مشابهت جریان های دروغین #مهدویت:
🌱ایدئولوژی مشترک
🌱جداسازی مردم از فقها ومراجع
🌱جدایی دین از سیاست
🌱ساده انگاری بحث امامت
🌱 استناد به خواب و رویا،
🌱بهره برداری نادرست از احادیث #مهدویت
🌱و تأویل گرایی
از خصوصیات مشترک بین این کذابان می باشد که به اشکال مختلف ظهور و بروز می یابد.
(کتاب قبیله تزویر،ص69تا 114)
#عصر_غیبت
تنظیم:سرکار خانم لیلا همایون فرد
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 17 اسفند
1399خورشیدی برابر با 23رجب
1442هجری و
7 مارس 2021میلادی میباشد. ۱_ كميسيون خاص نفت، ملي شدن صنعت نفت را تصويب كرد. (
1329شمسی) ۲_ تأسيس حزب دموكرات آذربایجان در تبريز توسط روحاني مجاهد شهید، شيخ محمد خياباني.(
1295شمسی) ۳_ اعلامیه ای تحت عنوان «روحانیت امسال عید ندارد» در مسجد اعظم قم نصب شد.(
1356شمسی) ۴_ اعترافات مقامات سياسي و رسانه هاي گروهي مبني بر استفاده عراق از سلاحهاي شيميايي. (
1362شمسی) ۵_ شهادت سردار بزرگ خيبر سرلشكر پاسدار حاج محمد ابراهيم همت. (
1362شمسی) ۶_ شهادت عالم مجاهد آيت اللَّه سيد محمد صدر بهمراه دو فرزندشان در نجف اشرف توسط دژخيمان بعثي. (
1377شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
جستاری بر مولفه های شناختی عصر بعثت و بازشناسی آن ها در دنیای امروز با تاکید بر آموزه های نهج البلاغه
📚📚📚📚📚📚📚📚📚
نویسنده: علی اصغر زکوی مصطفی معلمی
📖📖📖📖📖📖📖
منبع: الاهیات قرآنی سال هفتم بهار و تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱۲ 49 - 69
🔍🔍🔍🔍🔍
بعثت پیامبر اعظم(ص) از جمله رخدادهای بی نظیر تاریخ بشر است. برخی را عقیده بر آن است که در عصر جدید با پیشرفت های شگفت انگیزش، بعثت پیامبر اسلام(ص) و پیام های آن جایگاهی ندارد. هدف این نوشتار، بازخوانی شاخص های شناختی عصر بعثت و بازشناسی آن ها در دنیای معاصر است. این مطالعه از نوع مطالعه بنیادی و تحلیل محتواست که با مراجعه به منابع مرتبط به ویژه نهج البلاغه و تحلیل آن ها انجام شده است. مولفه های عصر بعثت در سه حیطه: شناختی (معرفتی)، عاطفی و رفتاری قابل مطالعه است. در این مقاله تنها شاخص های معرفتی مورد بررسی قرار گرفته است. سؤال اصلی تحقیق این است که: مولفه های شناختی عصر بعثت، برپایه نهج البلاغه کدامند؟ یافته های پژوهش نشان می دهد جاهلیت و بعثت، دو جریان مستمر است و بریده شدن انسان از تعالیم آسمانی، به عنوان شاخص اصلی و بنیادی در حیطه شناختی عصر بعثت، بر اندیشه و رفتار بشر امروز نیزحاکم است، به همین دلیل نیاز انسان معاصر به پیام های بنیادین بعثت بیش از گذشته احساس میشود.
http://ensani.ir/fa/article/440851/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%84%D9%81%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A2%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بعثت پیامبر اعظم و تأثیر آن بر فرهنگ مردم جزیره العرب
📚📚📚📚📚
نویسنده: حمیدرضا صفاکیش کاشانی
📚📚📚📚📚📚
منبع: پژوهش دینی دوره ۱۶ بهار و تابستان ۱۳۹۶ شماره ۳۴ 65-82
بعثت پیامبران یک ضرورت و نیاز طبیعی و فطری انسان است زیرا هرگز کتاب آسمانی به تنهایی کارساز نیست. خداوند پیامبران را برای تبیین راه و هدایت مردم به سوی حق و صواب مبعوث کرده است تا حقیقت بر همگان روشن شود و اینچنین بود که در طول تاریخ پیامبران و یا اوصیای آنان برای راهنمایی و ارشاد مردم مبعوث شدند. بعثت یعنی سرآغاز مبارزه با هر گونه شرک و انحرافات فکری، عقیدتی، عملی و خرافات. مقاله حاضر در صدد است بر اساس دیدگاه های قرآن ، نهج البلاغه و منابع تاریخ اسلام به بررسی بعثت پیامبر اعظم(ص) و رویکرد مؤثر آن در هدایت و تغییر وضعیت فرهنگی مردم جزیره العرب پرداخته نشان دهد که رسول اکرم (ص) چگونه توانست بر مردمی تأثیر بگذارد که در فرهنگ آنان بی عدالتی ،تفاخرات قومی و نژادی ، برده داری، زنده به گور کردن دختران، غارت، پیمان شکنی، قتل و خوردن مردار از موارد رایج در زندگی روزمره آنان بوده است و در ضلالت آشکار به سر می بردند.
http://ensani.ir/fa/article/443499/%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B9%D8%B8%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%AC%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویداد_تاریخی
#بصیرانه
بروز قحطي در ايران در جريان جنگ جهاني اول (1296ش)
به دليل وقوع جنگ جهاني اول و هجوم ارتش هاي بيگانه به ايران و از سوي ديگر در نتيجه بي تدبيري و عدم كفايت سران حكومت ايران قحطي هولناكي كشور را فرا گرفت. در آن تاريخ، كشور در نهايت فقر و تشنج به سر ميبرد و قسمت اعظم كشور در اشغال نيروهاي متجاوز بود. در اين روزگار، كمبود مواد غذايي به حدي بود كه روزانه گروهي از مردم از گرسنگي تلف ميشدند.
🌸آیا قدر امنیت و استقلال امروز را میدانیم و شکر آنرا بجا می آوریم؟ ْ!
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تأسيس "حزب دموكرات" تبريز توسط روحاني مجاهد شيخ "محمد خياباني" (1295 ش)
در زمان شيخ محمد خياباني، اوضاع جهان اسلام و بالاخص ايران به خاطر دخالتهاي بيگانگان از جمله روسيه، انگليس و آلمان بسيار آشفته و تأسفانگيز بود. در اين حال، شيخ محمد خياباني، روحاني دلاور و آذربايجاني براي قطع ايادي استعمار و مبارزه با بيگانگان و ستمكاران داخلي، در هفدهم اسفند 1295ش برابر با 14 جماديالاول 1335ق حزب دموكرات تبريز را به وجود آورد. خياباني، سازمان سياسي خود را دموكرات ملي، و آذربايجان را آزادستان ناميد. با وجود اينكه قيام خياباني، شورويها را به وسوسه انداخته بود، ولي طولي نكشيد كه دريافتند رهبر نهضت نه تنها روي خوش به آنها نشان نميدهد بلكه نسبت به پياده شدن قواي شوروي در بندر انزلي سخت معترض است. شيخ محمد خياباني در حالي دست به اين اقدام زد كه مردم به خاطر فروپاشي حكومت تزاري روس، غرق شادي بودند و خروج نظاميان روسيه از تبريز را آرزو ميكردند. خياباني در اين هنگام دوستان آزاديخواه و مبارز خود را كه اغلب دموكرات ناميده ميشدند گرد آورد و كميتهاي تشكيل داد و درباره وضع پيش آمده، به تصميمگيري و سياستگذاري پرداخت. شيخ محمد خياباني، نمايندگان فرقه دموكرات و ديگر آزاديخواهان را از سراسر آذربايجان به تبريز دعوت كرد و تشكيلات فرقه دموكرات كه از پنج سال قبل تعطيل شده بود، دوباره تاسيس شد.
تنظیم:سرکار خانم مریم صفری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✅ سومین کنگره بین المللی «جندی شاپور» ۱۹ و ۲۰ اسفند 99 در دزفول برگزار میشود.
👉 https://b2n.ir/x00703
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 18 اسفند
1399خورشیدی برابر با 24 رجب
1442هجری و
8 مارس 2021میلادی میباشد. ۱_ فتح قلعه ي خيبر به دست تواناي امیرالمؤمنین، حضرت علي(علیه السلام)در جنگ خیبر.(7 قمری) ۲_ درگذشت دانشمند بزرگ،ابونصر فارابی معروف به معلم ثانی.(339قمری) ۳_ درگذشت علامه ودانشمند،سيدمحمدمهدي بحرالعلوم. (
1212قمری) ۴_ ایران و آلمان در زمینه تأسیس شرکت مختلف نفت به توافق رسیدند.(
1350شمسی) ۵_ اعلام خبر شهادت خاندان حكيم به دست رژيم بعث عراق. (
1363شمسی) ۶_ روز تأسیس کانون فرهنگی مساجد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🌹بسم الله الرّحمن الرّحیم🌹
🔻مقایسه مقاله دوتن ازمستشرقین به نام های «فان فلوتن و ادوارد گرانویل براون» باموضوع مهدویت،از کتاب شرق شناسی و مهدویت اثر سید رضی موسوی گیلانی
📚بخش سوم
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
👀🖌نگرش #فلوتن درباره #مهدویت
بزرگترین ادّعای فلوتن درباره مهدویت: این اندیشه بوسیله #شیعیان کوفه و تحت تأثیر داستان های دروغین بنی اسرائیلی ترویج شده است تا بتوانند از پتانسیل و توانائیش در مقابله با خلافت #خلفای بنی امیه استفاده کرده واز افزایش قدرت آنان جلوگیری کنند؛ البته وی پذیرفته که مسأله مهدویت از ابتدا مورد توجه تمامی #فرقه های اسلامی بوده و از جانب آنها طرح گشته است و در بدو امر اختصاص به آل بیت و شیعه نداشته است بلکه فکر مهدی منتظر بواسطه گسترش نفوذ #شیعه و فکر مهدویت در میان مسلمانان (اعم از شيعه وسنی) توسعه یافت به طوری که یادبود مهدی های دیگر مانند #سفیانی و #قحطانی و... را به کلی از لوح خاطر آنها زدود.وی مانند خاورشناسان قبلی همچون گلدتسیهر و دارمستتر،نادرستی مسأله مهدویت را برای خود مسلّم گرفته ودر این مبحث به دو فصل نخست کتاب ابن خلدون و همچنین کتاب دارمستتر رجوع می کند( که هردو از کتابهای غیر مستند در شناخت مهدویت تلقّی می گردند)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
👀🖌نگرش #براون درباره مهدویت
براون بر خلاف خاورشناسانی مانند فان فلوتن که عوامل تاریخی وسیاسی حرکتها وجریان های مربوط به #مهدویت را در ایجاد اعتقاد به مهدویت بیان می کنند، به نقل دیدارها و گفتگوهای شخصی با بابیان و #بهائیان می پردازد و از قضاوت موافق یا مخالف تا حدّ زیادی پرهیز می کند؛ بنابراین او در میان #شرق شناسان قرن19،آنان که درباره مهدویت پژوهش نموده اند، موفق تر، کم خطاتر و نسبت به واقعیت، نزدیک تر بوده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
⬅️⬅️نتيجه گیری
با وجود اینکه فان فلوتن وادوارد براون هردو در یک زمان می زیسته اند واز امکانات ومنابع مشترکی برخوردار بوده اند اما بدلیل دیدگاه و روش تحقیق متفاوت به نتایج مختلفی دست پیدا کرده اند؛ همچنین استفاده از منابع دست اول ودوم درنحوه نگرش آنان مؤثر بوده است.
تنظیم:سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 19 اسفند
1399خورشیدی برابر با 25 رجب
1442هجری و
9 مارس 2021میلادی میباشد. ۱_ 🥀شهادت غمبار امام موسي كاظم(علیه السلام) در زندان هارون الرشيد خليفه ي ستمكار عباسي.(183 قمری) ۲_ درگذشت آیت الله محمد جواد صافي گلپايگاني.(
1387قمری) ۳_ درگذشت سيدجمال الدين اسدآبادي انديشمند و مبارز مسلمان.(
1275شمسی) ۴_ شیخ محمدخیابانی روزنامه ای به نام تجدد در تبریز انتشار داد. (
1295شمسی) ۵_ عمليات بزرگ بدر در هورُالهويزه با رمز يا فاطمة الزهرا.(
1363شخ) ۶_ درگذشت آیتالله سید مجتبی موسوی لاری ، نماینده ولی فقیه در لار و مؤسس مرکز نشر معارف اسلامی در جهان. (
1391شمسی) ۷_ درگذشت پروفسور علیاصغر خدادوست، پدر چشم پزشکی ایران. (
1396شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
رحلت "سيدجمال الدين اسدآبادي" انديشمند و مبارز مسلمان (1275 ش)
روحاني مجاهد، سيدجمال الدين اسدآبادي در سال 1217ش (1254ق) در اسدآباد همدان در خانوادهاي روحاني چشم به جهان گشود. پس از فراگيري مقدمات در زادگاه خود، براي ادامه تحصيل به قزوين، تهران و نجف اشرف رفته و از محضر شيخ انصاري و #ملاحسينقلي همداني استفاده برد. در سال 1232 ش به دستور شيخ انصاري عازم هند شد تا مردم آن ديار به ويژه مسلمانان را عليه #استعمار_انگلستان بسيج كند. او در اين راه متحمل رنج فراوان گرديد و در راستاي اين هدف به كشورهاي عثماني، مصر، فرانسه، افغانستان، انگلستان، عراق و ايران سفر نمود. از آنجا كه سيد، خود بنيانگذار اتحاد ملل اسلامي و وحدت شيعه و سني بود، تعمداً مليت خود را مخفي نگه ميداشت. وي با مسافرتهاي متعدد خود و با ايراد خطابههاي پرشور، از مسلمانان ميخواست با اتحاد و همبستگي، در برابر مفاسد و حاكميت دست نشانده و استعماري اروپاييان ايستادگي كنند. در نتيجه، وي توسط دولتهاي سرسپرده به #هند، #پاريس و #لندن تبعيد شد. همچنين سيد در ايران به خواسته ناصرالدين شاه قاجار به دربار رفت ولي وقتي ناصرالدين شاه، سيدجمال را براي حكومت خود خطرناك ديد، او را به مرز عثماني تبعيد كرد. سيد در آنجا بود كه نامه بسيار مهم و آتشين خود را خطاب به مرجع تقليد وقت، #ميرزا محمد حسن #شيرازي نوشت و ضمن افشاي فساد دربار ناصرالدين شاه، مقدمات نهضت تحريم تنباكو را فراهم آورد. در اواخر عمر به خواسته سلطان #عبدالحميد عثماني به استانبول رفت و پس از مدتي مورد سوءظن سلطان قرار گرفت. پس از قتل ناصرالدين شاه توسط ميرزا رضا كرماني كه از مريدان سيدجمالالدين بود، فشار بر روي سيد افزايش يافت و به زندان افتاد. سرانجام #سيد_جمال_الدين به دستور سلطان #عثماني مسموم گشت و 19 اسفند 1275ش برابر با 5 شوال 1314 در 58 سالگي بدرود حيات گفت. جنازه سيد را در حالي كه به جز چند نفر، كسي جرأت شركت در تشييع را نداشت در قبرستاني در #استانبول به خاك سپردند. در سال 1324 ش سفير وقت دولت #افغانستان در تركيه، دولت لاييك تركيه را متقاعد كرد كه قبر سيد را نبش كند و سپس بقاياي جسد او را در تابوتي قرار داده و به كابل بردند. تشخيص دردهاي اصلي و خمير مايههاي عقب ماندگي جوامع اسلامي و تاكيد بر ضرورت درد زدايي و #جهل_ستيزي از طريق درمان صحيح و ارايه برنامههاي اصلاحي و انقلابي، عمدهترين بخشهاي تفكر سياسي و نهضت #سريع_الانتشار سيد را تشكيل ميداد. سيد بر اساس يك تحليل كلي از اوضاع جهان اسلام و به منظور ريشه كن نمودن دردهاي اصلي جامعه اسلامي، معتقد بود بايد با شجاعت و شهامت به پا خواست و حركت يكپارچه و آگاهانهاي را آغاز نمود. در هر حال، او با #نهضت عظيم خود، بيداري #مشرق زمين را پايهگذاري كرد. نهضت استقلال هند و انقلاب مشروطه ايران را ميتوان از آثار جنبش و انديشه او دانست.
تنظیم:سرکار خانم مریم صفری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j