#مقاله نقش حضرت زینب (س) در مدیریت بحران سیاسی مذهبی دوران اسارت
نویسنده: ولی الله نقی پورفر محمد علیزاده محمدجواد یاوری سرتختی
منبع: زن و فرهنگ سال هشتم بهار ۱۳۹۶ شماره ۳۱ 45-56
مقاله حاضر با هدف تبیین نقش حضرت زینب (س) در نهضت عاشورا و مدیریت بحران های آن، درصدد است تا الگوی موفقیت یک زن مسلمان در عرصه های سیاسی اجتماعی را ارائه نماید. مطالعه موردی سیره حضرت زینب(س) به عنوان یک زن از خاندان رسالت در دوران اسارت، به دلیل خاص بودن واقعه و شکل گیری بحرانی جدید در پیش روی تاریخ تشیع، آن هم با محوریت سیاسی- مذهبی، از اهمیت خاصی برخوردار است و می تواند الگوی مناسبی برای زنان جامعه اسلامی باشد. در این راستا با مراجعه به منابع تاریخی معتبر، اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، داده های احصاء شده، تحلیل گردید. تشخیص درست بحران و زمینه های آن، باورهای زیربنای مدیریت بحران، ویژگی های شخصیتی مؤثر، و اقدامات مدیریتی قبل، حین، و بعد بحران، چهار مؤلفه مدیریت بحران در سیره حضرت (س) هستند که در این پژوهش یافته شد و نتیجه آن گردید که ایشان توانست این بحران ها را از طریق چهار مؤلفه فوق مدیریت، و آن را تبدیل به فرصت نماید و اندیشه سیاسی شیعه را گسترش دهد.
https://b2n.ir/s84946
#زیر_علمت_امن_ترین_جای_جهان_است
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله بررسی عوامل مؤثر بر تاریخ اجتماعی شیعیان در شام تا قرن هفتم
نویسنده: حسین مرادی نسب هادی شمس آبادی
منبع: اسلام و علوم اجتماعی سال دوازدهم بهار و تابستان ۱۳۹۹ شماره ۲۳ 157 - 176
تشیع در سرزمین شام به عنوان مکتبی تأثیر گذار، از سده های آغازین اسلام تا کنون، با وجود سختیهایی که از سوی مخالفان خود در منطقه شام روبه رو بوده، هویت شیعی خود را حفظ کرده است. از آنجا که مکتب تشیع در شام به عنوان بخشی از میراث تاریخی شیعه است که حوادث مهمی از تاریخ را به چشم دیده، شناخت چگونگی حفظ هویت تشیع در سرزمینی که همواره با دشمنی با مکتب تشیع شهره بوده، بدون رویکرد تاریخ اجتماعی دست نیافتنی است. این مقاله درصدد بررسی عوامل و مؤلفه های مؤثر بر تاریخ اجتماعی شیعیان در منطقه شام است. برای دستیابی به این منظور، با رویکردی توصیفی تحلیلی و مطالعه منابع تاریخی و کهن، عوامل و مؤلفه های مؤثر بر تاریخ اجتماعی شیعیان شام تا قرن هفتم واکاوی شد. نتیجه آنکه وجود حاکمان شیعی در برهه هایی از تاریخ و حضور خاندانهای شیعی و مهاجرت برخی از بزرگان و عالمان شیعه و اقامت در شام را می توان از عوامل مؤثر و برگزاری آیینها و مراسم های شیعی، توجه به اماکن مقدسه و نوع موقوفات و نذورات و وجود نمادهای شیعی از مؤلفههای مؤثر در ماندگاری هویت تشیع در شام به شمار می آیند.
https://b2n.ir/w29546
تنظیم:سرکار خانم نجمه صالحی
#زیر_علمت_امن_ترین_جای_جهان_است
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📚 معرفی آثار عاشورایی معاصر
👓 نگاهی نو به جریان عاشورا
✍️ گروهی از پژوهشگران پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع)
نشر بوستان کتاب قم
چاپ هفتم 1390
📖 این کتاب مجموعه مقالاتی مشتمل بر 12 گفتار درباره حادثه عاشوراست:
➖رازهای ماندگاری عاشورا؛
➖ امام حسین(ع) و صلح برادر؛
➖ جوانان و نوجوانان کربلا؛
➖ پسران شهیدِ امیرمؤمنان؛
➖ نقش زنان؛
➖ بازماندگان؛
➖ شهادت امام حسین(ع) از منظر اهلسنت؛
➖ بنیهاشم پس از عاشورا؛
➖ نقش تبلیغی اهلبیت؛
➖رأس الحسین و مقامهای آن؛
➖ تاریخ حائر حسینی؛
➖معرفی شهدای کربلا؛
🔍 در مقاله ششم نام 16 نفر بررسی شده و از امام چهارم و پنجم، دو پسر امام دوم، مُرقّع، ضحّاک مشرقی، عُقبة بن سمعان و افراد دیگری به عنوان بازماندگان صحنه کربلا یاد شده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📚 معرفی آثار عاشورایی معاصر
📗ماهیت انسانی قیام امام حسین(ع)
- مهدی مهریزی
شامل شش مقاله درباره اهداف و فلسفه قیام، نقش زنان؛ اشعار امام؛ تحول شعر عاشورایی و آفتهای عزاداری
نشر صحیفه خرد
📕طعنه رقیب یا خطای تاریخ
بازکاوی هویت مشهورین به شهادت در نینوا
- ابراهیم صالحی حاجیآبادی
نشر نگاه معاصر
این کتاب افرادی را که به اشتباه نامشان در ردیف شهدای کربلا آمده است، بررسی میکند.
این نویسنده کتاب دیگری با عنوان شهدای نینوا دارد که همین ناشر چاپ کرده و در آن به معرفی 72 شهید کربلا میپردازد.
تنظیم:سرکار خانم لیلا همايونفر
#زیر_علمت_امن_ترین_جای_جهان_است
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بسمه تعالی
مرکز حوزوی پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار می کند.
⭕ نشست علمی
"مقاتل و حلقه های مفقوده در عاشورا پژوهی"
⭕ ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا هدایت پناه
عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
⭕ زمان: پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۹
⭕ ورود از طریق لینک مجازی:
https://www.aparat.com/CHSIQS
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📍فرزند آیت الله العظمی مرعشی نجفی: شب آخری که ایشان رحلت فرمودند، همان شب به بنده می فرمودند:
📍«من خیلی بارم سبک است و هیچ نگرانی ندارم، تنها یک چیز مرا زجر می دهد و آن این است که می ترسم در ایام زندگیم نوشته من یا صحبتهای من در هر موردی باعث شده باشد که حقی ناحق شود، یا در همسایگی ما گرسنه ای بوده باشد و ما غذای سیر خورده باشیم که و الله و بالله و تالله اگر چنین چیزی بوده من آگاهی نداشته ام و نصیحت می فرمودند که شما هم بارتان را سبک کنید و از تجمل پرستی وخانه بزرگ و...بپرهیزید، که همه چیز ظرف چند دقیقه نابود می شود.»
📍و روزی که ایشان از دنیا رفتند، یک قبا داشتند که مشکی بود و در ایام محرم و صفر می پوشیدند و مجموع پولی که در جیب ایشان بود، هشتصد تومان بود و هیچ اندوخته ای، زمینی یاملکی نداشتند.
📌امروز سالروز رحلت آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی رضوان الله تعالی علیه است.
🌹 *هدیه به این فقیه با اخلاص اهل بیت علیهم السلام فاتحه مع صلوات*
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#ویژگی _امام _علی علیه السلام 15/1 #برتری_صحابه در ادامه ی پست
#حدیث_غدیر در کتب اهلسنت در میان سه نوع واکنش بزرگان اهل سنت به #حدیث _غدیر یعنی :
1. پذیرش و ذکر حدیث غدیر (با تعبیر شخصی که متفاوت از شیعه است )
2.بسنده کردن به ذکر حدیث غدیر به شکل جزئی
3.سکوت مطلق یاانکارصریح،نوع اول عرضه شد. در این هفته و هفته های پیش رو به دو نوع دیگر خواهیم پرداخت.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📌گروه دوم از مورخان اهل سنت به گوشههایی از آنچه با غدیر خم مرتبط است، اشاره کردهاند.
👌این تاریخنگاران، به ذکر حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه»، یا احتجاج و مناشدة حضرت علی علیه السلام با برخی صحابه در خصوص واقع شدن غدیر خم و مواردی از این دست، بسنده کردهاند، که عبارتند از:
🔺1.- ابن قُتَیبه (ف276ق) در کتاب المعارف، در فصل ذکر کسانی که به بیماری بَرَص (پیسی) مبتلا شدهاند، به احتجاج و مناشدة علی علیه السلام با انَس بن مالک اشاره میکند و میگوید: «در چهرة انس بن مالک، بیماری برص(پیسی) نمایان بود. گروهی گفتند: علی (علیه السلام) دربارة این کلام رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم: (اللهم والِ مَن والاه وعادِ مَن عاداه)از او سؤال کرد. او [که شاهد بر این سخن در غدیر بود] گفت: من پیر شدم و این سخن را بهخاطر نمیآورم. علی فرمود: اگر دروغ گفته باشی، خداوند تو را به بیماری برص مبتلا کند که دستار (عِمامه) آن را پنهان نکند».
📕(ابن قتیبه، 1992م، ص580).
🔺2.ابن عَبدالبَر قُرطُبی(ف465ق) در الاستیعاب فی معرفة الاصحاب از چند طریق (بُرَیده، ابوهُرَیره، جابر، بَراءبن عازِب و زیدبنارقَم) فقط به حدیث غدیر اشاره کرده و آورده است که :
حضرت نبی اکرم (صل الله علیه و آله و سلم)در روز غدیرخم فرمود: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ، اللهم وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ. وی در ادامه میگوید: برخی از این صحابه بر جملة «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ» چیزی نیفزودهاند.
📕 (ر.ک: ابن عبدالبر، 1992، ج3، ص1099)
همچنین پس از ذکر احادیث مؤاخات (برادری) و رایت (پرچم) و غدیر، دربارة اعتبار آنها می گوید: «تمام این روایات، اثارى ثابت شدهاند»
📕⬆️(همان، ج3، ص1100)
🔺3.ابن الشیخ بَلوِى مالکی(متوفاى حدود 605ق) در📕 کتاب الف باء، غدیریة امام علی علیه السلام را روایت کرده و در جلد اول، صفحة 439 مینویسد: «اما على(علیه السلام) جایگاهش بلند و شرفش عالی است. او نخستین کسى است که اسلام را پذیرفت و همسر فاطمه :دختر پیغمبر است؛ و هنگامیکه بعضى از دشمنانش بر او فخر فروختند، با سرایش ابیاتى، مفاخر خود را بیان کرد و به حمزه، عموى خود، و جعفر، برادرش، افتخار نمود و سرود: محمدٌ النبی اخِى و صِنْوِى [...]». ابن الشیخ پس از ذکر بیتی که به موضوع ولایت و داستان غدیر اشاره دارد (فاوْجَبَ لِی وِلایَتَه عَلَیکُم * رَسُولُ اللهِ یَومَ غَدِیرِ خُم)، میگوید: «مراد از این شعر، سخن پیامبر است که فرمود: مَن کُنتُ مَولاه فعَلى مَولاه، اللهم والِ مَن وَالاه و عَادِ مَن عَاداه».
(ر.ک: امینی، 1977م، ج2، ص27)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🖇#پی نوشت
📍1. در احصاء روایت های موجود در #کتب اهل سنت باید گفت تعداد آن ها در هر نوع بیش از موارد اشاره شده است که فقط جهت آشنایی با شمای کلی آن ها به برخی اشاره شده است.
📍متأسفانه باید گفت: در چاپهای مصری کتاب، کلماتی که از ابومحمد ابن قتیبه نیست و در متن کتاب او وجود نداشته، بر آن افزوده شده است و پس از ذکر عبارت بالا، این جمله را گنجاندهاند: «ابومحمد [ابن قتیبه] گوید: برای این حکایت، اصلی نیست و آن حقیقت ندارد». (همان) البته علامه امینی در الغدیر، با استدلالات صائب خود، از ساختگی بودن عبارت اخیرِ کتاب، پرده برداشته و آن را رد کرده است. (ر.ک: امینی، 1977م، ج1، ص192-195)
📍لازم به ذکر است، هرچند افرادی در صحت انتساب کتاب الامامة و السیاسة به ابن قتیبه تردید دارند، (ر.ک: على بهرامیان، «الامامة و السیاسة»، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، جلد10، شمارة: 3918) که محققان دیگری به این سوال پاسخ داده اند اما فارغ از نویسنده این کتاب ، محقق علامه ی امینی با استناد به آن، به ذکر موضوع غدیر و بیعت نکردن برخی طوایف با ابوبکر، به دلیل پایبندیشان به بیعت با امام علی علیه السلام در روز غدیر، اشاره می کنند. (امینی، 1977م، ج1، ص 6 و 201)
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔺4- یاقوت حموی (ف626ق) که بر امیرمؤمنان على( علیه السلام) سخت متعصب بوده، در 📕مُعجَم الادَباء، جلد 18، صفحة84 چاپ اخیر، حدیث غدیرخم را آورده است.
🔺5-ابن ابیالحَدید(ف656ق) در بخشهای تاریخی شرح نهجالبلاغه، که حادثة غدیر را از منظر شیعیان بیان کرده است، 📕(ر.ک: ابن ابیالحدید، 1959م، ج2، ص59 و ج5، ص8) به نقل از صحابة پیامبر صل الله علیه و آله وسلم فقط به ذکر حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فهَذا عَلی مَولاهُ» بسنده کرده (ر.ک: همان، ج3، ص208) و دربارة داستان احتجاج علی علیه السلام با طلحه و زبیر و عایشه در جنگ جمل سخن گفته است.
📕(ر.ک: همان، ج17، ص174) ابن ابیالحدید دربارة داستان رَحْبه و گواهی دادن تنی چند از صحابه نسبت به صدور حدیث غدیر از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و امتناع انس بن مالک و زیدبنارقم از اعتراف به آن، مطالبی آورده است. (ر.ک: همان، ج2، ص288 و 289 و ج4، ص74 و ج19، ص217)
🔺6. یافِعی (ف768ق) در کتاب مِراة الجِنان وعَبْرة الیَقْظان فی معرفة ما یُعتَبَر مِن حوادث الزمان، وقتی از سال چهلم هجری سخن میگوید، به وفات(شهادت) حضرت علی علیه السلام در این سال اشاره میکند و ضمن بیان مناقب و فضایل بی بدیل آن حضرت، فقط حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه، اللهم والِ مَن والاه، وعَادِ مَن عاداه» را ذکر مینماید.
📕(ر.ک: یافعی، 1997م، ج1، ص90)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#ویژگی_امام_علی علیه السلام
#امام-حسین علیه السلام
#برتری_صحابه
#کتب_اهل_سنت
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار میکند:
#نشست آسیب شناسی رویکردهای کلامی،عرفانی،فلسفی و تاریخی به واقعه عاشورا
استاد برگزار کننده:سرکار خانم فهیمی
سه شنبه ۱۴۰۰/۶/۱۶
لینک برنامه
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜
(وابستهبه انجمنعلمیتاریخجامعةالزهراء(س))
🌐 http://eitaa.com/tarikh_j
گذریبر #تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_اهل_بیت(ع)
گذریبر #تاریخ_ایران_اسلامی
گذریبر #چهره_های_تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_عصرغیبت
گذریبر #اماکن_تاریخی_ایران (قبلوبعداسلام)
گذریبر #اماکن_تاریخی_جهان_اسلام
گذریبر #کتب_اهل_سنت
گذریبر #سفرنامه_ها
گذریبر #مقالات #علمی_پژوهشی و #علمی_ترویجی
گذریبر #یادداشت_های_علمی
گذریبر #وبینارها و #کارگاهها
تاریخپژوهان!
به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید...
انجمنعلمیتاریخ جامعةالزهرا(س)
@tarikh_j
💬 نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی نان شب.
📢 جامعه امروز چه مقدار از فعالیت حوزویان در عرصه ادبیات، فرهنگ، سیاست و اجتماع باخبر است؟
✍️ اصلا حوزویها درباره چه مسائلی فکر میکنند و مینویسند، دغدغه اصلی آنان چیست؟
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان و نویسندگان جوان حوزوی
#پیام_مدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
حرم عسکریین محل دفن امام دهم و یازدهم شیعیان دوازده امامی زیارتگاه شیعیان در شهر سامرا است.
نرجس خاتون همسر امام عسکری(ع) و مادر امام زمان(عج)، حکیمه خاتون دختر امام جواد(ع) و شمار دیگری از سادات علوی و عالمان شیعه در این حرم مدفونند. در کنار حرم، سرداب غیبت قرار دارد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j