eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
312 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ابوریحان بیرونی در آثار الباقیه 390 نوشته 38سال بعد از برگزاری اولین مراسم عاشورا می گوید علاوه بر بغداد در شهر های دیگه عراق هم عزاداری می کنند و در این روز به زیارت کربلا هم می روند .یعنی در این فاصله عزاداری که در بغداد شکل می گیرد منتشر می شود به بقیه شهرها و زیارت کربلا در روز عاشورا رسم می شود و آنهایی که فاصله مکانی شان تا کربلا زیاد نبود می توانستند زیارت بروند حتما می رفتند. نود پنج سال عزاداری می کنند ال بویه فقط دو سال این عزاداری متوقف می شود به دلیل در گیری ها و در این مدت کاملا موفق می شوند که عاشورا را جا بیاندازند. ✅بعد از جا افتادن مراسم عاشورا تحولاتی در این مراسم اتفاق می افتد که قابل توجه است.یکی از این تحولات مبارزاتی بود در رابطه با جریان کتاب به که معروف بودند به جریان تند رو که در بغداد خیلی فعال بودند.این ها معتقد بودند روز عاشورا روز جشن است و روزی است که پیامبر (ص)در روایت فرمود همان روزی است که کشتی نوح (ع) بر قله نشست و حضرت ابراهیم (ع) آتش بر او گلستان شد. و عزاداری شیعیان بدعت است لذا در سال 253درگیری پیش آمد و شیعیان در مقابل اینان مستحکم تر شدند و تحولاتی که اتفاق افتاد بخشی اش در مقابل این جامعه اهل حدیث بغداد بود. تنظیم :صدیقه آقاسی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تاریخ ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام): حدود ١٧/ذح/۱۲۸ق، نه ٧/صفر؛ در منابع دست اول تاریخی، راجع به تاریخ ولادت امام کاظم(علیه السلام)، تصریحی نسبت به روز و ماه ولادت یافت نمی‌شود و تنها سال‌ ولادت ذکر شده که سال ۱۲۸ هجری است، و به نقلی ۱۲۹. تا پیش از قرن پنجم و ششم هجری، همان طور که علامه شوشتری -صاحب «قاموس الرجال»- گفته است: «لَمْ یُعیّن أحدٌ شَهرَه»، هیچ یک از مورخان ماهِ ولادت امام کاظم(علیه السلام) را تعیین نکرده، پس چه رسد به روز ولادت! قول هفتم صفر به عنوان ولادت امام کاظم(علیه السلام) برمی‌گردد به دو تن از علمای قرن پنجم و ششم؛ شیخ طبرسی در دو کتاب «إعلام الوری» و «تاج الموالید»، و ابن شهر آشوب مازندرانی در کتاب «مناقب آل أبي طالب». منتها منابع قرن پنجم و ششم، منابع میانی شمرده می‌شود، نه دست اول. و در منابع کهن و دست اول هیچ روایتی نیست که مؤید این قولِ هفتم صفر باشد. یعنی مثلاً شیخ کلینی در «کافي» یا شیخ مفید در «إرشاد»، هیچ روز یا حتی ماهی را برای میلاد امام کاظم(علیه السلام) معیّن نکرده‌اند. آنچه در این منابع آمده تنها سال ولادت امام کاظم(علیه السلام) است. از مرحوم کلینی در کافی اینطور آمده: «سال ۱۲۸، و به نقلی ۱۲۹». و مرحوم مفید در ارشاد می‌گوید: «سال ۱۲۸». (ع) @tarikh_j
✅ استخراج روز و ماه ولادت امام کاظم(علیه السلام): اما احمد البرقي، از علمای بنام شیعه در قرن سوم هجری و از یاران امام جواد و امام هادی(علیهما السلام)، در کتابش «المحاسن»، خبری از أبی بصیر نقل کرده که می‌گوید: «در سالی که همراه امام صادق(علیه السلام) به حج مشرف شدیم، وقتی از حج برگشتیم و به شهرک أبْوَاء (بین مکه و مدینه) رسیدیم، مادر امام کاظم(علیه السلام) درد زایمانشان گرفت و حضرت، آنجا به دنیا آمد.» از این خبر -که اتفاقاً در کهن ترین و دست اول ترین منابع آمده- به راحتی می‌توان ماه ولادت و نیز روز تقریبی آن را استخراج کرد؛ با این توضیح که با معلوم بودن زمان و محل ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام) که بعد از پایان مناسک حج و در راه بازگشت به مدینه بوده، پس بسیار بعید است که این ولادت در ماه صفر بوده باشد. بلکه در یک برگشت طبیعی از مکه به مدینه، باید گفت تاریخ ولادت ایشان در نیمۀ دوم ماه ذی الحجۀ سال ۱۲۸ هجری بوده است. در تعیین دقیق روز، این احتمال بعید نیست که در بعضی منابع، عبارتی همچون «السابع عشر» آمده بوده که با توجه به اشتباهاتی که در خواندن و بازنویسی کتب خطی رخ می‌داده، برخی به اشتباه آن را «السابع صفر» خوانده و بازنویسی کرده باشند. بنابراین شاید تاریخ صحیح، روز ١٧/ذی الحجه باشد. پس به هر حال تاریخ ٧/صفر به عنوان سالروز ولادت امام کاظم(علیه السلام)، نه تنها مؤیدی در منابع دست اول ندارد بلکه آنچه از این منابع استفاده می‌شود نادرستی این قول است. به نقل از کانال @Yusufi_Gharawi 📓 مجموعۀ مصاحبه‌ها: ٤٦٨، ٤٧٠ و ٤٧١. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿سلام و وقت بخیر با آرزوی آغاز هفته ای خوب برای شما عزیزان امروز در بخش عاشورا در منابع متقدم به سراغ کتاب تاریخ یعقوبی می رویم.🌹
🌿« تاریخ یعقوبی »(284 ه ): ✅تاریخ یعقوبی کتاب تاریخ عمومی است(دو جلد)، که موضوع آن از زمان حضرت آدم شروع شده و تا سال 259ه (تازمان معتمد) را شامل می شود. این کتاب بر اساس موضوع تنظیم شده است. ✅یعقوبی حدود 6 صفحه 93 کتاب را به حکومت یزید و اخبار عاشورا اختصاص داده و روایت های تاریخی را بدون سند آورده است. تعدادی از این روایت ها مربوط به زمان شهادت امام(ع)که در چه روز و چه سالی واقع شد و تعدادی نیز به وقایع خارق العاده طبیعی که بعد از شهادت بوجود آمده، می پردازد. یعقوبی با دیدگاه شیعه کتاب خود را نوشته است. در اکثر منابع که هم زمان با این کتاب نوشته شده و یا منابعی موجود قبلی، سعی در تبرئه ی یزید از قتل امام حسین(ع) و خاندانش را دارند؛ امّا یعقوبی یزید را به عنوان قاتل امام(ع) معرفی می کند. @tarikh_j
◀️یعقوبی می نویسد: زمانی که یزید به خلافت رسید طی حکمی به والی مدینه دستور داد تا از عبدالله بن زبیر و حسین بن علی(ع) بیعت بگیرد و در صورت عدم بیعت آنها را بکشد و سرشان را برای او بفرستد، ازمردم نیز بیعت بگیر و هرکس که نافرمانی کرد همان حکم عبدالله بن زبیر و حسین بن علی را در باره ی آنها اجرا کن. همچنین در خبر دیگری چنین آورده است: زمانی که حسین بن علی به طرف کوفه حرکت کرد، یزید به عبیدالله بن زیاد چنین نوشت:«...... و اکنون از میان همه ی شهرها، شهر تو و از میان همه ی زمان ها زمان توست که بدین آزمایش گرفتار گشته است، حال اگر او را کشتی که هیچ وگرنه به نسب خویش بازگردی. مبادا از دست تو رهاشود.» ✅براساس این دو روایت یزید از همان ابتدا دستور قتل امام(ع) را صادر کرده است. خبر اوّل در منابع هم زمان وجود ندارد و بعد از یعقوبی، ابن اعثم آن را ذکر کرده است و خبر دوم بدین گونه تا قرن ششم در منابع ذکر نشده است. از قرن ششم به بعد خبری در منابع شبیه این خبر؛ امّا به گونه ای دیگر وجود دارد. @tarikh_j
◀️ در کتاب ترجمه ی الفتوح و مقتل الحسین خوارزمی چنین آمده است: زمانی که عبیدالله سر مسلم بن عقیل و هانی بن عروه را برای یزید فرستاد، یزید طی نامه ای به ابن زیاد نو شت: « خبردار شدم که حسین قصد دارد به کوفه بیاید ، همۀ راهها را ببند ، با گمان زندانی کن و با تهمت بکش.» در منابع قبلی مثل تاریخ طبری والفتوح ابن اعثم و اخبارالطوال و منابع دیگر، در نامۀ یزید به ابن زیاد آمده است:« واحبس علی الظن و ا خذ علی التهمه»، وکلمۀ « واقتل» را خوارزمی به آن اضافه کرده است. بنابر این به نظر می رسد زمان و مکان نویسنده در آوردن این مطالب مؤثر بوده است. مستوفی هروی نیز در ترجمۀ الفتوح چنین رویکردی را دارد. ✅بنابراین یعقوبی اوّلین کسی است که چنین خبری را نقل کرده و تا قرن ششم این خبر در منابع بدین مضمون ذکرنشده است.اگر چنین خبری صحیح باشد؛ لعن عبیدالله بن زیاد توسط یزید و بی گناه جلوه دادن خود ، نمی تواند صحیح باشد. پژوهشگر:سرکار خانم صغری فهیمی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿سلام و روز بخیر همراهان عزیز 🏴نه صفر شهادت جناب عمار را خدمت شما تسلیت عرض می کنیم. ◀️صحنه شهادت عمار یاسر برشی از فیلم امام علی (ع)تقدیم حضور شما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1563345623-9712-42-6.pdf
340.3K
حدیث «فئة باغیه» و پاسخ به شبهات ابن تیمیه در دفاع از معاویه ( بازخوانی منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت) درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی) نویسندگان: محمد نصیری سید حسن قاضوی مصطفی رییسی منبع:تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال چهاردهم بهار و تابستان 1396 شماره 1 یکی از رخدادهای به ظاهر پیچیدة صدر اسلام، جنگ های داخلی میان مسلمانان در دورة خلافت علی بن ابی طالب علیه السلام است، به گونه ای که حتی برخی از صحابة بزرگ رسول اکرم ص در حقانیت یک جبهه در مقابل جبهة دیگر تا مدتی دچار حیرت بودند. در خصوص چرایی، چگونگی و پیامدهای این نبردها، پژوهش هایی هرچند مختصر انجام شده، اما دربارة تحلیل مستند و شبهه شناسانة رخدادهای ریز و درشت این جنگ ها، کاری انجام نشده و یا کمتر بدان پرداخته شده است. یکی از این رخدادهای مهم، نبرد «صفین» است که شهادت عمار یاسر در آن توسط سپاه معاویه رخ داد. رسول خدا (ص) در حدیثی متواتر فرمودند: او (عمار یاسر) را فئة باغیه خواهند کشت. حدیثی که به سبب حضور عمار در سپاه امام علی علیه السلام به وضوح دلالت بر حقانیت مواضع امام علی (ع) به طور عام و باطل بودن معاویه و سپاه یاغی او به طور خاص دارد.ازآنجاکه ابن تیمیه با طرح شبهاتی در خصوص این حدیث، به دفاع همه جانبه از معاویه پرداخته است، نشانه شناسی بطلان دلایل و توجیهات او اهمیت فراوان می یابد. @tarikh_j
20121209085110-9484-4.pdf
376.4K
:بررسی و نقد گزارش های تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) نویسنده: یدالله مقدسی منبع: تاریخ اسلام( باقرالعلوم) سال ۱۳۸۹ چکیده: گزارش های متفاوتی درباره تاریخ شهادت امام حسن مجتبی ارائه شده است که تاریخ های هفتم و بیست و هشتم صفر در میان شیعیان مشهورتر از سایر گزارش ها هستند. این پژوهش برای پی بردن به زمان دقیق شهادت امام حسن مجتبی (ع) ابتدا گزارش های منابع شیعه و اهل سنت را درباره تاریخ شهادت آن حضرت بررسی می کند. سپس به نقد ابعاد مختلف گزارش هفتم صفر، مانند شخصیت راوی، صحت انتساب گزارش به وی، فاصله زمانی میان وقوع رخداد و راوی و اشتباه در نسخه برداری می پردازد. و پس از بررسی گزارش بیست و هشتم صفر به روشی مشابه آن را بر گزارش هفتم صفر ترجیح می دهد. (ع) @tarikh_j
بررسی تاریخ ولادت امام کاظم.docx
33.1K
بررسی تاریخ ولادت اما م کاظم (ع) یدالله مقدسی چکیده: بررسی گزارش‌های متفاوت در باره تولد امام کاظم‏ علیه السلام و دستیابی به سخن مستند در این باره می تواند کمکی به پژوهشگران سیره و فقه باشد؛ تا بهتر بتوانند زمان صدور روایت و فعل آن گرامی را بررسی کنند. گزارش‌های متفاوتی در این خصوص ارائه شده است که هفتم ماه صفر سال128ق، برای تولد مستندات بیشتر و قدیمی تر از سایر گزارش‌ها دارد. این پژوهش برای پی‌بردن به زمان دقیق تولد امام کاظم‏ علیه السلام، ابتدا گزارش‌های منابع شیعیان و سنیان در باره سال و ماه تولد را بررسی می‌کند و به نقد گزارش تولد در ماه ذی‌الحجه و ترجیح نقل تولد آن حضرت در هفتم صفر می‌پردازد. واژه‌های کلیدی: امام کاظم‏ علیه السلام، سال128ق، ماه صفر، ماه ذی‌الحجه،امامت پژوهی تنظیم :نجمه صالحی (ع) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣عمار یاسر عمار در کنار سلمان، مقداد و ابوذر غفاری از نخستین شیعیان دانسته شده‌اند که در زمان پیامبر(ص) بدین نام شناخته شده‌اند. عمار در دفاع از حق امام علی(ع) بر ولایت در آغاز از بیعت با ابوبکر سرباز زد.(یعقوبی، ۱۳۷۸ش، ج۱،ص۵۲۴) وی در زمان خلیفه اول در جنگ یمامه شرکت کرد و در این جنگ، گوشش بریده شد.(ابن عبدالبر،الاستیعاب فی معرفه الاصحاب،۱۴۱۵،ج۳،ص۲۲۸) در دوران خلافت عمر فرماندار کوفه و فرمانده سپاه مسلمانان در این شهر شد.(طبری،تاریخ الامم،۱۳۸۷ق،ج۴،ص۱۴۴) در دوران فرماندهی او جنگ نهاوند روی داد و بخشی از مناطق داخلی ایران فتح شد؛(ابن قتیبه،اخبار الطوال،۱۳۶۸ش،ص۱۲۸) اما بعد از چندی از این منصب عزل شد. برخی گزارش‌ها از نارضایتی مردم و درخواست آنان از عمر بن خطاب برای عزل عمار خبر داده‌اند. در یکی از این گزارش‌ها اعتراض مردم به ضعف عمار و بی‌اطلاعی وی از سیاست نسبت داده شده است.(بلاذری،انساب الاشراف،۱۳۹۴ق،ج۲،ص۲۷۴) @tarikh_j