تاریخ پژوهان عزیز سلام
این هفته در بخش عاشورا در منابع متقدم به سراغ کتاب طبقات رفته ایم 🌷 با ما همراه باشید.
🍀طبقات الکبری، نوشته ی
محمدبن سعد(230م)
✅محمد بن سعد، محدث ومورخ و از شاگردان واقدی است. ابن سعد کتاب طبقات الکبری را بر اساس زمان و مکان صحابه و تابعین تنظیم کرده است. به همین علّت امکان دارد یک فرد هم جزو افراد شرکت کننده در جنگ بدر بوده و هم اهل مدینه باشد. به همین علّت امکان دارد دردو جا معرفی شود.
آنچه در اینجا قابل توجّه می باشد، شرح حال افرادی مثل امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و عبدالله بن عبّاس در هیچ طبقه ای ذکر نشده است. به نظر می رسد به مرور زمان قسمت هایی از کتاب از بین رفته است؛ زیرا از ابن سعد روایت هایی در مورد این اشخاص در منابع دیگر موجود می باشد.
#طبقات_کبری
#عاشورا_منابع_متقدم
@tarikh_j
🌿گزارش ابن سعد از مقتل حسین بن علی:
✅ از تحریک کوفیان برای قیام بر علیه بنی امیه در زمان امام حسن(ع) شروع شده و تا بازگشت اسراء به مدینه ادامه دارد.
✅ از نظر ابن سعد این تحریکات به گونه ای است که حسین(ع) مردد است که در مدینه بماند یا به کوفه برود. در این زمان ابوسعید خدری نزد ایشان آمده و او را نصیحت کرده و بی وفایی مردم کوفه را یادآوری می کند. بعد مروان، معاویه را از خطر تحرکات حسین(ع) آگاه کرده و معاویه به حسین(ع) نامه می نویسد و از او می خواهد که از خدا بترسد و بر عهد و پیمان برادرش وفادار بماند.
◀️بعد از مرگ معاویه حسین بن علی نصایح صحابی رسول¬خدا(ص) که او را ازخروج بر علیه امام وقت و ایجاد تفرقه بین مسلمین، نهی کردند، نپذیرفت و با عبدالله بن زبیر شبانه از مدینه خارج شده و به مکّه رفت.
◀️در مکّه عبدالله بن زبیر، حسین(ع) را تحریک می کند تا به کوفه برود و ایشان نیز با تحریک مردم کوفه و عبدالله بن زبیر با خاندان خود عازم کوفه می شود.
#طبقات_کبری
#عاشورا_منابع_متقدم
@tarikh_j
🌿در اینجا تنها هدفی که مدنظر ابن سعد می باشد، سیاسی نشان دادن واقعه ی عاشورا است.
نویسنده می خواهد رفتارامام(ع) را حرکتی در جهت کسب قدرت تلقی کند تا در سایه ی این تفکر یزید تبرئه شود؛ زیرا یزید به عنوان حاکم اسلامی از رفتاری که باعث تفرقه در بین مسلمانان می شد، جلوگیری کرد. او از امام حسین(ع)، فردی قدرت طلب و احساسی و عجول ترسیم کرده که خود و خاندانش را به کشتن داد.
✅ابن سعد با دیدگاه اموی واقعه ی کربلا را به تصویر کشیدهاست. لحن گزارش وی طوری است که هيچ اتهام و تقصيري را متوجه بنی امیه و يزيد نمي كند و بر مقدر بودن قتل حسین تاکید دارد. ضمن این که لحن گزارش به نوعی نشان دهنده شتاب زدگی حسین بن علی (ع) و نپذیرفتن نصیحت خیر خواهان را القاء می کند.از این روی گزارش او را می توان گزارش جانب دارانه از بنی امیه تلقّی کرد.
پژوهشگر :سرکار خانم صغری فهیمی
#طبقات_کبری
#عاشورا_منابع_متقدم
@tarikh_j
New Microsoft Word Document (2).pdf
221.7K
فایل کامل مطلب همراه با ذکر منابع
پژوهشگر :سرکار خانم صغری فهیمی
#طبقات_کبری
#عاشورا_منابع_متقدم
@tarikh_j
1591784604-9484-79-2.pdf
612.7K
#مقاله بازخوانی چند گزارش عاشورایی بر اساس بسترشناسی حوادث قیام
نویسندگان ابراهیم گودرزی،نعمت الله صفر ی فروشانی ،سید محمد حسین مقدس نیان
همان گونه که برداشتهای گوناگون از گزارشهای قیام عاشورا، زمینهساز ارائه دیدگاههایی متفاوت و گاه متعارض درباره چیستی و چرایی قیام سیدالشهدا(ع) بوده است، بازخوانی این گزارشها میتواند زمینهساز رسیدن به تحلیلهایی نو و ژرف از بستر و بایستههای رویدادهای مربوط به قیام عاشورا و در نتیجه شناخت هرچه بهتر این قیام شود.
مناسبتاین مقاله با روش وصفی ـ تحلیلی، همراه با بازخوانی چند گزارش عاشورایی، مانند وصیتنامه سیدالشهدا(ع) به محمد بن حنفیه، ملاقات آن حضرت(ع) با فرزدق و بشر بن غالب و نوحهخوانی جنیان در منطقه خزیمیه که بهوسیله مورخانی چون ابنسعد، بلاذری، طبری، ابناعثم و شیخ مفید بیان شده است، میکوشد فضای زمانی و مکانی صدور این گزارشها را بکاود. این بررسی نشان میدهد که به دلیل خلط و جابهجایی قسمتی از گزارشها در برخی منابع و برخی استنتاجهای کم اعتبار، برداشتهایی نادرست از اخبار عاشورایی شکل گرفته است.
#معرفی_مقالات
#بسترشناسی_حوادث_قیام
@tarikh_j
20160312161907-9971-64.pdf
183.9K
#مقاله:سیر تحول روضه و روضه خوانی دوره قاجار
نویسنده: فاطمه بینشی فر
منبع: تاریخنامه خوارزمی سال سوم زمستان ۱۳۹۴
در عصر قاجاریه مراسم عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) وارد مرحله جدیدی شد و از لحاظ شکلی توسعه و نیز از لحاظ محتوا دگرگونی هایی یافت. در این دوره عزاداری برای امام حسین(ع) بصورت امری عمومی و مردمی درآمد، به طوری که در تهران و شهرهای بزرگ در تمام ماه های محرم و صفر در اغلب محله ها با برپا کردن چادر و گستردن فرش و نصب علم و کتل، عزاداری می کردند. در بیشتر مساجد و تکیه ها نه یک روضه خوان، بلکه چندین روضه خوان متناوباً به ایراد سخنرانی و شرح مصیبت امام حسین(ع)، می پرداختند. اما تعزیه و دسته گردانی با مجالس روضه منافاتی نداشت و معمولاً این دو در وسط روز انجام می شد و مجالس روضه بعد از نمازهای جماعت برگزار می گشت، خصوصاً مجالس عزاداری در منازل که رکن اصلی آن را روضه خوانی و سخنرانی در رثاء اهل بیت تشکیل می داد. یکی از مسائل مورد توجه، سیر تحول روضه و همچنین این که نقش زنان در این مجالس بوده است. رونق آئین تعزیه، باعث رکود روضه و روضه خوانی در دوره قاجار شد.
#معرفی_مقالات
#عزاداری_دوره_قاجار
تنظیم:نجمه صالحی
@tarikh_j
با سلام همراهان کانال گذرگاه ،در ادامه ی کاوش در کتب خود اهل سنت در فرصت های مختلف ،در این شبها اسکن هایی از برخی مطالب در این کتاب ها پیرامون عاشورا، به اشتراک گذاشته می شود. 🌹🌹🌹
#هفده_شهریور_یوم_الله
حماسه خونین هفده شهریور حادثهای است بس عظیم که اگر سالیان متمادی در وصف آن و یاد هزاران شهید آن روز، سخن گفته شود، باز قلم از ادای حق آن واقعه خونین عاجز خواهد بود. حرکتی که روز هفده شهریور ۵۷ بدست جلادان شاه و کماندوهای اسرائیل به خون نشست، دارای هدفی مقدس بود که مردم قهرمان ما با نثار خون هزاران جوان خود در صدد تثبیت آن بودند. یک سری جریانات سیاسی در مسیر انقلاب در حال انجام بود که در کنار این هدف در حرکت مردم انقلابی ایران تاثیر گذار بود.
#_17_شهریور
@tarikh_j
دومینوی ۱۷شهریور تا پیروزی انقلاب:
در سیزدهم شهریور ۵۷ مردم تهران به امامت شهید آیت الله مفتح نماز عید فطر را در قیطریه برگزار کرده و پس از آن طی یک راهپیمایی میلیونی گسترده با صدای رسای خود اعلام کردند که خواستار برقراری حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی ( رحمةاللهعلیه) هستند. این راهپیمایی عظیم، جدیتر از همیشه زنگ خطر را برای شاه و رژیم پوسیده او به صدا درآورد و عرق سرد وحشت بر پیشانی رژیم فرو نشاند. روزهای ۱۴ و ۱۵ شهریور نیز، در تهران و شهرستانها تظاهرات پراکندهای صورت گرفت و دهها نفر دیگر شهید و مجروح شدند.
#_17_شهریور
تنظیم :مریم صفری
@tarikh_j
علت فاجعه
با دقت نظر در سیر تحولات شهریور ۵۷ میتوان دریافت که نطفه این واقعه اسفناک از روزهایی بسته شد که شریف امامی نخست وزیر دولت به اصطلاح آشتی ملی، روی کار آمد و دستور هجوم و کشتار مردم را صادر نمود، که در اثر آن عده زیادی از مردم در شهرستانها به دست مزدوران رژیم به شهادت رسیدند، در اعتراض به این اقدام، تعداد زیادی از مردم تهران در میدان ژاله و خیابانها اطراف آن جمع شده و دست به یک راهپیمایی آرام زدند که با برخورد شدید رژیم مواجه شده و بنابر اظهارات مقامات رسمی دولت وقت، طی سرکوبی این تظاهرات ۳ نفر شهید و ۱۰ نفر به شدت مجروح شدند. به دنبال این حادثه، چهارشنبه هشتم شهریور نیز مردم در خیابانهای تهران به ویژه خیابان ژاله سابق دست به اعتراض و تظاهرات زدند و با مقابله شدید ماموران رژیم روبرو شدند و چند تن از آنها شهید شدند.
#_17_شهریور
@tarikh_j
حضرت امام (رحمت الله علیه) پس از فاجعه هفده شهریور، پیامی به همین مناسبت به هموطنان مظلوم ایران فرستادند و در این پیام با محکوم نمودن اعمال وحشیانه رژیم، فرمودند:
«شما ای ملت ایران که تصمیم گرفتهاید خود را از شر رژیم شاه خلاص گردانید، در رفراندومی که در عید فطر و چهارم شوال در برابر ناظران سراسر جهان انجام دادید، به دنیا نشان دادید که رژیم شاه جایی برای خود در ایران ندارد...»
#_17_شهریور
@tarikh_j
🌿با سلام خدمت تاریخ پژوهان گرامی در قاب تصویر این هفته به سراغ یکی از آیین های بسیار قدیمی در مراسم عاشورا رفته ایم . با ما همراه باشید.🌷
نَخْلْگَردانی، مراسمی است که شیعیان برخی مناطق به عنوان تشییع نمادین پیکر امام حسین (ع) در عزاداری روز عاشورا برگزار میکنند. در این مراسم اتاقکی شبیه تابوت با پوشش سیاه و آراسته با انواع شالهای رنگارنگ و آیینه در حسینیهها، تکایا و محلهایی که در آن عزاداری محرم برگزار میشود، توسط مردم حمل میگردد و این تابوت نمادی از مراسم سوگواری محرم در ایران خوانده می شود و مابقی روزهای سال در مقابل یا داخل حسینیهها و مساجد نگهداری میشود. نخلگردانی بیشتر در شهرها و آبادیهای اطراف کویر مرکزی ایران رواج دارد؛ از جمله جنوب خراسان، سمنان، دامغان، خمین، نواحی قم، کاشان، ابیانه، خور و بیابانک، زواره، اردستان و نائین. بیشترین و شاخصترین نخلهای ایران در استان یزد دیده میشود.
#قاب_تصویر
#نخل_گردانی
#آیین_های_تاریخی_محرم
@tarikh_j
استفاده از واژه نخل و اطلاق این عنوان بر رسم تابوتگردانی امام سوم شیعیان، به دوره صفوی بازمیگردد. این مراسم با تشریفاتی کم و بیش شبیه به امروز در دوره صفویه در مناطق مرکزی و کویری ایران، رواج داشته است.برخی از پژوهشگران، آیین نخلگردانی را از بدعتهای حکومت صفویه میدانند.(خاکی، «ریختشناسی آیین نخلگردانی»، ص۱۰،آیتی، تاریخ یزد، ص۲۴۴)
#قاب_تصویر
#نخل_گردانی
#آیین_های_تاریخی_محرم
@tarikh_j