#فعالیتهای_زنان_دهقان_زاده_درباری:
چرا زنان حرمسرای سلطنتی، قلیان ها را شکستند؟ چرا برخی از آنان، خبرهای اندرونی را به مخالفان حکومت دادند؟ و به چه دلیل بعضی از زنان درباری، از افکار #سید_جمال_الدین و از اقدام #میرزارضای_کرمانی علیه #ناصرالدینشاه حمایت کردند؟ به این سؤالها، پاسخهای مختلفی داده شده و از جمله گفته شده است اغلب زنان شاه را دهقان زادگانی تشکیل می دادند که شاه بیشتر آنان را در گردش و شکار و به صورت تصادفی می یافت و به همسری برمی گزید.
اغلب این زنان وضعیت رضایت بخشی نداشتند. تعداد زیادی از آنها، تنها چندبار در سال همسر خود را می دیدند و گاه اتفاق می افتاد شاه حتی از تولد و مرگ فرزندان این زنان آگاه نمی شد. تاج السلطنه، دختر ناصرالدین شاه، درباره وضع این زنان شاه نوشته است: «در خانه هایی که دیوارهایش از سه تا پنج ذرع ارتفاع دارد، مخلوقاتی سر و دست شکسته، بعضی با رنگهای زرد و پریده، برخی گرسنه، برخی برهنه، بعضی در تمام شبانهروز منتظر و گریهکننده، در زنجیر به سر می برند. در مقابل این زندگانی تاریک، مرگ، روز سفید ما است. »(همان) تلاش این دسته از زنان در مخالفت با سلطنت را نمی توان در پرونده زنان مرفه و اشراف قرار داد، آنان بیش از آنکه به دربار تعلق داشته باشند، به جامعه دهقانی و روستایی تعلق داشتند. برخی از مهمترین حرکتهای ضد دولتی زنان شاه و در کل زنان دربار را به شرح زیر می توان نام برد:
۱) یکی از برجسته ترین مخالفتهای این زنان درباری با اقدامات شاه، طغیان آنها علیه #قرارداد_رژی بود. در این حادثه بسیاری از زنان درباری به حدی منقلب بودند که تمام قلیان های بلوری، چینی و گلی را شکستند و همه آثار دخانیات را از عمارت سلطنتی پاک کردند. در این حرکت، همه زنان، چه کوچک و چه بزرگ، همدست بودند. هم دستی زنان و پافشاری شان، شاه را شگفت زده کرد، به طوری که شاه با خشم و غضب می گفت: «زن هایم حاضر بودند، برای خوشی من جان خود را فدا کنند، اما امروز حتی از دادن یک سیگار به من مضایقه می کنند. »(اجتهادی، 1382: 162)
۲) جلوه دیگر مخالفت زنان شاه با #قرارداد_رژی، زمانی ظاهر شد که مأموران دولتی به سوی مردان و زنان تظاهر کننده آتش گشودند. در پی آن، زنان اندرونی بنای گریه و زاری گذاشتند. یکی از آنها، گریه و زاری بیشتر میکرد. #ناصرالدینشاه وقتی او را دید، برای آرام کردنش گفت: حکم تحریم تنباکو، از #میرزای_شیرازی نیست، و الا من هم اطاعت می کردم. آن زن پاسخ داد: پس این صدای تیر و تفنگ که به طرف سادات و علما شلیک می شود را نمی شنوید. شاه برای گمراه کردن آن زن گفت: این تیرها به هوا شلیک می شود. (بوشهری، 1347: 48)
۳) اوج مخالفت #زنان_حرمسرا با قرارداد را می توان در اقدام #انیس_الدوله، سوگلی شاه، مشاهده کرد. شاه قلیان درخواست نمود اما او که ریاست حرمسرا را بر عهده داشت، گفت: کشیدن قلیان حرام است. شاه گفت: چه کسی آن را حرام کرده. وی جواب داد: همان کسی که مرا بر تو حلال کرده است. انیس الدوله که دختر یکی از دهقانان لواسان تهران بود و در جریان مسافرت شاه به لواسان به عقد شاه درآمد، بارها در جهت خواست عمومی گام برداشت. بهعنوانمثال، «وی از شاه خواست که رکن الدوله حاکم شیراز را عوض نکند تا مردم مجبور نشوند با آمدن حاکم جدید، دوباره مالیات بدهند. شاه با تقاضای وی موافقت کرد. »(آدمیت و ناطق، 1356: 156)
نویسنده: دکتر مرتضی شیرودی
@tarikh_j
#معرفی_مستشرقین
#اسلام_پژوهان
✳️ ویلفرد فردیناند مادلونگ (Wilferd Ferdinand Madelung)
ویلفرد فردیناند #مادلونگ اسلامشناس و شیعهشناس آلمانی در26 دسامبر 1930 در اشتوتگارت زاده شد. در 1947 به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد. ابتدا به دانشگاه جورج تون رفت و سپس در سال 1953 درجه لیسانس تاریخ و ادبیات اسلامی را از دانشگاه قاهره اخذ کرد. در طول اقامت او انقلاب مصر که با قیام سربازان آزاد آغاز شده بود رخ داد. او در این مدت به دیدار حسن عباس، محقق سرشناس تاریخ اسلام میرفت. در سال 1957 از دانشگاه هامبورگ درجه دکتری در مطالعات اسلامی دریافت کرد. مادلونگ رساله دکتری خود را تحت نظر برتولد اشپولر به پایان رساند.
مادلونگ از 1958 تا 1960 وابسته فرهنگی سفارت آلمان در عراق بود. مدت کوتاهی پس از ورود او به بغداد سرهنگ عبدالکریم قاسم در یک کودتای خونین رژیم حاکم را سرنگون کرد (انقلاب 14 جولای). اما #مادلونگ به ناچار دو سال دیگر هم در #عراق ماند. پس از آن برای تدریس در دانشگاه به ایالات متحده رفت. در 1963 استادیار مطالعات اسلامی در دانشگاه تگزاس در اوستن بود، سپس از 1964 تا1978 در دانشگاه شیگاگو رشتههای مختلف مرتبط با علوم اسلامی را تدریس میکرد. از 1978 و به مدت بیست سال سمت عالیترین کرسی اسلامشناسی دانشگاه اکسفورد را در اختیار داشت. #تدریس_عربی در بالاترین سطح یکی از شرایط داشتن این سمت است. وى عضو تعداد زیادى از مجامع بینالمللی اسلام شناسى است و مرتباً در مجامع وکنفرانسهاى بینالمللی شرکت مىکند.
آثار زیادی درباره #تاریخ_اسلام و بخصوص در مورد تاریخ اسلام در سالهای ابتدایی از وی به چاپ رسیده است. او تحقیقات گستردهای را درباره فرق و جنبشهای اسلامی از جمله اسماعیلیه، زیدیه و نیز مذهب شیعه دوازده امامی دارد. همکاری قابل توجهی در نگارش دایرهالمعارف اسلامی داشت و از مشاوران ویرایشگر دایرهالمعارف ایرانیکا و عضو هیئت تحریریه مجله پژوهشهای عربی و اسلامی نیز است.
مادلونگ به روششناختی شیعه توجه داشته است و آثارش به نسبت آثار سایر شیعهشناسان غربی نقاط قوت بسیاری دارد. او از منابع و روایات اصیل شیعی استفاده میکند. از دیگر ویژگیهای سبک نگارش او تفکیک موضوعی و روشی منابع، توجه به فضا و تاریخ حوادث و آموزهها، فهم آموزهها در راستای یک نظام فکری، اشراف نسبتاً کامل به ابعاد گوناگون اسلام، شناخت دقیق دانشمندان و آثار معتبر ایشان، و نیز تسلط به زبان عربی است. همه این موارد کمک شایانی برای شناخت شیعه در جوامع غربی بوده است. او از زمره محققان غربی معتبر در نزد محققان شیعی است.
برخی آثار ترجمه شده از او که در ایران منتشر شده است عبارتند از: مکتبها و فرقههای اسلامى در سدههاى میانه، شیعه و معتزله و جانشینى حضرت محمّد (ص)؛ پژوهشى در خلافت نخستین. مادلونگ، انگیزه خود را در تألیف این کتاب، تجدید نظر در بیاعتمادی شدید اغلب مورخان غربی به منابع اسلامی مربوط به صدر اسلام و افسانه شمردن آنها و نگاهی دوباره به تحلیل این رخدادها بر پایه نزدیکترین منابع به آن دوره معرفی و به کوشش خود برای ایجاد توازن مناسب بین اختصار و وفادار بودن به متون و روایات تصریح کرده است. او در ابتدا با نگاهی به موضوع خویشاوندی در #قرآن به نقش خانوادههای پیامبران پیشین در حمایت از انبیاء و نیز وراثت آنان میپردازد و نتیجه میگیرد که بر اساس قرآن، جانشین طبیعی #پیامبر(ص) نمیتواند ابوبکر باشد. وی مینویسد: تا آنجا که قرآن، افکار محمد(ص) را بیان میکند روشن است که او در نظر نداشت ابوبکر جانشین طبیعی او باشد و رضایتی هم به انجام این کار نداشت. در ادامه، دیدگاههای دو شاهد واقعه یعنی عایشه و عبدالله بن عباس را مورد بررسی میدهد. این بحث او در حقیقت واکنشی است به گفتار آن دسته از محققان غربی که گزارشهای این دو را تعصبآمیز و تحت تأثیر حُبّ و بغضها معرفی کردهاند و مواردی را که به نفع شیعیان است، از جعلیات دورههای بعدی دانستهاند. وی همچنین در ابتدای کتاب، دو شجره از خاندان هاشم و امیه و همچنین سه صفحه گاهشمار حوادث مهم تاریخ صدر اسلام را ارائه میدهد. کتاب جانشینی محمد(ص) وی به عنوان کتاب برگزیده #جمهوری_اسلامی در 1377 انتخاب شد.
ویلفرد مادلونگ در حال حاضر محقق ارشد در موسسه مطالعات #اسماعیلیه در لندن است.
@tarikh_j
#یلدا
در #ایران_کهن از زمانهای پیش هر یک از سی روز ماه نامی ویژه (به نام فرشتگان)دارد که نام دوازده ماه سال هم در میان آنهاست. در هر ماه،روزی که نام آن روز با نام ماه یکی باشد،آن روز را جشن میگیرند و در این سی روز ماه،سه روز آن دی نام دارد.در گذشته،هر سه روز(روزهای هشتم،بانزدهم و بیست و سوم)را جشن میگرفته اند،اما در حال حاضر از این چهار جشن تنها شب نخستین روز دی ماه(#شب_یلدا:درازترین شب سال)را جشن میگیرند.
واژه ی #یلدا سریانی، به معنای #ولادت است،یعنی #ولادت خورشید (مهر/میترا)که رومیان آن را #ناتالیس_آنایکتوس(یعنی روز تولد «مهر»شکست ناپذیر)می نامند.
بنابر روایت پیشینیان،در پایان این شب دراز که آن را نامبارک و اهریمنی میدانستند و میدانند،تاریکی شکست خورده و روشنایی خورشید(تولد)پیروز میشود و روزها رو به بلندی خواهد رفت.
نام این روز میلاد اکبر و مقصود از آن #انقلاب_شتویست،زیرا در این روز نور از حد کاستی به حد زیادت خارج میشود و آدمیان نشو و نما آغاز میکنند و پریها به ذبول و فنا روی میآورند(آثار الباقیه تألیف #ابوریحان_بیرونی).
زایش خورشید و آغاز دی را،آئینها و فرهنگهای بسیاری از سرزمینهای کهن آغاز سال نو قرار دادند،به شگون روزی که خورشید از چنگ شبهای اهریمنی نجات مییابد و روزی مقدس برای مهرپرستان است.در سده ی چهارم میلادی بر اثر اشتباهی که در محاسبه ی کبیسه ها رخ داد،روز 25 دسامبر را(به جای روز 21 دسامبر)روز #تولد_میترا دانسته و تولد عیسی#مسیح(ع)را نیز در این آغاز سال قرار دادند که #سنایی در این تقارن اشاره یی دارد.
@tarikh_j
تصویر واقعی و درست از "مسجدالاقصی" یا" حرم شریف" در فلسطین☝️☝️
امام علی (ع) میفرماید: «چهار قصر بهشتی در این دنیا وجود دارد: مسجد الحرام، مسجد النبی، بیت المقدس، مسجد کوفه».
@tarikh_j
#پیامبر_اكرم (ص) فرمودند:
زمستان بهار مؤمن است، از شب های طولانی اش برای شب زنده داری، و از روزهای کوتاهش برای روزه داری بهره می گیرد.
📖 وسائل الشیعه، ج7، ص302
@tarikh_j
#معرفی_مراکز_شیعه_پژوهی_در_غرب
✳️ #بخش_اول: آشنایی با #دانشگاه_ها و #مراکز_علمی_غربی در حوزه #شیعه_شناسی
🔹 برخی از مهم ترین دانشگاه ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، عبارتند از:
1. #دانشگاه_عبری_اورشلیم (بیت المقدس/ رژیم اشغالگر قدس)
www.ol.huji.ac.il
دانشگاه عبری اورشلیم دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی است. «تشیع(ساختار سنتی دنیای اسلام)» و «اندیشمند مسلمان مؤثر سده های میانه: ابن طاووس و کتابخانه اش» و «کلام و فقه در شیعه امامیه» به قلم «اتان کولبرگ» و «کتاب مقدس و تفاسیر آن در شیعه امامیه اولیه» به قلم براشر، از جمله آثار منتشر شده توسط انتشارات این دانشگاه است.
2. #دانشگاه_حیفا (رژیم اشغالگر قدس)
www.haifa.ac.il
توجه این دانشگاه بیشتر بر زبان و ادبیات عرب است و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. یکی از دروس آن «ابوالفرج اصفهانی»(صاحب الاغانی) است.
جهت گیری مقالات و اخبار این دانشگاه به سمت ایران، عراق، لبنان و شیعیان این مناطق است که عناوین بعضی از آنها عبارتند از: حزب الله کیست؟، قبایل عراقی و نظام پس از صدام.
3. #دانشگاه_بارایلان (رژیم اشغالگر قدس)
www.biu.ac.il
تمرکز تحقیقات بخش مطالعات عربی ـ اسلامی این دانشگاه و دانشکده زبان عربی، بر مسائل مربوط به ایران به عنوان مدل عینی حکومت شیعه است. در این دانشگاه مجله «مریا» در حوزه مذهب، فلسفه، کلام و عرفان منتشر می شود. از جمله طرح های مطالعاتی این دانشگاه عبارتند از: انتخابات سال 2000م (2 خرداد 1376) ایران؛ انتقال نظام سیاسی ایران به سمت مدلی جدید؛ تلاش برای ایجاد دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران؛ ارزیابی نیروهای مسلح و نظامی جمهوری اسلامی ایران؛ مطالعه بر عکس العمل ایران نسبت به تحریم اقتصادی؛ ایران حل معما(نیکی کدی).
4. #دانشگاه_هاروارد (آمریکا)
www.harvard.edu
تمرکز این دانشگاه بر حقوق اسلامی در عصر معاصر است که با افتتاح برنامه «مطالعات حقوق اسلامی» در دانشکده حقوق این دانشگاه از سال 1991م به صورت جدی پیگیری می شود. دروس این دانشگاه نیز عمدتاً درباره نظام قضایی و حقوقی اسلام بوده و سمینارهای آن نیز اکثراً حول موضوعات حقوق اسلامی است؛ ولی به تأثیر از وقایع 11سپتامبر همایش هایی مرتبط با آن برگزار کرده اند. در این دانشگاه در باره «مفهوم سلطان عادل در جامعه چند حزبی دینی» مناظراتی میان دکتر عبدالکریم سروش و دکتر محسن کدیور در سال 2001م برگزار شد. @ThrillofPeace
5. #دانشگاه_پرینستون (آمریکا)
www.princeton.edu
هدف بخش مطالعات اسلامی این دانشگاه توسعه و پیشرفت مطالعات در حوزه عقاید و آداب اسلامی با تأکید بر تاریخ و فرهنگ خاورمیانه است. برخی از مواد درسی این دانشگاه عبارتند از: شیعه در دوران میانه، درآمدی بر اسلام، زیارت و سفر به اماکن مقدس اسلام،. ...
از کتاب های الکترونیکی درباره خاورمیانه و اسلام این دانشگاه می توان به «دشمن در آینه بنیادگرایی اسلامی و محدوده های عقل گرایی مدرن» نوشته «ایبان» اشاره کرد.
6. #دانشگاه_کالیفرنیا (UCLA آمریکا)
www.ucla.edu
«مرکز مطالعات خاور نزدیک گوستاو وون گرانبوم» این دانشگاه به مطالعات اسلامی و بررسی مسائل مختلف فرهنگی ـ اجتماعی خاورمیانه مشغول است. اولین پایگاه اطلاعاتی خاورمیانه در این دانشگاه با عنوان MEORO جهت دستیابی به منابع و اطلاعات در رابطه با خاورمیانه فعال است.
عناوین بعضی از دروس کارشناسی ارشد و دکتری عبارتند از: متون اسلامی، مشکلات موجود در هنر اسلامی، بررسی خاورمیانه، نهادهای نخستین اسلامی، مردم و حکومت در خاورمیانه، و مقدمه ای بر اسلام.
از پژوهش های انجام شده در این مرکز می توان به این موارد اشاره کرد: «مطالعات اسلامی و آینده اسلام» (فضل الرحمن) و «تصوف و شهادت» (آنه ماری شیمل).
7. #دانشگاه_ییل (آمریکا)
www.yale.edu
این دانشگاه در زمینه مطالعات اسلامی در مقطع دکتری پذیرش دارد. برخی از مواد درسی آن عبارتند از: شیعیان کلاسیک، توسعه افکار شیعی، جهاد و بنیادگرایی اسلامی (با تمرکز بر ایران، لبنان و مصر)، ساختار ایران مدرن.
از موضوعات و پروژه های تحقیقی مرتبط با تشیع در این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد: درآمدی بر تشیع (تاریخ و دکترین شیعیان دوازده امامی)، ریشه های انقلاب (تاریخ تشریحی ایران مدرن)، اسلام تندرو، اسلام و انقلاب در خاور میانه. در سایت دانشگاه مقالات متعددی در مورد شیعه موجود است.
#ادامه_دارد ...
@tarikh_j
#معرفی_مراکز_شیعه_پژوهی_در_غرب
✳️ بخش دوم:
8. #مرکز_مطالعات_شرقی (دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا)
http://mec.sas.upen.edu/studies.html
این مرکز بیشتر مطالعات خود را معطوف به جهان عرب نموده و در کنار آن، زبان های شرقی مانند: عربی، فارسی، ترکی، پشتو، ازبکی و ترکمنی نیز مطالعه و تدریس می شود. در موزه انسان شناسی و باستان شناسی این دانشگاه آثار و مطالبی درباره تشیع و تسنن وجود دارد. از تحقیقات و مقالات این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد: «تسنن در برابر سفاهت تشیع(!!)»، «معماری قدرت در آیین تشیع: میان تعبد و تعقل»، «محرم و مناسک آن: آیین مذهبی برای روایت تاریخ مقدس در میان شیعیان آمریکا».
9. #دانشگاه_آریزونا (آمریکا)
www.asu.edu
تحقیقات این دانشگاه بیشتر در جهت مقایسه میان ادیان است که این قانون درباره دین اسلام نیز صدق می کند. عناوین برخی از دروس این دانشگاه عبارتند از: درآمدی بر اسلام؛ مذاهب جهان؛ بررسی دین اسلام؛ اسلام و دنیای مدرن؛ تمدن اسلامی؛ زن در اسلام؛ مذهب و حکومت در ایران.
عناوین برخی از کنفرانس های این دانشگاه عبارتند از: نقش اسلام در کشورهای مختلف؛ آیا آمریکا می تواند از اسلام بیاموزد؟؛ آیا مسیح مسلمان بود؟؛ از تراژدی تا استنباط، گفتمان علمی در ارتباط با جهان اسلام.مقالات و تحقیقات قابل توجهی در این دانشگاه انجام شده که اکثراً به بحث شیعه و سنی در پاکستان پرداخته اند.
10. #مؤسسه_مطالعات_اسماعیلی_لندن (انگلستان)
WWW.iis.ac.uk
این مؤسسه به دنبال توسعه تحقیقات و آموزش درباره اسلام، با تأکید بر شیعه و به خصوص فرقه اسماعیلیه، متمرکز شده است. برنامه های مؤسسه مطالعات اسماعیلی، توجه خاصی به موضوعات تجددگرایی و مدرنیسم مبذول می دارد. ترجمه «دایره المعارف بزرگ اسلامی» به زبان انگلیسی از کارهای مهم این مؤسسه است.
11. #دانشگاه_بریستول (انگلستان)
www.bristol.ac.uk
بخش اسلام شناسی این دانشگاه زیر نظر رابرت گلیو متخصص تشیع اداره می شود که هر سه پایان نامه خود را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری درباره تشیع نگاشته است. دروس اصلی و مهم مرتبط با تشیع در این دانشگاه عبارتند از: اندیشه کلاسیک اسلامی، مذهب و آیین اسلام، جنبش های مذهبی مدرن در ایران، فلسفه اسلامی، شیعه (که در این درس فرق شیعی به ویژه اثنی عشریه، اسماعیله و زیدیه، مورد مطالعه عمیق قرار گرفته و دکترین رفتار افراطیون شیعه بازنگری می شود).
12.#مرکز_مطالعات_اسلامی_دانشگاه_کمبریج (انگلستان)
www.cam.ac.uk
این دانشگاه دارای «کرسی تخصصی شیعه شناسی جان (یحیی) کوپر» است. کنفرانس های این دانشگاه بیشتر درباره مسائل جهان عرب و حوزه ادبیات است که برای نمونه می توان به کنفرانس هایی در مورد «نظامی گنجوی» و «شاهنامه فردوسی» اشاره کرد.از مهم ترین مقالات ارائه شده در این دانشگاه عبارتند از: «بررسی تشیع دوازده امامی در دوره جدید: فرهنگ دینی و تاریخ سیاسی»، «عوامل مؤثر بر سیاسی شدن تشیع لبنان و ظهور حزب الله»، «شیعیان اثنی عشری به عنوان یک اقلیت مسلمان در هند»، «خطابه اشک».
13.#مرکز_مطالعات_اسلامی_دانشگاه_شفیلد (انگلستان)
www.sheffield.ac.uk
موضوع اصلی مرکز مطالعات اسلامی این دانشگاه «فقه اسلامی» است که البته هم در ضمن تحقیقات فقهی و هم غیر آن به تشیع نظر دارند؛ از این جمله می توان به پژوهش کاملی که درباره تشیع در این دانشگاه و توسط مرکز مطالعات دینی انجام شد، اشاره کرد.
14.#مدرسه_مطالعات_آسیایی_و_آفریقایی_سوآس (دانشگاه لندن)
www.soas.ac.uk
مرکز مطالعات اسلامی این دانشگاه به مدیریت پروفسور عبدالحکیم از سال 1995م شروع به کار نمود. در زمینه قرآن پژوهی، این مدرسه نشریه ای را با عنوان «مجله مطالعات قرآنی» منتشر می کند. بعضی از دروس این مرکز نظیر درس «عصر فاطمیان در قرون 10 تا 12میلادی» با تشیع مرتبط است.
«مباحث مذهبی در تشیع معاصر» و «عناصر شیعی در معماری پاکستان» از طرح های تحقیقاتی این مدرسه مطالعاتی است.
15. #دانشگاه_منچستر (انگلستان)
www.mmu.ac.uk
مستشرق مشهور «نورمن کالدر» استاد فقه شیعی و درگذشته در سال 1998م، دارای کرسی در این دانشگاه بود.
دروس مقطع کارشناسی این دانشگاه در دو بخش 120واحدی ارائه می شود و یکی از دروس بخش دوم، درسی است با عنوان «تشیع». از جمله پایان نامه های دفاع شده در این دانشگاه می توان به «ظهور شیعه در ایران در عصر صفوی» اشاره کرد.
ادامه دارد...
@tarikh_j
#معرفی_مراکز_شیعه_پژوهی_در_غرب
✳️بخش آخر:
16. #دانشگاه_لنکستر (انگلستان)
Relstud@lancaster.ac.uk
این مرکز اولین مرکز مطالعات دینی در انگلستان بوده و تحقیقات، دروس و مطالعات آن متمرکز بر ادیان اصلی و زنده جهان از جمله اسلام است. دوره اسلام شناسی این دانشگاه
با عنوان «اسلام کلاسیک» در تابستان 2005م برگزار شد که بخشی از آن به طور خاص به «تشیع و فرقه های آن» پرداخته است.
از جمله اهداف برگزاری این دوره می توان به آشنایی با «شریعت و کلام در تفکر اهل سنت، شیعه و صوفیه» اشاره کرد.
17. #دانشگاه_گلاسکو (انگلستان)
www.gla.ac.uk
جهت گیری مرکز مطالعات اسلامی دانشکده الهیات و مطالعات دینی این دانشگاه در راستای اسلام شناسی است.
در میان مقالات ارائه شده در کنفرانس های برگزار شده در این دانشگاه و تحقیقات و پایان نامه های دفاع شده و رویکردهای فارغ التحصیلان آن «گرایش های شیعی» دیده می شود که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد: «وارثان محمد نبی(ص) و ریشه های افتراق تشیع و تسنن» و «اخطارهای رهبر تشیع».
18. #مؤسسه_مطالعات_اسلامی_دانشگاه_مک_گیل (کانادا)
این مؤسسه زیرمجموعه دانشکده هنر این دانشگاه بوده و تمرکز اصلی آن بر فرهنگ و تمدن اسلامی با توجه به محدوده جغرافیایی آن است. «ولیفرد کنت ول اسمیت» مؤسس این مرکز معتقد است تاریخ اسلام بدون در نظر گرفتن «مذهب» به عنوان یک عامل مهم و اثر گذار در رشد و شکل گیری تمدن اسلامی قابل فهم نخواهد بود.
برخی از دروس در حال تدریس و مرتبط با مذهب تشیع در این مرکز عبارتند از: تفکر شیعه در ایران، اسلام و سیاست: ایران، مشکلات تفکر شیعه. از جمله آثار منتشر شده این مرکز می توان از «دین و قدرت در صفویه» و «محمدباقر مجلسی» را نام برد.
19. #دانشگاه_تورنتو (کانادا)
www.utoronto.ca
این دانشگاه دارای مواد درسی و دوره های آموزشی مرتبط با تشیع است؛ مانند: «اسلام شیعی» (که در این درس توجه خاصی به شیعه گری سیاسی، فاطمیان، صفویه و ایران معاصر می شود)، «مباحثی درباره اندیشه عرفانی در اسلام»، «درآمدی بر دین اسلام»، «تاریخ اسلامی تا زمان سقوط بغداد».
در این دانشگاه یک طرح تحقیقاتی در مورد فتوای امام خمینی(ره) در مورد اعدام سلمان رشدی انجام شد که حاصل آن مقاله ای است با عنوان «فتوا همچنان باقی است».
20. #دانشگاه_کونکوردیا (کانادا)
www.concordia.ca
در این دانشگاه طرح های تحقیقاتی در زمینه شیعه صورت گرفته است؛ مانند: «تفسیر نوین از حقوق شیعه در ایران، عراق و لبنان»، «سفرنامه جمهوری اسلامی ایران»، «شیعه نوین و پیشین».
«لیندا کلارک» از شیعه پژوهان برجسته غرب، از اساتید این دانشگاه است.
21. #دانشگاه_ملبورن (استرالیا)
www.unimelb.edu.au
این دانشگاه بیشتر مطالعات اسلام شناسی دارد. با توجه به آنکه این دوره در زیرمجموعه دوره های تاریخی گنجانده شده، در ضمن فرقه ها، به مذهب «تشیع» پرداخته می شود.
https://t.me/Allah4all
منبع: مجله معارف، مهر و آبانماه سال 1391 ، شماره۹۴
@tarikh_j
#تازه_های_نشر
مراکز تشیع در دوران اسلامی و شیعه در جهان امروز/ تالیف مرتضی اکبری و اشرف اکبری/ انتشارات هاوار (ایلام)/ 1398/ 450 صفحه.
اثر حاضر به معرفی مراکز شیعه نشین در دوران اسلامی می پردازد. همچنین اوضاع شیعیان در جهان امروز را بررسی کرده است. در فصل اول کتاب به مراکز تشیع و اوضاع شیعیان در عربستان، عراق، بحرین، یمن و امارات متحده عربی اشاره شده است. فصل دوم به مراکز شیعه نشین ایران در دوران اسلامی پرداخته است. فصل سوم در خصوص مراکز تشیع و اوضاع شیعیان در سوریه، لبنان، ترکیه و جمهوری آذربایجان است. فصل چهارم به مراکز و وضعیت شیعیان افغانستان، پاکستان و هند می پردازد. فصل پنجم نیز به مراکز و اوضاع شیعیان شمال افریقا و اندلس پرداخته است.
#تشیع
#شیعه
#شیعیان
@tarikh_j
#کتاب_ریحانة_الادب
یکی از منابعی که #استاد_شهید_مطهری (ره) در #کتاب_خدمات_متقابل_اسلام_ و_ایران در بخش #معرفی_علماء،بسیاراز آن نام می برد، کتاب ریحانه الادب است.👇👇
نویسنده:محمد علی مدرس تبریزی
موضوع:شرح حال و آثار اندیشمندان اسلامی ...زبان:فارسی... تعداد جلد:۹ ج
تاریخ نشر:۱۳۲۶ش
"رَیحانَةُ الاَدَب فی تَراجِمِ المَعروفینَ بالکُنیةِ اَوِ اللّقَب یا كنی و القاب"، نوشته محمد علی مدرس تبریزی(۱۲۹۶-۱۳۷۳ق) كتابی به زبان فارسی در شرح حال و آثار دانشمندان، عارفان، فیلسوفان، ادیبان و شاعران اسلامی است که به لقب و کنیه شهرت دارند.
نویسنده در این کتاب افزون بر ترجمه اشخاص، گاهی اصطلاحات دیگر چون شیخین، صحاح سته و برخی فرق را توضیح داده است.
نویسنده این کتاب محمدعلی بن محمد طاهر تبریزی خیابانی معروف به #مدّرس(۱۲۹۶-۱۳۷۳ق)از دانشمندان و عالمان روحانی است، مدرس در سال ۱۲۹۶ق در تبریز زاده شد و در ۱۳۷۳ق/۱۳۳۳ش در همانجا درگذشت.
#ریحانهالادب به ترتیب الفبایی کنیه و لقب اشخاص در هشت مجلد است، مشتمل بر مقدمه، پنج باب، و خاتمه است.
مقدمه: حاوی اطلاعاتی درباره شیوه تنظیم کتاب و نگارش آن و آگاهیهایی کلی درباره کنیه و لقب افراد صاحب شرح حال است. بخش دیگر مقدمه به مطالبی درباره اهمیت #علم_تاریخ با استناد به آیات قرآنی اختصاص دارد.
باب اول این کتاب، مفصّلترین قسمت آن و مشتمل بر شش مجلد نخستین آن است. این باب حاوی شرح زندگی کسانی است که شهرت آنان به لقب و نَسَب است.
باب دوم مختص احوال کسانی است که نام مشهور آنان با ابو شروع میشود. مؤلف در سرآغاز این باب مقدمهای درباب علت تقسیمبندی به این شکل آورده است.
باب سوم شامل شرح حال دانشمندان و عالمانی است که اسامی آنها با ابن آغاز میگردد.
باب چهارم احوال کسانی است که نام آنها با ام و بنت شروع میشود.
خاتمه در پایان کتاب دارای دو فصل است: فصل اول در شرح خانوادهها و قبایلی است که شهرت آنان به بنی بوده است چون: بنی احمر، بنی اسرائیل، و بنی اسد. البته پارهای از عنوانها که به نامهای دیگر مشهورترند در ذیل همین فصل آمده است، مانند اشکانیان که با عنوان بنی اشکان از آن یاد شده است. فصل دوم مقدمه در بیان قبایل و خاندانهایی است که واژه آل در آغاز نام آنان قرار گرفته است.
در این کتاب، گذشته از احوال دانشمندان، گاه عنوانهایی درخصوص فرقههای مذهبی چون اثنی عشریه، اسماعیلیه، و فطحیه وجود دارد و افزون بر آن، اصطلاحاتی همچون اصحاب اجماع، اصحاب صحاح ستّه، اصحاب کتب اربعه، مشایخ و...بهتفصیل معرفی شده است؛ و مؤلف در توجیه آن میگوید که چون دانستن برخی عقاید مذهبی که غالبآ در ضمن تراجم احوال مذکور میگردد محلّ توجه است، به معرفی آنها میپردازد.
در ریحانهالادب شرح حالها تقریبآ مشتمل بر اطلاعات زیر است:
زندگانی صاحب شرح حال بهطور خلاصه
شرح آثار، که مؤلف سعی کرده تقریباً کلیه آثار او، حتی نوشتههای کماهمیت، را نیز معرفی کند.
توصیف تأسیسات و آثار خیریه (هرگاه صاحب شرح حال چنین آثاری از خود بر جای نهاده)
گاه بخش کوتاهی از آثار شاعران در ذکر احوال برخی عارفان نامدار، چون ابراهیم ادهم، ابیاتی از مثنوی مولوی نیز درباره وی بهعنوان شاهد نقل شده است.
منابع
مدرس در تألیف این اثر از آثار و منابع متعددی بهره برده است. این منابع شامل کتب رجال و تذکره و جز آن است و فهرست تفصیلی آنها که بالغ بر هفتادو سه اثر مهم میگردد در مقدمه کتاب آمده و برای هر یک اختصاری درنظر گرفته شده که جمع آنها در آخر مقدمه درج گردیده است. شیوه کار مؤلف آن است که در ذیل هر عنوان، منابع خود را با استفاده از اختصار آنها معرفی میکند. از این رو، آگاهی بر اصل منابع و مراجعه به آنها، درصورت نیاز، برای هر خواننده ممکن است.
مدرس در مقدمه #ریحانه_الادب بیش از ۷۳ اثر را نام میبرد که از آنها در تدوین این کتاب استفاده کرده است. برخی از این منابع عبارتند از:
الذریعه
ریاضالعلما
رجال کشی
رجال نجاشی
روضاتالجنات
اعیان الشیعه
معالم العلماء
مناقب ابن شهر آشوب
خلاصه الاقوال
امل الآمل
تنقیح المقال
مستدرک الوسائل
وی از منابع دیگری چون روزنامهها و جراید ایران و کشورهای عربی، مجلات، و کتابهای روز دیگر نیز استفاده کرده، گرچه در مقدمه نامی از آنها نیاورده است.
#معرفی_کتاب
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
خاطرات سفیر ، کتابی است که #رهبر انقلاب(حفظه الله تعالی) توصیه کرده اند خانم ها بخوانند ، خاطرات دختر مسلمانی که در کشور فرانسه، هرچند برای ادامهی تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام. مواجههی او با آدمهای مختلف و اتفاقات متفاوت این خاطرات را جذابتر میکند.
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
یکی از مباحثی که در عصر حاضر مطرح است عنصر نژادپرستی و ملی گرایی است و مسائلی بین ایرانیان به عنوان دغدغه مطرح میشود از جمله پذیرفتن اسلام با شمشیر و سکوت ایرانیان در دو قرن اول هجری و سوالات مختلف در مورد خدمات ایرانیان و ...
⭕️ آیا می دانید جمع و تدوین قرآن توسط چه کسانی انجام گرفته ؟
⭕️ آیا می دانید منشاء اختلاف بین مسلمانان چیست ؟
⭕️ آیا می دانید نگارش قرآن کریم توسط چه کسانی انجام گرفته ؟
⭕️ آیا می دانید اِعراب گذاری قرآن در چه زمانی و توسط چه کسانی صورت گرفته ؟
⭕️آیا می دانید علمای معروف فلسفه،کلام و...از کدام ملیت ها هستند؟
💢 یکی از بهترین و جامع ترین کتبی که در این زمینه پاسخگوی این سؤالات می باشد،#کتاب_خدمات_متقابل_اسلام و ایران استاد #شهید_مطهری (ره) است.
@tarikh_j
#معرفی_مستشرقین
#اسلام_پژوهان
✳️خانم آنه #ماری_شیمل در سال 1922 میلادی در #آلمان به دنیا آمد. در دانشگاه برلین به تحصیل زبان و ادبیات عرب و اسلام شناسی پرداخت و در سن 19 سالگی با اخذ درجه دکترا، فارغ التحصیل شد.
🔸وی یکی از محققان بزرگ در علوم و #عرفان_اسلامی در جهان غرب محسوب می شود که کتابهای متعددی در این زمینه تألیف کرده است.
🔹پروفسور «شیمل» علاوه بر زبانهای عربی، ترکی، فارسی، سندی و پشتو، با زبانهای انگلیسی، فرانسه و سوئدی به خوبی آشنا است.
🔸رئیس جمهور سابق آلمان در مراسم گرامیداشت شیمل می گوید: «اگر شیمل نبود، آلمانی ها نمی فهمیدند تصویری که از #اسلام به آن ها ارائه می شود، صحیح نمی باشد.»
🔹آنه ماری؛درباره عشق و علاقهاش به اسلام اینگونه میگوید: «من خود همواره دعاها، احادیث و اخبار اسلامی را از اصل عربی آن می خوانم و به ترجمه ای مراجعه نمی کنم. من خودم بخشی کوچک از کتاب مبارک صحیفه سجادیه را به آلمانی ترجمه و منتشر کرده ام»
👈👈 او همچنین وصیت میکند که بعد از وفاتش این حدیث امیرالمؤمنین (ع) را بر سنگ قبرش حک کنند: «الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا»
#معرفی_شخصیت
@tarikh_j
#اشتباه_برخی_روحانیون
بسیاری از روحانیون عالی قدر ما صرفا می خواهند با طرد هر گونه « ایسمی » اسلام را خالص عرضه کنند و حال آنکه خلوص اسلام زمانی به دست می آید که اسلام با ایسم های دیگر مقایسه شده و فراز ها و برتری ها و تباین ها و اختلاف ها و احیاناً توافق ها و تطابق هایش با دیگران مشخص شود . هر کلمه را به صرف اینکه خارجی است ، نفهمیده و تحقیق نکرده دور نیندازیم .
اشتباه نشود، نمی خواهیم حقانیت خود را با مقیاس و فرهنگ غرب بیان کنیم . می خواهیم عجز آن فرهنگ را در قیاس با خود بنمایانیم و احیاناً نکات مثبتی را که در بعضی مطالب آن ها باشد « که حتماً هم هست » به شکل عالی تر و صحیح آن را در اسلام نشان دهیم .
📚 مباحث اقتصادی ، #مرتضی_مطهری ، ص 16
@tarikh_j