eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
307 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
تصویر پل خداآفرین بر روی اسکناس‌های جمهوری آرتساخ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰آثار تاریخی، قلب تپنده تمدن شهر است‌. ✅ شهری که قرار است قدمتش را به حال و آینده شهر گره بزند. میراث ماندگاری که از پس ادوار مختلف به دست ما رسیده است. گاه در طول تاریخ ستم دیده است گاه تبر چشیده اما پا برجامانده که فرزندِ آدم بیاید، ببیند و عبرت بگیرد؛ فاعتبروا یا اولی الابصار. 📌متن کامل👇 https://hawzahnews.com/xbLtx ✍فاطمه میری طایفه (عضو شورای انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه اازهرا سلام الله علیها) 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها به مناسبت ولادت امام رضا علیه السلام برگزار می‌کند. 🔰 بخش اول:نشست علمی پژوهشی«مواجهه امام رضا علیه‌السلام با جریان‌های ضد علوی و جریان‌های کلامی عصر خویش» ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر اکبر روستایی 🔰بخش دوم: مراسم تقدیر از نویسندگان آثار علمی 🔰با حضور مدیر محترم جامعه الزهرا سلام الله علیها سرکار خانم دکتر برقعی ❇️شرکت به صورت حضوری و مجازی لینک حضور مجازی: http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ زمان:یکشنبه ۲۲خرداد ماه ساعت ۱۰تا ۱۲ مکان:جامعه الزهرا سلام الله علیها، معاونت پژوهش، ساختمان کتابخانه، طبقه سوم، اتاق نشست ها -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟 🌟🌟 🌟🌟🌟 ✨با تهنیت ایام فرخنده و پربرکت کنونی از این رو پست این هفته در بخش که مختص شخصیت شناسی است، در مورد گزارشی از _سنت است که به تحلیل نقش تاریخی و شخصیتی دو فرد موجود در کمک می کند. 🚸درخطاب مامون به عمرخطاب ⚜أَخْبَرَنِي القاضي أَبُو عَبْد اللَّه الْحُسَيْن بْن علي الصيمري، حدثنا محمّد بن عمران المرزباني، أخبرنا الصولي، حدثنا أبو العيناء، حَدَّثَنَا أَحْمَد بْن أبي دؤاد. قَالَ الصولي: وحدثنا محمّد بن موسى بن حمّاد، حدثنا المشرف بن سعيد، حَدَّثَنَا مُحَمَّد بْن منصور- واللفظُ لأبي العيناء- قَالَ: كُنَّا مَعَ المأمون فِي طريق الشام، فأمرَ فنُودي بتحليل المتعة، فقال لنا يَحْيَى بْن أكثم: بكرا غدًا إِلَيْهِ فإن رأيتما للقول وجهًا فقولا، وإلا فاسكتا إلى أن أدخل. قَالَ: فدخلنا إِلَيْهِ وهو يستاك ويقول- وهو مغتاظ- متعتان كانتا عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وعلى عهد أبي بَكْر، وأنا أنْهَى عَنْهُمَا. ومن أنت يا أحول حتى تَنْهَى عما فعله النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَأَبُو بَكْر؟ فأومأت إلى مُحَمَّد بْن منصور أن أمسك، رجلٌ يَقُولُ فِي عُمر بْن الْخَطَّاب ما يَقُولُ نكلمه نحن؟ فأمسكنا وجاء يحيى فجلس وجلسنا، فقال المأمون ليحيى: مالي أراكَ متغيرًا؟ 🔱ايشان مي گويند روزي مامون دستور داد تا در بين مردم به حليت متعه ندا دهند (يعني بگويند که متعه رسما حلال است ) . محمد بن منصور و ابو العيناء از فقهاي دربار وي بر وي داخل شدند تا شايد نظر وي را بر گردانند. در حاليکه وي با عصبانيت مشغول مسواک کردن بود ، کلام عمر را ذکر کرده و گفت : " دو متعه در زمان رسول خدا و ابو بکر بود و من آن دو را حرام مي کنم !!!" تو که هستي اي چپ چشم ( کنايه از کسي که به مطالب با ديد درست نگاه نمي کند) تا از آنچه که رسول خدا و ابو بکر انجام داده اند نهي کني؟ پس محمد بن منصور خواست با وي سخن بگويد اما ابو العيناء به وي گفت کسي که صراحتا در مورد عمر چنين سخن مي گويد ما به وي چه بگوييم؟ در اين هنگام يحيي بن اکثم بر وي وارد شده و با وي خلوت کرد و آنقدر با وي سخن گفت تا وي را از اين نظر باز گرداند . 📔📒این روایت در کتب متعدد اهل سنت آمده است از جمله : تاريخ بغداد ج14 ص202 المؤلف: أبو بكر أحمد بن علي بن ثابت بن أحمد بن مهدي الخطيب البغدادي (المتوفى: 463هـ)، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، دراسة وتحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، الطبعة: الأولى، 1417 هـ، عدد الأجزاء: 24. تاريخ دمشق ج64 ص71 المؤلف: أبو القاسم علي بن الحسن بن هبة الله المعروف بابن عساكر (المتوفى: 571هـ)، المحقق: عمرو بن غرامة العمروي، الناشر: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عام النشر: 1415 هـ - 1995 م، عدد الأجزاء: 80 (74 و 6 مجلدات فهارس)، وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان ج6 ص149 المؤلف: أبو العباس شمس الدين أحمد بن محمد بن إبراهيم بن أبي بكر ابن خلكان البرمكي الإربلي (المتوفى: 681هـ)، المحقق: إحسان عباس، الناشر: دار صادر - بيروت، تهذيب الكمال في أسماء الرجال ج31 ص214 المؤلف: يوسف بن عبد الرحمن بن يوسف، أبو الحجاج، جمال الدين ابن الزكي أبي محمد القضاعي الكلبي المزي (المتوفى: 742هـ)، المحقق: د. بشار عواد معروف، الناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولى، 1400 - 1980، عدد الأجزاء: 35.⚠️
🖇پی نوشت 🔰رسالت بخش # بوکه بررسی مغفولاتی که غالبا جنبه ی درون مذهبی دارند است. در واقع این بخش فقط به آن گزارش های فرد محور در اهل _سنت که به شکل عمدی یا سهوی صرفا وجودیت فیزیکی دارند و هیچ گونه تاثیری در مبانی و اعتقادات نگذاشته اند می پردازد و مراتب تعجب و تحیر خود را از عدم اعتنا به آن ها در مسائل اعتقادی و علمی نشان می دهد. وگرنه دیدگاه های اعتقادی و کلامی شیعه به ویژه در این مسائل و این شخصیت سال ها و قرن هاست که چکش کاری شده است و پشتوانه ی هزاره ای از روایت و نسخه ی کتاب دارد که جای خالی برای جاگیری دیگر گزارش ها ندارد. 🔰 دو روایت تصویری نیز از همین لحاظ از این قاعده مستثنی نیستند یعنی حتی مخالفین هدف دار نیز از حذف کامل این فضائل عاجز بوده اند وگرنه چارچوب های نظری ما ،مارا کافی است....