eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 پيامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: 🔻 «إنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً في قُلوبِ المُؤمِنينَ لا تَبرُدُ أبَداً؛ ◀️ كشته شدن حسين علیه‌السلام چنان داغى در دل مؤمنان است كه هرگز سرد نشود». 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسایل ج 10 ، ص 318. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
📌 اگر نمی توانی کربلا بروی؛ دلت را با کربلاییان همراه کن... 🔰هنگامی که علیه السلام از مراجعت می نمود، شخصی از اصحاب آن حضرت خدمت ایشان آمد و عرض کرد : یا امیرالمؤمنین دوست داشتم برادرم هم در این جنگ می بود و به فیض درک رکاب شما نایل میشد . 🔰حضرت در جواب وی فرمود : بگو نیّت او چیست ؟ آیا برادر تو معذور بود و نتوانست بیاید و در جنگ شرکت کند؟ یا نه، بدون هیچ عذری از شرکت در جنگ خودداری کرد و نیامد؟ اگر معذور نبود و نیامده ؛ بهتر همان که نیامد و اگر عذری داشته است و نتوانسته بیاید ، ولی دلش و میلش با ما بوده و تصمیم داشته که با ما باشد پس با ما بوده است . 🔰آن مرد عرض کرد : بله یا امیرالمؤمنین اینطور بوده یعنی نیّتش این بود که با ما باشد ، حضرت فرمود : 💠 نه تنها برادر تو با ما بود ، بلکه با ما بوده اند کسانی که هنوز در رحم های مادرانند و افرادی که هنوز درصُلبِ پدرانند و تا دامنه ، اگر افرادی یافت شوند که واقعاً از صمیم قلب نیّت وآرزویشان این باشد که«ای کاش را درک می کردیم و در رکاب او می جنگیدیم» ما آن ها را جزو اصحاب خود می شماریم .   📚 گفتار های معنوی – شهید مطهری ص 236 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
🌷السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ می‌گویم از کنار زیارت‌نرفته‌ها بالا گرفته کار زیارت‌نرفته‌ها اشک و نگاه حسرت و تصویر کربلا این است روزگار زیارت‌نرفته‌ها امسال اربعین همه رفتند و مانده بود هیأت در انحصار زیارت‌نرفته‌ها انگار بین هیأت ما هم نشسته بود زهرا به انتظار زیارت‌نرفته‌ها در روز اربعین همه ما را شناختند با نام مستعار زیارت‌نرفته‌ها اما هزارمرتبه شکر خدا که هست مشهد در اختیار زیارت‌نرفته‌ها باب الحسین قسمت آنان که رفته‌اند باب الرضا قرار زیارت‌نرفته‌ها غم می‌خورم برای دل رهبرم که هست اول طلایه‌دار زیارت‌نرفته‌ها http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقاله.pdf
616.6K
مقاله : مواضع امام سجاد (ع) پس از واقعه کربلا نویسنده: حجت الاسلام محسن رنجبر؛ یكى از مباحثى كه در عصر امامت امام سجاد(عليه السلام) مطرح است، موضع گيرى هاى سياسى حضرت در برابر حوادث و اعمال حاكمان اموى است. اين نوشتار در دو بخش به بررسى اين مواضع مى پردازد: بخش نخست، به مواضع سياسى حضرت در برابر حوادثى چون: واقعه حرّه، قيام توّابين، قيام مختار و ... و بخش دوّم، به مواضع سياسى حضرت، در قبال اعمال خلفا و حكام اموى... (ع) http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
مقاله مواضع امام سجاد پس از واقعه کربلا 👇 در عصر امام سجاد علیه السلام (61-95ه ق)چه از بُعد اعتقادی و چه سیاسی، شیعه در شرایط سختی به سر می‌برد. امام برای حفظ شیعه از فروپاشی، گاهی از تقیه بهره می‌گرفت و در مقابل عملکرد رهبران قیام‌ها، شورش‌ها و حاکمیت وقت موضع‌گیری‌های متفاوتی را اتخاذ می‌نمود‌؛ که در این مقاله در دو بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد: الف- مواضع سیاسی امام سجاد علیه السلام در برابر قیام‌ها و شورش‌های عصرخود ب- مواضع سیاسی امام سجاد علیه السلام در برابر امویان الف- مواضع سیاسی امام سجاد علیه السلام در برابر قیام‌ها و شورش‌های عصرخود 1-واقعه حرّه: از جمله وقایع اسف‌بار عصر امام سجاد علیه السلام که در مدینه به سال 25 یا 27 هجری قمری، به دستور یزید، توسط عمال جنایت‌کارش صورت گرفت؛ واقعه حرّه بود. در این واقعه، اهل مدینه به رهبری عبدالله بن حنظله، امویان را با خواری از شهر راندند. یزید با شنیدن خبر سپاهی به فرماندهی مسلم بن عقبه به مدینه فرستاد و به وی گفت: «سه روز به آنان مهلت بده، اگر تسلیم نشدند جنگ کن. بعد از پیروزی، سه روز اموالشان را غارت کن و در اختیار سپاه بگذار». سپاه شام پس از غلبه بر مدینه آنچنان جنایات شرمگینی مرتکب شدند که مسلم به خاطر آن به «مسرف» لقب گرفت. پس از پایان قتل و غارت، مسلم بن عقبه از مردم مدینه به عنوان «برده یزید» بیعت گرفت. امام سجاد علیه السلام به چند دلیل با قیام مردم مدینه همراه نشد؛ نخست این‌که ماهیت قیام شیعی نبود و رهبران قیام در خط زبیریان حرکت می‌کردند. دلیل دیگر به رهبری قیام باز می‌گشت، عبدالله بن حنظله هیچ مشورتی با امام نکرد. لکن چون رهبران نهضت، صالح و مؤمن بودند و انتقاد آنان به یزید به جا بود؛ امام مخالفت صریحی با حرکت آنان ننمود.دلیل دیگر عدم همراهی، این بود که امام شکست نهضت را پیش‌بینی می‌کرد. کمترین همکاری، جان امام و شیعیان اندکش را به خطر می‌انداخت. از این‌رو امام برای حفظ اقلیت شیعه، به همراه خانواده به ینبع رفتند. نقل شده، مروان بن حکم نیز از ترس غارت امویان،خانواده‌اش را در پناه امام قرار داد. قریب به چهارصد نفر تحت کفالت امام بودند تا زمانی که مسلم در مدینه بود. برخی از گزارشات حاکی از بیعت امام با یزید، به عنوان برده است؛ در حالی که قبل از جنگ،بنا به دستور یزید در عدم دخالت امام در قیام و سفارش به احترام آن حضرت، مسلم ایشان را با احترام بازگرداند. به همین دلیل امام از دستور عمومی مسلم مبنی بر اقرار به بندگی برای یزید معاف بوده است. چنانکه برخی از روایات تلویحاً بر این مطلب دلالت دارد. 2-قیام توابین: نهضت توابین در سال 64 و 65 هجری به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی و شخصیت‌های مورد اعتماد و متنفذ شیعه به اوج خود رسید. توابین به علت عدم شرکت در فاجعه کربلا در خود احساس گناه می‌کردند و در صدد جبران مافات بودند. گرچه آنان هدف و فلسفه قیام خود را بازگرداندن حکومت به اهل‌بیت پیامبر اعلام کرده بودند، لکن تأیید صریحی از جانب امام مشاهده نشده است. لکن چون اصل حرکت برای خونخواهی امام حسین علیه السلام صورت پذیرفته بود؛ مخالفتی از جانب امام گزارش نشده است. 3-قیام مختار ثقفی: مختار فرزند ابوعبیدثقفی با فراهم شدن شرایط، برای خونخواهی امام حسین علیه السلام قیام نمود. او کسی است که مسلم بن عقیل در منزلش اقامت نمود. مختار جهت پیشرفت قیامش به امام نامه نوشت و طلب یاری نمود، لکن امام پاسخ مثبت نداد. مختار با یأس از سوی امام، به محمد حنفیه روی آورد، او پذیرفت. مختار پس از آن خود را نماینده محمد حنفیه در این امر معرفی ساخت. نقل شده که ایشان به عموی خود فرمود: «ای عمو، اگر برده‌ای زنگی هم به پشتیبانی از ما اهل‌بیت خروج کند، حمایت از او بر مردم لازم است و در این مورد به شما ولایت دادم. هر گونه صلاح می‌دانی عمل کن». شاید واگذاری رهبری نهضت به محمد حنفیه برای این بود که او از سوی دستگاه حاکم، متهم به مخالفت نبود. در برخی از گزارشات امام سجاد علیه السلام مختار و قیامش را تأیید نموده و برایش دعا کرده و طلب خیر نموده است و در پاره‌ای از گزارشات اعلام بیزاری نموده است. 4-شورش عبدالله بن زبیر: عبدالله از بیعت با یزید سربرتافت و خود دعوی خلافت نمود و پس از شهادت امام حسین علیه السلام، علم خلافت برافراشت و خود را خلیفه نامید و دوازده سال حکومت راند. امام سجاد علیه السلام نه تنها شورش او را تأیید نکرد بلکه از فتنه او نسبت به اهل‌بیت و شیعیان بیم داشت؛ ولی علیه او اقدامی نکرد. چون در هر حال، حرکت ابن زبیر علیه دشمنی مشترک (امویان) انجام پذیرفته بود. 5-خوارج: امام سجاد علیه السلام در مقابل حرکت خوارج سکوت اختیار نمود. نه درگیری‌های آنان را تأیید و نه آنان را انکار نمود. ب- مواضع سیاسی امام سجاد علیه السلام در برابر امویان http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
1-یزید بن معاویه: امام در دوره 34 ساله امامتش با توجه به متغیر بودن شرایط و اوضاع و خلفا و حکمرانان، مواضع سیاسی متفاوتی اتخاذ نمود. از عصر عاشورا تا بازگشت از اسارت شام، عملکردی صریح، حماسی و تند را در پیش گرفت. ایشان در آن ایام، تقیه را به صلاح ندید و با در کف گرفتن جان خود در آن شرایط خفقان آور سکوت اختیار ننمود و پیام حماسه عاشورا را به همگان ابلاغ نمود. اما پس از بازگشت، گرچه انحرافات اخلاقی مدینه را پر کرده بود ولی به دلیل اقلیت شیعه و اختناق شدیدی که دستاورد فاجعه کربلا بود زمینه برای فعالیت آشکار امام فراهم نشد و ایشان صلاح را در کناره‌گیری از مردم دید و در بیرون مدینه، مدت سه سال در چادر زندگی کرد. در روایتی از امام باقر علیه السلام به این نکته اشاره شده است و دلیل آن خوش نداشتن در رفت‌و‌آمد با مردم ذکر گردیده است. به بیان دیگر امام طریق تقیه را در پیش گرفتند. 2-عبدالملک بن مروان: امام در زمان عبدالملک روش اعتراض را در پیش گرفت و از او دوری نمود تا مهر بطلان بر روش حکومتی او بزند. این امر سبب اعتراض عبدالملک گردید وقتی دید اعتراض او ثمره‌ای ندارد طی نامه‌ای تهدید آمیز از امام خواست تا شمشیر پیامبر را به او ببخشد ولی امام نپذیرفت. عبدالملک به شدت امام را تحت کنترل داشت به گونه‌ای که حتی مسائل داخلی و خصوصی زندگانی امام به او گزارش می‌شد. گرچه امام چون سایر امامان، حاکمیت اموی را غاصب می‌دانست لکن آن زمان که آبرو و کیان جامعه اسلامی را در خطر می‌دید از هیچ کمکی فروگزارنمی‌کرد.به عنوان نمونه؛ حاکم روم در نامه‌ای تهدیدآمیز از عبدالملک خواست تا شعار« لااله الااله محمد رسول الله» را از روی پارچه‌های صادراتی پاک کند و گرنه در سکه‌هایشان نام پیامبر را به زشتی خواهد برد. عبدالملک از امام یاری خواست و ایشان طرح استقلال اقتصادی را پیشنهاد داد. بدین ترتیب سکه‌های رومی ممنوع گردید و سکه اسلامی زده شد. 3-حجاج بن یوسف ثقفی: پس از مرگ یزید در سال 64هجری، تا کشته شدن ابن زبیر به دست حجاج در سال 73هجری، حکومت اموی تسلطی بر حجاز نداشت. چون عبدالملک بر عراق مسلط شد حجاج را به جنگ عبدالله بن زبیر فرستاد. ابن زبیر به دست حجاج کشته شد. عبدالملک نیز حاکمیت حجاز و عراق را به حجاج واگذار کرد و او بیش از بیست سال در این مناطق حکومت راند و حکومت وحشت، اختناق و ترور را بنا کرد. امام در این ایام به شدت بیشتری روش تقیه را ادامه داد تا بهانه‌ای به دست حجاج نیفتد. از این‌رو گزارشی از برخورد تندی بین امام و حجاج مشاهده نشده است.با این وجود حجاج به عبدالملک نامه نوشت که:« اگر ثبات و دوام حکومتت را می‌خواهی، علی بن الحسین را به قتل برسان». عبدالملک در پاسخ نوشت:« از خون بنی‌هاشم برحذر باش و آن را حفظ کن». 4-هشام بن اسماعیل: پس از حجاج، هشام بن اسماعیل والی مدینه شد و چهارسال، امام را فراوان آزار داد. اما زمانی که او را به خاطر کارهایش عزل کردند و برای تنبیه سرپا نگه داشتند تا هرکس هر چه می‌خواهد به او بگوید. امام به یاران خود دستور داد چیزی به او نگویند و خودشان نیز بر او سلام کرده و گذشتند. هشام در مقابل این برخورد امام این آیه را قرائت کرد: «الله اَعلمُ حیثُ یجعَلُ رِسالته؛ خدا بهتر می‌داند که رسالتش را کجا قرار دهد». 5-عمربن عبدالعزیز: عملکرد امام سجاد علیه السلام در مورد عمربن عبدالعزیز، افشای چهره ریاکارانه او بود. گرچه او پس از شهادت امام به خلافت رسید لکن امام پیش از آن روش سیاسی‌اش را افشا نمود. آن حضرت در مورد او فرمود: «دیری نمی‌پاید که می‌میرد، در حالی که اهل آسمان او را لعنت کرده و اهل زمین بر او می‌گریند». امام پیشاپیش پرده از چهره ریاکارانه عمربن عبدالعزیز برداشتند و خدمات او را یک روش حکومتی خواندند. تلخیص توسط : سیده زهرا محمدی _ سطح سه تاریخ اسلام http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بروشور ویژه اربعین ۹۸👆 تنظیم: انجمن علمی پژوهشی تاریخ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
بروشور ویژه اربعین ۹۸👆 تنظیم: انجمن علمی پژوهشی تاریخ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅بنابر نقل مشهور در چنین روزی اهل بیت(ع) به کربلا رسیدند. وقتی آنان به کربلا رسیدند، جابربن عبدالله انصاری را دیدند که با تنی چند از بنی هاشم و خاندان پیامبر(ص) برای زیارت حسین(ع) آمده بودند، همزمان با آنان به کربلا وارد شدند و سخت گریستند و ناله های جانسوز سر دادند و زنان روستاهای مجاور نیز به آنان پیوستند. حضرت زینب(س) در میان جمع زنان آمد و با صوتی حزین که دلها را جریحه دار می کرد، فرمود : 《وا اخاه! و احسیناه! و احبیب رسول الله(ص) و ابن مکة و منی! و ابن فاطمة الزهراء(س)! و ابن علی المرتضی(ع)! آه ثم آه!》سپس بیهوش شد. آنگاه حضرت ام کلثوم(س) به حالت گریان می فرمود : 《امروز محمد مصطفی(ص) و علی مرتضی(ع) و فاطمه زهرا(س) از دنیا رفته اند!》 و دیگر زنان گریه و شیون می کردند. و سکینه بنت الحسین(ع) چون چنین دید، فریاد زد : 《وا محمداه! وا جداه! چه سخت است بر تو تحمل آنچه با اهل بیت(ع) تو کرده اند، آنان را از دم تیغ گذراندند و بعد عریانشان نمودند!》 و در این روز رأس مطهر امام حسین(ع) که توسط امام زین العابدین(ع) از شام به کربلا آورده شده بود و به بدن مطهّر آن حضرت(ع) ملحق گردید. 📚 منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۴، ص۱۹۹ ۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۴۰ ۳)الدمعة الساکبه بهبهانی، ج۵، ص۱۶۲ ۴)اللهوف ابن طاووس، ص۲۵۳ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅بیست صفر، وقتی که چهل روز از شهادت امام حسین(ع) گذشت، جابر بن عبدالله انصاری از صحابه حضرت رسول اکرم(ص) به همراه عطیه بن سعد کوفی به عنوان نخستین زائران امام حسین(ع) شناخته می‌شوند که در چهلم شهادت امام حسین(ع)، یعنی ۲۰ صفر سال ۶۱ قمری، به کربلا آمدند و قبر امام حسین(ع) را زیارت کردند. 🔸گروهی معتقدند به دلیل دوری مسافت، اینکه بازماندگان کربلا چهل روز بعد از عاشورا به کربلا بازگشته باشند ممکن نبوده است. زیرا پیمودن مسیر کوفه تا شام و سپس بازگشت به کربلا در مدت زمان ۴۰ روز، برای کاروان اسرای کربلا ممکن نبوده است. محدث نوری و شیخ عباس قمی طرفدار این نظریه هستند. 🔸علاوه بر این برخی بر این باورند که گزارش معتبری نیز بر اثبات این رویداد در دست نیست. 🔸گروهی نیز ضمن پذیرش اصل بازگشت کاروان اسرای بازماندگان به کربلا در مسیر شام به مدینه، زمان آن را حدود پایان صفر و اوایل ربیع الاول و یا زمانی بعد از آن دانسته‌اند. 🔸 برخی دیگر، اربعین سال‌های بعد را زمان این رویداد شمرده‌اند. به گفته شهید قاضی طباطبایی زیارت روز اربعین در نزد شیعیان زیارت «‌مَرَدّ الرَّأس‌» نیز خوانده می‌شود. مَرَدُ الرأس یعنی بازگرداندن سر، و منظور آن است که در این روز که اسرای اهل بیت به کربلا بازگشتند سر امام حسین(ع) را نیز به کربلا آوردند و دفن کردند. ✍مطالعه مفصّل و تحقیقی در باب اربعین امام حسین(ع) به لینک زیر مراجعه فرمایید :👇 http://www.askdin.com/showthread.php?t=25107 📚منابع : ۱)سفینة البحار محدث قمی، ج۸، ص۳۸۳ ۲)لهوف ابن طاووس، ص۲۲۵ http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻معرفی : 1️⃣محمد بن اسحاق:(۱۵۱ - ۸۱ قمری) ✅وی بزرگترین و اصلی ترین مورخ اسلام می باشد، که امروزه کتابش "سیرة الرسول(ص)" در دسترس قرار دارد. ابن اسحاق در مدینه پرورش یافت. هرچند مهاجرتش به عراق سبب انتقال دانش سیره نویسی از زادگاهش به عراق شد.عمده نقلهای وی در این کتاب مدنی است. کتاب او سه بخش دارد : 🔹آغاز خلقت تا پیدایش نسل عرب وفرزندان اسماعیل ع تا بعثت پیامبرص 🔹از بعثت تا تشکیل دولت مدینه و مغازی و غزوات پیامبرص 🔹ماجرای رحلت پیامبرص و سقیفه بنی ساعده و.. البته بیشتر مطالب ابن اسحاق از طریق ابن هشام و کتاب مشهور چهار جلدی وی (سیره ابن هشام) که تهذیب کتاب ابن اسحاق است، در دسترس قرار دارد. 2️⃣ابو مخنف:( ۹۰-۱۵۷ ه.قمری) ✅ابومخنف از مورخان بنام قرن دوم هجری و رهبر مکتب مورخان عراق است. او با آنکه شیعه بود، بدون تعصب چهره ی واقعی بنی امیه را نشان داد، به طوری که اهل سنت نیز روایات او را نقل کرده اند و شاید به همین دلیل ابن ابی الحدید تشیع او را انکار کرده است. از طریق طبری که بیش از ۵۸۷ روایت از ابومخنف نقل کرده، می توان به خوبی با (روایت های ابو مخنف) آشنا شد.کتاب《مقتل الحسین(ع)》 از ارزشمندترین کارهای او شمرده می شود. مقتل ابومخنف تا حدود قرن چهارم، موجود بوده، اما بعدها مانند دیگر آثار ابومخنف، از میان رفته است. کتابی که امروزه با نام «مقتل ابومخنف» شهرت دارد، کتابی مجعول است. محمدهادی یوسفی غروی در کتاب «وقعة الطف لأبی‌مخنف» تلاش کرده است با گردآوری و تدوین نقل‌قول‌های موجود در کتاب «تاریخ طبری»، مقتل واقعی ابو مخنف را بازسازی کند. جواد سلیمانی این کتاب را با عنوان «نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا»، به فارسی ترجمه کرده است. 3️⃣بلاذری:(۱۷۰-۲۷۹ قمری) ✅احمد بن یحیی بلاذری از دانشمندان نیمه دوم قرن سوم هجری و از نسب شناسان معروف است، که تدوین تاریخ اسلامی را با تحول روبه رو ساخت.از بلاذری دو کتاب ارزشمند《فتوح البلدان》و《انساب الاشراف》بر جای مانده است. 4️⃣یعقوبی:(۱۸۳-۲۸۴) ✅احمد بن ابی یعقوب کاتب و مورخ اسلامی که"تاریخ یعقوبی" مهمترین کتاب وی در تاریخ است، که می توان آن را یک دوره تاریخ عمومی دانست .این کتاب شکل تاریخ نگاری و انحصار آن در تاریخ اسلام و سیره نویسی را دگرگون ساخت و رویدادهای آغاز خلقت تا قرن سوم هجری را در قلمرو تاریخ جای داد. تاریخ یعقوبی مضبوط ترین و دقیق ترین دائرة المعارف فرهنگ اسلامی تا عصر نویسنده است. 5️⃣محمد بن جریر طبری:( ۲۲۴- ۳۱۰ق) ✅وی از مورخان نامی دوران اسلام است.کار عمده ی او در فقه بود، اما دو اثر وی در تفسیر و تاریخ به نام " تاریخ طبری" شهرت بسزایی برایش به ارمغان آورد . بیشتر پژوهشگران ، نگاشتن افسانه ها ، خرافات واسرائیلیات را عیب بزرگ اثر تاریخی وی می شمارند. 6️⃣مسعودی:(۲۸۳-۳۴۶): ✅علی بن حسین مسعودی، تاریخ‌نویس و جغرافی‌دان و دانشمند و جهان‌گرد عرب می باشد.وی از نوادگان صحابی بزرگ عبدالله بن مسعود است.نگاه مسعودی در کتابش«مروج الذهب» تنها تاریخی نیست ،بلکه از هر جهت به گذشته می نگرد.سفرهای طولانی به خارج از مرزهای کشور اسلامی برای گردآوری اخبار سایر ملل از مهمترین اقدامهای او در تدوین تاریخ است. 7️⃣ابن خلدون:( ۸۰۸-۷۳۲ ق) ✅وی از اندیشمندان بلند پایه ی جهان اسلام و پایه گذار فلسفه ی تاریخ است.مشهورترین اثر او، مقدمه ی کتاب «اَلعِبَر» معروف به مقدمه ی ابن خلدون است. 8️⃣سخاوی:(۸۳۱-۹۰۲ق) ✅وی مورخ و عالم به حدیث و تفسیر بود. او در حدیث و تاریخ سرآمد بود.وی با نگارش کتاب «الاعلانُ بِالتوبیخ»از تاریخ به عنوان منبع موضوعی کمک آموزشی برای مطالعات دینی دفاع کرد. @salehi6 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✍🏻معرفی برخی از مورخان و دانشمندان مسلمان برجسته معاصر: 1️⃣علامه آیت الله سید جعفر مرتضی عاملی:(۱۳۲۲ ش) ✅ایشان عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع، سیره‌نگار شیعی و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان می باشد. وی کتاب‌هایی در زمینه سیره اهل بیت تالیف کرده است که مهمترین آنها کتاب "الصحیح من سیرة النبی الاعظم(ص)" و "مأساة الزهراء(س)" می باشد. 2️⃣علامه مرحوم سید مرتضی عسگری(ره):(۱۲۹۳ - ۱۳۸۶ش) ✅ایشان پژوهشگر تاریخ اسلام و حدیث‌شناس و رئیس دانشگاه اصول دین بود.وی علاوه بر بررسی کتب شیعه با تکیه بر کتاب و سنت، احادیث و روایات اهل سنت و را مورد بررسی قرار داده‌است. این دانشمند کتابهایی چون « معالم المدرستین » ، « عبدالله بن سبا و 150 صحابی ساختگی » و «احادیث عایشه » نگاشته و در مسیر روشن ساختن زوایای تاریک تاریخ اسلام گامهای بلندی برداشته است. 3️⃣دکتر مرحوم محمد ابراهیم آیتی(ره):((۱۲۹۶-۱۳۴۲ش) ✅ایشان نویسنده شیعه و تاریخ دان اسلامی بود.او علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکتری فلسفه اسلامی از دانشگاه تهران بود. آیتی از روحانیون فعال در عرصه های علمی پژوهشی و فرهنگی بود و نزد اهل علم و فرهنگ صاحب جایگاه و احترام بود.او با نگاشتن کتابهای «تاریخ پیامبر اسلام»، « شهداء الاسلام فی عصر الرساله » ،«اندلس» یا «تاریخ حکومت مسلمین بر اروپا» و ترجمه کتابهایی از عربی و انگلیسی به فارسی، خدمتی ارزنده به دانش پژوهان فارسی زبان ارائه کرده است. 4️⃣دکتر سید جعفر شهیدی(ره): (۱۲۷۹-۱۳۸۶ش) ✅وی رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام بود.وی دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد.کتابهای «تاریخ تحلیلی اسلام»، «قیام حسین (ع)» ، «زندگانی فاطمه زهرا(س)» و «زندگانی علی بن الحسین (ع)» شماری از آثار اوست. تحلیل تاریخ اسلام بر اساس شکاف میان قبائل و تحلیل زندگانی خاندان رسالت را می توان از ویژگیهای آثار وی دانست. 5️⃣علامه مرحوم شیخ باقر شریف قرشی(ره):(۱۳۱۲ - ۱۳۹۲ش) ✅ایشان مورخ و محقق اسلامی، دارای ده‌ها تألیف در زمینه های تاریخ،سیره و فرهنگ اهل بیت(ع) بود.که به زبانهای مختلف ترجمه شده است. تاسیس کتابخانه امام حسن (ع) در شهر نجف اشرف که دارای کتب خطی و آثار گرانبهایی است، از جمله اقدامات مرحوم قرشی است. 6️⃣آیت الله محمد هادی یوسفی غروی : (۱۳۲۷) ✅ایشان استاد حوزه علمیه قم و کار‌شناس تاریخ اسلام می باشد که در زمینه های علوم قرآن و حدیث به تحقیق، تألیف و تدریس در حوزه و دانشگاه پرداخته است. کتاب ارزشمند (موسوعهًْ التاریخ الاسلامی) که در چندین جلد منتشر شده است، ارزشمند‌ترین اثر این استاد فرهیخته به شمار می‌رود. 7️⃣حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی:(۱۳۲۱) ✅وی از اساتید برجسته تاریخ صدر اسلام است که کتاب «سیره پیشوایان» این محقق بارها منتشر شده است و به زبانهای دیگر به چاپ رسیده است.اثر ماندگار وی«مقتل جامع سیدالشهداء(ع)» می باشد. 8️⃣دکتر رسول جعفریان:(۱۳۴۳ش) ✅وی روحانی و پژوهشگر تاریخ و استاد تاریخ دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه ی تخصصی تاریخ اسلام و ایران می‌باشد.عمده پژوهش‌های جعفریان درباره تاریخ تشیع است. زمینه‌های دیگر پژوهش‌های وی عبارت اند از: تاریخ سیاسی صدر اسلام، تاریخ تشیع و تاریخ دوره صفوی، کتاب‌هایی چون تاریخ سیاسی اسلام (سیره رسول خدا و سیره خلفا)، تاریخ تشیع در ایران، اطلس شیعه و نیز سیاست وفرهنگ روزگار صفوی، از جمله کارهایی است که در این زمینه‌ها منتشر کرده‌است. @salehi6 http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✳️✳️به مناسبت راهپیمایی شکوهمند اربعین✳️✳️ ⭕️دکتر موسی نجفی: 📚📚امپراتوری پارس یا تمدن جدید! ؟ یا تحول و "عهد آخرالزمانی" (یک حقیقت با دو تعبیر از دو نظریه پرداز امریکایی و روسی) 🔴🔵🔴دو اظهار نظر از دو متفکر و نظریه پرداز متفاوت یکی هنری کیسنجر امریکایی و دیگری الکساندر دوگین روسی دیدم که علیرغم زاویه نگاه متفاوت از یک حقیقت واحد ومهم پرده بر می دارد : اول به کیسنجر می پردازیم ؛ وی چندین بار از تعبیر "امپراتوری پارس" یا امپراتوری ایران سخن گفته ، وی در سال ۱۳۹۳ در مصاحبه با رادیو ان پی آر می گوید : نوعی کمربند شیعی از تهران تا بغداد و از آنجا تا بیروت شکل گرفته است این وضعیت این فرصت را به ایران می دهد تا امپراتوری پارس باستان را این بار با عنوان شیعی احیا کند . 🔴🔵🔴این سیاستمدار ۹۴ ساله یهودی بار دیگر این اظهارات را خطاب به ترامپ در مهر ۱۳۹۶ تکرار می کند ۰ صرف نظر از میزان دقیق بودن الفاظ بکار رفته در سخن وی ، ساخت یک امپراتوری ( چه پارسی ،ایرانی ، اسلامی و یا شیعی ) علاوه بر بستر تاریخی و امکانات مادی ، به نوعی نیروی برتر فرهنگی و فکری محتاج است که بتواند بیرون از قدرت تکنیکی و تبلیغی و سیاسی و فکری غرب مدرن عرض اندام کند و در اعتراف کیسنجر، ایران به چنین شرایطی دست یافته است ۰ در فرض مذکور ایجاد چنین امپراتوری در جهانی که تحت سلطه تمدن غرب است فقط با یک تمدن رقیب و جدید و پر انرژی ممکن است ۰ 🔴🔵🔴برای تکمیل سخن با چرخش به نیمکره دیگر زمین به اظهار نظر متفکر روسی که یک مسیحی ارتدوکس است و در راهپیمایی اربعین امسال شرکت کرده توجه می کنیم ؛ پروفسور الکساندر دوگین می گوید: «این پیاده روی نشانه ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من به عنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده گر برای ظهور مسیح و مهدی می داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم. پیاده روی اربعین به یک حادثه آخرالزمانی شباهت بیشتری دارد تا یک حادثه عادی و معمولی ۰ ما و همه کسانی که در جستجوی عدالت و معنویت در دنیای ظلمت و ستم زده مدرن هستیم باید با همدیگر متحد شویم و این پیاده روی جلوه ای از این اتحاد است.» http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️دکتر نجف لک زایی: 📌اربعین در چهار بخش می تواند به ما در عرصه سازی و امت سازی کمک کند: 1⃣ارکان بنیان ساز 2⃣ارکان جهت ساز 3⃣ارکان ساختارساز 4⃣ارکان محیطی. http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60