eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
963 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
328 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
انگلیسی‌ها پس از اشغال بوشهر در ۱۲۹۴ش،‌ به روستای «دلوار» نیز حمله کردند. اما پیش از حمله آنان، مردم، روستا را خالی کرده و به کوه‌ها پناه بردند. انگلیسی‌ها نیز به ویران ساختن خانه‌ها و قطع نخل‌ها پرداختند. رییس‌علی به همراه دیگر تنگستانی‌ها، شب‌ها به نیروهای انگلیسی شبیخون می‌زدند و با هر شبیخون تلفات بسیاری به آنان وارد می‌کردند.«شیخ حسین خان چاه کوتاهی» معروف به «سالار اسلام» و «زائر خضرخان اَهرَمی» از جمله خان‌هایی بودند که علیه انگلیسی‌ها قیام کردند. علی_دلواری تاریخ @tarikh_j
بخشی از نامه رئیسعلی دلواری به محمد حسین برازجانی: در خانه نشستن خودمان و راحت طلبیدن تمام وسوسه شیطان می‌باشد. مستحق آن نیستیم که خدا و رسول را از خود خشنود سازیم. روس و انگلیس حق دارند اگر خودمان هیچ کاری نکنیم و آسوده بنشینیم، چرا که همه نوع احترام به بقعه مقدس امام ثامن در شمال و[هتک] احترام به منبر سیدالشهداء در جنوب کردند. در بمباران دلبار(به دلوارف دلبار هم می‌گفتند)کارهای خوب کردند. تف به ما، تف به ما. قربانت بروم، هوش ندارم [یعنی حضور ذهن ندارم] که شرح حالات به درستی عرض نمایم و مصدع زیاده از این نمی‌شوم. خیلی میل به دستبوسی و زیارتت دارم نمی‌دانم به چه قسم به این آرزو نایل شوم. «از خداوند جلی توفیق می‌خواهد علی» علی_دلواری _صفحه از_تاریخ @tarikh_j
رئیس‌علی دلواری در در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ش (و به قولی ۱۲۹۷ش) هنگام حمله به نیروهای انگلیسی، از پشت سر هدف گلوله یکی از همراهانش گرفت و به شهادت رسید. قاتل رئیس‌علی اجیرشده نیروهای انگلیسی بوده است. مادر رئیس‌علی پس از مدتی جسدش را به نجف برد و در قبرستان وادی السلام دفن کرد. تنظیم:فاطمه میری _صفحه از_تاریخ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀با سلام خدمت پژوهشگران و دانش پژوهان گرامی دراین برش از سایه روشن این هفته عزاداری در سنت و سیره اهل بیت (ع) و صحابه را مورد توجه قرار داده ایم . و پاسخ این مساله را از بیان استاد ارجمند دکتر مهدی فرمانیان تقدیم حضورتان می کنیم.🌹
🍀متن مکتوب وقتی حضرت به شهادت می رسند اولین عزاداران اهل بیتی هستند که همراه حضرت بودند در واقعه عاشورا شام و پس از بازگشت عزاداری کردند.بعد از آن امام سجاد ع به مدت چهل سال براین واقعه تاکید می کرد و گریان بود.خود پیامبر ص این استمرار را نشان داده در عزاداری بر ای مادرش در بازگشت از صلح حدیبیه .واقعه امام حسین (ع) درحالی که یک مساله ویژه است در عزاداری ایشان از یک سو اهل بیت (ع) را می بینیم و از طرفی صحابه را مانند جابر انصاری و این مساله ادامه پیدا می کند مانند ابن عباس و تابعیت هم این سنت را ادامه می د هند و انتقال می دهند به نسل بعد از خودشان بعد از نقل روایات پیامبر ص در مورد امام حسین (ع) بقیه هم به تبع می آیند سر قبر امام حسین ع شیوه های عزاداری البته در این دوران تغییر کرده اما با اصول کلی منطبق هست. سوال:اصحاب ائمه (ع)چگونه به این واقعه واکنش داشتند؟ اهل بیت(ع) خیلی تاکید کردند بر احیا این روز ،در اصحاب ائمه می بینیم جلسات خصوصی تشکیل می دادند و شعر می خوانند مانند دعبل و سید حمیری روایت است کسی نزد امام صادق (ع) آمد و دید امام محزون است امام گفت چرا شما دور هم نمی نشینید و روضه امام حسین (ع) و مقتل و اشعاری در این مورد نمی خوانید.این فرهنگی که اهل بیت خودشان ایجاد کردند باعث شد که اشعار خوانده شود و اتفاقات را بخوانند به خاطر تاکید اهل بیت(ع) این اشعار ضبط شد. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀کارکرد های آیین ها عزاداری در معرفی مذهب تشیع ✅در قالب عزاداری آیین هایی تولید می شود که تشیع را زینت می بخشد و تشیع را به عنوان یه نماد معرفی می کند. بسیاری از مکاتب مسیحی در اثر مطالعه تاریخ تشیع به آیین سازی رو می آورند. ✅آیین در مذهب امامیه نوعی تبلیغ دین است.مثل غدیر و عاشورا تبلیغ دین هم صورت می گیرد و این ویژگی مراسم های امامیه است که به مرور زمان مکتب های دیگر هم سعی کردند از آن برداشت کنند. ✅یکی از چیز هایی که در عاشورا در دوره ال بویه مورد توجه قرار می گیرد این است که آیین به مثابه رسانه ی شیعی مورد توجه قرار می گیرد همین موضوع است که حنابله را به شدت عصبانی می کند. ✅در این دوره آیین به منزله یک مشخصه شیعی وارد میدان می شود و تشیع با ابراز مراسم های خودش در قالب شعر عزاداری برپایی مراسم و چادر های عزا مشخصا به میدان می آید و نسبت به چیزی که علاقه مند است تبلیغ می کند. ✅آیین ها در واقع مولفه هایی را دارند که می شود بر اساس آن مولفه ها یک مذهب را کاملا و دقیقا مطالعه کرد و میزان اثر گذاری مولفه های مختلف را در آن مذهب در داخل آیین دید . ✅بایستی تحولات آیینی را پذیرفت همان طوری که ما معمولا تحولات را در در گذر زمان در زندگی ما از یه دوره به دوره بعد شکل می گیرد. تنظیم:زهرا کیا @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاریخ پژوهان عزیز سلام این هفته در بخش عاشورا در منابع متقدم به سراغ کتاب طبقات رفته ایم 🌷 با ما همراه باشید.
🍀طبقات الکبری، نوشته ی محمدبن سعد(230م) ✅محمد بن سعد، محدث ومورخ و از شاگردان واقدی است. ابن سعد کتاب طبقات الکبری را بر اساس زمان و مکان صحابه و تابعین تنظیم کرده است. به همین علّت امکان دارد یک فرد هم جزو افراد شرکت کننده در جنگ بدر بوده و هم اهل مدینه باشد. به همین علّت امکان دارد دردو جا معرفی شود. آنچه در اینجا قابل توجّه می باشد، شرح حال افرادی مثل امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و عبدالله بن عبّاس در هیچ طبقه ای ذکر نشده است. به نظر می رسد به مرور زمان قسمت هایی از کتاب از بین رفته است؛ زیرا از ابن سعد روایت هایی در مورد این اشخاص در منابع دیگر موجود می باشد. @tarikh_j
🌿گزارش ابن سعد از مقتل حسین بن علی: ✅ از تحریک کوفیان برای قیام بر علیه بنی امیه در زمان امام حسن(ع) شروع شده و تا بازگشت اسراء به مدینه ادامه دارد. ✅ از نظر ابن سعد این تحریکات به گونه ای است که حسین(ع) مردد است که در مدینه بماند یا به کوفه برود. در این زمان ابوسعید خدری نزد ایشان آمده و او را نصیحت کرده و بی وفایی مردم کوفه را یادآوری می کند. بعد مروان، معاویه را از خطر تحرکات حسین(ع) آگاه کرده و معاویه به حسین(ع) نامه می نویسد و از او می خواهد که از خدا بترسد و بر عهد و پیمان برادرش وفادار بماند. ◀️بعد از مرگ معاویه حسین بن علی نصایح صحابی رسول¬خدا(ص) که او را ازخروج بر علیه امام وقت و ایجاد تفرقه بین مسلمین، نهی کردند، نپذیرفت و با عبدالله بن زبیر شبانه از مدینه خارج شده و به مکّه رفت. ◀️در مکّه عبدالله بن زبیر، حسین(ع) را تحریک می کند تا به کوفه برود و ایشان نیز با تحریک مردم کوفه و عبدالله بن زبیر با خاندان خود عازم کوفه می شود. @tarikh_j
🌿در اینجا تنها هدفی که مدنظر ابن سعد می باشد، سیاسی نشان دادن واقعه ی عاشورا است. نویسنده می خواهد رفتارامام(ع) را حرکتی در جهت کسب قدرت تلقی کند تا در سایه ی این تفکر یزید تبرئه شود؛ زیرا یزید به عنوان حاکم اسلامی از رفتاری که باعث تفرقه در بین مسلمانان می شد، جلوگیری کرد. او از امام حسین(ع)، فردی قدرت طلب و احساسی و عجول ترسیم کرده که خود و خاندانش را به کشتن داد. ✅ابن سعد با دیدگاه اموی واقعه ی کربلا را به تصویر کشیدهاست. لحن گزارش وی طوری است که هيچ اتهام و تقصيري را متوجه بنی امیه و يزيد نمي كند و بر مقدر بودن قتل حسین تاکید دارد. ضمن این که لحن گزارش به نوعی نشان دهنده شتاب زدگی حسین بن علی (ع) و نپذیرفتن نصیحت خیر خواهان را القاء می کند.از این روی گزارش او را می توان گزارش جانب دارانه از بنی امیه تلقّی کرد. پژوهشگر :سرکار خانم صغری فهیمی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1591784604-9484-79-2.pdf
612.7K
بازخوانی چند گزارش عاشورایی بر اساس بسترشناسی حوادث قیام نویسندگان ابراهیم گودرزی،نعمت الله صفر ی فروشانی ،سید محمد حسین مقدس نیان همان گونه که برداشت‌های گوناگون از گزارش‌های قیام عاشورا، زمینه‌ساز ارائه دیدگاه‌هایی متفاوت و گاه متعارض درباره چیستی و چرایی قیام سیدالشهدا(ع) بوده است، بازخوانی این گزارش‌ها می‌تواند زمینه‌ساز رسیدن به تحلیل‌هایی نو و ژرف‌ از بستر و بایسته‌های رویدادهای مربوط به قیام عاشورا و در نتیجه شناخت هرچه بهتر این قیام شود. مناسبتاین مقاله با روش وصفی ـ تحلیلی، همراه با بازخوانی چند گزارش عاشورایی، مانند وصیت‌نامه سیدالشهدا(ع)  به محمد بن حنفیه، ملاقات آن حضرت(ع)  با فرزدق و بشر بن غالب و نوحه‌خوانی جنیان در منطقه خزیمیه که به‌وسیله مورخانی چون ابن­سعد، بلاذری، طبری، ابن­اعثم و شیخ مفید بیان شده است، می‌کوشد فضای زمانی و مکانی صدور این گزارش‌ها را بکاود. این بررسی نشان می‌دهد که به دلیل خلط و جابه‌جایی قسمتی از گزارش­ها در برخی منابع و برخی استنتاج‌های کم اعتبار، برداشت­هایی نادرست از اخبار عاشورایی شکل گرفته است. @tarikh_j
20160312161907-9971-64.pdf
183.9K
  :سیر تحول روضه و روضه خوانی دوره قاجار نویسنده: فاطمه بینشی فر منبع: تاریخنامه خوارزمی سال سوم زمستان ۱۳۹۴ در عصر قاجاریه مراسم عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) وارد مرحله جدیدی شد و از لحاظ شکلی توسعه و نیز از لحاظ محتوا دگرگونی هایی یافت. در این دوره عزاداری برای امام حسین(ع) بصورت امری عمومی و مردمی درآمد، به طوری که در تهران و شهرهای بزرگ در تمام ماه های محرم و صفر در اغلب محله ها با برپا کردن چادر و گستردن فرش و نصب علم و کتل، عزاداری می کردند. در بیشتر مساجد و تکیه ها نه یک روضه خوان، بلکه چندین روضه خوان متناوباً به ایراد سخنرانی و شرح مصیبت امام حسین(ع)، می پرداختند. اما تعزیه و دسته گردانی با مجالس روضه منافاتی نداشت و معمولاً این دو در وسط روز انجام می شد و مجالس روضه بعد از نمازهای جماعت برگزار می گشت، خصوصاً مجالس عزاداری در منازل که رکن اصلی آن را روضه خوانی و سخنرانی در رثاء اهل بیت تشکیل می داد. یکی از مسائل مورد توجه، سیر تحول روضه و همچنین این که نقش زنان در این مجالس بوده است. رونق آئین تعزیه، باعث رکود روضه و روضه خوانی در دوره قاجار شد. تنظیم:نجمه صالحی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا