eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
967 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
151 ویدیو
323 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
مرواریدهای بی نشان - ناصر کاوه.pdf
23.42M
🔰انتشار رایگان pdf کتاب تمام رنگی «» 🇮🇷 بمناسبت هفته دفاع مقدس، «کتاب شهدای زنان» پرافتخار کشورم جمهوری اسلامی، که به دست و... به شهادت رسیدند... 👌 این کتاب را بخوانید و برای اینکه در ثواب آن شریک باشید، آنرا منتشر کنید.... 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیهاالسلام 🔹دل داغدار🔹 مپرس حال دل داغدار و چشم ترم را شکسته صاعقۀ تازیانه، بال و پرم را اگر فرات به دجله بریزد و بخروشد نمی‌نشاند، یک ذره آتش جگرم را غروب بود که با کاروان، به شام رسیدم در آفتاب رصد کن، حکایت سفرم را... کدام اقیانوس، از دهان رود شنیده تغزل کلمات برادر و پدرم را؟ چگونه سرو بمانم؟ که خط خاطره و خون شکسته است دلم را، شکسته بال و پرم را 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاریخ نگاری شیعیان امامی مذهب در آغاز دوره ی غیبت کبری (نمونه موردی: تثبیت نظریه وجود و غیبت امام زمان(عج)) (مقاله علمی وزارت علوم) درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم) درجه علمی در دسته‌بندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی نویسندگان: لیلا نجفیان رضوی منبع: مطالعات تاریخ فرهنگی سال هفتم بهار 1395 علما، اندیشمندان و بزرگان امامی مذهبی از ابتدای امر غیبت تاکنون، با روش های مختلف به رفع شبهات و تثبیت نظریه ی وجود و غیبت امام عصر(عج) پرداخته اند. در این میان چهار اثر الغیبه نعمانی، کمال الدین صدوق، ارشاد مفید و الغیبه طوسی که در اولین سده ی پس از آغاز غیبت کبری، به رشته ی تحریر درآمده اند، در تثبیت این نظریه نقش بسزایی داشته اند. در پژوهش حاضر چگونگی کوشش برای تبدیل نظریه ی وجود و غیبت امام زمان(عج)، به تصوری اجتماعی با تکیه بر منابع یاد شده و با استفاده از رویکرد نظریه ی تحلیل گفتمان و اصطلاحات تخصصی نظریه ی گفتمان لاکلا و موفه مورد بررسی قرار گرفته است. براساس بررسی انجام شده، مؤلفان این آثار با جایگزین نمودن دال خالی غیبت به جای دال مرکزی گفتمان تشیع امامی (ائمه) و مفصل بندی وقته هایی حول محور این دال، پس از گذشت بیش از یک قرن به تدریج توانستند از نظریه ی وجود و غیبت دوازدهمین امامِ شیعیانِ امامی تصوری اجتماعی ایجاد کنند. در نتیجه به سهم خود در رفع بحران ایجاد شده در گفتمان تشیع امامی و باور امروز شیعیان امامی به غیبت دوازدهمین امام شان و شناخت آنان با شاخصه ی «منتظر» بودن، تأثیرگذار باشند. https://b2n.ir/z02029 تنظیم : سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📚نقش فرهنگی بانوان راوی شیعه در عصر امامین عسکریین (ع)» نویسنده:نجمه صالحی نظر به نزدیکی روزگار امامین عسکریین  (ع)  به عصر غیبت و افزایش محدوده جغرافیایی جهان اسلام و نیز سخت‌بودن دسترسی مستقیم و بی واسطه به امام معصوم (ع)، توجه ویژه به بانوان راوی آن عصر، به‌عنوان یاران ناپیدا و واسطه‌های میان امام و شیعیان، که خطر کمتری آنان را تهدید می‌کرد، ضرورت دارد. این نوشتار با رویکردی توصیفی-تحلیلی و تکیه بر داده‌های اسنادی برگرفته از گزاره‌های تاریخی و کتب رجالی، به دنبال پاسخ به این پرسش است که بانوان راوی، در مواجهه با چالش‌ مهم فرهنگی دوره امامت امامین عسکریین (ع) چه نقشی داشته‌اند؟ یافته های تحقیق نشان می‌دهد که به‌دلیل تنگنا‌های ارتباطی امام با شیعیان و ایجاد محدودیت برای یاران و وکلای مرد، نقش فرهنگی زنان راوی حدیث در آن دوره، پررنگ تر است. حضور در عرصه فرهنگی، پاسخ گویی به سوالات، تعلیم و تربیت جویندگان علم و تبیین جایگاه امام و فرهنگ مهدویت، گویای این مدعاست که این گروه از بانوان محدثه، نقش اثرگذاری در جامعه شیعی داشته‌اند. magiran.com/p2406698 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 غزل علی محمد مودب در استقبال از بیانات امروز رهبر معظم انقلاب سخن چون از سر درد است باری دردسر دارد خوشا مردی کزینسان دردسرها زیر سر دارد تو ایران، مسجد شیراوژنان و رادمردانی بگو با این و آن نام تو را بردن خطر دارد ز اشک مادرانت موج‌های خون خروشیدند زن این خاک، عزم و هیبت از زینب مگر دارد به اهواز تو دلگرم است کردستان زیبایت بلوچ و ترک و لر سوی خراسانت سفر دارد  درخشد بر جهان تا هست خورشید خراسانت  جهان را حضرت سیمرغ حُسنت زیر پر دارد اگر دردی است یا حرفی، شفای ابن‌سینا هست که منت تا ابد بر خاور و بر باختر دارد  به درمان خود اندیشیم و در درمان خود کوشیم  همانا نسخه فارابی و طوسی اثر دارد تو را چون جان شیرین خاک میهن دوست می‌داریم که هر خار و گلت در سرنوشت ما اثر دارد نبیند کاخ دشمن، ذلت کوخ و کلوخت را که از خاک تو جان‌هامان طپش دارد اگر دارد دماوند من ای چادرنماز مادر میهن  کجا کس می‌تواند چادر از دوش تو بردارد؟ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فضایل امامان این که برخی علما فرموده ­اند در ایام میلاد و شهادت امامان(ع) فضایل و مناقب آن بزرگواران بیان شود به جهت همین معرفت افزایی است و این که معمولا در چنین روزهایی وصایا و نصایح آن امام (ع) بیان می­ شود ازاین­ رو است که امامان(ع) اسوه­ هایی هستند که باید در مقام عمل آنان را سرمشق قرار داد چنان که در قرآن کریم نیز ایمان و عمل صالح در کنار هم آمده است. حال که خداوند توفیق داده امسال میلاد امام حسن عسکری(ع) را درک کنیم، نیکوست که با هم مروری داشته باشیم بر برخی از فضایل و مناقب یازدهمین امام(ع). البته فضایل امام حسن عسکری(ع) قابل شمارش و بیان نیست اما حال که بنا بر برداشتن چند قطره از اقیانوس است تلاش شده که مطالبی کمتر گفته شده از کتب شیعه و سنی ذکر گردد. https://www.mehrnews.com/news/3869958 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آموزه های امام عسکری(ع) برای عبور از شرایط تحریم وضعیت به گونه ای بود که یکی از القاب امام حسن عسکری «صامت» بود، به معنای ساکت و این صامت و ساکت بودن به دلیل اجبار و وضعیتی بود که برای حضرت(ع) در آن دوران ایجاد شده بود. نقل شده که وقتی حضرت(ع) در خیابان های سامرا به سمت دربار عباسی می رفتند به شیعیان فرموده بودند که حتی به من سلام هم ندهید اگر به من سلام بدهید پی به شیعه بودن شما می برند و برایتان مشکلاتی ایجاد می شود. استاد طاووسی مسرور http://shabestan.ir/detail/News/748063 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امامی که انتظار را به شیعیان آموخت/ معارفی از امام عسکری(ع) دوره ولایت امام عسکری(ع) از حساس ترین مقاطع تاریخ اسلام است و مأموریت مهم ایشان در این دوره نهادینه کردن وصایت امام عصر(عج) و آموختن چگونگی انتظار امام غایب به رهروان حقیقی دین است. http://www.mehrnews.com/news/3028046/ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 _الزمان شهادت مظلومانه ی امام یازدهم شیعیان علیه السلام و ایام محسنیه ع تسلیت باد. ♠️ _امام_علی علیه السلام حتی در دیدگاه # غیر_ شیعه ♣️ ترجمه ی گزارشی از حادثه ی عظیم و مصیبت بار در# کتب اهل سنت "زمانی که مردم باابوبکر بیعت کردند وعلی بیعت نکرد، ابوبکر قنفذ را به محضر علی فرستاد وگفت: به دنبال علی برو و به او بگو خلیفه رسول خدا رااجابت کن. قنفذ نزد علی رفت و پیغام ابوبکر به حضرت رساند. علی فرمود: چه زود به پیامبر خدا دروغ بستید ومرتد شدید. به خداسوگند پیامبر، غیر ازمن کسی را به خلافت منسوب نکرد. ابوبکر برای بیعت به دنبال علی فرستاد وعلی قبول نکرد، عمر عصبانی شد و درب خانه علی را به آتش کشید و داخل خانه شد. فاطمه برابر او قرار گرفت و فریاد زد: یا ابتاه یا رسول الله عمر شمشیرش را که در غلاف بود بلند کرد و به پهلوی فاطمه زد و نیز با تازیانه به بازوی وی زد در این هنگام فریاد فاطمه برخاست یا ابتاه . علی ناگهان از جای برخواست و گریبان عمر را گرفت و او را به شدت به زمین کوبید وضربه ای محکم بر بینی و گردن عمر نواخت" ➖نکات اقتباس شده به شرح زیر است. : °در این حدیث نیز اشاره شده است که عمر بن خطاب با عملی کردن تهدید خود خانه وحی را به آتش کشیده است و در این اقدام ابابکر نیز با او همکاری کرده است، گزارشی از ابابکر در پایان عمرش از بزرگ ترین مویدات این امر است. °اذیت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اذیت خداست و شخص اذیت کننده ملعون است و در آتش جهنم. سوره مبارکه احزاب آیه ی ۵۷ ( ان الذین یوذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الآخره و اعد لهم عذابا مهینا ) آتش زدن خانه وحی اذیت حضرت زهرای اطهر است و در نتیجه اذیت رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم و طبق آیه ی شریف هر کس رسول خدا را بیازارد خدا را آزرده است و خداوند او را در هر دو دنیا لعنت می کند و برای او آتشی دردناک آماده کرده است. °نکته دیگری که از این حدیث قابل اقتباس است :آلوسی صاحب کتاب به آن اشاره کرده است که حضرت امام علی علیه السلام وقتی عمر بن خطاب وارد خانه شد از کمربند او گرفت و او را به زمین زد و بر گردن و بینی او ضربه زد. این مطلب می تواند یک پاسخ از مجموعه پاسخ ها در برابر پرسشی است که عده ای مطرح می کنند مبنی بر آن که آیا حضرت امام علی صلوات الله علیه واکنشی در برابر چنین جسارتی انجام دادند؟
"مواجهه تفکرات نقادانه یک تاریخ خوان با این روزها" ➿آیا پدیده ی نوظهور شیعه است؟ گرچه در سال های اخیر نزاع و نگرش های گوناگون پیرامون عزاداری هشت روز اول ماه ربیع الاول مطرح شده است اما در دریچه ی تاریخی ذکر چند نکته بسیار حائز اهمیت است. /حمله به _خانه ی _حضرت زهرا سلام الله علیها و و ع با توجه به شواهدی حتی در# کتب_اهل _سنت وجود دارد از# مسلمات_ تاریخی این کتاب هاست(اسکن های این بخش حتی در کتب اهل سنت طی دوسال اخیر به نظر پژوهشگران تاریخی رسیده است) از حیث تاریخی مانند دیگر وقایع تاریخ، سال روز های مختلفی را برای آن ذکر شده است،دپس بزرگ داشت و اقامه ی عزاء در یک مقطع از سال برای چنین فاجعه و مصیبت عظیمی ضروری است. و هشت روز اول ماه ربیع الاول از لحاظ عرفی مشهورترین زمان برای این عزاداری است. برای مثال 28 ماه صفر برای بسیاری از مسلمانان روز عزاداری برای رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم است حال آن که روزهای دیگری هم برای آن ذکر شده است مثلا استاد یوسفی غروی روز پنجم ربیع الاول را برای شهادت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم صحیح شمرده اند. در ادامه دو مقاله از# استاد_ یوسفی غروی و _جباری 👇ارائه خواهد شد که در آن صرفا نظر این بزرگواران پیرامون تاریخ فاجعه ی بر_ خانه_حضرت زهرا سلام الله علیها ذکر شده است. ➿پرسش دیگر با رویکرد تاریخی آن است که عزاداری دهه ای و متوالی در سیره معصومین علیهم السلام چه جایگاهی دارد؟ پاسخ اولیه آن است که قطعا اجباری بر برگزاری یک دهه یا هفته در این امر نیست و متصدیان این امر از روی تمایل و اشتیاق به احیاء امر خاندان اهل البیت علیهم السلام این مدت زمان را در نظر گرفته اند. آنچه مهم است بزرگ داشت این نقطه ی عطف تاریخی است. از سوی دیگر گرچه حول پژوهش های متعددی وجود دارد که گاه منجر به "تکرار" شده است اما شاید پژوهشگران تاریخی در کنار "مجتهدان فقهی" در ساحت پاسخگویی به چنین پرسش‌هایی هستند که: ➿ در اقتباس" سیره ی عزاداری" و اجتهاد تاریخی آن حدیث هایی چون کانَ أبی إذا دَخَلَ شَهرُ الْمُحَرَّمِ لا یَری ضَاحِکاً از حضرت امام رضا علیه السلام چه جایگاهی دارد؟ ➿آیا این قرینه‌ی تاریخی نشان از جواز مقدمه و مؤخره در باب عزاداری ندارد؟ و➿ یا نشانه ای از اهتمام اهل البیت علیهم السلام در اداء حق نقاط مهم تاریخ نیست؟ اما پاسخی که آبستن سوال تاریخی دیگری است : وجود دهه هایی که عنصر زمان از لحاظ تاریخی در آن پررنگ شده است مثل "دهه ی کرامت" امری اجتماعی است که به فراخور" احساسات جمعی" به طور خودجوش شکل می‌گیرد. ➿آیا اهل البیت علیهم السلام در طول زندگانی مبارک خود با چنین پدیده هایی مقابله کرده اند؟ نکات دیگری چون صلاح جامعه از لحاظ بهداشت روانی و صلاح نظام مقدس جمهوری اسلامی است که جنبه هایی از آن در حیطه ی تاریخی نمی گنجد. گرچه در نگاه عاقلانه و بدیهی افزودن یک هفته مختارانه به دوماه عزاداری حتی به شکل متصل، نه تنها منجر به افسردگی نمی شود بلکه برعکس با انتقال پیام حق از اعماق اعصار تاریخ شاخصه" امید به زندگی" را در جامعه با جهت دهی و معنا بخشی بالا می برد.... اما سوال یک تاریخ خوان این است که ➿آیا حذف و سانسور نقاط عطف و وقایع کلیدی تاریخ منجر به "بی هویتی تاریخی" نمی شود؟ گوشه هایی از "تاریخ" زیربناهای محکم و ضروری اعتقادی و نظری یک دین هستند، مبناهایی که در صورت عدم حضور آن‌ها جامعه و فرد به انحطاط عقیده کشیده می شوند که در تمامی مکاتب "روان شناسی" علت کامل افسردگی و پوچی است. معمار کنونی انقلاب اسلامی ایران مقام معظم رهبری فرمودند:«در هفته‌ی وحدت دعوت جمهوری اسلامی به این نیست که شیعیان یا سنیان از مذهب خود دست بکشند و به آن مذهب دیگر رو بیاورند؛ دعوت جمهوری اسلامی این است که مشترکات میان مذاهب اسلامی برجسته شود و دیوارهای ساخته‌ی دست دشمنان اسلام و عنادها و کینه‌ورزی‌ها برداشته شود.» (1387/1/1) حال آن که قرآن و اهل البیت علیهم السلام به ویژه دختر رسول اعظم صل الله علیه و آله و سلم از مشترکات دو مذهب هستند. امکان تاکید و بزرگداشت این حادثه ی عظیم تاریخی با لحاظ وحدت با دیگر هم آیینان را می‌توان در فضایی به دور از سوگیری عامیانه و به شکل علمی در دید که تاکنون تعدادی تصویر از این مطالب در این کانال بازنشر داده شده است. ➿اگر برگزاری مراسم شهادت حضرت محسن ع و حمله به خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها را نوعی تعریض به غیر شیعه بدانیم، به نوعی و مؤلفین آن را نادیده نگرفته ایم؟ و در این حالت مذاهب چهارگانه مذاهبی مردمی و سطحی بدون داشتن پشتوانه ی علمی و تاریخی معرفی نشده است؟ تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔶نشست علمی پژوهشی ❇️مدرسه علمیه فاطمه بنت اسد سلام الله علیها بسطام استان سمنان با همکاری انجمن علمی - پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می نماید : ✳️ عنوان نشست: شاخصه های خانواده آرمانی در سیره معصومان علیهم السلام با تکیه بر تربیت فرزند 🔹استاد محترم: سرکار خانم نجمه صالحی (دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا(س) ) 🗓زمان برگزاری: ۱۶ مهرماه ۱۴۰۱ ( روز جهانی کودک) ساعت 9 صبح 🔐 لینک ورود http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j