eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
_امام _علی علیه السلام 15/1 در ادامه ی پست در کتب اهل‌سنت در میان سه نوع واکنش بزرگان اهل سنت به _غدیر یعنی : 1. پذیرش و ذکر حدیث غدیر (با تعبیر شخصی که متفاوت از شیعه است ) 2.بسنده کردن به ذکر حدیث غدیر به شکل جزئی 3.سکوت مطلق یاانکارصریح،نوع اول عرضه شد. در این هفته و هفته های پیش رو به دو نوع دیگر خواهیم پرداخت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📌گروه دوم از مورخان اهل­ سنت به گوشه‌هایی از آنچه با غدیر خم مرتبط است، اشاره کرده‌اند. 👌این تاریخ­نگاران، به ذکر حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه»، یا احتجاج و مناشدة حضرت  علی علیه السلام با برخی صحابه در خصوص واقع شدن غدیر خم و مواردی از این دست، بسنده کرده‌اند، که عبارتند از:                                                                                                                                                                                                                                               🔺1.- ابن ­قُتَیبه (ف276ق) در کتاب المعارف، در فصل ذکر کسانی که به بیماری بَرَص (پیسی) مبتلا شده‌اند، به احتجاج و مناشدة علی علیه السلام با انَس ­بن ­مالک اشاره می‌کند و می‌گوید: «در چهرة انس ­بن‌ مالک، بیماری برص(پیسی) نمایان بود. گروهی گفتند: علی (علیه السلام) دربارة این کلام رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم: (اللهم والِ مَن والاه وعادِ مَن عاداه)از او سؤال کرد. او [که شاهد بر این سخن در غدیر بود] گفت: من پیر شدم و این سخن را به­خاطر نمی­آورم. علی فرمود: اگر دروغ گفته باشی، خداوند تو را به بیماری برص مبتلا کند که دستار (عِمامه) آن را پنهان نکند». 📕(ابن­ قتیبه، 1992م، ص580).                                                                                                                                                                                                                        🔺2.ابن عَبدالبَر قُرطُبی(ف465ق) در الاستیعاب فی معرفة الاصحاب از چند طریق (بُرَیده، ابوهُرَیره، جابر، بَراءبن عازِب و زیدبن­ارقَم) فقط به حدیث غدیر اشاره کرده و آورده است که : حضرت نبی اکرم (صل الله علیه و آله و سلم)در روز غدیرخم فرمود: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ، اللهم وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ. وی در ادامه می‌گوید: برخی از این صحابه بر جملة «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ» چیزی نیفزوده‌اند. 📕 (ر.ک: ابن عبدالبر، 1992، ج3، ص1099)  همچنین پس از ذکر احادیث مؤاخات (برادری) و رایت (پرچم) و غدیر، دربارة اعتبار آنها می ‏گوید: «تمام این روایات، اثارى ثابت شده‏اند» 📕⬆️(همان، ج3، ص1100)                                                                         🔺3.ابن الشیخ بَلوِى مالکی(متوفاى حدود 605ق) در📕 کتاب الف باء، غدیریة امام علی علیه السلام را روایت کرده و در جلد اول، صفحة 439 مینویسد: «اما على(علیه السلام) جایگاهش بلند و شرفش عالی است. او نخستین کسى است که اسلام را پذیرفت و همسر فاطمه :دختر پیغمبر است؛ و هنگامیکه بعضى از دشمنانش بر او فخر فروختند، با سرایش ابیاتى، مفاخر خود را بیان کرد و به حمزه، عموى خود، و جعفر، برادرش، افتخار نمود و سرود: محمدٌ النبی اخِى و صِنْوِى [...]». ابن الشیخ پس از ذکر بیتی که به موضوع ولایت و داستان غدیر اشاره دارد (فاوْجَبَ لِی وِلایَتَه عَلَیکُم * رَسُولُ اللهِ یَومَ غَدِیرِ خُم)، می­گوید: «مراد از این شعر، سخن پیامبر است که فرمود: مَن کُنتُ مَولاه فعَلى مَولاه، اللهم والِ مَن وَالاه و عَادِ مَن عَاداه». (ر.ک: امینی، 1977م، ج2، ص27) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🖇 نوشت 📍1. در احصاء روایت های موجود در اهل سنت باید گفت تعداد آن ها در هر نوع بیش از موارد اشاره شده است که فقط جهت آشنایی با شمای کلی آن ها به برخی اشاره شده است. 📍متأسفانه باید گفت: در چاپ­های مصری کتاب، کلماتی که از ابومحمد ابن­ قتیبه نیست و در متن کتاب او وجود نداشته، بر آن افزوده شده است و پس از ذکر عبارت بالا، این جمله را گنجانده‌اند: «ابومحمد [ابن­ قتیبه] گوید: برای این حکایت، اصلی نیست و آن حقیقت ندارد». (همان) البته علامه امینی در الغدیر، با استدلالات صائب خود، از ساختگی بودن عبارت اخیرِ کتاب، پرده برداشته و آن را رد کرده است. (ر.ک: امینی، 1977م، ج1، ص192-195) 📍لازم به ذکر است، هرچند افرادی در صحت انتساب کتاب الامامة و السیاسة به ابن ­قتیبه تردید دارند، (ر.ک: على‌ بهرامیان، «الامامة و السیاسة»، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، جلد10، شمارة: 3918‌) که محققان دیگری به این سوال پاسخ داده اند اما فارغ از نویسنده این کتاب ، محقق علامه ی امینی با استناد به آن، به ذکر موضوع غدیر و بیعت نکردن برخی طوایف با ابوبکر، به­ دلیل پایبندی­شان به بیعت با امام علی علیه السلام در روز غدیر، اشاره می کنند. (امینی، 1977م، ج1، ص 6 و 201) تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔺4- یاقوت حموی (ف626ق) که بر امیرمؤمنان على( علیه السلام) سخت متعصب بوده، در 📕مُعجَم الادَباء، جلد 18، صفحة84 چاپ اخیر، حدیث غدیرخم را آورده است. 🔺5-ابن ابی‌‌الحَدید(ف656ق) در بخش‌های تاریخی شرح نهج‌البلاغه، که حادثة غدیر را از منظر شیعیان بیان کرده است، 📕(ر.ک: ابن ­ابی­‌الحدید، 1959م، ج2، ص59 و ج5، ص8) به نقل از صحابة پیامبر صل الله علیه و آله وسلم فقط به ذکر حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فهَذا عَلی مَولاهُ» بسنده کرده (ر.ک: همان، ج3، ص208) و دربارة داستان احتجاج علی علیه السلام با طلحه و زبیر و عایشه در جنگ جمل سخن گفته است. 📕(ر.ک: همان، ج17، ص174) ابن­ ابی­‌الحدید دربارة داستان رَحْبه و گواهی دادن تنی چند از صحابه نسبت ­به صدور حدیث غدیر از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و امتناع انس ­بن ­­مالک و زیدبن­ارقم از اعتراف به آن، مطالبی آورده است. (ر.ک: همان، ج2، ص288 و 289 و ج4، ص74 و ج19، ص217) 🔺6. یافِعی (ف768ق) در کتاب مِراة الجِنان وعَبْرة الیَقْظان فی معرفة ما یُعتَبَر مِن حوادث الزمان، وقتی از سال چهلم هجری سخن می‌گوید، به وفات(شهادت) حضرت علی علیه السلام در این سال اشاره می­کند و ضمن بیان مناقب و فضایل بی­ بدیل آن حضرت، فقط حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه، اللهم والِ مَن والاه، وعَادِ مَن عاداه» را ذکر می­نماید. 📕(ر.ک: یافعی، 1997م، ج1، ص90) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می‌کند: آسیب شناسی رویکردهای کلامی،عرفانی،فلسفی و تاریخی به واقعه عاشورا استاد برگزار کننده:سرکار خانم فهیمی سه شنبه ۱۴۰۰/۶/۱۶ لینک برنامه http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜 (وابسته‌به انجمن‌علمی‌تاریخ‌جامعةالزهراء(س)) 🌐 http://eitaa.com/tarikh_j گذری‌بر گذری‌بر (ع) گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر (قبل‌وبعداسلام) گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر گذری‌بر و گذری‌بر گذری‌بر و تاریخ‌پژوهان! به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید... انجمن‌علمی‌تاریخ‌ جامعةالزهرا(س) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬 نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی نان شب. 📢 جامعه امروز چه مقدار از فعالیت حوزویان در عرصه ادبیات، فرهنگ، سیاست و اجتماع باخبر است؟ ✍️ اصلا حوزوی‌ها درباره چه مسائلی فکر می‌کنند و می‌نویسند‌، دغدغه اصلی آنان چیست؟ 🌻نخبگان، استادان و دوستان‌تان را به دعوت کنید.👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان و نویسندگان جوان حوزوی @HOWZAVIAN -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرم عسکریین محل دفن امام دهم و یازدهم شیعیان دوازده امامی زیارتگاه شیعیان در شهر سامرا است.  نرجس خاتون همسر امام عسکری(ع) و مادر امام زمان(عج)، حکیمه خاتون دختر امام جواد(ع) و شمار دیگری از سادات علوی و عالمان شیعه در این حرم مدفونند. در کنار حرم، سرداب غیبت قرار دارد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
چهارشنبه ۲۳ محرم ۱۴۲۷ق (۳ اسفند ۱۳۸۴ش) حدود ساعت ۷ صبح تروریست‎های تکفیری وابسته به القاعده شاخه عراق به رهبری ابومصعب زرقاوی، با پوشیدن لباس نیروهای تکاور عراق، وارد حرم عسکریین شدند و اسلحه نگهبانان را مصادره و آنها را به همراه خادمان حرم، در یکی از غرفه‌های صحن زندانی کردند و با کارگذاری مواد منفجره TNT به وزن حدود ۲۰۰ کیلوگرم در داخل بنا، حرم مطهر را منفجر کردند. در نتیجه این بمب‎گذاری، گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاریش و همچنین تزئینات کاشی‌کاری در دیوارهای آن، فرو ریخت. شدت این انفجار به حدی بود که برخی از مصالح و تزئینات به کار رفته تا شعاع نیم کیلومتر به بیرون پرتاب شد. اما به علت استحکام بنا، پایه‌های گنبد، بدنه اصلی و دیوارها، سالم باقی ماند. به دنبال این حادثه در عراق و ایران بازارها تعطیل شده، عزای عمومی اعلام شد و مراجع تقلید و علمای حوزه‎ های علميه ایران و عراق دروس خود را تعطيل كردند. گردهمایی اعتراضی با حضور مراجع تقلید و علمای حوزه‌های علمیه قم در مسجد اعظم انجام شد. همچنین آیت‌الله خامنه‌ای و مقامات بلندپایه سیاسی ایران و عراق با صدور بیانیه‎ هایی این اقدام را محکوم کردند. برخی از سران و مقامات عالی‎رتبه کشورهای اسلامی نظیر امیر کویت، رئیس جمهور سوریه، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، پادشاه اردن، وزیر خارجه لبنان، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد، وزیر خارجه مصر و ... این اقدام را محکوم کردند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در ۲۷ جمادی‌الاول ۱۴۲۸ق (۲۳ خرداد ۱۳۸۶ ش) دومین انفجار در حرم عسکریین به وقوع پیوست. در ساعت سه بامداد، تروریست‎ها وارد حرم شده و پس از درگیری با محافظان حرم، اقدام به بمب‎گذاری در حرم نمودند. آنان در ساعت ۹ صبح دست به دو انفجار زدند. در انفجار نخست، گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست آن به طور کامل تخریب شد. حمله داعش در ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ش حمله دیگری از سوی داعش به شهر سامرا و به قصد تخریب حرم عسکریین صورت گرفت که با مقاومت مردم و نیروهای امنیتی عراق خنثی شد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بازسازی عملیات بازسازی حرم به دليل مخالفت‌هایی كه از سوی برخی گروه‎های غیر شیعی وجود داشت، با تاخير آغاز شد. ایران برای بازسازی این حرم اعلام آمادگی كرد؛ به دلیل اینکه گنبد حرم عسکریین در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده بود قرار بر این شد كه بازسازی حرم توسط كارشناسان اروپایی و زیر نظر یونسكو انجام شود؛ اما عمليات بازسازی به كندی صورت گرفت و سرانجام دولت عراق اين مسئولیت را به ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران واگذار كرد. کار ساخت گنبد حرم در سال ۱۳۸۹ش کلید خورد. این گنبد که با مساحت یک هزار و ۲۰۰ متر مربع بزرگترین گنبد‌ در اعتاب مقدسه به شمار می‎آید در تابستان ۱۳۹۱ش با بیش از ۲۳ هزار خشت طلا، طلاکاری شد. به گفته برخی منابع، بازسازی حرمین عسکریین(ع) با مبلغی حدود یکصد میلیون دلار محقق شده است. امنیت پایین منطقه سامرا مراحل بازسازی این حرم را بارها به تعویق انداخت که این امر با نارضایتی شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) همراه بود. از این رو، آیت‌الله سید علی سیستانی ساخت ضریح عسکریین (ع) را بر عهده گرفت و آن را به نماینده خود در ایران واگذار کرد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
💠 مداحان برای«مقتل امام حسین(علیه‌السلام)» چه کتابی بخوانند؟ 📚 سیر مطالعاتی مقاتل امام حسین علیه‌السلام ✍🏻 به ‌همت جمعی از اساتید زیر نظر حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی ▪️ ۱. دوره «پیش‌نیاز» ▫️ ۲. دوره «مقدماتی» ▪️ ۳. دوره «متوسطه» ▫️ ۴. دوره «پیشرفته» ▪️ ۵. دوره «پژوهشی» ▫️ ۶. «ملحقات» 📦 همراه با تخفیف و ارسال به سراسر کشور 🛒 ثبت سفارش: @MajidArabmokhtari +۹۸۹۱۹۸۸۰۰۲۵۵ 🌐 @KETABEHEYAT
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرّحمن الرّحیم امام رضا(ع): مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّوَجَل‏ (شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 24) با سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی بر خود لازم دانستم در آستانه دومین سال تأسیس کانال گذرگاه،از زحمات همکاران فعال در کانال علمی‌تخصصی گذرگاه(خانم‌ها: زهرا صفرزاده،ليلا همايون‌فرد، زهراسادات‌ حسینی، خدیجه‌سادات حسین پور، مریم صفری، فاطمه حق‌شناس، آمنه خالقی فرد، فاطمه غفاری‌نژاد، معصومه تقوی) و مدیر‌‌محترم و پرتلاش کانال سرکارخانم فاطمه میری تشکر کنم و از اینکه توفیق همکاری با ایشان را داشته و دارم، خدا را سپاس می گویم. همچنین از اساتید‌ محترم جناب‌آقای دکتر سعید طاووسی‌مسرور و استاد محترم جناب‌آقای مهدی مستقیمی که در تهیه و تولید برخی از مطالب علمی کانال، ما را یاری رساندند همچنین از مشاور محترم انجمن جنابآقای دکتر ابوالفضل هادی‌منش، مراتب تقدیر و تشکر را اعلام می‌دارم. انجمن تاریخ و همکاران محترم دفتر انجمن‌های علمی‌پژوهشی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها ، از زحمات بی‌دریغ این بزرگواران درجهت پیشرفت و پیشبرد اهداف پژوهشی کانال، بسیار سپاسگزار است و آرزوی توفیقات بیشتر ایشان را، در سایر عرصه های علمی و پژوهشی دارد. باتشکر نجمه صالحی- دبیر انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها ۱۴۰۰/۰۶/۱۲ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها زینب کبرا(س) تحت تربیت پدر و مادرى همچون حضرت على(ع) و حضرت فاطمه(س) و با شایستگى و استعداد ذاتى که از آن بهره‏مند بود به مراتب عالى از فضائل و کمالات انسانى دست یافت. او همانند پدر و مادرشجاع همه کمالات و صفات پسندیده بود. سخنرانى ‏هاى او در کوفه و شام خاطره ‏ هاى پدرش - امیرمؤمنان(ع) - را در یادهازنده کرد. زینب کبرا(س) یکى از محدثان و راویان حدیث به شمار مى‏ آید. و درسنین‏ کودکى، در حالى که بیش از پنج یا شش سال از عمرش نمى ‏گذشت، خطبه مادرش حضرت زهرا(س) را با آن مضامین بسیار بلند و عالى شنید و پس از آن براى دیگران نقل مى‏ کند. ‏بن ‏عباس، شاگرد برجسته حضرت على(ع) و مفسر قرآن کریم، خطبه حضرت زهرا(س) را از زینب نقل مى ‏کند و از آن بانوى بزرگ با عنوان «عقیلتنا؛ عاقل و داناى ما» یاد مى‏ کند. زینب(س) از جنبه عبادت در حدّى بود که در دوران اسارت و سخت‏ترین شرایط جسمى و روحى که ممکن است براى یک انسان پیش آید، شب زنده ‏دارى و نماز شبش ‏ترک نگردید، در حالى که در شرایطى به مراتب آسان‏تر و سهل‏ تر از آن انسان‏هاى معمولى قادر به حفظ برنامه ‏هاى عادى و معمولى زندگى خود نیستند عبادت و اطاعت خدا، حضرت زینب(س) را از مصادیق روشن و بارز این قدسى قرار داده بود که خداوندمتعال‏ می ‏فرماید: «یابن آدم، انا اقول للشى‏ء کن فیکون، اطعنى فیما امرتک اجعلک تقول للشى‏ء کن فیکون؛ اى فرزند آدم! من به هر چه بگویم باش، موجود می شود، در آنچه به تو دستور داده ‏ام از من اطاعت کن تا ترا آنگونه قرار دهم که هر چیز بگویى باش، موجود شود!» حضرت (س) نیز بر اثر عبادت و اطاعت خدا به مقامى رسیده بود که از ولایت تکوینى برخوردار بود. روایت شده که آن حضرت پیش از خود در کوفه به مردم اشاره کرد، با آن اشاره نفس‏ها در سینه ‏ها حبس شد و زنگ‏ها از صدا باز ایستاد. و در یک کلام حضرت (س) به حق، زینت پدر، آن شخصیت یگانه تاریخ، بود،همچنان که خداوند این نام را براى او برگزید. تنظیم:سرکار خانم آمنه خالقی فرد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
زیارتنامه_امام_سجاد_علیه السلام* 🏴🌹 اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا زَیْنَ الْعابِدِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا زَیْنَ الْمُتَهَجّـِدِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا اِمامَ الْمُتَّقِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا وَلِیَّ الْمُسْلِمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا قُرَّهَ عَیْنِ النّاظِرِینَ الْعارِفِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا وَصِیَّ الْوَصِیّـِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا خازِنَ وَصایَا الْمُرْسَلِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا ضَوْءَ الْمُسْتَوْحِشِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا نُورَ الْمُجْتَهِدِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا سِراجَ الْمُرْتاضِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا ذَخِیرَهَ الْمُتَعَبّـِدِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا مِصْباحَ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا سَفِینَهَ الْعِلْمِ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا سَڪِینَهَ الْحِلْمِ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا مِیزانَ الْقِصاصِ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا سَفِینَهَ الْخَلاصِ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا بَحْرَ النَّدى، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا بَدْرَالدُّجى، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ أَیُّهَا الاَوّاهُ الْحَلِیمُ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ أَیُّهَا الصّابِرُ الْحَڪِیمُ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا رَئِیسَ الْبَڪّائِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یامِصْباحَ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا مَوْلایَ یا أَبا مُحَمَّد، أَشْهَدُ أَنَّڪَ حُجَّهُ اللهِ وَابْنُ حُجَّتِهِ وَأَبُو حُجَجِهِ، وَابْنُ أَمِینِهِ وَابْنُ اُمَنائِهِ، وَأَنَّڪَ ناصَحْتَ فِے عِبادَهِ رَبِّڪَ، وَسارَعْتَ فِے مَرْضاتِهِ، وَخَیَّبْتَ أَعْداءَهُ، وَسَرَرْتَ أَوْلِیاءَهُ، أَشْهَدُ أَنَّڪَ قَدْ عَبَدْتَ اللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ، وَاتَّقَیْتَهُ حَقَّ تُقاتِهِ، وَأَطَعْتَهُ حَقَّ طاعَتِهِ، حَتّى اَتیڪَ الْیَقِینُ، فَعَلَیْڪَ یا مَوْلایَ یَاابْنَ رَسُولِ اللهِ أَفْضَلَ التَّحِیَّهِ، وَالسَّلامُ عَلَیْڪَ وَرَحْمَهُ اللهِ وَبَرَڪاتُهُ.. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
۱۲ شهریور روز مبارزه با استعمار سالروز شهادت دلواری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
به مناسبت سالروز شهادت رئیسعلی دلواری به بررسی برخی شخصیت‌های مبارز با روباه پیر می پردازیم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j