارت‌نرفته‌ها انگار بین هیأت ما هم نشسته بود زهرا به انتظار زیارت‌نرفته‌ها در روز اربعین همه ما را شناختند با نام مستعار زیارت‌نرفته‌ها اما هزارمرتبه شکر خدا که هست مشهد در اختیار زیارت‌نرفته‌ها باب الحسین قسمت آنان که رفته‌اند باب الرضا قرار زیارت‌نرفته‌ها غم می‌خورم برای دل رهبرم که هست اول طلایه‌دار زیارت‌نرفته‌ها http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقاله.pdf
616.6K
مقاله : مواضع امام سجاد (ع) پس از واقعه کربلا نویسنده: حجت الاسلام محسن رنجبر؛ یكى از مباحثى كه در عصر امامت امام سجاد(عليه السلام) مطرح است، موضع گيرى هاى سياسى حضرت در برابر حوادث و اعمال حاكمان اموى است. اين نوشتار در دو بخش به بررسى اين مواضع مى پردازد: بخش نخست، به مواضع سياسى حضرت در برابر حوادثى چون: واقعه حرّه، قيام توّابين، قيام مختار و ... و بخش دوّم، به مواضع سياسى حضرت، در قبال اعمال خلفا و حكام اموى... (ع) http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
مقاله مواضع امام سجاد پس از واقعه کربلا 👇 در عصر امام سجاد علیه السلام (61-95ه ق)چه از بُعد اعتقادی و چه سیاسی، شیعه در شرایط سختی به سر می‌برد. امام برای حفظ شیعه از فروپاشی، گاهی از تقیه بهره می‌گرفت و در مقابل عملکرد رهبران قیام‌ها، شورش‌ها و حاکمیت وقت موضع‌گیری‌های متفاوتی را اتخاذ می‌نمود‌؛ که در این مقاله در دو بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد: الف- مواضع سیاسی امام سجاد علیه السلام در برابر قیام‌ها و شورش‌های عصرخود ب- مواضع سیاسی امام سجاد علیه السلام در برابر امویان الف- مواضع سیاسی امام سجاد علیه السلام در برابر قیام‌ها و شورش‌های عصرخود 1-واقعه حرّه: از جمله وقایع اسف‌بار عصر امام سجاد علیه السلام که در مدینه به سال 25 یا 27 هجری قمری، به دستور یزید، توسط عمال جنایت‌کارش صورت گرفت؛ واقعه حرّه بود. در این واقعه، اهل مدینه به رهبری عبدالله بن حنظله، امویان را با خواری از شهر راندند. یزید با شنیدن خبر سپاهی به فرماندهی مسلم بن عقبه به مدینه فرستاد و به وی گفت: «سه روز به آنان مهلت بده، اگر تسلیم نشدند جنگ کن. بعد از پیروزی، سه روز اموالشان را غارت کن و در اختیار سپاه بگذار». سپاه شام پس از غلبه بر مدینه آنچنان جنایات شرمگینی مرتکب شدند که مسلم به خاطر آن به «مسرف» لقب گرفت. پس از پایان قتل و غارت، مسلم بن عقبه از مردم مدینه به عنوان «برده یزید» بیعت گرفت. امام سجاد علیه السلام به چند دلیل با قیام مردم مدینه همراه نشد؛ نخست این‌که ماهیت قیام شیعی نبود و رهبران قیام در خط زبیریان حرکت می‌کردند. دلیل دیگر به رهبری قیام باز می‌گشت، عبدالله بن حنظله هیچ مشورتی با امام نکرد. لکن چون رهبران نهضت، صالح و مؤمن بودند و انتقاد آنان به یزید به جا بود؛ امام مخالفت صریحی با حرکت آنان ننمود.دلیل دیگر عدم همراهی، این بود که امام شکست نهضت را پیش‌بینی می‌کرد. کمترین همکاری، جان امام و شیعیان اندکش را به خطر می‌انداخت. از این‌رو امام برای حفظ اقلیت شیعه، به همراه خانواده به ینبع رفتند. نقل شده، مروان بن حکم نیز از ترس غارت امویان،خانواده‌اش را در پناه امام قرار داد. قریب به چهارصد نفر تحت کفالت امام بودند تا زمانی که مسلم در مدینه بود. برخی از گزارشات حاکی از بیعت امام با یزید، به عنوان برده است؛ در حالی که قبل از جنگ،بنا به دستور یزید در عدم دخالت امام در قیام و سفارش به احترام آن حضرت، مسلم ایشان را با احترام بازگرداند. به همین دلیل امام از دستور عمومی مسلم مبنی بر اقرار به بندگی برای یزید معاف بوده است. چنانکه برخی از روایات تلویحاً بر این مطلب دلالت دارد. 2-قیام توابین: نهضت توابین در سال 64 و 65 هجری به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی و شخصیت‌های مورد اعتماد و متنفذ شیعه به اوج خود رسید. توابین به علت عدم شرکت در فاجعه کربلا در خود احساس گناه می‌کردند و در صدد جبران مافات بودند. گرچه آنان هدف و فلسفه قیام خود را بازگرداندن حکومت به اهل‌بیت پیامبر اعلام کرده بودند، لکن تأیید صریحی از جانب امام مشاهده نشده است. لکن چون اصل حرکت برای خونخواهی امام حسین علیه السلام صورت پذیرفته بود؛ مخالفتی از جانب امام گزارش نشده است. 3-قیام مختار ثقفی: مختار فرزند ابوعبیدثقفی با فراهم شدن شرایط، برای خونخواهی امام حسین علیه السلام قیام نمود. او کسی است که مسلم بن عقیل در منزلش اقامت نمود. مختار جهت پیشرفت قیامش به امام نامه نوشت و طلب یاری نمود، لکن امام پاسخ مثبت نداد. مختار با یأس از سوی امام، به محمد حنفیه روی آورد، او پذیرفت. مختار پس از آن خود را نماینده محمد حنفیه در این امر معرفی ساخت. نقل شده که ایشان به عموی خود فرمود: «ای عمو، اگر برده‌ای زنگی هم به پشتیبانی از ما اهل‌بیت خروج کند، حمایت از او بر مردم لازم است و در این مورد به شما ولایت دادم. هر گونه صلاح می‌دانی عمل کن». شاید واگذاری رهبری نهضت به محمد حنفیه برای این بود که او از سوی دستگاه حاکم، متهم به مخالفت نبود. در برخی از گزارشات امام سجاد علیه السلام مختار و قیامش را تأیید نموده و برایش دعا کرده و طلب خیر نموده است و در پاره‌ای از گزارشات اعلام بیزاری نموده است. 4-شورش عبدالله بن زبیر: عبدالله از بیعت با یزید سربرتافت و خود دعوی خلافت نمود و پس از شهادت امام حسین علیه السلام، علم خلافت برافراشت و خود را خلیفه نامید و دوازده سال حکومت راند. امام سجاد علیه السلام نه تنها شورش او را تأیید نکرد بلکه از فتنه او نسبت به اهل‌بیت و شیعیان بیم داشت؛ ولی علیه او اقدامی نکرد. چون در هر حال، حرکت ابن زبیر علیه دشمنی مشترک (امویان) انجام پذیرفته بود. 5-خوارج: امام سجاد علیه السلام در مقابل حرکت خوارج سکوت اختیار نمود. نه درگیری‌های آنان را تأیید و نه آنان را انکار نمود. ب- مواضع سیاسی امام سجاد علیه السلام در برابر امویان http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60