eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀فتح بیت المقدس توسط یکی از سخت‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین کشتارها و غارت‌ها در بیت المقدس، مربوط به می‌باشد. در اواخر قرن پنجم هجری، غربی‌ها با بهانه‌هایی از جمله نجات این شهر از دست مسلمانان، به فلسطین حمله کردند. ☘آنان به دنبال کسب برخی پیروزی‌ها عازم بیت المقدس شده و بیش از چهل روز آن‌جا را محاصره کردند و سپس از جانب شمالى وارد شهر شدند و یک هفته قتل و غارت کردند.بنابر گزارش برخی از منابع تاریخی، تنها در مسجد الاقصى حدود هفتاد هزار نفر کشته شدند. مردم آواره بیت المقدس، با حالتی اسف‌بار وارد بغداد شدند. البته سپاهی از مصر برای مقابله با صلیبی‌ها حرکت کرد که به دلیل فقدان امکانات اقتصادی و نظامی شکست خورد و پراکنده شد. ☘فتح المقدس توسط صلاح الدین ایوبی جنگ‌های حدود دویست سال ادامه داشت که اوج آن مربوط به دوران فرماندهی صلاح الدین ایوبی بود. او پس از جنگ‌های مختلف و تصرف شهرهای کوچک و بزرگ، به سمت بیت المقدس لشکر کشید. او پنج روز را به دنبال این تصمیم بود که از کدام سو حمله کند که در نهایت قسمت شمالى شهر را پسندید و بیشتر نیروهایش را با منجنیق‌های بسیاری در آن‌جا متمرکز کرد و در پی آن؛ نبرد سختی در گرفت که چند روز به طول انجامیده و تلفات سنگینی را از دو طرف به دنبال داشت. 🍀سرانجام، روزی سپاهیان صلاح الدین حمله‌اى سخت کردند و مدافعان شهر را عقب راندند و قسمت‌هایی از آن‌را نیز به تصرف در آوردند. پس از آن بود که روحیه صلیبی‌ها درهم شکست و از صلاح الدین امان خواستند، ولى او خواسته آنان را نپذیرفت و گفت راهى جز جنگ وجود ندارد و او تصمیم دارد مانند صلیبی‌ها رفتار کرده و هیچ‌یک از مسیحیان را زنده باقی نگذارد! به دنبال این تصمیم، «بالیان» والی بیت المقدس به الدین گفت: اگر به ما امان ندهی؛ برخواهیم گشت و همه اسیرانی که در اختیار داریم را خواهیم کشت، سپس خانواده‌های خود را کشته، تمام مکان‌های مقدس را خراب کرده، قبة الصخره را نابود می‌کنیم، همه چیز را آتش می‌زنیم. هرچه از آذوقه، و اموال داریم را از بین می‌بریم و آن زمان که دیگر دلیلی برای زنده‌ماندن نداریم، به جنگ شما خواهیم آمد و تا آن‌جا که توان داریم از شماها خواهیم کشت. حال تو یکی از این دو راه را انتخاب کن؛ یا امان بده و یا ما به آنچه گفتیم عمل خواهیم کرد. صلاح الدین با فرماندهان خود مشورت کرد و تصمیم بر این شد که امان دهند؛ به این شرط که هر مرد ده دینار، هر زن پنج دینار، هر کودک چه دختر و چه پسر دو دینار بدهد. این مبلغ باید تا مدت چهل روز پرداخت شود. هر کس تا آن هنگام از پرداخت آن خوددارى ورزد به منزله اسیر خواهد بود. همچنین تمام غلات، سلاح‌ها برای مسلمانان خواهد بود. ☘ الدین نمایندگانی بر دروازه‌هاى شهر گماشت تا آن اموال وصول شود، ولى آنان چنان‌که باید بر مردم سخت نگرفتند و بسیارى بی‌آن‌که چیزى بپردازند از شهر بیرون رفتند. مسلمانان وارد شهر شدند؛ بر سر قبة الصخره، صلیب بزرگی بود، تعدادی از مسلمانان از آن بالا رفتند و آن‌را از جاى کندند و بانگ الله اکبر در مسجد الاقصی برخاست. زمانی که بیت المقدس از دشمن خالی شد؛ صلاح الدین فرمان داد بناهاى مقدس را به همان شکل نخستشان درآورند؛ زیرا مسیحیان در آنها تغییراتى پدید آورده بودند و فرمان داد تا مسجد و صخره را پاکیزه کردند. مسلمانان روز جمعه چهارم شعبان نماز جمعه را در آن‌جا بجاى آوردند و محیى الدین بن زکى، قاضى دمشق خطبه‌هاى نماز را خواند. این خطبه به فرمان صلاح الدین بود.در نهایت، مسلمانان توانستند بیت المقدس را به تصرف خود در آورند. @tarikh_j
 منابع : ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی‏، المنتظم،‏ محقق، عطا، محمد عبدالقادر، عطا، مصطفی عبدالقادر، ج 17، ص 47 ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام، تحقیق، تدمری، عمر عبدالسلام، ج 34، ص 16 تاریخ ‏ابن ‏خلدون، ج ‏4، ص 86 و ج5 ص362 «صلاح الدین ایوبی، شیعیان مصر، صلاح الدین و جنگ های صلیبی»، سؤال17031. ابن کثیر دمشقی‏، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 12، ص 323- 324، @tarikh_j
با سلام و احترام خلاصه مقاله تنظیم شده توسط خانم دارابی نیا از طلاب جامعه الزهرا تقدیم میگردد🌹 موضوع : دیوبند با سلفی های شبه قاره هند فرق میکنند
◇ ☆ معرفی اجمالی مکتب دیوبندیه از مهمترین جریان هایی است که به هدف آزادسازی هند از استعمار انگلیس به وجود آمد. پیروان این مکتب در مدرسه دارالعلم هند تحصیل می کنند. این مدرسه نزد اهل سنت به الازهر دوم مشهور است که در ۱۵ محرم ۱۲۸۳ توسط شیخ قاسم نانوتوی تاسیس گردید. از شخصیت های تاثیر گذار این مکتب می توان؛ احمد سرهندی، شاه ولی الله دهلوی، عبدالحق محدث دهلوی، سیداحمد عرفان بریلوی و امداد مکی را نام برد. نقش شاه ولی الله دهلوی (۱۱۱۴- ۱۱۷۶) در پایه گذاری این مکتب برجسته است. دیوبندیان حنفی مذهب بوده و نقطه مقابل حنبلی قرار دارند. @tarikh_j
رابطه شاه ولی الله دهلوی با وهابیت دو دیدگاه در این رابطه هست: ۱- مرتبت بودن شاه ولی الله با ابن عبدالوهاب ۲- بعید دانستن ارتباط شاه ولی الله با ابن عبد الوهاب دلایل دیدگاه اول: - امکان مشترک بودن استادان شاه ولی با ابن عبدالوهاب - حمایت شاه ولی از برخی افکار ابن تیمیه - تشابه فکری شاه ولی و وهابیت در توحید و شرک - مخالفت شاه ولی و ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب با برخی از اعمال صوفیان - بنا بر شواهد یاد شده برخی شاه ولی را نسخه هندی وهابیت دانسته اند ۲- دلایل دیدگاه دوم: - ابن عبدالوهاب، حنبلی و از اصحاب حدیث بود و دهلوی، حنفی و ماتریدی - شاه ولی به تصوف و علم کلام توجه داشت بر خلاف ابن عبدالوهاب - هیچ مدرکی دال بر اینکه آنان یکدیگر را ملاقات کرده اند در دست نیست. @tarikh_j
وجه اشتراک وافتراق دیوبندیه و وهابیت: ۱- از نظر تاریخ شکل گیری، فاصله چندانی ندارند. ۲- هر دو جریان موفقیت های زیادی در اهداف تعریف شده خود داشتند. دیو بندیه از راه گسترش مدارس مذهبی و تبلیغات دینی و وهابیت از راه کشتار مسلمانان و قدرت نظامی و اقتصادی. ۳- نقطه اشتراک ایدئولوژی وهابیت با دیوبندیه در امور جهاد است. ¤ لازم به ذکر است که عربستان تامین کننده اصلی پول مدارس مذهبی در هند است و سعی در گسترش وهابیت دارد. وجه افتراق: با توجه به تنفر دیوبندیان؛ خصوصاََ دیو بندیان نخستین از وهابیت و شخص محمدبن عبدالوهاب و مبارزه با انتشار وهابیت در هند و سوزاندن کتابهای بزرگان وهابی و برخورد شدید با مبلغان وهابی وبه کار بردن تعبیراتی چون؛ شخصی دارای عقاید فاسد ونظریات باطل، قاتل بسیاری از مسلمانان علمای سلف به قصد اجرای ثواب، ظالم فاسد در مورد وهابیان وجه افتراق ها عبارت است از: اختلاف در توسل به پیامبر و استعانت از پیامبر، توسل به بزرگان پس از وفات آنان، تبرک به قبر پیامبر، ذکر و اوراد صوفیه، تکفیر مسلمانان، تقلید. شمس سلفی با تفسیم دیوبندیه به غالی ومعتدل معتقد است که غالیان دیوبندیه دشمنی شدید با تمام اهل حدیث خصوصاََ با وهابیت وشخص عبدالوهاب دارند. @tarikh_j
رابطه دیوبندیه با سلفیت واهل حدیث سلفیت و اهل حدیث غالباََ معنای واحدی دارند و به کسانی اطلاق می شوند که در فهم و تفسیر آموزه های دینی، تنها به سنت پیامبر واقوال صحابه و علمای سلف تکیه دارند. احمدبن حنبل بنیانگذار این تفکر بوده و کسانی که هم عقیده با او نبودند را بدعت گذار معرفی کرد و اهل سنت نامید. بتدریج این عقیده به صورت افراطی در قرن های بعد، توسط ابن تیمیه و بعد عبدالوهاب تقویت گردید به گونه ای که با هر گونه تفسیر و توجیه عقلانی، عرفانی و دینی مخالفت نمودند.سلفیت شبه قاره هند اغلب در این دسته قرار می گیرد. در هند ابتدا وهابیت به کسانی اطلاق می شد که تقلید را ترک کرده و احادیث اجتهاد می کردند. بعدها مفهوم آن توسعه یافت و به هر کسی که به سنت عمل کرده وامور مستحدثه را ترک می کرد اطلاق شد. محمد تغلق از حاکمان اسلامی هند، پس از مطالعه کتابهای ابن تیمیه با آنان به مبارزه برخاست و آن را بدعت خواند. در مقابل شاه ولی الله دهلوی و شاگردان او باعث رونق یافتن گرایش به حدیث و ترویج افکار ابن تیمیه و عبدالوهاب پرداختند. عنوان مقاله: بررسی رابطه عقاید دیوبندیه و وهابیت تالیف محمدطاهر رفیعی برگرفته از مجله سراج منیر( پژوهش نامه تخصصی نقد وهابیت) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و احترام 🌹 معرفی اماکن تاریخی تقدیم میشود.
شهر جیرفت گنجینه باستانی ایران و سند حقانیت تمدن بی نظیر ایرانیان و گواه ثبت آثار مکتوب باستانی ایران در مقابل کسانی که مدعی میشوند تمدن باستانی ایران فاقد آثار مکتوب پیش از هخامنشیان است. این گنجینه بی نظیر که کاوش جدی و علمی ویژه‌ای در مورد آن انجام نشده و نیاز مند کاوش جدی است. استاد مجید زاده در مجامع بین المللی درباره این سند تاریخی بسیار سخن گفته و در پی اثبات ثبت این مجموعه به عنوان قدیمی ترین تمدن جهان است که حرف گزافه ای نیست @tarikh_j
تپه کنار صندل تپه کنار صندل  مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان جیرفت، روستای کنار صندل واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۵۰۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاوش‌هایی در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در منطقه جیرفت، دامان هلیل رود در کنار صندل به سرپرستی باستان‌شناس ایرانی، یوسف مجیدزاده انجام شده است. این اکتشافات، شگفتی‌های بزرگی را موجب شده است. یافتن گنجینه‌ای از تمدن ۵۰۰۰ ساله جیرفت که کهن تر از تمدن عیلامی بوده و در مدارک سومریان، از آن به نام آراتا و تمدنی بزرگ یاد شده‌است. به نظر یوسف مجیدزاده، این تمدن ممکن است از تمدن میان‌رودان و مصر نیز دیرین‌تر باشد. محقق: (فاطمه میری) @tarikh_j
كتاب «شرق شناسی» از سوی ادوارد سعید در سال 1978 تالیف و منتشر شده و با ترجمه عبدالرحیم گواهی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. موسسه انتشارت امیرکبیر تازه ترین ترجمه از کتاب «شرق شناسی» را که توسط «لطفعلی خنجی» انجام شده است، برای دومین بار تجدید چاپ کرد. ادوارد سعید، منتقد و نویسنده ی ادبی و سیاسی اجتماعی فلسطینی الاصل آمریکایی، که بین سال های 1935 تا 2003 زیسته است، شهرتش را مدیون کتاب «شرق شناسی» است و در مجامع علمی با این کتاب شناخته می شود؛ به طوری که امروزه اصطلاح شرق شناسی بیشتر اشاره به اثر و گفتمان سعید دارد تا رشته ای دانشگاهی که به مطالعه ی ادبیات و فرهنگ و تاریخ شرق بپردازد. وی در دوران زندگی خود، مدافع حقوق مردم فلسطین بود و در این باره کتاب هایی نگاشت که به فارسی نیز ترجمه شده است. «شرق شناسی» در میان آثار سعید، شاخصترین کتاب وی به شمار میرود که تا پیش از ترجمه به زبان فارسی به 25 زبان زنده دنیا ترجمه شده است و این برای خود سعید هم تعجب آور بود که چگونه کتابی که ناشران نیویورکی رد کرده بودند و از چاپ آن امتناع می ورزیدند، در مدت کوتاهی، چنین مورد اقبال جهانیان قرار گرفته است. کتاب شرق شناسی از زمان چاپ در سال 1978، باعث ایجاد سیطره ی معرفتی ای بر محافل دانشگاهی شده که به جریان پساشرق شناسی نامور شده است. البته تجدیدنظرهایی در این نظریه توسط وی صورت گرفته است. او در این کتاب با نگاهی به آراء متفکرانی چون میشل فوکو و آنتونیو گرامشی و آمریت دانش غرب نسبت به شرق وهمچنین قدرتی را که غرب به شرق تحمیل کرده و نیز دیدگاههای غربی درباره شرقشناسی را به چالش کشیده است.
وی در بخشی از مقدمه کتاب خود درباره آن مینویسد: «شرق شناسی تاریخ فروپاشی فردی و ملی است. هدف از نوشتن، آن رهایی روشنفکران از زنجیرهای اندیشه هایی مانند شرق شناسی است.» از نقدهای مهمی که می توان به کتاب سعید وارد ساخت این است که او در مطالعات شرق شناسانه ی خود، هیچ اشاره ای به تمدن و فرهنگ ایرانی نمی کند. بعضی افراد دلایلی برای این مسئله ذکر کرده اند. مثلاً برخی می گویند که سعید اعتقاد داشت چون ایرانی از نژاد آریایی هاست، غرب نسبت به ایران نگاهی دیگر دارد. برخی دیگر ضدیت او با ایران را عامل این کار دانسته اند؛ اما به هر حال، شاید یکی از دلایل عدم اقبال روشن فکران ایرانی به کتاب سعید را فقدان نگاه به سرزمین مان بتوان دانست. تنظیم:صدیقه قصاب ساروی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دیدگاه صاحب نظران مسلمان نسبت به اهداف استشراق 🍀۱_دیدگاه خوشبینانه: تعدادی از نویسندگان معاصر، را یک خدمت غرب به مشرق زمین و تلاشی دلسوزانه برای نجات شرقیان از جهالت و عقب ماندگی میدانند. طرفداران این نظریه در کشورهای اسلامی کم نیستند. تمام غربزدگان و متمایلین به افزایش رابطه با غرب به نحوی این دیدگاه در ذهن آنان نقش بسته است. مثلا استاد محمد ثابت افندی و ابراهیم زکی خورشید و عبدالحمید یونس که از گروه مترجمان کتاب "دائره المعارف اسلام" هستند در مقدمه جلد اول چنین نوشته اند: ما تشکر خویش را از گروه که با مقالات ارزشمندشان خدمت صادقانه به میراث اسلامی کرده اظهار می داریم، و اگر احیانا خواننده محترم خطا یا انحرافی را در بعضی از این مقالات مشاهده کرد باید بداند که اینان هم مانند ما (انسان) هستند و طبیعت انسان گاه صحیح میفهمد گاه غلط همچنین (طه حسین) مینویسد: چگونه میتوان استاد ادبیات عرب را بی نیاز از فرنگی ها و و دستاوردهای علمی گوناگون بدانی؛ در حالیکه انان تاریخ مشرق زمین و ادبیات و زبان های گوناگون شان را بررسی کرده اند؟ و اکنون دانش نزد غربیان گرد امده است و چاره ای هم جز التماس دانش از آنان نیست. برگرفته از کتاب آشنایی با استشراق و اسلام شناسی غربیان،نویسنده دکتر محمد حسین زمانی ص۳۸ _۴۱ @tarikh_j
با سلام و احترام خدمت همراهان بزگوار🌹🌹 طبق روال روزهای دوشنبه معرفی شخصیت ها تقدیم میشود🌹
لاکهارت Lawrence Lockhart زادروز ۱۸۹۰م درگذشت ۱۹۷۶م ملیت انگلیسی تحصیلات و محل تحصیل دکتری در رشته ادبیات و فلسفه در دانشگاه های لندن و کیمبریج شغل و تخصص اصلی خاورشناس شغل و تخصص های دیگر مورخ آثار: شهرهای نامی ایران (۱۹۳۹، ترجمه فارسی: ۱۳۲۰ش) انقراض سلسله صفویه و.... خاورشناس و تاریخ‌نگار انگلیسی. در دانشگاه‌های لندن و کیمبریج در رشتۀ ادبیات و فلسفه درس خواند و در این رشته دانشنامۀ دکتری گرفت. در جنگ جهانی اول مدتی در وزارت خارجۀ انگلستان خدمت کرد. پس از آن به استخدام شرکت نفت ایران و انگلیس درآمد و چند سالی را در ایران گذراند. در جنگ جهانی دوم در خدمت نیروی هوایی انگلستان بود و بیش از سه سال در مناطق مختلف خاورمیانه مأموریت داشت. سپس، بار دیگر برای مدتی در شرکت نفت ایران و انگلیس به‌کار پرداخت. زبان‌های فارسی و عربی را می‌دانست و از اعضای هیئت تحریریه و نظارت تاریخ ایران کیمبریج بود. از آثارش: نادرشاه (لندن، ۱۹۳۸) که به فارسی ترجمه شده است (۱۳۵۶ش)؛ شهرهای نامی ایران (۱۹۳۹. ترجمۀ فارسی: ۱۳۲۰ش) که پس از بازنگری به‌صورتی جامع‌تر با نام شهرهای ایران تجدید چاپ شد (۱۹۶۰)؛ تاریخ مختصر شرکت نفت ایران و انگلیس (لندن، ۱۹۶۸)؛ انقراض سلسلۀ صفویه و استیلای افاغنه در ایران (کیمبریج، ۱۹۵۸) که به فارسی ترجمه شده است (۱۳۴۳ش). @tarikh_j
فعالیت ها: 🍀 لاکهارت،‌ نخستین بار در حوالی سال‌های آغازین حکومت پهلوی اول یعنی در سال ١٣٠٥ در لباس کارمند شرکت نفتی ایران و انگلیس (APOC) پای در سرزمین ایران گذاشت. او که متولد سال ١٨٩٠ میلادی شهر لندن بود، در دانشگاه کمبریج و به واسطه تحصیل نزد شخصیت‌هایی مانند ادوارد براون با ایران آشنا و به آن علاقه‌مند شد تا اینکه بعدها به‌عنوان یکی از سرشناسان بریتانیایی در حوزه ایران‌شناسی شناخته شد. حوزه مطالعات تاریخی وی بخش‌های پایانی سده‌های میانی ایران و به‌ویژه تاریخ ایران جدید است که با صفویان آغاز می‌شود و به دوران متأخرتر هم می‌رسد. از او حدود ده کتاب و مقالات فراوان درباره ایران و به طور مشخص دوره‌های صفوی و افشاری وجود دارد. او همچنین یکی از پژوهشگران شاخص در نگارش تاریخ ایران کمبریج است که به همراهی فرد دیگری به نام پیتر جکسون،‌ تاریخ تیموریان و صفویان از این مجموعه را به سرانجام رساندند. 🍀ورود به ایران مقارن شد با سال‌های فرآیند مدرن‌سازی ایران آن‌چنانکه مطلوب حکومت وقت بود؛ فرآیندی که گاهی از آن به «تجدد و تمدن بولواری» یاد می‌شود. در این زمان نهادهای تمدنی جدید در ایران در حال شکل گرفتن است اما هنوز به همه جا گسترده نشده است و این صورت اولیه در آن تصویرها کاملا مشخص است. شگفت‌زده از تماشای تحولات در حال ظهور و خیزش حکومت و مردم به دگرگونی، با ابزار تصویربرداری آن روزگار که قابل مقایسه با ابزار کنونی نبود، بخشی از این شرایط موجود و در کنار آن دگرگونی‌ها را به ثبت می‌رساند تا بعدها به‌عنوان بخشی از حافظه تاریخی تصویری ایرانیان ثبت شود. 🍀اما این پایان ماجرا نبود؛ که پس از اقامت کوتاهی، ایران را ترک کرده بود، در حدود پانزده سال بعد فرصت یافت تا بارهای دیگر و در مدت زمان طولانی‌تری که به سی سال کشید در ایران‌زمین سیر و سیاحت و زندگی کند. اما در این دوران جدید، با منظره جدیدی از ایران روبه‌رو شد. ایران که هنوز زخمی دوران سخت پی‌آمد جنگ جهانی دوم و سال‌های پایانی حکومت رضا شاه بود، دوران زمامداری فرزند او را تجربه می‌کرد. اگر در آن زمان اوج رونق فعالیت انگلیسی‌ها در ایران و به‌ویژه صنعت نفت بود، این‌بار حرکت و جنبش مردم در پی کوتاه کردن دست شرکت نفت انگلیسی بود که نمایندگی مردم در این حرکت را بزرگمردانی چون محمد مصدق بر عهده داشتند. ☘اگر چه بسیاری از نهادهای سازمان‌یافته در دوره پیشین جایگاه خود را یافته بودند و به حیات خود ادامه می‌دادند، اما بخش بزرگی از آن تغییرات به‌واسطه ظاهری بودن و ریشه نداشتن یا در اثر عوامل داخلی و خارجی دیگر رنگ باخته و مضمحل شده بودند؛ زوالی که در تصویرهای جدید ثبت‌شده توسط لاکهارت به‌خوبی دیده می‌شد. عکس‌های دوره دوم حضور لارنس لاکهارت اگرچه با ابزار جدیدتر گرفته شده‌اند، اما حس و حال و کیفیت عکس‌های پیشین را ندارند و گویی تداعی‌گر اوضاع ایران آن روزگار هستند. در سفر طولانی خود در ایران، از شهرهایی چون اردبیل، مراغه، کرمانشاه، رشت، شیراز، اصفهان و شهرهای دیگر دیدن کرد که مجموعه آن‌ها به ٢٣ شهر می‌رسد. حاصل این سفرها امروزه در قالب دو کتاب در اختیار ماست که به نوعی برگه‌ها و سندی از اوضاع جامعه ایرانی در دوران حکومت پهلوی‌ها را به تصویر می‌کشد. کتاب شهرهای ایرانی به توصیف و تشریح اوضاع شهرهای پیموده در مسیر این ایران‌شناس فقید می‌پردازد و کتاب دیگر که «تصویرهایی از ایران» نام دارد و به کوشش جیمز بمبرگ و چارلز ملویل در مرکز مطالعات خاورمیانه اسلامی دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده است، گزیده‌ای از بیش از دویست عکس کلکسیون عکس‌ها و نگاتیوهای لاکهارت را شامل می‌شود که امروزه در ایران هم چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان این حوزه است. در این عکس‌ها موضوعاتی چون فضاهای نوپای مدرن شهری، حومه‌ها و روستاها، فعالیت‌های مردم در خیابان‌ها،  دروازه‌ها،  اماکن زیارتی و نظایر آن را در شهرهای تهران، مشهد، همدان، بوشهر، خرمشهر، قم و مانند آن‌ها نمود یافته است. @tarikh_j