eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
992 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
140 ویدیو
315 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻 # ویژگی _ امام_ علی علیه السلام 32 _حضرت_ابوطالب(ع) 📝4247_پس روایت کردبرای ما ابوالعباس محمدبن یعقوب ....... (حضرت)ابوطالب (علیه السلام) فرمود:اشخاص شریف و فهمیده بدانند که (حضرت ) محمد (صل الله علیه و آله و سلم) وزیر موسی و مسیح است.همان نور آسمانی را که آن دو نفر در اختیار داشتند ، او نیز دارد.و تمام پیامبران (ع) به فرمان خداوند مردم را راهنمایی واز گناه باز می دارند.🌕 📒المستدرک علی الصحیحین،للحاکم النیسابوری(المتوفی :405 ه) جلد 2 ص 680 روایت شماره 4247،تحقیق ،مصطفی عبدالقادر عطا،الناشر:دارالکتب العلمیه_بیروت،الطبعه:الاولی،1990_1411 صحابه
🏁🏁🏁🏁🏁 🖇 _نوشت 🔎 گرچه ذهن خواننده ی تاریخ وقایع صدر اسلام حتی در به آسانی# ایمان_ حضرت ابوطالب علیه السلام را نتیجه می دهد اما برای یافتن علت اعتقاد مشهور بر خلاف آن؛ به بررسی "چیستی باور"در رشته هایی که در ظاهر و از نظر طبقه بندی علم امروز دارای چنین موضوعاتی و مسائلی هستند پرداختیم و در حاصل 🔏با توجه به ماهیت ترکیبی" باور "متشکل از دوبعد ذهنی و عاطفی ، غیر از مطلب ذکر شده و با توجه به وفور داده های موجود از حمایت های عملی و کلامی حضرت ابوطالب علیه السلام از حضرت پیامبراعظم صل الله علیه و آله و سلم به سراغ تعریف" یقین و باور" در تاریخ معرفت شناختی از زمان ارسطو و تا به امروز در مکاتب "فلسفه" و "روان شناختی" که موازی و متاثر از یکدیگر حرکت می کنند و حتی در تشطط آراء 🔒رفتارگرایان و 🔒فیزیکالیزم هاو🔒دکارتی ها و افرادی چون 🗿کلیفورد و 🗿برتراند راسل و 🗿ویتگنشتاین و 🗿هیوم رفتیم ،در نتیجه باید گفت 🔐 حتی فارغ از معرفت شناسی دینی و قرآنی در هر تعریف و نگاهی از "باور " باید به ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام اقرار می کردند ؟با این حال چه بسا علت جدایی این "باید" با "هست " امروزی را بتوان در یک تحلیل تاریخی جامع ارائه داد: 🔓به راستی اگر حضرت ابوطالب علیه السلام پدر بزرگوار حضرت امام علی علیه السلام نبودند ،آیا فرقی بین ایشان و دیگر شخصیت هایی که آنان را در زمره ی مسلمانان شناخته اند بود؟ و می توان گفت چه در حوزه ی نقل و چه تحلیل از _امام_ علی علیه السلام در اهل _سنت همین است: 💢محوریت_ تاریخ تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆🌀🔆🌀 🔆🌀🔆 🔆🌀 🔆 با تبریک ایام پر برکت ماه شعبان🌔 و به مناسبت روز ویژه و عظیم نیمه ی این ماه🌕 علیه السلام 33 با یک تصویر به رسم تبرک🌤 و قالب سنت⚡️ به نگاهتان عرضه خواهد شد. در هر لحاظ.....👇 〽️سخنی که اهل سنت همواره در مباحث امامت دارند این است که: اگر به اعتقاد شیعیان حضرت امام علی علیه السلام دارای امامت الهی است ،باید صراحتا در قرآن ،اسم ایشان می آمد! 🏵پاسخ شیعه از سنت روایات متعددی وجود دارد که باطل بودن این استدلال را ثابت می کند مانند روایت "صحیح السند" با این مدلول که: 📝پیامبر می فرمایند.... در آخرالزمان فردی به اسم مهدی خواهد آمد،پس هرگاه اورا دیدید با او بیعت کنید ولو اگر مجبور شدید(مانند بچه)با زانو روی برف راه بروید ،چرا که او مهدی خلیفه الله است.💊 📔المستدرک علی الصحیحین،للحاکم نیسابوری (المتوفی 405ه) جلد 4 ص 510 روایت شماره 8432 و 547 روایت شماره 8531،تحقیق:مصطفی عبدالقادر عطا،الناشر:دارالکتب العلمیه_بیروت،الطبعه:الاولی 1990_1411 🏅غیر از معنای لفظی به حول عبارت"خلیفه" در آیات زیر توجه کنید: آیه 30 سوره مبارکه ی بقره : " وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ...." آیه 26 سوره مبارکه ی ص: "يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ ...." پس خلیفه الله یعنی آن که از جانب خدا جانشین او شده است. 👌حال بر اساس آیات و روایات مورد قبول اهل سنت حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مژده ی آمدن ایشان را داده اند خلیفه الله است و امامتش از جانب خدااست . 🎗بطلان استدلال: با وجود قطعی بودن اعتقاد به ظهور و وجود و امامت حضرت حجت علیه السلام در علمای اهل سنت و حکم به کافر شدن کسی که منکر وجود ایشان عج الله تعالی فرجه الشریف شود... ⚠️پس به راستی چرا این جا نگفتید باید اسم جانشین الهی به صراحت در قرآن می آمد؟ 💢محوریت_تاریخ 👆 اگرچه استفاده از عبارت"شبهه "یا "شبهه افکنی "برای چنین جایگاه ها یی مشهور تر است اما منظومه ی گزارش هایی که تا کنون خدمتتان ارائه شد مشخص می کند که درواقع این سوالات بخاطر وضوح شدیدپاسخ آن ها حتی در خود کتاب های _سنت و سطحی بودن ،بیش از این که تردید را به ذهن مخاطبین منتقل کند نوعی اتلاف وقت علمی است برای مشغول کردن ذهن ها به اموری است که مانع از حرکت و رسیدن به مقصود است -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علیه السلام _زمان عج الله تعالی فرجه الشریف 💊 تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علیه السلام _زمان عج الله تعالی فرجه الشریف 💊 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚سقوط اصفهان، اثر پطرس دی سرکیس گیلانتز است که ترجمه آن توسط محمد مهریار صورت گرفته است. در قرن ۱۲ هجری این کتاب توسط مولف به زبان ارمنی نوشته شده است. 📖📚 ساختار کتاب گزارش‌های وی را به دو قسمت عمده می‌توان تقسیم نمود. قسمت نخستین عبارت از وقایعی است که بیشتر در اصفهان، پایتخت دولت صفوی ، اتفاق افتاده است. و قسمت دوم شامل حوادثی است که در شمال؛ یعنی نواحی قفقاز و حدود سرحدی ایران و ترکیه روی داده است. در قسمت دوم گزارش‌های خود، گیلاننتز جزئیات ظلم و جوری که در قفقازیه و جبال قفقاز هم از ایرانیان و هم از ترکان بر ارمنیان می‌رفته است و رفتار آن هر دو را با خلیفه بزرگ ارمنی، قتل عام ارمنیان قاپان، رفتار و ختانگ، رهبر گرجیان، و از آن کنستانتین (محمد قلیخان) کاختییی و نایب او در ایروان، همه را بشرح و تفصیل آورده است. وی حمله ترکان را نیز همچنان توصیف نموده است. مانند این‌ها جالب تر و پر ارزش، اطلاعاتی است که وی از طهماسب میرزا، ولیعهد ظاهری و جانشین واقعی شاه سلطان حسین بدست می‌دهد. از این گذشته، به نحو غیر مستقیم حالت اختلاف و دشمنانگی میان شیعه و سنی و سیاست روسیان و ترکان را نسبت به ایران روشن می‌سازد.  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🖌🖋📝 گزارش محتوا در ترجمه حاضر، اصل ارمنی کتاب مبنای کار قرار داده شده و تا آن جا که ممکن بوده کوشیده، با نهایت امانت معنای هر جمله را، که اغلب آسان بدست نمی‌آمد، روشن و واضح بیاورد. سعی دیگر این بوده که در زبان مترجم به (انگلیسی) نیز جملات و عبارات تعقید و ایهام نداشته باشد. مخفی داشتن اندیشه خاص مؤلف، یا فصیح و بلیغ ساختن ترجمه، و یا با افزودن محاسن بدیعی و تصنعات لفظی، وقتی که ممکن است مقصود و نظر او را دگرگون جلوه دهد، در کتبی از این قبیل، حتی آن جا که بیان وی ناقص و یا نارسا باشد، نیز مجاز شمرده نمی‌شود. دست زدن به چنین کاری، درست همان گونه که بیش از یک صد سال پیش اسپلمن، در ترجمه کتاب تربیت کورش کزنفون، ضمن اشاره به ملاحظات الکساندر پوپ درباره ترجمه منظوم، صحیح و به جا متذکر شده است، همان عبارت پردازی است نه ترجمه. از این جهت اغلب حقایق تاریخی بر اثر چنین اعمالی تحریف شده و دستخوش خلط و اشتباه شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔻🔴 علل آسان نبودن کار ترجمه باید گفت که کار در ترجمه این کتاب آسان نبوده است و علل ذیل نیز دشواری کار را افزون ساخته است. ۱- غرابت گفتار مؤلف که، در زبان ارمنی از لهجه معمولی جلفا تبعیت نمی‌کند. ۲- رعایت نکردن و یا عدم توجه مؤلف به اصول و قواعد دستور زبان. ۳- خطاها و اغلاط ناشی از درست نخواندن متن نسخه خطی و در برخی موارد، اشتباهاتی که در نسخه چاپی اتفاق افتاده است. ۴- ابهامات و تعقیداتی که بر اثر علل فوق در متن اصلی رخ داده بود به انضمام سقطاتی که، یا اصلا در نسخه اصل وجود داشته، و یا در دست ناشرین مجله، و یا هنگام چاپ، در کتاب حاصل شده است. ۵- اغلاط و نارسایی‌های توضیحات و پاورقی‌های نسخه چاپی. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
❓❗️📖 ترجمه غلط ترجمه حاضر با ترجمه روسی پرفسور پاتکانوف، و ترجمه او با متن ارمنی چاپی کتاب، تقریبا لغت بلغت، مقایسه و مطابقه شده است. در جریان این مقایسه معلوم شد که متاسفانه پرفسور پاتکانوف برخی لغات خارجی را انداخته است و برخی لغات و عبارات دیگر را اشتباه ترجمه نموده است. همین ملاحظه در مورد ارقام و اعداد نیز وجود دارد. مؤلف در کتاب خویش به جای ارقام و اعداد، حروف بزرگ بکار برده است، و سخت شگفت است که پرفسور پاتکانوف آن‌ها را در چندین مورد غلط ترجمه نموده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📚📘 کتاب عبرت آموز کتاب، فی الواقع برای همه عبرت آموز است، چونکه نه تنها واقعه هائله محاصره اصفهان و کشتار فجیع مردم بی پناه را، از یکسو به دست افغانان ویران گر و از سویی دیگر پراکندگی اوضاع مملکت را بر اثر قحط و غلا و بی سامانی، نشان می‌دهد، بلکه آغاز حملات روسیان پرخاشگر و هجوم آن‌ها را به ولایات و پریشانی و ناتوانی دستگاه اداری و نظامی کشور را در مقابله با آن‌ها خوب آشکار می‌سازد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📃📜📯 مخبرین گذشته از ژوزف اپی سالیمیان سایر مخبرین وی عبارت بودند از: ژوزف (هوسپ) پسر ساهیجان، مگرتیج راهب و ثورس. گیلاننتز با شکیبایی بسیار تمامی آن چه را، که آنان می‌باید بگویند، گوش می‌کرده است، و سپس بدون اندک اغراق و تحریفی، آن‌ها را ثبت می‌کرده است. متاسفانه این روش پسندیده کمتر در میان وقایع نگاران و مورخان مشرق دیده می‌شود. وی شروح مختلف را با یکدیگر مطابقه و مقایسه می‌کرده است، و هر یک را با دیگری می‌سنجیده است، تا تباین و اختلاف آن‌ها را با یکدیگر روشن سازد، و پس از رسیدگی نهایی، سرانجام با نهایت دقت، بر حسب شیوه خاص خود، شرح وقایع را، بدون این که چیز نامربوطی بدان اضافه کند، در فقرات مجزا از هم، برشته تحریر می‌کشیده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🖍📝 صداقت در گزارش ها اگر به اخبار و گزارش‌هایی برخورد می‌کرده است که مشکوک و مبهم بوده است، با صداقت هر چه تمام تر آن‌ها را با قید این که «باید مورد تحقیق واقع شود»، ثبت می‌نموده است، و هر کجا صحت آن‌ها به تحقیق می‌پیوست، در جای مناسب مراتب را تذکر می‌داده است. گزارش‌های وی را عنوان و سر فصل نیست، چون هیچ وقت در نظر نداشته است، کتابی تالیف کند، باین جهت گزارش‌های وی به صورت نامه‌هایی طولانی با سقف بزرگ (میناس) درآمده است. این گزارش‌ها به ۱۳۳ فقره تقسیم شده، و هر قسمت به تاریخی که گزارش آن به وی رسیده، ثبت شده است. اصلا این فقرات به عنوان گزارش اخبار برای اسقف بزرگ (میناس) تنظیم شده است؛ ولی یک نسخه ترجمه روسی آن‌ها را نیز وی به سردار روسی، لواشف، که در آن زمان فرمانده سپاهیان روسی در گیلان بوده، تسلیم می‌داشته است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
✏️📝 مقدمه وتوضیحات مقدمه و توضیحاتی توسط دکتر لاکهارت برگزارش‌های گیلاننتز در این کتاب قید شده است. وی چنین می‌گوید: «بر حسب درخواست آقای دکتر کارومیناسیان به تحریر این مقدمه بر ترجمه انگلیسی گزارش‌های گیلاننتز دست می‌برم، و حقیقت را خشنودم که در قبال زحمات او، و دقت عظیمی که در ترجمه این کتاب بکار برده است، باین وسیلت مختصر خدمتی نسبت بوی انجام دهم. مساعی جمیل او در این مورد، آن گاه بهتر روشن می‌شود، که در نظر آوریم وی در اصفهان پزشکی است سخت در حرفت خویش مشغول، و برای پرداختن باین امور کمتر وقت و فرصت دارد.» آقای دکتر میناسیان، با آماده ساختن ترجمه انگلیسی یادداشت‌های گرانبهای گیلاننتز، خدمت بزرگی به انجام آورده است. چون به هر حال بیش از ترجمه روسی آن، که در سال ۱۸۷۰ میلادی (۱۲۸۶ هجری) به دست پروفسور پاتکانوف صورت گرفت، در مراکز جهان باختر منتشر خواهد گشت. مدت زمانی که در گزارش‌های گیلاننتز مورد بحث قرار گرفته است، فقط از آغاز مارس ۱۷۲۲ میلادی (۱۱۳۵ ق) تا آخر اگوست سال بعد است، با این همه در آن دوره نسبتا کوتاه، ایران با سوانح و غایله‌های بی نظیری مواجه گردید. در ۸ مارس ۱۷۲۲ میلادی (۱۱۳۵ ق) محمود افغان، از اهالی قندهار، که پدرش میرویس ۱۳ سال پیش یوغ حکومت ایران را از گردن باز گرفته بود، با افراد غلزایی طایفه خویش و برخی مردم هزاره و بلوچ که به مدد او برخاسته بودند، سپاهیان ایران را، با همه کثرت عدد در نزدیکی گلون آباد، که قریه‌ای است در ۱۲ میلی اصفهان، کنار شاهراه آن شهر به یزد ، درهم شکست. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🗞🗓🗒 موضوع گزارش های این کتاب موضوع گزارش‌های این کتاب، راجع به وقایع و حوادث سال ۱۷۲۲ میلادی (۱۱۳۵ هجری) تا اول سپتامبر سال بعد است، و باین ترتیب حوادث حمله افغانان بر ایران، و نتایج حاصل از آن را در ترکیه و روسیه در برمی گیرد. از آن جا که مقر گیلاننتز در رشت بوده است، وی می‌توانسته است با بسیاری کسان، که از منطقه مورد حمله افغانان گریخته بودند و به گیلان می‌آمدند، ارتباط حاصل کند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔏📖 خودداری از بیان مطالب مبهم از وضع و ترتیبی که گیلاننتز گزارش‌های خود را ترتیب داده است، واضح می‌گردد که وی نهایت کوشیده است، از بیان مطالب مبهم خودداری کند. به همین جهت همت خویش را منحصرا به ذکر حقایق مصروف داشته است، و بدین سبب نیز مطالب گزارش‌های او کاملا با گزارش‌های سایر مورخین و ناظرین زمان تطبیق می‌نماید. پس از اشاره به حمله افغانان و جنگ گلون آباد، گیلاننتز اطلاعات دقیق و مشروحی درباره محاصره طولانی اصفهان، تسلیم شهر به افغانان، رفتار محمود افغان با شاه سلطان حسین و خاندان شاهی، قتل عام شاهزادگان و اعیان و رفتار ناهنجار افغانان با ارمنیان، که هم نسبت بایرانیان و هم افغانان ملتی اسیر و مقهور شمرده می‌شدند، بدست می‌دهد. وی غرامتی را که محمود افغان بر ارمنیان جلفا، شرکت‌های هند شرقی انگلیسی، هلندی، فرانسوی و بازرگانان محلی و دیگران در اصفهان و قزوین گذاشته بود، به تفصیل شرح داده است. گیلاننتز در نامه نگاری سبکی غریب و خاص خود دارد، که به لهجه معمولی قرن هفدهم و هیجدهم ارمنیان جلفا نمی‌ماند. عجیب تر این که، در میان همه چیزهای دیگر، بسیاری از لغات ارمنی را در معنایی کاملا مخالف استعمالات رایج آن‌ها بکار می‌برد. وی لغات و اصطلاحاتی مستخرج از دست کم شش زبان اصلی، ارمنی، فارسی، ترکی، روسی، گرجی، عربی و استعمالات عامیانه این السنه را بکار می‌برد؛ و آن‌ها را چنان، به سبک خاص خویش در بیان مطالب، درهم می‌آمیزد که استفاده معنی از عبارات وی سخت دشوار می‌گردد؛ و شاید تنها برای کسی قابل فهم باشد، که در لهجه ارمنی جلفایی و زبان‌های سابق الاشعار اطلاعات کامل و کافی داشته باشد. شیوه وی در ارمنی ساختن لغات و جملات بیگانه سخت شگفت است، و درست نیست گفته شود که مکتوبات وی به لهجه معمولی قدیم ارمنیان جلفا است. ظاهرا علت این امر این است که وی بسیار در کشورهای بیگانه سفر کرده، و مدت‌ها در این ممالک بسر برده و با مردمانش درآمیخته و با آن‌ها تماس نزدیک پیدا کرده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📙📚 وضعیت کتاب ضمایمی از سقناخ‌ها و سپاه ارمنی به علاوه فهارسی از نام کسان، جای‌ها و کتاب‌ها در انتهای کتاب قید شده است. 📚📚 منبع ویکی فقه به نقل از: نرم افزار تاریخ اسلامی ایران، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی. تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا