#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 11 اسفند
1399خورشیدی برابر با 17 رجب
1442هجری و
1 مارس 2021میلادی میباشد. ۱_ درگذشت علامه شيخ سليمان بحراني از علماي شيعه.(
1121قمری) ۲_ زاد روز آيت اللَّه سيدابوتراب خوانساري فقيه شيعه.(
1271قمری) ۳_ نظامیان انگلیس وارد جنوب ایران شدند.(
1294شمسی) ۴_ كليه نيروهاي انگليس طبق عهدنامه سه جانبه خاك ايران را ترك گفتند ولي نيروهاي شوروي از تخليه با ايران خودداري نمودند.(
1324شمسی) ۵_ تشکیل حزب شاهنشاهی رستاخیز و واکنش امام خمینی که آن را تحریم نمودند.(
1353شمسی) ۶_ عزيمت اولين گروه از نيروهاي اردني به جبهه جنگ عراق عليه ايران. (
1360شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
هدایت شده از گذرگاه «انجمن علمیپژوهشی تاریخجامعةالزهرا(س): قم»
♦️ از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا(س)؛
❇️ کرسی آزاداندیشی «تبیین و بازخوانی روشهای آموزشی - تربیتی ائمه اطهار علیهم السلام» برگزار میشود
🔴 ارائه دهنده: سرکار خانم اعظم ابوالحسن عراقی
🔴 استاد ناقد: سرکار خانم زهرا مهرجویی
🔴 دبیر علمی: سرکار خانم نجمه صالحی
🌐 حضور در جلسه از طریق پیوند زیر:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
🗓 سه شنبه 12 اسفندماه ماه ساعت ۸تا ۱۰
مکان: پژوهشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها- طبقه سوم
🆔https://eitaa.com/jz2602
🌹بسم الله الرّحمن الرّحیم🌹
🔻مقایسه مقاله دوتن ازمستشرقین به نام های «فان فلوتن و ادوارد گرانویل براون» باموضوع مهدویت،از کتاب شرق شناسی و مهدویت اثر سید رضی موسوی گیلانی
📚بخش دوم
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📝 روش تحقیق #فان_فلوتن
روش وی درشناخت تاریخ اسلام و #مهدویت مشخصاً تاریخی است و به جای این که به بررسی و ارزیابی اعتقاد به مهدویت در مذهب #شیعه و پیروان آن بپردازد و کارکرد آن را در فرهنگ شیعه و درنزد #جوامع_شیعی موردارزیابی قرار دهد، می کوشد تا دلایل پیدایش این فکر را با استناد به رخدادهای تاریخی و حوادث #قرون_اولیه جامعه اسلامی مورد نقد و بررسی قرار دهد. او تحت تأثیر افکار #دارمستتر با تکیه بر آثار #ابن_خلدون، اعتقاد به مهدویت را اندیشه ای ساختگی و متأثر از اندیشه مدعیان مهدویت دانسته و پس از قبول این مسأله، توجه می کنند که این اعتقاد چه کارکردها و اهدافی را در تحولات تاریخی وسیاسی در پی داشته است. منابع مورد استفاده او منابع دست دوم ومنابع غربی بوده است.
#مستشرقان
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📝 روش تحقیق #براون
او نسبت به قرآن، اسلام و شخصیت #پیامبر(ص) برخلاف بسیاری از #خاور_شناسان غربی، نگاه منصفانه ای دارد. شیوه تحقیق او #سفرنامه ای، نقلی و وقایع نگارانه است و گزارشی مشروح از دیدارها و گفتگوهای شخصی با بابیان و #بهائیان درباره افکار و اعتقادات این دوفرقه ارائه داده و از قضاوت موافق یا مخالف تا حد زیادی پرهیز می کند؛ البته با خواندن آثار وی چنین به نظر می رسد که او نسبت به رهبر #بابیت احساس ترحم وشفقت دارد و از کشته شدن آنها رنجیده خاطر گشته است. اوبدلیل آشنایی با زبان های فارسی و عربی به منابع دست اول مسلمانان دسترسی داشت فلذا پژوهش هایش از آسیب ها وخطاهای دیگر شرق شناسان مصون ماند.
#مستشرقان
#مهدویت
#براون
تنظیم:سرکار خانم سیده خدیجه حسین پور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 12 اسفند
1399خورشیدی برابر با 18 رجب
1442هجری و
2 مارس 2021میلادی میباشد. ۱_زادروز حجت الاسلام اشرفي، فقيه مسلمان.(1220 قمری) ۲_ زادروز عالم بزرگ شيخ عباس آل كاشف الغطاء. (1323 قمری) ۳_ درگذشت سيدعلي كازروني استاد فلسفه و عرفان.(1343 قمری) ۴_ شروع جنگ شهرها توسط عراق در جريان جنگ تحميلي. (1363شمسی) ۵_ آغاز عمليات كربلاي 7 در منطقه حاج عمران، توسط ارتش جمهوري اسلامي. (1365شمسی) ۶_ درگذشت بانو كوكب پوررنجبر مدرس قرآن.(1370 شمسی) ۷_برگزاری همایش بینالمللی «قرهباغ ۱۷ ربیع، برترین گفتمان در مورد قرهباغ» دیروز در مرکز مدیریت حوزههای علمیه قم با تأکید بر حاکمیت آذربایجان بر قرهباغ و لزوم آزادسازی این منطقه.(1399شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
♦️ از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا(س)؛
❇️ کرسی آزاداندیشی «تبیین و بازخوانی روشهای آموزشی - تربیتی ائمه اطهار علیهم السلام» برگزار میشود
🔴 ارائه دهنده: سرکار خانم اعظم ابوالحسن عراقی
🔴 استاد ناقد: سرکار خانم زهرا مهرجویی
🔴 دبیر علمی: سرکار خانم نجمه صالحی
🌐 حضور در جلسه از طریق پیوند زیر:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
🗓هم اکنون در حال برگزاری
مکان: پژوهشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها- طبقه سوم
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هم اکنون در حال برگزاری
📚#کرسی_آزاد_اندیشی
📌تبیین و بازخوانی روش های آموزشی _تربیتی ائمه اطهار علیهم السلام
☘☘☘☘☘
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ(آل عمران-96)
📨قسمت اول
#ولادت امام علی (علیه السّلام) در منابع اهل سنت تولد امام علی علیه السلام 🌅در کعبه 🕋در گونه ای از فضائل اهل البیت علیهم السلام جای دارد که با وجود حجم تحوّلات و سوگیری ها،جان سالم به در برده است و هنوز در برخی از کتب بزرگان اهل سنّت📚 یافت می شود .
در این مجموعه پست ،بنا بر نقل برخی از مصادیق در کتب اهل سنّت را داریم و با وجود چرایی ها فراوان ذهن مخاطب در مواجهه با چنین داده ها ی تاریخی در کتب خود آنان و تعجّب فراوان از بی اعتنایی همین بزرگان به مسلّمات و منطق تاریخی از مطالبه گری و پرسش صرف نظر می کنیم.
🖇پی نوشت:# وقایع ولادت امام علی علیه السّلام در روایات تاریخی شیعی با جزئیات نقل شده است.
#از منظر اهل سنّت نیز مانند شیعه اركان كعبه به دست آدم صفيّ الله , نوح نبيّ الله و ابراهيم خليل الله مستحكم گرديد ، همه بندگان الهي براي حضور در اين كانون توحيد ، توسط حضرت ابراهيم خليل فرا خوانده شدند .
#روش ساختاری جملات در ارائه این حقیقت تاریخی جالب توجه است ،آن جا که از عبارت « نخستین فرد» به دنیا آمده در کعبه یاد می کنند....
# این واقعه ی عجیب از جمله وقایعی است که ازقرن 5 و 6 به تدریج سعی برحذف و کوچک شمردن آن شده است گرچه هنوز یافت می شود.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🗂اسناد موجود در ولادت حضرت علی علیه السلام در کتاب های اهل سنّت
1. حاكم نيشابوري: فقد تواترت الأخبار أن فاطمة بنت أسد ولدت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب كرم الله وجهه في جوف الكعبة.
روايات متواتري وارد شده كه فاطمه بنت اسد ، اميرمؤمنان علي بن ابي طالب - كرم الله وجهه - را در داخل كعبه به دنيا آورده است.
المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص550 1️⃣
2. سبط ابن جوزي:
وروي أن فاطمة بنت أسد كانت تطوف بالبيت وهي حامل بعلي (ع) فضربها الطلق ففتح لها باب الكعبة فدخلت فوضتعه فيها .
روايت شده است كه فاطمه بنت أسد ، در حالي كه باردار بود ، خانه خدا را طواف مي كرد ، درد زايمان او را فراگرفت ، در خانه كعبه به روي او باز شد ، پس داخل خانه كعبه شد و فرزندش را به دنيا آ ورد .
تذکرة الخواص، ص 10 2️⃣
3. حلبي شافعي:
وفي السنة الثلاثين من مولده صلي الله عليه وسلم ولد علي بن أبي طالب کرم الله وجهه في الکعبة.
و در سال سي ام از ولادت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله علي بن أبي طالب کرم الله وجه در کعبه به دنيا آمد.
السيرة الحلبية، ج3، ص485 3️⃣
4. فاكهي:
وأول من ولد في الكعبة من بني هاشم من المهاجرين : علي بن أبي طالب ـ رضي الله عنه ـ .
نخستين كسي از بني هاشم و مهاجرين در كعبه به دنيا آمد، علي بن أبي طالب رضي الله عنه بود.
أخبار مکة، ج 3 ص 226 4️⃣
5.جوینی : روي أنها لما ضربها المخاض اشتد وجعها فأدخلها أبوطالب الکعبة بعد العتمة فولدت فيها علي وقيل لم يولد في الکعبة إلا علي.
و روايت شده هنگامي که وقت وضع حمل او رسید و دردش شدت يافت، ابو طالب او را اول شب وارد بر کعبه کرد و علي در آن خانه بدنيا آمد. و گفته شده که کسي غير از علي در کعبه به دنيا نيامده است.
فرائد السمطين، ج۱، ص۴۲۵-4265️⃣
6.الشيخ أبو زكريا الأزدي:
وكان ولد في الكعبة ولم يولد فيها خليفة غير أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام .
آن حضرت در كعبه به دنيا آمد ، هيچ يك از خلفا غير از اميرمؤمنان علي بن أبي طالب [علیه السلام] كسي ديگري در كعبه به دنيا نيامده است.
تاریخ موصل، کتاب الثالث عشر، ص 586️⃣
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
6️⃣
#کتب_اهل_سنّت #ولادت_امام_علی_بن_ابی طالب علیه السلام
تنظیم:سرکار خانم زهرا سادات حسینی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j