◾️روش شناسی مهدویت پژوهی
✅نویسنده: حسین الهینژاد
🔷امروزه بحث روششناسی یکی از کلیدیترین مباحث در پژوهش و تکاپو برای رسیدن به خلاقیت و تولید علم است. این بحث میتواند ما را به معیاری عمیق و دقیق که راهگشای مشکلات در عرصههای علوم اسلامی ـ انسانی است، راهبری کند و برای رسیدن به معرفت ژرفکاوانه و تکاپویی روشمندانه یاری نماید.
استفاده از روشهای علمی به شکلی کاربردی در حوزه مهدویتپژوهی به توسعه این حوزه کمکی شایان میکند؛ بنابراین باید محتوای غنی و اطلاعات جاذب معارف مهدوی را به شیوههای علمی دستهبندی کنیم و روشهای تحقیق هرکدام از آنها را ارائه دهیم؛ چراکه مطالعات روشمند تأثیر فراوان در پژوهشهای جدید و ابداعات و نوآوریها دارد و سبب تسهیل امر پژوهش در حوزه مهدویتپژوهی میشود.این کتاب این روشها را بازگو می کند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
#خاورشناسان_و_حدیث_شیعه
❇️شیعه پژوهی غربی که ابتدا نسبت به #شیعه و حدیث آن نگاه حاشیهای داشته، همواره #شیعه را در کنار جهان #سنی بررسی میکرد، با ظهور #انقلاب_اسلامی_ایران در سال 1979 میلادی تغییر ذائقه داده و کوشید تا زوایای جدیدتری از این قدرت دینی- سیاسی را کشف کند.
❇️بیگمان در سالهای آغازین قرن بیست و یکم شاهد ظهور نوشتهها و آثاری در #غرب هستیم که به نظر میرسد، نهتنها آن نگاه حاشیهای رنگباخته، بلکه جای خود را به مطالعاتی نظاممند، تخصصی و جدید در حوزههای گوناگونی از #حدیث_شیعه داده است؛ از سوی دیگر، مقدمه ارزیابی علمی رویکرد #خاورشناسان به حدیث شیعه مواجهه بدون واسطه با نگاشتههای آنان است.
❇️این مهم جز با تتبع گسترده در تحقیقاتشان و مطالعه موردی هر یک از آنها میسر نخواهد بود.
❇️کتاب فوق بر اساس ضرورت گفتمان نقد آثار خاورشناسان درزمینهٔ مطالعات حدیثی #شیعه، نخست به شناسایی آثار آنان و سپس به تبیین و تحلیل مسئلهها، اندیشهها، مبانی فکری و جریانها و رویکردهای خاورشناسان پرداخته است.
این اثر در 5 فصل تهیه و تدوینشده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#پوشش #عروس_غربی در موزه#لوور_فرانسه☝️
#حجاب_و_عفاف حتی در جوامع غربی نیز مورد اهمیت بوده است.
کتیبه ها،آثار باستانی و مواردی از این قبیل که معمولا در موزه ها نگهداری میشوند نمونه های خوبی برای شناخت #تاریخ_اجتماعی جوامع خواهند بود.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#تاریخ_در_طبقه_بندی_علوم:
#بخش_اول:
برای اولین بار نیمه دوم قرن چهارم علمایی مانند ابوعبداللّه خوارزمی در مفاتیح العلوم به جای "تاریخ "، عنوان" اَخبار" را آورد و شَعیابن فَریغون در جوامع العلوم #تاریخ را از گونه های علم دانست.جایگاه #تاریخ به عنوان #علم ، اولین بار در #رسائل_اخوان_الصفا با صراحت بیان شد. #ابن_ندیم در #الفهرست فصلی را به اَخباریان (مورخان )، نسب شناسان ، سیره نویسان و وقایع نگاران اختصاص داده است.
#ادامه_دارد
📚تاریخ و تاریخ نگاری_ محمدرضاناجی،ص۳_۶
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#تاریخ_در_طبقه_بندی_علوم
#بخش_دوم:
علمای دیگر همچون #ابن حَزم ،#فخرالدین_رازی ، #شمس_الدین محمدبن محمود آملی نیز #تاریخ را #علم شمرده اند.حال آنکه #ابن_خلدون هنگام برشمردن علوم ، سخنی از تاریخ به میان نمی آورد.طاشکوپری زاده تعریفی از علم تواریخ وانواع آن دارد. در قرن نهم تعدادی از علمای بزرگ مصر، محمدبن سلیمان کافِیَجی (المختصر فی علم)،شاگرد او، عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی( الشَّماریخ فی علم التاریخ) ، محمدبن عبدالرحمان سخاوی (الاعلان بالتوبیخ لِمن ذَمّ التاریخ) تاریخ را تا حدودی هم تراز #علم_حدیث به شمار می آوردند .
📚تاریخ و تاریخ نگاری،محمدرضا ناجی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#تازه_های_نشر
سیر تدوین و تطور صحابه نگاری/ تالیف محمدرضا هدایتپناه/ به اهتمام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1398/ 728 صفحه.
اثر حاضر ضمن اشاره به سیر تدوین و تطور دانش صحابه نگاری و مجموعه صحابه نگاری ها و صحابه نگاران، به نقش شیعه و اهل سنت در تحولات ساختاری و محتوایی و بیان مزایا و نواقص صحابه نگاری ها پرداخته است. این کتاب در شش بخش کلی، مباحث مذکور را مورد بررسی قرار میدهد:
بخش اول: کلیات: تبیین و ساختار؛ تعاریف و نگرش ها
بخش دوم: سیر تدوین صحابه نگاری
بخش سوم: آشنایی با صحابه نگاران(آمار و گونهشناسی، شناخت و شرح حال)
بخش چهارم: صحابه نگاری های مفقود (روش ها و بینش ها)
بخش پنجم: مکاتب صحابه نگاری
بخش ششم: علل و عوامل ازدیاد صحابه
#صحابه_نگاری
#سرگذشتنامه_صحابه
#تاریخ_نویسی_اسلامی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#بخش_اول:
#تاریخ_نگاری_در_دوره_معاصر(قاجار):
در این دوره#حسن_پیرنیا تألیف تاریخ دوره پیش از اسلام و #سیدحسن_تقی_زاده تألیف تاریخ دوره اسلامی تا عصر استیلای مغول و #عباس_اقبال تألیف تاریخ پس از دوره مغول تا اعلان #مشروطیت را به عهده گرفتند. تأسیس #کمیسیون_معارف در 1302 ش و ترجمه کتابهای اروپایی ، از جمله #تاریخ_آلبر_ماله ، تلاش دیگری در ترجمه کتابهای تاریخی در این دوره و در واقع ادامه اقدامات انجمن معارف بود. ترجمه کتابهای تاریخی ایران شناسان و نیز ترجمه #کتاب_تاریخ_ایران_کمبریج ، ادامه روند ترجمه کتابهای تاریخی اروپایی در دوره قاجار است .اعزام محصلان تاریخ به اروپا و بازگشت و تدریس آنان در ایران ، از دیگر عوامل تحول تاریخ نگاری در دوره معاصر است . پیرنیا، یکی از پیشگامان تاریخ نگاری جدید که در روسیه تحصیل کرده بود، با تحقیق در آثار خاورشناسان ، کتاب معتبر #تاریخ_ایران_باستان را نوشت .
📚تاریخ و تاریخ نگاری،محمدرضا ناجی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#بخش_دوم
#تاریخ_نگاری_دوره_معاصر(دوره قاجار)
#احمد_کسروی از دیگر پیشگامان تاریخ نگاری علمی است . #عباس_اقبال آشتیانی ضمن حفظ استقلال تاریخ نگاری ایران ، به شیوه علمی تاریخ نگاران غربی پایبند بود. غلامرضا رشیدیاسمی نخستین رساله در باره #اصول_تاریخ_نگاری را به نام آیین نگارش تاریخ نوشت . محمدعلی فروغی به دگرگون ساختن کتابهای درسی تاریخ پرداخت . کتاب وی با عنوان زندگی شاه عباس از جمله آثار محققانه و ماندگار است .پس از شهریور 1320 مورخان جدید بتدریج به وقایع دوره قاجار توجه نشان دادند، از جمله علی اصغر شمیم #حسین_مکی در تاریخ بیست ساله ، محمود محمود در تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلیس در قرن 19 میلادی و مهدی ملک زاده در تاریخ #انقلاب_مشروطیت ایران به تاریخ این دوره پرداخته اند.
📚تاریخ و تاریخ نگاری،محمدرضا ناجی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
نمونه پاسپورت #دوره_قاجار 1852 ☝️به عنوان #سندی_تاریخی
مطالبی همچو نومره،اشکال،سن،قد،
چشم،ابرو و...ودر آن ذکر شده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#بخش_سوم:
#تاریخ_نگاری_در_دوره_معاصر
در دو دهه اخیر نیز کسانی مانند محمدجواد شیخ الاسلامی همت خود را مصروف تدوین تاریخ اواخر قاجار بر پایه اسناد کره اند.پس از جنگ جهانی احسان طبری و کتاب ایران در در دو سده پیشین او نمونه بارز طرز تفکرسیاسی چپ است. #خاطره_نویسی نیز از سبکهای جدید تاریخ نگاری دوره معاصر است. نخستین کتاب خاطرات سودمند برای استفاده تاریخی ، شرح زندگانی من نوشته عبداللّه مستوفی و کتاب خاطرات و خطرات اثر مهدیقلی هدایت ، معروف به مخبرالسلطنه ، منتشر شد. افزون بر این از #رضاشاه نیز کتاب خاطراتی با عنوان #سفرنامه_مازندران موجود است که در باره اوضاع سیاسی آن دوره است .
📚تاریخ و تاریخ نگاری،محمدرضا ناجی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#بخش_چهارم:
#تاریخ_نگاری_در_دوره_معاصر
پژوهش در باره اشخاص بزرگ تاریخ ایران از دیگر زمینه های آثار تاریخی در دوره معاصر است از میان تاریخ نگاران جدید ایران ، بیش از همه فریدون آدمیت تاریخ ایران را با توجه به تاریخ اندیشه بررسی کرده و کتابهای متعددی در این زمینه نوشته است عبدالهادی حائری نیز به تاریخ اجتماعی و تاریخ اندیشه نظر داشته و در تألیف تاریخ شیوه علمی را برگزیده است تاریخ نگاران دیگری که در دوره معاصر به شیوه علمی کتاب تاریخی نوشته یا در زمینه تاریخ به تحقیق پرداخته اند، عباس زریاب خویی ، احسان یارشاطر، عبدالحسین زرین کوب ، عبدالحسین نوائی و ایرج افشار در خور ذکرند.
📚تاریخ و تاریخ نگاری،محمدرضا ناجی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
1_22028205.doc
79.9K
#سیر_مطالعاتی☝️
سیر مطالعاتی #تاریخ_معاصر_ایران، #تاریخ_انقلاب و #جریان_شناسی_سیاسی.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#معرفی_کتاب:#فاطمه_بانوی_بهشتی
کتاب حاضربا روش تاریخی و حدیثی به شناخت تاریخ و سیره حضرت #فاطمه(س) می پردازد
نویسنده:محمدجعفر امامی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
❎ #مذاکره با #دشمن هرگز....
حضرت #فاطمه(س) روی خود را به دیوار کرد و درخواست #مخالفان #امیرمومنان(ع) را برای گفتگو بیپاسخ گذاشت.
به گفته تاریخ:
#فاطمه(س) تا آخر عمر با آنان سخن نگفت و اجازه نداد که بر جنازه اش حاضر شوند.
#فاطمه
#امیرمومنان
#مخالفان
📚بخاری، الصحیح، ج5، ص82؛
📚نیشابوری، الصحیح، ج5، ص153.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
4_5807767125405728944.apk
4.67M
پی دی اف کتابخانه جامع حضرت زهرا(س)☝️☝️
شامل بیش از سی جلد کتاب در مورد تاریخ زندگانی و فضائل حضرت فاطمه زهرا(س)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
بیت الاحزان.pdf
4.59M
#معرفی_کتاب
سبک زندگی #فاطمه_زهرا (س) و پاسخ به سوالات و شبهات شبکههای ماهوارهای/ تالیف مجتبی صبوری/ انتشارات نقش اندیشه (تهران)/ 1397/ 288 صفحه.
کتاب حاضر در فصل اول به زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) اعم از سیره و سبک عبادی، رفتاری، همسرداری، تربیتی، اجتماعی ایشان می پردازد. فصل دوم با هدف پاسخ به شبهاتی که در شبکه های ماهواره ای و دیگر رسانه ها مطرح می گردد، نگاشته شده است. فصل سوم نیز به سخنان و روایاتی که از حضرت فاطمه زهرا (س) نقل شده است، می پردازد.
#حضرت_فاطمه_زهرا (س)
#پاسخ_به_شبهات
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
1557914262-10201-3-1.pdf
981.7K
#مقاله:جایگاه #حضرت_فاطمه (س) در فرهنگ #شیعیان با تکیه برسنخ شناسی احادیث و روایات متون شیعی قرن چهارم تا ششم هجری
نویسنده: زهیر صیامیان گرجی زهرا سمیعی
فاطمه زهرا (س) از مهم ترین شخصیت هایی است که در عقاید و فرهنگ شیعی جایگاهی محوری دارد. #فاطمه_زهرا (س) به مثابه مرجع ارتباطی نبوت و امامت و ولایت در نظام عقاید شیعی است. فرهنگ شیعیان به عنوان باورمندان به عقاید مذهب شیعه نیز در روند تاریخی تحولات فرقه ی شیعه از قرون اولیه ی تاریخ اسلام تا قرن ششم هجری، مجالی برای معنابخشی و حفظ و بازتولید این نظام عقیدتی بوده است. مجامع و متون شیعی که از طریق احادیث و روایات منتسب به معصومین (ع) به عنوان منابع و مراجع فکر و فرهنگ شیعه پیونددهنده ی بین عقیده ی شیعی و فرهنگ شیعیان بوده اند. براین مبنا در این مقاله با تکیه بر سنخ شناسی احادیث و روایات متون شیعی از قرن چهارم تا ششم هجری به چگونگی روند تثبیت جایگاه فاطمه (س) به واسطه ی بازروایت احادیث گوناگون درباره ی ایشان در ابعاد مختلف شخصیت تاریخی و نقش عقیدتی فاطمه زهرا (س) در فرهنگ شیعی در زمینه ی تحولات تاریخی این قرون پرداخته می شود.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#رونمایی از قدیمی ترین آثار فاطمی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، قدیمیترین #نسخههای خطی مرتبط با موضوع این بانوی بزرگ اسلام در گنجینه رضوی رونمایی شد.
در این رونمایی، کتاب "کشف الغمة فی معرفة الائمة" تألیف «علی بن عیسی اربلی» به سال ۶۹۲ هجری قمری یکی از این آثار بود که به تاریخ زندگانی پیامبراکرم (ص) و حضرت زهرا (ع) و ائمه معصومین (ع) پرداخته است. این اثر یکی از نسخههای بسیار نفیس موجود در گنجینه رضوی است که توسط «محمد بن محمد حلّی صفّار» در سال ۷۰۹ قمری کتابت شده است.
از دیگر نفایس موجود در گنجینه رضوی که در این جلسه مورد رونمایی قرار گرفت، کتاب "ذخائر العقبی فی مناقب ذوی القربی" تألیف «احمد بن عبدالله طبری» به سال ۶۹۴ قمری است و در آن به ذکر فضائل و مناقب خاندان پیامبر (ص) پرداخته شده است. این اثر به خط نسخ و توسط «محمود بن محمد معروف به نجیب ایجی» در سال ۸۰۹ هجری قمری کتابت و توسط «ابن خاتون عاملی» در ۱۰۶۷ هجری قمری وقف گنجینه رضوی شده است که به لحاظ تاریخ کتابت دومین نسخه خطی موجود در ایران است.
"ریاض الابرار فی مناقب الائمة الاطهار" تألیف «نعمت الله بن عبدالله جزایری» به سال ۱۱۱۲ قمری، کتاب دیگری است که در این رونمایی به آن اشاره شد. این نسخه نفیس موجود در گنجینه رضوی مشتمل بر فضایل چهارده معصوم (ع) است که توسط «حاجی محمدقاری» در قرن ۱۲ قمری به خط نسخ کتابت شده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j